Het districtscollege vergaderde op 10 maart 2022.
Het districtscollege dient de notulen van de zitting goed te keuren in de eerstvolgende gewone zitting.
Artikelen 132 en 277 van het Decreet Lokaal Bestuur belasten de districtssecretaris met het opstellen en bewaren van de notulen van het districtscollege. De notulen vermelden in chronologische volgorde alle besproken onderwerpen en het gevolg dat eraan werd gegeven. Zij vermelden duidelijk alle genomen beslissingen.
Artikelen 50 en 129 van het Decreet Lokaal Bestuur bepalen dat de notulen worden goedgekeurd op de eerstvolgende vergadering van het districtscollege. De goedgekeurde notulen worden voor de volgende vergadering van het districtscollege na het districtscollege waarop de notulen werden goedgegekeurd aan de districtsraadsleden bezorgd.
Het districtscollege keurt de notulen van 10 maart 2022 goed.
Het districtscollege geeft opdracht aan:
Dienst | Taak |
Districtssecretaris | De notulen binnen de wettelijk voorgeschreven termijn te bezorgen aan de districtsraadsleden. |
Het districtscollege vergaderde op 17 maart 2022.
Het districtscollege dient de notulen van de zitting goed te keuren in de eerstvolgende gewone zitting.
Artikelen 132 en 277 van het Decreet Lokaal Bestuur belasten de districtssecretaris met het opstellen en bewaren van de notulen van het districtscollege. De notulen vermelden in chronologische volgorde alle besproken onderwerpen en het gevolg dat eraan werd gegeven. Zij vermelden duidelijk alle genomen beslissingen.
Artikelen 50 en 129 van het Decreet Lokaal Bestuur bepalen dat de notulen worden goedgekeurd op de eerstvolgende vergadering van het districtscollege. De goedgekeurde notulen worden voor de volgende vergadering van het districtscollege na het districtscollege waarop de notulen werden goedgegekeurd aan de districtsraadsleden bezorgd.
Het districtscollege keurt de notulen van 17 maart 2022 goed.
Het districtscollege geeft opdracht aan:
Dienst | Taak |
Districtssecretaris | De notulen binnen de wettelijk voorgeschreven termijn te bezorgen aan de districtsraadsleden. |
Op 6 december 2018 (jaarnummer 345) werd een nieuw delegatiebesluit budgethouderschap aan de districtssecretaris goedgekeurd.
Om het districtscollege een transparant beeld te geven van alle bestellingen die worden goedgekeurd onder budgethouderschap, wordt maandelijks een lijst ter kennisgeving voorgelegd.
In zitting van 25 juni 2007 (jaarnummer 1521) bepaalde de gemeenteraad dat alle handelingen met betrekking tot de gewone dienst onder dagelijks bestuur vallen. Sinds de invoering van de beleids- en beheerscyclus in 2011 dient gewone dienst te worden gelezen als exploitatiebudget.
Het gemeenteraadsbesluit van 24 juni 2019 (jaarnummer 458), inzake definitie dagelijks bestuur, is van toepassing met ingang van 1 oktober 2019.
Artikel 143 van het Decreet Lokaal Bestuur: de bepalingen betreffende de planning en het financieel beheer van de gemeenten zijn van toepassing op de planning en het financieel beheer van de districten met dien verstande dat:
De bepalingen van titel 4 zijn van toepassing op de districten, met uitzondering van artikel 249, § 3, artikel 256 en 264, tweede lid, en met dien verstande dat de volgende woorden worden gelezen als volgt:
1° "de gemeente" als "het district";
2° "de gemeente en het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn" als "het district";
3° "elke gemeente en elk openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn" als "alle districten";
4° "de gemeenteraad", "de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn" en "de gemeenteraad of de raad voor maatschappelijk welzijn" als "districtsraad";
5° "raadsleden" als "leden van de districtsraad";
6° "het college van burgemeester en schepenen" als "het districtscollege".
De Vlaamse Regering bepaalt de nadere voorwaarden voor de toepassing van de bepalingen van het eerste en het tweede lid op de districten.
Het districtscollege neemt kennis van de bestelbonnen, goedgekeurd onder budgethouderschap, voor de periode februari 2022.
In de derde aanpassing van het meerjarenplan van het district Merksem, goedgekeurd door de districtsraad op 28 oktober 2021 (jaarnummer 69), werd een krediet van 40.000,00 euro voorzien voor de uitvoering van project Ijsvogel in samenwerking met het Regionaal Landschap de Voorkempen.
Deze middelen werden initieel voorzien op het investeringsbudget (budgetpositie 220). Deze uitgave blijkt echter beter uitgevoerd te worden via een investeringstoelage. Daartoe werd in het districtscollege van 24 februari 2022 (jaarnummer 49) een IKA-light goedgekeurd.
Het Regionaal Landschap de Voorkempen heeft tot doel het samenbrengen van doelen, initiatieven en actoren rond een integrale visie en aanpak van het landschap waarbij uitvoering wordt gegeven aan een ruimtelijk beleid om het natuurlijk, landschappelijk en (onroerend en cultureel) erfgoedpatrimonium te beschermen, te beheren, te ontwikkelen en te bevorderen. De vereniging wil de toegankelijkheid van dit patrimonium op passende wijze stimuleren via toeristische, recreatieve en educatieve maatregelen om de socio-economische belangen van de streek te behouden en te versterken. De initiatieven van een regionaal landschap zijn gericht op (onder andere) het bevorderen van het streekeigen karakter, de natuurrecreatie, het recreatief medegebruik, de natuureducatie, het draagvlak voor natuur en het geïntegreerd en gebiedsgericht beheer. Het regionaal landschap stimuleert en coördineert ook het beheer en de inrichting van terreinen en het herstel, de aanleg en de ontwikkeling van kleine landschapselementen.
De ondersteuning geldt voor de coördinatie en begeleiding van ontwerp tot uitvoering voor de natuurrecreatiezone te Merksem gelegen ten zuiden van de E19 en ten noorden van de IJsvogelstraat. Projectzone wordt gekaderd binnen zijn landschappelijke omgeving.
Het project bestaat uit de volgende onderdelen en zal opgeleverd worden in het voorjaar - zomer 2023:
Het Regionaal Landschap de Voorkempen zal instaan voor de algemene coördinatie van de realisatie in samenspraak met het District. De algemene coördinatie omvat volgende elementen:
De totaal geraamde kostprijs van het project bedraagt 70.485,00 euro. Provincie Antwerpen heeft in kader van het gebiedsprogramma Groen Kruis een bijdrage voorzien van 50.485,00 euro. Bijdrage District Merksem is voorzien op 40.000,00 euro (inclusief 20.000,00 euro voor de realisatie van de hondenvijver).
Een afsprakennota met de aanwendingsmodaliteiten van de ondersteuning zal worden opgemaakt en aan het districtscollege ter goedkeuring worden voorgelegd.
1. Wet van 14 november 1983 betreffende de controle op de toekenning en op de aanwending van sommige toelagen (Belgisch Staatsblad van 6 december 1983);
2. Kaderbesluit basisprincipes ondersteuningsbeleid goedgekeurd door de gemeenteraad op 26 oktober 2020 (jaarnummer 595).
In het gemeenteraadsbesluit van 29 mei 2017 (jaarnummer 300) werd de delegatie van de bevoegdheden van de gemeenteraad aan de districtsraden goedgekeurd. Artikel 12 bepaalt dat de districtsraad bevoegd is voor lokale parken en groenaanplantingen.
Er werd voldoende krediet voorzien op boekingsadres SUB_NR/INTERN/2300/5074000000/664800/2MER010101A00000/2ME090680.
De districtsraad keurt de nominatieve toekenning aan Regionaal Landschap de Voorkempen VZW, Schildesteenweg 99, 2520 Ranst, ondernemingsnummer 0898 729 546 goed voor een bedrag van 40.000,00 euro voor de realisatie van het project Ijsvogel.
