Terug
Gepubliceerd op 03/01/2022

2021_CBS_10492 - Omgevingsvergunning - OMV_2021161022. Frans Van Dunlaan 133. District Wilrijk - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
do 30/12/2021 - 09:00 Digitaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Bart De Wever, burgemeester; Karim Bachar, schepen

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur
2021_CBS_10492 - Omgevingsvergunning - OMV_2021161022. Frans Van Dunlaan 133. District Wilrijk - Goedkeuring 2021_CBS_10492 - Omgevingsvergunning - OMV_2021161022. Frans Van Dunlaan 133. District Wilrijk - Goedkeuring

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2021161022

Gegevens van de aanvrager:

de heer Ayhan Pamuk met als contactadres Frans van Dunlaan 133 te 2610 Antwerpen

Ligging van het project:

Frans van Dunlaan 133 2610 Antwerpen

Kadastrale percelen:

afdeling 42 sectie C nrs. 0 en 237E11

Vergunningsplichten:

Stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

regulariseren van een gelijkvloerse winkelruimte met bijhorende publiciteit en terras op de eerste verdieping

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

 

-          22/03/2021: bouwovertreding (11002_2021_13849_VPV) voor werken uitvoeren, wijzigen hoofdfunctie en aanbrengen publiciteit zonder voorafgaandelijke schriftelijke omgevingsvergunning;

-          02/07/1992: vergunning (222#11179) dubbel- en enkelzijdige lichtreclame (niet uitgevoerd);

-          27/01/1975: toelating (222#3893) voor verbouwingswerken aan een magazijn (niet uitgevoerd);

-          03/11/1970: toelating (222#2704) voor bijbouwen van een magazijn;

-          17/04/1950: toelating (238#7138) voor eerste verdieping.

 

Vergunde toestand van 03/11/1970

 

-          pand van 2 bouwlagen onder plat dak in gesloten bebouwing;

-          gelijkvloerse staplaats voor 2 auto’s met achterliggend magazijn;

-          eengezinswoning op de verdieping met overdekt terras van 1,25 m diep;

-          voorgevel in een gladde gele baksteen met houten buitenschrijnwerk gedragen door een plint in blauwe hardsteen.

 

Huidige toestand

 

-          gelijkvloerse detailhandel met aparte toegang met achterliggend magazijn;

-          eengezinswoning op de verdieping met terras van 3,50 m diep;

-          voorgevel in een beige geschilderde gevelsteen met aluminium grijs buitenschrijnwerk gedragen door een blauwgrijs geschilderde plint in blauwe hardsteen;

-          zaak-gebonden reclame vlak en haaks op de gevel;

-          inrit erfdienstbaarheid achtergelegen magazijn via huisnummer 129.

 

Gewenste toestand

 

-          gelijkvloerse detailhandel met aparte toegang met achterliggend magazijn;

-          eengezinswoning op de verdieping met terras van 3,50 m diep;

-          voorgevel in een beige geschilderde gevelsteen met aluminium grijs buitenschrijnwerk gedragen door een blauwgrijs geschilderde plint in blauwe hardsteen;

-          zaak-gebonden reclame vlak en haaks op de gevel;

-          inrit erfdienstbaarheid achtergelegen magazijn via huisnummer 129.

 

Inhoud van de aanvraag

 

-          regulariseren van het buitenschrijnwerk en de zaak-gebonden reclame ter hoogte van de voorgevel;

-          regulariseren van de gelijkvloerse functiewijziging van magazijn naar detailhandel;

-          regulariseren van het terras op de eerste verdieping ter hoogte van de achtergevel.

 

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Externe adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

Agentschap Wegen en Verkeer/ AWV - District Antwerpen Vergunningen

9 november 2021

2 december 2021

Voorwaardelijk gunstig

Brandweerzone Antwerpen-Zwijndrecht - Hulpverleningszone 1 (Antwerpen)/ Brandweer Zone Antwerpen

9 november 2021

6 december 2021

Voorwaardelijk gunstig

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies

Ondernemen en Stadsmarketing/ Business en Innovatie

9 november 2021

23 november 2021

Ondernemen en Stadsmarketing/ Klantencontacten en Dienstverlening/ Loket Thema Wonen - huisnummering

9 november 2021

16 november 2021

Stadsontwikkeling/ Mobiliteit

9 november 2021

15 november 2021

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied in de stedelijke agglomeratie van Antwerpen, dit is het gedeelte van de stad gelegen tussen de Kleine Ring en respectievelijk de reservatiestrook voor de aanleg van lijninfrastructuur (de A102) tussen Merksem en Wommelgem, de R11 tussen Wommelgem en Mortsel, de oostelijke grens van Mortsel en Hove en de reservatiestrook voor pijpleidingen tussen Hove/Kontich en Hemiksem.

