Op 8 januari 2019 legde mevrouw Eva Van Keer de eed af als districtsraadslid (jaarnummer 7). De voorzitter van de districtsraad werd per brief van 26 augustus 2022 (referentie: BO_2022_IP_59) op de hoogte gebracht van het ontslag van mevrouw Eva Van Keer.
Om in de vervanging van het districtsraadslid Eva Van Keer te voorzien, werd de eerste opvolger binnen de fractie N-VA, mevrouw de Backer Mieke, aangeschreven. Zij heeft laten weten dat ze het mandaat niet gaat opnemen.
Nadien zijn de volgende opvolgers binnen de fractie N-VA, mevrouw Choukri Nadia, mevrouw Verelst Annie, mevrouw Dries Christel, mevrouw Van de Meersche Gillie en de heer Kennis Kevin aangeschreven. Allen hebben op hun beurt laten weten dat ze het mandaat niet wensen of kunnen op nemen.
Als zevende opvolger binnen de fractie N-VA, werd de heer Wouter Luykx aangeschreven. Hij heeft laten weten dat hij het mandaat zal opnemen.
Mevrouw Eva Van Keer is districtsraadslid. Zij behoort tot de fractie N-VA.
De eerstvolgende opvolger die het mandaat wil opnemen, ter vervanging van districtsraadslid Eva Van Keer, is de heer Wouter Luykx. De geloofsbrieven van de heer Wouter Luykx werden tijdig aan de districtssecretaris bezorgd. Hij voldoet aan alle gestelde eisen van verkiesbaarheid en bevindt zich niet in een geval van onverenigbaarheid.
Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur
De districtsraad neemt kennis van het ontslag van districtsraadslid Eva Van Keer.
De districtsraad neemt er kennis van dat de heer Wouter Luykx het mandaat van districtsraadslid zal opnemen.
De districtsraad keurt de geloofsbrieven van de heer Wouter Luykx goed.
De heer Wouter Luykx legt de volgende eed af: 'Ik zweer de verplichtingen van mijn mandaat trouw na te komen'. De voorzitter verklaart de heer Wouter Luykx aangesteld in het mandaat van districtsraadslid.
Op de districtsraad van 8 januari 2019 (jaarnummer 7) legde mevrouw Lien Arits de eed af als districtsraadslid. Op 27 augustus 2021 (referentie: BO_2021_IP_059) bracht mevrouw Lien Arits de voorzitter van de districtsraad op de hoogte dat ze tijdelijk verhinderd is. Om in haar tijdelijke vervanging te voorzien, werden de eerstvolgende opvolgers aangeschreven. Als vierde opvolger binnen de fractie Groen, wenste de heer Thanh Beels het tijdelijke mandaat op te nemen. Zoals omschreven in het districtsraadsbesluit van 29 november 2021 (jaarnummer 72) zal mevrouw Lien Arits haar mandaat als districtsraadslid terug opnemen vanaf september 2022. Het tijdelijk mandaat van de heer Thanh Beels eindigt op diezelfde datum van rechtswege.
Op de districtsraad van 8 januari 2019 (jaarnummer 7) legde de heer Abdullah Ibrahim de eed af als districtsraadslid. De voorzitter van de districtsraad, de heer Soufiane Amrani, werd per mail op 23 mei 2022 (referentie: BO_2022_IP_045) op de hoogte gebracht van het ontslag van de heer Abdullah Ibrahim vanaf 1 juli 2022. Gezien het aflopen van zijn tijdelijk mandaat, bevestigde op 18 juni 2022 (referentie: BO_2021_IP_49) de heer Thanh Beels dat hij, ter vervanging van de heer Abdullah Ibrahim, een volwaardig mandaat wenst op te nemen. De heer Thanh Beels zal bijgevolg aangesteld worden als districtsraadslid van Borgerhout.
De heer Abdullah Ibrahim is districtsraadslid. Hij behoorde tot de fractie Groen. De heer Thanh Beels wenst, ter vervanging van districtsraadslid Abdullah Ibrahim, een volwaardig mandaat op te nemen. De geloofsbrieven van de heer Thanh Beels werden reeds goedgekeurd op de districtsraad van 29 november 2021 (jaarnummer 72) . Hij voldoet aan alle gestelde eisen van verkiesbaarheid en bevindt zich niet in een geval van onverenigbaarheid.
De heer Thanh Beels legde tevens als districtsraadslid de eed af op de districtsraad van 29 november 2021 (jaarnummer 72).
Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur
.
De districtsraad neemt kennis van het ontslag van districtsraadslid Abdullah Ibrahim.
De districtsraad neemt er kennis van dat het tijdelijk mandaat van de heer Thanh Beels wijzigt in een volwaardige mandaat.
De districtsraad neemt er kennis van dat de geloofsbrieven van de heer Thanh Beels werden goedgekeurd op de districtsraad van 29 november 2021.
De districtsraad neemt er kennis van de heer Thanh Beels de eed aflegde op de districtsraad van 29 november 2021.
Op de districtsraad van 8 januari 2019 (jaarnummer 7) legde mevrouw Lien Arits de eed af als districtsraadslid. De voorzitter van de districtsraad, de heer Soufiane Amrani, werd per mail op 27 augustus 2021 (referentie: BO_2021_IP_059) op de hoogte gebracht van de verhindering van mevrouw Lien Arits. Om in de vervanging van het districtsraadslid Lien Arits te voorzien, werden de eerstvolgende opvolgers aangeschreven. Als vierde opvolger binnen de fractie Groen, werd de heer Thanh Beels aangeschreven. Hij had laten weten dat hij het tijdelijke mandaat wenste op te nemen. Dit tijdelijk mandaat liep van september 2021 tot september 2022. Nadien zou mevrouw Lien Arits haar mandaat als districtsraadslid terug hervatten, zoals goedgekeurd op de districtsraad van 29 november 2021 (jaarnummer 72).
Op de districtsraad van 8 januari 2019 (jaarnummer 7) legde de heer Abdullah Ibrahim de eed af als districtsraadslid. De voorzitter van de districtsraad, de heer Soufiane Amrani, werd per mail op 23 mei 2022 (referentie: BO_2022_IP_045) op de hoogte gebracht van het ontslag van de heer Abdullah Ibrahim vanaf 1juli 2022. Op 18 juni 2022 (referentie: BO_2021_IP_49) heeft de heer Thanh Beels bevestigd dat hij een volwaardig mandaat boven een tijdelijke vervanging verkiest. De heer Thanh Beels zal aangesteld worden als volwaardig districtsraadslid van Borgerhout, ter vervanging van de heer Abdullah Ibrahim. Er werden hierdoor geen andere opvolgers aangeschreven.
