De districtsraad keurt bij monde van fractievoorzitters het besluit goed met 12 stemmen voor, 0 stemmen tegen en 7 onthoudingen.
Stemden ja: Groen, VOORUIT, PVDA, Open VLD
Stemden nee: /
Hebben zich onthouden: N-VA, Vlaams Belang
De districtsraad keurt de notulen van 25 april 2022 goed.
De districtsraad neemt kennis van het verslag van de raadscommissie van 19 april 2022.
De districtsraad keurde het meerjarenplan 2020-2025 goed in de zitting van 25 november 2019 (jaarnummer 89).
De districtsraad keurde de aanpassing 1 van het meerjarenplan 2020-2025 goed in de zitting van 22 juni 2020 (jaarnummer 40).
De districtsraad keurde de aanpassing 2 van het meerjarenplan 2020-2025 goed in de zitting van 23/11/2020 (jaarnummer 74).
De districtsraad keurde de aanpassing 3 van het meerjarenplan 2020-2025 goed in de zitting van 17/05/2021 (jaarnummer 26).
De districtsraad keurde de aanpassing 4 van het meerjarenplan 2020-2025 goed in de zitting van 29/11/2021 (jaarnummer 64).
De districten ontvingen de interne onderrichtingen voor aanpassing 5 van het meerjarenplan 2020-2025 met de dienstmededeling van 31 januari 2022 van de bedrijfseenheid Financiën.Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, art. 257 over de aanpassing van het meerjarenplan.
Het besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 betreffende de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen.
Het ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningenstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen.
Het gemeenteraadbesluit van 29 mei 2017 (jaarnummer 303) betreffende de nieuwe verdeelsleutel van de districtsdotaties voor meerjarenplan 2020-2025.
De districtsraad keurt bij monde van fractievoorzitters het besluit goed met 11 stemmen voor, 7 stemmen tegen en 1 onthouding.
Stemden ja: Groen, VOORUIT, PVDA
Stemden nee: N-VA, Vlaams Belang
Hebben zich onthouden: Open VLD
De districtsraad keurt de aanpassing 5van het meerjarenplan 2020-2025 overeenkomstig de bepalingen van de beleids- en beheerscyclus goed.
De districtsraad wijzigt de kredieten van het lopend boekjaar en stelt de kredieten van het volgend boekjaar vast.
De financiële gevolgen worden opgenomen in de decretaal opgelegde documenten, als bijlage aan dit besluit.
In het kader van het decreet lokaal cultuurbeleid stelt de stad een strategische meerjarenplanning op waarin de beleidsprioriteiten van het lokaal cultuurbeleid worden uitgewerkt. ‘Iedereen vindt in Antwerpen een veelzijdig lokaal cultuuraanbod en het forum om zichzelf te ontplooien’ is de strategische doelstelling die in de meerjarenplanning opgenomen werd voor de uitwerking van het lokaal cultuurbeleid.
De concrete uitwerking van deze centrale strategische doelstelling gebeurt grotendeels in de districten, de cultuurwerking in de districten vormt de basis van het lokaal cultuurbeleid.
De stad Antwerpen is lid van de vzw Lokaal Cultuurbeleid district Borgerhout.
Met het bericht van 10 mei 2022 meldt de vzw Lokaal Cultuurbeleid district Borgerhout dat op 15 juni 2022 een digitale algemene vergadering zal plaatshebben met volgende agendapunten:
Volgens de samenwerkingsovereenkomst tussen de stad en vzw Lokaal Cultuurbeleid district Borgerhout dient de jaarrekening ter goedkeuring aan de districtsraad Borgerhout te worden voorgelegd.
De raad van bestuur van de vzw Lokaal Cultuurbeleid district Borgerhout keurde op 21 april 2022 het werkingsverslag en de jaarrekening 2021 goed en legt deze ter goedkeuring voor aan de districtsraad Borgerhout en de algemene vergadering.
Het werkingsverslag van het district wordt opgenomen in het geheel van het geïntegreerde werkingsverslag van het lokaal cultuur-/vrijetijdsbeleid van alle districten en het overkoepelend stedelijk beleid.
Het decreet lokaal bestuur bepaalt dat de stadsafgevaardigde in de algemene vergadering van vzw Lokaal Cultuurbeleid district Borgerhout handelt overeenkomstig de instructies van de districtsraad. Dit betekent dat de districtsraad Borgerhout kennis moet nemen van de agenda van deze algemene vergadering en aan de stadsafgevaardigde of diens plaatsvervanger steminstructies moet geven.
De districtsraad Borgerhout geeft opdracht aan de stadsafgevaardigde om alle punten van de agenda van de algemene vergadering van 15 juni 2022 goed te keuren.
De goedgekeurde jaarrekening wordt vervolgens ter kennisgeving aan de gemeenteraad voorgelegd.
Op 15 december 2014 keurde de gemeenteraad (jaarnummer 970) de statuten van de vzw Lokaal Cultuurbeleid district Borgerhout goed.
