Op 8 januari 2019 legde de heer Said Boussacouq de eed af als districtsraadslid (jaarnummer 7). De voorzitter van de districtsraad werd per brief van 2 juni 2022 (referentie: BO_2022_IP_43) op de hoogte gebracht van het ontslag van de heer Said Boussacouq.
Om in de vervanging van het districtsraadslid Said Boussacouq te voorzien, werd de eerste opvolger binnen de fractie PVDA, mevrouw Van Parys Nele, aangeschreven. Zij heeft laten weten dat ze het mandaat gaat opnemen.
De heer Said Boussacouq is districtsraadslid. Hij behoorde tot de fractie PVDA.
De eerstvolgende opvolger die het mandaat wil opnemen, ter vervanging van districtsraadslid Said Boussacouq, is mevrouw Van Parys Nele. De geloofsbrieven van mevrouw Van Parys Nele werden tijdig aan de districtssecretaris bezorgd. Zij voldoet aan alle gestelde eisen van verkiesbaarheid en bevindt zich niet in een geval van onverenigbaarheid.
Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur
De districtsraad neemt kennis van het ontslag van districtsraadslid Boussacouq Said.
De districtsraad neemt er kennis van dat mevrouw Van Parys Nele het mandaat van districtsraadslid zal opnemen.
De districtsraad keurt de geloofsbrieven van mevrouw Van Parys Nele goed.
Mevrouw Van Parys Nele legt de volgende eed af: 'Ik zweer de verplichtingen van mijn mandaat trouw na te komen'. De voorzitter verklaart mevrouw Van Parys Nele aangesteld in het mandaat van districtsraadslid.
Op 8 januari 2019 legde de heer Jos D'Haese de eed af als districtsraadslid (jaarnummer 7). De voorzitter van de districtsraad werd per brief van 3 juni 2022 (referentie: BO_2022_IP_44) op de hoogte gebracht van het ontslag van de heer Jos D'Haese.
Om in de vervanging van het districtsraadslid Jos D'Haese te voorzien, werd de eerste opvolger binnen de fractie PVDA, de heer Boers Steven, aangeschreven. Hij heeft laten weten dat hij het mandaat gaat opnemen.
De heer Jos D'Haese is districtsraadslid. Hij behoorde tot de fractie PVDA.
De eerstvolgende opvolger die het mandaat wil opnemen, ter vervanging van districtsraadslid Jos D'Hae, is de heer Boers Steven. De geloofsbrieven van de heer Boers Steven werden tijdig aan de districtssecretaris bezorgd. Hij voldoet aan alle gestelde eisen van verkiesbaarheid en bevindt zich niet in een geval van onverenigbaarheid.
Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur
De districtsraad neemt kennis van het ontslag van districtsraadslid Jos D'Haese.
De districtsraad neemt er kennis van dat de heer Boers Steven het mandaat van districtsraadslid zal opnemen.
De districtsraad keurt de geloofsbrieven van de heer Boers Steven goed.
De heer Boers Steven legt de volgende eed af: 'Ik zweer de verplichtingen van mijn mandaat trouw na te komen'. De voorzitter verklaart de heer Boers Steven aangesteld in het mandaat van districtsraadslid.
De voorzitter van de districtsraad, de heer Soufiane Amrani, werd per mail op 2 juni 2022 (referentie: BO_2022_IP_043) op de hoogte gebracht van het ontslag van de heer Boussacouq Said.
Op 27 juni 2022 legde mevrouw Nele Van Parys de eed af als districtsraadslid.
De voorzitter van de districtsraad, de heer Soufiane Amrani, werd per mail op 3 juni 2022(referentie: BO_2022_IP_044) op de hoogte gebracht van het ontslag van de heer Jos D'Haese.
Op 27 juni 2022 legde de heer Boers Steven de eed af als districtsraadslid.
De rangorde van de districtsraadsleden moet volgens het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur alleen verplicht worden vastgesteld tijdens de installatievergadering van de nieuwe districtsraad, toch is het nuttig dit te doen ook bij een vervanging omdat verschillende artikelen van het decreet verwijzen naar 'de rang van het districtsraadslid'.
