Het districtscollege vergaderde op 16 december 2021.
Artikelen 132 en 277 van het Decreet Lokaal Bestuur belasten de districtssecretaris met het opstellen en bewaren van de notulen van het districtscollege. De notulen vermelden in chronologische volgorde alle besproken onderwerpen en het gevolg dat eraan werd gegeven. Zij vermelden duidelijk alle genomen beslissingen.
Artikelen 50 en 129 van het Decreet Lokaal Bestuur bepalen dat de notulen worden goedgekeurd op de eerstvolgende vergadering van het districtscollege. De goedgekeurde notulen worden voor de volgende vergadering van het districtscollege na het districtscollege waarop de notulen werden goedgegekeurd aan de districtsraadsleden bezorgd.
Het districtscollege dient de notulen van de zitting goed te keuren in de eerstvolgende gewone zitting.
Het districtscollege keurt de notulen van 16 december 2021 goed.
Het districtscollege geeft opdracht aan:
Dienst | Taak |
Districtssecretaris | De notulen binnen de wettelijk voorgeschreven termijn te bezorgen aan de districtsraadsleden. |
Het besluit van de Vlaamse Regering van 6 juli 2018 betreffende het statuut van de lokale mandataris bepaalt de grenzen waarbinnen het bedrag van het presentiegeld zich moet bevinden. Deze grenzen werden vastgelegd op minimaal 28,57 EUR en maximaal 124,98 EUR, niet-geïndexeerd. Gekoppeld aan de spilindex komen deze bedragen sinds 1 oktober 2018 neer op minimaal 48,77 EUR en maximaal 213,33 EUR.
De gemeenteraad besliste op 21 oktober 2019 (jaarnummer 607) het bedrag van de presentiegelden met ingang van 1 januari 2020 te verhogen naar 213,33 EUR.
De districtsraad besliste op 28 november 2019 (jaarnummer 80) om de presentiegelden te verhogen naar 213,33 EUR, alsook dat het bedrag van het presentiegeld nadien automatisch geïndexeerd wordt.
Artikel 17 van het Decreet over het lokaal bestuur legt het principe vast dat de raadsleden een presentiegeld ontvangen op kosten van hun gemeente. Deze artikels zijn ook van toepassing op de districten (artikel 119 § 1 van het Decreet voor het lokaal bestuur), met dien verstande dat de districtsraad in de plaats treedt van de gemeenteraad.
Besluit van de Vlaamse regering over het statuut van de lokale mandataris, goedgekeurd op 6 juli 2018.
Het districtscollege bepaalt het aantal raden en het aantal commissiezittingen, evenwel rekening houdende met het minimum aantal raadszittingen van tien per jaar.
De zitpenningen voor de districtsraadsleden vallen ten laste van het district.
Het goedgekeurde bedrag van 213,33 EUR werd verhoogd naar 221,94 EUR met de indexaanpassing.
In het vierde kwartaal 2021 gaat het om 120 zitpenningen, voor een totaal bedrag van 26.632,80 EUR.
De financiële gevolgen voor het vierde kwartaal 2021 kunnen verrekend worden op de doelstelling 2MER010403A00000. Hierop is een exploitatiebudget van 85.200,00 EUR voorzien in 2022.
Het districtscollege keurt de presentiegelden voor de districtsraads- en commissiezittingen van het vierde kwartaal van 2021 voor 26.632,80 EUR en de uitbetaling ervan goed.
Omschrijving | Bedrag | Boekingsadres | Bestelbon |
Presentiegelden district Merksem 4de kwartaal 2021 | 26.632,80 EUR | budgetplaats: 5070100000 budgetpositie: 6200 functiegebied: 2MER010403A00000 subsidie: SUB_NR fonds: INTERN begrotingsprogramma: 2ME090190 budgetperiode:2200 | uitbetaling via payroll |
Met het besluit van 18 oktober 2007 (jaarnummer 1598) besliste de districtsraad dat het districtscollege maandelijks kennis geeft van alle opdrachten van dagelijks bestuur die betrekking hebben op de buitengewone dienst.
