De districtsraad Antwerpen geeft positief advies het voorontwerp (5 mei 2022) voor de wegenis- en omgevingswerken in het binnengebied (nieuw openbaar domein) Lode Zielenslaan, district Antwerpen op voorwaarde dat:
Op 18 oktober 2013 (jaarnummer 9950) keurde het college de Bouwblokstudie Blancefloerlaan/Lode Zielenslaan, district Antwerpen, goed.
Op 8 juli 2022 (jaarnummer 5792) keurde het college het voorontwerp en de mobiliteitsvoorwaarden goed.
Het infrastructuurproject voorziet in een verbinding voor voetgangers en fietsers tussen de Blancefloerlaan en Lode Zielenslaan, gebaseerd op de Bouwblokkennota, opgesteld door architectenbureau De Nijl architecten BV, Sint-Jobsweg 305, 3024 EJ Rotterdam, Nederland. Landschapskantoor Lubbers en ARA hebben in opdracht van Woonhaven een ontwerp opgemaakt voor de publieke ruimte, met een as voor zachte weggebruikers en een centraal plein, waarrond de grondgebonden woningen en bouwblokken staan. Er wordt maximaal groen voorzien en het regenwater van de gebouwen zal worden opgevangen in de wadi. Op de centrale publieke ruimte is verblijfsruimte en een natuurlijke speelaanleiding voorzien.
Langsheen de bouwblokken ter hoogte van Lode Zielenslaan wordt naast het voetpad ook het haaks parkeren aangelegd, waarvan de kosten gedragen door de Woonhaven.
Parkeerbalans:
In het project worden 98 ondergrondse parkeerplaatsen voorzien voor deels bewoners en deels voor bezoekers Albert Heijn. Op het openbaar domein langs de zijde van de Lode Zielenslaan komen er 11 extra haakse parkeerplaatsen.
Bomenbalans:
De bestaande waardevolle bomen worden zoveel mogelijk behouden en nieuwe bomen worden voorzien in het project. Het aantal, de soort en de grootte van de nieuwe bomen moet nog worden bepaald.
Mobiliteitsvoorwaarden
Met de collegebeslissing van 12 mei 2017 (jaarnummer 4463) werden de bevoegdheden van de districtscolleges vastgelegd. Artikel 11 bepaalt dat het districtscollege bevoegd is voor lokale straten en pleinen.
In het gemeenteraadsbesluit van 31 mei 2021 (jaarnummer 309) werden de bovenlokale locaties vastgesteld. De Lode Zielenslaan is een lokale straat.
Ontwikkelingen (nieuw openbaar domein) en mobiliteitsvoorwaarden blijven een bevoegdheid van het college.
Het districtsbestuur heeft adviesbevoegdheid.
Het coördinatieoverleg openbaar domein geeft gunstig advies op voorwaarden dat:
- de projectgrenzen duidelijk op plan worden weergegeven.
- de beplantingsvakken, naar samenstelling, in overleg met SB/Groen verder uitgewerkt worden
- de standaard bestratingsmaterialen van stad Antwerpen worden toegepast (o.a. de lineaire grasbetontegel)
- het uitvoeringsdossier ter nazicht wordt voorgelegd aan SW/Publieke Ruimte.
- het aantal straatmeubilair wordt aangepast, en bij de plaatsing ervan rekening wordt gehouden met de integrale toegankelijkheid.
De districtsraad Antwerpen geeft positief advies op het voorontwerp (5 mei 2022) voor de wegenis- en omgevingswerken in het binnengebied (nieuw openbaar domein) Lode Zielenslaan, district Antwerpen op voorwaarde dat:
De Alfred Coolsstraat in district Antwerpen
De straat werd heraangelegd. Het beperkt eenrichtingsverkeer werd ingevoerd, van de Volhardingstraat tot de Jan De Voslei, met toegelaten rijrichting naar de Jan De Voslei, en van de Volhardingstraat naar de Vlaamsekunstlaan, met toegelaten rijrichting naar de Vlaamsekunstlaan. Het parkeerverbod werd tevens ingekort.
Verhoogde inrichtingen werden aangebracht om de snelheid af te dwingen en de zichtbaarheid van overstekende voetgangers te verhogen. Er werden voetpaduitstulpingen voorzien die de parkeerzones duidelijk afbakenen.
Een aangepast aanvullend verkeersreglement wordt opgesteld:
De parkeerbalans neemt toe met negen parkeerplaatsen.
