De districtsraad keurt de notulen van 20 december 2021 goed.
De districtsraad neemt kennis van het verslag van de raadscommissie van 13 december 2021.
Een interne werkverdeling is noodzakelijk om een efficiënte uitoefening van de bevoegdheden die aan het districtscollege werden toegekend, mogelijk te maken.
Deze taakverdeling houdt geen overdracht van bevoegdheden in die aan het districtscollege werden toegekend, noch verleent zij de betrokken districtsschepen enige persoonlijke beslissingsbevoegdheid over de aangelegenheden die hem/haar werden toevertrouwd. Alle beslissingen van het districtscollege worden steeds collegiaal genomen.
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur:
Met het collegebesluit van 12 mei 2017 (jaarnummer 4463) en het gemeenteraadsbesluit van 29 mei 2017 (jaarnummer 300) werden de bevoegdheden van de districten bepaald.
Het mandaat als districtsschepen, van de heer Luc Moerkerke, is op de zitting van 20 december 2021 met jaarnummer 00083 stopgezet. De heer Luc Moerkerke zal enkel zijn rol als districtsraadslid blijven opnemen.
Mariam El Osri werd op diezelfde zitting opvolgster van de heer Luc Moerkerke, zijnde disctrictsschepen. Zij neemt het mandaat als districtsschepen over, met ingang van 01 januari 2022 .
De districtsraad nam ook kennis van de volgende rangorde van de districtsschepenen:
Het districtscollege keurde op 18 januari 2022 op het districtscollege, met jaarnummer 00001, de interne taakverdeling en rangorde goed.
.
Het districtscollege keurde volgende interne taakverdeling van het districtscollege goed:
Marij Preneel (districtsburgemeester en behoorlijk afgevaardigd ambtenaar van de burgerlijke stand):
Ben Van Duppen (districtsschepen):
Omar Al Jattari (districtsschepen):
Mariam El Osri(districtsschepen):
Aïssatou Cissé (districtsschepen):
De districtsraad neemt kennis van de interne taakverdeling van het districtscollege.
Op .13 december 2021 werd er een geldige voordrachtakte ingediend op naam van Luc Moerkerke. Er werd slechts 1 voordrachtakte ontvangen.
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur:
- de districtsraad commissies kan oprichten die zijn samengesteld uit districtsraadsleden. De commissies hebben als taak de besprekingen in de districtsraadszittingen voor te bereiden, advies te verlenen en voorstellen te formuleren over de wijze waarop vorm wordt gegeven aan de inspraak van de bevolking telkens als dat voor de beleidsvoering wenselijk wordt geacht. De commissies kunnen altijd
deskundigen en belanghebbenden horen.
- ...
- de districtsraad bepaalt per districtsraadscommissie het aantal leden;
- de districtsburgemeester of districtsschepenen kunnen geen voorzitter zijn van een districtsraadscommissie;
- ...
Conform het besluit van 28 januari 2019 gebeurt de verkiezing van de voorzitter van de bestendige districtsraadscommissie naar analogie met de verkiezing van de voorzitter van de districtsraad. Deze procedure wordt geregeld in art. 7 van het Decreet lokaal bestuur: ...De voorzitter wordt verkozen op basis van een akte van voordracht van de kandidaat-voorzitter, ondertekend door meer dan de helft van de verkozenen op de lijsten die aan de verkiezingen deelnamen. Om ontvankelijk te zijn moet de akte van voordracht ook ondertekend zijn door de meerderheid van de personen die op dezelfde lijst als de voorgedragen kandidaat werden verkozen. Als de lijst waarop de naam van de kandidaat-voorzitter voorkomt maar twee verkozenen telt, volstaat de handtekening van een van hen.
Het mandaat als districtsschepen, van de heer Luc Moerkerke, is op de zitting van 20 december 2021 met jaarnummer 00083 stopgezet. De heer Luc Moerkerke zal enkel zijn rol als districtsraadslid blijven opnemen.
Mariam El Osri werd op diezelfde zitting opvolgster van de heer Luc Moerkerke, zijnde disctrictsschepen. Zij neemt het mandaat als districtsschepen over, met ingang van 01 januari 2022 .
In de zitting van 28 januari 2019 jaarnummer (2019_DRBO_00012), keurde de districtsraad goed dat de procedure voor de verkiezing van de voorzitter van de bestendige districtsraadscommissie zou verlopen naar analogie met de procedure voor de verkiezing van de voorzitter van de districtsraad.
.
De districtsraad neemt kennis van het volgende:
De districtssecretaris heeft de akte van voordracht voor een kandidaat-voorzitter van de bestendige raadscommissie op naam van de heer Luc Moerkerke overhandigd aan het districtsraadslid met de hoogste anciënniteit.
De leden van de bestendige raadscommissie werden op 31 januari 2022 ervan in kennis gesteld dat één akte van voordracht voor een kandidaat-voorzitter van de bestendige raadscommissie werd ingediend op 13 december 2022 op naam van Luc Moerkerke.
Het raadslid met de hoogste anciënniteit stelde op 18/01/2022 vast dat de akte van voordracht op naam van Luc Moerkerke voldeed aan de voorwaarden en verklaarde de akte ontvankelijk.
De districtsraad neemt er kennis van dat de voorgedragen kandidaat-voorzitter, Luc Moerkerke, de voorzitter van de bestendige raadscommissie wordt.
