De districtsraad vergaderde op 17 februari 2022. De districtsraadscommissie kwam bijeen op 14 februari 2022.
De notulen vermelden in chronologische volgorde alle besproken onderwerpen en het gevolg dat eraan werd gegeven. Zij vermelden duidelijk alle genomen beslissingen. De originelen van de notulen van de districtsraad worden, na goedkeuring, door de voorzitter van de districtsraad en de districtssecretaris ondertekend.
Artikel 278 van het Decreet Lokaal Bestuur stelt dat de notulen alle besproken onderwerpen, alsook het gevolg dat werd gegeven aan de punten waarover de gemeenteraad geen beslissing heeft genomen, vermelden in chronologische volgorde.
Artikelen 32, 277 en 132 van het Decreet Lokaal Bestuur belasten de districtssecretaris met het opstellen en bewaren van de notulen.
De districtsraad Deurne keurt met 25 stemmen voor en 1 onthouding het volgende besluit goed.
Voor: Tjerk Sekeris, Elke Brydenbach, Philip Van Acker, Mascha Van Huffelen, Peggy Dewinter, Josephus Braam, Alain Hoeckx, Malgorzata Zgnilec, Sonja Stoop, Viviane Gedopt, Robert Stephens, Freddy Lorent, Mathijs Post, Giuliana Chirinos Saavedra, Arbër Halili, Skrolan Hugens, Frank Geudens, Frank Vercammen, Manal Toumi, Kristof Vissers, Abdelaziz El Fadili, Jan Van Wesembeeck, Sandra Wintershoven, Karin Slootmans, Guy Dirckx.
Onthouding: Sarpongmaa Agyin.
De districtsraad keurt de notulen van 17 februari 2022 goed.
De districtsraad neemt kennis van het verslag van de raadscommissie van 14 februari 2022.
Het Regionaal Landschap de Voorkempen zal voor de vergroening van de Frans Van Heymbeecklaan werken uitvoeren in het kader van het project GruunRant Onthardt.
Dit subsidieproject heeft tot doel in te zetten op klimaatadaptatie en –mitigatie en de stad klimaat robuuster te maken. Doel is om met zoveel mogelijk partners ideeën te verzamelen en verder te concretiseren en een onthardingsgolf in gang te zetten door onthardingsrealisaties uit te voeren die bijdragen aan een aangenamere samenleving.
Het district Deurne zal aanpassingswerken aan delen van de voetpaden en wegenis van de Frans Van Heymbeecklaan, in functie van deze vergroeningswerken, uitvoeren.
Voor het aandeel van de vergroeningswerken ontving het Regionaal Landschap de Voorkempen een subsidiebelofte in het kader van de ontharding en vergroening. De verkregen subsidie komt toe aan Regionaal Landschap de Voorkempen en bedraagt 75% van de ingediende facturen. De overige 25% van deze vergroeningswerken zal door het district Deurne worden gefinancierd. Hiervoor zal het district een financiële ondersteuning geven aan Regionaal Landschap de Voorkempen aangezien zij 100% dienen te verantwoorden aan Vlaanderen.
Met aanpassing 4 van het meerjarenplan 2020-2025 (2021_DRDE_00162) werd voor dit project in 2022 een nominatieve investeringsondersteuning opgenomen van 60.000,00 EUR op naam van vzw GruunRant, Boomgaardstraat 79, 2018 Antwerpen. Een bedrag van 14.625,00 EUR dient overgezet te worden naar Regionaal Landschap de Voorkempen.
Er zal, na goedkeuring van de nominatieve ondersteuning door de districtsraad, een collegebesluit worden opgemaakt waarin de samenwerkingsovereenkomst met Regionaal Landschap de Voorkempen zal worden goedgekeurd, net als de effectieve vastlegging en uitbetaling van het budget.
De wet betreffende de controle op de toekenning en de aanwending van sommige toelagen van 14 november 1983.
Het Kaderbesluit Basisprincipes Ondersteuningsbeleid zoals goedgekeurd door de gemeenteraad van 26 oktober 2020 (jaarnummer 595) is van toepassing.
Met de gemeenteraadsbeslissing van 29 mei 2017 (jaarnummer 300) werden de bevoegdheden van de districtsraden vastgelegd.
Artikel 11 bepaalt dat de districtsraad bevoegd is voor openbaar domein.
De uitgave zal worden verrekend op volgend boekingsadres: SUB_NR/INTERN/2200/5042500000/664800/2DEU010101A00000/2DE090200.