Op basis van het ondersteuningsproduct "ondersteuning Merksemse projecten" (districtsraad 25 maart 2021, jaarnummer 20) werden onderstaande dossiers ingediend:
Dossier | Naam project | Aanvrager | Datum project | Aanvraag |
152883 | Tutti Zingt! | Vereniging voor solidariteit vzw | 19 april tot 25 juni 2022 | 2.500,00 EUR |
153027 | tentoonstelling Adrian Iurco | Adrian Iurco | 17 tot 20 maart 2022 | 2.070,00 EUR |
152797 | Doop Merksemse Reuzen | Den Deugeniet vzw | 30 april 2022 | 1.500,00 EUR |
Het districtscollege volgt het advies en de motivering van de ambtelijke voorbereiding. Binnen de drie maanden na afloop van het project dienen de verenigingen/individuen zowel een inhoudelijk als financieel verslag in. Hierin zit een totaaloverzicht van de gemaakte kosten en inkomsten en de bewijsstukken.
Volgende projecten kregen een gunstig advies van de ambtelijke voorbereiding en worden goedgekeurd door het districtscollege:
naam | korte omschrijving en advies ambtelijke voorbereiding | voorgestelde subsidie |
Tutti Zingt! | Sant 'Egido heeft in de voormalige gebouwen van de parochie Sint-Bartholomeus, een volwaardige theaterzaal en is er gestart met een uitgebreide werking. De nadruk ligt op ontmoeting en ondersteuning. Zo groeide het idee, om er in samenwerking met Zuidgeluid vzw, een muzikaal project op te zetten met een groep volwassenen en een groep kinderen. Het is de bedoeling dat deze twee groepen afzonderlijk repeteren maar wel naar een gezamenlijk toonmoment toewerken. Centraal staan het musiceerplezier, het verwerven van taal en sociale vaardigheden en het welbevinden. Het is de tweede maal dat Sant 'Egidio Merksem en Zuidgeluid vzw het project Tutti Zingt! zullen organiseren. De ambtelijke voorbereiding adviseert dit project positief. Het is een boeiend muzikaal project waarbij er wordt gewerkt met volwassenen en kinderen uit Merksemdok om taaloefenkansen aan te bieden door middel van muziek. Het gezamenlijke toonmoment staat ook voor iedereen in Merksem open. | 2.500,00 EUR |
tentoonstelling Adrian Iurco | Van 17 maart tot en met 20 maart stelt Adrian Iurco tentoon in het atelier van Koen van den Broek. Van den Broek is een Belgisch kunstschilder die in het verleden zijn atelier reeds meermaals als platvorm heeft aangeboden voor andere kunstenaars zoals Wim Vandercelen, Manu Engelen met Joke Hansen, Charlotte De Cock,... Volgend op deze traditie nodigt hij deze keer kunstenaar Adrian Iurco uit voor een overzichtstentoonstelling van zijn traditionele portretten en meer recentere landschappen. Adrian Iurco is geboren in Roemenië en werkt en woont in Merksem waar hij ook zijn atelier heeft. Hij heeft een PhD opleiding gevolgd in traditionele kunst en filosofie aan de Prince's Foundation School of Traditional Arts in Londen. De ambtelijke voorbereiding adviseert dit project positief. Adrian Iurco werkt en leeft in Merksem, heeft zijn eigen atelier in de wijk Merksemdok. De bekende kunstenaar Koen van den Broek stelt zijn atelier open voor de tentoonstelling waar alle Merksemnaren welkom zijn. Een unieke kans om zowel de tentoonstelling en deze kunstenaar te leren kennen, alsook dit atelier eens te bezoeken. Kosten voor eten en drinken komen niet in aanmerking. Ook kosten voor het inkaderen of presenteren van de werken worden niet aanvaard. Het logo van het district werd gebruikt in het promotiemateriaal. | 920,00 EUR |
Doop Merksemse Reuzen | District Merksem wordt een Reusvriendelijke gemeente, naar aanleiding van deze gebeurtenis zal reusje Deugeniet gedoopt worden. Reus Modest werd reeds eerder gedoopt in 2015. De vereniging organiseert een optocht van het districtshuis van Merksem tot aan de Koninklijke Kring voor Heemkunde Merksem waar een receptie georganiseerd wordt. De ambtelijke voorbereiding adviseert positief. Dit project eert een waardevolle Merksemse traditie uit het verleden en staat open voor alle Merksemnaren. Het is een mooie samenwerking tussen twee verenigingen om het erfgoed van Merksem onder de aandacht te brengen. | 1.500,00 EUR |
Een aanvraagformulier dient minimum 6 weken voor aanvang ingestuurd te worden. het aanvraagformulier voor het project 'tentoonstelling Adrian Iurco' werd te laat ingediend omdat er pas laat een datum kon vastgelegd omwille van de onzekerheid wegens COVID-19. De aanvrager vraagt een uitzondering aan het districtscollege, zie artikel 13 in het ondersteuningsreglement: ondersteuning Merksemse projecten goedgekeurd op de districtsraad van 25 maart 2021 (jaarnummer 20).
Wet van 14 november 1983 betreffende de controle op de toekenning en op de aanwending van sommige toelagen (Belgisch Staatsblad 6 december 1983).
Kaderbesluit basisprincipes ondersteuningsbeleid goedgekeurd op de gemeenteraad van 26 oktober 2020 (jaarnummer 595).
Ondersteuningsreglement voor Merksemse projecten goedgekeurd op de districtsraad van 25 maart 2021 (jaarnummer 20).
Met de collegebeslissing van 12 mei 2017 (jaarnummer 4463) werd de delegatie van bevoegdheden van het college van burgemeester en schepenen aan de districtscolleges goedgekeurd. Artikel 2, 3, 4 en 5 bepalen dat het districtscollege bevoegd is voor lokaal cultuurbeleid, lokaal sportbeleid, lokaal jeugdbeleid en lokaal seniorenbeleid.
De totale uitgave voor de projecten 'Tutti Zingt!', 'tentoonstelling 'Adrian Iurco' en 'Doop Merksemse Reuzen' bedraagt 4.920,00 EUR. De verrekening gebeurt op kostenplaats 5076500000 en functiegebied 2MER010301A00000.
Binnen de drie maanden na afloop van de activiteiten moeten de vereniging en aanvrager de bewijsstukken van besteding van de financiële ondersteuning binnenbrengen. De uitbetaling van de financiële ondersteuning zal pas gebeuren na ontvangst en controle van deze stukken.
Het districtscollege staat de afwijking van de indieningsdatum voor het project 'tentoonstelling Adrian Iurco' van de aanvrager Adrian Iurco toe.
Het districtscollege keurt de vastlegging en uitbetaling voor de ondersteuning van 2.500,00 EUR aan de Vereniging voor Solidariteit vzw voor het project 'Tutti Zingt!' dat doorgaat van 19 april tot en met 25 juni 2022 en de ondersteuning aan Ardian Iurco voor het project 'tentoonstelling Adrian Iurco' dat doorgaat van 17 tot en met 20 maart 2022 en de ondersteuning aan de vereniging Den Deugeniet vzw voor het project 'Doop Merksemse Reuzen' dat doorgaat op 30 april 2022 goed.
De financieel directeur verleent zijn visum en regelt de financiële aspecten als volgt:
Omschrijving | Bedrag | Boekingsadres | Bestelbon |
ondersteuning project 2022 Vereniging voor solidariteit VZW, Lombardenstraat 28,2000 Antwerpen OND nummer: 0433.665.224 IBAN rekening: BE95 4098 5637 5658 | 2.500,00 EUR | budgetplaats: 5076500000 budgetpositie: 6496800 functiegebied: 2MER010301A00000 subsidie: SUB_NR fonds: INTERN begrotingsprogramma: 2ME090909 budgetperiode: 2200 | 4505136694 |
ondersteuning project 2022 Adrian Iurco, Heirmanstraat 41, 2170 Merksem PRS: P0212608034 IBAN rekening: BE71 0018 4040 7369 | 920,00 EUR | budgetplaats: 5076500000 budgetpositie: 6496500 functiegebied: 2MER010301A00000 subsidie: SUB_NR fonds: INTERN begrotingsprogramma: 2ME090909 budgetperiode: 2200 | 4505136698 |
ondersteuning project 2022 Den Deugeniet vzw, Fortsteenweg 120, 2170 Merksem OND: 0450.211.741 IBAN rekening: BE56 0003 2592 8888 | 1.500,00 | budgetplaats: 5076500000 budgetpositie: 6496800 functiegebied: 2MER010301A00000 subsidie: SUB_NR fonds: INTERN begrotingsprogramma: 2ME090909 budgetperiode: 2200 | 4505136695 |
De districtsraad keurde op 28 oktober 2021 met jaarnummer 69 de 3e aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 goed. Hierin werd eveneens de toekenning van de nominatieve ondersteuning aan vzw Kras jeugdwerk, Kroonstraat 169, 2140 Antwerpen, ondernemingsnummer NBE0826.963.008 voor een bedrag van 5.000,00 EUR, goedgekeurd.
