Er werden geen opmerkingen gemaakt over de notulen van de zitting van 17 oktober 2022, bijgevolg worden zij als goedgekeurd beschouwd.
Wij keuren het voorontwerp Masterplan Scheldeboorden Linkeroever goed, mits rekening wordt gehouden met volgende elementen:
Mobiliteit
Evenementen
Toegankelijkheid
• (8) Er voor de parkpaden ook logische looplijnen tussen de bewoning, de dijk en de verschillende bestemmingen binnen het projectgebied worden uitgewerkt. Nu lijkt er te eenzijdig gefocust te zijn op wandelpaden in de langsrichting parallel aan de dijk;
• (9) Er naar de dijk voldoende glooiende, en integraal toegankelijke paden zijn en niet enkel trappen.
• (10) Er voldoende zitplaatsen, met rug- en armleuningen worden voorzien doorheen het gebied.
• (11) Er in het park beschutte plaatsen worden voorzien.
Programma
• (12) Alle momenteel aanwezige sport- en spelinfrastructuur wordt op zijn minst behouden. Een andere positionering kan uiteraard.
• (13) De sportlocaties, o.a. op het Frederik van Eedenplein, op voldoende afstand van de bewoning worden voorzien ifv het vermijden van geluidsoverlast.
• (14) Er onderzocht wordt of er een mountainbikeroute kan starten aan de parking op de Gloriantlaan, die door het Esmoreitpark/Sint-Annabos/Middenvijver loopt richting het Waasland en/of aansluiting kan vinden op bestaande mountainbikeroutes (bv. die in Kruibeke).
• (15) Er ruimte wordt voorzien die in de toekomst eventueel medebeheer toelaat (bv. een samentuin);
• (16) Thonetje blijvend voorzien wordt voor het verenigingsleven;
• (17) Kunstwerken in het gebied in overleg en/of cocreatie met de buurt en met cultuurorganisaties worden geplaatst.
• (18) Sanitair voorzien wordt aan clusters van sport, spel en recreatie en aan de mobiliteitshub;
• (19) Er op het F Van Eedenplein ruimte wordt voorzien voor levendigheid: kermis, markt, frietkot, sport, spel, .
• (20) Er voldoende en aangepaste programmatie voor de plaats onder de luifel op het Frederik van Eeden wordt voorzien.
• (21) Het voorzien van voldoende ruiterpaden in het Esmoreitpark en omgeving.
De districtsraad Antwerpen keurt het volgende amendement eenparig goed.
De Vlaamse Waterweg werkt in het kader van het Sigmaplan aan de ophoging van de dijken te Linkeroever. Deze dijkverhoging vormt een opportuniteit om de Scheldeboorden op te waarderen tot een groene promenade. Die zal lopen van de geplande fiets- en wandelbrug ten zuiden van de stad langs beide oevers tot aan de Oosterweelfietstunnel.
Op 24 april 2020 (jaarnummer 3723) keurde het college de uit te schrijven opdracht, de ambitielijnen en de organisatiestructuur goed voor het project Scheldeboorden Linkeroever.
Op 30 april 2020 (jaarnummer 3861) keurde het college de selectieleidraad goed voor het masterplan en ontwerp publieke ruimte Scheldeboorden Linkeroever.
Voor de opdracht ‘Scheldeboorden Linkeroever. Opmaak masterplan en ontwerp- en uitvoeringsdossier publieke ruimte’ werd mededingingsprocedure met onderhandeling GAC_2019_01097 uitgeschreven.
Op 14 augustus 2020 (jaarnummer 6484) keurde het college de selectie van de kandidaten goed, op basis van selectieleidraad GAC_2019_01097.
Op 19 februari 2021 (jaarnummer 1429) werd de opdracht gegund aan Bureau Bas Smets bvba, Madouplein 8 te 1210 sint-Joost-Ten-Node, met ondernemingsnummer 0808.532.315.
Op 28 januari 2022 (jaarnummer 773) keurde het college de fase ‘analyse en visie’ van het masterplan Scheldeboorden Linkeroever goed.
Op 14 oktober 2022 (jaarnummer 8439) keurde het college het voorontwerp van het masterplan Scheldeboorden Linkeroever goed.
Het stadsbestuur grijpt de dijkophoging aan om langs de Scheldeoever tegenover de Antwerpse rede een groene promenade te maken.
De opdracht bestaat uit twee luiken:
Het voorontwerp masterplan bouwt voort op de analyse- en visienota en is een verdere verfijning van de hierin geformuleerde ambities:
1. Een divers oeverlandschap
Er ontstaan drie parallelle landschappelijke figuren die elk aansluiting zoeken tot een specifieke landschapstypologie. Een eerste landschappelijke figuur zoekt aansluiting tot het grotere bestaande raster dat Linkeroever structureert en instaat voor de grootschalige functionele verbindingen. De typerende laanfiguur wordt getransformeerd tot ecologische en verkoelende assen door intensieve vergroening en beplantingen.
Langs de Schelde is het slikken- en schorrenlandschap onderhevig aan de getijdendynamiek van de rivier. De uitvoering van de Sigmadijk en de scherp afgelijnde vaargeul van de Schelde brengen onzekerheden met zich mee voor de toekomst van het waardevolle gebied. Samen met experten gaan de ontwerpers op zoek naar strategieën om het landschap te beschermen en waar mogelijk uit te breiden.
Tussen deze twee lineaire landschappen zit het wastinelandschap opgehangen. Dit halfopen landschap gedijt goed in de dynamische aard van een zandlandschap. Door middel van het creëren van de juiste condities van inheemse beplantingen en lokale herprofilering ontstaat een biodivers en bodemeigen, zanderig landschap.