De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving, (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).

In dit gebied wordt de maximale bouwhoogte afgestemd op de volgende criteria:

- de in de onmiddellijke omgeving aanwezige bouwhoogten;

- de eigen aard van het betrokken gebied;

- de breedte van het voor het gebouw gelegen openbaar domein.

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)

 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

 

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)


De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.

 

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)


De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de verordening toegankelijkheid op volgend punt:

 

  • artikel 18: de toegang tot de winkel bedraagt 0,03 m in plaats van 0,02 m.

 

Algemene bouwverordeningen

 

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)


De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

 

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)


De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:

 

  • artikel 11 Afwerken van gevels en materiaalgebruik:
    bij het schilderen, pleisteren of kaleien van een voorgevel dienen elementen en decoraties die niet bedoeld waren om beschilderd, bepleisterd of gekaleid te worden, zoals natuursteen of arduinen plinten en dorpels, onbepleisterd, onbeschilderd en ongekaleid te blijven. De blauwe hardstenen plint werd grijs geschilderd;
  • artikel 29 Fietsstalplaatsen:

er moeten 4 fietsstalplaatsen voorzien worden;

  • artikel 33 Zaak-gebonden publiciteit:
    de reclame haaks op de gevel wordt op de perceelgrens voorzien op minder dan 0,60 m van de eigendomsgrens en is te groot;
  • artikel 34 Stabiliteit en scheidingsmuren:
    enkelvoudige scheidingsmuren dienen uitgevoerd  te worden in een massief, ongeperforeerd materiaal. Ter hoogte van het terras worden de scheimuren uitgevoerd in een houten schutsel.

 

Sectorale regelgeving

 

-          MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.


Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

 

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.


Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.

 

-          Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)


De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.

 

-          Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen.
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Decreet houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen)


De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het Rooilijndecreet.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Voor het perceel in voorliggende aanvraag is op 02/07/1992 een vergunning verleend voor publiciteit en op 27/01/1975 een toelating voor verbouwingswerken aan het magazijn. Aan de hand van aangeleverde gegevens kan vastgesteld worden dat beide handelingen niet uitgevoerd zijn. Het dossier zal daarom aan de hand van de toelating van 03/11/1970 beoordeeld worden. Dit is ook zo aangeleverd in het dossier.

 

Functionele inpasbaarheid

 

De aanvraag werd ter advies voorgelegd aan de stedelijke dienst Ondernemen en Stadsmarketing/ Business en Innovatie. Zij verleenden een gunstig advies aangezien de winkel voornamelijk een groothandelsfunctie heeft waarbij de aanpassingswerken geen of slechts een beperkte impact op de detailhandelsstructuur hebben.

 

Voorliggende aanvraag omvat het opsplitsen van een woning met magazijn naar een pand met op het gelijkvloers een winkelruimte met magazijn en op de eerste verdieping een wooneenheid met 2 slaapkamers en een private buitenruimte.

 

De winkelruimte bevat het rechter deel van het hoofdgebouw met achterliggend een magazijn. Publiekstrekkende functies zijn niet vreemd in de Frans Van Dunlaan en in overeenstemming met de bestemmingsvoorschriften van het gewestplan. Bijgevolg is deze functie inpasbaar in de omgeving.

 

Schaal – ruimtegebruik – bouwdichtheid

 

De werken situeren zich binnen het bestaande volume in functie van het opdelen van het pand. Er wordt geoordeeld dat de draagkracht van het perceel, noch de omgeving wordt overschreden.