vzw Kras jeugdwerk is actief partner in het lokale jeugdbeleid van het district Merksem en werkt vanuit zijn eigen visie rond een 'kansenbeleid' en diversiteit. Het doel van de ondersteuning wordt in de afsprakennota voor 2022 vastgelegd in volgende 4 punten rond vrijwilligerswerking:
Wet van 14 november 1983 betreffende de controle op de toekenning en op de aanwending van sommige toelagen
Kaderbesluit basisprincipes ondersteuningsbeleid goedgekeurd op de gemeenteraad van 26 oktober 2020 (jaarnummer 595)
Met de collegebeslissing van 12 mei 2017 (2017_CBS_04463) werden de delegatie van bevoegdheden van het college van burgemeester en schepenen aan de districtscolleges goedgekeurd. Artikel 4 bepaalt dat het districtscollege bevoegd is voor het lokaal jeugdbeleid.
De afsprakennota 2022 voorziet een ondersteuning van 5.000,00 EUR die uitbetaald wordt op boekingsadres 5071000000/6496800/2MER010201A00000/2200.
De ontvanger moet het bereiken van de vereiste resultaten aantonen door het indienen van:
De verslagen moeten uiterlijk op 15 december 2022 ingediend worden via de verenigingendatabank.
Het districtscollege bekrachtigt de afsprakennota met looptijd van 01/01/2022 tot en met 31/12/2022, voor de ondersteuning aan vzw Kras jeugdwerk , Kroonstraat 169, 21040 Antwerpen, NBE0826.963.008.
Het districtscollege keurt de vastlegging en uitbetaling van de ondersteuningsopdracht voor 5.000,00 EUR aan vzw Kras jeugdwerk, Kroonstraat 169, 2140 Antwerpen, NBE0826.963.00, goed.
Omschrijving | Bedrag | Boekingsadres | Bestelbon |
Afsprakennota 2022 – Ondersteuningsopdracht 2022 Kras jeugdwerk VZW, Kroonstraat 169, 2140 Antwerpen Ondernemingsnummer: NBE0826963008 | 5.000,00 EUR | budgetplaats: 5071000000 | 4505136844 |
Op 29 mei 2017 (jaarnummer 300) besliste de gemeenteraad om de bevoegdheden voor jeugd over te dragen aan de districtsraden, meer bepaald het budget voor aanleg, heraanleg en onderhoud van lokale speelterreinen, het reglement lokale jeugdondersteuning en het reglement voor infrastructuurondersteuning van lokale jeugdverenigingen.
Deze nieuwe bevoegdheden voor het district gingen in op 1 januari 2019.
Op 24 september 2020 (jaarnummer 53) keurde de districtsraad het reglement voor werking jeugdverenigingen goed.
Bij beslissingen met betrekking tot jeugdbeleid wordt de jeugdraad om advies gevraagd. Hun adviesbevoegdheid is vastgelegd door de districtsraad en goedgekeurd op 18 september 2014 (jaarnummer 50).
Het bestuursakkoord 2019-2025 kiest voor de herziening en vereenvoudiging van de ondersteuningsreglementen. Actieve steun wordt gegeven aan burgers en verenigingen die zich in ons district engageren en hun werking ontplooien.
Het reglement werd vereenvoudigd en aangepast aan de huidige situatie in Merksem. Daarnaast werd het reglement aangepast aan de afspraken conform het Kaderbesluit Basisprincipes Ondersteuningsbeleid.
Dit ontwerpreglement ondersteuning voor werking van jeugdverenigingen wordt ter kennisgeving voorgelegd aan het districtscollege en voor advies aan de adviesraad jeugd met een termijn van zes weken.
Het kaderbesluit goedgekeurd in de gemeenteraad van 26 oktober 2020 (jaarnummer 595).
De wet van 14 november 1983 betreffende de controle op de toekenning en aanwending van sommige ondersteuningen.
Het districtscollege neemt kennis van het ontwerpreglement ondersteuning voor werking van jeugdverenigingen.
Het districtscollege vraagt advies op dit ontwerpreglement aan de jeugdraad van het district tegen uiterlijk 29 april 2022.
Op 29 mei 2017 (jaarnummer 300) besliste de gemeenteraad om de bevoegdheden voor jeugd over te dragen aan de districtsraden, meer bepaald het budget voor aanleg, heraanleg en onderhoud van lokale speelterreinen, het reglement lokale jeugdondersteung en het reglement voor infrastructuurondersteuning van lokale jeugdverenigingen.
Deze nieuwe bevoegdheden voor het district gingen in op 1 januari 2019.
Op 26 september 2019 (jaarnummer 60) keurde de districtsraad het ondersteuningsreglement vormingssubsidie goed.
Bij beslissingen met betrekking tot jeugdbeleid wordt de jeugdraad om advies gevraagd. Hun adviesbevoegdheid is vastgelegd door de districtsraad en goedgekeurd op 18 september 2014 (jaarnummer 50).
Het bestuursakkoord 2019-2025 kiest voor de herziening en vereenvoudiging van de ondersteuningsreglementen. Actieve steun wordt gegeven aan burgers en verenigingen die zich in ons district engageren en hun werking ontplooien.
Het reglement werd aangepast aan de afspraken conform het Kaderbesluit Basisprincipes Ondersteuningsbeleid. Daarnaast werden dubbele zaken verwijderd en de teksten opgefrist. Inhoudelijk zijn er geen wijzigingen doorgevoerd.
Dit ontwerpreglement vormingsondersteuning voor jongeren wordt ter kennisgeving voorgelegd aan het districtscollege en voor advies aan de adviesraad jeugd met een termijn van zes weken.
Het kaderbesluit goedgekeurd in de gemeenteraad van 26 oktober 2020 (jaarnummer 595).
De wet van 14 november 1983 betreffende de controle op de toekenning en aanwending van sommige ondersteuningen.
Het districtscollege neemt kennis van het ontwerpreglement vormingsondersteuning voor jongeren.
Het districtscollege vraagt advies op dit ontwerpreglement aan de jeugdraad van het district tegen uiterlijk 29 april 2022.
Tijdens de zitting van 24 september 2020 (jaarnummer 53) keurde de districtsraad van Merksem het subsidiereglement voor werking jeugdverenigingen goed.
Aanpassing 3 van het meerjarenplan 2020-2025 werd goedgekeurd in de districtsraad van 28 oktober 2021 (jaarnummer 69).
Volgende 13 jeugdverenigingen met een werking van september tot en met augustus dienden een aanvraag in voor ondersteuning:
Alle 13 aanvragen voldoen aan de voorwaarden gesteld in het subsidiereglement. Zij brachten hiervoor de nodige bewijzen binnen. Er kan een ondersteuning worden verleend.
Aanvrager |
Bedrag |
Chiro Tom Sam |
4.960,00 EUR |
Chiro Bart |
3.835,00 EUR |
Chiro Sloratokels |
3.955,00 EUR |
Sint Eduardusscouts |
4.200,00 EUR |
61° Sint Jozef Scouts |
4.175,00 EUR |
Chiro Sint Franciscus |
3.745,00 EUR |
Chiro Sint Jozef Jongens |
5.060,00 EUR |
Chiro Sint Jozef Meisjes |
5.355,00 EUR |
Chiro Divora |
4.110,00 EUR |
Scouts den 41 Koningin Astrid |
4.795,00 EUR |
Scouts en Gidsen Vlaanderen 4° Sint Joris |
4.195,00 EUR |
Scouts en Gidsen Vlaanderen 24° Sint Frans |
4.745,00 EUR |
38° Jin Leo |
2.780,00 EUR |
Wet op de toelagen:
Met de collegebeslissing van 12 mei 2017 (jaarnummer 4463) werden de delegatie van bevoegdheden van het college van burgemeester en schepenen aan de districtscolleges goedgekeurd. Artikel 4 bepaalt dat het districtscollege bevoegd is voor lokaal jeugdbeleid.