Op 25 januari 2021 werd tijdens de districtsraad (jaarnummer 00081), de heer Soufiane Amrani door de districtsraad tot voorzitter van de districtsraad verkozen verklaard.
De voorzitter van de districtsraad besliste dat bij zijn tijdelijke afwezigheid het voorzitterschap werd waargenomen door districtsraadslid Marij Preneel. Op de districtsraad van 1 maart 2021 (jaarnummer 5) nam de districtsraad kennis van deze beslissing. Vanaf 2022 zal districtsraadslid Luc Moerkerke mevrouw Marij Preneel vervangen.
De voorzitter van de districtsraad kan zijn bevoegdheid als voorzitter schriftelijk opdragen aan een ander raadslid. Het is opportuun om dit te formaliseren, gelet op het feit dat het niet uit te sluiten valt dat omwille van ziekte of overmacht, dit probleem zich kan stellen.
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur
.
De districtsraad neemt kennis van de beslissing van de voorzitter van de districtsraad dat bij zijn tijdelijke afwezigheid het voorzitterschap van de districtsraad wordt waargenomen door districtsraadslid Luc Moerkerke.
Binnengemeentelijke decentralisatie:
In het gemeenteraadsbesluit van 29 mei 2017 (jaarnummer 300) worden bevoegdheden aan de districten overgedragen. De districtsraad is bevoegd voor lokaal cultuurbeleid, seniorenbeleid, jeugdbeleid, sportbeleid en volgens artikelen 2, 3, 4 en 5.
Op 29 mei 2017 (jaarnummer 300) besliste de gemeenteraad om de bevoegdheden voor jeugd, sport en verenigingsleven over te dragen aan de districtsraden.
Op 23 september 2019 (jaarnummer 78) keurde de districtsraad het verenigingstoelagereglement goed.
Op 14 december 2020 (jaarnummer 82) keurde de districtsraad hierop een aanpassing goed door een bijkomende mogelijkheid te voorzien waarbij verenigingen in 2021 een toelage konden aanvragen die berekend wordt op basis van het puntenaantal dat de vereniging in 2020 van het district kreeg.
Het district Borgerhout heeft een rijk verenigingsleven. De verenigingen vormen de ruggengraat van het district. Het district wil deze verenigingen ondersteunen in hun werking en hierdoor bijdragen tot de ontwikkeling en uitvoering van initiatieven op vlak van jeugd, cultuur, senioren en sport. Verenigingen die aantonen dat ze inzetten op diversiteit, duurzaamheid, kansarmoede, jeugd en jongeren worden extra beloond.
Op basis van het verenigingstoelagenreglement, goedgekeurd op de districtsraad van 23 september 2019 (jaarnummer 78) geeft het district jaarlijks aan actieve Borgerhoutse verenigingen een toelage om hen in de werking te ondersteunen. De toelage wordt berekend aan de hand van een vragenlijst die peilt naar de werking van de vereniging en een bijhorend aantal punten per vraag.
Net zoals in 2020 hebben ook 2021 de coronacrisis en de beleidsmaatregelen om deze in te dijken er voor gezorgd dat de werking van verenigingen in 2021 verre van normaal was. Werkingen lagen voor lange tijd stil of konden slechts in een aangepaste en/of afgeslankte vorm doorgaan, waarbij vaste kosten blijven doorlopen en (extra) inkomsten niet gegeneerd worden. Hierdoor zullen verschillende verenigingen er opnieuw niet in slagen hun recht op een verenigingstoelage aan de hand van concrete acties en activiteiten te verantwoorden.
De coronacrisis treft de verenigingen bijgevolg zwaar. Het districtsbestuur wil deze sectoren blijven bijstaan en vermijden dat een aanvraag conform het huidige verenigingstoelagereglement niet mogelijk is. Daarom dringen opnieuw aanpassingen aan het verenigingstoelage reglement zich op. Hierbij wordt uitgegaan van twee situaties :
Wet van 14 november 1983 betreffende de controle op de toekenning en aanwending van sommige toelagen (Belgisch Staatsblad 6 december 1983).
Het reglement op de toelagen goedgekeurd door de gemeenteraad in de zitting van 18 december 2006 (jaarnummer 2730).
De districtsraad keurt bij monde van fractievoorzitters het besluit goed met 13 stemmen voor, 6 stemmen tegen en 2 onthoudingen.
Stemden ja: Groen, VOORUIT, PVDA+, CDenV
Stemden nee: N-VA
Hebben zich onthouden: Open VLD, Vlaams Belang
De districtsraad keurt goed dat in afwijking van artikel 5 van het toelagereglement voor verenigingen, de verenigingen in 2022 de mogelijkheid hebben om een toelage aan te vragen die berekend wordt op basis van het puntenaantal dat de vereniging in 2021 van het district kreeg.
Het district Borgerhout toetste de ingediende dossiers af aan het stedelijk reglement ‘Toelating tijdelijk gebruik straat als speelstraat’ en reglement ‘Borgerbouwers’.