Op 30 maart 2015 (jaarnummer 41) gaf de districtsraad positief advies over het ontwerp van samenwerkingsovereenkomst tussen de stad Antwerpen en de vzw Lokaal Cultuurbeleid district Borgerhout, alsook over de wijziging van artikel 44 in de statuten van de vzw Lokaal Cultuurbeleid district Borgerhout. Op 26 mei 2015 (jaarnummer 258) werd het ontwerp van samenwerkingsovereenkomst en de wijziging van artikel 44 in de statuten aan de gemeenteraad ter goedkeuring voorgelegd. Op 25 maart 2019 (jaarnummer 246) keurde de gemeenteraad de verlenging tot 31 december 2019 van deze samenwerkingsovereenkomst goed. Op 16 december 2019 (jaarnummer 745) keurde de gemeenteraad de verlenging tot 31 december 2020 van deze samenwerkingsovereenkomst goed. Op 14 december 2020 (jaarnummer 738) keurde de gemeenteraad de verlenging tot en met 31 december 2021 van deze samenwerkingsovereenkomst goed.
Artikel 11 § 2 van de samenwerkingsovereenkomst voorziet dat de raad van bestuur, overeenkomstig de toepasselijke wetgeving, de jaarrekening vaststelt en vervolgens de vastgestelde rekening ter goedkeuring voorlegt aan de districtsraad, uiterlijk op 30 juni die volgt op het boekjaar waarop de jaarrekening betrekking heeft. In het districtsraadsbesluit dat wordt opgemaakt ter goedkeuring van de jaarrekening dienen ineens de steminstructies te worden opgenomen voor de algemene vergadering waarop de jaarrekening zal worden goedgekeurd.
Artikel 246 § 4 van het Decreet lokaal bestuur bepaalt dat de gemeenteraad bij de samenstelling van de organen rekening kan houden met de samenstelling van de districtsraad voor zover de gemeentelijke vennootschap, vereniging of stichting belast is met de verwezenlijking van welbepaalde beleidsuitvoerende taken van gemeentelijk belang die uitsluitend bevoegdheden van het district betreffen. De vertegenwoordigers in de algemene vergadering handelen overeenkomstig de instructies van de districtsraad.
In het gemeenteraadsbesluit van 29 mei 2017 (jaarnummer 300) werden de bevoegdheden van de districtsraden vastgelegd. Artikel 2 bepaalt dat de districtsraad bevoegd is voor lokaal cultuurbeleid.
De districtsraad neemt kennis van volgende agendapunten van de algemene vergadering van vzw Lokaal Cultuurbeleid district Borgerhout van 15 juni 2022:
De districtsraad keurt het werkingsverslag 2021 van de vzw Lokaal Cultuurbeleid district Borgerhout goed.
De districtsraad keurt de jaarrekening 2021 van de vzw Lokaal Cultuurbeleid district Borgerhout goed.
De districtsraad geeft opdracht aan de stadsafgevaardigde of een plaatsvervanger, een ander lid van de districtsraad, op de algemene vergadering van vzw Lokaal Cultuurbeleid district Borgerhout alle punten van de agenda goed te keuren.
Het college heeft op 3 april 2020 (jaarnummer 3084), in overeenstemming met de beheersovereenkomst, de opdracht aan AG Vespa gegeven voor de begeleiding van een lijst van stadsprojecten, waaronder het project Spoorpark Draakplaats - Luitenant Naeyaertplein.
Op 10 november 2020 keurde het college van burgemeester en schepenen van Antwerpen de voorwaardelijke vergunning voor de bouw en exploitatie van appartementen, school, supermarkt en ondergrondse parking op een terrein gelegen te Engelselei 38/41/42/43/44/46/47, Fonteinstraat 19/21/31/31C/33/33A/33B, Hogeweg 70/72/80/82, 2140 Borgerhout goed (jaarnummer 8971). Door het college werd aan de aanvrager een financiële stedenbouwkundige last opgelegd van 542.539,00 EUR, aan te wenden voor de verbetering van de omgeving van het projectgebied, met name voor het Spoorpark. Op 2 september 2021 besliste de deputatie van de provincie Antwerpen over het beroep OMBER-2020-0957 tegen de voorwaardelijke vergunning. De vergunning werd verleend onder voorwaarden; de stedenbouwkundige ontwikkelingskost van 542.539,00 EUR zal door de stad Antwerpen aangewend worden als een bijdrage voor het nieuw aan te leggen Spoorpark.
Het stedenbouwkundig kader, schetsontwerp voor de publieke ruimte en de eerste uitvoeringsfase voor het Spoorpark Draakplaats - Luitenant Naeyaertplein werd op 18 juni 2021 (jaarnummer 4979) goedgekeurd door het college en voor advies voorgelegd aan de districtsraden Antwerpen (jaarnummer 110 op 21 juni 2021) en Borgerhout (jaarnummer 36 op 28 juni 2021) .
Op 11 februari 2022 (jaarnummer 1220) keurde het college de projectenlijst voor de Kopenhagensubsidie fietsinfrastructuur goed, waar het Spoorpark deel van uitmaakt.
Het schetsontwerp werd verder verfijnd tot een voorontwerp voor de eerste uitvoeringsfase voor het Spoorpark Draakplaats - Luitenant Naeyaertplein dat nu ter goedkeuring voorligt.