Artikel 6 §7 en artikel 119 van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur stelt dat de rangorde van de districtsraadsleden tijdens de installatievergadering van de nieuwe districtsraad onmiddellijk na de eedaflegging van de districtsraadsleden wordt vastgesteld.
De omzendbrief KB / ABB 2018 / 3 van 26 oktober 2018 omtrent de start van de lokale en provinciale bestuursperiode.
.
De districtsraad neem kennis van volgende rangorde van de districtsraadsleden:
Naam | Voornaam | Partij | Geboortedatum | Voorkeurstemmen | Begin anciëniteit |
Moerkerke | Luc | Groen | 9 juni 1966 | 580 | 26 januari 2001 |
De Meyer | Marc | Vlaams Belang | 2 oktober 1963 | 499 | 26 januari 2001 |
Paredaens | Patrick | N-VA | 17 januari 1955 | 164 | 24 mei 2004 |
Preneel | Marijke | Groen | 15 april 1971 | 1.777 | 16 januari 2007 |
Matheussen | Kristine | N-VA | 28 juni 1964 | 181 | 16 januari 2007 |
Al Jattari | Omar | Groen | 19 juli 1979 | 1.184 | 7 januari 2013 |
Gooris | Hans | N-VA | 5 februari 1964 | 161 | 25 februari 2013 |
Talhaoui | Fatima | N-VA | 1 januari 1973 | 194 | 29 januari 2018 |
El Osri | Mariam | Groen | 21 december 1978 | 491 | 8 januari 2019 |
Ibrahim | Abdullah | Groen | 21 september 1997 | 427 | 8 januari 2019 |
Shayla | Sharmin | PVDA | 6 januari 1980 | 415 | 8 januari 2019 |
Lauwers | Anneleen | Groen | 22 september 1995 | 336 | 8 januari 2019 |
Vissers | Pieter | Groen | 29 december 1978 | 323 | 8 januari 2019 |
Van Keer | Eva | N-VA | 21 september 1990 | 299 | 8 januari 2019 |
Van Duppen | Ben | PVDA | 31 oktober 1989 | 215 | 8 januari 2019 |
Cissé | Aissatou | sp.a | 8 juni 1999 | 196 | 25 maart 2019 |
Segers | Ben | sp.a | 11 september 1982 | 181 | 23 september 2019 |
Van Roey | Koen | sp.a | 2 juli 1977 | 176 | 23 september 2019 |
Van de Wauwer | Betty | NV-A | 16 oktober 1960 | 135 | 17 februari 2020 |
Amrani | Soufiane | CD&V | 17 september 1988 | 235 | 14 december 2020 |
Dehing | Ellen | Open Vld | 9 september 1986 | 47 | 14 december 2020 |
Coene | Lena | Groen | 17 april 1961 | 248 | 27 september 2021 |
Beels | Thanh | Groen | 31 maart 1979 | 199 | 29 november 2021 |
Van Parys | Nele | PVDA | 19 september 1991 | 166 | 27 juni 2022 |
Boers | Steven | PVDA | 2 februari 1977 | 161 | 27 juni 2022 |
De districtsraad keurt de notulen van 30 mei 2022 goed.
De districtsraad neemt kennis van het verslag van de raadscommissie van 23 mei 2022.
De districtsraad keurde op 29 april 2019 (jaarnummer 50) het huishoudelijk reglement van het district Borgerhout goed voor de bepalingen in het reglement die op de districtsraad van toepassing zijn.
Door middel van een addendum werd de organisatie van raads- en commissievergaderingen in een digitale omgeving in het huishoudelijk reglement vastgelegd, zoals bepaald op de districtsraad van 29 november 2021 (jaarnummer 63).
Het huishoudelijk reglement vormt een aanvulling op het Decreet Lokaal Bestuur. Het is beperkt tot zaken die niet geregeld worden door het Decreet Lokaal Bestuur en waarvoor het bestuur zelf autonomie (of een verplichting) heeft om een regeling uit te werken.