Op 24 september 2020 (jaarnummer 53) keurde de districtsraad het subsidiereglement voor werking jeugdverenigingen goed.
De uitgave van 55.910,00 EUR wordt verrekend op budgetplaats 5071000000 en valt onder functiegebied 2MER010201A00000. Dit bedrag wordt conform het reglement uitbetaald in twee gelijke schijven, een eerste schijf na goedkeuring van de werkingssubsidies, een tweede schijf in augustus.
Het districtscollege beslist om de volgende aanvragen voor het gevraagde bedrag en de uitbetaling ervan goed te keuren:
Aanvrager |
Bedrag |
Chiro Tom Sam |
4.960,00 EUR |
Chiro Bart |
3.835,00 EUR |
Chiro Sloratokels |
3.955,00 EUR |
Sint Eduardusscouts |
4.200,00 EUR |
61° Sint Jozef Scouts |
4.175,00 EUR |
Chiro Sint Franciscus |
3.745,00 EUR |
Chiro Sint Jozef Jongens |
5.060,00 EUR |
Chiro Sint Jozef Meisjes |
5.355,00 EUR |
Chiro Divora |
4.110,00 EUR |
Scouts den 41 Koningin Astrid |
4.795,00 EUR |
Scouts en Gidsen Vlaanderen 4° Sint Joris |
4.195,00 EUR |
Scouts en Gidsen Vlaanderen 24° Sint Frans |
4.745,00 EUR |
38° Jin Leo |
2.780,00 EUR |
De financieel directeur verleent zijn visum en regelt de financiële aspecten als volgt:
Omschrijving | Bedrag | Boekingsadres | Bestelbon |
Werkingssubsidies jeugd 2022 Chiro Sint Jozef Meisjes FV, Van Praetlei 137, 2170 Merksem OND NXX0013328689 IBAN BE36 7360 2243 7881 | 5.355,00 EUR | budgetplaats: 5071000000 | 4505136776 |
Werkingssubsidies jeugd 2022 Sint-Eduardusscouts VZW A2326G, Broeder Frederikstraat 3, 2170 Merksem OND NBE0409467781 IBAN BE79 7895 8321 4033 | 4.200,00 EUR | budgetplaats: 5071000000 | 4505136777 |
Werkingssubsidies jeugd 2022 Chiro Sint-Jozef (jongens) FV, Winkelstap 100/15, 2170 Merksem OND NXX0013834772 IBAN BE72 7895 1206 2816 | 5.060,00 EUR | budgetplaats: 5071000000 | 4505136779 |
Werkingssubsidies jeugd 2022 Chiro Tom Sam FV, Kwadeveldenstraat 26/28, 2170 Merksem OND NXX0013834574 IBAN BE41 9731 7238 6010 | 4.960,00 EUR | budgetplaats: 5071000000 | 4505136780 |
Werkingssubsidies jeugd 2022 Chiro Sloratokels FV, Pastoor Campensstraat 2, 2170 Merksem OND NXX0024477157 IBAN BE32 7785 9449 8002 | 3.955,00 EUR | budgetplaats: 5071000000 | 4505136781 |
Werkingssubsidies jeugd 2022 Scouts & Gidsen Vlaanderen 24e St Frans FV, Ullenshofstraat 2, 2170 Merksem OND NXX0012977709 IBAN BE05 7510 0411 6375 | 4.745,00 EUR | budgetplaats: 5071000000 | 4505136782 |
Werkingssubsidies jeugd 2022 Chiro Divora FV, Pastoor Campensstraat 2, 2170 Merksem OND NXX0013833782 IBAN BE92 7895 2596 3623 | 4.110,00 EUR | budgetplaats: 5071000000 | 4505136783 |
Werkingssubsidies jeugd 2022 Scouts den 41 Koningin Astrid FV, Fortsteenweg 120, 2170 Merksem OND NXX0003593651 IBAN BE22 7895 4264 0347 | 4.795,00 EUR | budgetplaats: 5071000000 | 4505136784 |
Werkingssubsidies jeugd 2022 Scouts & Gidsen Vlaanderen 4e Sint Joris FV, Bredabaan 561, 2170 Merksem OND NXX0012974739 IBAN BE83 7350 5796 9915 | 4.195,00 EUR | budgetplaats: 5071000000 | 4505136785 |
Werkingssubsidies jeugd 2022 Chiro St Franciscus Merksem FV, Chiro Sus, Terlindenhofstraat 202/A, 2170 Merksem OND NXX0004368265 IBAN BE06 7895 1052 1122 | 3.745,00 EUR | budgetplaats: 5071000000 | 4505136786 |
Werkingssubsidies jeugd 2022 Chiro Bart FV, Sint-Bartholomeusstraat 9/A, 2170 Merksem OND NXX0026930465 IBAN BE89 7895 1868 5185 | 3.835,00 EUR | budgetplaats: 5071000000 | 4505136787 |
Werkingssubsidies jeugd 2022 38ste Jin Leo FV, Bredabaan 561/B, 2170 Merksem OND NXX0015891073 IBAN BE34 9795 2898 8390 | 2.780,00 EUR | budgetplaats: 5071000000 | 4505136845 |
Werkingssubsidies jeugd 2022 61ste Sint Jozef Scouts FV, Terlindenhofstraat 204/A, 2170 Merksem OND NXX0000006235 IBAN BE66 9792 2096 0143 | 4.175,00 EUR | budgetplaats: 5071000000 | 4505136846 |
Aanpassing 3 van het meerjarenplan 2020-2025 werd goedgekeurd in de districtsraad van 28 oktober 2021 (jaarnummer 69).
Jaarlijks organiseert de jeugddienst van Merksem samen met professionele en vrijwillige jeugdpartners een buitenspeeldag. Deze vindt steeds plaats op de eerste woensdag na de paasvakantie. Dit jaar valt die woensdag op 20 april 2022.
Rekening houdend met coronamaatregelen is er dit jaar geen grote Buitenspeeldag op 1 locatie zoals deze werd georganiseerd tot en met 2019.
Om zeker te zijn dat de voorbereidingen ook daadwerkelijk uitgevoerd kunnen worden is er dit jaar opnieuw gekozen voor een alternatieve Buitenspeeldag.
Belangrijke pijlers zijn:
De alternatieve buitenspeeldag volgt de op dat moment geldende coronamaatregelen.
De buitenspeeldag op 20 april 2022 sluit aan bij de doelstellingen uit het jeugdbeleidsplan en het bestuursakkoord.
Programma:
Datum en tijdstip: 20 april 2022 van 14.00 uur tot 17.00 uur.
Animatie op verschillende pleintjes in Merksem
Per plein wordt er speelmateriaal uitgedeeld waar de aanwezige kinderen buiten mee kunnen spelen.
Dit jaar krijgen de kinderen 'vliegende spookjes' om mee te werpen naar elkaar. Er worden 900 stuks in totaal besteld.
Verdeling pleinen
Organisatie | Plein 1 | Plein 2 |
Jeugddienst | Bouckenborghpark
| speeltuin Leiebos
|
Buurtsport | Kroonplein
| Lange Bremstraat
|
Sportantenne | Runctvoortpark
| Gemeentepark
|
Koraal vzw | Distelhoek
| |
JC Bobo | Kwadeveldenplein
| Kastanjeboomplein
|
Gezinsbond, Huis van het Kind, Luchtballon en CO MeDok | Burgemeester Jozef Nolfplein
|
|
Kras Merksem | Duvelsplein
| Agoraplein op de Borrewaterstraat
|
Bib Park | op terras voor de bib
|
|
Met het collegebesluit van 12 mei 2017 (jaarnummer 4463) werd de delegatie van bevoegdheden van het college van burgemeester en schepenen aan de districtscolleges goedgekeurd. Artikel 4 bepaalt dat het districtscollege bevoegd is voor het lokaal jeugdbeleid.
De uitgaven voor bovenstaande activiteiten en begeleiding door vrijwilligers worden vastgelegd onder het gedelegeerd budgethouderschap. Boekingsadres voor geraamde uitgaven betreft 2MER010201A00000/5071000000/2200/61.
