Met de collegebeslissing van 12 mei 2017 (jaarnummer 4463) werden de bevoegdheden van de districtscolleges vastgelegd. Artikel 11 bepaalt dat het districtscollege bevoegd is voor lokale straten en pleinen.
Artikel 11 bepaalt dat het districtscollege bevoegd is voor lokale straten en pleinen.
In het gemeenteraadsbesluit van 31 mei 2021 (jaarnummer 309) werden de bovenlokale locaties vastgesteld. Adolf Greinerstraat en de Kapelstraat zijn lokale straten.
De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling maakte een voorontwerp op.
Er zijn een aantal aanpassingen gerealiseerd ten opzichte van de projectdefinitie en concept.
De huidige breedte tussen de rooilijnen is te krap om het project als industriehoofdstraat te realiseren. Hiervoor moeten gronden verworven worden.
In de projectdefinitie werden meerdere scenario’s uitgewerkt. Scenario A, met een groene buffer, is verder uitgewerkt als voorontwerp.
Parkeerbalans
Het voorontwerp resulteert in een parkeerbalans van vijf plaatsen in de bestaande toestand naar geen plaatsen in de nieuwe toestand. De wens is om een maximale groene/blauwe buffer tussen industrie en woningen te realiseren en om maximaal de bestaande bomen te behouden. De breedte tussen de rooilijnen is te krap om een industriehoofdstraat mét parkeren te organiseren.
Bomenbalans
Het voorontwerp resulteert in een positieve bomenbalans.
Van de 38 bestaande bomen blijven er 29 behouden en worden er 9 gerooid (3 jonge + 6 volwassen). Er zijn 24 nieuwe bomen voorzien.
Hemelwaterplan
Op 19 januari 2018 (jaarnummer 501) keurde het college het hemelwaterplan goed.
De Vlaamse wetgeving en het hemelwaterplan van de stad Antwerpen stellen dat maximaal moet worden gestreefd naar bronmaatregelen om hemelwater op te vangen en te verwerken.
Aquafin en VMM (Vlaamse Milieumaatschappij) onderzoeken of het regenwater rechtstreeks in de Schelde kan geloosd worden of afgevoerd moet worden naar de RWZI (Rioolwaterzuiveringsinstallatie).
De Adolf Greinerstraat - Kapelstraat liggen in een zone waar het rioleringsstelsel gescheiden aangelegd moet worden. Voor deze zone wordt een gescheiden systeem met waar mogelijk bronmaatregelen (hergebruik, infiltratie, buffering ) voorgesteld.
Het infomoment voor de bewoners ging virtueel door op 24 februari 2021.
Fase | Actie | Datum | Jaarnummer |
Projectdefinitie en concept | Districtscollege Hoboken | 5 mei 2020 | 115 |
Mobiliteitsvoorwaarden
| College | 20 mei 2020 | 4509 |
Info moment bewoners | Inspraak bewoners op het voorontwerp | 24 februari 2021 | |
Adviezen | Seniorenraad Coördinatieoverleg Openbaar Domein | 17 mei 2021 8 februari 2021 |
Het districtscollege keurde in zitting van 5 mei 2020 (jaarnummer 115) de projectdefinitie en concept voor wegeniswerken in de Adolf Greinerstraat - Kapelstraat, district Hoboken goed en nam kennis van de mobiliteitsvoorwaarden.
Het college keurde in zitting van 20 mei 2020 (jaarnummer 4509) de mobiliteitsvoorwaarden goed.
De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling heeft het concept vertaald in een voorontwerp.
Het budget is voorzien op SUB_NR/INTERN/5062500000/224/2HOB010102M01583/2HO090200 in 2022/2023/2024
Coördinatieoverleg Openbaar Domein zitting van 15 juni 2020
Het districtscollege keurt het voorontwerp 8 februari 2021 voor wegeniswerken in de Adolf Greinerstraat - Kapelstraat, district Hoboken, goed.
Het districtscollege geeft opdracht aan:
Dienst | Taak |
SW/PR/ONT |
|
SW/Mobiliteit | draft signalisatieplan opmaken |