Het huishoudelijk reglement van het district Borgerhout wordt aangepast:
1. Participatie van bewoners in het beleid is voor het district belangrijk.
2. Verder wordt aan de voorzitter van de raadscommissie de mogelijkheid gegeven om een vervanger aan te duiden.
Overeenkomstig artikel 38 en artikel 119 van het Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 (DLB) stelt de districtsraad een huishoudelijk reglement vast waarin aanvullende maatregelen worden opgenomen voor de werking van de districtsraad.
De districtsraad keurt bij monde van fractievoorzitters het besluit goed met 16 stemmen voor, 6 stemmen tegen en 0 onthoudingen.
Stemden ja: Groen, VOORUIT, PVDA, Open VLD
Hebben zich onthouden: /
Stemden tegen: Vlaams Belang, N-VA
De districtsraad keurt het huishoudelijk en aangepast reglement district Borgerhout goed voor de bepalingen in het reglement die op de districtsraad van toepassing zijn.
Fase | Bestuursorgaan | Datum | Jaarnummer |
Aquafin nv. Bestek. Goedkeuring | 31 mei 2022 |
De Florastraat verkeert in slechte staat en is aan vernieuwing toe. Het district Borgerhout wenst deze straat opnieuw aan te leggen. Dit biedt de opportuniteit om over te gaan tot de volledige vernieuwing van de straat, waardoor de algemene beeldkwaliteit alsook de verblijfs- en belevingswaarde worden geoptimaliseerd. Het groene karakter wordt versterkt. Het comfort en de veiligheid van alle weggebruikers worden gemaximaliseerd.
Het districtscollege keurde in zitting van 22 juni 2020 (jaarnummer 00139) het definitief ontwerp goed.
De opdracht wordt gegund aan de inschrijver die de economisch meest voordelige offerte heeft ingediend, rekening houdend met het gunningscriterium prijs.
In toepassing van artikel 35, eerste lid, 1° van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, zal deze opdracht worden gegund bij openbare procedure.
Overeenkomstig en binnen de grenzen van artikel 71 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten legt de aanbestedende overheid aan de kandidaten of inschrijvers selectiecriteria op als voorwaarde voor deelname.
In toepassing van artikel 81 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, baseert de aanbestedende overheid de gunning van de overheidsopdracht op de economisch meest voordelige offerte. De economisch meest voordelige offerte uit het oogpunt van de aanbestedende overheid wordt vastgesteld rekening houdend met de gunningscriteria. Ze vermeldt de gunningscriteria in de aankondiging van de opdracht of in een ander opdrachtdocument.
In toepassing van artikel 48 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, kunnen bepaalde specifieke opdrachten voor werken door twee of meerdere aanbestedende overheden gezamenlijk worden geplaatst. De betrokken aanbestedende overheden kunnen één aanbestedende overheid onder hen aanduiden die de plaatsingsprocedure beheert en die optreedt voor rekening van zichzelf en voor rekening van de andere betrokken aanbestedende overheden. De stad Antwerpen treedt voor deze opdracht op als aanbestedende overheid. De rioleringswerken zijn ten laste van Aquafin nv.
Artikel 41, tweede lid, 10° van het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 stelt dat de gemeenteraad bevoegd is voor het vaststellen van de plaatsingsprocedure en het vaststellen van de voorwaarden van overheidsopdrachten.
Met de gemeenteraadbeslissing van 24 juni 2019 (jaarnummer 00458) werden de bevoegdheden van de gemeenteraad voor het vaststellen van de plaatsingsprocedure en het vaststellen van de voorwaarden van overheidsopdrachten gedelegeerd aan de districtsraden, in het kader van de uitoefening van de aan de districten overgedragen bevoegdheden.