De districtsraad Deurne keurt met 22 stemmen voor en 4 onthoudingen het volgende besluit goed.
Voor: Tjerk Sekeris, Elke Brydenbach, Philip Van Acker, Mascha Van Huffelen, Peggy Dewinter, Josephus Braam, Alain Hoeckx, Malgorzata Zgnilec, Sonja Stoop, Viviane Gedopt, Robert Stephens, Freddy Lorent, Mathijs Post, Giuliana Chirinos Saavedra, Arbër Halili, Skrolan Hugens, Frank Geudens, Frank Vercammen, Sarpongmaa Agyin, Manal Toumi, Kristof Vissers, Abdelaziz El Fadili.
Onthouding: Jan Van Wesembeeck, Sandra Wintershoven, Karin Slootmans, Guy Dirckx.
De districtsraad keurt de toekenning van de nominatieve ondersteuning van 14.625,00 EUR aan vzw Regionaal Landschap de Voorkempen ( ondernemingsnummer BE0898729546) voor het uitvoeren van vergroeningswerken, goed.
De Ten Nessestraat in het district Deurne:
De Ten Nessestraat werd deels heraangelegd.
De districtsraad Deurne keurt met 21 stemmen voor, 4 stemmen tegen en 1 onthouding het volgende besluit goed.
Voor: Tjerk Sekeris, Elke Brydenbach, Philip Van Acker, Mascha Van Huffelen, Peggy Dewinter, Josephus Braam, Alain Hoeckx, Malgorzata Zgnilec, Sonja Stoop, Viviane Gedopt, Robert Stephens, Freddy Lorent, Mathijs Post, Giuliana Chirinos Saavedra, Arbër Halili, Frank Geudens, Frank Vercammen, Sarpongmaa Agyin, Manal Toumi, Kristof Vissers, Abdelaziz El Fadili.
Tegen: Jan Van Wesembeeck, Sandra Wintershoven, Karin Slootmans, Guy Dirckx.
Onthouding: Skrolan Hugen.
De districtsraad geeft gunstig advies over het ontwerp van een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Ten Nessestraat in het district Deurne, ter vervanging van het aanvullend reglement, goedgekeurd in de gemeenteraad van 20 december 2004 (jaarnummer 2518).
Het bestuursakkoord ‘De Grote Verbinding’ (goedgekeurd door de gemeenteraad op 28 januari 2019, jaarnummer 42) wil inzetten op uitbreiden van het aantal laadpunten. Zo lezen we in resolutie 22 dat het stadsbestuur “het netwerk van laadpunten voor elektrische voertuigen verder wil uitbreiden”.
Mobiliteit en Parkeren Antwerpen AG (hierna MPA AG) publiceerde op 11 februari 2021 een bestek voor ‘het leveren, installeren en exploiteren van publiek toegankelijke normale laadinfrastructuur en/of snellaadinfrastructuur voor elektrische voertuigen in de stad Antwerpen’.
Op 24 augustus 2021 (2021_DCMPA_00218) besliste het directiecomité van MPA AG om de concessieovereenkomst voor het leveren, installeren en exploiteren van publiek toegankelijke normale laadinfrastructuur voor elektrische voertuigen in de stad Antwerpen' (perceel 1), af te sluiten tussen MPA AG en Total Belgium nv (ondernemingsnummer 0403.063.902).
Het college keurde in zitting van 24 december 2021 (jaarnummer 10436) de locaties en het aanvullend verkeersreglement voor het district Deurne goed.
Er werden diverse aanvragen ingediend via www.antwerpenlaadt.be voor de plaatsing van publieke laadpalen.
MPA AG legt nu de nieuwe locaties in het district Deurne en het aanvullend verkeersreglement met gebiedsdekkende maatregelen ter advies voor.
MPA AG en de bedrijfseenheid Stadsontwikkeling/Publieke Ruimte hebben de aanvragen onderzocht (voorwaarden, locatiebepaling, advies netaansluiting, enzovoort) en stellen voor publieke laadpalen te plaatsen op de volgende locaties:
District Deurne
De laadpalen worden door de concessiehouder Total Belgium nv (ondernemingsnummer 0403.063.902) geplaatst en geëxploiteerd.
Elke laadpaal heeft twee laadpunten. Er wordt per laadpaal steeds één parkeerplaats voor elektrische voertuigen voorzien.
