Terug
Gepubliceerd op 09/03/2022

2022_DCHO_00050 - Adolf Greinerstraat - Kapelstraat. SWOU12066 - Voorontwerp - Goedkeuring

districtscollege Hoboken
di 08/03/2022 - 19:00 Collegezaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Kathelijne Toen, districtsburgemeester; Tom De Boeck, districtsschepen; Paul De Ranter, districtsschepen; Carine Leys, districtsschepen; Carolyn Krekels, districtsschepen; Ineke Pycke, Districtssecretaris

Afwezig

Ine Van de kerkhove, waarnemend districtssecretaris

Secretaris

Ineke Pycke, Districtssecretaris

Voorzitter

Kathelijne Toen, districtsburgemeester
2022_DCHO_00050 - Adolf Greinerstraat - Kapelstraat. SWOU12066 - Voorontwerp - Goedkeuring 2022_DCHO_00050 - Adolf Greinerstraat - Kapelstraat. SWOU12066 - Voorontwerp - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Regelgeving: bevoegdheid

Met de collegebeslissing van 12 mei 2017 (jaarnummer 4463) werden de bevoegdheden van de districtscolleges vastgelegd. Artikel 11 bepaalt dat het districtscollege bevoegd is voor lokale straten en pleinen. 

Artikel 11 bepaalt dat het districtscollege bevoegd is voor lokale straten en pleinen.

In het gemeenteraadsbesluit van 31 mei 2021 (jaarnummer 309) werden de bovenlokale locaties vastgesteld. Adolf Greinerstraat en de Kapelstraat zijn lokale straten.

Argumentatie

De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling maakte een voorontwerp op. 

Er zijn een aantal aanpassingen gerealiseerd ten opzichte van de projectdefinitie en concept.

De huidige breedte tussen de rooilijnen is te krap om het project als industriehoofdstraat te realiseren. Hiervoor moeten gronden verworven worden.
In de projectdefinitie werden meerdere scenario’s uitgewerkt. Scenario A, met een groene buffer, is verder uitgewerkt als voorontwerp.

  • Het toekomstig gewenst profiel van de Leo Bosschartlaan (dat buiten het projectgebied ligt), is nog in onderzoek. Voorlopig werd aangesloten aan het bestaand profiel van de Leo Bosschartlaan waardoor twee volwassen bomen niet moeten gerooid worden;
  • De herinrichting van het kruispunt aan de Kapelstraat - Leo Bosschartlaan zal verder worden afgestemd met het bedrijf Engie;
  • Het verkeersplateau dat in het concept voorzien was (vóór de bocht), wordt verschoven naar de Kilstraat, in fucntie van het fietscomfort. Er wordt aangesloten op het bestaand profiel van de Kilstraat. Het plateau heeft reeds het gewenst toekomstig profiel; een éénrichtingsstraat met een rijwegbreedte van 4,20 m en 2x langsparkeren;
  • In de Baron Sadoinestraat werd aangesloten aan het bestaand profiel. Het plateau heeft het gewenst toekomstig profiel. Het betreft een industriestraat met gemengd verkeer met beperkt éénrichtingsverkeer, een rijwegbreedte van 4,80 m en aan één zijde langsparkeren;
  • Een extra boom wordt gerooid om voldoende vrije ruimte te krijgen voor indraaiende vrachtwagens en brandweerwagens aan de nieuwe inrit van Engie;
  • Voor twee inritten komen er grasbetontegels op het voetpad;
  • Er wordt maximaal vergroend door het voorzien van grote plantvakken met beplanting en de integratie van bestaande  en nieuwe bomen.  Het type en het aantal bomen, de heesters en het gras zullen in de volgende fase nog verfijnd worden, rekening houdend met het rioleringsontwerp en de ligging van nutsleidingen.
  • Er is een bijkomende vraag om één of twee percelen van AG Vespa te verwerven om een parkeerpocket voor de wijk te organiseren. De mogelijke circulatie naar de parkeerpocket werd in functie van de bereikbaarheid vanuit de wijk reeds onderzocht. De parkeerpocket zou bereikbaar zijn via het Wolplein en de uitrit zou in de Kaarderstraat kunnen komen;