Opdracht
De ontwerpopdracht voor het Spoorpark aan het ontwerpteam Stramien – Zus – RE-ST – ARA bestaat uit twee onderdelen:
Het stedenbouwkundig kader werd in juni 2021 goedgekeurd door het college. Per gebouw wordt door AG Vespa een vervolgtraject op maat uitgewerkt voor de herbestemming van de gebouwen in en aan het Spoorpark. De ambitie is om de nieuwe invulling van de dienstwoning, tramloods, Brosselloods en de tijdelijke functie in het stationsgebouw maximaal af te stemmen met het ontwerp publieke ruimte, zodat het Spoorpark na aanleg zo min mogelijk impact ondervindt van de ontwikkelingen.
Bij goedkeuring van het schetsontwerp publieke ruimte werd de eerste uitvoeringsfase afgebakend op basis van de op dat moment beschikbare financiële middelen. Deze eerste fase werd binnen dit voorontwerp verder vormgegeven.
Voorontwerp publieke ruimte
Hoofdlijnen van het ontwerp
Vier vooropgestelde ontwerpambities (twee buurten reiken elkaar een groene hand; een authentiek Spoorpark met een sterke identiteit; een wandel- en fietspad op buurtniveau; een horizonpark, met bijzondere zichten op de stad Antwerpen en met zichtbare bakens vanuit de stad Antwerpen) vormen de basis van het ontwerp, waarbij voor elke zone binnen deze eerste uitvoeringsfase een passend concept werd uitgewerkt.
Het doorgaande hoofdpad vormt een herkenbare en continue verbinding in het park dankzij een betonnen parkloper die doorheen de verschillende zones consequent wordt toegepast. Het pad bestaat verder uit een ter plaatse gestorte betonstrook geflankeerd door functionele verlichting. Op de helling aan Draakplaats wordt de betonstrook vervangen door gezaagde kassei voorzien. De actieve sporen worden afgeschermd met een hoog veiligheidshekwerk. Voor de groenstructuur werd gekozen voor grotendeels inheemse (70%), klimaatresistente beplanting die de eigen sfeer van de spoorsite benadrukt en voor een maximale seizoensbeleving zorgt. Regenwater infiltreert ter plaatse: via open voegen in de verharding, halfverharding of in de groenzones.
Zone 1 – Helling Draakplaats
In overleg met Agentschap Onroerend Erfgoed werd gezocht naar een compromis voor de helling aan Draakplaats dat het comfort voor de gebruikers verbetert en de ambities rond ontharding en vergroening realiseert met behoud van het mineraal karakter van het beschermd stadsgezicht. Het hoofdpad in de helling van gerecupereerde bolle kasseien wordt hier voorzien in gezaagde kasseien met betonnen parkloper. Plantvakken langs het spoorviaduct zorgen voor groen en schaduw; doorzicht naar de watertorens en de spoorbogen blijft mogelijk. De tramsporen in de helling zijn behouden, maar worden opgevuld om het valgevaar te beperken.
Zone 2 – Buik van het park
In de buik van het park worden de aanwezige spoorrelicten zo veel mogelijk geïntegreerd in het park. Rondom de Brosselloods wordt een plein aangelegd in kassei met zitplekken aan de zonzijde. In het plein geïntegreerde plantvakken zorgen voor schaduw. Naast het betonnen hoofdpad vormt een secundair pad in halfverharding een meer informele route door het groen; de in het park aanwezige treinsporen krijgen een nieuwe functie als recreatieve routes.
Achter de tuinen van de Tweelingenstraat komt dichte beplanting, met een functioneel hekwerk en struweelbeplanting op de grens van het park. Bloemrijke grasmengsels bieden seizoensvariatie en voeding voor insecten. In de richting van de sporen is de beplanting meer open en sluit deze aan bij de spoorvegetatie.
Zone 3 – Brug Plantin en Moretuslei
Hier is de verwijzing naar het voormalig treinstation het duidelijkst. Het hoogteverschil tussen spoorbedding en perron blijft behouden. Het hoofdpad volgt het hoger gelegen perron. In de verdiepte zone worden perrontuinen aangelegd met een wat ruigere beplanting, die deels toegankelijk zijn en deels ontoegankelijk als “kijktuin” worden ingericht. De aanpak van perron 2 en de betonnen bruggetjes die de verbinding maken zijn in deze uitvoeringsfase nog niet mee opgenomen.
Zone 4 – Kop Plantin en Moretuslei
Het plein ter hoogte van het station aan Plantin en Moretuslei wordt maximaal onthard en omgevormd tot een groene zone die het Spoorpark op maaiveldniveau aankondigt. De op het plein aanwezige toekomstboom wordt omringd door nieuwe laagblijvende beplanting en pionierssoorten. Naast fietsbeugels is er ruimte voor deelvoertuigen en de mogelijkheid om een laadpunt in te richten. In afwachting van de ontwikkeling van het stationsgebouw wordt een tijdelijke trapconstructie opgericht die het Spoorpark meer visibiliteit geeft en een rechtstreekse toegang biedt tot de perrons op hoogte.