Als uit de gebruikscijfers blijkt dat een tweede voorbehouden parkeerplaats nodig is, dan kan een extra parkeerplaats voor elektrische voertuigen worden ingericht.
Aangezien er voor de Turnhoutsebaan meerdere aanvragen zijn, werden deze ineens gebundeld, en werd ervoor geopteerd om tegelijkertijd een voorhouden autodeelplaats in te richten.
Er wordt verwacht dat in een volgende fase parkeersensoren zullen worden voorzien in de parkeervakken zoals voorzien in de concessieovereenkomst.
De parkeerbalans blijft ongewijzigd.
De districtsraad Deurne keurt met 22 stemmen voor en 4 onthoudingen het volgende besluit goed.
Voor: Tjerk Sekeris, Elke Brydenbach, Philip Van Acker, Mascha Van Huffelen, Peggy Dewinter, Josephus Braam, Alain Hoeckx, Malgorzata Zgnilec, Sonja Stoop, Viviane Gedopt, Robert Stephens, Freddy Lorent, Frank Geudens, Frank Vercammen, Sarpongmaa Agyin, Manal Toumi, Kristof Vissers, Abdelaziz El Fadili, Jan Van Wesembeeck, Sandra Wintershoven, Karin Slootmans, Guy Dirckx.
Onthouding: Mathijs Post, Giuliana Chirinos Saavedra, Arbër Halili, Skrolan Hugens.
De districtsraad adviseert onderstaande locaties gunstig:
District Deurne
De districtsraad adviseert het ontwerp van een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor 'publieke laadpalen, district Deurne' gunstig ter vervanging van het aanvullend verkeersreglement met gebiedsdekkende maatregelen 'publieke laadpalen' zoals goedgekeurd door het college op 24 december 2021 (jaarnummer 10436).
De Vaartweg in het district Deurne:
De Vaartweg werd ingericht als fietsstraat. De doorsteek naar de Nieuwe Donk en de toegang tot de Esdoorndreef werden vernieuwd.
Een aangepast aanvullend verkeersreglement wordt opgesteld:
De parkeerbalans neemt af met drie parkeerplaatsen.
De districtsraad geeft gunstig advies over het ontwerp van een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Vaartweg in het district Deurne, ter vervanging van het aanvullend reglement, goedgekeurd in de gemeenteraad van 21 september 2009 (jaarnummer 1654).
De Bisschoppenhoflaan in het district Deurne:
De districtsraad geeft gunstig advies over het ontwerp van een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Bisschoppenhoflaan in het district Deurne, ter vervanging van het aanvullend reglement, goedgekeurd in het college van 30 november 2018 (jaarnummer 10655).
Tijdens de periode januari en februari 2022 ontving het districtscollege schriftelijke vragen:
Datum vraagstelling | Indiener vraag | Onderwerp | Toegewezen aan |
---|---|---|---|
10 januari 2022 | Alain Hoeckx | Inwoners beter bereiken: Hoplr | Tjerk Sekeris |
17 februari 2022 | Arbër Halili | Slechte toestand van de weg van de volkstuinen Papenhof | Philip Van Acker en Freddy Lorent |
20 februari 2022 | Mathijs Post | Heraanplanting Hof Nieles | Frank Vercammen - Tjerk Sekeris - Freddy Lorent |
20 februari 2022 | Mathijs Post | Verkeersdrukte Zwarte Arend | Tjerk Sekeris |
22 februari 2022 | Mathijs Post | Rooien van boom Boekenberglei | Frank Vercammen |
Op schriftelijke vragen wordt schriftelijk geantwoord. Is het antwoord 30 dagen na ontvangst van de vraag niet gegeven, dan wordt de vraag automatisch terug geagendeerd op de eerstvolgende districtsraad. De vraag krijgt dan het statuut van een mondelinge vraag en wordt onmiddellijk ter zitting beantwoord. Indien de vraag echter voor de zitting werd beantwoord, wordt ze alsnog van de agenda afgevoerd.
De schriftelijke vragen worden ter kennisneming voorgelegd aan de districtsraad.
Artikel 31 van het Decreet Lokaal Bestuur voorziet dat de gemeenteraadsleden het recht hebben om aan de burgemeester en aan het college mondelinge en schriftelijke vragen te stellen. Dit artikel is ook van toepassing op de districten conform artikel 126 van het Decreet Lokaal Bestuur.
