Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: | OMV_2021120440 |
Gegevens van de aanvrager: | mevrouw Isabel De Laet met als adres Sint-Katelijnevest 24 te 2000 Antwerpen |
Ligging van het project: | Sint-Katelijnevest 24 2000 Antwerpen |
Kadastrale percelen: | afdeling 1 sectie A nr. 1029D |
Vergunningsplichten: | Stedenbouwkundige handelingen |
Voorwerp van de aanvraag: | wijzigen en regulariseren van de gelijkvloerse voorgevel |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- 29/01/2021: weigering (20204209) voor het wijzigen van de gelijkvloerse gevelafwerking van een kantoorruimte en van de inkomhal van de bovenliggende appartementen;
- 01/02/2013: vergunning (20127767) voor het verbouwen van een handelshuis met woning tot handelshuis met 4 appartementen en een grondgebonden woning;
- 27/04/2012: vergunning (20121204) voor het verbouwen van 5 woningen.
Vergunde/vergund geachte toestand
- functie en bouwvolume nummer 20-24: meergezinswoning met 4 bouwlagen onder schuin dak, waarvan de gelijkvloerse verdieping bestaat uit de functie kleinhandel en de inkom met fietsenstalling voor de 4 bovenliggende appartementen;
- gevelafwerking nummer 20-24: gevelpui afgewerkt in wit pleisterwerk, plint in blauwe steen en het buitenschrijnwerk in hout.
Huidige toestand
- vaststelling (ID: 4541) van winkelhuis in Louis-Philippestijl als bouwkundig erfgoed;
- functie en bouwvolume:
- gevelafwerking gevelpui:
Gewenste toestand
- functie en bouwvolume:
- gevelafwerking gevelpui: de gelijkvloerse gevelpui wordt voorzien van groene keramische tegels met een afwerking bovenaan in 2 rijen met een blauwe keramische tegel.
Inhoud van de aanvraag
- wijzigen van de gevelafwerking van de gelijkvloerse verdieping;
- regulariseren van de wijziging van de gevelopeningen op de gelijkvloerse verdieping;
- regulariseren van de indeling van de inkomdeur.
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Interne adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies |
Stadsontwikkeling/ Onroerend Erfgoed/ Monumentenzorg | 17 augustus 2021 | 9 december 2021 |
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan RUP Binnenstad, goedgekeurd op 26 april 2012. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zone: artikel 1: zone voor wonen - (wo1).
(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Gemeentelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP's) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'.)
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van het ruimtelijk uitvoeringsplan Binnenstad op volgend punt:
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
- Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
Algemene bouwverordeningen
- Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgend punt:
Sectorale regelgeving
- MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
- Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
- Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)
De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.
- Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen.
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Decreet houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen)
Het Rooilijndecreet is niet van toepassing op de aanvraag.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Functionele inpasbaarheid
De aanvraag betreft de afwerking van de gevel van een bestaand immokantoor en is functioneel inpasbaar.
Visueel-vormelijke elementen en cultuurhistorische aspecten
De aanvraag heeft betrekking op verschillende panden die opgenomen zijn in de vastgestelde inventaris van het bouwkundig erfgoed, vastgesteld bij besluit van de Vlaamse minister van Buitenlands Beleid en Onroerend Erfgoed, G. Bourgeois van 29 maart 2019. De vaststelling van de inventaris van het bouwkundig erfgoed zorgt ervoor dat er een éénduidige en overzichtelijke lijst van het gebouwd patrimonium in Vlaanderen bepaald is. Opname in de vastgestelde inventaris van het bouwkundig erfgoed betekent voor elk van de erfgoedobjecten dat zij een vorm van vrijwaring voor de toekomst genieten.
Artikel 5 §1 van de bouwcode van 25 oktober 2014 zegt dat voor gebouwen opgenomen in de inventaris van bouwkundig erfgoed en gebouwen gelegen in CHE-gebied de wijziging van de bestaande toestand van elk gebouw of constructie onderworpen wordt aan de wenselijkheid van het behoud. Het behoud van de elementen met culturele, historische en/of esthetische waarde primeert boven de andere voorschriften. Dit geldt zowel voor het exterieur, als het interieur.
Conform artikel 5 §2 van de bouwcode moet de beschrijvende nota van de bouwaanvraag voldoende informatie bevatten over het cultuurhistorisch profiel van de aanwezige elementen zodat vergunningverlenende overheid deze kan afwegen. Afhankelijk van de aard en omvang van de geplande werken kan er een CHE-rapport gevraagd worden met een meer uitgebreide bouwhistorische en beschrijvende studie van het gebouw. Het dossier werd voorbesproken.