2. Een continue boord
Drie figuren structureren de Scheldeboorden. De Sigmadijk resulteert in een onafgebroken Scheldewandeling van 6 km en zal de hele projectgrens volgen aan de Scheldekant. We zien de Sigmadijk als een lineair landschap, dat zowel de relatie aangaat met de Schelde als met het park, en zo de afstand tot de rivier verkleint.
Waar mogelijk, wordt de dijk landinwaarts getrokken om meer getijdennatuur te creëren. Waar voldoende breedte is, wordt de dijk aan de parkkant landschappelijk geïntegreerd. Verschillende uitkijkpunten worden op de dijk geïnstalleerd als rustpunten.
De compacte, efficiënte laanfiguur loopt aan landzijde over de hele lengte van de site en ontsluit zowel de woningen, de parkstad als het programma in het park. We creëren een intelligente randfiguur die snel verkeer in de rand concentreert en waardoor de parkgebruiker ten volle kan genieten van de zachte boord.
In de parkzone zal een meanderende padenstructuur het programma op een logische manier met elkaar verbinden. Deze paden zijn op menselijke schaal en zoeken ook buiten hun grenzen aansluiting tot het informele, trage-wegen-systeem. Langsheen het tragere systeem nestelen zich de publieke voorzieningen en wordt de bezoeker langsheen verschillende bijzondere momenten geleid.
De parkeervisie betreft een verhaal op drie lijnen. Dagdagelijks parkeren wordt georganiseerd in de compacte laanfiguur als langsparkeren. Op strategische plekken worden clusterparkings ingezet die de parkeerdruk tijdens zonnige dagen en kleine evenementen opvangt. Bij grote evenementen ontstaat een zeer grote parkeervraag op een korte tijdsperiode. In de eerste plaats wordt ingezet op het openbaar vervoer, de fiets en de P&R. Daarnaast kan ingezet worden op evenementparkeren waarbij delen van het openbaar domein tijdelijk worden ingezet als parking.
3. Een levendig park
We zien de Scheldeboorden als een continu landschap waarin het recreatieve programma zijn plek vindt. Om het park op te laden worden op strategische plekken happen uit de groene onderlegger genomen.
Puntsgewijs verspreiden zich kleinere recreatieve elementen, zoals sport- en speelelementen, over de site. Waar nodig worden tekorten opgevangen door meer recreatie te voorzien, het programma wordt gelijkmatig verspreid waardoor overprogrammatie steeds vermeden wordt.
De bebouwde stroken zetten zich sterk af van de parkruimte waardoor er geen interactie is tussen beide sferen. Een heropwaardering van het programma is bijgevolg nodig. Samen met de stakeholders gaan we op zoek naar manieren om de stroken open te trekken en meer porositeit te introduceren. Zowel het park als het programma zullen hier voordelen van ondervinden. Het park wordt hierdoor geactiveerd en het programma krijgt meer zichtbaarheid. De groene onderlegger neemt echter altijd de overhand.
Frederik Van Eedenplein, hart van Linkeroever
Voor het Frederik Van Eedenplein worden vijf ambities vooropgesteld om van het plein het hart van Linkeroever te maken.
Met het collegebesluit van 12 mei 2017 (jaarnummer 4463) werden de bevoegdheden van de districtscolleges vastgelegd. Artikel 11 bepaalt dat het districtscollege bevoegd is voor lokale straten en pleinen. Het district is niet bevoegd voor bovenlokaal openbaar domein. Artikel 138 van het Decreet Lokaal bestuur bepaalt dat de districtsraad een algemene adviesbevoegdheid heeft voor alle aangelegenheden die betrekking hebben op het district.
Het voor deze opdracht vereiste budget voor de studiekosten voor de opmaak van het masterplan Scheldeboorden is voorzien op SUB_NR/INTERN/2100/5153000000/214/2WNS030203M01785/2SA050600 en SUB_NR/INTERN/2200/5153000000/214/2WNS030203M01785/2SA050600
Gunstig advies en aanbevelingen verder te onderzoeken:
Conclusie masterplan:
- Verdere uitwerking van de geïntroduceerde begrippen zoals de voorgestelde momenten en activiteiten dmv een exactere definiëring.
- Verdere uitwerking van het Van Eedenplein en bijhorende programmering. Nadenken over de centraliteit van het plein, de wijze van toekomen, verblijven (programmatie, ontwerp publieke ruimte met luifel etc.) en vervolgens doorstromen naar andere delen van het park en Linkeroever.
- Integreren van de zone tussen het Van Eedenplein en de Charles De Costerlaan als verderzetting van de parkzone waarbij nieuwe publieke gebouwen in een campus-achtige setting mogelijk dienen te zijn. Het park dient evenwel steeds de overhand te houden op de publieke bouwfuncties.
- Duidelijk benoemen van de noodzakelijke ambities om het vooropgestelde eindbeeld van het masterplan veilig te stellen.
- Verdere uitwerking van de binnen- en buitendijkse werelden en de connectie tussen beiden.
Het coördinatieoverleg openbaar domein geeft gunstig advies op het voorontwerp masterplan Scheldeboorden op voorwaarden dat:
De districtsraad Antwerpen keurt het volgende besluit eenparig goed.
De districtsraad adviseert het voorontwerp van het masterplan Scheldeboorden Linkeroever gunstig, op voorwaarde dat rekening wordt gehouden met volgende elementen:
Mobiliteit
Evenementen
Toegankelijkheid
Programma
De districtsraad heeft de jaarrekening 2021 vastgesteld in de zitting van 16 mei 2022 (jaarnummer 65). Na vaststelling van de jaarrekening door de districtsraad, werd de jaarrekening voor goedkeuring verzonden naar de gouverneur van Provincie Antwerpen.
