Terug
Gepubliceerd op 03/01/2022

2021_CBS_10459 - Omgevingsvergunning - OMV_2021138518. Duinstraat 105. District Antwerpen - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
do 30/12/2021 - 09:00 Digitaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Bart De Wever, burgemeester; Karim Bachar, schepen

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur
2021_CBS_10459 - Omgevingsvergunning - OMV_2021138518. Duinstraat 105. District Antwerpen - Goedkeuring 2021_CBS_10459 - Omgevingsvergunning - OMV_2021138518. Duinstraat 105. District Antwerpen - Goedkeuring

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2021138518

Gegevens van de aanvrager:

de heer Eldin Alibalic met als adres Collegelaan 65 te 2140 Antwerpen

Ligging van het project:

Duinstraat 105 2060 Antwerpen

Kadastrale percelen:

afdeling 5 sectie E nrs. 0 en 468N9

Vergunningsplichten:

Stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

regulariseren van verbouwingswerken aan een meergezinswoning

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          24/06/2021: proces-verbaal (11002_2021_14303_VPV) voor het wijzigen van de voorgevel zonder voorafgaandelijke omgevingsvergunning;

-          05/02/2021: opname in vergunningenregister (2020242) van 3 woningen - voorgevel en dakhelling volledig vernieuwd;

-          07/05/1965: vergunning (18#82743) voor een voorgevel verbouwen;

-          07/05/1931: toelating (1931#39085) voor gevel- en binnenveranderingen.

Vergunde/vergund geachte toestand

-          meergezinswoning met 3 wooneenheden;

-          bouwvolume: besloten bebouwing van 3 bouwlagen onder zadeldak met kroonlijsthoogte 11,2 m en een bouwdiepte van 13,89 m;

-          gevelafwerking:

  • voorgevel in similibezetting met horizontale belijning, gevelplint in geschilderde blauwe hardsteen, deur- en raamdorpels in blauwe hardsteen, dak in rode pannen;
  • buitenschrijnwerk met vierdeling op verdiepingen en driedeling op gelijkvloers;

-          inrichting:

  • kelderverdieping met 1,81 m vrije hoogte;
  • 3 éénslaapkamerappartementen met gemeenschappelijke inkom/traphal;
  • koer van circa 11,3m².

Huidige toestand

-          meergezinswoning met 2 wooneenheden: 2 tweeslaapkamerduplexappartementen met gemeenschappelijke inkom;

-          bouwvolume: besloten bebouwing van 3 bouwlagen onder zadeldak met kroonlijsthoogte 11,7 m en een bouwdiepte van 14,11 m;

-          gevelafwerking:

  • voorgevel in witte crepi op 12cm isolatie, gevelplint in blauwe hardsteen, deur- en raamdorpels in blauwe hardsteen;
  • nieuw dak in rode pannen met dakvlakvenster, kroonlijst in zwarte rockpanel;
  • buitenschrijnwerk met oorspronkelijke geleding in zwarte pvc;

-          inrichting:

  • nieuw daklicht in het voorste dakdeel;
  • kelderverdieping uitgediept tot 2 m vrije hoogte;
  • koer van circa 10,6 m².

Gewenste toestand

-          meergezinswoning met 2 wooneenheden:

  • 1 tweeslaapkamerappartement met een netto vloeroppervlakte van circa 88,27 m² en een koer van 10,5 m²;
  • 1 eenslaapkamerappartement met een netto vloeroppervlakte van circa 55,4 m² en een inpandig terras van 3,3m²;

-          bouwvolume: besloten bebouwing van 3 bouwlagen onder zadeldak met verlaagde kroonlijsthoogte 11 m en een bouwdiepte van 14,11 m op het gelijkvloers en de 1ste verdieping en 9 m op de 2de verdieping;

-          gevelafwerking: overeenkomstig huidige toestand;

-          inrichting: kelderverdieping uitgediept tot 2 m vrije hoogte met gemeenschappelijke fiets- en afvalberging.

