Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: | OMV_2021158472 |
Gegevens van de aanvrager: | mevrouw Hanne Jespers met als adres Troyentenhoflaan 89 te 2600 Antwerpen |
Ligging van het project: | Lysenstraat 2 - 2a |
Kadastrale percelen: | afdeling 23 sectie C nrs. 0 en 256D11 |
Vergunningsplichten: | Stedenbouwkundige handelingen |
Voorwerp van de aanvraag: | regulariseren van het uitbreiden en verbouwen tot eengezinswoning |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- 13/11/1973: vergunning (961#3571) voor een verbouwingswerk;
- 30/10/1925: toelating (961#7900) voor bouwen woning.
Vergunde/vergund geachte toestand
- de plannen van de vergunde toestand die aangeleverd werden door de aanvrager zijn niet in overeenstemming met de werkelijke vergunde plannen van het gebouw;
- functie: eengezinswoning (conform de werkelijke plannen uit 1973);
- bouwvolume:
- gevelafwerking:
- inrichting:
Huidige toestand
- functie: eengezinswoning met 3 slaapkamers en een bureauruimte;
- bouwvolume:
- gevelafwerking:
- inrichting:
Gewenste toestand
- functie: eengezinswoning met 3 slaapkamers en een bureauruimte;
- bouwvolume:
- gevelafwerking:
- inrichting:
Inhoud van de aanvraag
- wijzigen van een dakterras achteraan de eerste verdieping met bijhorende scheidingsmuren;
- regulariseren van het wijzigen van de achtergevel;
- regulariseren van het plaatsen van zonnepanelen op het achterste dakdeel;
- regulariseren van de gewijzigde septische put;
- regulariseren van de gewijzigde indeling;
- regulariseren van een tuinconstructie;
- uitvoeren van interne constructieve werken;
- aanbrengen van buitenisolatie en een nieuwe afwerking op de achtergevel;
- aanleggen van verharding in de achtertuin.
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Interne adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies |
Ondernemen en Stadsmarketing/ Klantencontacten en Dienstverlening/ Loket Thema Wonen - huisnummering | 9 november 2021 | 16 november 2021 |
Stadsontwikkeling/ Omgeving/ Vergunningen Stedenbouw/ vermoeden van vergunning | 9 november 2021 | 2 december 2021 |
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied in de stedelijke agglomeratie van Antwerpen, dit is het gedeelte van de stad gelegen tussen de Kleine Ring en respectievelijk de reservatiestrook voor de aanleg van lijninfrastructuur (de A102) tussen Merksem en Wommelgem, de R11 tussen Wommelgem en Mortsel, de oostelijke grens van Mortsel en Hove en de reservatiestrook voor pijpleidingen tussen Hove/Kontich en Hemiksem.
De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving, (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).
In dit gebied wordt de maximale bouwhoogte afgestemd op de volgende criteria:
- de in de onmiddellijke omgeving aanwezige bouwhoogten;
- de eigen aard van het betrokken gebied;
- de breedte van het voor het gebouw gelegen openbaar domein.
(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
- Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
Algemene bouwverordeningen
- Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgend(e) punt(en):
schilderwerken op natuurstenen voorgevelelementen zijn niet toegestaan. Het is niet duidelijk of de zijgevel van de achterbouw naar de buren toe afgewerkt is volgens de regels der kunst;
Sectorale regelgeving
- MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
- Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
- Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.
- Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen.
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Decreet houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen)
Het Rooilijndecreet is niet van toepassing op de aanvraag.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Schaal – ruimtegebruik – bouwdichtheid – wooncomfort – gebruiksgenot – hinderaspecten
De aanvraag betreft constructieve wijzigingen aan een eengezinswoning van twee bouwlagen onder zadeldak met puntgevel.
Het gelijkvloers wordt heringericht, waarbij een doorzontypologie ontstaat. Dit heeft een gunstige invloed op de daglichttoetreding.