Zone 5 – Zwembad tot Luitenant Naeyaertplein
In deze zone wordt een helling aangelegd richting het Luitenant Naeyaertplein die beide buurten verbindt. Om deze helling, met een hellingsgraad van 5%, binnen de beperkte beschikbare ruimte ook integraal toegankelijk te maken, worden voldoende rustpunten voorzien en wordt de helling aan beide zijden geflankeerd door een leuning op twee hoogtes. Vanuit de COD werd opgemerkt dat de helling hierdoor te smal wordt voor fietsers om elkaar comfortabel te kruisen. Bij uitwerking van het definitief ontwerp wordt de breedte van de helling aangepast naar 3,5 meter. Door de S-vorm verlaagt de snelheid van fietsers en kunnen de waardevolle bomen op het talud behouden blijven. Langs de sporen wordt een breed secundair pad (breedte 2 m) in halfverharding aangelegd dat via een trap eveneens de verbinding maakt met het Luitenant Naeyaertplein.
Vervolgfase
Intussen zijn voor het Spoorpark via een wijziging aan de meerjarenbegroting meer middelen vrijgemaakt, waardoor als volgende stap ook de volgende uitvoeringsfase zal worden uitgewerkt. We streven er daarbij naar om het volledige Spoorpark, inclusief een aantrekkelijke inkomzone op maaiveldniveau aan Plantin en Moretuslei, alsnog in één uitvoeringsfase te kunnen aanleggen.
Daarnaast werken we in samenwerking met Stadsontwikkeling / Klimaat en Leefmilieu verder aan de integratie van de stadswaterleiding binnen het projectgebied van het Spoorpark en bekijken we bijkomende geluidsmaatregelen. Tegelijkertijd onderzoekt RE-ST architectenvennootschap in opdracht van AG Vespa de technische en financiële haalbaarheid voor de renovatie en verplaatsing van de stalen perronluifels ter hoogte van voormalig station Antwerpen-Oost.
Deze onderzoeken verlopen parallel aan de verdere uitwerking van de publieke ruimte en krijgen door de nodige afstemming en wisselwerking een doorvertaling in het ontwerp van het Spoorpark.
Timing
Het ontwerp publieke ruimte voor het Spoorpark Draakplaats - Luitenant Naeyaertplein wordt tegen eind 2022 afgewerkt. Eind 2022 – begin 2023 wordt de vergunningsaanvraag ingediend en de aanbestedingsprocedure voor de eerste uitvoeringsfase publieke ruimte gevoerd. De start van de uitvoering hangt samen met de beschikbaarheid van het terrein van Infrabel en is voorzien uiterlijk eind 2023.
Met de collegebeslissing van 12 mei 2017 (jaarnummer 4463) werden de bevoegdheden van de districtscolleges vastgelegd. Artikel 11 bepaalt dat het districtscollege bevoegd is voor lokale straten en pleinen.
Artikel 138 Decreet Lokaal Bestuur stelt dat de districtsraad een algemene adviesbevoegdheid heeft voor alle aangelegenheden die betrekking hebben op het district.
In het gemeenteraadsbesluit van 31 mei 2021 (jaarnummer 309) werden de bovenlokale straten en pleinen vastgelegd. Ontwikkelingen (nieuw openbaar domein) en mobiliteit en verkeersmaatregelen blijven een bevoegdheid van het college.
Op 25 november 2019 (jaarnummer 652) keurde de gemeenteraad de beheersovereenkomst 2019-2024 tussen de stad Antwerpen en AG Vespa goed. Artikel 6 - 4.4 bepaalt dat AG Vespa publiek domein kan (laten) realiseren.
De opdracht aan AG Vespa betreft het plaatsen en uitvoeren van de overheidsopdrachten in eigen naam en voor rekening van de stad Antwerpen. De beleidsbeslissing omtrent het realiseren van het publiek domein ligt bij de stad Antwerpen. De stad Antwerpen legt hierbij tevens het projectbudget vast.
Het projectgebied omvat nieuw openbaar domein, op de terreinen van Infrabel, dat bevoegdheid is van het college.
Daarnaast omvat het projectgebied lokaal openbaar domein, ter plaatse van Omheining der Statie van Borgerhout en de open ruimte aan weerszijden van de Plantin en Moretuslei, dat bevoegdheid is van de districten, district Borgerhout ten noorden en district Antwerpen ten zuiden van de Plantin en Moretuslei.
Tijdens de schetsontwerpfase werd veel aandacht besteed aan inspraak, waarbij naast drie online bevragingen voor de buurt ook wandelingen op het terrein werden georganiseerd. De resultaten van deze bevragingen werden verwerkt in het voorontwerp. De helling aan de kop van de Plantin en Moretuslei, aan de zijde van het station Antwerpen-Oost, en de helling aan de zone van het zwembad en de sporthal werden door de buurt minder goed onthaald. Daarom zal de eerste helling worden vervangen door een eenvoudige trap. De laatste zone werd verder uitgewerkt met aandacht voor groen en veiligheid. De rest van het ontwerp van het Spoorpark is vooral verfijnd en meer gedetailleerd uitgewerkt.
Tijdens de voorontwerpfase werden verschillende overlegmomenten georganiseerd met betrokken stakeholders: het Agentschap Onroerend Erfgoed, Infrabel, NMBS en het Agentschap Wegen en Verkeer.