Inhoud van de aanvraag

-          verminderen van het aantal wooneenheden van 3 naar 2;

-          gedeeltelijk slopen van een niet-vergunde achterbouw;

-          uitdiepen van de kelder;

-          wijzigen van de dakvorm;

-          wijzigen van de gevels.

 

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Externe adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

Brandweerzone Antwerpen-Zwijndrecht - Hulpverleningszone 1 (Antwerpen)/ Brandweer Zone Antwerpen BZA

24 september 2021

26 oktober 2021

Voorwaardelijk gunstig

Fluvius System Operator/ Fluvius

24 september 2021

Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag

Geen tijdig advies ontvangen waardoor het geacht wordt gunstig te zijn

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies

Ondernemen en Stadsmarketing/ Klantencontacten en Dienstverlening/ Loket Thema Wonen - huisnummering

24 september 2021

24 september 2021

Stadsontwikkeling/ Omgeving/ Vergunningen Milieu

24 september 2021

21 december 2021

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan RUP 2060, goedgekeurd op 20 december 2012. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zones: zone recht van voorkoop - algemene voorschriften en artikel 1 zone voor wonen - (wo).

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Gemeentelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP's) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'.)

 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag wijkt af van de bepalingen van het ruimtelijk uitvoeringsplan op volgend punt:

-          Algemene voorschriften - artikel 1.7.1 Open ruimte, tuinen en terras:

Bij verbouwingen, uitbreiding of toevoeging van bijgebouwen moet het percentage open ruimte/bebouwde ruimte per perceel vergroten of gelijk blijven.
Er werd links achteraan bijkomend volume gerealiseerd t.o.v. de vergunde geachte toestand;

-          Zone voor wonen (Wo)-  artikel 1.2.1 bouwdiepte:

De maximale bouwdiepte is afhankelijk van de perceelsdiepte en wordt vastgelegd op 5 m afstand van de achterste perceelsgrens.
De uitbreiding links achteraan bevindt zich op minder dan 5 m afstand.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
 

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de verordening voetgangersverkeer.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:

  • artikel 24 Minimale lichtinval en minimale luchttoevoer:

de bureauruimte en de slaapkamer op de dakverdieping zijn niet voorzien van voldoende licht en lucht;

  • artikel 27 Open ruimte:

het perceel werd voor meer dan 20% bebouwd en de tuinzone werd volledig verhard;

  • artikel 28 Minimale oppervlakte buitenruimte:
    de wooneenheid op de bovenste twee verdiepingen beschikt over onvoldoende buitenruimte;
  •  artikel 34 Stabiliteit en scheidingsmuren:
    scheidingsmuren mogen constructiedelen dragen zolang er op eigen perceel een dikte van minimum 0,18 m overblijft.
    Ter hoogte van de scheimuur met de rechteraanpaler is er geen dakopstand van minstens 0,30 m ten opzichte van het hoogst aangrenzende dakvlak voorzien;
  • artikel 41 Kenmerken aansluiting van leidingen met het openbaar rioolstelsel:
    de aansluitingspunten DWA en RWA zijn niet voorzien van toezichtsputten op eigen perceel en zo dicht mogelijk bij de voorste perceelgrens. De aansluitingen zijn niet minimum 0,20 m en maximum 0,50 m uit elkaar gelegen.

Het is niet duidelijk of de verticale hemelwaterafvoer tegen de voorgevel tot op een hoogte van 1,20 m ten opzichte van het voetpad slagvast is en of de aansluiting aan de RWA-afvoerbuis inpandig is voorzien.
Het is niet duidelijk of het inpandige dakterras van een afvoer is voorzien. Waterspuwers zijn verboden, tenzij het gaat om noodoverlopen;

  • artikel 43 Septische putten:
    het is niet duidelijk of de septische put een inhoud heeft van minstens 2.000 liter.