De gouverneur heeft met het besluit van 5 oktober 2022 de jaarrekening 2021 van district Antwerpen goedgekeurd. Met dit besluit wordt de goedkeuring van de gouverneur ter kennisneming voorgelegd aan de districtsraad.
Het Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017:
artikel 332, §1, derde lid dat alle besluiten en opmerkingen van de toezichthoudende overheid ter kennis worden gebracht op de eerstvolgende vergadering van de gemeenteraad of van de raad voor maatschappelijk welzijn.
Het besluit van de Vlaamse Regering van 25 juni 2010 betreffende de beleids- en beheerscyclus van de gemeenten, de provincies en de openbare centra voor maatschappelijk welzijn:
De districtsraad neemt kennis van het besluit van de gouverneur van 5 oktober 2022, waarin de jaarrekening 2021 van district Antwerpen wordt goedgekeurd.
De districtsraad keurde in zitting van 16 mei 2022 (jaarnummer 67) de vierde aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 goed.
De districten ontvingen de interne onderrichtingen voor aanpassing van het meerjarenplan met dienstmededeling van 30 juni 2022 van de bedrijfseenheid Financiën.
De districtsraad Antwerpen keurt het volgende besluit met 18 stemmen voor, 7 stemmen tegen en 1 onthouding goed.
Voor: Cordy Paul, Van Leuffel Charlie, Demeyer Annemie, Delmas Laura, Boeckmans Adrjen, Dehaen Babette, Niesten Freek, Wuyts Marita, Steyaert Bart, Van den Borne Tom, Meeusen Femke, Poppe Anne, Touré Nana, Paris Amber, Vrelust Marie, Verreet Simon, Markowitz Samuel, Thoelen Annelies.
Tegen: Luyckx Sascha, Talhaoui Fauzaya, Detiège Maya, Dogan Ebubekir, Peeters Nadine, Gulhan Sah, Darmach Farid.
Onthouding: Lutgardis van Craenenbroeck
De districtsraad wijzigt de kredieten van het lopend boekjaar en stelt de kredieten van het volgend boekjaar vast.
De financiële gevolgen worden opgenomen in de decretaal opgelegde documenten, als bijlage aan dit besluit.
In het kader van het decreet lokaal cultuurbeleid stelde stad Antwerpen een strategische meerjarenplanning op waarin de beleidsprioriteiten van het lokaal cultuurbeleid worden uitgewerkt. ‘Iedereen vindt in Antwerpen een veelzijdig lokaal cultuuraanbod en het forum om zichzelf te ontplooien’ is de strategische doelstelling die in de meerjarenplanning opgenomen werd voor de uitwerking van het lokaal cultuurbeleid.
De concrete uitwerking van deze centrale strategische doelstelling gebeurt grotendeels in de districten, de cultuurwerking in de districten vormt de basis van het lokaal cultuurbeleid.
Stad Antwerpen is lid van de vzw Lokaal Cultuurbeleid district Antwerpen. Bij gemeenteraadsbesluit van 25 maart 2019 (jaarnummer 244) werd mevrouw Femke Meeusen aangeduid als afgevaardigde namens de stad in de algemene vergadering.
Met het bericht van 2 november 2022 meldt de vzw Lokaal Cultuurbeleid district Antwerpen dat op 7 december 2022 een digitale algemene vergadering zal plaatshebben met volgende agendapunten:
Volgens de samenwerkingsovereenkomst tussen stad Antwerpen en vzw Lokaal Cultuurbeleid district Antwerpen dient de begroting ter goedkeuring te worden voorgelegd aan de districtsraad Antwerpen.
De raad van bestuur van vzw Lokaal Cultuurbeleid district Antwerpen keurde op 13 oktober 2022 het actieplan en de begroting 2023 goed en legt deze ter goedkeuring voor aan de districtsraad Antwerpen en de algemene vergadering.
Het actieplan van het district wordt opgenomen in het geheel van het geïntegreerde actieplan van het lokaal cultuur-/vrijetijdsbeleid van alle districten en het overkoepelend stedelijk beleid.
Het decreet over het lokaal bestuur bepaalt dat de stadsafgevaardigde in de algemene vergadering van vzw Lokaal Cultuurbeleid district Antwerpen handelt overeenkomstig de instructies van de districtsraad. Dit betekent dat de districtsraad Antwerpen kennis moet nemen van de agenda van deze algemene vergadering en aan de stadsafgevaardigde of diens plaatsvervanger steminstructies moet geven.
De districtsraad Antwerpen geeft opdracht aan de stadsafgevaardigde om alle punten van de agenda van de algemene vergadering van 7 december 2022 goed te keuren.
De goedgekeurde begroting 2023 wordt vervolgens ter kennisgeving aan de gemeenteraad voorgelegd.
Het decreet van 6 juli 2012 houdende het stimuleren van een kwalitatief en integraal lokaal cultuurbeleid.
Op 15 december 2014 keurde de gemeenteraad (jaarnummer 951) de nieuwe statuten van de vzw Lokaal Cultuurbeleid district Antwerpen goed.
Op 27 april 2015 (jaarnummer 53) gaf de districtsraad positief advies over het ontwerp van de samenwerkingsovereenkomst tussen stad Antwerpen en vzw Lokaal Cultuurbeleid district Antwerpen, alsook over de wijziging van artikel 44 in de statuten van de vzw Lokaal Cultuurbeleid district Antwerpen.