Parkeerbalans
 
Het voorontwerp resulteert in een parkeerbalans van vijf plaatsen in de bestaande toestand naar geen plaatsen in de nieuwe toestand. De wens is om een maximale groene/blauwe buffer tussen industrie en woningen te realiseren en om maximaal de bestaande bomen te behouden. De breedte tussen de rooilijnen is te krap om een industriehoofdstraat mét parkeren te organiseren.

Bomenbalans
 
Het voorontwerp resulteert in een positieve bomenbalans.

Van de 38 bestaande bomen blijven er 29 behouden en worden er 9 gerooid (3 jonge + 6 volwassen). Er zijn 24 nieuwe bomen voorzien.

Hemelwaterplan
 
Op 19 januari 2018 (jaarnummer 501) keurde het college het hemelwaterplan goed.
 
De Vlaamse wetgeving en het hemelwaterplan van de stad Antwerpen stellen dat maximaal moet worden gestreefd naar bronmaatregelen om hemelwater op te vangen en te verwerken.

Aquafin en VMM (Vlaamse Milieumaatschappij) onderzoeken of het regenwater rechtstreeks in de Schelde kan geloosd worden of afgevoerd moet worden naar de RWZI (Rioolwaterzuiveringsinstallatie).
De Adolf Greinerstraat - Kapelstraat liggen in een zone waar het rioleringsstelsel gescheiden aangelegd moet worden. Voor deze zone wordt een gescheiden systeem met waar mogelijk bronmaatregelen (hergebruik, infiltratie, buffering ) voorgesteld.

Inspraak

Het infomoment voor de bewoners ging virtueel door op 24 februari 2021.

Aanleiding en context

Fase Actie Datum Jaarnummer
Projectdefinitie en concept Districtscollege Hoboken 5 mei 2020 115
Mobiliteitsvoorwaarden
College
20 mei 2020
4509
Info moment bewoners
Inspraak bewoners op het voorontwerp
24 februari 2021

Adviezen
Seniorenraad
Coördinatieoverleg Openbaar Domein
17 mei 2021
8 februari 2021

Het districtscollege keurde in zitting van 5 mei 2020 (jaarnummer 115) de projectdefinitie en concept voor wegeniswerken in de  Adolf Greinerstraat - Kapelstraat, district Hoboken goed en nam kennis van de mobiliteitsvoorwaarden.

Het college keurde in zitting van 20 mei 2020 (jaarnummer 4509) de mobiliteitsvoorwaarden goed.

De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling heeft het concept vertaald in een voorontwerp.

Algemene financiële opmerkingen

Het budget is voorzien op SUB_NR/INTERN/5062500000/224/2HOB010102M01583/2HO090200 in 2022/2023/2024