Met de gemeenteraadbeslissing van 29 mei 2017 (jaarnummer 00300) werden de bevoegdheden van de districtsraden gecoördineerd. Artikel 11 bepaalt dat de districtsraad bevoegd is voor openbaar domein.Het aandeel van het district Borgerhout in de projectkost verhoudt zich in grootorde als volgt tot het aandeel van de overige aanbestedende overheden:
Aanbestedende overheid | Aandeel in de projectkost (afgerond) |
Het district Borgerhout | 35% |
Aquafin nv | 65% |
Bij intake van het dossier in 2015, werd in overleg met Water-link en op vraag van het district Borgerhout overeengekomen, dat District Borgerhout zou optreden als aanbestedende overheid.
In de Florastraat wordt er te snel gereden. Tevens werd er in 2015 door Kind en Samenleving een nota opgemaakt over het Jan Borluutplein en de Florastraat, met een analyse van de omgeving volgens kinderen en jongeren uit de buurt en de gerichte suggesties voor verbetering van zowel het Jan Borluutplein, de omgeving van de Floraschool, het arenapleintje (hoek Rechtestraat) als voor een aantal andere pleintjes in de ruimere omgeving.
Rekening houdend met het belang van aangehaalde argumenten werd de vraag gesteld vanuit het district Borgerhout om het ontwerp en de opvolging van de wegenis in eigen beheer uit te voeren, en als aanbestedende overheid op te treden.De districtsraad keurt bestek GAC_2022_02343 voor "Wegeniswerken Florastraat" goed en keurt eveneens goed dat hiervoor een openbare procedure wordt uitgeschreven.
De financieel directeur verleent zijn visum en regelt de financiële aspecten als volgt:
Omschrijving |
Bedrag |
Boekingsadres |
Bestelbon |
Wegeniswerken Florastraat | budgetplaats: 5032500000 | volgt later |
De Godtsstraat in het district Borgerhout:
Het college keurde op 26 juni 2020 (jaarnummer 5618) het overkoepelend aanvullend verkeersreglement 'beperkt eenrichtingsverkeer voor speed pedelecs, aanpassing onderborden' goed. Dit wordt nu uitgevoerd.
Het kruispunt van de Godtsstraat met de Beukenstraat werd heraangelegd in functie van de verkeersveiligheid, zichtbaarheid van zwakke weggebruikers en vergroening van de wijk. Vermits de Godsstraat zeer smal is en men de parkeerbalans in de straat wenst te bewaren, wordt er beperkt enkelrichtingsverkeer ingevoerd in de richting van de Fonteinstraat
De districtsraad geeft gunstig advies over het ontwerp van een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Godtsstraat in het district Borgerhout, ter vervanging van het aanvullend reglement, goedgekeurd in het college van 13 december 2019 (jaarnummer 10455).
Het bestuursakkoord ‘De Grote Verbinding’ (goedgekeurd door de gemeenteraad op 28 januari 2019, jaarnummer 42) wil inzetten op uitbreiden van het aantal laadpunten. Zo lezen we in resolutie 22 dat het stadsbestuur “het netwerk van laadpunten voor elektrische voertuigen verder wil uitbreiden”.
Mobiliteit en Parkeren Antwerpen AG (hierna MPA AG) publiceerde op 11 februari 2021 een bestek voor ‘het leveren, installeren en exploiteren van publiek toegankelijke normale laadinfrastructuur en/of snellaadinfrastructuur voor elektrische voertuigen in de stad Antwerpen’.
Op 24 augustus 2021 (2021_DCMPA_00218) besliste het directiecomité van MPA AG om de concessieovereenkomst voor het leveren, installeren en exploiteren van publiek toegankelijke normale Laadinfrastructuur voor elektrische voertuigen in de stad Antwerpen' (perceel 1), af te sluiten tussen MPA AG en Total Belgium nv (ondernemingsnummer 0403.063.902).
Het college keurde in zitting van 15 april 2022 ((jaarnummer 3095) de locaties en het aanvullend verkeersreglement voor het district Borgerhout goed.
Er werden diverse aanvragen ingediend via www.antwerpenlaadt.be voor de plaatsing van publieke laadpalen.