Op 8 januari 2019 legde mevrouw Eva Van Keer de eed af als districtsraadslid (jaarnummer 7). De voorzitter van de districtsraad werd per brief van 26 augustus 2022 (referentie: BO_2022_IP_59) op de hoogte gebracht van het ontslag van mevrouw Eva Van Keer. Als zevende opvolger binnen de fractie N-VA, werd de heer Wouter Luykx aangeschreven. Hij heeft laten weten dat hij het mandaat zal opnemen.
De rangorde van de districtsraadsleden moet volgens het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur alleen verplicht worden vastgesteld tijdens de installatievergadering van de nieuwe districtsraad. Toch is het nuttig dit te doen ook bij een vervanging omdat verschillende artikelen van het decreet verwijzen naar 'de rang van het districtsraadslid'.
Artikel 6 §7 en artikel 119 van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur stelt dat de rangorde van de districtsraadsleden tijdens de installatievergadering van de nieuwe districtsraad onmiddellijk na de eedaflegging van de districtsraadsleden wordt vastgesteld.
De omzendbrief KB / ABB 2018 / 3 van 26 oktober 2018 omtrent de start van de lokale en provinciale bestuursperiode.
.
De districtsraad neem kennis van volgende rangorde van de districtsraadsleden:
Naam | Voornaam | Partij | Geboortedatum | Voorkeurstemmen | Begin anciëniteit |
Moerkerke
|
Luc
|
Groen
|
09/06/1966
|
580
|
26/01/2001
|
De Meyer
|
Marc
|
VLAAMS BELANG
|
02/10/1963
|
499
|
26/01/2001 |
Paredaens
|
Patrick
|
N-VA
|
17/01/1955
|
164
|
24/05/2004
|
Preneel
|
Marijke
|
Groen
|
15/04/1971
|
1.777
|
16/01/2007
|
Matheussen
|
Kristine
|
N-VA
|
28/06/1964 |
181
|
16/01/2007
|
Al Jattari
|
Omar
|
Groen
|
19/07/1979
|
1.184
|
07/01/2013
|
Gooris
|
Hans
|
N-VA
|
05/02/1964
|
161
|
25/02/2013
|
Talhaoui
|
Fatima
|
N-VA
|
01/01/1973
|
194
|
29/01/2018
|
El Osri
|
Mariam
|
Groen
|
21/12/1978
|
491
|
08/01/2019
|
Shayla
|
Sharmin
|
PVDA
|
06/01/1980
|
415
|
08/01/2019
|
Lauwers
|
Anneleen
|
Groen
|
22/09/1995
|
336
|
08/01/2019
|
Vissers
|
Pieter
|
Groen
|
29/12/1978
|
323
|
08/01/2019
|
Van Duppen
|
Ben
|
PVDA
|
31/10/1989 |
215
|
08/01/2019
|
Cissé
|
Aïssatou
|
Vooruit
|
08/06/1999
|
196
|
25/03/2019
|
Segers
|
Ben
|
Vooruit
|
11/09/1982
|
181
|
23/09/2019
|
Van Roey
|
Koen
|
Vooruit
|
02/07/1977
|
176
|
23/09/2019
|
Van de Wauwer
|
Betty
|
N-VA
|
16/10/1960
|
135
|
17/02/2020
|
Arits
|
Lien
|
Groen
|
03/06/1991
|
280
|
28/09/2020
|
Amrani
|
Soufiane
|
CD&V |
17/09/1988 |
235
|
14/12/2020
|
Dehing
|
Ellen
|
Open Vld
|
09/09/1986
|
47
|
14/12/2020
|
Coene
|
Lena
|
Groen
|
17/04/1961
|
248
|
27/09/2021
|
Beels |
Thanh
|
Groen
|
31/03/1979
|
199
|
29/11/2021
|
Van Parys
|
Nele
|
PVDA
|
19/09/1991
|
166
|
27/06/2022
|
Boers
|
Steven
|
PVDA
|
06/02/1977
|
161
|
27/06/2022
|
Luykx
|
Wouter
|
N-VA
|
07/12/1992
|
116
|
26/09/2022 |
Op de zitting van de districtsraad van 31 januari 2022 (jaarnummer 7) werd de heer Luc Moerkerke door de districtsraad tot voorzitter van de raadscommissie verkozen.
Als de voorzitter van de raadscommissie tijdelijk afwezig is, kan hij vervangen worden wanneer hij zijn bevoegdheid schriftelijk heeft opdragen aan een districtsraadslid. Het is opportuun om dit te formaliseren, gelet op het feit dat het niet uit te sluiten valt dat omwille van ziekte of overmacht, dit probleem zich kan stellen.
Arikelen 37 en 126 van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur bepalen dat:
- de districtsraad commissies kan oprichten die zijn samengesteld uit districtsraadsleden. De commissies hebben als taak de besprekingen in de districtsraadszittingen voor te bereiden, advies te verlenen en voorstellen te formuleren over de wijze waarop vorm wordt gegeven aan de inspraak van de bevolking telkens als dat voor de beleidsvoering wenselijk wordt geacht. De commissies kunnen altijd deskundigen en belanghebbenden horen.
- ...
- de districtsraad bepaalt per districtsraadscommissie het aantal leden;
- de districtsburgemeester of districtsschepenen kunnen geen voorzitter zijn van een districtsraadscommissie;
- ...
Artikel 12 van het huishoudelijk reglement van het district Borgerhout, goedgekeurd door de districtraad op 27 juni 2022 (jaarnummer 33) bepaalt de vervanging van de voorzitter van de raadscommissie als deze tijdelijk afwezig is:
1. als de voorzitter zijn bevoegdheid schriftelijk heeft opgedragen aan een districtsraadslid, neemt dat districtsraadslid het voorzitterschap waar;
2. als de voorzitter zijn bevoegdheid niet heeft opgedragen aan een districtsraadslid overeenkomstig punt 1°, neemt het districtsraadslid met de hoogste rang het voorzitterschap waar. Als dat raadslid de voorzitter niet kan vervangen, wordt het voorzitterschap waargenomen door een ander districtsraadslid in volgorde van rang.
.
De districtsraad neemt kennis van de beslissing van de voorzitter van de raadscommissie dat bij zijn tijdelijke afwezigheid het voorzitterschap van de raadscommissie wordt waargenomen door districtsraadslid Pieter Vissers.
De districtsraad keurt de notulen van 27 juni 2022 goed.
De districtsraad neemt kennis van het verslag van de raadscommissie van 20 juni 2022.
