fase | actie | datum | jaarnummer |
Projectdefinitie en concept | Goedkeuring districtscollege | 29 november 2021 | 679 |
Projectdefinitie en concept Mobiliteitsvoorwaarden | Goedkeuring college | 17 december 2021 | 10202 |
Digitale bevraging bewoners | --- | april/mei 2022 | --- |
Advies | Coördinatieoverleg Openbaar Domein | 19 september 2022 | --- |
Het districtscollege keurde in zitting van 29 november 2021 (jaarnummer 679) de projectdefinitie en het concept voor de wegeniswerken in de Osystraat, Sint-Jansplein, Van de Wervestraat, Van Maerlantstraat, Violierstraat en Vondelstraat, district Antwerpen goed en nam kennis van de mobiliteitsvoorwaarden.
Het college keurde in zitting van 17 december 2021 (jaarnummer 10202) de mobiliteitsvoorwaarden goed.
De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling heeft het concept vertaald in een voorontwerp.
De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling maakte een voorontwerp op. Er werden ten opzichte van de projectdefinitie en concept volgende wijzigingen aangebracht:
In alle straten werd aan beide zijden een enkelrichtingsfietspad ingetekend, zo ook in de Violierstraat. Door de aanwezigheid van vele bussen, is het noodzakelijk om de fietser in de Violierstraat afzonderlijk van de rijbaan een plek te geven. In de Violierstraat wordt er nog aan één zijde een parkeerstrook voorzien inclusief enkele bomen.
In het verlengde van de Vondelstraat, op het Sint-Jansplein richting de Rotterdamstraat, wordt bijkomend een fietspad voorzien. Dit fietspad zorgt voor een connectie vanuit de fietsstraat richting de Italiëlei. Het fietspad is noodzakelijk om fietsers vanop het Sint-Jansplein of de Rotterdamstraat op een veilige manier tot aan het lichtengeregelde kruispunt te brengen.
Ter hoogte van het Sint-Jansplein werd het profiel aangepast in functie van de veiligheid en het comfort van voetgangers en reizigers van het openbaar vervoer. Aan de westzijde wordt er niet langer een haltehaven voorzien voor de bussen. De bussen zullen hier mee op de rijweg halteren. Hierdoor ontstaat er ruimte om een volwaardig perron te voorzien en zo de conflicten tussen fietsers en voetgangers te vermijden. Daarnaast zorgt dit voor minder conflicten met het gemotoriseerd verkeer aangezien er niet meer in- en uitgevoegd moet worden.
De lichtengeregelde kruispunten werden uitgewerkt als conflictvrije kruispunten. De overige kruispunten zonder lichtenregeling werden uitgetekend waarbij rekening gehouden werd met zichtbaarheid en veiligheid.
In functie van snelheidsremming werden er verschillende asverschuivingen en dubbele oversteken voorzien. Deze zorgen voor een vertraging van het gemotoriseerd verkeer, maar hinderen het openbaar vervoer niet in doorstroming of comfort.
De hoek van de van Maerlanstraat en de Osystraat werd uitgewerkt als groene verblijfsruimte. Het velostation wordt verplaatst naar de Pijlstraat en ook de glascontainer wordt verplaatst richting de Van Stralenstraat. Op die manier is het mogelijk deze plek maximaal te ontharden en enkel het noodzakelijk verkeer toe te laten. Een doorgang op deze hoek zal dan ook enkel voor fietsers en voetgangers mogelijk zijn. Er is wel een plaatselijke ontsluiting voorzien voor de garages die hier aanwezig zijn.
De materialisatie van het project werd afgestemd op de reeds aangelegde straten, zoals in de Quellinstraat en Rubenslei.
Parkeerbalans
Het voorontwerp resulteert in een parkeerbalans van 88 plaatsen in de bestaande toestand naar 45 plaatsen en een laad- en loszone in de nieuwe toestand. Een groot deel van de parkeerplaatsen die niet opnieuw kunnen voorzien worden in het ontwerp, zijn 10 parkeerplaatsen in de Vondelstraat. Door in deze straat in te zetten op een gescheiden fietspad, kunnen er niet langer parkeerplaatsen worden voorzien. Er wordt wel een laad- en loszone gecreëerd in functie van de handel in deze straat. Verder verdwijnen er ook parkeerplaatsen aan de kruispunten, daar waar het fietspad uitbuigt naar de rijweg.
Bomenbalans
Het voorontwerp resulteert in een positieve bomenbalans. Er wordt maximaal ingezet op het vergroenen van de straten. Door de integratie van fietspaden is het echter onmogelijk om alle bomen te behouden. Er werd een uitvoerige bomentoets en groenonderzoek gedaan om te bekijken welke bomen behouden kunnen worden. Uit dit onderzoek blijkt dat de belangrijkste bomen die in goede staat zijn en in de bomentoets beschreven worden als zeker te behouden, ook behouden kunnen worden in het project.
In totaal kunnen er 50 bomen behouden worden. In elke straat waar bomen aanwezig zijn, kunnen er verschillende bomen behouden worden. Daarnaast zullen er 95 bomen aangeplant worden. Deze zullen voorzien worden van de nodige (ondergrondse) ruimte om tot mooie grote bomen te kunnen uitgroeien. In totaal zullen er negen bomen meer zijn als in de bestaande toestand. Het totale groenvolume zal sterk stijgen door de nieuwe bomen en het verbeteren van de locaties van de bestaande bomen.
Hemelwaterplan
Op 19 januari 2018 (jaarnummer 501) keurde het college het hemelwaterplan goed.
De Vlaamse wetgeving en het hemelwaterplan van de stad Antwerpen stellen dat maximaal moet worden gestreefd naar bronmaatregelen om hemelwater op te vangen en te verwerken.
De Osystraat, Sint-Jansplein, Van de Wervestraat, Van Maerlantstraat, Violierstraat en Vondelstraat liggen in een zone waar het rioleringsstelsel gescheiden aangelegd moet worden. Voor deze zone wordt een gescheiden systeem met waar mogelijk bronmaatregelen (hergebruik, infiltratie, buffering) voorgesteld.
Met de collegebeslissing van 12 mei 2017 (jaarnummer 4463) werden de bevoegdheden van de districtscolleges vastgelegd. Artikel 11 bepaalt dat het districtscollege bevoegd is voor lokale straten en pleinen.
In het gemeenteraadsbesluit van 31 mei 2021 (jaarnummer 309) werden de bovenlokale locaties vastgesteld. De Osystraat, Sint-Jansplein, Van de Wervestraat, Van Maerlantstraat, Violierstraat en Vondelstraat zijn lokale straten.
De digitale bevraging voor de bewoners is afgenomen gedurende enkele weken tijdens april en mei 2022. 181 bewoners hebben de enquête ingevuld.
Het voor deze opdracht vereiste budget is voorzien op SUB_NR/INTERN/500250000/224/2ANT010506M01357/2AN090200/2300 en 2400.
19 september 2022
Het coördinatieoverleg openbaar domein geeft gunstig advies op het concept op voorwaarden dat:
Het districtscollege keurt het voorontwerp van 9 november 2022 voor de wegeniswerken in de Osystraat, Sint-Jansplein, Van de Wervestraat, Van Maerlantstraat, Violierstraat en Vondelstraat, district Antwerpen, goed op voorwaarde dat:
Het districtscollege geeft opdracht aan:
Dienst | Taak |
SW/PR/ONT |
|
SW/Mobiliteit | draft signalisatieplan opmaken |
Bestuurscoördinator district | communicatie en participatietraject organiseren |