Hieronder een overzicht van de geraamde uitgaven:
Het districtscollege Merksem keurt het programma van de buitenspeeldag op 20 april 2022 goed.
De werken omvatten:
Alle materialen zijn uitgevoerd in de kleur stadsgrijs.
Fluvius System Operator is overeenkomstig het Energiedecreet van 8 mei 2009 de door de VREG vergunde werkmaatschappij voor 14 Vlaamse opdrachthoudende verenigingen (intergemeentelijke samenwerkingsverbanden).
Artikel 398 uit het Decreet Lokaal bestuur bepaalt in paragraaf 1 dat de gemeenten beslissen over de beheersoverdracht overeenkomstig de statuten van het samenwerkingsverband, waarbij in paragraaf 2, 3° de opdrachthoudende vereniging wordt gedefinieerd als een samenwerkingsverband met beheersoverdracht waaraan de deelnemende gemeenten de uitvoering van een of meer duidelijk omschreven bevoegdheden met betrekking tot een of meer functioneel samenhangende beleidsdomeinen toevertrouwen.
Onder beheersoverdracht wordt verstaan het toevertrouwen door de deelnemende gemeenten aan het samenwerkingsverband van de uitvoering van door hen genomen beslissingen in het kader van zijn doelstellingen, in die zin dat de deelnemende gemeenten zich het recht ontzeggen zelfstandig of samen met derden dezelfde opdracht uit te voeren.
Artikel 30§3 (gezamenlijke In-house-toezicht) van de wet van 17 juni 2016 is van toepassing.
§ 3. De aanbestedende overheid die op een privaat- of publiekrechtelijke rechtspersoon geen controle uitoefent in de zin van paragraaf 1, kan een overheidsopdracht plaatsen bij die rechtspersoon zonder deze wet toe te passen, indien aan elk van de volgende voorwaarden is voldaan :
1° de aanbestedende overheid oefent, samen met andere aanbestedende overheden, op die rechtspersoon toezicht uit zoals op hun eigen diensten;
2° meer dan 80 % van de activiteiten van die rechtspersoon behelst de uitvoering van taken die hem zijn toegewezen door de controlerende aanbestedende overheden of door andere, door diezelfde aanbestedende overheden gecontroleerde rechtspersonen; en
3° er is geen directe participatie van privékapitaal in de gecontroleerde rechtspersoon met uitzondering van geen controle of blokkerende macht opleverende vormen van participatie van privékapitaal, vereist krachtens de nationale wetgeving, in overeenstemming met de verdragen, die geen beslissende invloed uitoefenen op de gecontroleerde rechtspersoon.
Met de collegebeslissing van 12 mei 2017 (jaarnummer 4463) werden de bevoegdheden van de districtscolleges vastgelegd.
Artikel 11 bepaalt dat het districtscollege bevoegd is voor plaatsen, herplaatsen en onderhoud van openbare verlichting op lokale straten en pleinen.
In het gemeenteraadsbesluit van 31 mei 2021 (jaarnummer 309) werden de bovenlokale locaties vastgesteld.
Catershoflaan is een lokale straat.
Met de collegebeslissing van 6 maart 2015 (jaarnummer 1794) besliste het college dat convenanten, die de rechtspersoon ‘stad Antwerpen’ afsluit met andere overheden, nutsmaatschappijen, telematicabedrijven en intercommunales vallen onder de bevoegdheid van de gemeenteraad en het college.Artikel 56 §3, 4° van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 stelt dat het college van burgemeester en schepenen bevoegd is voor het voeren van de plaatsingsprocedure, de gunning en de uitvoering van overheidsopdrachten.
Artikel 134, §2.2° van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 bepaalt dat het college bevoegdheden, die door andere overheden werden overgedragen, kan overdragen aan de districtscolleges, voor zover de regel die het college deze bevoegdheid toewees, het college daartoe machtigt.Het districtscollege bekrachtigt dat voor de opdracht SWOU11900B, vernieuwen van openbare verlichting in Catershoflaan een offerte werd gevraagd aan Fluvius System Operator, Brusselsesteenweg 199 te 9090 Melle met ondernemingsnummer 0477 445 084.
Het districtscollege keurt de vastlegging goed, voor een bedrag van 104.786,04 EUR, voor de opdracht SWOU11900B, vernieuwen openbare verlichting in Catershoflaan, op Fluvius System Operator, Brusselsesteenweg 199 te 9090 Melle met ondernemingsnummer 0477 445 084.
Omschrijving | Bedrag | Boekingsadres | Bestelbon |
SWOU11900B
Catershoflaan Vernieuwen openbare verlichting Fluvius System Operator Brusselsesteenweg 199, 9090 Melle ondernemingsnummer: 0477 445 084 rekeningnummer: BE16 0910 1312 8674 | 78.589,54 EUR | budgetplaats: 5072500000 budgetpositie:225 functiegebied: 2MER010102M01646 subsidie: SUB_NR fonds: INTERN begrotingsprogramma: 2ME090200 budgetperiode: 2300 mits goedkeuring aanpassing meerjarenplan door districtscollege en districtsraad | 4005498491 |
SWOU11900B Catershoflaan Vernieuwen openbare verlichting Fluvius System Operator Brusselsesteenweg 199, 9090 Melle ondernemingsnummer: 0477 445 084 rekeningnummer: BE16 0910 1312 8674 | 26.196,50 EUR | budgetplaats: 5072500000 budgetpositie:225 functiegebied: 2MER010102M01646 subsidie: SUB_NR fonds: INTERN begrotingsprogramma: 2ME090200 budgetperiode: 2400 mits goedkeuring aanpassing meerjarenplan door districtscollege en districtsraad | 4005498491 |
Op 27 april 2012 (jaarnummer 4330) keurde het college het algemeen lichtplan voor stad Antwerpen goed.
Op 05 maart 2021 (jaarnummer 01473) keurde het college de principes uit de nota “lichtactieplan 100% LED2030” goed.
Voor het vernieuwen van de openbare verlichting LED_WIJK_11002Q12_Kroonwijk vroeg de bedrijfseenheid Stadsontwikkeling een lichtstudie aan Fluvius System Operator. Fluvius System Operator maakte op basis van het lichtplan een offerte, referentie 352724/ONT/PMI/1 , op ten bedrage van 239.583,86 EUR (exclusief btw).
De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling legt het lichtplan ter goedkeuring en de offerte ter kennisneming voor.
De werken omvatten:
Alle materialen zijn uitgevoerd in de kleur stadsgrijs.
Fluvius System Operator is overeenkomstig het Energiedecreet van 8 mei 2009 de door de VREG vergunde werkmaatschappij voor 14 Vlaamse opdrachthoudende verenigingen (intergemeentelijke samenwerkingsverbanden).
Artikel 398 uit het Decreet Lokaal bestuur bepaalt in paragraaf 1 dat de gemeenten beslissen over de beheersoverdracht overeenkomstig de statuten van het samenwerkingsverband, waarbij in paragraaf 2, 3° de opdrachthoudende vereniging wordt gedefinieerd als een samenwerkingsverband met beheersoverdracht waaraan de deelnemende gemeenten de uitvoering van een of meer duidelijk omschreven bevoegdheden met betrekking tot een of meer functioneel samenhangende beleidsdomeinen toevertrouwen.
Onder beheersoverdracht wordt verstaan het toevertrouwen door de deelnemende gemeenten aan het samenwerkingsverband van de uitvoering van door hen genomen beslissingen in het kader van zijn doelstellingen, in die zin dat de deelnemende gemeenten zich het recht ontzeggen zelfstandig of samen met derden dezelfde opdracht uit te voeren.
Artikel 30§3 (gezamenlijke In-house-toezicht) van de wet van 17 juni 2016 is van toepassing.
§ 3. De aanbestedende overheid die op een privaat- of publiekrechtelijke rechtspersoon geen controle uitoefent in de zin van paragraaf 1, kan een overheidsopdracht plaatsen bij die rechtspersoon zonder deze wet toe te passen, indien aan elk van de volgende voorwaarden is voldaan :
1° de aanbestedende overheid oefent, samen met andere aanbestedende overheden, op die rechtspersoon toezicht uit zoals op hun eigen diensten;
2° meer dan 80 % van de activiteiten van die rechtspersoon behelst de uitvoering van taken die hem zijn toegewezen door de controlerende aanbestedende overheden of door andere, door diezelfde aanbestedende overheden gecontroleerde rechtspersonen; en
3° er is geen directe participatie van privékapitaal in de gecontroleerde rechtspersoon met uitzondering van geen controle of blokkerende macht opleverende vormen van participatie van privékapitaal, vereist krachtens de nationale wetgeving, in overeenstemming met de verdragen, die geen beslissende invloed uitoefenen op de gecontroleerde rechtspersoon.