Adviezen

Coördinatieoverleg Openbaar Domein Gunstig onder voorwaarden

Coördinatieoverleg Openbaar Domein zitting van 15 juni 2020

  • de plannen van de lopende (aangrenzende) projecten in het ontwerp geïmplementeerd worden en verder afgestemd worden met de verschillende partijen;
    • zal worden opgenomen in een volgende fase, de besprekingen lopen met alle partijen.
  • de voorziene plantvakken afgestemd worden op de logische looplijnen;
    • zal worden opgenomen in een volgende fase.
  • de rijwegbreedte in de Kapelstraat, ter hoogte van de aansluiting met de Leo Bosschaertstraat, wordt herbekeken in overleg met MOB;
    • zal worden opgenomen in een volgende fase.
  • de sinuselementen van het verkeersplateau in de Kapelstraat, ter hoogte van  aansluiting met de Leo Bosschartlaan, afgestemd worden op busverkeer;
    • zal worden opgenomen in een volgende fase.
  • bereikbaarheid  en toegankelijkheid voor dienstvoertuigen naar de cabine van Fluvius gegarandeerd wordt;
    • zal worden opgenomen in een volgende fase.
  • voor de verkeersplateaus in de Adolf Greinerstraat de haalbaarheid van een materialisering in kleinschalig materiaal technisch verder onderzocht;
    • zal worden opgenomen in een volgende fase.
  • waar nodig, op de aansluiting met de zijstraten, de inrichtingsprincipes van de “poort zone 30” worden geïntegreerd;
    • zal worden opgenomen in een volgende fase.
  • onderzocht wordt of overal (bochten, kruispunten, …) de nodige bochtverbreding wordt toegepast;
    • zal worden opgenomen in een volgende fase.
  • in functie van behoud van de bestaande bomen technisch onderzocht wordt op welke manier de doorwortelbare ruimte onder het nieuwe fietspad gerealiseerd kan worden;
    • zal worden opgenomen in een volgende fase.
  • onderzocht wordt of de positie van het fietspad en de groenzone kan verwisseld worden, ten voordele van een bredere bufferstrook en opstelruimte, en in functie hiervan de keuze van het boomtype wordt afgestemd met SB/GROEN;
    • zal worden opgenomen in een volgende fase.
  • onderzocht wordt of de bestaande muren van de bedrijventerreinen verticaal vergroend kunnen worden;
    • zal worden opgenomen in een volgende fase, de besprekingen lopen met alle partijen.
  • onderzocht wordt of ter hoogte van de Kapelstraat een toekomst boom kan voorzien worden;
    • zal worden opgenomen in een volgende fase.
  • de technische detaillering en legverband van de grasbetontegels in overleg met SW/PR/STRUCTUREEL ONDERHOUD verder uitgewerkt wordt;
    • zal worden opgenomen in een volgende fase.
  • de voetpadbreedte, conform het draaiboek openbaar domein, overal aangepast wordt naar een minimum van 1.90 m;
    • het plan werd aangepast.
  • onderzocht wordt of zitmeubilair wenselijk is en voorzien kan worden;
    • zal worden opgenomen in een volgende fase.
  • onderzocht wordt of parkeerplaatsen voor de buurt kunnen voorzien worden op het overgedragen terrein van Engie;
    • zal worden opgenomen in een volgende fase.

Beleidsdoelstellingen

9 - Decentralisatie
2HOB01 - Hoboken speelt zijn troeven uit
2HOB0101 - We investeren in een goed onderhouden, fietsvriendelijk en groen district met plaats voor sport, spel en parkeren
2HOB010102 - Infrastructuur: fietsvriendelijk district
2HOB010102M01583 - SWOU12066 Adolf Greinerstraat, Kapelstraat (SOK thv Fabricom en toekomstig profiel)

Besluit

Het districtscollege hoboken beslist:

Artikel 1

Het districtscollege keurt het voorontwerp 8 februari 2021 voor wegeniswerken in de Adolf Greinerstraat - Kapelstraat, district Hoboken, goed.

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.

Artikel 3

Het districtscollege geeft opdracht aan:

Dienst

Taak

SW/PR/ONT

  • Opdracht aan Water-link:
    1. opmaken ontwerpmaatregelen voor infiltratie.
  • Na de inspraakprocedure:
    1. voorontwerp uitwerken tot een definitief ontwerp.
    2. indien vereist archeologienota laten opmaken.

SW/Mobiliteit

draft signalisatieplan opmaken


Bijlagen

  • 20210701_12066_VO_CB_presentatie.pdf
  • 20210701_12066_VO_plan1_BT.pdf
  • 20210701_12066_VO_plan2_NT.pdf
  • 20210224_12066_VO_inspraak_verslag.pdf
  • 20210517_12066_PD_seniorenraad.pdf