Hoofdstuk 2.4, artikel 6 van het huishoudelijk reglement district Deurne goedgekeurd in de districtsraad van 23 mei 2019 (jaarnummer 66), bepaalt dat raadsleden schriftelijke vragen kunnen indienen. Het regelt ook de manier waarop op schriftelijke vragen wordt geantwoord.
De districtsraad neemt kennis van volgende beantwoorde schriftelijke vragen. Het antwoord op deze schriftelijke vragen is te raadplegen in eBesluitvorming.
Datum vraagstelling | Indiener vraag | Onderwerp | Toegewezen aan |
10 januari 2022 | Alain Hoeckx | Inwoners beter bereiken: Hoplr | Tjerk Sekeris |
17 januari 2022 | Arbër Halili | Slechte toestand van de weg van de volkstuinen Papenhof | Philip Van Acker en Freddy Lorent |
20 februari 2022 | Mathijs Post | Heraanplanting Hof Nieles | Frank Vercammen - Tjerk Sekeris - Freddy Lorent |
22 februari 2022 | Mathijs Post | Rooien van boom Boekenberglei | Frank Vercammen |
De Bisschoppenhoflaan is tot op de dag van vandaag het belangrijkste zwart punt, op vlak van verkeersveiligheid, in ons district, dit zien we jaar na jaar terug in de verkeersaudit van Deurne.
Gelet deze verkeersonveiligheid dringt op korte termijn de realisatie van een aantal “Quick wins” zich op om de Bisschoppenhoflaan veiliger en leefbaar te maken voor de huidige bewoners en gebruikers van deze toch wel zeer drukke verkeersader in Deurne.
De districtsraad van Deurne wil met deze motie aan het college van burgemeester en schepenen vragen om de hogere overheden (Ministerie van Openbare Werken) diets te maken van volgende aanpassingen om op korte termijn te laten uitvoeren wat de verkeersveiligheid en de leefbaarheid al enorm zal verbeteren.
1) SNELHEIDSBEPERKING 70 naar 50
De snelheid op de Bisschoppenhoflaan tussen de Deurnesesteenweg en de Merksemsesteenweg (Brug van den Azijn) terug te brengen van 70 km/uur naar 50 km/uur. Op dat stuk bevinden zich een aantal supermarkten (Aldi, Lidl, My Food), een woon-zorg centrum en heel wat op- en uitritten van appartementen en handelszaken. De zichtbaarheid op de Bisschoppenhoflaan blijft beperkt en het is voor automobilisten moeilijk om de snelheid in te schatten van het aanrijdend verkeer.
2) ZEBRAPADEN
Alle zebrapaden moeten beveiligd worden met verkeerslichten (dat kan op afroep). Het Ministerie van Openbare Werken gaat vandaag in tegen haar eigen richtlijnen die voetgangers-oversteken over een dubbele rijbaan verbied, tenzij ze beveiligd worden met lichten.
3) HERINRICHTING INDUSTRIEGEBIED BOSUIL/KRUNINGEN
Er loopt momenteel een mobiliteitsstudie in samenwerking met de Provinciale Ontwikkelingsmaatschappij voor mobiliteit rond het Industriegebied Bosuil/Kruiningen. Het district Deurne heeft in het verleden gevraagd om bij de herinrichting van het industriegebied rekening te houden met het stijgend aantal mensen dat gebruik maakt van de fiets voor woon-werk verkeer. Het district vraagt nu opnieuw om bij de uittekening van het industriegebied vooral rekening te houden met de andere weggebruikers, voetgangers, fietsers, ...
4) VERKLEINEN CONFLICTSITUATIES
Een heel aantal conflicten tussen weggebruikers ontstaan op de Bisschoppenhoflaan, omdat in – en uitrijdend vrachtverkeer gemengd wordt. Daarom vraagt de districtsraad van Deurne om te onderzoeken of het mogelijk is om het aanrijdend verkeer af te wikkelen langs de Santvoortbeeklaan (maak die straat enkelrichting) en alle wegrijdend verkeer om te leiden via de Keesinglaan. Om het kruisen van de Bisschoppenhoflaan veilig te laten verlopen is het aangewezen om de doorsteek t.h.v. de Santvoortbeeklaan terug open te stellen met lichten.
De districtsraad van Deurne zou tevens nogmaals willen benadrukken dat zij al jaren een volledige heraanleg van de Bisschoppenhoflaan van gevel tot gevel vragen.