Het advies van de stedelijke dienst Monumentenzorg is gunstig:
“De drie panden zijn beeldbepalend in deze context. Een pand is beeldbepalend wanneer voor het exterieur de stedenbouwkundige, architecturale of esthetische waarde hoog is.
In 2013 werd er een bouwvergunning verleend waarbij de scheidingsmuren tussen de panden opnieuw hersteld werden en er een logische circulatie per pand werd voorzien. In die aanvraag werd ook de beeldkwaliteit van de gelijkvloerse pui verbeterd. Elk pand behoudt zijn eigenheid doordat de gevelopeningen geen gelijke hoogte hebben en er opnieuw duidelijke toegangen worden voorzien.
Op basis van de aangeleverde informatie blijkt dat alle gelijkvloerse gevelopeningen wel op dezelfde hoogte werden uitgevoerd, wat de eenheid van de gelijkvloerse verdiepingen versterkt, in tegenstelling tot wat vanuit erfgoedoogpunt wenselijk is, namelijk dat de panden als individuele panden worden gelezen. Door de afwerking in witte bepleistering blijft de samenhang met de bovengevels wel behouden.
De afwerking van de gelijkvloerse gevelpui in witte bepleistering werd voor nr. 16 goed uitgevoerd. Voor nr. 20-24 steekt de bepleistering echter voorbij de plint in blauwe hardsteen, terwijl normaal de plint voorbij de gevelafwerking komt zoals bij nr. 16.
Men wenst de huidige situatie m.b.t. de gevelopeningen te regulariseren.
Er wordt een gevelafwerking van de gelijkvloerse verdieping voorzien in groene tegels, met twee rijen blauwe tegels bovenaan. De hoogte van de tegels wordt afgestemd per pand zodat de plint in kleurgebruik wel eenheid kent maar door het verschil in hoogte en verschil in plaatsing toch de opdeling in verschillende panden leesbaar is. Het uiterst rechtse pand blijft een plint behouden in bepleistering, dit pand behoort niet meer tot de handelsruimte.
Betegeling is een atypisch materiaal in deze context als afwerking van een gelijkvloerse verdieping. Het verschil in materiaalgebruik tussen de bekleding van een handelsgelijkvloers en een wit bepleisterde bovengevel is dan weer wel vaak voorkomend.
Er werd gezocht naar een materiaal dat goed reinigbaar is omwille van problemen met graffiti, waardoor men uitkomt op een glad en eenvoudig te reinigen materiaal zoals tegels.
Door de detaillering en uitwerking blijft de afleesbaarheid tussen de beide panden bewaard. De uitvoering en detaillering van plaatsing van de tegels is zeer belangrijk, we gaan ervan uit dat dit op een kwalitatieve manier uitgevoerd zal worden.
Gelet op het voorgaande wordt een gunstig advies verleend.”
Het gunstig advies van de stedelijke dienst Monumentenzorg wordt gevolgd. Door de verschillen in hoogte en plaatsing van de tegels wordt geoordeeld dat de aanvraag voldoende tegemoetkomt aan artikels 2.1.2 van RUP Binnenstad (harmonieregel en referentiebeeld) en artikel 5 van de bouwcode (cultuurhistorisch erfgoed).
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen.
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Procedurestap | Datum |
Indiening aanvraag | 19 juli 2021 |
Volledig en ontvankelijk | 17 augustus 2021 |
Start 1e openbaar onderzoek | 26 augustus 2021 |
Einde 1e openbaar onderzoek | 24 september 2021 |
Beslissing toepassing administratieve lus | 1 oktober 2021 |
Start laatste openbaar onderzoek | 12 oktober 2021 |
Einde laatste openbaar onderzoek | 10 november 2021 |
Gemeenteraad voor wegenwerken | geen |
Uiterste beslissingsdatum | 29 januari 2022 |
Verslag GOA | 21 december 2021 |
naam GOA | Katrine Leemans |
Administratieve lus
Op de aanvraag werd een administratieve lus toegepast, omwille van de volgende reden(en):
De aanplakking werd niet gemeld op het Omgevingsloket. Het openbaar onderzoek moet daarom worden overgedaan.
De stappen in de procedure die verkeerd gelopen zijn werden opnieuw uitgevoerd om te voorkomen dat de eindbeslissing over de aanvraag vernietigd wordt omwille van de vastgestelde procedurefout(en).
De aanvraag werd onderworpen aan 2 openbare onderzoeken.
Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten
Startdatum | Einddatum | Schriftelijke bezwaar-schriften | Schriftelijke gebundelde bezwaar-schriften | Petitie-lijsten | Digitale bezwaar-schriften |
26 augustus 2021 | 24 september 2021 | 0 | 0 | 0 | 0 |
12 oktober 2021 | 10 november 2021 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:
Algemene voorwaarden
de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.
Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.