VZW Boelaerbuurt wil, samen met een team bewoners, instaan voor de productie van nieuw buurtblad. Hiervoor vraagt zij aan het district een ondersteuning.
De districtsraad keurde op 30 mei 2022 (jaarnummer 30) het aangepast meerjarenplan 5 goed. Daarin werd een ondersteuning opgenomen voor een organisator van het blad, maar dit werd nog niet nominatief toegekend.
Een buurtblad past binnen het goedgekeurde bestuursakkoord waarbij het district streeft naar heldere en laagdrempelige communicatie voor en door de Borgerhoutenaar.
Middels een buurtblad zal VZW Boelaerbuurt, samen met een team bewoners, hiervoor zorgen en zich daarop zelfstandig op organiseert. Het district wil dit graag ondersteunen.
Het districtscollege zal hierna de aanwendingsvoorwaarden voor de ondersteuning vastleggen in een afsprakennota die aan de ontvanger ter kennisgeving wordt voorgelegd. Deze afsprakennota bevat bepalingen over, onder meer, het bedrag van de ondersteuning en de aanwendingsmodaliteiten ervan, en de inhoud, uitvoering en verantwoording van het project dat door de ontvanger zal worden uitgevoerd.
De Wet van 14 november 1983 betreffende de controle op de toekenning en op de aanwending van sommige toelagen en het Kaderbesluit basisprincipes ondersteuningsbeleid goedgekeurd door de gemeenteraad op 26 oktober 2020 (jaarnummer 595) zijn van toepassing.
Artikel 249 in samenlezing met artikel 143 van het Decreet Lokaal bestuur bepalen dat de districtsraad bevoegd is voor het vaststellen van het meerjarenplan en de aanpassingen ervan.
Binnengemeentelijke decentralisatie
“Met het gemeenteraadsbesluit van 29 mei 2017 (jaarnummer 300) werden de bevoegdheden van de districtsraden vastgelegd. Artikel 8 bepaalt dat de districtsraad bevoegd is voor het communicatieplan over het lokale beleid, lokale initiatieven en lokale activiteiten.
Overeenkomstig artikel 41, 23° van het decreet over het lokaal bestuur is de (districts-)raad exclusief bevoegd voor het vaststellen van subsidiereglementen en het toekennen van nominatieve subsidies.”
De districtsraad keurde op 30 mei 2022 (jaarnummer 30) het aangepast meerjarenplan 5 goed. Daarin werd een ondersteuning opgenomen voor een organisator van het blad. Met deze beslissing wordt de ondersteuning nominatief toegewezen aan de vzw Boelaarbuurt.
De districtsraad keurt bij monde van fractievoorzitters het besluit goed met 14 stemmen voor, 0 stemmen tegen en 6 onthoudingen.
Stemden ja: Groen, VOORUIT, PVDA
Stemden nee: /
Hebben zich onthouden: Vlaams Belang, N-VA
De districtsraad beslist om de ondersteuning van 15.000 EUR nominatief toe te kennen aan VZW Boelaerbuurt Karel Van Den Oeverstraat 26, 2140 Borgerhout, ondernemingsnummer (BE 0548.952.001).
Vanaf 1 januari 2020 voorziet het Decreet Lokaal Bestuur dat er minstens voor het einde van het derde kwartaal een opvolgingsrapportering, met een stand van zaken van de uitvoering van het meerjarenplan, over het eerste semester van het boekjaar wordt voorgelegd.
Het college keurde in de zitting van 27 maart 2020 (jaarnummer 2852) de werkwijze van opvolgingsrapportering goed.
Het college keurde in de zitting van 21 mei 2021 (jaarnummer 4062) de timing van de opvolgingsrapportering goed.
De districtsraad van Borgerhout keurde in zitting van 30 mei 2022 (jaarnummer 30) de aanpassing 5 van het meerjarenplan 2020-2025 overeenkomstig de bepalingen van de beleids- en beheerscyclus goed.
In de beleids- en beheerscyclus (BBC) 2020 verschuift de focus in de rapportering over de beleidsplanning naar de prioritaire actieplannen. Het meerjarenplan en de jaarrekening worden opgesteld volgens nieuwe schema’s (die eenvoudiger en minder complex zijn) en het autorisatieniveau van de kredieten wordt verhoogd waardoor er meer mogelijkheden zijn om interne kredietverschuivingen uit te voeren die niet worden voorgelegd aan de districtsraad. Om ervoor te zorgen dat de districtsraad toch voldoende geïnformeerd blijft over het beleid heeft BBC 2020 de bijkomende verplichting opgelegd om minstens éénmaal per jaar, in de loop van het derde kwartaal, te rapporteren over de stand van zaken van het eerste semester van het lopende jaar, zowel op financieel als op inhoudelijk vlak. De rapportering is gebaseerd op wettelijke rapporten die worden gebruikt bij het meerjarenplan en de jaarrekening.
Alle raadsleden krijgen een aantal maal per jaar een rapportering over de beleidsdoelstellingen en de uitvoering ervan:
1. bij de aanpassing(en) van het meerjarenplan;
2. bij de vaststelling van de jaarrekening (in het voorjaar);
3. bij de tussentijdse opvolgingsrapportering (in september).
De opvolgingsrapportering bevat volgende documenten:
1° een stand van zaken van de prioritaire acties of actieplannen van het meerjarenplan;
2° een overzicht van de geraamde en de gerealiseerde ontvangsten en uitgaven voor het lopende jaar;
3° in voorkomend geval, de wijzigingen in de assumpties die gekozen werden bij de opmaak van het meerjarenplan of de aanpassing ervan;
4° in voorkomend geval, de wijzigingen in de financiële risico's.
Artikel 263 van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur (DLB) bepaalt dat er minstens voor het einde van het derde kwartaal een opvolgingsrapportering over het eerste semester van het boekjaar moet worden voorgelegd aan de gemeenteraad.
Artikel 143 DLB bepaalt dat de verplichte opvolgingsrapportering in artikel 263 DLB ook van toepassing is op de districten.
Artikel 29 van het besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen (BBC 2020) bepaalt dat de opvolgingsrapportering minstens volgende elementen bevat:
1° een stand van zaken van de prioritaire acties of actieplannen van het meerjarenplan;
2° een overzicht van de geraamde en de gerealiseerde ontvangsten en uitgaven voor het lopende jaar;
3° in voorkomend geval, de wijzigingen in de assumpties die gekozen werden bij de opmaak van het meerjarenplan of de aanpassing ervan;
4° in voorkomend geval, de wijzigingen in de financiële risico's.
.
De districtsraad van Borgerhout neemt kennis van de opvolgingsrapportering over het eerste semester 2022 van meerjarenplan 2020-2025.