Na goedkeuring van het voorontwerp wordt opnieuw een digitale bevraging gelanceerd over de herwerkte plannen en wordt de buurt actief bevraagd over in het park voorziene zit- en speelmogelijkheden.
Op 16 mei 2022 is een fysiek infomoment voorzien in het Scoutshuis waarop de plannen aan de buurt worden voorgesteld.
Het totale investeringskrediet voor het project Spoorpark - Draakplaats/Luitenant Naeyaertplein is 6.437.712,22 EUR inclusief btw en 10% onvoorziene omstandigheden.
In het meerjarenplan 2020-2025 van de stad Antwerpen is 6.437.712,22 EUR inclusief btw beschikbaar voor het project Spoorpark - Draakplaats/Luitenant Naeyaertplein op volgende boekingsadres:
Het project wordt gesubsidieerd door het Vlaamse Stadsvernieuwingsfonds opgenomen in het meerjarenplan 2020-2025 van de stad op het boekingsadres: SBT11100/INTERN/2100-2200-2300-2400-2500/5291630000/150300/2WNS020201PA3715/2SA050610
AG VESPA voert de opdracht uit in eigen naam en voor rekening van de stad Antwerpen.
De districtsraad keurt bij monde van fractievoorzitters het besluit goed met 18 stemmen voor, 0 stemmen tegen en 1 onthouding.
Stemden ja: Groen, VOORUIT, PVDA, Open VLD, N-VA
Stemden nee: /
Hebben zich onthouden: Vlaams Belang
De districtsraad geeft positief advies op het voorontwerp voor het Spoorpark Draakplaats - Luitenant Naeyaertplein, eerste uitvoeringsfase mits er rekening gehouden wordt met volgende voorwaarden :
Om de advisering vlot te laten verlopen keurde de gemeenteraad op 16 december 2013 (jaarnummer 828) de vernieuwde aanpak van inspraak, advies en medebeheer adviesorganen cultuur, sport, jeugd en senioren goed.
Op 19 oktober en 16 november 2021 vonden vergaderingen plaats van de jeugdraad van het district Borgerhout.
Op 7 september, 12 oktober en 9 november 2021 vonden vergaderingen plaats van de seniorenraad van het district Borgerhout.
Zoals bepaald door het Decreet lokaal bestuur worden de verslagen van de adviesraden ter kennisneming voorgelegd aan het districtscollege en de districtsraad.
Artikel 304 van het Decreet lokaal bestuur bepaalt dat de gemeenteraad kan overgaan tot organisatie van raden en overlegstructuren die tot opdracht hebben op regelmatige en systematische wijze het gemeentebestuur te adviseren. De verslagen en einddocumenten van deze overlegstructuren worden meegedeeld aan de gemeenteraad.
Artikel 135 van het Dereet lokaal bestuur bepaalt dat dit artikel ook van toepassing is op de districtsraden.
De districtsraad neemt kennis van de verslagen van de volgende districtsadviesraden:
Districtsadviesraad | Datum vergadering |
Jeugdraad | 19 oktober 2021 |
Jeugdraad | 16 november 2021 |
Seniorenraad | 7 september 2021 |
Seniorenraad | 12 oktober 2021 |
Seniorenraad | 9 november 2021 |
Om de advisering vlot te laten verlopen keurde de gemeenteraad op 16 december 2013 (jaarnummer 828) de vernieuwde aanpak van inspraak, advies en medebeheer adviesorganen cultuur, sport, jeugd en senioren goed.
Op 15 maart 2022 vond de vergaderingen plaats van de jeugdraad van het district Borgerhout.
Op 25 januari 2022 vond de vergaderingen plaats van de seniorenraad van het district Borgerhout.
Zoals bepaald door het Gemeentedecreet worden de verslagen van de adviesraden ter kennisneming voorgelegd aan het districtscollege en de districtsraad.
Artikel 304 van het Decreet lokaal bestuur bepaalt dat de gemeenteraad kan overgaan tot organisatie van raden en overlegstructuren die tot opdracht hebben op regelmatige en systematische wijze het gemeentebestuur te adviseren. De verslagen en einddocumenten van deze overlegstructuren worden meegedeeld aan de gemeenteraad.
Artikel 135 van het Dereet lokaal bestuur bepaalt dat dit artikel ook van toepassing is op de districtsraden.
De districtsraad neemt kennis van de verslagen van de volgende districtsadviesraden:
Districtsadviesraad | Datum vergadering |
Jeugdraad | 15 maart 2022 |
Seniorenraad | 25 januari 2022 |
Het bestuursakkoord ‘De Grote Verbinding’ (goedgekeurd door de gemeenteraad op 28 januari 2019, jaarnummer 42) wil inzetten op uitbreiden van het aantal laadpunten. Zo lezen we in resolutie 22 dat het stadsbestuur “het netwerk van laadpunten voor elektrische voertuigen verder wil uitbreiden”.
Mobiliteit en Parkeren Antwerpen AG (hierna MPA AG) publiceerde op 11 februari 2021 een bestek voor ‘het leveren, installeren en exploiteren van publiek toegankelijke normale laadinfrastructuur en/of snellaadinfrastructuur voor elektrische voertuigen in de stad Antwerpen’.