MPA AG legt nu een nieuwe locatie in het district Borgerhout en het aanvullend verkeersreglement met gebiedsdekkende maatregelen ter advies voor.
MPA AG en de bedrijfseenheid Stadsontwikkeling/Publieke Ruimte hebben de aanvraag onderzocht (voorwaarden, locatiebepaling, advies netaansluiting, enzovoort) en stellen voor de publieke laadpaal te plaatsen op de volgende locatie:
District Borgerhout
De laadpalen worden door de concessiehouder Total Belgium nv (ondernemingsnummer 0403.063.902) geplaatst en geëxploiteerd.
Elke laadpaal heeft twee laadpunten. In principe wordt er per laadpaal steeds één parkeerplaats voor elektrische voertuigen voorzien.
Er wordt verwacht dat in een volgende fase parkeersensoren zullen worden voorzien in de parkeervakken zoals voorzien in de concessieovereenkomst.
De parkeerbalans blijft ongewijzigd.
De districtsraad adviseert onderstaande locatie gunstig:
District Borgerhout
De districtsraad adviseert het ontwerp van een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor 'publieke laadpalen, district Borgerhout' gunstig ter vervanging van het aanvullend verkeersreglement met gebiedsdekkende maatregelen 'publieke laadpalen' zoals goedgekeurd door het college op 15 april 2022 (jaarnummer 3095).
Het college keurde op 25 mei 2018 (jaarnummer 4775) de proefopstelling elektrische laadpaal voor de Frans De Vriendtstraat goed. Deze opstelling op de aangelegde parking langs de even zijde, ter hoogte van het nummer 12 werd geëvalueerd en wordt nu bestendigd en uitgebreid met één (1) plaats.
De districtsraad geeft gunstig advies over het ontwerp van een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Frans De Vriendtstraat in de districten Berchem en Borgerhout, ter vervanging van het aanvullend reglement, goedgekeurd in het college van 15 maart 2019 (jaarnummer 2373).
Het college keurde op 4 oktober 2019 (jaarnummer 8088) de proefopstelling elektrische laadpaal voor het Koxplein goed. Deze opstelling, ter hoogte van het nummer 5, werd geëvalueerd en wordt nu bestendigd en uitgebreid met één (1) plaats.
De districtsraad geeft gunstig advies over het ontwerp van een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor het Koxplein in het district Borgerhout, ter vervanging van het aanvullend reglement, goedgekeurd in het college van 13 april 2018 (jaarnummer 3369).
Zoals we met z’n allen op 20 juni konden lezen in Gazet Van Antwerpen komt er opnieuw beweging in de plannen rondom de verder ontwikkeling van het Moorkensplein-Langstraat. Uiteraard zijn we blij dat er na bijna 10 jaar eindelijk terug beweging komt in dit dossier.
Toch zijn we verre van gelukkig over wat we lezen en het grote verlies aan potentieel open en groene ruimte baart ons grote zorgen. Borgerhout is met 4595 inwoners per vierkante kilometer (4.6 per m²) het dichtstbevolkte deel van de stad. Borgerhout intra-muros schreeuwt dan ook naar meer open, toegankelijke en groene publieke ruimte.
In plaats daarvan kiest men voor gesloten bebouwing en een binnentuin in plaats van een openbaar park. Het klopt dat Borgerhout nood heeft aan kinderopvang en een eigen bibliotheek.
Wie een beetje moeite doet en goed rondkijkt in Borgerhout vindt andere panden die ook geschikt zouden kunnen zijn. Denk bijvoorbeeld aan: pand TurnhoutseBAAN met doorsteek Moorkensplein, Kerk Koxplein, panden aan Den Bretel …….
Het zal jullie niet verbazen dat niet alleen wij maar ook de vele buurtbewoners geschokt reageren op de berichten. We vinden het onbegrijpelijk dat bij dergelijke ingrijpende beslissingen, wij als districtsraad maar in de eerste plaats de buurtbewoners dit nieuws via de krant moeten vernemen. Het feit dat er vooraf geen overleg is geweest kan er bij ons niet in.