Alle activiteiten zijn doorgegaan rekening houdend met de dan geldende maatregelen om de verspreiding van het coronavirus COVID-19 te beperken. Er zijn extra inspanningen geleverd om buurtbewoners zo goed mogelijk te ondersteunen in de aanvragen en de organisatie van speelstraten. Onder voorbehoud van de corona-maatregelen die gold op het moment van de activiteit, konden goedgekeurde speelstraten die plaatsvonden tussen 1 mei 2021 en 15 oktober 2021 gebruik maken van een extra gratis activiteit in de vorm van een aanvullend recreatief aanbod voor heel de straat.
Volgende aanvragen speelstraten zijn goedgekeurd en doorgegaan tijdens een schoolvakantie:
STRAAT | KORTE/LANGE SPEELSTRAAT | DATUM |
Delftstraat | lange speelstraat | van woensdag 7 april 2021 tot en met woensdag 14 april 2021 |
Florastraat | lange speelstraat | van donderdag 15 april 2021 tot en met zondag 18 april 2021 |
Sterrenborgstraat | lange speelstraat | van donderdag 1 juli 2021 tot en met woensdag 14 juli 2021 |
Van der Keilenstraat | korte speelstraat | van donderdag 1 juli 2021 tot en met vrijdag 2 juli 2021 |
Kwekerijstraat | lange speelstraat | van donderdag 1 juli 2021 tot en met woensdag 14 juli 2021 |
René Carelsstraat | korte speelstraat | van donderdag 1 juli 2021 tot en met vrijdag 2 juli 2021 |
Mertensstraat | lange speelstraat | van donderdag 1 juli 2021 tot en met zondag 11 juli 2021 |
Van Hersteenstraat | lange speelstraat | van donderdag 1 juli 2021 tot en met zondag 4 juli 2021 |
Dodoensstraat | lange speelstraat | van donderdag 1 juli 2021 tot en met woensdag 14 juli 2021 |
Spillemansstraat | lange speelstraat | van donderdag 1 juli 2021 tot en met zaterdag 3 juli 2021 |
Koolstraat | lange speelstraat | van zaterdag 3 juli 2021 tot en met vrijdag 16 juli 2021 |
Vaderlandstraat | korte speelstraat | van donderdag 8 juli 2021 tot en met vrijdag 9 juli 2021 |
Delftstraat | lange speelstraat | van zaterdag 10 juli 2021 tot en met zondag 18 juli 2021 |
Guldensporenstraat | korte speelstraat | van maandag 12 juli 2021 tot en met dinsdag 13 juli 2021 |
Groenstraat | korte speelstraat | van woensdag 14 juli 2021 tot en met woensdag 14 juli 2021 |
Laar | korte speelstraat | van woensdag 14 juli 2021 tot en met woensdag 14 juli 2021 |
Langstraat | lange speelstraat | van donderdag 15 juli 2021 tot en met woensdag 28 juli 2021 |
Marinisstraat | lange speelstraat | van donderdag 15 juli 2021 tot en met woensdag 28 juli 2021 |
Jozef Nuytsstraat | lange speelstraat | van maandag 19 juli 2021 tot en met maandag 26 juli 2021 |
Prins Leopoldstraat | lange speelstraat | van maandag 26 juli 2021 tot en met zondag 8 augustus 2021 |
Groenstraat | korte speelstraat | van woensdag 28 juli 2021 tot en met woensdag 28 juli 2021 |
Laar | korte speelstraat | van woensdag 28 juli 2021 tot en met woensdag 28 juli 2021 |
Sterrenborgstraat | lange speelstraat | van zondag 1 augustus 2021 tot en met zaterdag 14 augustus 2021 |
Delftstraat | lange speelstraat | van zaterdag 7 augustus 2021 tot en met zondag 15 augustus 2021 |
Groenstraat | korte speelstraat | van woensdag 11 augustus 2021 tot en met woensdag 11 augustus 2021 |
Jozef Nuytsstraat | lange speelstraat | van maandag 16 augustus 2021 tot en met zondag 22 augustus 2021 |
Ketsstraat | lange speelstraat | van dinsdag 17 augustus 2021 tot en met maandag 30 augustus 2021 |
Langstraat | lange speelstraat | van woensdag 18 augustus 2021 tot en met dinsdag 31 augustus 2021 |
Koolstraat | lange speelstraat | van woensdag 18 augustus 2021 tot en met dinsdag 31 augustus 2021 |
Marinisstraat | lange speelstraat | van woensdag 18 augustus 2021 tot en met dinsdag 31 augustus 2021 |
Karel Geertsstraat | lange speelstraat | van woensdag 18 augustus 2021 tot en met dinsdag 31 augustus 2021 |
Groenstraat | korte speelstraat | van zaterdag 21 augustus 2021 tot en met zondag 22 augustus 2021 |
Florastraat | lange speelstraat | van maandag 23 augustus 2021 tot en met zondag 29 augustus 2021 |
Van Geertstraat | lange speelstraat | van maandag 23 augustus 2021 tot en met dinsdag 31 augustus 2021 |
Groenstraat | korte speelstraat | van woensdag 25 augustus 2021 tot en met woensdag 25 augustus 2021 |
Bijlstraat | lange speelstraat | van vrijdag 27 augustus 2021 tot en met dinsdag 31 augustus 2021 |
Van der Keilenstraat | korte speelstraat | van zaterdag 28 augustus 2021 tot en met zondag 29 augustus 2021 |
Verzoeningsstraat | korte speelstraat | van zaterdag 28 augustus 2021 tot en met zondag 29 augustus 2021 |
