District Antwerpen voorziet een budget om de facturen van het forfaitair onderhoud van de openbare verlichting over 2022 te betalen. Om de te verwachten facturen te kunnen betalen dient het nodige budget te worden voorzien.
Voor het forfaitair onderhoud, openbare verlichting, 2022 dient men een budget te voorzien om de te verwachten facturen te kunnen betalen.
Fluvius System Operator bezorgde een offerte aan de bedrijfseenheid Stadsontwikkeling voor een bedrag van 189.029,16 EUR (exclusief btw), dat per kwartaal (Q) gefactureerd zal worden.
Ten opzichte van de voorgaande jaren zijn de prijzen enorm gestegen waardoor het district onvoldoende budget heeft om de te verwachten facturen te kunnen betalen.
De prijsstijgingen zijn onder ander te wijten aan:
De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling stelt voor om het nog beschikbare budget (gebaseerd op de kosten voor forfaitair onderhoud 2021) van 66.699,22 EUR (exclusief btw) vast te leggen.
Dienstnota financiën "Bestellen en betalen binnen de stad, districten en OCMW" van 17 december 2018.
Op 7 januari 2019 (jaarnummer 4) keurde het districtscollege de aanpassing principes budgethouderschap, bestellen en goedkeuren voor het district goed. Het districtscollege keurt goed om - met ingang van 29 december 2018 - de bevoegdheid tot het goedkeuren van correctiebestellingen en te betalen bedragen namens het district als volgt te regelen (bedragen exclusief btw):
Fluvius System Operator is overeenkomstig het Energiedecreet van 8 mei 2009 de door de VREG vergunde werkmaatschappij voor 14 Vlaamse opdrachthoudende verenigingen (intergemeentelijke samenwerkingsverbanden).
Artikel 398 uit het Decreet Lokaal bestuur bepaalt in paragraaf 1 dat de gemeenten beslissen over de beheersoverdracht overeenkomstig de statuten van het samenwerkingsverband, waarbij in paragraaf 2, 3° de opdrachthoudende vereniging wordt gedefinieerd als een samenwerkingsverband met beheersoverdracht waaraan de deelnemende gemeenten de uitvoering van een of meer duidelijk omschreven bevoegdheden met betrekking tot een of meer functioneel samenhangende beleidsdomeinen toevertrouwen.
Onder beheersoverdracht wordt verstaan het toevertrouwen door de deelnemende gemeenten aan het samenwerkingsverband van de uitvoering van door hen genomen beslissingen in het kader van zijn doelstellingen, in die zin dat de deelnemende gemeenten zich het recht ontzeggen zelfstandig of samen met derden dezelfde opdracht uit te voeren.
Artikel 30§3 (gezamenlijke In-house-toezicht) van de wet van 17 juni 2016 is van toepassing.
§ 3. De aanbestedende overheid die op een privaat- of publiekrechtelijke rechtspersoon geen controle uitoefent in de zin van paragraaf 1, kan een overheidsopdracht plaatsen bij die rechtspersoon zonder deze wet toe te passen, indien aan elk van de volgende voorwaarden is voldaan:
1° de aanbestedende overheid oefent, samen met andere aanbestedende overheden, op die rechtspersoon toezicht uit zoals op hun eigen diensten;
2° meer dan 80 % van de activiteiten van die rechtspersoon behelst de uitvoering van taken die hem zijn toegewezen door de controlerende aanbestedende overheden of door andere, door diezelfde aanbestedende overheden gecontroleerde rechtspersonen; en
3° er is geen directe participatie van privékapitaal in de gecontroleerde rechtspersoon met uitzondering van geen controle of blokkerende macht opleverende vormen van participatie van privékapitaal, vereist krachtens de nationale wetgeving, in overeenstemming met de verdragen, die geen beslissende invloed uitoefenen op de gecontroleerde rechtspersoon.
Met het collegebesluit van 17 augustus 2007 (jaarnummer 10513) besliste het college om de bevoegdheden waarover het beschikt met betrekking tot overheidsopdrachten, binnen de beleidsdomeinen van de districten, over te dragen aan de districtscolleges met ingang van 1 oktober 2007.
Met de collegebeslissing van 6 maart 2015 (jaarnummer 1794) besliste het college dat convenanten, die de rechtspersoon ‘stad Antwerpen’ afsluit met andere overheden, nutsmaatschappijen, telematicabedrijven en intercommunales vallen onder de bevoegdheid van de gemeenteraad en het college. De districtsraden en de districtscolleges zijn gebonden aan deze convenanten. Wanneer de financiële inbreng van de districten verwacht wordt, worden zij mee betrokken bij de opmaak en uitvoering van deze convenanten.
Met de collegebeslissing van 12 mei 2017 (jaarnummer 4463) werden de bevoegdheden van de districtscolleges vastgelegd. Artikel 11 bepaalt dat het districtscollege bevoegd is voor plaatsen, herplaatsen en onderhoud van openbare verlichting op lokale straten en pleinen.
Voor het betalen van het forfaitair onderhoud, openbare verlichting, 2022 (Q1 en Q2 deels) werd voor het aandeel van het district correctiebon 4105062020 opgemaakt voor een bedrag van 80.706,06 EUR (inclusief btw).
Voor het saldo zal een correctiebon worden opgemaakt op 2LMS030112A00000/61414/5153000000/2200/2SA020670/SUB_NR_INTERN en ter goedkeuring worden voorgelegd aan het college.
Het districtscollege keurt correctiebon 4105062020 goed voor een bedrag van 80.706,06 EUR (inclusief btw), voor het betalen van het forfaitair onderhoud, openbare verlichting, 2022, op naam van Fluvius System Operator, Brusselsesteenweg 199 te 9090 Melle met ondernemingsnummer 0477 445 084.
Omschrijving | Bedrag | Boekingsadres | Bestelbon |
SWPR13317B Fluvius System Operator | 80.706,06 EUR | budgetplaats: 5002515000 budgetpositie: 61414 functiegebied: 2ANT010502A00000 subsidie: SUB_NR fonds: INTERN begrotingsprogramma: 2AN090610 budgetperiode: 2200 | 4105062020 |