Op 26 mei 2015 (jaarnummer 261) werd het ontwerp van samenwerkingsovereenkomst en de wijziging van artikel 44 in de statuten aan de gemeenteraad ter goedkeuring voorgelegd.
Op 14 december 2020 (jaarnummer 738) keurde de gemeenteraad de verlenging tot en met 31 december 2021 van deze samenwerkingsovereenkomst goed.
Op 20 december 2021 (jaarnummer 742) keurde de gemeenteraad de verlenging tot en met 31 december 2025 van deze samenwerkingsovereenkomst goed.
Artikel 44 van de statuten bepaalt dat de raad van bestuur een ontwerp van budget opmaakt en deze ter goedkeuring aan de algemene vergadering en de districtsraad voorlegt.
Artikel 4 van de samenwerkingsovereenkomst voorziet dat de vzw Lokaal Cultuurbeleid district Antwerpen jaarlijks een actieplan voor het volgende werkingsjaar opstelt met het oog op de realisatie van een geïntegreerd en kwaliteitsvol sociocultureel aanbod op maat van het district. Het actieplan dient aan de districtsraad ter goedkeuring worden voorgelegd voor 1 januari van het jaar waarop het betrekking heeft.
Artikel 246 § 4 van het Decreet lokaal bestuur bepaalt dat de gemeenteraad bij de samenstelling van de organen rekening kan houden met de samenstelling van de districtsraad voor zover de gemeentelijke vennootschap, vereniging of stichting belast is met de verwezenlijking van welbepaalde beleidsuitvoerende taken van gemeentelijk belang die uitsluitend bevoegdheden van het district betreffen. De vertegenwoordigers in de algemene vergadering handelen overeenkomstig de instructies van de districtsraad.
In het gemeenteraadsbesluit van 29 mei 2017 (jaarnummer 300) werden de bevoegdheden van de districtsraden vastgelegd. Artikel 2 bepaalt dat de districtsraad bevoegd is voor lokaal cultuurbeleid.
De districtsraad neemt kennis van volgende agendapunten van de algemene vergadering van vzw Lokaal Cultuurbeleid district Antwerpen van 7 december 2022:
De districtsraad keurt het actieplan 2023 van vzw Lokaal Cultuurbeleid district Antwerpen goed.
De districtsraad keurt de begroting 2023 van vzw Lokaal Cultuurbeleid district Antwerpen goed.
De districtsraad geeft opdracht aan de stadsafgevaardigde of een plaatsvervanger, een ander lid van de districtsraad, om op de algemene vergadering van vzw Lokaal Cultuurbeleid district Antwerpen alle punten van de agenda goed te keuren.
Het bestuursakkoord ‘De Grote Verbinding’ (goedgekeurd door de gemeenteraad op 28 januari 2019, jaarnummer 42) wil inzetten op uitbreiden van het aantal laadpunten. In resolutie 22 staat dat het stadsbestuur “het netwerk van laadpunten voor elektrische voertuigen verder wil uitbreiden”.
Mobiliteit en Parkeren Antwerpen AG (hierna MPA AG) publiceerde op 11 februari 2021 een bestek voor 'het leveren, installeren en exploiteren van publiek toegankelijke, normale laadinfrastructuur en/of snellaadinfrastructuur voor elektrische voertuigen in de stad Antwerpen’.
Op 24 augustus 2021 besliste het directiecomité van MPA AG om de concessieovereenkomst voor het leveren, installeren en exploiteren van publiek toegankelijke normale laadinfrastructuur voor elektrische voertuigen in stad Antwerpen (perceel 1), af te sluiten tussen MPA AG en Total Belgium nv (ondernemingsnummer 0403.063.902) (jaarnummer 218).
Het college keurde in zitting van 30 september 2022 (jaarnummer 8016) de locaties en het aanvullend verkeersreglement voor district Antwerpen goed.
Er werden diverse aanvragen ingediend via www.antwerpenlaadt.be voor de plaatsing van publieke laadpalen.
MPA AG legt nu nieuwe locaties in district Antwerpen en het aanvullend verkeersreglement met gebiedsdekkende maatregelen ter advies voor.
MPA AG en de bedrijfseenheid Stadsontwikkeling/Publieke Ruimte hebben de aanvragen onderzocht (voorwaarden, locatiebepaling, advies netaansluiting, enzovoort) en stellen voor publieke laadpalen te plaatsen op de volgende locaties:
District Antwerpen
De laadpalen worden door de concessiehouder Total Belgium nv (ondernemingsnummer 0403.063.902) geplaatst en geëxploiteerd.
Elke laadpaal heeft twee laadpunten. Er wordt per laadpaal steeds één parkeerplaats voor elektrische voertuigen voorzien. Als uit de gebruikscijfers blijkt dat een tweede voorbehouden parkeerplaats nodig is, dan kan een extra parkeerplaats voor elektrische voertuigen worden ingericht.
Aangezien er voor de Boomgaardstraat, Haringrodestraat, Sint-Michielskaai en Veldstraat
meerdere aanvragen zijn, werden deze gebundeld, en worden er ineens twee voorbehouden plaatsen ingericht. In de Willem van Haechtlaan
worden er twee laadpalen en drie plaatsen ingericht.
Er wordt verwacht dat in een volgende fase parkeersensoren zullen worden voorzien in de parkeervakken zoals voorzien in de concessieovereenkomst.
De parkeerbalans blijft ongewijzigd.