De klassieke 2x2 structuur met een groene ontoegankelijke middenberm voldoet geenszins.
De (mogelijke) komst van een tramlijn over de Bisschoppenhoflaan naar een te realiseren P&R inrichting dwingt het AWV om keuzes te maken.
De Bisschoppenhoflaan heeft gezien de breedte, het potentieel om en efficiënt en aangenaam leefbaar te zijn.
Dit besluit heeft geen financiële gevolgen.
De districtsraad Deurne keurt met 19 stemmen voor en 7 onthoudingen het volgende besluit goed.
Voor: Tjerk Sekeris, Elke Brydenbach, Philip Van Acker, Mascha Van Huffelen, Peggy Dewinter, Josephus Braam, Alain Hoeckx, Malgorzata Zgnilec, Sonja Stoop, Viviane Gedopt, Robert Stephens, Freddy Lorent, Frank Geudens, Frank Vercammen, Sarpongmaa Agyin, Jan Van Wesembeeck, Sandra Wintershoven, Karin Slootmans, Guy Dirckx.
Onthouding: Mathijs Post, Giuliana Chirinos Saavedra, Arbër Halili, Skrolan Hugens, Manal Toumi, Kristof Vissers, Abdelaziz El Fadili.
De afgelopen periode gebeurde er een heel aantal zaken:
Op 24 februari 2022 was er een inval van gewapende strijdkrachten van de Russische federatie in Oekraïne die niet uitgelokt was en onrechtvaardig is.
Deze inval is de grootste militaire operatie in een ander soeverein land in Europa sinds de Tweede Wereldoorlog. Dit alles heeft ongeziene humanitaire gevolgen. De Russische federatie treedt ook enorm hard op tegen eigen onderdanen die op een vreedzame manier betogen. Ook wordt de persvrijheid beknot.
Als district waar we recent een vredesmoment plaatste vinden we het dan ook belangrijk om elke vorm van geweld en agressie tegenover anderen te veroordelen. Het is belangrijk dat iedereen zijn overtuigingen moet kunnen uiten zolang dit op een respectvolle en vreedzame manier gebeurt.
Daarom willen we besluiten dat Deurnese de districtsraad
- zijn solidariteit betuigt met het Oekraïense volk, dat slachtoffer is van de onrechtmatige militaire scheiding van het internationaal recht door de Russische Federatie,
- zijn ongenoegen en verontwaardiging uit over de schending van burgerrechten in de Russische Federatie,
- om in naam van de inwoners van Deurne op te roepen tot onmiddellijk beëindigen van de vijandelijkheden en het sluiten van een vredesakkoord dat de soevereiniteit van Oekraïne respecteert.
De districtsraad Deurne keurt met 19 stemmen voor en 4 onthoudingen het volgende besluit goed. 3 districtsraadsleden hebben niet gestemd.
Voor: Tjerk Sekeris, Elke Brydenbach, Philip Van Acker, Mascha Van Huffelen, Peggy Dewinter, Josephus Braam, Alain Hoeckx, Malgorzata Zgnilec, Sonja Stoop, Viviane Gedopt, Robert Stephens, Freddy Lorent, Manal Toumi, Kristof Vissers, Abdelaziz El Fadili, Jan Van Wesembeeck, Sandra Wintershoven, Karin Slootmans, Guy Dirckx.
Onthouding: Giuliana Chirinos Saavedra, Frank Geudens, Frank Vercammen, Sarpongmaa Agyin.
Niet gestemd: Mathijs Post, Arbër Halili, Skrolan Hugens.
Naar aanleiding van de oorlog in Oekraïne en de motie ingediend door de NVA-fractie, willen we met het district in deze donkere tijden hoop bij de mensen brengen.
In Deurne hebben we zowel een grote Oekraïense als Russische gemeenschap, gewone mensen, gewone burgers die geen oorlog willen. Daarnaast komen ook steeds meer vluchtelingen aan in Deurne. Ook zij willen geen oorlog. We moeten deze mensen ondersteunen, een hart onder de riem steken, maar vooral samen brengen om aan te tonen dat vrede primeert. Deurne is hiervoor het ideale district, aangezien wij op het Wim Saerensplein een vredesmonument hebben.