De achtertuin betreft een oppervlakte van circa 52 m². Achteraan de tuin werd een berging voorzien met een totale oppervlakte (inclusief overhang van het dak) van 3,9 m². Bijkomend wordt een terras ingericht van 21,2 m². Het verharde aandeel van de achtertuin betreft 48 %. Dit is vanuit stedenbouwkundig oogpunt niet toelaatbaar.
Inzake het terras en de scheidingsmuren achteraan werd informatie inzake een mogelijk vergund geachte toestand aangeleverd. Deze informatie was echter onvoldoende. Vanuit de dienst Geacht Vergund werd een ongunstig advies gegeven inzake het terras en aanpalende scheidingsmuren.
Achteraan de eerste verdieping wordt nu opnieuw een dakterras met verhoogde scheidingsmuren voorzien. Bij de aanvraag werd geen correcte vergunde toestand van de scheidingsmuren weergegeven. Hierdoor kon onvoldoende vastgesteld worden welke wijzigingen aangevraagd werden en konden de aanpalenden dus niet op tijd aangeschreven worden. Deze wijzigingen zullen bijgevolg uitgesloten worden uit de vergunning.
Het bureau achteraan de tweede verdieping beschikt slechts over een vrije hoogte van 2,36 m in strijd met artikel 21 van de bouwcode. Dergelijke beperkte vrije hoogte betekent voor deze verblijfsruimte een onvoldoende leefkwaliteit. De vergunning toont rechts achteraan inderdaad een verblijfsruimte achteraan, maar de beperkte vrije hoogte werd niet zo vergund. Dit wordt daarom uitgesloten uit de vergunning.
De ruimtes links ter hoogte van de tweede verdieping werden vergund als een bureau-ruimte en een slaapkamer. Gelet dat deze ruimtes reeds in het verleden vergund werden als verblijfruimtes en gelet op het feit dat de daglichttoetreding – afwijkend van artikel 24 van de bouwcode – van deze ruimtes niet slechter wordt, kunnen deze ruimtes behouden blijven.
Visueel-vormelijke elementen
De voorgevel betreft een rijkelijk gedetailleerde baksteenarchitectuur met elementen in natuursteen. De aangeleverde geveltekening toont dat men de ijzeren latei boven het gelijkvloerse raam reeds wit geschilderd heeft. De aangeleverde foto’s tonen dat men bijkomend ook de lateien van het raam rechts ter hoogte van de eerste verdieping en de volledige raamportiek van de tweede verdieping wit geschilderd heeft. Dit betreft een verarming van de materialisatie van de voorgevel, wat niet kan toegestaan worden. De geschilderde geveldetails dienen opnieuw naar onbeschilderde toestand hersteld te worden.
De achtergevel van het gelijkvloers wordt voorzien van grote schuiframen in zwart aluminium en wordt afgewerkt in lichtkleurig pleisterwerk. Ook de achtergevel van het hoofdvolume wordt ter hoogte van de eerste verdieping van een schuifraam voorzien. De achtergevel van het hoofdvolume blijft behouden in verticale natuurkleurige houten beplanking. Gelet op de stedelijke context is de uitwerking van de achtergevel stedenbouwkundig aanvaardbaar.
Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)
Het algemene principe is dat elke omgevingsvergunningsaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien. Dit is het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).
De parkeerparagraaf is niet van toepassing aangezien de aanvraag betrekking heeft op de verbouwing van een eengezinswoning waarbij de functie en het aantal woongelegenheden ten opzichte van de bestaande toestand ongewijzigd blijven.
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
Uitsluitingen
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Procedurestap | Datum |
Indiening aanvraag | 16 oktober 2021 |
Volledig en ontvankelijk | 9 november 2021 |
Start openbaar onderzoek | geen |
Einde openbaar onderzoek | geen |
Gemeenteraad voor wegenwerken | geen |
Uiterste beslissingsdatum | 8 januari 2022 |
Verslag GOA | 22 december 2021 |
naam GOA | Katrine Leemans |
Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.
Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:
Algemene voorwaarden
de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.
Stedenbouwkundige voorwaarden
Uitsluitingen
Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.