Met de collegebeslissing van 12 mei 2017 (jaarnummer 4464) werden de principes en werkkaders bevestigd, die van toepassing zijn op de districtscolleges en districtsraden voor de uitvoering van hun bevoegdheden. Het college besliste om bij de goedkeuring van een aanvullend verkeersreglement, voorafgaandelijk aan de beslissing, telkens advies te vragen aan het betrokken district.
De districtsraad adviseert onderstaande locaties gunstig:
District Antwerpen
De districtsraad adviseert het ontwerp van een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor 'publieke laadpalen, district Antwerpen' gunstig, ter vervanging van het aanvullend verkeersreglement met gebiedsdekkende maatregelen 'publieke laadpalen', zoals goedgekeurd door het college op 30 september 2022 (jaarnummer 8016).
De Floraliënlaan in districten Antwerpen, Berchem en Wilrijk:
De straat werd gedeeltelijk heraangelegd.
Op 27 september 2022 werd tevens een aanvraag ingediend door een bewoner van de Prins Boudewijnlaan om een voorbehouden parkeerplaats voor personen met een handicap in te richten.
Het aanvullend verkeersreglement wordt ook geactualiseerd.
De districtsraad geeft gunstig advies over het ontwerp van een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Floraliënlaan in districten Antwerpen, Berchem en Wilrijk, ter vervanging van het aanvullend reglement, goedgekeurd in de gemeenteraad van 22 oktober 2012 (jaarnummer 1108).
De Begijnenvest in district Antwerpen:
Stad Antwerpen krijgt regelmatig aanvragen van bewoners om markeringen aan te brengen ter hoogte van
hun in- of uitrit omdat geparkeerde voertuigen net niet vóór hun in- of uitrit staan geparkeerd. Deze situatie
bemoeilijkt het in- en uitrijden zodat dit het manoeuvreren dikwijls onmogelijk maakt.
Op 5 december 2014 (jaarnummer 12435) keurde het college de beleidslijn ‘hinderlijk parkeren aan inritten’
goed.
Op 9 oktober 2015 (jaarnummer 8410) keurde het college de aanpassing van de beleidslijn ‘hinderlijk parkeren
aan inritten’ goed.
Op 3 april 2020 (jaarnummer 3182) besliste het college om de beleidslijn ‘hinderlijk parkeren aan inritten’ met
onmiddellijke ingang stop te zetten. Uit de analyse van de aanvragen en meldingen voor de periode 2018 - 2019
(tot en met september) bleek dat de oorspronkelijke doelstellingen van de maatregel 'de bereikbaarheid van deze
garages en inritten bevorderen en de parkeerdruk verminderen’ niet langer bereikt werden. Ad-hoc-aanvragen rond extra inrichting bij hinderlijk parkeren aan inritten blijven evenwel mogelijk. De Begijnenvest 8-12 is een van de inkomende dossiers.
Op 5 juni 2022 werd een aanvraag over hinderlijk parkeren ingediend voor markeringen aan een inrit in de Begijnenvest ter hoogte van huisnummer 8-12. Naar aanleiding van deze aanvraag heeft Mobiliteit en Parkeren Antwerpen (MPA) de situatie onderzocht. MPA stelt voor om te opteren voor markeringen aan de inrit van de aanvrager. Links en rechts van de inrit ter hoogte van huisnummer 8-12 worden er volwaardige verdrijvingsvlakken aangebracht.
Het college keurde op 14 januari 2022 (jaarnummer 316) de proefopstelling "schoolstraat" voor de Begijnenvest goed. Het college keurde op 17 juni 2022 (jaarnummer 5094) de verlenging van deze proefopstelling goed. De schoolstraat Begijnenvest kreeg een positieve evaluatie na de bevraging in juni 2022, de school "Sint-Lievenscollege" en district Antwerpen stellen daarom voor om de schoolstraat definitief te bestendigen.
Een aangepast aanvullend verkeersreglement wordt opgesteld:
De parkeerbalans blijft ongewijzigd.
De districtsraad geeft gunstig advies over het ontwerp van een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Begijnenvest in district Antwerpen, ter vervanging van het aanvullend reglement, goedgekeurd in het college van 12 mei 2021 (jaarnummer 3914).
De Bostonstraat in district Antwerpen:
Het college keurde op 26 juni 2020 (jaarnummer 5618) het overkoepelend aanvullend verkeersreglement 'beperkt eenrichtingsverkeer voor speed pedelecs, aanpassing onderborden' goed. Dit wordt nu uitgevoerd.
Op 23 augustus 2022 werd een aanvraag ingediend door een bewoner om een voorbehouden parkeerplaats voor personen met een handicap te verwijderen.
De districtsraad geeft gunstig advies over het ontwerp van een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Bostonstraat in district Antwerpen, ter vervanging van het aanvullend reglement, goedgekeurd in het college van 10 mei 2019 (jaarnummer 4017).
De Charles de Costerlaan in district Antwerpen:
Tussen de Halewijnlaan en de Gloriantlaan wordt aan de oneven zijde een verdrijvingsvlak gemarkeerd. Tegenover dit verdrijvingsvlak is een sorteerstraat geplaatst. Door het onderbreken van de parkeerzone krijgen voetgangers de mogelijkheid om veilig over te steken als ze de sorteerstraat willen gebruiken.
De districtsraad geeft gunstig advies over het ontwerp van een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Charles de Costerlaan in district Antwerpen, ter vervanging van het aanvullend reglement, goedgekeurd in de collegezitting van 1 juli 2016 (jaarnummer 5926).