De verkeerspolitie meldt: "Het verkeersbord E1 met opwaartse pijl ter hoogte van de huisnummers 10 en 20 mag verwijderd worden aangezien dit een dubbele reglementering betreft volgens artikel:
25.1. Het is verboden een voertuig te parkeren :
7° 7° wanneer de vrije doorgang op de rijbaan minder dan 3 meter breed zou worden
Het verkeersbord E1 met opwaartse pijl ter hoogte van de huisnummers 10 en 20 mag verwijderd worden aangezien dit een dubbele reglementering betreft volgens artikel:
25.1. Het is verboden een voertuig te parkeren :
7° 7° wanneer de vrije doorgang op de rijbaan minder dan 3 meter breed zou worden"
De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling (afdeling Mobiliteit) behoudt de verkeersborden E1, omdat de parkeerzones niet gemarkeerd zijn. De rijbaanbreedte ter hoogte van de huisnummers 10 en 20 is meer dan 3 meter breed, waardoor langs beide zijden geparkeerd kan worden.
De districtsraad geeft gunstig advies over het ontwerp van een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Alfred Coolsstraat in district Antwerpen, ter vervanging van het aanvullend reglement, goedgekeurd in de gemeenteraad van 28 april 2003 (jaarnummer 561).
De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling (afdeling Mobiliteit) stelt voor om één plaats te behouden.
Uit onderzoek ter plaatse bleek tevens dat de reële toestand niet overeenkomt met het huidige aanvullend verkeersreglement.
De districtsraad geeft gunstig advies over het ontwerp van een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Cardiffstraat in district Antwerpen, ter vervanging van het aanvullend reglement, goedgekeurd in het college van 13 januari 2017 (jaarnummer 354).
De Frans de Cortstraat in district Antwerpen:
Het college keurde op 26 juni 2020 (jaarnummer 5618) het overkoepelend aanvullend verkeersreglement "beperkt eenrichtingsverkeer voor speed pedelecs, aanpassing onderborden" goed. Dit wordt nu uitgevoerd.
Er werd een aanvraag ingediend door een bewoner van de Frans de Cortstraat om een voorbehouden parkeerplaats voor personen met een handicap in te richten. Op 25 augustus 2022 werden de vereiste documenten aangeleverd.
Een aangepast aanvullend verkeersreglement wordt opgesteld:
De parkeerbalans blijft ongewijzigd.
Met de collegebeslissing van 12 mei 2017 (jaarnummer 4464) werden de principes en werkkaders bevestigd, die van toepassing zijn op de districtscolleges en districtsraden voor de uitvoering van hun bevoegdheden. Het college besliste om bij de goedkeuring van een aanvullend verkeersreglement, voorafgaandelijk aan de beslissing, telkens advies te vragen aan het betrokken district.
De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling zal de nodige signalisatie zelf plaatsen met materiaal uit eigen voorraad. Er zijn dus geen rechtstreekse financiële gevolgen.
De districtsraad geeft gunstig advies over het ontwerp van een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Frans de Cortstraat in district Antwerpen, ter vervanging van het aanvullend reglement dat goedgekeurd werd door de gemeenteraad op 25 juni 2012 (jaarnummer 775).
De Grotebeerstraat in district Antwerpen:
Het college keurde op 26 juni 2020 (jaarnummer 5618) het overkoepelend aanvullend verkeersreglement "beperkt eenrichtingsverkeer voor speed pedelecs, aanpassing onderborden" goed. Dit wordt nu uitgevoerd.
Ter hoogte van de Arendstraat werd de kop van de straat heraangelegd.
Op 4 augustus 2022 werd een aanvraag ingediend door een bewoner van de Grotebeerstraat om een voorbehouden parkeerplaats voor personen met een handicap te verwijderen.
De districtsraad geeft gunstig advies over het ontwerp van een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Grotebeerstraat in district Antwerpen, ter vervanging van het aanvullend reglement, goedgekeurd in het college van 1 maart 2019 (jaarnummer 1874).
De Rotterdamstraat in district Antwerpen:
De voorbehouden parkeerplaats voor mindervaliden die om de hoek voorzien werd (ter hoogte van nr 1-1A) bij de heraanleg van de Muizenstraat, wordt verplaatst naar de Rotterdamstraat omdat de ruimte in de Muizenstraat als terras vergund werd.
Een aangepast aanvullend verkeersreglement wordt opgesteld:
De parkeerbalans blijft ongewijzigd.
Met de collegebeslissing van 12 mei 2017 (jaarnummer 4464) werden de principes en werkkaders bevestigd, die van toepassing zijn op de districtscolleges en districtsraden voor de uitvoering van hun bevoegdheden. Het college besliste om bij de goedkeuring van een aanvullend verkeersreglement, voorafgaandelijk aan de beslissing, telkens advies te vragen aan het betrokken district.
De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling zal de nodige signalisatie zelf plaatsen met materiaal uit eigen voorraad. Er zijn dus geen rechtstreekse financiële gevolgen.
De districtsraad geeft gunstig advies over het ontwerp van een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Rotterdamstraat in district Antwerpen, ter vervanging van het aanvullend reglement dat goedgekeurd werd door het college op 11 maart 2022 (jaarnummer 2094).
