Terug
Gepubliceerd op 03/01/2022

2021_CBS_10470 - Omgevingsvergunning - OMV_2021150122. Rigastraat 31. District Antwerpen - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
do 30/12/2021 - 09:00 Digitaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Bart De Wever, burgemeester; Karim Bachar, schepen

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur
2021_CBS_10470 - Omgevingsvergunning - OMV_2021150122. Rigastraat 31. District Antwerpen - Goedkeuring 2021_CBS_10470 - Omgevingsvergunning - OMV_2021150122. Rigastraat 31. District Antwerpen - Goedkeuring

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2021150122

Gegevens van de aanvrager:

NV DCA met als adres Lilsedijk 50 te 2340 Beerse

Ligging van het project:

Rigastraat 31 2000 Antwerpen

Kadastrale percelen:

afdeling 7 sectie G nrs. 0 en 157/9 B

Vergunningsplichten:

Stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

regulariseren van een gelijkvloerse functiewijziging van handel naar kantoor

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          12/06/2020: vergunning (2020977) voor het regulariseren van wijzigingen ten opzichte van vergunning 20161974 en exploiteren van de technische installaties van het appartementencomplex;

-          06/09/2019: voorwaardelijke vergunning (20191948) voor het samenvoegen van 2 appartementen tot een kantoorruimte (Blok 1 verdieping +1, appartementen A1.2 en A1.3);

-          23/12/2016: vergunning (20161974) voor het afbreken van een bestaand magazijn en het bouwen van 76 residentiële appartementen met commercieel gelijkvloers en een ondergrondse parking.

Vergunde toestand

-          casco handelsruimtes op het gelijkvloers met een totale netto vloeroppervlakte van 1633 m²;

-          74 appartementen en 1 kantoorruimte op de bovenliggende verdiepingen;

-          2 ondergrondse bouwlagen met 114 parkeerplaatsen, bergingen en fietsenstallingen;

-          gevelafwerking:

  • gevels in wit-grijs genuanceerd parementmetselwerk in verschillende metselverbanden voor de bovengevels en claustraverband onder het dak;
  • sokkel in wit geglazuurd metselwerk;
  • schrijnwerk in bronskleurig aluminium en terrassen en borstweringen in staal.

Huidige toestand

  • werken reeds in uitvoering.

Gewenste toestand

-          regulariseren van de gelijkvloerse functiewijziging van handel naar kantoor;

-          in de naastliggende gebouwen worden 50 parkeerplaatsen opgekocht en voorbehouden om het gebrek aan parkeerplaatsen in de eigen, ondergrondse parking te compenseren.

Inhoud van de aanvraag

-          gelijkvloerse functiewijziging van handel naar kantoor.

 

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Externe adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

Brandweerzone Antwerpen-Zwijndrecht - Hulpverleningszone 1 (Antwerpen)/ Brandweer Zone Antwerpen

17 november 2021

13 december 2021

Voorwaardelijk gunstig

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies

Stadsontwikkeling/ Mobiliteit

16 november 2021

23 november 2021

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan RUP Eilandje, goedgekeurd op 1 september 2011. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zones: zone voor wonen-art. 2-samengesteld bouwblok en zone voor publiek domein-art. 7.

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Gemeentelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP's) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'.)

 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het ruimtelijk uitvoeringsplan Eilandje.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
 

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgend punt:

  • Artikel 26: er is geen afvalberging voor de kantoorruimte.

 

Sectorale regelgeving

-          MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
 

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
 

-          Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)
De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.

 

-          Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Decreet houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen)
Het Rooilijndecreet is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Functionele inpasbaarheid

De bestemming van meergezinswoning met commerciële plint blijft behouden waardoor de functionele inpasbaarheid gegarandeerd lijkt. De omvorming van het commercieel gelijkvloers naar kantoorruimte past binnen de geldende bestemmingsvoorschriften en kan gunstig geadviseerd worden.

 

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid

Het voorgestelde project betreft louter een functiewijziging van het gelijkvloers en omvat geen wijziging van het volume waardoor het volume in overeenstemming blijft met de goede ruimtelijke ordening van de plaats.