 

De wooneenheid bestaat uit een inkomzone op het gelijkvloers waar ook ruimte is voor een berging en de eerste verdieping. Op de eerste verdieping wordt opgemerkt dat de oppervlakte van de badkamer niet in verhouding is met een wooneenheid met twee slaapkamers. De oppervlakte van de berging is dan weer overgedimensioneerd, ook omdat er op het gelijkvloers reeds een berging aanwezig is. Als voorwaarde zal daarom opgenomen worden om op de eerste verdieping de badkamer en de berging te wisselen van plaats. De buitenruimte achteraan de eerste verdieping is uitgebreid waarbij de scheidingsmuren zijn uitgebreid met houten schutsels. Dit is strijdig met artikel 34 van de bouwcode. Deze houten schutsels vervangen door volwaardige scheidingsmuren is niet wenselijk, gelet op de reeds diepere bouwdiepte dan bij beide buren. Als voorwaarde zal daarom opgenomen worden om de diepte van het terras te beperken tot de vergunde diepte, namelijk 1,35 m, en de houten schutsels te verwijderen.

 

Visueel-vormelijke elementen

 

De aanvraag omvat het regulariseren van het schilderen van de voorgevel en het aanbrengen van publiciteit.

 

De voorgevel is in een beige kleur geschilderd. In de Frans Van Dunlaan zijn reeds meerdere panden geschilderd in een lichte kleur. Bovendien kan vastgesteld worden dat de beige kleur aansluit bij de kenmerkende kleuren van de panden in de directe omgeving. Bijgevolg zijn deze werken inpasbaar in het straatbeeld.

 

Het overschilderen van de hardstenen plint is strijdig met artikel 11 van de bouwcode en bovendien storend in het straatbeeld. Er is dan ook geen aanleiding om gemotiveerd af te wijken van de voorschriften van de bouwcode. Als voorwaarde zal opgenomen worden om de hardstenen plint te ontdoen van verf en te herstellen in oorspronkelijke staat.

 

Verder voorziet de aanvraag een regularisatie van de aangebrachte publiciteit, namelijk een lichtbak vlak op de gevel en een lichtbak haaks op de gevel. De haakse lichtbak werd op de arrière-corps geplaatst en is groter dan de maximale afmetingen zoals opgenomen in artikel 33 van de bouwcode. Een haakse lichtbak mag maximaal 0,60 m hoog zijn, maximaal 0,60 m uit de gevel komen en dient op minimum 0,60 m van de eigendomsgrens geplaatst te worden. Dit wordt dan ook opgenomen in de voorwaarden. De lichtbak die vlak op de gevel is geplaatst voldoet wel aan de voorschriften van de bouwcode en is bijgevolg stedenbouwkundig aanvaardbaar.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

 

Het ontwerp wijkt af van de gewestelijke verordening inzake toegankelijkheid. Voor de toegang tot de winkel is er een hoogte van 3 cm die overbrugd moet worden. Dit is meer dan de maximale toegelaten 2 cm. Een aanpassing aan deze toegang staat echter niet in verhouding tot de aangevraagde werken, waardoor de in de aanvraag voorziene afwijking kan worden toegestaan.

 

Het Agentschap Wegen en Verkeer adviseert gunstig met volgende voorwaarden:

- de afstand tussen het voetpad en de onderkant van de uitstek dient minimaal 3 m te bedragen;

- bij de uitvoering van de vergunning dient de aanvrager rekening te houden met de omschreven aandachtspunten in het advies.

Deze voorwaarden worden integraal overgenomen.

 

Mits het naleven van de gestelde voorwaarden voldoet het pand aan de actuele eisen wat betreft hinderaspecten, gezondheid en gebruiksgenot.

 

Mobiliteitsimpact

 

Toetsing parkeerbehoefte

 

Het algemene principe is dat een omgevingsvergunningsaanvraag in vele gevallen een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, dient het parkeren maximaal op eigen terrein te worden voorzien. Dit is het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

 

De parkeer- en stallingsnormen uit de tabel van artikel 30 van de bouwcode, herzien op 1 maart 2018, dienen te worden nageleefd bij nieuwbouw, herbouw, verbouwing, functiewijziging, volume-uitbreiding en wijzigen van het aantal wooneenheden. Wie niet op eigen terrein voorziet in de werkelijke parkeerbehoefte, dient hiervoor een compensatie te betalen.

 

Voorliggende aanvraag genereert een werkelijke parkeerbehoefte van 1 parkeerplaats.

 

De parkeerbehoefte wordt bepaald op de uitbreiding en of functiewijziging.

In de vergunde toestand betreft het een magazijn op het gelijkvloers met 2 achterliggende parkeerplaatsen en een eengezinswoning op de verdieping.