In de artikels 6 en 7 van het gemeenteraadsbesluit van 24 juni 2019 (jaarnummer 00458) verplicht de gemeenteraad het college om per kwartaal kennis te geven aan de gemeenteraad van alle opdrachten op het investeringsbudget waarvoor het geraamde bedrag (excl. btw) de drempel voor de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking overschrijdt. De gemeenteraad beslist om aan de districtsraden te suggereren dat zij een gelijkaardige kennisgevingsplicht per kwartaal voorzien van districtscollege aan districtsraad, naar analogie met de kennisgevingsplicht van college aan gemeenteraad.
Volgens artikel 134 §1 1° van het Decreet Lokaal Bestuur kan de gemeenteraad de bevoegdheden van gemeentelijk belang waarover hij beschikt en die hij nader bepaalt, overdragen aan de districtsraden.
Volgens artikel 134 §2 1° van het Decreet Lokaal Bestuur kan het college de bevoegdheden van gemeentelijk belang waarover het beschikt en die het nader bepaalt, overdragen aan de districtscolleges.
De artikelen 41 en 56 van het Decreet lokaal bestuur bepalen de bevoegdheidsverdeling tussen gemeenteraad en college, onder meer inzake overheidsopdrachten.
In de maand december 2021 nam het districtscollege een aantal beslissingen die voldoen aan de voorwaarden om ter kennisgeving voorgelegd te worden aan de districtsraad.
Omschrijving | Raming | Bestelbonnummer | Budgetplaats | Goedgekeurd besluit |
Opdracht SWPR13207A - onderhoudswerken aan rijweg en voetpad Houthulststraat Verbruggen bv |
6.932,85 EUR | 4005479794 | 5072500000 | Zitting 2 december 2021 Jaarnummer 293 |
Op 6 december 2018 (jaarnummer 345) werd een nieuw delegatiebesluit budgethouderschap aan de districtssecretaris goedgekeurd.
In zitting van 25 juni 2007 (jaarnummer 1521) bepaalde de gemeenteraad dat alle handelingen met betrekking tot de gewone dienst onder dagelijks bestuur vallen. Sinds de invoering van de beleids- en beheerscyclus in 2011 dient gewone dienst te worden gelezen als exploitatiebudget.
Het gemeenteraadsbesluit van 24 juni 2019 (jaarnummer 458), inzake definitie dagelijks bestuur, is van toepassing met ingang van 1 oktober 2019.
Artikel 143 van het Decreet Lokaal Bestuur: de bepalingen betreffende de planning en het financieel beheer van de gemeenten zijn van toepassing op de planning en het financieel beheer van de districten met dien verstande dat:
De bepalingen van titel 4 zijn van toepassing op de districten, met uitzondering van artikel 249, § 3, artikel 256 en 264, tweede lid, en met dien verstande dat de volgende woorden worden gelezen als volgt:
1° "de gemeente" als "het district";
2° "de gemeente en het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn" als "het district";
3° "elke gemeente en elk openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn" als "alle districten";
4° "de gemeenteraad", "de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn" en "de gemeenteraad of de raad voor maatschappelijk welzijn" als "districtsraad";
5° "raadsleden" als "leden van de districtsraad";
6° "het college van burgemeester en schepenen" als "het districtscollege".
De Vlaamse Regering bepaalt de nadere voorwaarden voor de toepassing van de bepalingen van het eerste en het tweede lid op de districten.
Om het districtscollege een transparant beeld te geven van alle bestellingen die worden goedgekeurd onder budgethouderschap, wordt maandelijks een lijst ter kennisgeving voorgelegd.
Het districtscollege neemt kennis van de bestelbonnen, goedgekeurd onder budgethouderschap, voor de periode december 2021.
Volgens de artikels 31 en 126 van het Decreet Lokaal Bestuur hebben de districtsraadsleden het recht om aan het districtscollege mondelinge en schriftelijke vragen te stellen.
Artikel 31 van het Decreet Lokaal Bestuur voorziet dat de gemeenteraadsleden het recht hebben om aan de burgemeester en aan het college mondelinge en schriftelijke vragen te stellen. Dit artikel is ook van toepassing op de districten conform artikel 126 van het Decreet Lokaal Bestuur.
Artikel 6 van het huishoudelijk reglement district Merksem, goedgekeurd in de districtsraad van 25 april 2019 (jaarnummer 42), bepaalt dat raadsleden schriftelijke vragen kunnen indienen. Het regelt de manier waarop op schriftelijke vragen wordt beantwoord.