De gemeenteraad keurde op 28 januari 2019 (jaarnummer 42) het bestuursakkoord voor de legislatuur 2019 - 2024 goed.
Op 9 juli 2021 (jaarnummer 5746) keurde het college het aanvullend reglement tot de politie van het wegverkeer 'Parkeren met beperkte parkeertijd binnen de Singel en in de 20ste-eeuwse gordel' in districten Antwerpen, Berchem, Borgerhout, Deurne, Hoboken, Merksem en Wilrijk goed. Dit besluit bepaalt waar er betalend en waar er schijfparkeren geldt tijdens welke dagen en uren. Bovendien worden hier ook de bewonerszones bepaald.
Op 9 juli 2021 (jaarnummer 5752) keurde het college het aanvullend verkeersreglement 'Parkeerzonering in alle districten' goed. Dit besluit bepaalt voor straten waar betalend parkeren geldt en tot welke tariefcode ze horen.
De gemeenteraad keurde op 27 juni 2022 (jaarnummer 436) de laatste wijziging van het retributiereglement met betrekking tot parkeren op de openbare weg goed en besliste tevens dat deze wijzigingen vanaf 1 oktober 2022 in werking treden.
Op 10 juni 2022 (jaarnummer 4851) keurde het college 'Stadsproject Slachthuissite - Noordschippersdok - Lobroekdok - Parkeerbeleid. Samenwerkingsovereenkomst' goed. Artikel 5.3 van deze overeenkomst geeft aan dat toekomstige bewoners van het stadsproject geen aanspraak kunnen maken op een parkeervergunning voor bewoners.
Op 17 juni 2022 (jaarnummer 4884) keurde het college de principebeslissing 'Actualisatie en wijzigingen parkeerbeleid' goed. Het college gaf tevens opdracht aan de bedrijfseenheid Stadsontwikkeling (afdeling Mobiliteit) en Mobiliteit en Parkeren Antwerpen (MPA) om deze beslissing te concretiseren in een nieuwe versie van:
Deze geactualiseerde aanvullende verkeersreglementen worden gelijktijdig geagendeerd. Beide besluiten krijgen dezelfde aanleiding en context en argumentatie om zo het volledig beeld van de aanpassingen weer te geven ook al moeten niet alle aanpassingen in beide besluiten behandeld worden.
Concreet wordt via deze twee besluiten de parkeerduurbeperking van drie (3) uur ingevoerd in de lichtgroene zone (tarief B) aansluitend op de rode zone (tarief A) en waar op wandelafstand off-street publieke parkings beschikbaar zijn.
Naast deze wijzigingen zijn er ook een aantal elementen in de artikels die geactualiseerd of aangepast moeten worden. Deze zaken hebben geen implicaties op straat, maar zorgen er juist voor dat het reglement overeen komt met hoe het op straat is gereglementeerd. Het maakt de zones sluitend.
Dit aanvullend verkeersreglement legt vast in welke straten er betalend parkeren geldt en op welk moment en hoe lang er maximaal geparkeerd mag worden. Daarnaast wordt ook bepaald waar schijfparkeren van toepassing is op welke momenten. Ten slotte bepaalt dit reglement ook welke bewoners recht hebben op een bewonersvergunning en in welke straten ze daarmee onbeperkt mogen parkeren.
Het besluit 'Parkeerzonering in alle districten' bepaalt dan weer welke straten bij welke tariefcode horen.
De aanpassingen in het parkeerbeleid worden sinds de invoering opgevolgd door de bedrijfseenheid Stadsontwikkeling (afdeling Mobiliteit).
Hieronder volgen de bijsturingen aan de huidige zones die het parkeerbeleid op straat verder kunnen verduidelijken of meer leesbaar maken en de samenhang ervan verhogen, dit voor zowel bewoners, bezoekers als werknemers.
Volgende aanpassingen worden doorgevoerd, zoals ook al werd beslist in de principebeslissing:
In de buurten van de groene tariefzone waar op een wandelafstand een publieke parking is, wordt de parkeerduur on-street beperkt tot drie (3) uur en geldt het betalend parkeren tot 22.00u, naar analogie met de rode zone. Op deze manier wordt het voor langparkerende bezoekers voordeliger om off-street te parkeren en wordt vooral ingezet op het parkeren van bewoners en kortparkerende bezoekers on-street. Deze parkeermaatregel kadert in de ambitie die in artikel 53 van het bestuursakkoord (zoals goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 28 januari 2019, jaarnummer 42) is geformuleerd: de stad zet deze legislatuur in op het verschuiven van straatparkeren naar inpandig parkeren (in buurtparkings en publieke parkings).
Extra aanpassingen aan het reglement, enkel van toepassing voor het district Antwerpen:
Met de collegebeslissing van 12 mei 2017 (jaarnummer 4464) werden de principes en werkkaders bevestigd, die van toepassing zijn op de districtscolleges en districtsraden voor de uitvoering van hun bevoegdheden. Het college besliste om bij de goedkeuring van een aanvullend verkeersreglement, voorafgaandelijk aan de beslissing, telkens advies te vragen aan het betrokken district.
De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling zal de nodige signalisatie zelf plaatsen. Er wordt budget voorzien op het budget van Mobiliteit en Parkeren Antwerpen AG.
De districtsraad keurt bij monde van fractievoorzitters het besluit goed met 14 stemmen voor, 0 stemmen tegen en 6 onthoudingen.
Stemden ja: Groen, VOORUIT, PVDA
Stemden nee: /
Hebben zich onthouden: Vlaams Belang, N-VA
De districtsraad geeft gunstig advies over het ontwerp van een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor 'Parkeren met beperkte parkeertijd binnen de Singel en in de 20ste-eeuwse gordel in districten Antwerpen, Berchem, Borgerhout, Deurne, Hoboken, Merksem en Wilrijk', voor het deel dat op het grondgebied van district Borgerhout betrekking heeft, ter vervanging van het aanvullend reglement, goedgekeurd in het college van 9 juli 2021 (jaarnummer 5746) onder volgende voorwaarden :
De gemeenteraad keurde op 28 januari 2019 (jaarnummer 42) het bestuursakkoord voor de legislatuur 2019 - 2024 goed.
Op 9 juli 2021 (jaarnummer 5746) keurde het college het aanvullend reglement tot de politie van het wegverkeer 'Parkeren met beperkte parkeertijd binnen de Singel en in de 20ste-eeuwse gordel' in districten Antwerpen, Berchem, Borgerhout, Deurne, Hoboken, Merksem en Wilrijk goed. Dit besluit bepaalt waar er betalend en waar er schijfparkeren geldt tijdens welke dagen en uren. Bovendien worden hier ook de bewonerszones bepaald.