Op 24 augustus 2021 (2021_DCMPA_00218) besliste het directiecomité van MPA AG om de concessieovereenkomst voor het leveren, installeren en exploiteren van publiek toegankelijke normale Laadinfrastructuur voor elektrische voertuigen in de stad Antwerpen' (perceel 1), af te sluiten tussen MPA AG en Total Belgium nv (ondernemingsnummer 0403.063.902).
Het college keurde in zitting van 4 maart 2022 ((jaarnummer 1838) de locaties en het aanvullend verkeersreglement voor het district Borgerhout goed.
Er werden diverse aanvragen ingediend via www.antwerpenlaadt.be voor de plaatsing van publieke laadpalen.
MPA AG legt nu een nieuwe locatie in het district Borgerhout en het aanvullend verkeersreglement met gebiedsdekkende maatregelen ter advies voor.
MPA AG en de bedrijfseenheid Stadsontwikkeling/Publieke Ruimte hebben de aanvraag onderzocht (voorwaarden, locatiebepaling, advies netaansluiting, enzovoort) en stellen voor de publieke laadpaal te plaatsen op de volgende locatie:
District Borgerhout
De laadpalen worden door de concessiehouder Total Belgium nv (ondernemingsnummer 0403.063.902) geplaatst en geëxploiteerd.
Elke laadpaal heeft twee laadpunten. In principe wordt er per laadpaal steeds één parkeerplaats voor elektrische voertuigen voorzien. Aangezien ervoor de Kattenberg meerdere aanvragen zijn, werden deze ineens gebundeld, en werd ervoor geopteerd ineens twee voorbehouden plaatsen in te richten.
Er wordt verwacht dat in een volgende fase parkeersensoren zullen worden voorzien in de parkeervakken zoals voorzien in de concessieovereenkomst.
De parkeerbalans blijft ongewijzigd.
De districtsraad adviseert onderstaande locatie gunstig
District Borgerhout
De districtsraad adviseert het ontwerp van een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor 'publieke laadpalen, district Borgerhout' gunstig ter vervanging van het aanvullend verkeersreglement met gebiedsdekkende maatregelen 'publieke laadpalen' zoals goedgekeurd door het college op 4 maart 2022 (jaarnummer 1838).
Het college keurde op 26 juni 2020 (jaarnummer 5618) het overkoepelend aanvullend verkeersreglement 'beperkt eenrichtingsverkeer voor speed pedelecs, aanpassing onderborden' goed. Dit wordt nu uitgevoerd.
Op 28 februari 2022 werd een aanvraag ingediend door een bewoner van de Schoenstraat om een voorbehouden parkeerplaats voor personen met een handicap in te richten.
Tevens werd er een onderzoek ingesteld naar het gebruik van de parkeerplaats voor mindervaliden ter hoogte van het nummer 60.
De districtsraad geeft gunstig advies over het ontwerp van een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Schoenstraat in het district Borgerhout, ter vervanging van het aanvullend reglement, goedgekeurd in het college van 14 december 2018 (jaarnummer 11187).
De Marinisstraat in het district Borgerhout:
Het college keurde op 26 juni 2020 (jaarnummer 5618) het overkoepelend aanvullend verkeersreglement 'beperkt eenrichtingsverkeer voor speed pedelecs, aanpassing onderborden' goed. Dit wordt nu uitgevoerd.
Op 25 maart 2022 werd een aanvraag ingediend door een bewoner van de Marinisstraat om een parkeerplaats voorbehouden voor personen met een handicap in te richten in de nabijheid van de woning.
Uit onderzoek ter plaatse is tevens gebleken dat de reële toestand niet overeenkomt met het huidige aanvullend reglement.
De districtsraad geeft gunstig advies over het ontwerp van een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Marinisstraat in het district Borgerhout, ter vervanging van het aanvullend reglement, goedgekeurd in de gemeenteraad van 24 juni 1996 (jaarnummer 1037).
De districtsraad geeft gunstig advies over het ontwerp van een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Guldensporenstraat in het district Borgerhout, ter vervanging van het aanvullend reglement, goedgekeurd in het college van 13 april 2018 (jaarnummer 3367).
De Maréestraat in het district Borgerhout:
Een onderzoek ter plaatse heeft uitgewezen dat de voorbehouden parkeerplaats voor mindervaliden ter hoogte van het nummer 39 niet langer in gebruik is.
Een aangepast aanvullend verkeersreglement wordt opgesteld:
De parkeerbalans blijft ongewijzigd.
Met de collegebeslissing van 12 mei 2017 (jaarnummer 4464) werden de principes en werkkaders bevestigd, die van toepassing zijn op de districtscolleges en districtsraden voor de uitvoering van hun bevoegdheden. Het college besliste om bij de goedkeuring van een aanvullend verkeersreglement, voorafgaandelijk aan de beslissing, telkens advies te vragen aan het betrokken district.
De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling zal de nodige signalisatie zelf plaatsen met materiaal uit eigen voorraad. Er zijn dus geen rechtstreekse financiële gevolgen.
De districtsraad geeft gunstig advies over het ontwerp van een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Maréestraat in district Borgerhout, ter vervanging van het aanvullend reglement, goedgekeurd in het college van 15 mei 2020 (jaarnummer 4353).
De Stelplaats van de Lijn zal verhuizen van Zurenborg naar Mortsel, in de buurt van de luchthaven.
Is er geweten welke impact dit zal hebben op de buurt? En dan meer specifiek welke impact dit zal hebben op de Vosstraat en omgeving?
Wat zijn de precieze aan- en afroutes van de bussen?
.
Toelichting:
Tot voor kort konden verenigingen tot 6000 bekers gratis ontlenen via het Ecohuis. Door de beslissing die recent genomen werd door de stad om deze uitleendienst te stoppen, zijn verenigingen verplicht zelf bekers aan te kopen of te huren via private ondernemingen. Verenigingen en organisaties worden op die manier opgezadeld met extra kosten. Ondanks dat wie een evenement op het openbaar domein wenst te organiseren geen glas mag gebruiken en het gebruik van wegwerpbekers sinds 1 januari 2020 in principe verboden is tijdens evenementen, zijn er geen alternatieven voor de herbruikbare bekers van het Ecohuis voorhanden.
Vragen:
.
Je kunt er niet omheen dat bij te felle droogte en stormen , bomen wel kunnen omvallen.
Ook in de genoemde straat is er wel wat bezorgdheid bij sommige bewoners.
vooral de toestand van de bloembakken waar deze bomen zijn ingeplant.
er is duidelijk te zien hoe wortels van de bomen de stenen bak en de rijweg beschadigen.
zie bijgaande foto's
wat ook toch in het oog springt is de hoogte van de boom.
wat uiteindelijk toch de vraag laat reizen wat is de toestand onder het wegdek
Duidelijk is de 4 bloembakken geen mooi zich in deze straat
daarom mijn volgende vragen aan de bevoegde schepen:
1. Is er een planning voorzien van deze toestand
2. Dat er toch een opknapbeurt noodzakelijk is voor de veiligheid van de bewoners in deze straat.
.
Om fietsers die rechtsaf willen niet nodeloos aan het verkeerslicht te laten wachten, zijn er een aantal maatregelen mogelijk. Het vademecum fietsvoorzieningen geeft de aanbeveling om eerst infrastructureel oplossingen te onderzoeken omdat dit nog altijd het veiligste en comfortabelste is voor de fietser. Dat de stad Antwerpen dit principe “rechtsaf voor rood”zoveel mogelijk toepassen bij nieuwe ontwerpen is op zich lovenswaardig.
Daarnaast liet de stad Antwerpen weten ook de toepassing van ‘vrij rechtsaf/rechtdoor’ voor fietsers bekijken op plaatsen waar de verkeersveiligheid niet in het gedrang komt. Om op kruispunten waar er te weinig ruimte is ‘rechtsaf vóór rood’ te organiseren, bestaat sinds 25 september 2012 (publicatie Belgisch Staatsblad) de mogelijkheid in de wegcode om een ‘vrije rechtsaf/door’ toe te laten.
Onlangs besliste de stad Antwerpen in dat kader in uitvoering van het Antwerps bestuursakkoord tot de opstart van een proefproject waarbij fietsers aan enkele kruispunten door het rood mogen rijden om rechtsaf te slaan of rechtdoor te rijden.
Het betreft:
Carnotstraat-Dambruggestraat (Antwerpen): vrij rechtsaf en rechtdoor
Carnotstraat-Provinciestraat (Antwerpen): vrij rechtdoor
Frans Van Hombeeckplein-Grotesteenweg (Berchem): vrije rechtsaf
Bordeauxstraat-Londenstraat (Antwerpen): vrij rechtsaf
Londenstraat-Bordeauxstraat (Antwerpen): vrij rechtsaf
Camille Huysmanslaan- Boomsesteenweg (Antwerpen): vrij rechtdoor
Deze kruispunten werden voorgelegd aan het verkeersveiligheidsinstituut Vias die daarvoor een positief advies gaf.
Hierover heb ik volgende vragen:
Werden ooit ook de Borgerhoutse kruispunten gescreend op een eventuele invoering van ‘rechtsaf door rood’? Welke? Wat was daarvan het resultaat?
Hoe lang loopt de proefperiode? Wat kan er ondertussen voor Borgerhout gebeuren? Is het bvb. mogelijk om in afwachting van de resultaten daarvan alvast de voorbereiding te treffen van de volgende fase en daartoe - zoals de vorige keer - alvast een aantal (deze keer ook Borgerhoutse) kruispunten voor voorafgaand advies aan VIAS voor te leggen?
Werd en wordt de oefening om rechtsaf voor en door rood nu al in zo groot mogelijke mate geïntegreerd in de aanleg van de Turnhoutsebaan als fietsstraat?
Waar werd op Borgerhouts grondgebied reeds het principe ‘rechtsaf voor rood’ toegepast op nieuwe ontwerpen? Welke? Welke potentie is er verder? Zijn er ontwerpen hangende waar ‘rechtsaf voor rood’ ingevoerd lijkt te kunnen worden?
Op welke manier wordt het district Borgerhout in dit alles betrokken?
.
Artikel 4:
Het district verbind zich ertoe om een digitaal loket ter beschikking
te stellen voor de bewoners waar ze hulp kunnen
krijgen voor de aanvraag van hun administratieve taken.