De Edmond de Coussemakerstraat in district Antwerpen:
In het gedeelte tussen nummer 18 en de Romain Looymansstraat wordt fout geparkeerd. Er is gebleken dat dit gedeelte van de straat niet breed genoeg is om parkeren toe te laten. Er blijft geen 3 meter vrije ruimte naast een geparkeerd voertuig, wat volgens de wegcode de minimale vrije doorgang is. Om deze situatie duidelijk te maken voor alle weggebruikers, wordt dit gedeelte van de straat ingericht als woonerf.
Een aangepast aanvullend verkeersreglement wordt opgesteld:
Mobiliteit en Parkeren Antwerpen zal de bewoners tijdig informeren over de gewijzigde situatie via een bewonersbrief.
De parkeerbalans blijft ongewijzigd.
De districtsraad geeft gunstig advies over het ontwerp van een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Edmond de Coussemakerstraat in district Antwerpen, ter vervanging van het aanvullend reglement, goedgekeurd in de gemeenteraad van 19 augustus 2011 (jaarnummer 1016).
Het Frederik van Eedenplein in district Antwerpen:
Het kruispunt Frederik Van Eedenplein-Lode Zielenslaan staat op de lijst met zwarte punten in de verkeersveiligheidsaudit van 2015.
Op 29 juni 2018 (jaarnummer 6129) keurde het college de snelle en tijdelijke verkeersmaatregel goed. Het kruispunt Frederik van Eedenplein/Lode Zielenslaan werd compacter gemaakt en het kruisingsvlak werd verkleind. De oversteeklengte voor voetgangers werd ingekort door hoekuitstulpingen of middengeleiders (door middel van markeringen en plooibakens). Hierdoor werd het kruispunt veel veiliger. Een bijkomende maatregel was het uitbuigen van het enkelrichtingsfietspad aan het kruispunt met de Lode Zielenslaan, zo werden de fietsers beter in beeld gebracht. Deze bijkomende maatregel werd op 10 februari 2022 positief geëvalueerd door de werkgroep Quick-wins verkeersveiligheid en wordt nu bestendigd.
Een sorteerstraat werd ingericht ter hoogte van nummer 16, om deze te bedienen werd reeds een parkeerverbod aangebracht, dit wordt nu gereglementeerd.
De districtsraad geeft gunstig advies over het ontwerp van een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor het Frederik van Eedenplein in district Antwerpen, ter vervanging van het aanvullend reglement, goedgekeurd in de collegezitting van 28 oktober 2016 (jaarnummer 9523).
De Generaal Cabrastraat in district Antwerpen:
Op 25 augustus 2022 werd een aanvraag ingediend door een bewoner van de Generaal Cabrastraat om een voorbehouden parkeerplaats voor personen met een handicap te verwijderen.
De districtsraad geeft gunstig advies over het ontwerp van een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Generaal Cabrastraat in district Antwerpen, ter vervanging van het aanvullend reglement, goedgekeurd in het college van 4 december 2020 (jaarnummer 10091).
De Grotehondstraat in district Antwerpen:
Op 8 juni 2021 wijzigde de wegcode (Belgische Staatsblad 15 juli 2021). Om het aantal verkeersborden te verminderen, wordt de geldigheid van het bord F111 dat een "enkelvoudige" fietsstraat aanduidt, beperkt tot het volgend kruispunt. Op die manier wordt een bord dat het einde van de fietsstraat aanduidt overbodig.
Het aanvullend verkeersreglement wordt aangepast conform de nieuwe wetgeving. De signalisatie werd reeds aangepast met de herasfalteringswerken.
De Verkeerspolitie meldt: "Bij nazicht van de plannen bleek dat aan het begin van de Filomenastraat het bord F111 staat ingetekend. Dit betreft echter geen fietsstraat waardoor dit verkeersbord op het plan niet aan de orde is."
Het plan werd aangepast aan de toestand ter plaatse.
De districtsraad geeft gunstig advies over het ontwerp van een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Grotehondstraat in district Antwerpen, ter vervanging van het aanvullend reglement, goedgekeurd in het college van 28 mei 2021 (jaarnummer 4313).
De Harmoniestraat in district Antwerpen:
Op 12 augustus 2022 werd een aanvraag ingediend door een bewoner van de Harmoniestraat om een voorbehouden parkeerplaats voor personen met een handicap te verwijderen.
Het verkeersbord B1 (voorrang verlenen) ter hoogte van de Lange Lozanastraat is niet langer aanwezig. Dit bord werd verwijderd omdat de Lange Lozanastraat nu opgenomen is in zone 30 en omdat er in de andere zijstraten van de Lange Lozanastraat geen B1 borden werden aangebracht. Het aanvullend verkeersreglement wordt hieraan aangepast.
De districtsraad geeft gunstig advies over het ontwerp van een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Harmoniestraat in district Antwerpen, ter vervanging van het aanvullend reglement, goedgekeurd in het college van 4 december 2020 (jaarnummer 10089).
De Jacob Jordaensstraat in district Antwerpen:
Het college keurde op 25 mei 2018 (jaarnummer 4777) de proefopstelling "hinderlijk parkeren aan inritten" voor de Jacob Jordaensstraat goed. Aangezien er geen klachten ontvangen werden, kan deze nu bestendigd worden.
Het college keurde op 26 juni 2020 (jaarnummer 5618) het overkoepelend aanvullend verkeersreglement "beperkt eenrichtingsverkeer voor speed pedelecs, aanpassing onderborden" goed. Dit wordt nu uitgevoerd.
Het college keurde op 17 december 2021 (jaarnummer 10199) de proefopstelling "schoolstraat" voor de Jacob Jordaensstraat goed. Het college keurde op 17 juni 2022 (jaarnummer 5094) de verlenging van deze proefopstelling goed. De schoolstraat kreeg een positieve evaluatie na de bevraging in juni 2022. De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling (afdeling Mobiliteit), de school "Sint-Jozef" en district Antwerpen stellen daarom voor om de schoolstraat definitief te bestendigen.