Op 9 juli 2021 (jaarnummer 5752) keurde het college het aanvullend verkeersreglement 'Parkeerzonering in alle districten' goed. Dit besluit bepaalt voor straten waar betalend parkeren geldt en tot welke tariefcode ze horen.
De gemeenteraad keurde op 27 juni 2022 (jaarnummer 436) de laatste wijziging van het retributiereglement met betrekking tot parkeren op de openbare weg goed en besliste tevens dat deze wijzigingen vanaf 1 oktober 2022 in werking treden.
Op 10 juni 2022 (jaarnummer 4851) keurde het college 'Stadsproject Slachthuissite - Noordschippersdok - Lobroekdok - Parkeerbeleid. Samenwerkingsovereenkomst' goed. Artikel 5.3 van deze overeenkomst geeft aan dat toekomstige bewoners van het stadsproject geen aanspraak kunnen maken op een parkeervergunning voor bewoners.
Op 17 juni 2022 (jaarnummer 4884) keurde het college de principebeslissing 'Actualisatie en wijzigingen parkeerbeleid' goed. Het college gaf tevens opdracht aan de bedrijfseenheid Stadsontwikkeling (afdeling Mobiliteit) en Mobiliteit en Parkeren Antwerpen (MPA) om deze beslissing te concretiseren in een nieuwe versie van:
Deze geactualiseerde aanvullende verkeersreglementen worden gelijktijdig geagendeerd. Beide besluiten krijgen dezelfde aanleiding en context en argumentatie om zo het volledig beeld van de aanpassingen weer te geven ook al moeten niet alle aanpassingen in beide besluiten behandeld worden.
Concreet wordt via deze twee besluiten de parkeerduurbeperking van drie (3) uur ingevoerd in de lichtgroene zone (tarief B) aansluitend op de rode zone (tarief A) en waar op wandelafstand off-street publieke parkings beschikbaar zijn.
Naast deze wijzigingen zijn er ook een aantal elementen in de artikels die geactualiseerd of aangepast moeten worden. Deze zaken hebben geen implicaties op straat, maar zorgen er juist voor dat het reglement overeen komt met hoe het op straat is gereglementeerd. Het maakt de zones sluitend.
Dit besluit 'Parkeerzonering in alle districten' bepaalt welke straten bij welke tariefcode horen.
Het aanvullend verkeersreglement legt dan weer vast in welke straten er betalend parkeren geldt en op welk moment en hoe lang er maximaal geparkeerd mag worden. Daarnaast wordt ook bepaald waar schijfparkeren van toepassing is op welke momenten. Ten slotte bepaalt dit reglement ook welke bewoners recht hebben op een bewonersvergunning en in welke straten ze daarmee onbeperkt mogen parkeren.
De aanpassingen in het parkeerbeleid worden sinds de invoering opgevolgd door de bedrijfseenheid Stadsontwikkeling (afdeling Mobiliteit).
Hieronder volgen de bijsturingen aan de huidige zones die het parkeerbeleid op straat verder kunnen verduidelijken of meer leesbaar maken en de samenhang ervan verhogen, dit voor zowel bewoners, bezoekers als werknemers.
Volgende aanpassingen worden doorgevoerd, zoals ook al werd beslist in de principebeslissing:
In de buurten van de groene tariefzone waar op een wandelafstand een publieke parking is, wordt de parkeerduur on-street beperkt tot drie (3) uur en geldt het betalend parkeren tot 22.00u, naar analogie met de rode zone. Op deze manier wordt het voor langparkerende bezoekers voordeliger om off-street te parkeren en wordt vooral ingezet op het parkeren van bewoners en kortparkerende bezoekers on-street. Deze parkeermaatregel kadert in de ambitie die in artikel 53 van het bestuursakkoord (zoals goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 28 januari 2019, jaarnummer 42) is geformuleerd: de stad zet deze legislatuur in op het verschuiven van straatparkeren naar inpandig parkeren (in buurtparkings en publieke parkings).
Extra aanpassingen aan het reglement, enkel van toepassing voor het district Antwerpen:
Met de collegebeslissing van 12 mei 2017 (jaarnummer 4464) werden de principes en werkkaders bevestigd, die van toepassing zijn op de districtscolleges en districtsraden voor de uitvoering van hun bevoegdheden. Het college besliste om bij de goedkeuring van een aanvullend verkeersreglement, voorafgaandelijk aan de beslissing, telkens advies te vragen aan het betrokken district.
De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling zal de nodige signalisatie zelf plaatsen. Er wordt budget voorzien op het budget van Mobiliteit en Parkeren Antwerpen AG.
De districtsraad keurt bij monde van fractievoorzitters het besluit goed met 19 stemmen voor, 0 stemmen tegen en 1 onthouding.
Stemden ja: Groen, VOORUIT, PVDA, N-VA
Stemden nee: /
Hebben zich onthouden: Vlaams Belang
De districtsraad geeft gunstig advies over het ontwerp van een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor 'Parkeerzonering in alle districten' ter vervanging van het aanvullend reglement, goedgekeurd in het college 9 juli 2021 (jaarnummer 5752).
De Bouwensstraat in het district Borgerhout:
Het college keurde op 26 juni 2020 (jaarnummer 5618) het overkoepelend aanvullend verkeersreglement
"beperkt eenrichtingsverkeer voor speed pedelecs, aanpassing onderborden" goed. Dit wordt nu uitgevoerd.
Mobiliteit en Parkeren Antwerpen ontving een melding van de autodeelgroep in de Bouwensstraat dat men niet
langer actief is.
Een aangepast aanvullend verkeersreglement wordt opgesteld:
De parkeerbalans blijft ongewijzigd.
Met de collegebeslissing van 6 maart 2015 (jaarnummer 1794) werden de principes en werkkaders bevestigd, die van toepassing zijn op de districtscolleges en districtsraden voor de uitvoering van hun bevoegdheden. Het college besliste om bij de goedkeuring van een aanvullend verkeersreglement, voorafgaandelijk aan de beslissing, telkens advies te vragen aan het betrokken district.
De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling zal de nodige signalisatie zelf plaatsen met materiaal uit eigen voorraad. Er zijn dus geen rechtstreekse financiële gevolgen.
Het college keurde op 19 juli 2019 (jaarnummer 5707) de principenota in verband met de speed pedelecs goed. Dit wordt nu uitgevoerd.
Op 19 mei 2022 werd een aanvraag ingediend door een bewoner van de Berchemlei om een parkeerplaats voorbehouden voor personen met een handicap in te richten in de nabijheid van de woning.