We willen dit doen om een signaal te geven tegen oorlog en voor de vrede. En om mensen te verbinden en hen niet door oorlog tegen elkaar te laten opzetten. Volgende week maandag is het ook 21 maart, de internationale dag tegen racisme. Met een dergelijke vredesbijeenkomst brengen we mensen samen, een krachtig instrument tegen uitsluiting door de oorlog. Want er is één belangrijk sterk punt in het streven naar vrede: de meeste mensen zijn tegen oorlog, wat onze afkomst ook is.
Daarom dienen we een motie in met volgende artikels:
De districtsraad vraagt het het district Deurne om een vredesbijeenkomst te organiseren op het Wim Saerensplein naar aanleiding van de internationale conflicten.
De districtsraad Deurne keurt met 7 stemmen voor, 11 stemmen tegen en 1 onthouding het volgende besluit af. 7 districtsraadsleden hebben niet gestemd.
Voor: Mathijs Post, Giuliana Chirinos Saavedra, Arbër Halili, Skrolan Hugens, Manal Toumi, Kristof Vissers, Abdelaziz El Fadili.
Tegen: Elke Brydenbach, Philip Van Acker, Peggy Dewinter, Josephus Braam, Malgorzata Zgnilec, Sonja Stoop, Viviane Gedopt, Robert Stephens, Freddy Lorent, Frank Geudens, Frank Vercammen.
Onthouding: Sarpongmaa Agyin.
Niet gestemd: Tjerk Sekeris, Mascha Van Huffelen, Alain Hoeckx, Jan Van Wesembeeck, Sandra Wintershoven, Karin Slootmans, Guy Dirckx.
Op de districtsraad van 21 oktober jl. interpelleerde onze fractie over het gebruik van de e-step in ons district n.a.v. een dodelijk ongeval in de Kreglingerstraat. Het districtscollege antwoordde dat de problematiek van het gebruik van de e-step ons district overstijgt. Wat stellen we ondertussen vast. (Deel)e-steps worden overal achtergelaten soms in het midden van het trottoir soms op een zebrapad, in het midden van het grasveld, op het fietspad,… meestal op een plaats hinderlijk voor andere weggebruikers meestal fietsers en voetgangers. Wat er tevens wordt vastgesteld is het feit dat (deel) e-steps tegen hoge snelheid over het fiets- of voetpad rijden. (Deel)e-steps zijn ’s avonds en ’s nachts niet altijd degelijk verlicht en duiken plots op voor een andere weggebruiker. Op 15 februari jl. kondigde Koen Kennis “no-gozones” aan in bepaalde delen van de stad. In die zones zal de deelstep tegen een lagere snelheid werken. Mensen zullen hun step niet meer zomaar overal kunnen parkeren of achterlaten, zoals begraafplaatsen, natuurgebieden, bruggen over de ring of op fietspaden. Als je je step daar toch achterlaat, zal je niet kunnen uitloggen en blijft je huurtijd doorlopen, zodat je blijft betalen. Omdat (deel)e-steps zowat overal worden achtergelaten zou het goed zijn om in de straten op bepaalde plaatsen een afgebakende zone te voorzien om (deel)e-steps te parkeren.
Vragen:
Zijn er klachten binnen gekomen op het district over (deel)e-steps? Zo ja, de welke?
Zijn er bij het district ongevallen gekend met doden of zwaargewonden waarbij een (deel)e-step betrokken was? Zo ja, hoeveel en vooral waar?
Wordt/werd het district betrokken bij het bepalen van de no-gozones in Deurne? Heeft het districtscollege al voorstellen voor no-gozones? Waar in ons district zouden die no-gozones komen?Of zijn die no-gozones enkel te vinden in het centrum van de stad?
Er zouden ook parkeerzones kunnen worden afgebakend in straten waar veel (deel)e-steps worden achtergelaten. Heeft het districtscollege hier aan gedacht? Of wordt dit niet gedaan? Waarom niet?
Een maand na de stormen “Dudley, Eunice en Franklin moeten wij vaststellen dat de schade in de Bremweide nog steeds niet is opgeruimd. Erger nog, wij stellen vast dat er minstens op 3 plaatsen afgeknapte bomen gevaarlijk overhangen in de buurt van wandelpaden. Heden zijn er nog steeds 2 paden versperd door omgewaaide bomen waarvan 1 op de uitgestippelde looproute. Voor en tijdens de stormen hebben wij moeten vaststellen dat de Bremweide niet was afgesloten en dat er geen waarschuwingsborden of -brieven uithingen. Erger nog de politie heeft TIJDENS de storm Dudley (17 februari jl.) het park afgesloten met alle risico’s van dien.