Verder hebben we ook enkele bedenkingen over timing en facering:
Men schrijft een ontwerpwedstrijd uit om een conceptnota uit te werken nog deze legislatuur, maar de bouwfase zou voor volgende legislatuur zijn. De uitvoering hiervan zou dan voorwaardelijk en afhankelijk zijn van het beschikbare budget van alle partners volgende legislatuur.
We weten ondertussen wat er kan gebeuren met plannen die over een legislatuur worden getild.
Daarom hebben we hier enkele vragen bij:
.
Het fietsrapport voor Antwerpen voor het jaar 2022 is uit en de resultaten zijn niet echt bemoedigend te noemen.
Op 531.352 inwoners werden 751 enquetes ingevuld.
Voor "beleving " (aangenaam fietsen, veilig fietsen,...) kreeg Antwerpen een 2,4 op 5.
Voor "infrastructuur" kreeg Antwerpen ook al een 2,4 op 5.
Voor "communicatie" kreeg Antwerpen een 2,7 op 5.
Voor 2022 komt dit neer op 49,1 op 100.
In 2020 was dit nog 47,3.
Bij "beleving" kregen vooral de vragen over "kinderen kunnen veilig naar school fietsen" en "ouderen kunnen met een gerust hart fietsen " een zeer lage score.
Bij "infrastructuur" kreeg vooral de vraag : "ik weet waar ik terecht kan met vragen en klachten rond fietsinfrastructuur" een bijzonder lage score.
Bij "communicatie" viel vooral de lage score van "deze stad of gemeente verdient het om Fietsstad of Fietsgemeente" te worden op.
Duidelijk positiever waren de scores voor "aangenaam fietsen", "als een straat (opnieuw) wordt aangelegd, wordt de fietsinfrastructuur ook verbeterd", "fietsroutes worden duidelijk gecommuniceerd" en vooral "deze stad of gemeente moedigt fietsen actief aan ".
Vragen:
1) Kan op de communicatiekanalen van het district Borgerhout duidelijk aangegeven worden waar mensen met klachten over fietsinfrastructuur terecht kunnen ?
2) Zijn er nog punten waar het district Borgerhout denkt de fietsveiligheid en het fietscomfort te kunnen verbeteren op het grondgebied van het district Borgerhout buiten dan het onderhoud van de bestaande fietspaden ?
.
Het gemiddeld watergebruik per inwoner zit in dalende lijn in Vlaanderen.
Toch zijn er nog mogelijkheden om met kleine ingrepen een pak kraantjeswater en dus geld te besparen als gezin.
AquaFlanders ontwikkelde hiervoor de "zelfscan kraanwater".
Deze zelfscan laat iedereen toe om gratis en op een eenvoudige manier zicht te krijgen op het waterverbruik.
Daarna krijgt men een gepersonaliseerd rapport waarbij het eigen verbruik vergeleken wordt met het gemiddeld waterverbruik van een vergelijkbaar gezin.
Tot slot geeft de scan ook concrete tips om (nog) meer water te besparen.
Vragen:
* Is het districtsbestuur bereid een verwijzing naar de "zelfscan kraanwater" op de districtswebstek te plaatsen ? Indien ja, binnen welke termijn zal dit gebeuren ? Indien neen, waarom niet ?
* Welke initiatieven neemt het bestuur zelf om te besparen op het waterverbruik van Borgerhout ? Worden nog bijkomende initiatieven gepland ?
* Op welke wijze stimuleert het bestuur onze inwoners reeds om hun waterverbruik te minderen ?
.
Maandag 20 juni kwamen 80.000 mensen in Brussel op straat. Ze eisten meer koopkracht, en om de wet die onze lonen blokkeert te veranderen. Ontzettend belangrijk, want door de hoge energieprijzen, de dure benzine en diesel, de winkelkar die steeds meer kost, wordt het leven stilaan onbetaalbaar. Dat laat zich ook voelen in de vakantiekeuzes die mensen moeten maken. Vorige week kwam in de pers dat 1 op 3 thuis blijft tijdens hun verlof omdat ze het niet kunnen betalen. In ons district zal dit aantal jammer genoeg nog hoger liggen.