Met de collegebeslissing van 12 mei 2017 (jaarnummer 4463) werden de bevoegdheden van de districtscolleges vastgelegd.
Artikel 11 bepaalt dat het districtscollege bevoegd is voor plaatsen, herplaatsen en onderhoud van openbare verlichting op lokale straten en pleinen.
In het gemeenteraadsbesluit van 31 mei 2021 (jaarnummer 309) werden de bovenlokale locaties vastgesteld.
De omschrijving Kroonwijk omvat de volgende straten en pleinen:
Locaties | Lokaal / Bovenlokaal | Locaties | Lokaal / Bovenlokaal | |
Akkerbouwstraat | Lokaal | Kasterveldenstraat | Lokaal | |
Albert Meulemansstraat | Lokaal | Meereigen | Lokaal | |
Boerenkrijgplein | Lokaal | Moeshofstraat | Lokaal | |
De Meers | Lokaal | Pieter Corbeelstraat | Lokaal | |
Du Chastellei | Lokaal | Sint-Lutgardisstraat | Lokaal | |
Frans Adriaenssensstraat | Lokaal | Tangehoefstraat | Lokaal | |
Grasbloemstraat | Lokaal | Terlindenhofstraat | Lokaal | |
Jozef Van Gansenstraat | Lokaal |
Met de collegebeslissing van 5 maart 2021 (jaarnummer 1473) staat de stad in voor de opmaak en uitrol (zowel praktisch als financieel) van de wijklichtplannen, de assen doorheen de districten en de specifieke lichtprojecten voor de omvorming naar LED uit het lichtactieplan. Daarbij neemt de stad de kosten op voor de uitrol van het actieplan dimming en het actieplan retrofit.
De bovenlokale budgetten zijn opgenomen in het meerjarenbudget 2020-2025 onder de beleidsdoelstelling 2LMS030112 “Openbaar domein, aanleg en heraanleg onderhoud infrastructuur, Lichtplan wordt versneld uitgerold”. (2LMS030112M02208/225/5153000000/SUB_NR/2200)
Het districtscollege neemt kennis van de offerte voor de opdracht SWOU12866A, vernieuwen van openbare verlichting LED_WIJK_11002Q12_Kroonwijk, opgemaakt door Fluvius System Operator, Brusselsesteenweg 199 te 9090 Melle met ondernemingsnummer 0477 445 084.
Het districtscollege keurt het lichtplan voor het vernieuwen van openbare verlichting, LED_WIJK_11002Q12_Kroonwijk, goed.
Het districtscollege geeft opdracht aan
Dienst | Taak |
SW/PR/ADM | Het lichtplan en de offerte ter goedkeuring voorleggen aan het college. |
Op 27 april 2012 (jaarnummer 4330) keurde het college het algemeen lichtplan voor de stad Antwerpen goed.
Op 05 maart 2021 (jaarnummer 01473) keurde het college van burgemeester en schepenen de principes uit de nota “lichtactieplan 100%LED2030” goed.
De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling legt het lichtplan ter goedkeuring en de offerte ter kennisneming voor.
De werken omvatten:
De offerte voldoet aan de principes zoals vastgelegd in het actieplan 100% LED in 2030.
Fluvius System Operator is overeenkomstig het Energiedecreet van 8 mei 2009 de door de VREG vergunde werkmaatschappij voor 14 Vlaamse opdrachthoudende verenigingen (intergemeentelijke samenwerkingsverbanden).
Artikel 398 uit het Decreet Lokaal bestuur bepaalt in paragraaf 1 dat de gemeenten beslissen over de beheersoverdracht overeenkomstig de statuten van het samenwerkingsverband, waarbij in paragraaf 2, 3° de opdrachthoudende vereniging wordt gedefinieerd als een samenwerkingsverband met beheersoverdracht waaraan de deelnemende gemeenten de uitvoering van een of meer duidelijk omschreven bevoegdheden met betrekking tot een of meer functioneel samenhangende beleidsdomeinen toevertrouwen.
Onder beheersoverdracht wordt verstaan het toevertrouwen door de deelnemende gemeenten aan het samenwerkingsverband van de uitvoering van door hen genomen beslissingen in het kader van zijn doelstellingen, in die zin dat de deelnemende gemeenten zich het recht ontzeggen zelfstandig of samen met derden dezelfde opdracht uit te voeren.
Artikel 30§3 (gezamenlijke In-house-toezicht) van de wet van 17 juni 2016 is van toepassing.
§ 3. De aanbestedende overheid die op een privaat- of publiekrechtelijke rechtspersoon geen controle uitoefent in de zin van paragraaf 1, kan een overheidsopdracht plaatsen bij die rechtspersoon zonder deze wet toe te passen, indien aan elk van de volgende voorwaarden is voldaan :
In het gemeenteraadsbesluit van 31 mei 2021 (jaarnummer 309) werden de bovenlokale locaties vastgesteld.
Flamingostraat, Ijsvogelstraat, Kruisbekestraat, Kwartelstraat, Laarsebaan, Pinguïnstraat, Sijsstraat, Struisvogelstraat, Trompetvogelstraat, Wulpstraat, Sijsstraat, Winterkoningstraat zijn lokale straten.
Met de collegebeslissing van 5 maart 2021 (jaarnummer 1473) staat de stad in voor de opmaak en uitrol ( zowel praktisch als financieel ) van de wijklichtplannen, de assen doorheen de districten en de specifieke lichtprojecten voor de omvorming naar LED uit het lichtactieplan. Daarbij neemt de stad de kosten op voor de uitrol van het actieplan dimming en het actieplan retrofit.
Het districtscollege neemt kennis van de offerte voor de opdracht SWPR13100A, vernieuwen van openbare verlichting, wijk Laarsebaan, opgemaakt door Fluvius System Operator, Brusselsesteenweg 199 te 9090 Melle met ondernemingsnummer 0477 445 084.
Het districtscollege keurt het lichtplan voor het vernieuwen van openbare verlichting, wijk Laarsebaan goed.
Het districtscollege geeft opdracht aan
Dienst | Taak |
SW/PR/ADM | Het lichtplan en de offerte ter goedkeuring voorleggen aan het college. |
Op 27 april 2012 (jaarnummer 4330) keurde het college het algemeen lichtplan voor stad Antwerpen goed.
Op 05 maart 2021 (jaarnummer 01473) keurde het college de principes uit de nota “lichtactieplan 100% LED2030” goed.
Voor het vernieuwen van de openbare verlichting Van Heybeeckstraat (LED_WIJK_11002Q12_Kroonwijk) vroeg de bedrijfseenheid Stadsontwikkeling een lichtstudie aan Fluvius System Operator. Fluvius System Operator maakte op basis van het lichtplan een offerte, referentie 358062/ONT/PMI/1, op ten bedrage van 35.426,68 EUR (exclusief btw).
De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling legt het lichtplan ter goedkeuring en de offerte ter kennisneming voor.
De werken omvatten:
Alle materialen zijn uitgevoerd in de kleur stadsgrijs.
Fluvius System Operator is overeenkomstig het Energiedecreet van 8 mei 2009 de door de VREG vergunde werkmaatschappij voor 14 Vlaamse opdrachthoudende verenigingen (intergemeentelijke samenwerkingsverbanden).
Artikel 398 uit het Decreet Lokaal bestuur bepaalt in paragraaf 1 dat de gemeenten beslissen over de beheersoverdracht overeenkomstig de statuten van het samenwerkingsverband, waarbij in paragraaf 2, 3° de opdrachthoudende vereniging wordt gedefinieerd als een samenwerkingsverband met beheersoverdracht waaraan de deelnemende gemeenten de uitvoering van een of meer duidelijk omschreven bevoegdheden met betrekking tot een of meer functioneel samenhangende beleidsdomeinen toevertrouwen.