 

Sectorale regelgeving

-          MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
 

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
 

-          Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.

 

-          Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Decreet houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen)
Het Rooilijndecreet is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Beoordeling afwijkingen van de voorschriften

De aanvraag is strijdig met artikel 1.7.1 van het geldende RUP. Bij verbouwingen, uitbreiding of toevoeging van bijgebouwen moet het percentage open ruimte/bebouwde ruimte per perceel vergroten of gelijk blijven. Er werd links achteraan bijkomend volume gerealiseerd t.o.v. de vergunde geachte toestand. De open ruimte werd verkleind van 16,2% naar 15,1%. Daardoor is de aanvraag ook strijdig met artikel 27 van de bouwcode die stelt dat minimaal 20% van het perceel op het niveau van het maaiveld onbebouwd moet zijn. Echter kan er afgeweken worden van het bovenstaande doordat het perceel geprangd zit op een hoek van een bouwblok met de Jan Palfijnstraat, de Duinstraat en de Lange Ypermanstraat. De perceelsoppervlakte is daardoor gering, waardoor het voldoen aan de artikels zou inboeten op de woonkwaliteit van het onderste appartement. Een afwijking kan daarom worden toegestaan.

 

Verder is de aanvraag strijdig met artikel 1.2.1 van het RUP. De maximale bouwdiepte is afhankelijk van de perceelsdiepte en wordt vastgelegd op 5 meter afstand van de achterste perceelsgrens. De uitbreiding links achteraan bevindt zich op minder dan 5 meter afstand. De aanvraag werd echter vergund op circa 2,96 m van de achterste perceelsgrens en in de nieuwe toestand is er slechts een afwijking van 24 cm (dus in totaal 2,72 m afstand). Deze geringe afwijking is aanvaardbaar.

 

Functionele inpasbaarheid

Het aantal woongelegenheden van deze meergezinswoning vermindert van 3 naar 2 woongelegenheden. De functie van het gebouw blijft een meergezinswoning en is functioneel inpasbaar in de Duinstraat en onmiddellijke omgeving.

 

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid

Tegenover de vergund geachte toestand werd er links achteraan een bijkomend volume gerealiseerd. Hier kan een afwijking op bekomen worden.

 

De daklaag werd aangepast van een licht hellend dak naar een kenmerkend zadeldak. Achteraan wordt een inpandig dakterras in het zadeldak voorzien aan de rechterzijde. Vanuit het oogpunt schaal en ruimtegebruik voldoet dit inpandig dakterras aan de bouwcode.

 

Visueel-vormelijke elementen

De voorgevel wordt gewijzigd door de kroonlijst beperkt te verlagen met circa 1 m en te voorzien in zwarte rockpanel. Verder wordt de gevel in witte crepi voorzien met 12 cm isolatie en buitenschrijnwerk in zwarte pvc.

 

Bij het isoleren van een voorgevel worden dient de aanvraag aan enkele algemene voorwaarden voorwaarden te voldoen om in aanmerking te komen van vergunning:

-          Rekening houdend met het rooilijndecreet enerzijds en de beoogde verduurzaming van de woning anderzijds, wordt opgelegd om het gevelpakket (isolatie en bekleding) maximaal te voorzien, met een totale dikte van 14cm ten opzichte van de gevellijn.

-          De arrière corps opnieuw te voorzien. Dit is een veel voorkomend detail bij aaneengesloten bebouwing. Ter hoogte van de perceelsgrens springt het gevelvlak terug en dit over de volledige gevelhoogte. Dit levert een verticale ritmering op die percelering in het straatbeeld nuanceert.

-          De bestaande elementen in natuursteen (raamdorpel, plint, …) behouden of vervangen door nieuwe elementen in natuursteen. De uitstekende delen van een gevel (plint, raamdorpel, kroonlijst, …) zorgen voor een detaillering van de gevel. Daarnaast hebben deze details ook een functie. Zo beschermt de plint tegen beschadigingen, vervuiling, ...