Groenstraat | korte speelstraat | van zaterdag 28 augustus 2021 tot en met zondag 29 augustus 2021 |
Sterrenborgstraat | korte speelstraat | van zondag 31 oktober 2021 tot en met maandag 1 november 2021 |
Terlostraat | korte speelstraat | van maandag 1 november 2021 tot en met dinsdag 2 november 2021 |
Volgende aanvragen speelstraten zijn goedgekeurd en doorgegaan tijdens de Vlaamse buitenspeeldag:
STRAAT | KORTE/LANGE SPEELSTRAAT | DATUM |
Kwekerijstraat | korte speelstraat | op woensdag 21 april 2021 |
Van der Keilenstraat | korte speelstraat | op woensdag 21 april 2021 |
Kroonstraat | korte speelstraat | op woensdag 21 april 2021 |
Van Geertstraat | korte speelstraat | op woensdag 21 april 2021 |
Groenstraat | korte speelstraat | op woensdag 21 april 2021 |
Borgerhoutsestraat | korte speelstraat | op woensdag 21 april 2021 |
Karel Geertsstraat | korte speelstraat | op woensdag 21 april 2021 |
René Carelsstraat | korte speelstraat | op woensdag 21 april 2021 |
Van Hersteenstraat | korte speelstraat | op woensdag 21 april 2021 |
Zonstraat | korte speelstraat | op woensdag 21 april 2021 |
Jules Van Beylenstraat | korte speelstraat | op woensdag 21 april 2021 |
Jozef Nuytsstraat | korte speelstraat | op woensdag 21 april 2021 |
Sint-Erasmusstraat | korte speelstraat | op woensdag 21 april 2021 |
Lammekensstraat | korte speelstraat | op woensdag 21 april 2021 |
Spillemansstraat | korte speelstraat | op woensdag 21 april 2021 |
Sterrenborgstraat | korte speelstraat | op woensdag 21 april 2021 |
Dodoensstraat | korte speelstraat | op woensdag 21 april 2021 |
Prins Leopoldstraat | korte speelstraat | op woensdag 21 april 2021 |
Sergeant De Bruynestraat | korte speelstraat | op woensdag 21 april 2021 |
Guldensporenstraat | korte speelstraat | op woensdag 21 april 2021 |
Volgende aanvragen speelstraten zijn goedgekeurd en doorgegaan tijdens de verlengde weekends:
STRAAT | KORTE/LANGE SPEELSTRAAT | DATUM |
Sterrenborgstraat | korte speelstraat | van donderdag 13 mei 2021 tot en met vrijdag 14 mei 2021 |
Langstraat | korte speelstraat | van donderdag 13 mei 2021 tot en met vrijdag 14 mei 2021 |
Borgerhoutsestraat | korte speelstraat | van zaterdag 22 mei 2021 tot en met zondag 23 mei 2021 |
Sterrenborgstraat | korte speelstraat | van zondag 23 mei 2021 tot en met maandag 24 mei 2021 |
Volgende aanvragen speelstraten werden goedgekeurd door het bestuur, maar geannuleerd door straatorganisatoren:
STRAAT | KORTE/LANGE SPEELSTRAAT | DATUM |
Ketsstraat | korte speelstraat | dinsdag 16 maart 2021 |
Van Geertstraat | korte speelstraat | donderdag 6 mei 2021 |
Van Geertstraat | korte speelstraat | zaterdag 22 mei 2021 |
Volgende aanvragen speelstraten werden geweigerd omdat ze niet voldeden aan de voorwaarden van het reglement:
STRAAT | KORTE/LANGE SPEELSTRAAT | DATUM |
Jozef Nuytsstraat | korte speelstraat | donderdag 4 maart 2021 |
Langstraat | korte speelstraat | woensdag 10 maart 2021 |
Van Geertstraat | korte speelstraat | woensdag 10 maart 2021 |
Oedenkovenstraat | korte speelstraat | dinsdag 27 april 2021 |
Bakkerstraat | korte speelstraat | maandag 17 mei 2021 |
Groenstraat | korte speelstraat | maandag 5 juli 2021 |
Groenstraat | korte speelstraat | maandag 5 juli 2021 |
René Carelsstraat | korte speelstraat | maandag 19 juli 2021 |
Op 23 september 2019 (jaarnummer 75) keurde de districtsraad het toelagereglement "Borgerbouwers" goed. Hierin voorziet het district Borgerhout ondersteuning voor speelstraten (art. 27). Na goedkeuring van het college om een speelstraat in te richten kan het bevoegde district financiële en/of logistieke ondersteuning geven.
Op 16 december 2019 (jaarnummer 656) keurde de gemeenteraad het reglement goed voor de toelating tijdelijk gebruik straat als speelstraat. In dit reglement werden de criteria vastgelegd waaraan straten moeten voldoen om in aanmerking te kunnen komen als speelstraat. Om te kunnen beslissen over de toelating dient het advies van het district te worden gevraagd als bevoegd bestuursniveau voor de ondersteuning van de speelstraten.
Artikel 4 en artikel 10 van het reglement van 16 december 2019 (jaarnummer 656) stellen dat aanvragen voor het organiseren van een speelstraat ingediend moeten worden in het betreffende district, volgens de procedure beschreven in het reglement van dat district. De aanvrager van de toelating voor het organiseren van een speelstraat kan in het betreffende district bijkomende ondersteuning vragen.