Het districtscollege ontving volgende schriftelijke vragen van districtsraadsleden:
Nummer | Vraagsteller | Onderwerp | Gesteld aan |
SV_00292 | Bavo De Mol | Sint-Bartholomeusstraat | Jari Frensch |
SV_00293 | Sander Rottiers | Rateltikkers in Merksem | Jari Frensch |
SV_00294 | Sander Rottiers | Tuinafsluitingen Buurtpark Narcisstraat | Jari Frensch |
SV_00296 | Sander Rottiers | Herdenkingssteen aankoop heerlijkheid Merksem | Gilbert Verstraelen |
SV_00297 | Sander Rottiers | Verhuis politiekantoor Borrewaterstraat | Luc Bungeneers |
SV_00298 | Sander Rottiers | Ontbrekende straatnaam | Jari Frensch |
Op schriftelijke vragen wordt schriftelijk geantwoord. Is het antwoord 30 dagen na ontvangst van de vraag niet gegeven, dan wordt de vraag automatisch terug geagendeerd op de eerstvolgende raad.
De vraag krijgt dan het statuut van een mondelinge vraag en wordt onmiddellijk ter zitting beantwoord. Indien de vraag echter voor de zitting werd beantwoord, wordt ze alsnog van de agenda afgevoerd.
De schriftelijke vragen worden ter kennisneming voorgelegd. De ontwerpantwoorden worden ter goedkeuring voorgelegd, zodat het antwoord wordt gedragen door het voltallige districtscollege.
Het districtscollege neemt kennis van de schriftelijke vragen ingediend in week 51:
Nummer | Vraagsteller | Onderwerp | Gesteld aan |
SV_00292 | Bavo De Mol | Sint-Bartholomeusstraat | Jari Frensch |
SV_00293 | Sander Rottiers | Rateltikkers in Merksem | Jari Frensch |
SV_00294 | Sander Rottiers | Tuinafsluitingen Buurtpark Narcisstraat | Jari Frensch |
SV_00296 | Sander Rottiers | Herdenkingssteen aankoop heerlijkheid Merksem | Gilbert Verstraelen |
SV_00297 | Sander Rottiers | Verhuis politiekantoor Borrewaterstraat | Luc Bungeneers |
SV_00298 | Sander Rottiers | Ontbrekende straatnaam | Jari Frensch |
Het districtscollege keurt goed dat volgende schriftelijke vragen worden toegewezen aan Jari Frensch, schepen voor mobiliteit, publiek domein en ruimtelijke ordening:
Het districtscollege keurt goed dat volgende schriftelijke vraag wordt toegewezen aan Gilbert Verstraelen, schepen voor cultuur en feestelijkheden:
Het districtscollege keurt goed dat volgende schriftelijke vraag wordt toegewezen aan Luc Bungeneers, districtsburgemeester:
Het reglement bestuurlijke organisatie van de stad Antwerpen voorziet de mogelijkheid voor het stadsbestuur en de districtsbesturen om regelmatig met elkaar in overleg te gaan. Aanvullend werd een nieuw samenwerkingsmodel stad-districten opgemaakt. Hiermee wordt het overleg tussen de tien besturen gekoppeld aan de beleids- en beheerscyclus, en wordt de vorm van het overleg afhankelijk gemaakt van de doelstelling ervan. Wanneer sprake is van het uitzetten of scherpstellen van een beleidsvisie, of wanneer overgegaan wordt tot evaluatie, houden de besturen een raad voor overleg.
Indien het gaat om het operationaliseren van een beleidsvisie, organiseert men een werkoverleg. In alle gevallen is het mogelijk om ter voorbereiding bilateraal overleg in te plannen. Als men alleen tot bedoeling heeft om informatie te laten doorstromen, wordt dit aangegeven met de term informatiesessie.
Het nieuwe samenwerkingsmodel laat toe om voorstellen tot beslissing te formuleren.
Artikel 27 t.e.m. artikel 29 van het basisreglement bestuurlijke organisatie stad Antwerpen bepaalt de modaliteiten van de raad voor overleg (= het reglementair overlegorgaan tussen het college en de districtscolleges).