-          De randen van bijvoorbeeld raamopeningen voorzien van hoekprofielen. Dergelijke hoekprofielen moeten onzichtbaar worden uitgevoerd.

-          Wanneer de nieuwe constructie tot op het openbaar domein komt moet er rekening mee worden gehouden dat het voetpad in de toekomst hersteld kan worden zonder dat er aan de voorgevel ingrepen moeten gebeuren. Dit kan door de bestaande stoeptegel voor de werken weg te nemen en na de werken terug te plaatsen.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

De bureauruimte in de voorliggende aanvraag op de dakverdieping is niet voorzien van voldoende licht doordat de dakconstructie de intrede van het natuurlijk daglicht bemoeilijkt. Om voldoende daglicht in de bureauruimte te voorzien wordt opgelegd om de dakrand van het dakterras recht af te werken in plaats van schuin, zoals in rood aangeduid op de snede.

 

De slaapkamer op de dakverdieping is niet voorzien van voldoende licht volgens artikel 24 van de bouwcode. Er dient een extra dakraam voorzien te worden of het dakraam dient vergroot te worden tot minimaal 10% van de vloeroppervlakte.

 

Het dakterras op de dakverdieping heeft geen bruikbare ruimte van minimaal 4 m² (maar slechts circa 3,3 m²). Daardoor beschikt de woning op de bovenste twee verdiepingen niet over voldoende buitenruimte. Om het dakterras te vergroten tot minimaal 4 m² dient de bureauruimte verkleint te worden van een breedte van 2 m naar een breedte van ongeveer 1,75 m. Dit wordt opgelegd als voorwaarden en werd in rood aangeduid op het plan.

 

Ter hoogte van de scheimuur met de rechter aanpaler is er geen dakopstand van minstens 0,30 m ten opzichte van het hoogst aangrenzende dakvlak voorzien, waardoor de aanvraag strijdig is met artikel 34. Deze opstand is echter niet vereist indien aan de volgende voorwaarde voldaan is de dakbekleding valt onder brandreactie klasse BROOF (t1) of komt voor op de lijst opgenomen in het ministerieel besluit van 21 november 2012 tot vaststelling van de lijst van dakbedekkingen die kunnen worden geacht aan de eisen ten aanzien van het prestatiecriterium « brandgedrag aan de buitenzijde » te voldoen. Verder dienen de zichtbaar blijvende delen van de scheidingsmuren esthetisch verantwoord en volgens de regels der kunst afgewerkt te worden, conform artikel 34 van de bouwcode.

 

Omdat de kelder wordt uitgediept werd aan de stedelijke dienst Vergunningen Milieu om advies gevraagd. Zij maken volgende opmerking:

“Huidige aanvraag betreft de regularisatie en verbouwing van een woonhuis aan de Duinstraat 105 in 2060 Antwerpen. Milieutechnisch zijn er geen bezwaren om de aanvraag goed te keuren. Wij wijzen erop dat voor het uitdiepen van de kelderplaat mogelijks een grondwaterbemaling vereist zal zijn.

De aandacht van de initiatiefnemer wordt er best op gevestigd dat bemalingswerken, noodzakelijk voor de realisatie van bouwkundige werken, vergunningsplichtig zijn krachtens de Vlarem indelingslijst (rubriek 53.2).

Deze omgevingsvergunning moet worden bekomen alvorens de werf kan worden gestart. Indien het gaat om een bemaling van meer dan 30.000 m³ op jaarbasis en een bemaling dieper dan 4 m –mv moet de vergunningsaanvraag een bemalingsstudie bevatten.”

Dit wordt als voorwaarde toegevoegd aan de vergunning.

 

De aanvraag dient te voldoen aan artikel 41 inzake aansluitingspunten, toezichtsputten, verticale hemelwaterafvoer van de voorgevel en inpandig dakterras en waterspuwers (die verboden zijn).