Vragen;
1 )Hoe komt het dat er nog steeds geen actie is ondernomen om deze gevaarlijke situaties aan te pakken?
2 ) Wanneer denkt de schepen dat hier werk kan van gemaakt worden?
3 ) Hoe komt het dat de Bremweide niet was afgesloten voor deze stormen? Werd/wordt het districtscollege hiervan (het afsluiten van de Bremweide) op de hoogte gebracht door de burgemeester/politie?
Wij hebben begrepen dat er iets zou bewegen op dit punt. Men zou rondgegaan zijn naar verschillende mensen met dementie en hun mantelzorgers, maar blijkbaar is dit stilgevallen en gebeurt er op dit ogenblik niet veel meer.
Tijdens één van de vorige districtsraden begrepen wij uit de woorden van de districtsburgemeester dat er personeelstekorten zijn waarmee hij zijn ongenoegen uitte naar de Stad toe.
Onze fractie vreest dat dit gebrek aan medewerkers ook een invloed zou kunnen hebben op het voortbouwen aan een beleid rond dementievriendelijk Deurne.
In die zin is het belangrijk om aan te merken dat de mensen die aan dementie lijden daar niets aan kunnen doen. Ons districtsbestuur is in het begin van deze legislatuur het engagement aangegaan om een dementievriendelijk beleid in Deurne op poten te zetten. Het zou mooi zijn mochten mensen met dementie zo lang mogelijk op een kwaliteitsvolle wijze in hun vertrouwde omgeving kunnen vertoeven.
Bovendien is het cruciaal dat het beleid hierrond gecommuniceerd en bekendgemaakt wordt aan de Deurnenaren.
Hiervoor moeten er op zijn minst voldoende uren worden vrijgemaakt zodat de nodige eerste stappen tijdens deze legislatuur kunnen worden gezet.
Vragen
De gemeente Deurne heeft vele jaren geleden eer actief gestreden en samen met andere partners zoals Borgerhout , bekomen dat de nabestemming van het vliegveld PARK is en nog altijd is.
Deurne is in de eerste plaats een zakenluchthaven, voor diamant en haven.
In 2014 werd het vliegveld in concessie gegeven aan een Franse multinational, die de bestemming als zaken vliegveld snel probeert om te turnen in een overwegend toeristisch vliegveld naar de zuidelijke bestemmingen
Reeds tientallen jaren investeert de gemeenschap enorm veel geld in de bodemloze put van dit vliegveld. Sedert 2014 zelfs meer dan 100 miljoen Euro in Antwerp Airport geinvesteerd en gesubsidieerd ….
Het is onverantwoord dat het vliegveld vandaag open blijft .
Een prachtige groene long groter dan het Rivierenhof. Mijn partij kijkt alvast uit naar een Jan Olieslagerspark.
Graag vernemen we de visie van het districtscollege hierover.
Een mooie geveltuin is een aanwinst voor de straat. Prettig voor het oog, het is een sociaal gebeuren, draagt bij aan koelte in hete tijden, en is een boost voor de biodiversiteit die het in de stad toch al moeilijk heeft.
Met “Antwerpen breekt uit” zet ook ons district in op geveltuinen.
Wij merken dat veel bewoners positief staan tegenover een geveltuin, maar haperen om de stap te zetten om daadwerkelijk een paar klinkers weg te nemen en planten te zetten.
En het is begrijpelijk:
- het is zwaar werk: wie al eens een geveltuintje heeft aangelegd, weet hoe bijzonder zwaar dat is. Een tegel loswrikken, soms ligt er stabilisé of chape.
- welke plant zet je erin?
- hoe moet ik dat onderhouden?
Veel vragen. Maar ook veel antwoorden en oplossingen zijn voorhanden via de stad, het Ecohuis, velt, etc. Het district biedt zelfs bewoners aan om tegels weg te nemen.
Onze fractie vraagt zich af hoe dat loopt en of het niet nóg gemakkelijker kan? Kunnen we een katalysatoreffect genereren, zodat geveltuinen gewoontegoed worden?
Onze fractie denkt dat de jaarlijkse Lentepoets een perfect moment is om geveltuinen in de kijker te zetten. Door deze twee aan elkaar te koppelen en met de nodige voorbereiding, zoals een tegelwip-team, kunnen we op één dag een record aan geveltuinen realiseren.
Bent u genegen dit voorstel te onderzoeken op haalbaarheid?