Conform het nieuwe samenwerkingsmodel worden de verslagen van het overleg tussen stad en districten ter kennisneming geagendeerd op het college en de districtscolleges.
De volgende werkvergadering heeft plaatsgevonden:
Datum | Uur | Type | Beleidsdomein | Toelichting over volgende onderwerpen:
|
8 december 2021 | 18u30 | Raad voor Overleg | Jeugd | - verdeling middelen professioneel jeugdwerk - inspraak en participatie - skaten |
Datum | Type | Toelichting over volgende onderwerpen:
|
8 december 2021 | Raad voor Overleg | - verdeling middelen professioneel jeugdwerk - jeugd inspraak en participatie - skaten |
Aanpassing 3 van het meerjarenplan 2020-2025 werd goedgekeurd in de districtsraad van 28 oktober 2021 (jaarnummer 69).
In het district Merksem wordt sinds 2003 op geregelde basis een scholenoverleg georganiseerd waarop alle onderwijsnetten aanwezig zijn. In 2007 werd voor het eerst een gemeenschappelijke scholeninfobeurs georganiseerd. Op vraag van de scholen werd dit initiatief jaarlijks herhaald met als locatie het centraal gelegen districtshuis.
De scholeninfobeurs in 2022 gaat door op maandag 14 februari voor de secundaire scholen van 19.30 uur tot 21.00 uur in het districtshuis Merksem.
Met de collegebeslissing van 12 mei 2017 (jaarnummer 4463) werden de delegatie van bevoegdheden van het college van burgemeester en schepenen aan de districtscolleges goedgekeurd. Artikel 4 bepaalt dat het districtscollege bevoegd is voor het lokaal jeugdbeleid.
De scholeninfobeurs is het moment waar ouders van kinderen in de leeftijdscategorie 10 tot 18 jaar geïnformeerd worden over de verschillende scholen in Merksem. Secundaire scholen van het stedelijk onderwijs, het vrij onderwijs en het gemeenschapsonderwijs uit Merksem zijn aanwezig. Bij de infostanden kunnen de ouders terecht met allerlei vragen over de scholen.
Ook de collega's van 'Meld je aan' zijn aanwezig en verzorgen er infosessies.
Jeugddienst Merksem/district Merksem staat in voor de organisatie.
Via de scholen worden de gezinnen met kinderen uit het vijfde en zesde jaar basisschool uitgenodigd. Daarnaast wordt er promotie gemaakt de website van het district, de lichtkranten, flyers en sociale media.
Het districtscollege keurt de organisatie van de scholeninfobeurs op maandag 14 februari 2022 in het districtshuis van Merksem goed, onder voorbehoud van de geldende coronamaatregelen.
Het districtscollege geeft opdracht aan:
dienst | taak |
FI/OBV/VE | verzekering afsluiten voor deelnemers en begeleiders voor bovenvermelde activiteiten |
Met de collegebeslissing van 4 maart 2016 (jaarnummer 1659) werd het nieuwe opportuniteits- en bevoegdhedenkader te beoordeling van evenementaanvragen goedgekeurd.
De eigen stadsevenementen, de evenementen in co-organisatie, de naamversterkende (repetitieve en niet repetitieve) evenementen of nieuwe evenementen met groeipotentieel tot een naamsversterkend evenement (extern georganiseerd) en de samenlevingsversterkende districtsgebonden evenementen worden bij voorkeur op voorhand ingepland in de evenementenkalender, zodat bij de monitoring van de draagkracht per locatie reeds rekening kan worden gehouden met deze belangrijke evenementen voor de stad en haar districten.
Een districtsgebonden evenement is samenlevingsversterkend (categorie 4) als het aan alle volgende voorwaarden voldoet:
De districtsadministratie toets jaarlijks de evenementen voor het volgende kalenderjaar binnen hun district af aan de criteria voor de samenlevingsversterkende districtsgebonden evenementen, en stellen een lijst samen van alle evenementen in het volgend kalenderjaar die voor hen thuis horen onder deze categorie. Daarnaast kunnen ze in de loop van het jaar nog nieuwe samenlevingsversterkende evenementen bijvoegen.
Deze lijst wordt door de bestuurscoördinator-district ter goedkeuring voorgelegd aan het districtscollege. Na goedkeuring door het districtscollege wordt de lijst jaarlijks aangeleverd aan de dienst Stadsbeheer/Evenementen, film, markten en foren.