De afgelopen twee zomers organiseerde het district de mooie campagne 'Groetjes uit Borgerhout' omdat door corona de mensen thuis bleven. Nu blijft die uitdaging actueel, maar dan omwille van de stijgende prijzen.
Vandaar mijn vragen:
1. Wat zou het district kunnen doen om iedereen een mooie zomer te bezorgen?
2. Kunnen we opnieuw inzetten op communicatie initiatieven als 'Groetjes uit Borgerhout' door de communicatie over verschillende initiatieven bij elkaar te brengen?
3. Zijn er organisaties in Borgerhout die we kunnen ondersteunen om een 'vakantie in eigen buurt' aanbod uit te breiden.
4. Wanneer zou de speelfontein aangezet worden?
.
Vorige week kondigde de stad aan dat het een groot warmtenet wil aanleggen. De ambitie is niet min: tegen 2050 de helft van alle Antwerpse woningen voorzien van restwarmte uit de industrie. Een nuttig en in het kader van de klimaatverandering ook broodnodig project, waar we met PVDA al lang voor ijveren.
In de eerste fase worden 9 pilootzones voorzien van een warmtenet tegen 2030. Borgerhout is daar echter niet bij. Daarom hebben we de volgende vragen:
1. Is het bekend of delen van Borgerhout aangesloten zullen worden aan het warmtenet?
2. Indien Borgerhout aangesloten wordt op het warmtenet, in welke fase is die aansluiting dan gepland?
3. Zal het voor alle inwoners van Borgerhout betaalbaar zijn om de nodige voorzieningen te laten installeren om zich om het net aan te sluiten? Over welke investering spreken we dan?
4. Is het mogelijk de stedelijke administratie uit te nodigen op een raadscommissie om dit plan te verduidelijken?
.
Toelichting:
Tussen 20 februari 2018 en 30 juni 2018 werd aan ieder lokaal bestuur de kans gegeven om een uitgebreide vragenlijst omtrent dierenwelzijn in te vullen. Op basis van de antwoorden kon GAIA nagaan in welke mate een gemeente of stad voldeed aan de vooropgestelde criteria en werd hieraan een bepaald percentage toegekend. De score voor Borgerhout was 49%, een duidelijke buis op gebied van dierenwelzijn.
Ondertussen vonden reeds enkele gesprekken plaats tussen de bevoegde schepen en GAIA, en vernamen we, uit een overleg tussen GAIA en onszelf, dat de wil voor verbetering zeker en vast aanwezig is, waarvoor alvast onze grote dank.
Er ligt nog wel wat werk op de plank gezien de voorstellen die GAIA voorlegt op haar website ‘www.kiezenvoordieren.be’ om het dierenwelzijn in Borgerhout te verbeteren. We gaan er dan ook van uit dat, sinds die laatste twee gesprekken, er wel wat vooruitgang is geboekt.
Vragen:
.
Toelichting:
Op 1 april 2022 werden op het college van Burgemeester en schepenen enkele locaties besproken in onder andere Borgerhout voor het plaatsen van dropzones voor bakfietsen. Een goede zaak aangezien twee bedrijven tezamen 155 deelbakfietsen mogen exploiteren in Antwerpen. Echter stellen we vast dat andere deelmobiliteitprojecten zoals deelsteps nog steeds geen dropzones hebben in ons district terwijl er hiervan een duizendtal rondrijden in Antwerpen.
Het foutief parkeren of nonchalant wegplaatsen van deelsteps kan voor heel wat ongelukkige situaties zorgen, het is daarom van groot belang dat ook deze steps op een correcte wijze worden geparkeerd.
Stad Antwerpen heeft op haar website de mogelijkheid gecreëerd om inbreuken op de wegcode te signaleren, zo moeten bijvoorbeeld bedrijven die deelsteps aanbieden het toestel verplaatsen indien een inbreuk is vastgesteld. Zeer positief natuurlijk, maar bij gebrek aan een officiële dropzone zal de gebruiker niet aangespoord worden om het toestel op een correcte en veilige plek te plaatsen.