Sinds lang is een deel van het magazijn in gebruik als een winkel, dit wil men nu regulariseren.

 

De winkel zelf is klein (+/- 157 m²) en daar leggen we geen parkeerbehoefte voor op. Er verdwijnt door de verbouwing wel 1 parkeerplaats. Er staan 2 plaatsen op plan, maar deze zijn achter elkaar gelegen. Daarom zijn ze niet afzonderlijk te gebruiken en tellen we er 1 als plaats die verdwijnt. Deze wordt bijgeteld bij de parkeerbehoefte.

Bestaande parkeerplaatsen moeten maximaal behouden worden.

 

De werkelijke parkeerbehoefte is 1 parkeerplaats.

 

De plannen voorzien in 0 nuttige autostal- en autoparkeerplaatsen.

 

Het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 0.

 

De grootte van het perceel laat het bouwen van het aantal te realiseren plaatsen niet toe.

 

Het (bijgestelde) aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt dan 1.

 

Het aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 1 – 0 = 1. Dit is het verschil tussen het aantal autostal- en/of autoparkeerplaatsen volgens de werkelijke parkeerbehoefte en het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen.

 

Het aantal ontbrekende autostal- en/of autoparkeerplaatsen wordt belast op basis van het belastingreglement op de omgevingsvergunning van 17 december 2019. In deze aanvraag is dit dus van toepassing op 1 plaats.

 

 

De verlaagde boordsteen moet omhoog gebracht worden (SW/Beheer en Operaties) omdat er geen garagepoort meer is. Dat voorkomt onduidelijkheid op het openbaar domein of er nu sprake is van een poort die vrijgehouden moet worden of niet. Dit wordt als voorwaarde opgenomen.

 

Fietsvoorzieningen

 

Voor de winkel zouden er 157 m² / 100 m² x 2 = 3 fietsstalplaatsen voorzien moeten worden. Voor personeel van de winkel gaat het om 157 m² / 100 m² x 0,6 = 1 fietsstalplaats.  Dit wordt als voorwaarde opgenomen.

 

Laden en lossen

 

Laden en lossen gebeurt via het magazijn via de servitude van huisnummer 129.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

 

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1.      de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;

2.      de voorwaarden uit het advies van het Agentschap Wegen en Verkeer strikt na te leven;

3.      contact op te nemen met de stedelijke dienst Beheer en Onderhoud op het nummer 03 338 84 07 in functie van de opmaak van een plaatsbeschrijving en voor de aanpassingen aan het openbaar domein;

4.      op de eerste verdieping de badkamer en de berging te wisselen van plaats;

5.      de diepte van het terras te beperken tot de vergunde diepte, namelijk 1,35 m, en de houten schutsels te verwijderen;

6.      de hardstenen plint te ontdoen van verf en te herstellen in de oorspronkelijke staat;

7.      de haakse lichtbak te voorzien conform de voorschriften van artikel 33 van de bouwcode;

8.      4 inpandige fietsstalplaatsen te voorzien conform artikel 29 van de bouwcode;

9.      na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.

 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Fasering

 

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

15 oktober 2021

Volledig en ontvankelijk

9 november 2021

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

8 januari 2022

Verslag GOA

22 december 2021

naam GOA

Katrine Leemans

 

Onderzoek

De aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, werden om hun standpunt gevraagd.

 

Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten

 

Schriftelijke bezwaarschriften

Schriftelijke gebundelde bezwaarschriften

Petitielijsten

Digitale bezwaarschriften

0

0

0

0

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

1.      de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;

2.      de voorwaarden uit het advies van het Agentschap Wegen en Verkeer strikt na te leven;

3.      contact op te nemen met de stedelijke dienst Beheer en Onderhoud op het nummer 03 338 84 07 in functie van de opmaak van een plaatsbeschrijving en voor de aanpassingen aan het openbaar domein;

4.      op de eerste verdieping de badkamer en de berging te wisselen van plaats;

5.      de diepte van het terras te beperken tot de vergunde diepte, namelijk 1,35 m, en de houten schutsels te verwijderen;

6.      de hardstenen plint te ontdoen van verf en te herstellen in de oorspronkelijke staat;

7.      de haakse lichtbak te voorzien conform de voorschriften van artikel 33 van de bouwcode;

8.      4 inpandige fietsstalplaatsen te voorzien conform artikel 29 van de bouwcode;

9.      na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.

 

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.