Procedure evenementenaanvragen - opportuniteits- en bevoegdhedenkader evenementen, goedgekeurd door het college in zitting van 4 maart 2016 (jaarnummer 1659).
Retributiereglement - inname openbaar domein voor evenementen en manifestaties, goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 14 december 2020 (jaarnummer 751).
Met de collegebeslissing van 4 maart 2016 (jaarnummer 1659) werd het nieuwe opportuniteits- en bevoegdhedenkader ter beoordeling van evenementaanvragen goedgekeurd.
Met de collegebeslissing van 12 mei 2017 (2017_CBS_04463) werden delegatie van bevoegdheden van het college van burgemeester en schepenen aan de districtscolleges goedgekeurd. Artikel 7 bepaalt dat het districtscollege bevoegd is voor de organisatie en de ondersteuning van (eigen) lokale evenementen en feestelijkheden.
De districtsadministratie toetste de evenementen binnen het district Merksem af aan de criteria voor de samenlevingsversterkende districtsgebonden evenementen.
De volgende evenementen hebben de erkenning als "samenlevingsversterkende districtsgebonden evenementen" behaald en worden aan het districtscollege voorgelegd ter goedkeuring.
Samenlevingsversterkende districtsgebonden evenementen 2022 | ||
District Merksem | ||
Nr |
Evenement |
Organisator |
1 |
Twentyfoor |
Scouts 24 Sint-Frans |
2 |
Slorarock |
Slorarock vzw |
3 |
Jeneveravond/Festival |
Chiro Sint-Jozef Jongens |
4 |
Herdenking Elia |
Elia |
5 |
Cluysekermis |
Cluysekermiscomité |
6 |
Opendeurdag Fort van Merksem |
Bescherm- en actiekomité Fort |
7 | Avondmarkt Lambrechtshoekenlaan | Antwerpse Markthandelaarsvereniging |
8 | Biomarkt Duvelsplein | Warre Janssens |
Het districtscollege keurt de lijst samenlevingsversterkende districtsgebonden evenementen (categorie 4) 2022 - district Merksem goed.
Het districtscollege geeft opdracht aan:
Dienst | Taak |
Bestuurscoördinator district | Lijst overmaken aan de dienst Stadsbeheer - Evenementen, film, markten en foren. |
Mooimakers, het Vlaamse initiatief tegen zwerfvuil en sluikstort van de OVAM, Fost Plus en de VVSG, heeft een beloningssysteem uitgewerkt onder de naam ‘Operatie Proper’. Dit maakt deel uit van een geïntegreerd plan voor de openbare netheid. Het is de bedoeling om scholen en jeugdverenigingen te motiveren om een structureel en duurzaam engagement op te nemen in de strijd tegen zwerfvuil.
Op 25 maart 2021 (jaarnummer 22) keurde de districtsraad het ondersteuningsreglement Buurtmakers Operatie Proper goed, waarmee de deelname van het district aan het project van Mooimakers werd bevestigd. Het reglement trad in werking op 1 april 2021. Omwille van de wijzigingen die Mooimakers doorvoerde in september 2021 en enkele juridische bezwaren die in de praktijk vastgesteld worden in verband met de deadlines van het opgestelde ondersteuningsreglement dienen enkele aanpassingen te worden doorgevoerd.
Het bestuursakkoord 2019-2024 vermeldt dat belang wordt gehecht aan het opwaarderen van belangrijke gemeenschapsvormende evenementen. Het zijn deze initiatieven die het contact, de verstandhouding en verbroedering tussen bewoners bevorderen en bijdragen tot de sociale cohesie van het district.
1. Wet van 14 november 1983 betreffende de controle op de toekenning en op de aanwending van sommige toelagen (Belgisch Staatsblad van 6 december 1983).
2. Kaderbesluit basisprincipes ondersteuningsbeleid goedgekeurd op de gemeenteraad van 26 oktober 2020 (jaarnummer 595).
Er werd vastgesteld dat de dossiers die voor schooljaar 2021-2022 ingediend werden binnen de geldende termijn van Operatie Proper als laattijdig moesten worden beschouwd door de bepalingen in het reglement Buurtmakers Operatie Proper dat in voege trad op 1 april 2021 . Om dit te regulariseren en dergelijk probleem in de toekomst te vermijden wordt de indientermijn aangepast en wordt er een afwijking gevraagd voor de reeds ingediende dossiers.
Ook wat betreft het indienen van de bewijsstukken blijken de huidige bepalingen niet werkbaar en dienen deze te worden aangepast.
Mooimakers wijzigde met ingang van 1 september 2021 de doelgroep van scholen, verenigingen en groeperingen naar scholen en jeugdverenigingen. Ook dit wordt aangepast in het ondersteuningsreglement.
De uitgaven in het kader van dit reglement (prefinanciering van de toelagen naar de aanvrager) worden verrekend op boekingsadres 2MER010301A00000/5075000000/6496800/2ME090909
De ontvangsten in het kader van dit reglement (jaarlijkse afrekening van de goedgekeurde dossiers met Mooimakers) worden verrekend op boekingsadres 2MER010403A00000/5070100000/746/2ME090190
De districtsraad keurt een afwijking op artikel 6 van het ondersteuningsreglement Operatie Proper, dat door de districtsraad werd goedgekeurd op 25 maart 2021 (jaarnummer 22), goed voor de dossiers met betrekking tot schooljaar 2021-2022 aangevraagd door Basisschool Sint-Ludgardis, Basisschool Sint-Eduardus, Basisschool GO! Melgesdreef, Basisschool Groenendaal en Chiro Sloratokels.
De districtsraad keurt het ondersteuningsreglement Operatie Proper met ingangsdatum 1 maart 2022 goed.
Het bestuursakkoord 2019-2025 vermeldt dat district Merksem kleinschalige projecten aanmoedigt zoals het vergroenen van voortuintjes en het aanleggen van geveltuintjes. Bewoners worden gestimuleerd om hun tuin ecologisch te beheren en dit komt onder andere de bijen en de waterhuishouding ten goede. Met het aanbod van enkele nieuwe groeninitiatieven worden zij hiertoe extra aangemoedigd.
1. Wet van 14 november 1983 betreffende de controle op de toekenning en op de aanwending van sommige toelagen (Belgisch Staatsblad van 6 december 1983).
2. Kaderbesluit basisprincipes ondersteuningsbeleid goedgekeurd op de gemeenteraad van 26 oktober 2020 (jaarnummer 595).
Met de collegebeslissing van 12 mei 2017 (jaarnummer 04463) werden de bevoegdheden van de districtscolleges vastgesteld. Artikel 12 bepaalt dat het districtscollege bevoegd is voor lokaal groen. .
Dit besluit bundelt 3 ondersteuningsreglementen waarin het installeren van groenslingers en het aanbod van geveltonnen en bijenhotels tegen voordelig tarief zijn opgenomen. Volgens de basisprincipes van het nieuwe Kaderbesluit - Ondersteuningsbeleid krijgt elk product een eigen reglement.
De uitgaven in het kader van deze reglementen worden verrekend op boekingsadres 2MER010101A00000/5074000000/6141/2ME090680
De ontvangsten in het kader van deze reglementen worden verrekend op boekingsadres 2MER010403A00000/5070100000/700/2ME090190
De districtsraad keurt volgende ondersteuningsreglementen goed
De Ferdinandusdijkstraat in het district Merksem:
Deze maatregel wordt ook ingevoerd ter hoogte van het kruispunt Groenendaallaan/Winterling.
Een aangepast aanvullend verkeersreglement wordt opgesteld:
De parkeerbalans blijft ongewijzigd.
De districtsraad geeft gunstig advies over het ontwerp van een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Ferdinandusdijkstraat in het district Merksem, ter vervanging van het aanvullend reglement, goedgekeurd in het college van 9 juli 2021 (jaarnummer 5784).
Het college keurde op 19 juli 2019 (jaarnummer 5707) de principenota in verband met de Speed pedelecs goed. De signalisatie op het fietspad wordt nu aangepast conform deze principenota.
Het aanvullend verkeersreglement wordt tevens aangepast aan de huidige toestand in de straat.
Een aangepast aanvullend verkeersreglement wordt opgesteld:
De parkeerbalans blijft ongewijzigd.
De districtsraad geeft gunstig advies over het ontwerp van een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Korte Bremstraat in het district Merksem, ter vervanging van het aanvullend reglement, goedgekeurd in de gemeenteraad op 23 maart 2009 (jaarnummer 587).
De Winterling in het district Merksem:
In de Winterling werden snelle verkeersmaatregelen aangebracht (goedgekeurd door het districtscollege in zitting van 4 juli 2013, jaarnummer 175). Deze ingrepen (rijstrookverdeling en verdrijvingsvlakken) werden gunstig geëvalueerd tijdens het overleg van de technische werkgroep op 23 november 2021 en worden nu opgenomen in het aanvullend verkeersreglement.
Het aanvullend verkeersreglement wordt ook aangepast aan de huidige situatie in de straat.
Een aangepast aanvullend verkeersreglement wordt opgesteld:
De parkeerbalans blijft ongewijzigd.
De districtsraad geeft gunstig advies over het ontwerp van een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Winterling in het district Merksem, ter vervanging van het aanvullend reglement, goedgekeurd in het college van 29 november 2013 (jaarnummer 12026).
District Merksem voorziet een budget om de facturen van de kleine werken en het niet-forfaitair onderhoud 2022 van de openbare verlichting te betalen.
Fluvius System Operator is overeenkomstig het Energiedecreet van 8 mei 2009 de door de VREG vergunde werkmaatschappij voor 14 Vlaamse opdrachthoudende verenigingen (intergemeentelijke samenwerkingsverbanden).
Artikel 398 uit het Decreet Lokaal bestuur bepaalt in paragraaf 1 dat de gemeenten beslissen over de beheersoverdracht overeenkomstig de statuten van het samenwerkingsverband, waarbij in paragraaf 2, 3° de opdrachthoudende vereniging wordt gedefinieerd als een samenwerkingsverband met beheersoverdracht waaraan de deelnemende gemeenten de uitvoering van een of meer duidelijk omschreven bevoegdheden met betrekking tot een of meer functioneel samenhangende beleidsdomeinen toevertrouwen.
Onder beheersoverdracht wordt verstaan het toevertrouwen door de deelnemende gemeenten aan het samenwerkingsverband van de uitvoering van door hen genomen beslissingen in het kader van zijn doelstellingen, in die zin dat de deelnemende gemeenten zich het recht ontzeggen zelfstandig of samen met derden dezelfde opdracht uit te voeren.
Artikel 30§3 (gezamenlijke In-house-toezicht) van de wet van 17 juni 2016 is van toepassing.
§ 3. De aanbestedende overheid die op een privaat- of publiekrechtelijke rechtspersoon geen controle uitoefent in de zin van paragraaf 1, kan een overheidsopdracht plaatsen bij die rechtspersoon zonder deze wet toe te passen, indien aan elk van de volgende voorwaarden is voldaan :
1° de aanbestedende overheid oefent, samen met andere aanbestedende overheden, op die rechtspersoon toezicht uit zoals op hun eigen diensten;
2° meer dan 80 % van de activiteiten van die rechtspersoon behelst de uitvoering van taken die hem zijn toegewezen door de controlerende aanbestedende overheden of door andere, door diezelfde aanbestedende overheden gecontroleerde rechtspersonen; en
3° er is geen directe participatie van privékapitaal in de gecontroleerde rechtspersoon met uitzondering van geen controle of blokkerende macht opleverende vormen van participatie van privékapitaal, vereist krachtens de nationale wetgeving, in overeenstemming met de verdragen, die geen beslissende invloed uitoefenen op de gecontroleerde rechtspersoon.
Met de collegebeslissing van 12 mei 2017 (jaarnummer 4463) werden de bevoegdheden van de districtscolleges vastgelegd.
Artikel 11 bepaalt dat het districtscollege bevoegd is voor lokale straten en pleinen.
Met de collegebeslissing van 6 maart 2015 (jaarnummer 1794) besliste het college dat convenanten, die de rechtspersoon ‘stad Antwerpen’ afsluit met andere overheden, nutsmaatschappijen, telematicabedrijven en intercommunales vallen onder de bevoegdheid van de gemeenteraad en het college. De districtsraden en de districtscolleges zijn gebonden aan deze convenanten. Wanneer de financiële inbreng van de districten verwacht wordt, worden zij mee betrokken bij de opmaak en uitvoering van deze convenanten.