Vragen:
.
De Sinksenfoor gaat van 4 juni tot en met 10 juli opnieuw door Spoor Oost. Helaas liep het handhaven van de geluidsnormen en de organisatie van de bezoekersstromen niet vlot.
Dit leidde tijdens enkele weekends met de latere avondopeningen tot geluidsoverlast en extra druk van autoverkeer in de omliggende wijken. Dit door veel rondrijdende auto’s op zoek naar een parkeerplaats dichtbij tot laat in de avond. De laatste bezoekers vertrokken ook maar tegen 02u30 à 03u00. Dat zorgt voor extra nachtlawaai in de straten. Dit helaas niet de eerste keer. Ook in 2015 moesten we in de pers al vaststellen dat dit gebeurde.
Wat waren mogelijke oorzaken?
Een massa-evenement met 100.000 bezoekers op een topdag vraagt een gedegen voorbereiding van de stad als organisator. Ter vergelijking, evenementen georganiseerd door externen moeten een gedegen mobiliteitsplan kunnen voorleggen bv. zoals de 10-miles. Het kan niet zijn dat de stad de lat lager legt voor zichzelf en zeker niet na 5 edities.
Daarom vraagt de districtsraad van Borgerhout:
Artikel 1
Aan het college van burgemeester en schepenen van de stad Antwerpen om een duidelijke opvolging en naleving van de geluidsnormen te doen zoals opgelegd in het politiereglement maar ook geregeld geluidsmetingen te doen bij buurtbewoners die rond de Sinksenfoor wonen zoals Hof Ter Lo en de Guldensporenstraat.
Artikel 2
Aan het college van burgemeester en schepenen van de stad Antwerpen om een volledige promotiecampagne 'Slim naar de Sinkensfoor' op te zetten om bezoekers met het openbaar vervoer, de fiets, te voet,... naar de Sinskenfoor te laten komen.
Artikel 3
Aan het college van burgemeester en schepenen van de stad Antwerpen om voor komende edities steeds een vervoersplan op te stellen waarmee bezoekers elders hun wagen kunnen parkeren zodat ze met ander (openbaar) vervoer kunnen komen. Voorzie ook openbaar verover met combitickets (parkeren en vervoer naar Park & Rides) afgestemd op de openingsuren van de Sinksenfoor.
Artikel 4
Aan het college van burgemeester en schepenen van de stad Antwerpen een aanpassing van het foorreglement met duidelijke criteria wanneer men late openingsmomenten voorziet in evenwicht met wat de buurt aankan.
Artikel 5
Aan het college van burgemeester en schepenen van de stad Antwerpen om de betrokken districten en buurtbewoners zowel bij de voorbereiding als bij de evaluatie van elke editie te betrekken. Daarbij moeten ook data zoals meldingen bij de Blauwe lijn, via de website, geluidsmetingen e.d. meegenomen worden.
De districtsraad keurt bij monde van fractievoorzitters het besluit goed met 16 stemmen voor, 6 stemmen tegen en 0 onthoudingen.
Stemden ja: Groen, VOORUIT, PVDA, Open VLD
Hebben zich onthouden: /
Stemden tegen: Vlaams Belang, N-VA
Ons Kenmerk: 2022_MOT_00009
Structurele middelen voor Gezondheidskiosk - BO_2022_IP_40
Ons Kenmerk: 2022_MOT_0008
PFOS-vervuiling in Borgerhout - BO_2022_IP_41
Ons Kenmerk: 2021_MOT_00006
Vraag om toelating tot toetreding tot de statiegeldalliantie - BO_2022_IP_42
Ons Kenmerk: 2022_MOT_00047
Behoud stedelijke dienstverlening loketten - BO_2022_IP_47
Ons Kenmerk: 2022_MOT_00045
Oekraïne - ondersteuning oorlogsvluchtelingen - BO_2022_IP_48