De districtsraad geeft gunstig advies over het ontwerp van een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Jacob Jordaensstraat in district Antwerpen, ter vervanging van het aanvullend reglement, goedgekeurd in het college van 7 april 2017 (jaarnummer 3306).
Op vraag van district Antwerpen werd onderzocht of de laad- en loszone voor huisnummer 11-12 nog noodzakelijk is.
een aangepast aanvullend verkeersreglement wordt opgesteld:
Door het verwijderen van de laad- en loszone zijn er drie parkeerplaatsen meer ter beschikking.
De districtsraad geeft gunstig advies over het ontwerp van een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Jordaenskaai in district Antwerpen, ter vervanging van het aanvullend reglement, goedgekeurd in het college van 15 maart 2019 (jaarnummer 2377).
De Lange Altaarstraat in district Antwerpen:
De straat werd heraangelegd als fietsstraat.
De Lange Altaarstraat is onderdeel van een fietsstraat-as, intra muros, tussen de Plantin en Moretuslei en de R1, Ring om Antwerpen.
De Lange Altaarstraat werd heraangelegd en ingericht als een fietsstraat. Het kruispunt met de Korte Altaarstraat en de Dolfijnstraat, werd van een verhoogde inrichting voorzien. De rijstrookverdeling, verdrijvingsvlakken en rijbaankussens werden niet behouden. Rijbaankussens zijn immers niet erg compatibel met de positie van de fiets in een fietsstraat, omdat fietsers nu gebruik mogen maken van de breedte van de hele rijloper. Het smalle midden eilandje halverwege de straat werd behouden om bussen en andere voertuigen vlot langs de in de straat aanwezige knik te geleiden. De straat werd, omwille van de beschikbare breedte, voorzien van een overrijdbare middenstrook in mozaïekkeien die de rijbaan visueel opdeelt in twee rode rijlopers. Deze maatregel moet er voor zorgen dat het niet inhalen van fietsers beter gerespecteerd wordt.
Een aangepast aanvullend verkeersreglement wordt opgesteld:
De parkeerbalans blijft ongewijzigd.
De districtsraad geeft gunstig advies over het ontwerp van een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Lange Altaarstraat in district Antwerpen, ter vervanging van het aanvullend reglement, goedgekeurd in het college van 12 oktober 2018 (jaarnummer 9165).
De Leon Huybrechtsstraat in district Antwerpen:
Deze nieuwe straat wordt als woonerf ingericht.
De parkeerbalans blijft ongewijzigd.
De districtsraad geeft gunstig advies over het ontwerp van een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Leon Huybrechtsstraat in district Antwerpen.
De Maaldersstraat in district Antwerpen:
Het college keurde op 26 juni 2020 (jaarnummer 5618) het overkoepelend aanvullend verkeersreglement "beperkt eenrichtingsverkeer voor speed pedelecs, aanpassing onderborden" goed. Dit wordt nu uitgevoerd.
Er werd een aanvraag ingediend om een voorbehouden parkeerplaats voor personen met een handicap ter hoogte van het nummer 16
te verwijderen.
Een aangepast aanvullend verkeersreglement wordt opgesteld:
De parkeerbalans blijft ongewijzigd.
Met de collegebeslissing van 12 mei 2017 (jaarnummer 4464) werden de principes en werkkaders bevestigd, die van toepassing zijn op de districtscolleges en districtsraden voor de uitvoering van hun bevoegdheden. Het college besliste om bij de goedkeuring van een aanvullend verkeersreglement, voorafgaandelijk aan de beslissing, telkens advies te vragen aan het betrokken district.
De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling zal de nodige signalisatie zelf plaatsen met materiaal uit eigen voorraad. Er zijn dus geen rechtstreekse financiële gevolgen.
De districtsraad geeft gunstig advies over het ontwerp van een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Maaldersstraat in district Antwerpen, ter vervanging van het aanvullend reglement dat goedgekeurd werd door de gemeenteraad op 24 september 2012 (jaarnummer 859).
In de omgeving van de Palingbrug zijn de straten reeds ingericht als woonerf. Tevens is de Palingbrug gelijkgronds aangelegd met deze aanpalende straten en zijn er geen parkeerplaatsen aanwezig.
De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling (afdeling Mobiliteit) stelt, in samenspraak met district Antwerpen en politie, voor om de Palingbrug dan ook in te richten als woonerf. Dit bevordert de veiligheid in de wijk en is eenduidiger voor alle weggebruikers.
De districtsraad geeft gunstig advies over het ontwerp van een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Palingbrug in district Antwerpen, ter vervanging van het aanvullend reglement, goedgekeurd in het college van 10 maart 2016 (jaarnummer 2113).
De Raafstraat in district Antwerpen:
Het Vlaams gewest nam de kop van de Raafstraat mee in de heraanleg van de Plantin en Moretuslei. Van de Plantin en Moretuslei tot en met de Magdalenastraat werd de straat een verhoogde inrichting, het kruispunt werd compacter, het verkeerseiland en fietspadmarkeringen verdwenen.
De straat werd ingericht als fietsstraat en is onderdeel van de fietsstraat-as, intra muros, tussen de Plantin en Moretuslei en de R1, Ring om Antwerpen.
Een aangepast aanvullend verkeersreglement wordt opgesteld:
De parkeerbalans blijft ongewijzigd.
De districtsraad geeft gunstig advies over het ontwerp van een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Raafstraat in district Antwerpen, ter vervanging van het aanvullend reglement, goedgekeurd in de gemeenteraad van 18 september 2006 (jaarnummer 2038).