Artikel 56 §3, 4° van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 stelt dat het college van burgemeester en schepenen bevoegd is voor het voeren van de plaatsingsprocedure, de gunning en de uitvoering van overheidsopdrachten.
Artikel 134, §2.2° van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 bepaalt dat het college bevoegdheden, die door andere overheden werden overgedragen, kan overdragen aan de districtscolleges, voor zover de regel die het college deze bevoegdheid toewees, het college daartoe machtigt.
Dienstnota bestellen en betalen stad, districten en OCMW van 17/12/2018.
"Met het districtscollegebesluit van 6 december 2018(2018_DCME_00345) werden de principes bestellen en goedkeuren voor het district Merksem aangepast.
SWPR13318I
Voor het niet-forfaitair onderhoud en de kleine werken aan de openbare verlichting voorziet het district Merksem een budget van 27.603,30 EUR exclusief btw voor het betalen van de facturen.
Het districtscollege keurt volgende bestelbonnen goed:
bestelbon | omschrijving |
4005485560
| SWPR13318I openbare verlichting district Merksem.
niet-Forfaitair Onderhoud en Kleine Werken voor de kwartalen één tot en met vier van 2022. Firma Fluvius |
Omschrijving | Bedrag | Boekingsadres | Bestelbon |
SWPR13318I kleine werken en niet-forfaitair onderhoud openbare verlichting Fluvius System Operator Brusselsesteenweg 199, 9090 Melle ondernemingsnummer: 0477 445 084 rekeningnummer: BE16 0910 1312 8674 | 33.399,99 EUR (incl. btw) | budgetplaats: 5072500000 budgetpositie: 225 functiegebied: 2MER010102A00000 subsidie: SUB_NR fonds: INTERN begrotingsprogramma: 2ME090200 budgetperiode: 2200 | 4005485560 |
De Vereniging der Belgische Foornijveraars, afdeling Antwerpen, verzocht formeel op 26 oktober 2021 om in 2022 volgende lokale kermissen in te richten in het district Merksem:
Wet van 25 juni 1993 betreffende de uitoefening en de organisatie van ambulante en kermisactiviteiten, zoals tot op heden gewijzigd.
Koninklijk besluit van 24 september 2006 betreffende de uitoefening en de organisatie van ambulante activiteiten, zoals tot op heden gewijzigd.
Koninklijk besluit van 24 september 2006 betreffende de uitoefening en de organisatie van kermisactiviteiten en ambulante activiteiten in kermisgastronomie, zoals tot op heden gewijzigd.
Op 2 mei 2018 werd door de gemeenteraad (jaarnummer 281) het politiereglement op "openbare kermissen en kermisactiviteiten" goedgekeurd.
Artikel 9 van het besluit over de binnengemeentelijke decentralisatie en de delegatie van bevoegdheden, goedgekeurd op 12 mei 2017 (jaarnummer 4463), vermeldt dat de bevoegdheden over lokale markten en foren worden overgedragen aan de districtscolleges.
Volgens artikel 4 van het politiereglement op openbare kermissen en kermisactiviteiten goedgekeurd op 2 mei 2018 door de gemeenteraad (jaarnummer 281), bepaalt het districtscollege jaarlijks de exacte begin- en einddatum van de lokale kermissen.
De lokale en bovenlokale kermissen worden jaarlijks georganiseerd. De abonnementen van de foornijveraars worden verder gezet conform artikel 11 van het politiereglement op openbare kermissen en kermisactiviteiten.
Met dit besluit wenst het district de data van de jaarlijks weerkerende kermissen, onder voorbehoud van de geldende maatregelen tegen de verspreiding van corona, vast te leggen zodat de kermisnijveraars hun planning kunnen opmaken voor hun rondgang langs de verschillende kermissen in de stad Antwerpen en omstreken.
Voor de nieuwe kermis Winterkermis Sint-Franciscusplein zal een nieuw kermisplan worden uitgetekend.
Het districtscollege keurt de data van de volgende kermissen goed:
Dienst | Taak |
SB/EFMF
| Organiseren van de formaliteiten om de start van de nieuwe kermis Winterkermis Sint-Franciscusplein mogelijk te maken.
|