Uit onderzoek ter plaatse bleek ook dat de reële toestand niet overeenkomt met het huidige aanvullend verkeersreglement.
De districtsraad geeft gunstig advies over het ontwerp van een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Berchemlei in het district Borgerhout, ter vervanging van het aanvullend reglement, goedgekeurd in het college van 15 februari 2019 (jaarnummer 1409).
De Generaal De Wetstraat in het district Borgerhout:
Het college keurde op 26 juni 2020 (jaarnummer 5618) het overkoepelend aanvullend verkeersreglement 'beperkt eenrichtingsverkeer voor speed pedelecs, aanpassing onderborden' goed. Dit wordt nu uitgevoerd.
Op 12 april 2019 (jaarnummer 3281) keurde het college de proefopstelling voor de invoering van een schoolstraat in de Generaal De Wetstraat goed. Uit een passieve bevraging blijkt dat de schoolstraat de voorbije drie schooljaren functioneerde zonder noemenswaardige problemen of klachten. De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling (afdeling Mobiliteit), de school "De Kleine Wereldburger"
en het district Borgerhout stellen daarom voor om de schoolstraat definitief te bestendigen.
De districtsraad geeft gunstig advies over het ontwerp van een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Generaal De Wetstraat in het district Borgerhout, ter vervanging van het aanvullend reglement, goedgekeurd in de gemeenteraad van 12 september 2005 (jaarnummer 2108).
Uit onderzoek ter plaatse bleek ook dat de reële toestand niet overeenkomt met het huidige aanvullend verkeersreglement.
Een aangepast aanvullend verkeersreglement wordt opgesteld:
De parkeerbalans blijft ongewijzigd.
De districtsraad geeft gunstig advies over het ontwerp van een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Sint-Erasmusstraat in het district Borgerhout, ter vervanging van het aanvullend reglement, goedgekeurd in de gemeenteraad van 25 maart 2002 (jaarnummer 534).
De districtsraad geeft gunstig advies over het ontwerp van een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Griffier Schobbenslaan in het district Borgerhout, ter vervanging van het aanvullend reglement, goedgekeurd in het college van 18 oktober 2019 (jaarnummer 8558).
De Luitenant Lippenslaan in het district Borgerhout:
Op 21 mei 2022 werd een aanvraag ingediend door een bewoner van de Luitenant Lippenslaan om een voorbehouden parkeerplaats voor personen met een handicap in te richten.
Om de doorstroming van de voertuigen van 'De Lijn' te optimaliseren, halteren de bussen nu op de rijbaan en werden er voetpad uitstulpingen aangebracht in de parkeerzones om de haltehavens in te richten. Hierdoor verdwenen twee voorbehouden parkeerplaatsen voor personen met een handicap.
Een aangepast aanvullend verkeersreglement wordt opgesteld:
De parkeerbalans blijft ongewijzigd.
De districtsraad geeft gunstig advies over het ontwerp van een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Luitenant Lippenslaan in het district Borgerhout, ter vervanging van het aanvullend reglement, goedgekeurd in het college op 31 oktober 2014 (jaarnummer 11022).
De districtsraad geeft gunstig advies over het ontwerp van een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Collegelaan in de districten Borgerhout en Deurne, ter vervanging van het aanvullend reglement, goedgekeurd in het college van 13 mei 2022 (jaarnummer 3989).
De Cruyslei in de districten Deurne en Borgerhout:
Het college keurde op 19 juli 2019 (jaarnummer 5707) de principenota in verband met speed pedelecs goed. Dit wordt nu uitgevoerd.
Op 6 augustus 2022 werd een aanvraag ingediend door een bewoner van de Cruyslei om een voorbehouden parkeerplaats voor personen met een handicap in te richten.
De districtsraad geeft gunstig advies over het ontwerp van een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Cruyslei in de districten Deurne en Borgerhout, ter vervanging van het aanvullend reglement, goedgekeurd in de collegezitting van 13 mei 2016 (jaarnummer 4233).
De stad wil in het najaar van 2023 starten met de heraanleg van de Gitschotellei, de Drakenhoflaan en de Boekenberglei. In het laatste deel van de Gitschotellei komen nieuwe tramsporen voor een keerlus, de markt op de Gitschotellei verdwijnt definitief.
We zijn natuurlijk niet tegen een heraanleg maar dan moet het wel een verbetering zijn. En dat zien we in dit plan niet:
De plannen stuiten al ruim vijf jaar op luid protest van de buurtbewoners, de marktkramers en de lokale handelaars, het is pijnlijk dat de stad hier desondanks toch gewoon mee doorgaat.
Het geld (6,5 mlj euro) kan nochtans anders en beter worden geïnvesteerd, zoals in de versnelde opening van het premetrostation Drink, en het verhogen van de capaciteit van de keerlussen op Silsburg of het Wim Saerensplein om zo het aanbod van het openbaar vervoer in de buurt te verbeteren.
Daarnaast stellen we ons ook ernstig vragen bij de manier waarop de besluitvorming tot stand kwam. De buurt en de districten werden vakkundig buitenspel gezet:
Daarom dienen we de volgende motie in:
Art. 1: De Districtsraad van Borgerhout vraagt het college van Burgemeester en Schepenen van de stad Antwerpen om de goedgekeurde plannen opnieuw in te trekken en een heraanleg in te tekenen zonder keerlus. Ze vraagt hierbij om in haar adviserende bevoegdheid erkend te worden m.a.w. dat de huidige procedure in ieder geval on-hold gezet wordt tot het advies van het District Borgerhout gegeven is.
Art. 2: De Districtsraad van Borgerhout vraagt het college van Burgemeester en Schepenen van de stad Antwerpen de plannen aan te passen zodat de wekelijkse woensdagmarkt na de heraanleg op de Gitschotellei kan georganiseerd worden.
Art. 3: De Districtsraad van Borgerhout vraagt het college van Burgemeester en Schepenen van de stad Antwerpen om het formele advies te vragen aan het district wat betreft het afsluiten van de Joos Robijnslei langs de Borgerhoutse kant.
De districtsraad keurt bij monde van fractievoorzitters het besluit goed met 15 stemmen voor, 5 stemmen tegen en 0 onthoudingen.
Stemden ja: Groen, VOORUIT, PVDA, Vlaams Belang
Stemden nee: N-VA
Hebben zich onthouden: /
Deze motie werd via amendement 2022_AM_00051 aangepast als volgt :
De stad wil in het najaar van 2023 starten met de heraanleg van de Gitschotellei, de Drakenhoflaan en de Boekenberglei. In het laatste deel van de Gitschotellei komen nieuwe tramsporen voor een keerlus, de markt op de Gitschotellei verdwijnt definitief.
We zijn natuurlijk niet tegen een heraanleg maar dan moet het wel een verbetering zijn. En dat zien we in dit plan niet:
De plannen stuiten al ruim vijf jaar op luid protest van de buurtbewoners, de marktkramers en de lokale handelaars, het is pijnlijk dat de stad hier desondanks toch gewoon mee doorgaat.
Het geld (6,5 mlj euro) kan nochtans anders en beter worden geïnvesteerd, zoals in de versnelde opening van het premetrostation Drink, en het verhogen van de capaciteit van de keerlussen op Silsburg of het Wim Saerensplein om zo het aanbod van het openbaar vervoer in de buurt te verbeteren.
Daarnaast stellen we ons ook ernstig vragen bij de manier waarop de besluitvorming tot stand kwam. De buurt en de districten werden vakkundig buitenspel gezet:
Daarom dienen we de volgende motie in:
Art. 1: De Districtsraad van Borgerhout vraagt het college van Burgemeester en Schepenen van de stad Antwerpen om de goedgekeurde plannen opnieuw in te trekken en een heraanleg in te tekenen zonder keerlus. Ze vraagt hierbij om in haar adviserende bevoegdheid erkend te worden m.a.w. dat de huidige procedure in ieder geval on-hold gezet wordt tot het advies van het District Borgerhout gegeven is.
Art. 2: De Districtsraad van Borgerhout vraagt het college van Burgemeester en Schepenen van de stad Antwerpen de plannen aan te passen zodat de wekelijkse woensdagmarkt na de heraanleg op de Gitschotellei kan georganiseerd worden.
Art. 3: De Districtsraad van Borgerhout vraagt het college van Burgemeester en Schepenen van de stad Antwerpen om het formele advies te vragen aan het district wat betreft het afsluiten van de Joos Robijnslei langs de Borgerhoutse kant.
De districtsraad keurt bij monde van fractievoorzitters het besluit goed met 15 stemmen voor, 5 stemmen tegen en 0 onthoudingen.
Stemden ja: Groen, VOORUIT, PVDA, Vlaams Belang
Stemden nee: N-VA
Hebben zich onthouden: /
Toelichting:
Deze zomer testte het Agentschap Wegen en verkeer een nieuwe techniek toe op de Antwerpse ring tussen de Posthofbrug en de op- en afrit Borgerhout. Het gaat om de Next Generation Concret Surfact (NGCS). Daarbij slijpt men het beton lichtjes af en brengt men terzelfdertijd fijne groeven aan van 4 mm. Een en ander beoogt een vermindering van de geluidsoverlast. Met name het verminderen van het rolgeluid, het geluid dat ontstaat wanneer de wielen van voertuigen over het wegdek rijden. Dit blijkt één van de voornaamste oorzaken van geluidshinder. Dat is vooral het geval als die voertuigen snel rijden. Ondertussen evalueerde het Agentschap de ingreep. Zonder als te technisch te worden. De nieuwe techniek lost de verwachtingen in. Er is sprake van een vermindering van het geluid van 4,5 db
Groen Borgerhout, en met ons PVDA en Vooruit, vragen ons wel af of geen bijkomende en heel wat minder dure maatregelen mogelijk zijn? Kan de geluidsoverlast niet nog verder verminderen? De Vlaamse overheid neemt dit blijkbaar zeer ernstig. Ik durf amper de kostprijs vragen. Waarom dan niet een heel eenvoudiger bijkomende maatregel nemen waarvan de effectiviteit reeds lang bewezen is.
Onderstaande grafiek uit een onderzoek naar de impact van de EU-Richtlijn “Omgevingsgeluid” op te nemen maatregelen inzake “Wegverkeersgeluid” in Vlaanderen door Bernie Deblauwe (vakgroep Vakgroep Civiele Techniek, faculteit Inginieurswetenschappen van de UGent) geeft weer dat een vermindering van de maximumsnelheid van 100 km/u naar 70 een evenveel vermindering van de geluidoverlast geeft. Gratis! Met bovendien extra toegift in de vorm van minder CO2, stikstof en fijnstof. Ik vind dat niet uit. Het is wetenschappelijk bewezen dat een snelheid van 70 tot 90 km per uur het zuinigst is. Brandstof werkt bij deze snelheid het best, waardoor je deze vermelde extra’s krijgt.
Vragen:
.
De vakbonden ontwikkelden een charter ter bestrijding van de sociale dumping bij overheidsopdrachten. De stad Herstal en de gemeente Boom hebben zo'n charter al getekend. en houden bij aanbestedingen voor publieke werven daarbij extra rekening met milieu, sociale, en ethische aspecten. Ze voorzien ook bindende sancties en het nodige personeel om de strijd tegen sociale dumping te voeren. In Borgerhout is het district ook opdrachtgever van enkele werven.
Hiernaast zijn de getroffen arbeiders ook buurtbewoners. Een groot aantal onder hen wonen nog altijd in Borgerhout. Zo lang de procedures lopen hebben ze amper recht op ondersteuning. Gelukkig worden ze in nood geholpen door buurtbewoners. Sterke solidariteit die ervoor zorgt dat ze zich niet alleen voelen.
Vandaar mijn vragen:
1. Is het mogelijk om voor de werven van het district het goede voorbeeld geven en de criteria uit het charter op te nemen bij het uitschrijven van openbare aanbestedingen?
2. Op welke manier kunnen we vanuit het district toezien op de naleving van de sociale, milieu en ethische aspecten die hierbij komen kijken?
3. Op welke manier zouden we vanuit het district ook solidariteit kunnen ontwikkelen en stimuleren met de arbeiders die in Borgerhout verblijven?.
Context
De winter van 2022/2023 zal bij vele gezinnen in het teken staan van energiebesparing. Omwille van de wereldwijde crisis schieten de prijzen voor gas en elektriciteit de hoogte in en maken mensen zich zorgen of ze hun energiefactuur wel kunnen betalen. Op de verschillende beleidsniveaus in ons land en daarbuiten worden er momenteel maatregelen genomen die de energiefactuur moeten aanpakken, maar in veel gezinnen zal de verwarming deze winter ook gewoon dicht staan waardoor een kil en koud eindejaar dreigt.
Met onze fractie vragen we net zoals het district dit in de zomer al deed bij de echt warme dagen, dat het district een gezelligheids-en warmteplan opstelt waardoor de inwoners en specifieke doelgroepen uit Borgerhout uitzicht hebben op een heel aantal gemeenschappelijke activiteiten dit najaar en komend voorjaar. De mogelijkheid onderzoeken om warme plekken in te richten en districtsinfrastructuur te verwarmen waar burgers samen de winter kunnen doorkomen terwijl ze thuis op hun verwarmingskosten besparen.
