fase | actie | datum | jaarnummer |
Pilootcases “De Robuuste Klimaatstraat” - subsidietraject Proeftuinen ontharding Vlaanderen | Goedkeuring college | 12 juni 2020 | 5197 |
inspraakmoment |
| juni 2020 30 september 2020 2 juni 2021 |
|
adviezen | Coördinatieoverleg Openbaar Domein | 29 november 2021 |
|
Het districtscollege wenst te investeren in de wijk Molengeest met een gedeeltelijke heraanleg en het vergroenen van de straten. Dit project is geselecteerd als één van de twee pilootcases van “De Robuuste Klimaatstraat” waarbij het bovenlokale bestuur via een donatie aan het lokale bestuur bijdraagt aan de realisatie van een klimaatrobuuste wijk.
Het project Molengeest omvat volgende straten: Buitenmolenweg, Burgemeester Verhulstplein, Oostmolengeest, Westmolengeest.
Het 'Antwerpen breekt uit’-traject wordt gevolgd. Het doel van dit traject is om de wijk Molengeest op een meer klimaatrobuuste manier aan te leggen. De verworven kennis wordt daarnaast verankerd in de standaardprocedures rond ontwerp, aanleg en beheer van de publieke ruimte.
Er wordt ingezet op een hoge graad van participatie om gebruikers en bewoners van de straat te activeren. Er wordt gezocht naar synergiën tussen bewoners en de ondersteuning van hun initiatieven in het klimaatrobuust maken van het private domein.
De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling heeft in samenspraak met de betrokken diensten een projectdefinitie voor ‘Molengeest klimaatrobuust’ opgesteld. Hierin werden de programmapunten rond groen, water, biodiversiteit, luchtkwaliteit, hitte-comfort en geluid opgenomen en op gelijke hoogte geplaatst naast de basisprogrammapunten rond gebruik en mobiliteit.
In de conceptfase werd over het geheel van de programmapunten gereflecteerd en afgewogen met de adviesverlenende diensten. Dit heeft geresulteerd in een concept waarin de basis- en klimaat-gerelateerde programmapunten op kwaliteitsvolle wijze zijn opgenomen.De aanleiding van dit project is de opportuniteit om grote verharde oppervlaktes in de wijk te ontharden, meer bepaald de dwarsparkeerplaatsen die het groene eiland omklemmen. Het project werd vervolgens geselecteerd als pilootproject voor klimaat robuuste straten waardoor de ambitie voor deze wijk uitgebreid kon worden naar het creëren van een klimaat robuuste leef- en woonomgeving.
Verhoogd groen plein
Om dit te kunnen verwezenlijken wordt het groene eiland uitgebreid tot tegen de private voortuinen. De verharding rond en door het groen wordt verhoogd als een woonerf aangelegd. Parkeren gebeurd enkel op de koppen van het plein. Dit zorgt ervoor dat de verharde oppervlakte op het plein tot een minimum kan beperkt worden en er meer ruimte voor groen is. In de volgende ontwerpfase wordt het groene plein ingericht. De focus ligt op het doorwaadbaar en toegankelijk maken van het groen en dit opladen met een paar beperkte recreatieve functies zoals natuurlijke speelaanleidingen en picknickplekken.
Daarnaast zal het groene plein een rol spelen in het verhaal rond de opvang van water. De ambitie is om 100% van het water van het openbaar domein en de aanliggende voortuinen ter plaatse te laten infiltreren en 50% van de voorste dakvlakken af te koppelen. Er wordt eveneens ingezet op het vergroten van de biodiversiteit, het versterken van de functie van het groene plein als kwalitatieve koelteplek en het omvormen van de 22 bestaande bomen naar toekomstbomen via het verbeteren van de standplaats. Molengeest is geselecteerd binnen het project van de vergroeningsenveloppe.
Mobiliteit
Op het centrale groene plein en in de twee zuidelijke wegen die erop aantakken wordt de rijrichting aangepast. Dubbelrichting wordt enkelrichting; onderaan met de klok mee, rond het plein tegen de klok in. Daardoor kan de verharde oppervlakte geminimaliseerd worden en wordt het gebruik van Oostmolengeest als sluiproute heel moeilijk gemaakt. De wegen door het groene plein worden als paden beschouwd met een breedte van 2,5m, waar de automobilist te gast is. Bewoners kunnen laden en lossen voor hun deur en daarna op de kop parkeren. Buitenmolengeest blijft een straat met dubbelrichtingsverkeer.
De toegangen tot de wijk ter hoogte van de Steenovenstraat en Antwerpsebaan worden ook verhoogd en zo groen mogelijk aangelegd. De linkse toegang via de Steenovenstraat wordt ontdubbeld, onthard en vergroend.
Mobiliteitsvoorwaarden
Deze straat is in het mobiliteitsplan geselecteerd als woonstraat
Parkeerbalans
Het concept resulteert in een parkeerbalans van 161 plaatsen in de bestaande toestand naar 82 plaatsen in de nieuwe toestand.
In de bestaande toestand is er een overcapaciteit aan parkeerplaatsen die niet in verhouding staat met de parkeerbehoefte en de geldende parkeernormen. Bij het bepalen van de nieuwe parkeerbalans werden de geldende parkeernormen toegepast.
Bomenbalans
Het concept resulteert in een positieve bomenbalans.
Er zullen ongeveer 10-20 bomen worden bijgeplant. Gezien de beperkte uitwerking in deze conceptfase kan er geen exact getal gegeven worden. Volgens het concept dienen er geen bomen te worden gekapt. In het centrale groeneiland wordt via de vergroeningsenveloppe geïnvesteerd om de standplaats van de 22 bestaande bomen te optimaliseren, zodat deze zich als toekomstboom kunnen ontwikkelen.
Met de collegebeslissing van 12 mei 2017 (jaarnummer 4463) werden de bevoegdheden van de districtscolleges vastgelegd.
Artikel 11 bepaalt dat het districtscollege bevoegd is voor lokale straten en pleinen.
Artikel 12 bepaalt dat het districtscollege bevoegd is voor lokale parken en groenaanplanting.
De Buitenmolenweg, Burgemeester Verhulstplein, Oostmolengeest, Westmolengeest zijn lokale straten.
Het voor deze opdracht vereist budget is voorzien op
Al deze punten worden meegenomen naar een volgende fase.
Het districtscollege keurt de projectdefinitie en het concept (29 november 2021) voor Wijk Molengeest wegeniswerken en vergroenen (Klimaatstraat) in het district Berendrecht-Zandvliet-Lillo, goed.
Het districtscollege neemt kennis van de mobiliteitsvoorwaarden.
Het districtscollege geeft opdracht aan:
Dienst | taak |
SW/PR/ONT |
|
SW/PR/ADM | mobiliteitsvoorwaarden ter goedkeuring voorleggen aan het college |
SW/Mobiliteit | draft signalisatieplan opmaken |
Bestuurscoördinator district | communicatie en participatietraject organiseren |