Op 1 maart 2021 (jaarnummer 89) keurde de gemeenteraad het reglement goed voor de toelating tijdelijk gebruik straat als speelstraat. In dit reglement werden aanpaste criteria vastgelegd waaraan straten moeten voldoen om in aanmerking te kunnen komen als speelstraat.
Op 29 maart 2021 ( jaarnummer 14) keurde de districtsraad van Borgerhout hiervoor een aanpassing op het reglement 'Borgerbouwers' goed, waar onder andere de aanvraagtermijnen werden aangepast. Om de aanvrager van een speelstraat beter te ondersteunen werden de aanvraagtermijnen voor een speelstraat geoptimaliseerd.
Op 20 april 2021 (jaarnummer 92) keurde het districtscollege een principebeslissing stratenlijst 2021 voor speelstraten goed. Bij wijze van administratieve vereenvoudiging werden de speelstraten die in aanmerking komen via een lijst voorgelegd aan het districtscollege in het begin van een werkjaar en niet bij elke aanvraag. De aanvragen van de speelstraten moeten voldoen aan de voorwaarden van het reglement 'Borgerbouwers'. Het districtscollege keurde deze lijst principieel goed, maar kon hiervan steeds afwijken. Voor straten die niet in deze lijst opgenomen zijn, werd steeds advies gevraagd aan het districtscollege.
.
De districtsraad neemt kennis van het activiteitenrapport 2021 van speelstraten.
Op 23 september 2019 (jaarnummer 75) keurde de districtsraad het toelagereglement "Borgerbouwers" goed. Hierin voorziet het district Borgerhout ondersteuning voor straatfeesten (art. 19.1). Het toelagereglement is geldig met ingang van 1 januari 2020. In het reglement wordt onder meer de financiële en/of logistieke ondersteuning voor straatfeesten opgenomen.
Het district Borgerhout toetste de ingediende dossiers af aan het reglement ‘Borgerbouwers’.
Alle activiteiten zijn doorgegaan rekening houdend met de dan geldende maatregelen om de verspreiding van het coronavirus COVID-19 te beperken. Er zijn extra inspanningen geleverd om buurtbewoners zo goed mogelijk te ondersteunen in de aanvragen en de organisatie van straatfeesten. Onder voorbehoud van de corona-maatregelen die gold op het moment van de activiteit, konden goedgekeurde speelstraten die plaatsvonden tussen 1 mei 2021 en 15 oktober 2021 gebruik maken van een extra gratis activiteit in de vorm van een aanvullend recreatief aanbod voor heel de straat.
Volgende aanvragen straatfeesten zijn goedgekeurd en doorgegaan tijdens een schoolvakantie:
STRAAT | DATUM |
Guido Gezellestraat | zondag 30 mei 2021 |
Verzoeningstraat | zondag 11 juli 2021 |
Wijnegemstraat | maandag 19 juli 2021 |
Spillemansstraat | zaterdag 21 augustus 2021 |
Eugeen Joorsstraat | zaterdag 21 augustus 2021 |
Bouwhandelstraat | woensdag 25 augustus 2021 |
Stan Ockersstraat | vrijdag 27 augustus 2021 |
Kistemaeckersstraat | zaterdag 28 augustus 2021 |
Vrijgeweide | zondag 29 augustus 2021 |
Sterrenborgstraat | zondag 29 augustus 2021 |
Koolstraat | zaterdag 4 september 2021 |
Bakkerstraat | zondag 5 september 2021 |
Van Daelstraat | zondag 5 september 2021 |
Kwekerijstraat | zaterdag 11 september 2021 |
Langstraat | zondag 12 september 2021 |
Hogeweg | zondag 12 september 2021 |
Vooruitzichtstraat | zondag 12 september 2021 |
Wolfjagerslei | zondag 12 september 2021 |
Jozef Nuytsstraat | zaterdag 18 september 2021 |
Goedendagstraat | zaterdag 18 september 2021 |
Schoenstraat | zondag 19 september 2021 |
Oudstrijdersstraat | zaterdag 9 oktober 2021 |
Oedenkovenstraat | zaterdag 9 oktober 2021 |
Laar | zaterdag 16 oktober 2021 |
Van der Keilenstraat | zaterdag 23 oktober 2021 |
Joe Englishstraat | zaterdag 23 oktober 2021 |
Duivelshofstraat | zaterdag 30 oktober 2021 |
Goedendagstraat | donderdag 25 november 2021 |
Laar | zaterdag 4 december 2021 |
Dodoensstraat | zondag 5 december 2021 |
Schoenstraat | vrijdag 10 december 2021 |
Van der Keilenstraat | zaterdag 18 december 2021 |
Volgende aanvragen speelstraten zijn goedgekeurd, maar geannuleerd of gewijzigd door straatorganisatoren:
STRAAT | DATUM | REDEN |
Jules Van Beylenstraat | woensdag 21 april 2021 | geannuleerd vanwege de coronamaatregelen |
Zonstraat | zaterdag 28 augustus 2021 | datum verschoven naar zaterdag 4 september 2021 |
Bloemstraat | zaterdag 28 augustus 2021 | geannuleerd vanwege de coronamaatregelen |
Juul Grietensstraat | zondag 26 september 2021 | datum verschoven naar zaterdag 18 september 2021 |
.
De districtsraad neemt kennis van het activiteitenrapport 2021 van straatfeesten.
Om de advisering vlot te laten verlopen keurde de gemeenteraad op 16 december 2013 (jaarnummer 828) de vernieuwde aanpak van inspraak, advies en medebeheer adviesorganen cultuur, sport, jeugd en senioren goed.
Op 23 februari, 16 maart, 20 april en 18 mei 2021 vonden vergaderingen plaats van de jeugdraad van het district Borgerhout.
Op 20 mei en 29 juni 2021 vonden vergaderingen plaats van de seniorenraad van het district Borgerhout. De vergadering van 20 mei werd gebruikt om het online/digitaal vergaderen te verduidelijken en te testen met de leden van de seniorenraad. Er werden geen inhoudelijke punten besproken waardoor er geen verslag gemaakt werd.
Zoals bepaald door het Gemeentedecreet worden de verslagen van de adviesraden ter kennisneming voorgelegd aan het districtscollege en de districtsraad.
Artikel 304 van het Decreet lokaal bestuur bepaalt dat de gemeenteraad kan overgaan tot organisatie van raden en overlegstructuren die tot opdracht hebben op regelmatige en systematische wijze het gemeentebestuur te adviseren. De verslagen en einddocumenten van deze overlegstructuren worden meegedeeld aan de gemeenteraad.
Artikel 135 van het Dereet lokaal bestuur bepaalt dat dit artikel ook van toepassing is op de districtsraden.
.
De districtsraad neemt kennis van de verslagen van de volgende districtsadviesraden:
Districtsadviesraad | Datum vergadering |
Jeugdraad | 23 februari 2021 |
Jeugdraad |
16 maart 2021 |
Jeugdraad | 20 april 2021 |
Jeugdraad | 18 mei 2021 |
Seniorenraad | 20 mei 2021 |
Seniorenraad | 29 juni 2021 |
Cultuur is essentieel. Afgelopen maanden was een dansvoorstelling meepikken of wegdromen tijdens een theatervoorstelling niet vanzelfsprekend als toeschouwer. Maar voor zij die op de planken staan zijn het nog steeds onzekere tijden. “Kan mijn voorstelling gespeeld worden? Gaat mijn publiek de weg naar de zalen terugvinden?” Twijfel die mentaal en financieel weerslag kan hebben.
Vragen:
Hebben we een zicht op het aantal professionele kunstenaars/artiesten Borgerhout rijk is?
Welke acties werden er ondernomen vanuit het district om individuele artiesten te ondersteunen of een push in de rug te geven tijdens deze moeilijke periode? En welke vorm van steun kan nog worden gegeven zodat ze verder vol passie hun creaties op ons kunnen loslaten en zodat hun beroep ook brood op de plank brengt.
.
In 2020 trok UNIZO de stekker uit het Peperbus Project. Ten gevolge hiervan werd een jaar geleden een motie goedgekeurd waarin het stadsdistrict in overleg zou gaan met ons district over de invulling van de Peperbus. Enige tijd geleden werd er vanuit de stad beslist om vijf miljoen euro te investeren in de renovatie van de buitenkant. We zouden het spijtig vinden dat wanneer de buitenkant een fikse opknapbeurt krijgt, de binnenkant alsnog blijft verkommeren en niet nuttig kan worden gebruikt.
Daarom de volgende vragen :
.
De voorbije jaren zijn heel wat oude, saaie grijze muren opgefrist door lokale en iets minder lokale streetart artiesten. In 2020 en 2021 werden op die manier 12 muren zowel intra als extra muros opgewaardeerd. Een district als Borgerhout dat bruist van artistiek talent mag dit niet zomaar verloren laten gaan.
Wij vragen daarom om ook dit jaar een streetart festival te organiseren en enkele oude grijze en lege muren ter beschikking te stellen van lokaal talent.
.
In december las ik een artikel over het actieplan rond toegankelijkheid waar Schepen vanuit de Stad, Karim Bachar rond bezig is. Het actieplan is heel uitgebreid en werd op verschillende niveaus bekeken. Ik denk dat we zo’n actiepunten rond meer toegankelijkheid alleen maar kunnen toejuichen als district.
Ik las in het actieplan dat ze onder andere ook willen inzetten op een toegankelijker jeugdaanbod en dan meer specifiek op een ‘proefproject toegankelijke speelbossen’. In 2019 diende ik ook een initatiefrecht in om als district meer in te zetten op inclusievere speeltuinen en speelpleinen. Dit werd ook mee opgenomen in het bestuursakkoord. Er wordt bij elke heraanleg van een speeltuin of speelplein rekening gehouden met de inclusietoets.
Nu ik dit actieplan doornam had ik hier enkele vragen bij:
.
In onze Borgerhoutse straten wordt momenteel hard gewerkt door Proximus. Ze lijken volop bezig met het vervangen en vernieuwen van materiaal. Hiervoor vernieuwt men ook materiaal langs de gevels van huizen en worden straten opengebroken om bekabeling aan te leggen. Er is zoals steeds een wederkerend probleem bij al deze nutswerken. De straten worden volledig opengelegd en vaak niet in oorspronkelijke staat teruggelegd. Het duurt soms erg lang vooraleer deze worden hersteld en niet altijd in even goede staat.
Daarnaast vernam ik dat er op andere plaatsen de kans wordt genomen bv. bij de herstelling van de straat - en mits een beperkte meerkost - aan de hoeken van een straat extra voetpaduitstulpingen te voorzien. Zo wordt de veiligheid voor voetgangers verhoogd bv. bij het oversteken omdat auto's moeten vertragen enz... Dit lijkt me een goed voorbeeld van een win-win situatie.
Mijn vragen aan het bevoegde lid van het schepencollege:
.
Verscheidene jaren is er gebouwd en verbouwd aan het WZC Gietschotelhof.
De bestaande gebouwen zijn grotendeels vervangen door een moderne nieuwbouw en werden bovendien grondig uitgebreid met nieuwe vleugels.
Het complex gaat zo voldoen aan de modernste normen van een hedendaags WZC.
De werken zijn nu beëindigd, buiten misschien nog een paar kleine binnenklussen.
Maar de voetpaden rond het WZC dragen nog de sporen van de grondige verbouwingen.
De situatie is niet tenenkrullend maar benenbrekend.
En dit dan nog rond een WZC alwaar heel wat bewoners alslecht te been zijn.
Vraag: Het districtsbestuur vraagt de stadsdiensten om zo vlug mogelijk de voetpaden rond het WZC Gietschotelhof terug in een deftige staat te brengen.
.
Het is weer de tijd van het jaar geweest dat iedereen weer zijn kerstboom afbreekt en de kerstversiering weer voor een jaar opgeborgen wordt.
Op verscheidene dagen in januari worden deze kerstbomen opgehaald door de reinigingsdiensten.
Verscheidene van deze bomen zijn voorzien van een (al dan niet stevige) wortelkluit.
In een district met een schreeuwend gebrek aan groen is dit een grote zonde.
Verscheidene van deze bomen zouden het kunnen overleven als ze terug geplant worden.
Er zijn nog steeds een aantal plekken in Borgerhout waar zij een (eventueel tijdelijk) plekje zouden kunnen vinden.
Denk maar aan de grote vlakten van de Ring, aan het ringfietspad tussen de Luitenant Lippenslaan en de Stenenbrug en ook in het Te Boelaerpark is er zeker nog een plaatsje te vinden alwaar zij door de schoolkinderen kunnen geplant worden.
En al zeker aan het speelpleintje aan het rondpunt van de Joe Englishstraat alwaar de bewoners na het verdwijnen van het groenscherm blootgesteld zijn aan het lawaai van de Ring en in de winter zelfs de Ring kunnen zien.
Zij zullen zeker blij zijn met een nieuw groenscherm.
Door dit initiatief bekendheid te geven aan de bewoners van Borgerhout is er zelfs kans dat bewoners van flatgebouwen die anders niets kunnen doen met een kerstboom met kluit, nu eentje zullen nemen met kluit om die dan te kunnen herplanten en zo bij te dragen aan de vergroening van de omgeving.
Vraag: Te onderzoeken of het mogelijk is om plaatsen voor te bestemmen om deze afgedankte kerstbomen een nieuw leven te geven en zo een groenere omgeving te maken.
De persaandacht en sociale media liegen er niet om,helaas
weeral veel overlast en vernieling in Borgerhout bij nieuwjaarsnacht.
Op de pleintjes en in het Boelaarpark door vuurwerk,
bommetjes en explosieven,en door het aansteken van
vuilbakken,zaken die allesbehalve normaal zijn en best
worden voorkomen.
Gelukkig is het in de stad en in Borgerhout nog niet zo erg
als in andere grootsteden waar men meerdere auto’s en
bushokjes in brand staken.
Dit is niet alleen te betreuren en zorgwekkend, maar we
moeten ook zien dat we deze vorm van escalatie en overlast
in de toekomst absoluut proberen te vermijden.
De stad neemt haar verantwoordelijkheid door een sterke
preventieve aanpak waarbij men in gesprek gaat met
jongeren die in beeld komen of kwamen en daarbij thuis op
bezoek gaat bij de jongeren zelf.
Er worden gerichte bestuurlijke maatregelen uitgevaardigd
en door een sterke ordedienst op te zetten gericht op zowel
bemiddeling als repressie kan men brandjes ( al dan niet
letterlijk) snel blussen
De wijkwerking houdt de gekende hotspots zeer goed in oog
en door inzetten van ”BUURTVADERS” bij toezicht op de pleintjes
tracht men meer vat te krijgen op bepaalde gedragingen.
De politiecodex verbiedt al enige tijd het bezitten en aansteken
van vuurwerk tijdens de eindejaarsperiode.
Ook de stedelijke camera’s werden gericht aangewend om
daders te identificeren en er werd een kanaal ter beschikking
gesteld aan burgers om overlast door vuurwerk te melden.
Het is onbegrijpelijk dat soms jonge kinderen aan vuurwerk
en zwaardere types knalwerk geraken en deze gebruiken.
Gezien het lokale en erstige karakter van het fenomeen en
gezien de impact voor de Borgerhoutenaar stellen we u
daarom graag de volgende vragen:’
De districtsraadsleden vragen aan het college van Borgerhout.
1. Dat het college bij alle gesubsidieerd verenigingen en convenant voorzien.
Waaruit duidelijk moet blijken dat de leden zich houden aan orde + veiligheid in de samenleving
en dat de aanvragers bij overtreders deze ernstig op hun verantwoordelijkheid moeten wijzen.
2. wat zal het districtbestuur zelf ondernemen om de
Overlast een halt toe te roepen,te meer gezien de
diverse lokale bevoegheden ( jeugd,cultuur,sport,…)
die een impact kunnen hebben op het respect voor de
Borgerhoutenaar en het openbaar domein als onze
collectieve te delen ruimte Te beveiligen?
De districtsraad keurt bij monde van fractievoorzitters het besluit af 7 stemmen voor, 13 stemmen tegen en 1 onthouding.
Stemden ja: Vlaams Belang, N-VA
Stemden nee: Groen, VOORUIT, PVDA+, CDenV
Hebben zich onthouden: Open VLD
We volgen al een hele tijd met veel aandacht de situatie rond de vervuiling met chemicaliën van de PFAS-groep en meer bepaald PFOS op Linkeroever. Nu blijkt dat bij een bloedanalyse die Gazet van Antwerpen recent bij een aantal medewerkers liet uitvoeren de hoogste PFAS-waarden werden gemeten bij een bewoonster van Borgerhout. Hier gaat het over een dame die al jarenlang eieren eet van haar eigen kippen. Ze zal vast niet de enige zijn en we weten dat er ook veel Borgerhoutenaren zelfgekweekte groenten eten uit eigen tuin, volkstuintjes en samentuinen. We zijn dan ook erg bezorgd over de impact van de vervuiling op de volksgezondheid in Borgerhout.
Besluit
De leden van de districtsraad van Borgerhout vragen daarom aan het districtscollege van Borgerhout:
1. Een raadscommissie te organiseren waarop exporten de impact van de PFAS/PFOS vervuiling voor Borgerhout en zijn inwoners komen toelichten
2. Aan te dringen bij het stadsbestuur om de PFAS/PFOS-waarden systematisch te meten bij inwoners van Borgerhout zodat de impact van het probleem goed in kaart wordt gebracht
3. Aan te dringen bij het stadsbestuur en bij de Vlaamse overheid om 3M te verplichten de nodige maatregelen te nemen om de gronden ter plekke saneren
Sinds begin 2021 ontplooit het Lokaal gezondheidsoverleg Antwerpen (LOGO) en de Universiteit Antwerpen een uniek gezondheidsproject op het Teloplein in Borgerhout: De Gezondheidskiosk. Ze werken hiervoor samen met een tiental partners uit de buurt en diensten van de stad. Met het project bereiken ze op een zo laagdrempelig mogelijke manier buurtbewoners, inclusief de meest kwetsbare, om aan preventieve gezondheidszorg te doen. Het belang van gezondheidspreventie wordt nog al te vaak onderschat, zoals de recente oproep van tientallen gezondheidswerkers en experts met het preventieplatform (https://www.preventieplatform.org/) recent nog duidelijk maakte. De Gezondheidskiosk is een unieke manier om outreachend te werken en is er, ondanks de coronapandemie en jojoënde maatregelen, in 2021 in geslaagd om een vaste waarde in de buurt te worden. De kiosk zelf wordt ook steeds vaker gebruikt door andere samenlevingsversterkende organisaties uit de buurt, zoals de intermutualistische Community Health Workers en SAAMO, die het gebruiken als uitvalsbasis. Op deze manier vormt de kiosk en de werking errond een belangrijke spil om verschillende organisaties uit de buurt op elkaar te laten te laten inspelen, elkaar te laten versterken en meer buurtbewoners te kunnen bereiken.
Het project kon tot nu toe worden gerealiseerd dankzij de projectondersteuning van de Universiteit Antwerpen en de Koning Boudewijnstichting. Het District Borgerhout helpt met logistieke ondersteuning en voorziet werkingsmiddelen. Maar de projecten lopen af en de toekomst van het project wordt daardoor onzeker. Net nu steeds meer buurtbewoners hun weg beginnen kennen naar de kiosk, dreigt ze te moeten stoppen vanaf de zomer 2022. De grote gezondheidsnoden en sociale noden die in de buurt aanwezig zijn, zijn echter nog lang niet opgelost.
Om een deel van deze noden te lenigen, bestaat er nu de kans om dit project langdurig te ondersteunen. We willen de hogere overheden oproepen om te leren uit pilootprojecten als deze en ze de kans te geven om langdurig hun werking te ontplooien en zo te bouwen aan een gezondere bevolking. Daarom neemt de Districtsraad van Borgerhout volgende motie aan:
Art. 1: De Districtsraad van Borgerhout vraagt aan het college van Burgemeester en Schepenen van de Stad Antwerpen om de werking van de Gezondheidskiosk op structurele wijze te ondersteunen en te leren uit de werking zodat deze, bijvoorbeeld, ook op andere plaatsen in de stad kan worden ontplooid.
Art. 2: De Districtsraad van Borgerhout vraagt aan het college van Burgemeester en Schepenen van de Stad Antwerpen om hogere overheden te interpelleren over het belang van laagdrempelige en preventieve gezondheidszorg en om succesvolle pilootinitiatieven te ondersteunen.
N.a.v. de vraag om een overzicht te bekomen van de (huidige en toekomstige) vaccinatie-aanpak door de stad, het gevolgde testbeleid en de geleverde communicatie-inspanningen bezorgden de stadsdiensten, in overleg met de Eerste Lijns Zones, het document in bijlage op.