De Sinksenfoor gaat van 4 juni tot en met 10 juli opnieuw door Spoor Oost. Helaas liep het handhaven van de geluidsnormen en de organisatie van de bezoekersstromen niet vlot.
Dit leidde tijdens enkele weekends met de latere avondopeningen tot geluidsoverlast en extra druk van autoverkeer in de omliggende wijken. Dit door veel rondrijdende auto’s op zoek naar een parkeerplaats dichtbij tot laat in de avond. De laatste bezoekers vertrokken ook maar tegen 02u30 à 03u00. Dat zorgt voor extra nachtlawaai in de straten. Dit helaas niet de eerste keer. Ook in 2015 moesten we in de pers al vaststellen dat dit gebeurde.
Wat waren mogelijke oorzaken?
Een massa-evenement met 100.000 bezoekers op een topdag vraagt een gedegen voorbereiding van de stad als organisator. Ter vergelijking, evenementen georganiseerd door externen moeten een gedegen mobiliteitsplan kunnen voorleggen bv. zoals de 10-miles. Het kan niet zijn dat de stad de lat lager legt voor zichzelf en zeker niet na 5 edities.
Daarom vraagt de districtsraad van Borgerhout:
Artikel 1
Aan het college van burgemeester en schepenen van de stad Antwerpen om een duidelijke opvolging en naleving van de geluidsnormen te doen zoals opgelegd in het politiereglement maar ook geregeld geluidsmetingen te doen bij buurtbewoners die rond de Sinksenfoor wonen zoals Hof Ter Lo en de Guldensporenstraat.
Artikel 2
Aan het college van burgemeester en schepenen van de stad Antwerpen om een volledige promotiecampagne 'Slim naar de Sinkensfoor' op te zetten om bezoekers met het openbaar vervoer, de fiets, te voet,... naar de Sinskenfoor te laten komen.
Artikel 3
Aan het college van burgemeester en schepenen van de stad Antwerpen om voor komende edities steeds een vervoersplan op te stellen waarmee bezoekers elders hun wagen kunnen parkeren zodat ze met ander (openbaar) vervoer kunnen komen. Voorzie ook openbaar verover met combitickets (parkeren en vervoer naar Park & Rides) afgestemd op de openingsuren van de Sinksenfoor.
Artikel 4
Aan het college van burgemeester en schepenen van de stad Antwerpen een aanpassing van het foorreglement met duidelijke criteria wanneer men late openingsmomenten voorziet in evenwicht met wat de buurt aankan.
Artikel 5
Aan het college van burgemeester en schepenen van de stad Antwerpen om de betrokken districten en buurtbewoners zowel bij de voorbereiding als bij de evaluatie van elke editie te betrekken. Daarbij moeten ook data zoals meldingen bij de Blauwe lijn, via de website, geluidsmetingen e.d. meegenomen worden.
De districtsraad keurt bij monde van fractievoorzitters het besluit goed met 16 stemmen voor, 6 stemmen tegen en 0 onthoudingen.
Stemden ja: Groen, VOORUIT, PVDA, Open VLD
Hebben zich onthouden: /
Stemden tegen: Vlaams Belang, N-VA