Samen werken of studeren, samen spelen in de sporthal, samen sporten, samen participeren, samen eten in het dienstencentrum of buurthuis, … Mogelijke voorbeelden van activiteiten die helpen om kosten te besparen en om deze winter op een aangename manier door te komen met zijn allen tezamen.
Welke plannen heeft het district reeds gemaakt op dit moment?
Hoe staat het district tegenover dit voorstel en op welke termijn kunnen hier stappen in gezet worden? Zijn er loctaties die op korte termijn al dienst kunnen doen?
.
In de buurt van het Moorkensplein zijn op verschillende plaatsen nl. De Langstraat, Zonstraat, Van Geertstraat en de Mellaertstraat mobiele buurtparkjes, zogenaamde parklets, in het straatbeeld verschenen.
Deze nemen verscheidene parkeerplaatsen in beslag in een buurt die al jarenlang kampt met een groot tekort aan parkeerplaatsen.
Zovele jaren geleden waren er in deze buurt al meer bewonersparkeerkaarten in omloop dan dat er parkeerplaatsen waren.
Dit wordt nog eens in de hand gewerkt door de vele private ondernemingen die voor hun deelauto's vaste plaatsen krijgen.
Gevolg is dat bewoners die van hun werkdag terugkeren of familie of vrienden die iemand in de buurt willen bezoeken, uren moeten rondrijden om een parkeerplaatsje te vinden.
Dit veroorzaakt bijkomende verkeershinder en lucht- en lawaaihinder, dag en nacht.
Dikwijls vinden deze mensen géén parkeerplaats en parkeren zij foutief met als resultaat een fikse boete.
Hoe het Moorkenspark gaat evolueren is nog onduidelijk, momenteel wordt er gesproken van een oppervlakte van 3000m2 groene ruimte.
Maar aan de Langstraat is de vroegere private gemeenteparking nu omgevormd tot een groene ontmoetingsplaats die amper wordt gebruikt.
Ook het pleintje aan de Langstraat - Van Daelstraat wordt enkel gebruikt door de bewoners tijdens de speelstraat periodes.
En ook het Moorkensplein zelve is tijdens de zomer een groot terras voor de nabijgelegen drankgelegenheden, een fietsenstalling en een voetbalterrein voor de jeugd.
Vragen:
1) Hoeveel parkeerplaatsen zijn er dit jaar in beslag genomen door deze "parklets" ?
2) Wat is het districtsbestuur van zin de volgende jaren met deze "parklets" ?
Over hoeveel jaar en over hoeveel verloren parkeerplaatsen gaat het ?
.
Zaterdag 3 en zondag 4 september werden de bewoners van Borgerhout intra-muros uit hun slaap gehouden door een megafestival op Spoor Oost. Zowel op zaterdag als zondag was er tot middernacht geluidsoverlast. Er waren heel wat klachten. Ondertussen was er een collegiale brief van het districtscollege aan het stadsbestuur met de vraag naar de resultaten van de uitgevoerde geluidsmetingen.
Er was niet enkel geluidsoverlast. Het festival gijzelde als het ware ook een volledige week Spoor Oost. Het fietspad (de fast lane) was afgesloten. Het skatepark, de sportterreinen en de speeltuin waren afgezet met hekwerk. De stad ging amper in op de vraag van het district de voorafgaande dinsdag om dit afsluiten ongedaan te maken. De stad haalde het hekwerk niet weg. Het werd wat open gezet. Gezellig!
Spoor Oost heef echt heel wat potentieel. Er hingen reeds heel wat fantastische evenementen door. Ik denk aan Wintervuur, filmavonden, circus, Vurige Liefdes, en zo meer. Er was in Coronatijden de start- en aankomstzone van de Reuzenloop. Evenementen met een draagvlak in de buurt. Met een beperkte overlast voor de buurt. Daarenboven ruim en tijdig gecommuniceerd in de buurt. We zijn vragende partij naar dergelijke evenementen op Spoor Oost. Jongeren moeten kunnen feesten. Liefst uitbundig met alles erop en eraan. Echter, een festival van een omvang als dat van begin september inplanten op een locatie zoals Spoor Oost is vragen om problemen en werkt onnodige spanningen en tegenstand in de hand.
Vanuit Groen, bijgetreden door Vooruit en PVDA, zijn we echter van oordeel dat de stad mega festivals echt niet kan neer- of overpoten naar Spoor Oost. Spoor Oost ligt dan ook nog altijd naast een dichtbevolkte woonbuurt. In de blokken op Hof Ter Loo wonen ook nog eens heel wat mensen. De Sinksenfoor overschrijdt reeds de draagkracht van de buurt.
Vragen:
Is er antwoord met gegevens van de uitgevoerde geluidsmetingen?
Het districtscollege drong er in haar collegiale brief op aan geen dergelijke festivals, inclusief het afsluiten van de site toe te staan op Spoor Oost. Hoe reageerde de stad?
Ondertussen wordt op 29/10 een volgend nieuw festival aangekondigd: Fear Festival – met dj’s etc. Een horrorfestival van ongezien formaat. Nee, dank u!
Motie:
De districtsraad van Borgerhout vraagt het stadsbestuur niet langer megafestivals over- of neer te poten op Spoor Oost. Toch plaatselijk gedragen initiatieven alle kansen te bieden op Spoor Oost.
De districtsraad keurt bij monde van fractievoorzitters het besluit goed met 14 stemmen voor, 0 stemmen tegen en 6 onthoudingen.
Stemden ja: Groen, VOORUIT, PVDA
Stemden nee: /
Hebben zich onthouden: N-VA, Vlaams Belang
Ons Kenmerk: 2022_MOT_00047 - BO_2022_IP_47
Behoud Stedelijke dienstverlening loketten.
Ons Kenmerk: 2022_MOT_00045 - BO_2022_IP_48
Oekraïne, ondersteuning oorlogsvluchtelingen.
Ons kenmerk: 2022_MOT_00026 - BO_2022_IP_50
Verkoop pastorij Sint-Jansparochie, Sint-Mattheusstraat in Borgerhout
Ons Kenmerk: 2022_MOT_00060 - BO_2022_IP_57
Behoud stedelijke dienstverlening buurtloket Groenenhoek
Ons kenmerk: 2022_MOT_00073 - BO_2022_IP_60
Organisatie en evaluatie Sinksenfoor editie 2022