 

Visueel-vormelijke elementen

Er wordt opgemerkt dat de gevels NT niet in overeenstemming zijn met de gevels VT. Zo zijn er op verschillende plannen grote delen weggevallen wat een correcte beoordeling onmogelijk maakt. Bovendien worden er in de beschrijvende nota geen gevelwijzigingen vermeld. 

Alle mogelijke gevelwijziging worden uitgesloten van vergunning.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

Er wordt geen afvalberging voorzien. Hier kan geen afwijking op worden toegestaan. Deze zal in voorwaarde worden opgelegd.

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

Het algemene principe is dat een omgevingsvergunningsaanvraag in vele gevallen een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, dient het parkeren maximaal op eigen terrein te worden voorzien. Dit is het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

 

De parkeer- en stallingsnormen uit de tabel van artikel 30 van de bouwcode, herzien op 1 maart 2018, dienen te worden nageleefd bij nieuwbouw, herbouw, verbouwing, functiewijziging, volume-uitbreiding en wijzigen van het aantal wooneenheden. Wie niet op eigen terrein voorziet in de werkelijke parkeerbehoefte, dient hiervoor een compensatie te betalen.

 

 

 

Voorliggende aanvraag genereert een werkelijke parkeerbehoefte van 18 bijkomende parkeerplaatsen, wat het totaal brengt op 112 parkeerplaatsen.

 

De parkeerbehoefte wordt bepaald op functiewijziging van het gelijkvloers.

De vergunde handelsruimte wordt verbouwd tot kantoorruimte.

In het RUP Eilandje is een maximum parkeernorm van 1/100m² opgenomen voor kantoren. 1.780m² kantoren met parkeernorm 1/100m² : 1.780m² x 1/100m² = 17,8 afgerond 18.

 

De parkeerbehoefte van de bestaande appartementen volgens de bouwcode is 92

De parkeerbehoefte van het bestaande kantoor volgens de norm uit het RUP is 2

De totale parkeerbehoefte van het project (wonen + kantoren) = 112 (18 + 92 + 2 = 112)

 

De plannen voorzien in 0 bijkomende nuttige autostal- en autoparkeerplaatsen.

 

De bestaande 114 parkeerplaatsen blijven behouden.

Dit aantal is ook lager dan het maximum van 128 dat toegelaten is volgens het RUP.

 

Er worden ook bijkomend 50 extra parkeerplaatsen aangekocht in naastgelegen gebouwen.

Deze worden niet meegeteld bij de nuttige parkeerplaatsen.

 

Het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 0.

Dit aantal is toereikend.

 

Het aantal ontbrekende autostal- en/of autoparkeerplaatsen wordt belast op basis van het belastingreglement op de omgevingsvergunning van 17 december 2019. In deze aanvraag is dit dus niet van toepassing.

 

 

 

Fietsvoorzieningen

Voor het personeel van de kantoren moeten 22 fietsenstallingen voorzien worden (1780m² x 1,25/100m² = 22,25).

Op het gelijkvloers is een fietsenstalling voorzien voor 26 fietsen. Deze was in de oorspronkelijke vergunning toegewezen aan het commercieel gelijkvloers en kan nu gebruikt worden voor de nieuwe kantoren op het gelijkvloers.

 

Laden en lossen

Laden en lossen moet gebeuren op bestaande laad- en loszones in de omgeving.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1.      de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen strikt na te leven;

2.      een afvalberging voor de kantoorruimte voorzien, conform artikel 26 van de bouwcode;

 

Uitsluitingen

3.      alle handelingen, werken en wijzigingen met uitzondering van de gelijkvloerse functiewijzing.

 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Fasering

 

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

20 oktober 2021

Volledig en ontvankelijk

16 november 2021

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

15 januari 2022

Verslag GOA

22 december 2021

naam GOA

Katrijn Apostel

 

Onderzoek

Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

1.      de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen strikt na te leven;

2.      een afvalberging voor de kantoorruimte voorzien, conform artikel 26 van de bouwcode;

 

Uitsluitingen

3.      alle handelingen, werken en wijzigingen met uitzondering van de gelijkvloerse functiewijzing.

 

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.