De districtsraad keurt bij monde van fractievoorzitters het amendement af met 7 stemmen voor, 11 stemmen tegen en 1 onthouding.
Stemden ja: N-VA, Vlaams Belang
Stemden nee: Groen, VOORUIT, PVDA
Hebben zich onthouden: Open VLD
Vorige districtsraad keurde deze districtsraad een motie goed waarbij de districtsraad het behoud vroeg van de stedelijke dienstverlening. Daarnaast vroeg de districtsraad de inzet van extra medewerkers om de achterstand weg te werken en een onderzoek naar:
Op de districtsraad van 25 april wist ik nog niet van de sluiting enkele dagen eerder (op donderdag 21 april) van het buurtloket Groenenhoek. Meer, ik wist zelfs niet van het bestaan van het buurtloket Groenenhoek. Ik volg nochtans vrij goed de sociale media van het district.
Op het intranet van de stad lees ik dat het buurtloket er kwam in september 2021 in het kader van de proeftuin Loket op maat. Het loket heette Groenenhoek, maar was gevestigd in de nieuwe gebouwen van het woonzorgcentrum Gitschotelhof in Borgerhout.
Ik lees verder dat de schepen de sluiting besliste omwille van de operationele efficiëntie van de buurtloketten. Het aantal producten dat kon aangeboden worden bleek laag. Er was geen plaats voor een fotocabine, de inzet van medewerkers op de verschillende locaties bleek niet eenvoudig en de infrastructuur was bovendien niet optimaal.
Ik lees nergens dat er onvoldoende klanten, bewoners opdaagden?
Vandaar vraagt de districtsraad naast het behoud van de stedelijke dienstverlening
Artikel 1:
De heropstart van het buurtloket Groenenhoek.
Artikel 2:
Cijfers rond bezoekersaantallen van het buurtloket Groenenhoek in de periode september 2021 tot en met 21 april 2022.
Artikel 3:
Onderzoek of de stad meer producten kan aanbieden in een buurtloket, of er plaats is voor een fotocabine en bijkomend personeel om de inzet van medewerkers op verschillende locaties mogelijk te maken.
De districtsraad keurt bij monde van fractievoorzitters het besluit goed met 12 stemmen voor, 6 stemmen tegen en 1 onthouding.
Stemden ja: Groen, VOORUIT, PVDA, Open VLD
Stemden nee: N-VA
Hebben zich onthouden: Vlaams Belang
Toelichting:
De laatste jaren zijn steeds meer mensen de fiets (opnieuw) gaan ontdekken als dé manier om zich te verplaatsen doorheen onze stad en ons district. In het bestuursakkoord staat beschreven “We maken van Borgerhout hét fiets district van Antwerpen”. De aanleg van fietsstraten op de fietsassen Kroon -en Helmstraat, stelt ons alvast gerust dat er ook de wil is deze belofte daadwerkelijk waar te maken.
Net als het districtscollege pleiten wij voor meer en betere fietsinfrastructuur. Fietspompen horen bij die infrastructuur. Net zoals ook het bestuursakkoord beschrijft, zijn wij vragende partij voor openbare en gebruiksvriendelijke fietspompen in ons district.
Onze collega’s in district Antwerpen kregen in 2020 groen licht voor een project waarbij 50 openbare fietspompen worden geplaatst doorheen alle postcodes van district Antwerpen en op de Raad van deze maand werd in Antwerpen beslist dat 40 fietspompen zullen worden geïnstalleerd naast de 10 fietspompen aan de gevels van fietsenwinkels.
Momenteel vinden er echter nog onderhandelingen plaats aangaande de kostprijs die op dit moment nog te hoog ligt, het is dus het moment om mee op de kar te springen.
Voorstel van beslissing:
De Borgerhoutse districtsraad beslist om over te gaan tot het voorzien van een 15-tal fietspompen in haar district. Hierbij wordt vooral gekeken naar plaatsen waar veel fietsbewegingen plaatsvinden en waar van het ene naar het andere vervoersmiddel wordt overgeschakeld. De omgeving van fietsenwinkels die het oppompen van fietsbanden als gratis dienst aanbieden wordt gemeden bij het plaatsen van de fietspompen. Alsook zal het district ten minste één fietsherstelpunt voorzien op een centraal gelegen plek waar men de banden kan oppompen en waar moersleutels of dergelijke fietsreparatietools beschikbaar zullen zijn.
We vragen om de motie aan te passen en enkel volgende onderstaande tekst goed te keuren voor de motie:
----------------------------------------------------
We starten vanuit de basisprincipes waarop de scheiding tussen kerk en staat is gebaseerd:
Daarom willen we dan ook volgende motie voor deze raad brengen:
Scheiding kerk en staat.
Overeenkomstig het amendement 2022_AM_00041 wordt de tekst van de motie aangepast als volgt :
We starten vanuit de basisprincipes waarop de scheiding tussen kerk en staat is gebaseerd:
Daarom willen we dan ook volgende motie voor deze raad brengen:
Kenmerk: 2022_MOT_00009
Structurele middelen voor Gezondheidkiosk
Kenmerk:2022_MOT_00008
PFOS- vervuiling in Borgerhout
Opmerkingen van de waarnemend voorzitter, Luc Moerkerke