Onder beheersoverdracht wordt verstaan het toevertrouwen door de deelnemende gemeenten aan het samenwerkingsverband van de uitvoering van door hen genomen beslissingen in het kader van zijn doelstellingen, in die zin dat de deelnemende gemeenten zich het recht ontzeggen zelfstandig of samen met derden dezelfde opdracht uit te voeren.
Artikel 30§3 (gezamenlijke In-house-toezicht) van de wet van 17 juni 2016 is van toepassing.
§ 3. De aanbestedende overheid die op een privaat- of publiekrechtelijke rechtspersoon geen controle uitoefent in de zin van paragraaf 1, kan een overheidsopdracht plaatsen bij die rechtspersoon zonder deze wet toe te passen, indien aan elk van de volgende voorwaarden is voldaan :
1° de aanbestedende overheid oefent, samen met andere aanbestedende overheden, op die rechtspersoon toezicht uit zoals op hun eigen diensten;
2° meer dan 80 % van de activiteiten van die rechtspersoon behelst de uitvoering van taken die hem zijn toegewezen door de controlerende aanbestedende overheden of door andere, door diezelfde aanbestedende overheden gecontroleerde rechtspersonen; en
3° er is geen directe participatie van privékapitaal in de gecontroleerde rechtspersoon met uitzondering van geen controle of blokkerende macht opleverende vormen van participatie van privékapitaal, vereist krachtens de nationale wetgeving, in overeenstemming met de verdragen, die geen beslissende invloed uitoefenen op de gecontroleerde rechtspersoon.
Met de collegebeslissing van 12 mei 2017 (jaarnummer 4463) werden de bevoegdheden van de districtscolleges vastgelegd.
Artikel 11 bepaalt dat het districtscollege bevoegd is voor plaatsen, herplaatsen en onderhoud van openbare verlichting op lokale straten en pleinen.
In het gemeenteraadsbesluit van 31 mei 2021 (jaarnummer 309) werden de bovenlokale locaties vastgesteld.
De Van Heybeeckstraat is een lokale straat.
Met de collegebeslissing van 5 maart 2021 (jaarnummer 1473) staat de stad in voor de opmaak en uitrol (zowel praktisch als financieel) van de wijklichtplannen, de assen doorheen de districten en de specifieke lichtprojecten voor de omvorming naar LED uit het lichtactieplan. Daarbij neemt de stad de kosten op voor de uitrol van het actieplan dimming en het actieplan retrofit.
De bovenlokale budgetten zijn opgenomen in het meerjarenbudget 2020-2025 onder de beleidsdoelstelling 2LMS030112 “Openbaar domein, aanleg en heraanleg onderhoud infrastructuur, Lichtplan wordt versneld uitgerold”. (2LMS030112M02208/225/5153000000/SUB_NR/2200)
Het districtscollege neemt kennis van de offerte voor de opdracht SWOU12866A, vernieuwen van openbare verlichting Van Heybeeckstraat LED_WIJK_11002Q12_Kroonwijk, opgemaakt door Fluvius System Operator, Brusselsesteenweg 199 te 9090 Melle met ondernemingsnummer 0477 445 084.
Het districtscollege keurt het lichtplan voor het vernieuwen van openbare verlichting, Van Heybeeckstraat LED_WIJK_11002Q12_Kroonwijk, goed.
Het districtscollege geeft opdracht aan
Dienst | Taak |
SW/PR/ADM | Het lichtplan en de offerte ter goedkeuring voorleggen aan het college. |
De Frans de l'Arbrelaan in het district Merksem:
Op 28 december 2021 werd een aanvraag ingediend door een bewoner van de Frans de l'Arbrelaan om een voorbehouden parkeerplaats voor personen met een handicap in te richten.
Het aanvullend reglement wordt tevens aangepast aan de huidige toestand in de straat: een deel van de straat werd immers heraangelegd waarbij, ter hoogte van de Minister Delbekelaan, het Duvelsplein werd aangelegd. De Frans de l'Arbrelaan is na deze heraanleg gelegen tussen de Sint-Bartholomeusstraat en de Heirmanstraat.
De proefopstelling waarbij maatregelen werden genomen ten behoeve van de veiligheid van de fietser tijdens de voorbereidende werken aan het Duvelsplein (collegezitting van 7 augustus 2020, jaarnummer 6702), is niet meer van toepassing omdat de heraanleg van dit plein ondertussen afgerond is.
Een aangepast aanvullend verkeersreglement wordt opgesteld:
De parkeerbalans is positief: er werden vier bijkomende parkeerplaatsen ingericht ter hoogte van het Duvelsplein.
De districtsraad geeft gunstig advies over het ontwerp van een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Frans de l'Arbrelaan in het district Merksem, ter vervanging van het aanvullend reglement, goedgekeurd in het college van 24 mei 2019 (jaarnummer 4472).
De Meereigen in het district Merksem:
Op 21 februari 2022 werd een aanvraag ingediend door een bewoner van de Meereigen om een voorbehouden parkeerplaats voor personen met een handicap in te richten.
De districtsraad geeft gunstig advies over het ontwerp van een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Meereigen in het district Merksem, ter vervanging van het aanvullend reglement, goedgekeurd in het college van 11 maart 2022 (jaarnummer 2113).
De Van Praetlei in het district Merksem:
Op 30 september 2021 (jaarnummer 236) gaf het districtscollege van Merksem gunstig advies over het ontwerp van een aanvullend verkeersreglement voor de Van Praetlei.
De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling (afdeling Mobiliteit) stelt nu voor om dit besluit in te trekken.
Er werd een aanvraag gedaan om een parkeerplaats voor personen met een handicap in te richten ter hoogte van huisnummer 13. Bij de aanvraag werd een verklaring op eer bijgevoegd waarbij vermeld werd dat men niet over een garage beschikt. Achteraf bleek dat de aanvrager een garage huurde op een ander adres in de straat en dat de aanvrager bijgevolg niet meer voldoet aan de voorwaarden om in aanmerking te komen voor een parkeerplaats voor personen met een handicap.
Het districtscollege van 30 september 2021 (jaarnummer 236) wordt daarom ingetrokken.
De districtscollege beslist om het besluit van 30 september 2021 (jaarnummer 236) in te trekken.
Het vervolledigen van het fietsnetwerk en werk maken van leesbare - veilige fietscorridors met voldoende ruimte blijft één van de belangrijkste opgaves voor de komende jaren. Daarom is het noodzakelijk om de juiste fietsmaatregel op de juiste plaats in te zetten. Met de fietsstraat beschikt de stad Antwerpen over een maatregel die sinds 10 januari 2012 wettelijk toepasbaar is.
Op 2 juni 2020 besliste het college (jaarnummer 4697) om bijkomende fietsstraatassen uit te rollen. Deze fietsstraten werden in een eerste fase versneld uitgerold door middel van signalisatie en markering. De komende jaren zullen de stad en de districten de nieuwe fietsstraten ook definitief aanleggen, met een kenmerkende rode asfalt. Voor de straten die niet in onderhoud, heraanleg of rioleringswerken zitten, zal de stad instaan om de rode asfaltlaag aan te brengen. In de meerjarenbegroting van de stad Antwerpen werden middelen voorzien om stapsgewijs de rode lopers uit te rollen.
Op 11 februari 2022 keurde het college de proefopstelling in de Molenlei, district Merksem goed om eenrichtingsverkeer, uitgezonderd voor fietsers en bestuurders van speed pedelecs, in te voeren. Dit voor een periode van zes maanden.
In afwachting van deze proefopstelling legt de bedrijfseenheid Stadsontwikkeling een definitief ontwerp, scenario enkelrichting en een scenario dubbelrichting ter goedkeuring voor.
De Molenlei maakt onderdeel uit van het fietsroutenetwerk van de stad Antwerpen.
Verder door maakt de fietsstraat Molenlei connectie met een toekomstige fietsstraat in de Du Chastellei en de fietsstraat in de Speelpleinstraat.
Voor de Molenlei werd een ontwerp uitgewerkt. Het gaat om een beperkte ingreep (dus geen gevel-tot-gevel heraanleg).