Het college keurde op 26 juni 2020 (jaarnummer 5618) het overkoepelend aanvullend verkeersreglement 'beperkt eenrichtingsverkeer voor speed pedelecs, aanpassing onderborden' goed. Dit wordt nu uitgevoerd.
Op vraag van district Antwerpen werd onderzocht of de laad- en loszone voor huisnummer 51 nog gebruikt wordt.
een aangepast aanvullend verkeersreglement wordt opgesteld:
Door het verwijderen van de laad- en loszone zijn er van maandag tot en met zaterdag van 8.00 tot 18.00 uur drie parkeerplaatsen meer ter beschikking.
De districtsraad geeft gunstig advies over het ontwerp van een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Welvaartstraat in district Antwerpen, ter vervanging van het aanvullend reglement, goedgekeurd in het college van 7 november 2014 (jaarnummer 11320).
Tijdens het late voorjaar van 2021 werden er in heel wat straten op het Zuid nogal ongelukkige wegmarkeringen voor parkeerstroken aangebracht. Dit gebeurde onder andere in de Karel Rogierstraat, Vredestraat, Verbondstraat, Pacificatiestraat, ... Deze parkeerstroken vallen op, aangezien zij wegversmallend (niet tot tegen het trottoir) werden ingetekend. Er werd dus een brede opening tussen parkeerstrook en trottoir gecreëerd. Wij stelden hierover op de DR van juni 2021 enkele vragen. Bv. of dit schilderwerk een definitieve situatie betreft, en wat het district plant met de vrijgekomen openbare ruimte.
Niet op al onze vragen kregen we toen een bevredigend antwoord. Wat echter wel duidelijk was, was dat tegen januari dit proefproject een eerste maal zou kunnen worden geëvalueerd. Er zou ook gedacht worden aan het betrekken van de bewoners over de vraag: Wat zal er gebeuren met de vrijgekomen ruimte tussen parkeerstrook en trottoir?
Momenteel schrijven we 10 maanden later en is het stil rondom deze stroken. Daarom wensen we opnieuw de volgende vragen te stellen:
- werken deze parkeerstroken naar behoren, en remmen zij het verkeer (door de wegversmalling) zoals voorzien?
- werden er boetes uitgeschreven aan bewoners die (niet anders kunnen dan) bovenop de witte lijnen parkeren?
- werd er reeds een evaluatie van dit project (evtl. in januari of later) voorzien, zoals vooropgesteld in juni 2021? Indien nee: wanneer wordt dit gepland?
- wordt er gewerkt aan een plan om de zeer aanwezige wegmarkeringen een definitieve vorm te gaan geven?
- Zullen de buurtbewoners worden betrokken in de evaluatie en/of invulling van de vrijgekomen ruimte? Is er al zicht op, op welke manier dit kan gebeuren?
Geachte schepenen,
In de maand mei van dit jaar heb ik u ondervraagd over de heraanleg van het binnenplein van de Zuidervelodroom. Een project in het kader van de Burgerbegroting dat voor de uitvoering aan het district werd toevertrouwd.
De verschillende ideeën die in het kader van de buurt participatie werden uitgesproken, kunnen we als volgend samenvatten: meer groen op het plein, een andere bekleding van het plein ( vroeger was het grind en nu een vuile zwarte lava-achtige ondergrond…), geen hondewei!
Kortom een klein rustig groen binnenplein waar bewoners en passanten in een van de meest dichtbevolkte wijken van de stad een beetje adem kunnen halen.
Uw antwoord op mijn vragen was dat de uitvoering voor de maand mei -hoewel oorspronkelijk aangekondigd- geen haalbare kaart was omdat er een aantal technische issues waren en omdat de stedelijke diensten over bevraagd waren. U maakte zich sterk dat de uitvoering zeer waarschijnlijk eind september half oktober voltooid zou worden.
Welnu here we are, half oktober en nog steeds geen begin van uitvoering en riskeert de ondertussen uitgebreide wijk de winter periode in te gaan geconfronteerd met dat lelijk en vuil zwart zand dat het binnenplein ontsiert.
Mijn vragen aan de schepenen:
Wanneer gaan de stadsdiensten in actie schieten voor de heraanleg van het plein om de bewoners toch nog een aangename winter te doen beleven in hun eigen wijk?
Wat heeft het districtsbestuur gedaan om de stadsdiensten hun verantwoordelijkheid te doen opnemen? Wat kan er nog gedaan worden om spoed erachter te zetten? We zijn meer dan 3 jaar verder sinds de toekenning door de Burgerbegroting.
Ondertussen is er een ander project voor meer groen in dezelfde wijk in het kader van de Burgerbegroting goedgekeurd. Voor het dubbele van het bedrag. Zal de uitvoering van dit project ook zolang op zich moeten laten wachten? Is er een tijdlijn hiervoor uitgestippeld?
Alvast bedankt voor het antwoord,
Met vriendelijke groet,
Fauzaya Talhaoui
Raadslid Vooruitfractie