 

In de aanvraag is het onduidelijk of de septische put een minimale inhoud heeft van 2.000 liter. De aanvraag dient conform te zijn met artikel 43 van de bouwcode.

 

De trap naar de kelder, waar fietsen gestald worden, is niet voorzien van een fietsgoot. Dit wordt opgelegd in voorwaarden.

 

Mits voldaan aan de opgelegde voorwaarden voldoet de aanvraag aan de actuele eisen inzake hinderaspecten, gezondheid en gebruiksgenot. Tegenover de bestaande toestand verbeterd de woonkwaliteit omdat het aantal woongelegenheden verminderd.

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

Het algemene principe is dat elke omgevingsvergunningsaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien. Dit is het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

De parkeerparagraaf is niet van toepassing gezien de aanvraag geen vermeerdering, maar wel een vermindering, van het aantal woongelegenheden ten opzichte van de bestaande en vergunde of vergund geachte situatie inhoudt.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1.      bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;

2.      het gedeelte van de scheidingsmu(u)r(en) dat geen opstand heeft van minimaal 0,30 meter ten opzichte van het hoogste aangrenzende dakvlak, te voorzien van:

-          dakbekleding die valt onder brandreactie klasse BROOF (t1) of voorkomt op de lijst opgenomen in het ministerieel besluit van 21 november 2012 tot vaststelling van de lijst van dakbedekkingen die kunnen worden; geacht aan de eisen ten aanzien van het prestatiecriterium « brandgedrag aan de buitenzijde » te voldoen (leien van leisteen of natuursteen, dakpannen van natuursteen, beton, terracotta, keramiek of staal, vlakke en geprofileerde platen of leien uit met vezels versterkt cement, geprofileerde of vlakke metalen platen, eindlaag van los aangebracht grind met een dikte van ten minste 50 mm enz.);

3.      het dakterras te vergroten tot minstens 4 m², zoals in rood aangeduid op het plan en conform artikel 28 van de bouwcode;

4.      de slaapkamer op de dakverdieping voorzien van een extra dakraam of het dakraam vergroten, conform artikel 24 van de bouwcode;

5.      de keldertrap dient voorzien te worden van een fietsgoot, conform artikel 29 van de bouwcode;

6.      de dakrand van het dakterras recht afwerken, zoals in rood aangeduid op de snede;

7.      de zichtbaar blijvende delen van de scheidingsmuren dienen esthetisch verantwoord en volgens de regels der kunst afgewerkt te worden, conform artikel 34 van de bouwcode;

8.      de aanvraag dient te voldoen inzake aansluitingspunten, toezichtsputten, verticale hemelwaterafvoer van de voorgevel en inpandig dakterras en waterspuwers (die verboden zijn), conform artikel 41 van de bouwcode;

9.     er dient een septische put aanwezig te zijn met een minimale inhoud van 2.000 liter, conform artikel 43 van de bouwcode;

10.  de isolatie samen met het afwerkingsmateriaal uit te voeren met een totale dikte van 14 centimeter, gemeten vanaf de rooilijn;

11.  de arrière-corps te behouden en vrij te laten van materiaal en isolatie;

12.  de bestaande elementen in natuursteen te behouden of te vervangen door nieuwe elementen in natuursteen;

13.  de hoekprofielen die inherent zijn aan het gevelpleisterwerk, onzichtbaar uit te voeren;

14.  de nieuwe constructie te laten aansluiten op het openbaar domein zodanig dat toekomstige werkzaamheden aan het openbaar domein kunnen plaatsvinden, los van herstelwerken aan de nieuwe constructie;

15.  indien bemalingswerken voor het uitdiepen van de kelder noodzakelijk zijn, dient hiervoor een omgevingsvergunning bekomen te worden krachtens de Vlarem indelingslijst (rubriek 53.2), alvorens de werf kan worden gestart. Indien het gaat om een bemaling van meer dan 30.000 m³ op jaarbasis en een bemaling dieper dan 4 m –mv moet de vergunningsaanvraag een bemalingsstudie bevatten.;

16.  na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.