Momenteel loopt er ook een proefopstelling voor een nieuwe verkeerscirculatie in de Molenlei. Met de nieuwe proefopstelling wordt de Molenlei grotendeels enkelrichting voor autoverkeer gemaakt. Voor het nieuwe ontwerp van de Molenlei werd daarom een scenario enkelrichting en een scenario dubbelrichting uitgewerkt, in afwachting van de evaluatie van de proefopstelling. Dit is nodig om bij een beslissing snel te kunnen schakelen naar de structurele aanleg van de fietsstraat op terrein. In beide scenario's blijft de ruimte tussen de parkeerstroken echter even breed en is er geen groot verschil in aanleg.
De grijze asfalt wordt vervangen door rode asfalt.
De huidige rijbaankussens blijven behouden.
In het scenario dubbelrichtingsverkeer wordt er bijkomend een overrijdbare middenstrook in (mozaïek)keien voorzien die de rijbaan visueel opdeelt in twee (rode) rijlopers. Deze maatregel moet er voor zorgen dat het niet inhalen van fietsers beter gerespecteerd wordt.
Tussen de Bredabaan en het Victor Roossensplein wordt in beide scenario's de rijbaan versmald en een overrijdbare middenstrook aangebracht. Van en naar de Bredabaan wordt er eveneens een 'rechtsaf voor rood'-oplossing voorzien in functie van fietscomfort. De vrijgekomen ruimte aan de zijde van het Victor Roosensplein wordt onthard en vergroend. Ook de ontsluiting van het Victor Roossensplein vereenvoudigt. Het in- en uitrijden wordt gebundeld op één kruispunt met de Molenlei.
Omgevingsvergunning
Met de collegebeslissing van 12 mei 2017 (jaarnummer 4463) werden de bevoegdheden van de districtscolleges gecoördineerd.
Artikel 11 bepaalt dat het districtscollege bevoegd is voor lokale straten en pleinen.
In het gemeenteraadsbesluit van 31 mei 2021 (jaarnummer 309) werden de bovenlokale locaties vastgesteld.
De Molenlei is een lokale straat.
De heraanleg van de fietsstraat Molenlei wordt voorzien met bovenlokale middelen.
Het nodige budget wordt voorzien bij aanpassing meerjarenplan (AMJP5) op 2LMS010402A00000/224/5153000000/Intern/SUB_NR/2300.
Het districtscollege keurt het definitief ontwerp (15 maart 2022) voor de aanleg van een fietsstraat, scenario enkelrichting, in de Molenlei, district Merksem goed.
Het districtscollege keurt het definitief ontwerp (15 maart 2022) voor de aanleg van een fietsstraat, scenario dubbelrichting, in de Molenlei, district Merksem goed.
Het districtscollege geeft opdracht aan:
Dienst | Taak |
SW/PR/ADM | Definitief ontwerp ter goedkeuring voorleggen aan het college |
fase | actie | datum | jaarnummer |
adviezen | inspraak Junior Team | 31 maart 2021 |
|
digitale bevraging via OOR | mei 2021 |
| |
inspraakmoment bewoners en gebruikers | 18 mei 2021 |
| |
speelruimtevergadering | 24 februari 2022 |
|
Het districtscollege van Merksem wenst in Hof ter Heyde een kwalitatieve speel- en verblijfzone te creëren en de belevingswaarde te optimaliseren voor jong en oud.
Vanwege het specifieke karakter van het projectgebied dient hierbij rekening gehouden te worden met de sfeer van het park en de reeds aanwezige natuurlijke elementen, zoals reliëf, bomen en boomwortels, nattere gedeelten op het terrein, enzovoort.
Op basis van de ingewonnen adviezen van de deskundigen werd de bestaande toestand geanalyseerd.
Het concept voorziet een combinatie van speelaanleidingen en een aantal kleinschalige speeltoestellen verspreid over het park, die maximaal opgaan in de natuurlijke omgeving en de belevingswaarde van het park versterken.
Er zijn verschillende zones:
Met de collegebeslissing van 12 mei 2017 (jaarnummer 4463) werden de bevoegdheden van de districtscolleges vastgelegd.
Artikel 4 bepaalt dat het districtscollege bevoegd is voor de aanleg, heraanleg en onderhoud van lokale speelterreinen.
Artikel 12 bepaalt dat het districtscollege bevoegd is voor lokale parken en groenaanplanting.
Het infomoment voor de bewoners en gebruikers vond plaats op 18 mei 2021. Het Junior Team gaf tijdens hun bijeenkomst op 31 maart 2021 haar dromen mee voor het nieuwe speelterrein. In mei konden bewoners en gebruikers ook een digitale bevraging invullen via OOR.
Het voor deze opdracht vereist budget is voorzien op SUB_NR/INTERN/2300/5071000000/220/2MER010103M01289.
Het districtscollege keurt de projectdefinitie en het concept (15 maart 2022) voor de heraanleg van het speelterrein in Hof ter Heyde, district Merksem, goed.
Het districtscollege geeft opdracht aan:
Dienst | taak |
SW/PR/ONT | na de inspraakprocedure:
|
Bestuurscoördinator district | communicatie en participatietraject organiseren |
Voor de opdracht 'Leveren en plaatsen van een volière voor gemeentepark Merksem' werd onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking GAC_2021_01818 uitgeschreven. Meerdere firma's werden aangeschreven om offerte uit te brengen. Er werden geen offertes ingediend.
Uit navraag bij de aangeschreven firma’s bleek dat men om diverse redenen, waaronder het budget, geen offerte had ingediend.
Daarom wordt voorgesteld om procedure met besteknummer GAC_2021_01818 stop te zetten en de opdracht in licht gewijzigde vorm opnieuw via een onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking GAC_2022_02158 in de markt te plaatsen. De nood om de huidige houten vogelkooi te vervangen is er immers nog altijd.
De opdracht wordt gegund aan de inschrijver die de economisch meest voordelige offerte heeft ingediend, rekening houdend met de volgende gunningscriteria:
In toepassing van artikel 85 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, houdt het volgen van een (plaatsings)procedure geen verplichting in tot het gunnen of het sluiten van de opdracht. De aanbestedende overheid kan zowel afzien van het gunnen of het sluiten van de opdracht als de procedure herbeginnen, desnoods op een andere wijze.
In toepassing van artikel 42, §1, eerste lid, 1°, a) van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, zal deze opdracht worden gegund bij onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking omdat de goed te keuren uitgave niet hoger is dan het bij het artikel 90, eerste lid, 1° van het Koninklijk Besluit Plaatsing van 18 april 2017 vastgelegd bedrag van 140.000,00 EUR (zonder belasting over de toegevoegde waarde), met name de drempel vermeld in artikel 11, eerste lid, 2° van het Koninklijk Besluit Plaatsing van 18 april 2017.
In toepassing van artikel 81 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, baseert de aanbestedende overheid de gunning van de overheidsopdracht op de economisch meest voordelige offerte. De economisch meest voordelige offerte uit het oogpunt van de aanbestedende overheid wordt vastgesteld rekening houdend met de gunningscriteria. Ze vermeldt de gunningscriteria in de aankondiging van de opdracht of in een ander opdrachtdocument.
Artikel 56, §3, 4° van het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 stelt dat het college bevoegd is voor het voeren van de plaatsingsprocedure, de gunning en de uitvoering van overheidsopdrachten.
Artikel 56, §3, 5° van het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 stelt dat het college bevoegd is voor de vaststelling van de plaatsingsprocedure en de voorwaarden van overheidsopdrachten als het gaat om een opdracht die past binnen het begrip dagelijks bestuur.
Met de collegebeslissing van 12 mei 2017 (jaarnummer 04463) werden de bevoegdheden van de districtscolleges gecoördineerd. Artikel 12 bepaalt dat het districtscollege bevoegd is voor groen.
Het districtscollege keurt de stopzetting van de opdracht inzake GAC_2021_01818 voor 'Leveren en plaatsen van een volière voor gemeentepark Merksem' goed.
Het districtscollege keurt bestek GAC_2022_02158 voor Leveren en plaatsen van een volière voor gemeentepark Merksem goed en keurt eveneens goed dat hiervoor een onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking wordt uitgeschreven.
De financieel directeur verleent zijn visum en regelt de financiële aspecten als volgt:
Omschrijving | Bedrag | Boekingsadres | Bestelbon |
Leveren en plaatsen van een volière voor gemeentepark Merksem |
budgetplaats: 5074000000 |
bestelbon bij gunning |