Terug
Gepubliceerd op 27/01/2022

2022_IP_00006 - Interpellatie van raadslid Guy Dirckx: personeelbehoefte district Deurne

districtsraad Deurne
do 20/01/2022 - 20:00 Districtshuis Deurne
Behandeld

Samenstelling

Aanwezig

Frank Geudens, districtsraadsvoorzitter; Tjerk Sekeris, districtsburgemeester; Elke Brydenbach, districtsschepen; Frank Vercammen, districtsschepen; Freddy Lorent, districtsschepen; Philip Van Acker, districtsschepen; Guy Dirckx, districtsraadslid; Jan Van Wesembeeck, districtsraadslid; Kristof Vissers, districtsraadslid; Freya Van Alsenoy, districtsraadslid; Josephus Braam, districtsraadslid; Manal Toumi, districtsraadslid; Abdelaziz El Fadili, districtsraadslid; ArbĂ«r Halili, districtsraadslid; Peggy Dewinter, districtsraadslid; Giuliana Chirinos Saavedra, districtsraadslid; Malgorzata Zgnilec, districtsraadslid; Robert Stephens, districtsraadslid; Mathijs Post, districtsraadslid; Sandra Wintershoven, districtsraadslid; Alain Hoeckx, districtsraadslid; Skrolan Hugens, districtsraadslid; Mascha Van Huffelen, districtsraadslid; Steven Van Bockstal, districtsraadslid; Sarpongmaa Agyin, districtsraadslid; Viviane Gedopt, districtsraadslid; Benjamin Weyts, districtsraadslid; Karin Slootmans, districtsraadslid; Sonja Stoop, districtsraadslid; Mieke De Wispeleir, plaatsvervangend districtssecretaris; Maarten Caestecker, districtssecretaris

Secretaris

Maarten Caestecker, districtssecretaris

Voorzitter

Frank Geudens, districtsraadsvoorzitter
2022_IP_00006 - Interpellatie van raadslid Guy Dirckx: personeelbehoefte district Deurne 2022_IP_00006 - Interpellatie van raadslid Guy Dirckx: personeelbehoefte district Deurne

Motivering

Indiener(s)

Guy Dirckx

Gericht aan

Tjerk Sekeris

Tijdstip van indienen

zo 09/01/2022 - 23:00

Toelichting

Op 24 februari 2020 stelde ik de schriftelijke vraag waarom het districtscollege aan de districtsraad nog steeds geen voorstel van personeelsbehoefte had laten vaststellen zoals voorzien in artikel 140 van het decreet lokaal bestuur. De districtsburgemeester antwoordde dat de districtsraad positief advies had gegeven in 2017 op een voorstel vanuit de gemeenteraad. Dit was een voorstel van het gemeentebestuur naar de districtsraad toe. De bedoeling van artikel 140 van het decreet Lokaal Bestuur dat artikel 287 van het Gemeentedecreet vervangt dat artikel 345 van de Nieuwe Gemeentewet herneemt was dat elke districtsraad een voorstel zou doen voor het vaststellen van de personeelsbehoefte van de districten. Niet dat we een advies (gunstig of ongunstig) zouden geven op iets dat het gemeentebestuur voorstelt. Nu volgens dit advies zouden er minstens 13 Voltijdse Eenheden VTE’s worden toegewezen. De rest van de VTE’s zou toegewezen worden volgens de parameter inwonersaantal. Dat geeft dat in februari 2020 de volgende personeelsformatie aan Deurne was toebedeeld:



 

Niveau

Huidige VTE

A1A-A2A-A3A

2,8

A5A-A5B

1

B1-B2-B3

11,6

C1-C2-C3

10,8

Totaal

26,2


Een antwoord op de vraag wat die 26,2 VTE’s dan allemaal doen werd niet gegeven. Evenmin werd er geantwoord op hoeveel van deze 26,2 VTE’s er contractueel/statutair zijn. Op 29 november jl. vraagt het districtscollege aan het College van Burgemeester en Schepenen CBS waarom dat Deurne dat  recht heeft op 27,7 VTE’s (waarschijnlijk omdat het inwonersaantal Deurne gestegen is?) maar dat Deurne in november 2021 slechts 24,9 VTE’s gekregen heeft en dat het tegen het einde van de legislatuur zelfs 23,4 VTE’s moeten zijn. Het districtscollege concludeert het volgende:

“ Het district is het beleidsdomein dat het dichts bij de mensen staat. Blind besparen op personeel leidt enerzijds tot een vermindering van het dienstbetoon aan onze Deurnenaars, anderzijds tot uitval bij ons personeel, die de hoge werkdruk niet meer aankunnen.

Het district Deurne vraagt dan ook om een Raad van Overleg bij elkaar te roepen om bovenstaande problematiek te bespreken.”

Blijkbaar is deze vraag vanuit Deurne niet uniek want ook de districtscolleges van Ekeren, Antwerpen en Borgerhout stelden dezelfde vraag. Het CBS reageerde op 17 december jl. met het antwoord dat er op 10 maart a.s. een raad voor overleg zal plaatsvinden over dit thema. 


Vragen:

Weet het districtscollege of de gemeenteraad / CBS ergens beslist heeft dat er minder personeel aan de districten zou worden toegewezen en dit in tegenstelling met de gemeenteraadsbesluiten van 2017? Met welk besluit werd dit dan gedaan? 

Waarom werd de districtsraad niet betrokken bij deze materie? 

Waarom werkt de districtsraad bij elke legislatuur geen eigen personeelsbehoefte uit dat conform artikel 140 van het decreet Lokaal Bestuur aan de gemeenteraad wordt voorgelegd? Wil men de districtsraden per se uit de bevoegdheid personeel houden? 

Gaat het districtscollege verslag uitbrengen aan de districtsraad over deze Raad voor Overleg? Of moeten de districtsraadleden van de oppositie er zelf interpellaties over stellen?