 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Fasering

 

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

30 augustus 2021

Volledig en ontvankelijk

24 september 2021

Start openbaar onderzoek

5 oktober 2021

Einde openbaar onderzoek

3 november 2021

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

7 januari 2022

Verslag GOA

21 december 2021

naam GOA

Katrijn Apostel

 

Onderzoek

De aanvraag werd onderworpen aan 1 openbaar onderzoek.

 

Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten

 

Startdatum

Einddatum

Schriftelijke bezwaar-schriften

Schriftelijke gebundelde bezwaar-schriften

Petitie-lijsten

Digitale bezwaar-schriften

5 oktober 2021

3 november 2021

0

0

0

0

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

1.      bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;

2.      het gedeelte van de scheidingsmu(u)r(en) dat geen opstand heeft van minimaal 0,30 meter ten opzichte van het hoogste aangrenzende dakvlak, te voorzien van:

-          dakbekleding die valt onder brandreactie klasse BROOF (t1) of voorkomt op de lijst opgenomen in het ministerieel besluit van 21 november 2012 tot vaststelling van de lijst van dakbedekkingen die kunnen worden; geacht aan de eisen ten aanzien van het prestatiecriterium « brandgedrag aan de buitenzijde » te voldoen (leien van leisteen of natuursteen, dakpannen van natuursteen, beton, terracotta, keramiek of staal, vlakke en geprofileerde platen of leien uit met vezels versterkt cement, geprofileerde of vlakke metalen platen, eindlaag van los aangebracht grind met een dikte van ten minste 50 mm enz.);

3.      het dakterras te vergroten tot minstens 4 m², zoals in rood aangeduid op het plan en conform artikel 28 van de bouwcode;

4.      de slaapkamer op de dakverdieping voorzien van een extra dakraam of het dakraam vergroten, conform artikel 24 van de bouwcode;

5.      de keldertrap dient voorzien te worden van een fietsgoot, conform artikel 29 van de bouwcode;

6.      de dakrand van het dakterras recht afwerken, zoals in rood aangeduid op de snede;

7.      de zichtbaar blijvende delen van de scheidingsmuren dienen esthetisch verantwoord en volgens de regels der kunst afgewerkt te worden, conform artikel 34 van de bouwcode;

8.      de aanvraag dient te voldoen inzake aansluitingspunten, toezichtsputten, verticale hemelwaterafvoer van de voorgevel en inpandig dakterras en waterspuwers (die verboden zijn), conform artikel 41 van de bouwcode;

9.      er dient een septische put aanwezig te zijn met een minimale inhoud van 2.000 liter, conform artikel 43 van de bouwcode;

10.  de isolatie samen met het afwerkingsmateriaal uit te voeren met een totale dikte van 14 centimeter, gemeten vanaf de rooilijn;

11.  de arrière-corps te behouden en vrij te laten van materiaal en isolatie;

12.  de bestaande elementen in natuursteen te behouden of te vervangen door nieuwe elementen in natuursteen;

13.  de hoekprofielen die inherent zijn aan het gevelpleisterwerk, onzichtbaar uit te voeren;

14.  de nieuwe constructie te laten aansluiten op het openbaar domein zodanig dat toekomstige werkzaamheden aan het openbaar domein kunnen plaatsvinden, los van herstelwerken aan de nieuwe constructie;

15.  indien bemalingswerken voor het uitdiepen van de kelder noodzakelijk zijn, dient hiervoor een omgevingsvergunning bekomen te worden krachtens de Vlarem indelingslijst (rubriek 53.2), alvorens de werf kan worden gestart. Indien het gaat om een bemaling van meer dan 30.000 m³ op jaarbasis en een bemaling dieper dan 4 m –mv moet de vergunningsaanvraag een bemalingsstudie bevatten.;

16.  na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.

 

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.