De Stanleystraat in district Antwerpen:
De straat werd tussen de Guldenvliesstraat en de Boomgaardstraat heraangelegd. Bij de heraanleg verdween het verkeersgeleidingseilandje ter hoogte van de Guldenvliesstraat. Tevens werd het kruispunt met de Klokstraat/Zénobe Grammestraat verhoogd aangelegd om de snelheid van automobilisten af te remmen. De gemarkeerde parkeerzones werden niet behouden en het fietspad langs de spoorwegzijde werd een tweerichtingsfietspad.
Op 29 augustus 2022 werd ook een aanvraag ingediend om een voorbehouden parkeerplaats voor personen met een handicap te verwijderen.
Een aangepast aanvullend verkeersreglement wordt opgesteld.
De parkeerbalans neemt af met één (1) plaats.
De districtsraad geeft gunstig advies over het ontwerp van een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Stanleystraat in district Antwerpen, ter vervanging van het aanvullend reglement, goedgekeurd in het college van 27 januari 2017 (jaarnummer 840).
De Walter Vaesstraat in district Antwerpen:
Het districtscollege besliste in zitting van 16 augustus 2022 (jaarnummer 383) om het aanvullend verkeersreglement reglement voor de Walter Vaesstraat voor te leggen aan de districtsraad. De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling (afdeling Mobiliteit) stelt voor om dit besluit in te trekken. De beslissing om een woonerf in te richten, werd nog niet opgenomen in dit besluit, deze signalisatie wordt toegevoegd.
Deze straat heeft geen gemarkeerde parkeerplaatsen, waardoor er momenteel vaak fout geparkeerd wordt. Met de uitbreiding van het betalend parkeren in deze wijk is het nodig om het parkeren duidelijk af te bakenen. Er is gebleken dat in een gedeelte van de straat parkeren mogelijk is. De straat wordt als woonerf gereglementeerd zodat parkeren enkel mogelijk is in de gemarkeerde parkeervakken.
Een aanvullend verkeersreglement wordt opgesteld:
Mobiliteit en Parkeren Antwerpen zal de bewoners tijdig informeren over de gewijzigde situatie via een bewonersbrief.
De parkeerbalans neemt toe met 13 parkeerplaatsen.
Het districtscollege beslist het besluit van 16 augustus 2022 (jaarnummer 383) in te trekken.
De districtsraad geeft gunstig advies voor het ontwerp van een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Walter Vaesstraat in district Antwerpen, op voorwaarde dat er ook parkeerhaakjes worden gemarkeerd voor huisnummer 26.
De Walvisstraat in district Antwerpen:
De Walvisstraat werd ingericht als fietsstraat. De straat is onderdeel van de fietsstraat-as, intra muros, tussen de Plantin en Moretuslei en de R1, Ring om Antwerpen.
Een aangepast aanvullend verkeersreglement wordt opgesteld:
De parkeerbalans blijft ongewijzigd.
De verkeerspolitie meldt: "Borden die het einde van een fietsstraat aanduiden zijn inmiddels overbodig geworden. Het bord F113 ter hoogte van huisnummer 56 mag dan ook worden verwijderd. Borden die het einde van een fietsstraat aanduiden zijn inmiddels overbodig geworden. Het bord F113 ter hoogte van huisnummer 56 mag dan ook worden verwijderd."
Het plan werd aangepast aan de huidige toestand.
De districtsraad geeft gunstig advies over het ontwerp van een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Walvisstraat in district Antwerpen, ter vervanging van het aanvullend reglement, goedgekeurd in de gemeenteraad van 25 januari 2010 (jaarnummer 176).
De Willem Gijsselsstraat in district Antwerpen:
Een nieuwe stadscamping wordt aangelegd die via deze straat bereikbaar is. Een gedeelte van de straat heeft momenteel beperkt eenrichtingsverkeer, dit wordt gewijzigd om te vermijden dat bezoekers van de camping door de woonstraten rijden.
De districtsraad geeft gunstig advies over het ontwerp van een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Willem Gijsselsstraat in district Antwerpen, ter vervanging van het aanvullend reglement, goedgekeurd in de collegezitting van 1 december 2017 (jaarnummer 10494).
Mijnheer de Schepen,
De bezorgdheid bij de ouders van de Sint Ludgardisschool neemt in grote mate toe, daar er de laatste weken reeds driemaal een geboeide gedetineerde werd afgeleverd, net op het ogenblik dat de school uit is. Kan de politie niet een beetje rekening houden om nu niet tussen 15.10u en 15.45u bv, GEEN gedetineerden af te leveren aan de poort van de gevangenis. De schoolingang, van de kleuterschool, bevindt zich juist tegenover de gevangenispoort, met nog een andere uitgang in de Bervoetstraat, juist om de hoek. Wij vragen ons af of de poortingang in de Sint Rochusstraat niet geschikter zou zijn. Welke stappen kan u ondernemen?
Er zijn reeds verschillende schoolstraten in ons district en stad. De meeste van deze schoolstraten worden afgesloten met verplaatsbare hekkens. Op de site van schepen Koen Kennis staat te lezen dat wanneer schoolstraten definitief zijn, er wordt gekeken naar de mogelijkheid om deze te voorzien van een vaste slagboom . In ons district zijn er momenteel 2 schoolstraten die reeds een vaste slagboom hebben gekregen. Daarnaast wordt er opgelijst op de website dat dit najaar verschillende scholen in andere districten ook een vaste slagboom krijgen.
Hierbij vroeg ik mij af: