Artikelen 32, 277 en 132 van het Decreet Lokaal Bestuur belasten de districtssecretaris met het opstellen en bewaren van de notulen.
De notulen vermelden in chronologische volgorde alle besproken onderwerpen en het gevolg dat eraan werd gegeven. Zij vermelden duidelijk alle genomen beslissingen. De originelen van de notulen van de districtsraad worden, na goedkeuring, door de voorzitter van de districtsraad en de districtssecretaris ondertekend.
Artikel 278 van het Decreet Lokaal Bestuur stelt dat de notulen alle besproken onderwerpen, alsook het gevolg dat werd gegeven aan de punten waarover de gemeenteraad geen beslissing heeft genomen, vermelden in chronologische volgorde.
De districtsraad vergaderde op 16 december 2021. De districtsraadscommissie kwam bijeen op 13 december 2021.
De districtsraad keurt de notulen van 16 december 2021 goed.
De districtsraad neemt kennis van het verslag van de raadscommissie van 13 december 2021.
Het district Deurne wenst uitdrukkelijk al diegenen die betrokken zijn bij de voorstellen voor de realisatie van het Ringpark Het Schijn te danken in het bijzonder de diensten van de intendant, het Agentschap voor Wegen en Verkeer, het Vlaams Gewest, de provincie Antwerpen, de provincie Antwerpen, Lantis en de verschillende burgerbewegingen.
Op de gezamenlijke raadscommissie zijn er vanuit Deurne nog heel wat op- en aanmerkingen geformuleerd (broedeiland, volkstuinen, hondenloopzone, modal shift, begeleiding van kwetsbare gezinnen binnen het projectgebied …), waarmee het team ongetwijfeld aan de slag zal gaan.
De districtsraad van Deurne adviseert positief, enkel onder voorwaarde dat :
1. Het huidige voorontwerp onder geen enkel beding een hypotheek legt op de ondertunneling van de E313 t.h.v. Deurne
2. De voorgestelde overkapping een aanzet vormt, maar geen eindpunt mag zijn. De R1 t.h.v. Deurne moet volledig overkapt worden.
Naar het eigenlijk ontwerp toe vraagt het district Deurne dat :
Dit project wordt gefinancierd conform de afspraken over de financiering van het eerste pakket van leefbaarheidsprojecten ten belope van 1,25 miljard euro. Hierbij dragen de stad Antwerpen en Havenbedrijf Antwerpen samen 250 miljoen euro bij en het Vlaams Gewest 1 miljard via de Overkappingsruiter. De stad Antwerpen doet dat conform de afspraken gemaakt in de overeenkomst tussen het Vlaams Gewest, BAM (Lantis), het Havenbedrijf Antwerpen nv van publiek recht en de stad Antwerpen die werd goedgekeurd op de gemeenteraad van 22 november 2016 (jaarnummer 749) en handelt over de heroriëntering van de Oosterweelmiddelen naar flankerende maatregelen en stedelijke leefbaarheidsprojecten.
Afhankelijk van noodzaak en opportuniteiten en in functie van de voortgang van de leefbaarheidsprojecten zal de stad Antwerpen tijdig middelen vrijmaken uit haar stedelijke begroting om kredietvastleggingen te doen om zo haar engagement van 107,5 miljoen euro te vervullen. Gezien de timing zal een deel van dit engagement in de volgende legislatuur (en meerjarenplanning) opgenomen worden. De stad Antwerpen heeft in 2020 reeds 2,28 miljoen euro voldaan en deze legislatuur ruim 90 miljoen euro voorzien in haar meerjarenplanning op volgende boekingsadressen:
Het vereist budget voor het afronden van het voorontwerp van het Ringpark waarover dit besluit handelt is voorzien op SUB_NR/INTERN/5291630000/224/2LMS010102M01993/2SA020200 (Ringpark Het Schijn).
Met de collegebeslissing van 12 mei 2017 (jaarnummer 4463) werden de bevoegdheden van de districtscolleges vastgelegd. Artikel 3 bepaalt dat het districtscollege bevoegd is voor de aanleg, heraanleg en onderhoud van lokale pleinen met sportaccommodatie. Artikel 4 bepaalt dat het districtscollege bevoegd is voor de aanleg, heraanleg en onderhoud van lokale speelterreinen. Artikel 11 bepaalt dat het districtscollege bevoegd is voor lokale straten en pleinen. Artikel 12 bepaalt dat het districtscollege bevoegd is voor lokale parken en groenaanplanting. In het gemeenteraadsbesluit van 31 mei 2021 (jaarnummer 309) werden de bovenlokale locaties vastgesteld.
Het projectgebied betreft lokaal en bovenlokaal openbaar domein met een bovenlokale investering in het kader van het leefbaarheidsproject Ringpark Het Schijn. De districten Deurne en Borgerhout hebben adviesbevoegdheid.
Het ontwerpproces wordt in het kader van De Grote Verbinding en in samenwerking met de partner overheid Lantis en het team intendant gevoerd. Het voorontwerp is het resultaat van een co-creatief en participatief proces aan de hand van ‘werkbanken’ waarbij diverse stakeholders en actoren betrokken zijn en waar de ontwerpstappen met de diverse stakeholders worden afgestemd en naar consensus gezocht. In de Werkbanken zijn diverse stakeholders vertegenwoordigd: opdrachtgever, ontwerpteam, team intendant, partner overheid, diverse stadsdiensten, burgerbewegingen en belanghebbenden (onder andere Agentschap wegen en verkeer, Provincie, burgerbewegingen, private actoren, Aquafin, Natuurpunt, ANB, vervoersregio Antwerpen, De Lijn, woonhaven, NMBS, district Borgerhout en district Deurne).
Tijdens 4 focusgroepen en 6 werkateliers werd het ontwerp afgestemd met diverse omwonenden uit de buurt.
Tijdens de fase van het voorontwerp zijn er, naast de werkbanken, onder andere volgende bijkomende informatie- en participatiemomenten gehouden:
De Grote Verbinding
Met ‘De Grote Verbinding’ bouwt de stad Antwerpen aan haar internationale reputatie als stad en regio waar het goed is om te wonen, te werken, te ondernemen en op bezoek te komen. De Oosterweelverbinding maakt de Antwerpse Ring rond en de overkapping stuurt de auto’s onder de grond. Zo zorgen de stad Antwerpen en Vlaanderen voor een betere mobiliteit voor Vlaanderen en wordt de stad Antwerpen weer één geheel met meer groen en schonere lucht.
De afgelopen jaren hebben de stad Antwerpen, Havenbedrijf Antwerpen nv van publiek recht, de burgerbewegingen, Lantis en andere Vlaamse partners, samen met de intendant voor de Oosterweelverbinding, de plannen vormgegeven. Tijdens de uitvoering zetten zij samen zoveel mogelijk lokaal talent aan het werk.
Aanleiding
De gemeenteraad keurde op 22 november 2016 (jaarnummer 749) de overeenkomst tussen het Vlaams Gewest, BAM (Lantis), het Havenbedrijf Antwerpen nv van publiek recht en de stad Antwerpen over de heroriëntering van de Oosterweelmiddelen naar flankerende maatregelen en stedelijke leefbaarheidsprojecten goed.
Het college bekrachtigde op 29 juni 2018 (jaarnummer 6145) de selectie van 18 projecten en vier reserveprojecten als eindresultaat van het proces “Over de Ring” onder leiding van intendant Alexander D’Hooghe. Deze leefbaarheidsprojecten werden geclusterd in 7 Ringparken en een Scheldeoeververbinding. De Ringparken Noordkasteel, Groenendaal, Lobroekdok en Het Schijn zijn de noordelijke projectclusters die bovenop en naast de Oosterweelverbinding Rechteroever zullen aangelegd worden. Voor de leefbaarheidsprojecten verbonden aan de Oosterweelverbinding Rechteroever werd een taakstellend budget van 805 miljoen euro voorzien voor onder- en bovenbouw samen.
Op 17 december 2018 (jaarnummer 788) keurde de gemeenteraad de samenwerkingsovereenkomst goed die tussen de stad Antwerpen en AG Vespa werd gesloten voor 4 projectclusters in het noorden die direct gerelateerd zijn aan de Oosterweelverbinding.
Op 6 maart 2020 (jaarnummer 2227) keurde het college de afsprakennota goed tussen Lantis, de stad Antwerpen en de intendant. Hierin worden de krijtlijnen bepaald van de samenwerking tussen deze partijen voor de noordelijke Ringparken die bovenop en naast de Oosterweelverbinding zullen aangelegd worden.
Op 20 november 2020 verleende de Vlaamse overheid aan Lantis een omgevingsvergunning voor de werken op rechteroever (Oosterweelknoop, kanaaltunnels en verdiepte (en deels overkapte R1 tussen knooppunt Noord (R1/E19/A12) en knooppunt Oost/R1/E313). Deze vergunning is de ‘onderbouw’ waarop de Ringparken (‘bovenbouw’) zullen gerealiseerd worden.
Ringpark Het Schijn
Het Ringpark Het Schijn vormt één van de zeven Ringparken in relatie tot de Oosterweelverbinding en de daaraan gekoppelde leefbaarheids- en overkappingsprojecten. Het omvat volgende geselecteerde Ringprojecten:
Ringpark Het Schijn omvat het ontwerp en realisatie van een landschapspark aan de oostzijde van de R1 vanaf de Schijnpoortweg tot aan de Turnhoutsebaan en omvat een overkapping ter hoogte van Hof Ter Lo. De ruwbouw van de overkapping wordt door Lantis opgenomen in de infrastructuurwerken Oosterweelverbinding Rechteroever.
De realisatie van het project Ringpark Het Schijn is gekoppeld aan de realisatie van de Oosterweelverbinding. De onderbouw (het infrastructuurproject Oosterweelverbinding met alle aanhorigheden) en de bovenbouw (het Ringpark) dienen nog optimaal afgestemd te worden wat betreft ontwerp en uitvoeringsmodaliteiten. De afstemming gebeurt door middel van ontwerpend onderhandelen.
Het project wordt bij voorkeur uitgebreid door de verwerving van de terreinen ten westen en ten (zuid)oosten van de overkapping zodat een goede aansluiting kan gegarandeerd worden. Deze mogelijkheid van uitbreiding is voorzien in de ontwerpopdracht en in de kostenraming.
Het college keurde in zitting van 21 februari 2020 (jaarnummer 01754) de projectdefinitie, samen met de opdrachtdocumenten voor Ringpark Het Schijn in de districten Deurne en Borgerhout goed.
AG Vespa is contractpartij van de Inschrijver aan wie Perceel 4 (Ringpark Het Schijn) van de Opdracht wordt toegewezen en zal deze delen van de Opdracht in uitvoering aansturen en opvolgen. De stad Antwerpen duidde in de samenwerkingsovereenkomst aldus AG Vespa aan om in haar naam in de hoedanigheid van Aanbestedende Overheid op te treden.
Op 4 september 2020 (jaarnummer 7402) keurde het college de gunning goed van de ontwerpopdracht voor Ringpark Het Schijn aan COBE ApS - OMGEVING cvba -De Urbanisten BV.
Op 22 januari 2021 (jaarnummer 613) keurde het college de aanpak van de aankoop- en herontwikkelingsoperatie voor Ten Eekhovelei principieel goed.
Op 26 maart 2021 (jaarnummer 2453) keurde het college de verhuisstrategie voor volkstuinen in Ringpark Het Schijn principieel goed.
Het studiebureau COBE ApS - OMGEVING cvba - De Urbanisten BV heeft de projectdefinitie vertaald in een voorontwerp.
Het college keurde op 29 oktober 2021(jaarnummer 8721) de principes goed van de goedkeuringsflow voor de voorontwerpen en dat deze in twee trappen zal verlopen. De stad Antwerpen en AG Vespa zijn immers rechtstreeks opdrachtgever van de ontwerpopdrachten, maar ook de andere partners binnen het proces De Grote Verbinding (Team Intendant, de Vlaamse Overheid (onder andere Lantis, departement Mobiliteit en Openbare Werken, Agentschap Wegen en Verkeer Antwerpen) en de burgerbewegingen) nemen in deze ontwerpen een rol en verantwoordelijkheid op als co-financier, adviseur, kwaliteitsbewaker, procesbewaker, enzovoort. Daarom besliste het college om de besluitvorming omtrent de voorontwerpen in twee trappen op te nemen.
Op 19 november 2021 (jaarnummer 9149) keurde het college het voorontwerp voor het Ringpark Het Schijn goed en nam kennis van de visienota als kader voor verder onderzoek en ontwikkeling.
Hiermee zijn de voorontwerpen aanvaard en vastgeklikt en werd opdracht gegeven deze ter controle en advies voor te leggen aan de betrokken partners en districten. Er zal in eerste instantie nog geen doorstart gemaakt worden naar definitief ontwerp.
In een tweede trap zal, op basis van de verschillende adviezen, de stad Antwerpen later verdere besluiten nemen omtrent een eventuele fasering en doorstart van delen van de Ringparken.
Het ontwerpteam COBE ApS - OMGEVING cvba - De Urbanisten BV maakte een voorontwerp op voor de projectcontour en een visienota voor het studiegebied.
In het voorontwerp Ringpark Het Schijn staat het concept van het waterpark centraal, waarbij de Schijnvallei opnieuw ten volle ontwikkeld wordt. De hoofdstroom wordt verlegd zodat nieuwe meanders, twee eilanden en zachte oevers toegevoegd kunnen worden aan de Schijnvallei. Ook na het pompgemaal wordt de stroom terug volledig opengelegd tot aan de Schijnpoort. Op deze manier wordt het Schijn weer prominent zichtbaar en vormt ze de identiteitsdrager van dit Ringpark met ruimte voor avontuurlijk spelen, waterbeleving en waterbuffering, alsook ruimte voor ecologie en volkstuinen.
De verlegging van de hoofdstroom is ook nodig om de kap Hof ter Lo beter te integreren in het Ringpark. Hierdoor wordt de kap beter bereikbaar voor wandelaars en fietsers met zachte hellingen. Voor bewoners van Borgerhout wordt de kap verbonden met Spoor Oost via een brug over de Noordersingel. Het programma op de kap is flexibel in te vullen naargelang de noden en de technische mogelijkheden.
Om het park beter te verbinden met Deurne worden de bestaande entreezones uitgebouwd tot buurtpleinen met - waar mogelijk - een levendige functie voor meer sociale veiligheid en een watertoevoer vanuit de wijk naar het Schijn voor waterbuffering. In het ontwerp zit de ambitie om een nieuwe entreezone te creëren in de Ten Eekhovelei. De realisatie en dimensie van deze nieuwe entree is afhankelijk van de lopende vrijwillige aankoopactie in de Ten Eekhovelei. Om de sociale veiligheid en de relatie tussen wijk en park te verbeteren is een flexibele stedenbouwkundige omvormingsstrategie 'levendige randen' ontwikkeld op maat van de verschillende bebouwde randen (visienota).
1. aanvaarden voorontwerp
De bovenbouw (Ringparken) en de onderbouw (Oosterweelverbinding) zijn onderling afhankelijk. Daarom is het van belang, op het moment dat de onderbouw wordt aangelegd, reeds een goed zicht te hebben op het gewenste ontwerp van de bovenbouw. Maar dit heeft ook als gevolg dat er een tijdssprong is tussen de uitwerking van het voorontwerp en het verdere ontwerpproces en de uitvoering van de bovenbouw. Daarom wordt er een onderscheid gemaakt tussen het kader en de invulling in het ontwerp bovenbouw. Het kader wordt vastgelegd in het voorontwerp en de invulling wordt opengelaten tot definitief ontwerp na de tijdssprong. Voor wat betreft het kader is het voorontwerp driedimensionaal en gedetailleerder dan het conceptontwerp en geeft een duidelijk beeld van de geplande werken.
Verder werd er ook een visienota gevraagd. In die visienota wordt het voorontwerp gekaderd binnen een ruimer studiegebied. Daar wordt, conform het bestek, onder andere ingegaan op de relatie van het voorontwerp van het Ringpark met de omliggende wijken, de doorkijk naar een grootschalige overkapping zoals afgesproken in het toekomstverbond, …
De documenten voor het voorontwerp van de projectcontour en de visienota werden opgeleverd door het ontwerpteam. Het 3D BIM model zal later aangeleverd worden, uiterlijk eind 2021.
Het co-creatief proces is complex, intensief en iteratief en vergt een proactieve houding van het ontwerpteam. In de opdracht is alle organisatie, voorbereiding, toelichting en desgevallend aanpassingen in functie van en ten gevolge van het co-creatieve proces, inbegrepen. Het ontwerpteam werkte het voorontwerp uit als synthese van het co-creatieve proces, maar stelt tevens een aantal openstaande onderzoeksvragen vast. Voor Ringpark Het Schijn betreft het onder meer volgende zaken die in het verder ontwerp en de (technische) afstemming tussen onder/bovenbouw verder uitgeklaard moeten worden:
De volledige en meer gedetailleerde lijst van openstaande onderzoeksvragen, zoals geformuleerd door het ontwerpteam, is terug te vinden in de visienota in bijlage.
Aanvullend kunnen overkoepelend een aantal openstaande onderzoeksvragen geformuleerd worden die voor alle of meerdere Ringparken van toepassingen zijn:
De raming van het ontwerpteam valt binnen het opgegeven taakstellend budget van 34,9 miljoen euro zoals omschreven in het bestek.
Bovenstaande wijzigingen en openstaande onderzoeksvragen vallen binnen de redelijke grenzen van wat als voorontwerp kan dienen in deze complexe context. Dit in acht genomen stelt AG Vespa voor om het voorontwerp te aanvaarden zoals opgeleverd door het ontwerpteam als resultaat van het co-creatief proces. De uitbetaling van de laatste schijf van deze fase zal gebeuren nadat het 3D BIM model en, indien van toepassing, hierboven vermelde ontbrekende opdrachtdocumenten ontvangen is/zijn, andere vorderingen mogen wel uitbetaald worden.
2. vastklikken voorontwerp
Het voorontwerp wordt goedgekeurd als resultaat van het co-creatief proces en daarmee inhoudelijk vastgeklikt. Dit wil zeggen dat er in deze fase geen wijzigingen meer aan zullen gebeuren en het als een stabiel ontwerp kan gedeeld worden met alle betrokken partners en stakeholders ter controle en advies. Het definitief ontwerp wordt met dit collegebesluit nog niet opgestart.
3. opstart advies en controle
In uitvoering van het collegebesluit van 29 oktober 2021 zal AG Vespa het voorontwerp ter advies voorleggen aan de districten en aan de leden van de stuurgroep Over de Ring die beleidsvoorbereidende adviezen maakt.
De stuurgroep Over de Ring zal vervolgens een advies formuleren omtrent:
Bovenstaand advies zal opnieuw aan het college worden voorgelegd. In navolging daarvan kan de stad Antwerpen desgevallend het definitief ontwerp opstarten voor delen van de Ringparken door voorwaardelijke gedeeltes van de geplaatste deelopdrachten te lichten. Dit zal in aparte besluiten voorgelegd worden ter goedkeuring.
De districtsraad Deurne adviseert het voorontwerp voor Ringpark Het Schijn, gelegen in district Borgerhout en district Deurne, als synthese van het co-creatief proces positief, enkel onder voorwaarde dat :
1. Het huidige voorontwerp onder geen enkel beding een hypotheek legt op de ondertunneling van de E313 t.h.v. Deurne.
2. De voorgestelde overkapping een aanzet vormt, maar geen eindpunt mag zijn. De R1 t.h.v. Deurne moet volledig overkapt worden.
Naar het eigenlijk ontwerp toe vraagt het district Deurne dat :
De districtsraad Deurne neemt kennis van de visienota als kader voor verder onderzoek en ontwikkeling.
De Frank Craeybeckxlaan in het district Deurne:
Op 25 november 2021 werd een aanvraag ingediend om een laad- en loszone in te richten ten behoeve van handelaars.
Een aangepast aanvullend verkeersreglement wordt opgesteld:
De parkeerbalans neemt tijdens de geldende uren af met drie parkeerplaatsen.
De districtsraad geeft gunstig advies over het ontwerp van een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Frank Craeybeckxlaan in het district Deurne, ter vervanging van het aanvullend reglement, goedgekeurd in het college van 14 februari 2020 (jaarnummer 1534).
De Turnhoutsebaan in het district Deurne:
De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling (afdeling Mobiliteit) stelt voor om aan de ingangen van 'het Rivierenhof' die leiden naar het Openluchttheater, publieke parkeerplaatsen voor personen met een handicap in te richten. Het district Deurne sluit zich bij dit voorstel aan.
Een aangepast aanvullend verkeersreglement wordt opgesteld:
De parkeerbalans blijft ongewijzigd.
De districtsraad geeft gunstig advies over het ontwerp van een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Turnhoustsebaan (gewest in het district Deurne, ter vervanging van het aanvullend reglement, goedgekeurd in het college van 16 juli 2021 (jaarnummer 5950).
De Ten Eekhovelei in het district Deurne:
Een deel van de parkeerverbodsborden is overbodig geworden door een verminderd aantal marktkramers. Deze borden worden nu verwijderd zodat de parkeerplaatsen terug kunnen worden gebruikt door de buurtbewoners.
Een aangepast aanvullend verkeersreglement wordt opgesteld:
Door deze maatregel komen er 22 parkeerplaatsen terug volledig ter beschikking van de buurtbewoners.
De districtsraad geeft gunstig advies over het ontwerp van een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Ten Eekhovelei in het district Deurne, ter vervanging van het aanvullend reglement, goedgekeurd in het college van 23 april 2021 (jaarnummer 3318).
De De Manstraat in het district Deurne:
Het college keurde op 26 juni 2020 (jaarnummer 5618) het overkoepelend aanvullend reglement "Beperkt eenrichtingsverkeer voor speed pedelecs" goed. Dit wordt nu uitgevoerd.
Op 25 november 2021 werd een aanvraag ingediend door een bewoner van de De Manstraat om een voorbehouden parkeerplaats voor personen met een handicap in te richten.
Een aangepast aanvullend verkeersreglement wordt opgesteld:
De parkeerbalans blijft ongewijzigd.
De districtsraad geeft gunstig advies over het ontwerp van een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de De Manstraat in het district Deurne, ter vervanging van het aanvullend reglement, goedgekeurd in het college van 21 juni 2019 (jaarnummer 5245).
De De Francqueslei in het district Deurne:
De districtsraad geeft gunstig advies over het ontwerp van een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de De Francqueslei in het district Deurne, ter vervanging van het aanvullend reglement, goedgekeurd in het college van 10 november 2021 (jaarnummer 9067).
Op vraag van de lokale politie worden de C3 borden, die de toegang verbieden in beide richtingen voor ieder bestuurder, verwijderd.
Een aangepast aanvullend verkeersreglement wordt opgesteld:
De parkeerbalans blijft ongewijzigd.
De districtsraad geeft gunstig advies over het ontwerp van een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Esdoorndreef in het district Deurne, ter vervanging van het aanvullend reglement, goedgekeurd in het college van 4 mei 2018 (jaarnummer 4155).
Op schriftelijke vragen wordt schriftelijk geantwoord. Is het antwoord 30 dagen na ontvangst van de vraag niet gegeven, dan wordt de vraag automatisch terug geagendeerd op de eerstvolgende districtsraad. De vraag krijgt dan het statuut van een mondelinge vraag en wordt onmiddellijk ter zitting beantwoord. Indien de vraag echter voor de zitting werd beantwoord, wordt ze alsnog van de agenda afgevoerd.
De schriftelijke vragen worden ter kennisneming voorgelegd aan de districtsraad.
Artikel 31 van het Decreet Lokaal Bestuur voorziet dat de gemeenteraadsleden het recht hebben om aan de burgemeester en aan het college mondelinge en schriftelijke vragen te stellen. Dit artikel is ook van toepassing op de districten conform artikel 126 van het Decreet Lokaal Bestuur.
Hoofdstuk 2.4, artikel 6 van het huishoudelijk reglement district Deurne goedgekeurd in de districtsraad van 23 mei 2019 (jaarnummer 66), bepaalt dat raadsleden schriftelijke vragen kunnen indienen. Het regelt ook de manier waarop op schriftelijke vragen wordt geantwoord.
Tijdens de periode november - december 2021 en januari 2022 ontving het districtscollege schriftelijke vragen:
Datum vraagstelling | Indiener vraag | Onderwerp | Toegewezen aan |
---|---|---|---|
15 november 2021 | Sandra Wintershoven | Bewegingsbank | Frank Vercammen |
19 november 2021 | Mathijs Post | Bomenstudie Boekenberglei/Drakenhoflaan | Freddy Lorent |
20 november 2021 | Mathijs Post | Opvraging mobiliteitsstudies | Tjerk Sekeris |
5 december 2021 | Giuliana Chirinos Saavedra | Middenberm Jozef Verbovenlei | Tjerk Sekeris |
8 december 2021 | Alain Hoeckx | Verkeersveiligheid na werkzaamheden oversteek Turnhoutsebaan | Tjerk Sekeris |
28 december 2021 | Mascha Van Huffelen | Omheining HLZ Bremweide | Frank Vercammen |
6 januari 2022 | Guy Dirckx, Sandra Wintershoven | Vredesmonument Wim Saerensplein | Freddy Lorent |
10 januari 2022 | Alain Hoeckx | Inwoners beter bereiken: Hoplr | Tjerk Sekeris |
10 januari 2022 | Mathijs Post | Vleerakkerhoeve | Tjerk Sekeris |
De districtsraad neemt kennis van volgende beantwoorde schriftelijke vragen. Het antwoord op deze schriftelijke vragen is te raadplegen in eBesluitvorming.
Datum vraagstelling | Indiener vraag | Onderwerp | Toegewezen aan |
15 november 2021 | sandra Wintershoven | Bewegingsbank | Frank Vercammen |
19 november 2021 | Mathijs Post | Bomenstudie Boekenberglei/Drakenhoflaan | Freddy Lorent |
20 november 2021 | Mathijs Post | Opvraging Mobiliteitsstudies | Tjerk Sekeris |
5 december 2021 | Giuliana Chirinos Saavedra | Middenberm Jozef Verbovenlei | Tjerk Sekeris |
8 december 2021 | Alain Hoeckx | Verkeersveiligheid na werkzaamheden oversteek Turnhoutsebaan | Tjerk Sekeris |
6 januari 2022 | Guy Dirckx, Sandra Wintershoven | Vredesmonument Wim Saerensplein | Freddy Lorent |
10 januari 2022 | Mathijs Post | Vleerakkerhoeve | Tkerl Sekeris |
Het voorontwerp Boekenberglei, Drakenhoflaan, Gitschotellei (SWOU10673) dat op 15 december 2020 door het stadscollege is goedgekeurd en zou met mits enkele hertekeningen worden uitgevoerd.
De buurtbewoners, handelaars en marktkramers hebben al meerdere malen geprobeerd om inspraak en informatie over deze nieuwe hertekeningen te verkrijgen. Voor de buurt zijn de gevolgen van deze plannen namelijk erg groot. Ernstige gevolgen voor de verkeersveiligheid die nog onvoldoende bestudeerd werden, een goed draaiende markt moet verdwijnen met daaraan gekoppeld negatieve gevolgen voor de lokale middenstand, eeuwenoude eikenbomen op de Boekenberglei (waaronder een toekomstboom) alsook waardevolle bomen op de Gitschotellei worden gerooid. Misschien nog het belangrijkste, een investering, geraamd op 6miljoen euro, word uitgevoerd om meer spoor aan te leggen om een tramlijn daadwerkelijk in te korten.
Omwille van de bovenstaande redenen, zowel de nadelige gevolgen als de alternatieve mogelijkheden die er zijn, heeft de buurt meerdere malen acties gevoerd om deze plannen tegen te houden en om hun bezorgdheid en ideeën te uiten. Een wandeling door de buurt toont meteen hoe een meerderheid van de buurtbewoners een affiche heeft opgehangen om een duidelijk signaal van ongenoegen t.o.v. de plannen te uiten. Verschillende petities van meer dan 500 en meer dan 3000 handtekeningen werden verzameld. Dit buurtprotest is duidelijk breed gedragen, en dit omwille van gegronde redenen.
Daarom dienen wij een motie in met volgende artikels
De districtsraad Deurne keurt met 9 stemmen voor, 16 stemmen tegen en 4 onthoudingen het volgende besluit goed.
Voor: Benjamin Weyts, Mathijs Post, Giuliana Chirinos Saavedra, Arbër Halili, Steven Van Bockstal, Skrolan Hugens, Manal Toumi, Kristof Vissers, Abdelaziz El Fadili.
Tegen: Tjerk Sekeris, Elke Brydenbach, Philip Van Acker, Mascha Van Huffelen, Freya Van Alsenoy, Peggy Dewinter, Josephus Braam, Alain Hoeckx, Malgorzata Zgnilec, Sonja Stoop, Viviane Gedopt, Robert Stephens, Freddy Lorent, Frank Geudens, Frank Vercammen, Sarpongmaa Agyin.
Onthouding: Jan Van Wesembeeck, Sandra Wintershoven, Karin Slootmans, Guy Dirckx.
Op 24 februari 2020 stelde ik de schriftelijke vraag waarom het districtscollege aan de districtsraad nog steeds geen voorstel van personeelsbehoefte had laten vaststellen zoals voorzien in artikel 140 van het decreet lokaal bestuur. De districtsburgemeester antwoordde dat de districtsraad positief advies had gegeven in 2017 op een voorstel vanuit de gemeenteraad. Dit was een voorstel van het gemeentebestuur naar de districtsraad toe. De bedoeling van artikel 140 van het decreet Lokaal Bestuur dat artikel 287 van het Gemeentedecreet vervangt dat artikel 345 van de Nieuwe Gemeentewet herneemt was dat elke districtsraad een voorstel zou doen voor het vaststellen van de personeelsbehoefte van de districten. Niet dat we een advies (gunstig of ongunstig) zouden geven op iets dat het gemeentebestuur voorstelt. Nu volgens dit advies zouden er minstens 13 Voltijdse Eenheden VTE’s worden toegewezen. De rest van de VTE’s zou toegewezen worden volgens de parameter inwonersaantal. Dat geeft dat in februari 2020 de volgende personeelsformatie aan Deurne was toebedeeld:
Niveau |
Huidige VTE |
A1A-A2A-A3A |
2,8 |
A5A-A5B |
1 |
B1-B2-B3 |
11,6 |
C1-C2-C3 |
10,8 |
Totaal |
26,2 |
Een antwoord op de vraag wat die 26,2 VTE’s dan allemaal doen werd niet gegeven. Evenmin werd er geantwoord op hoeveel van deze 26,2 VTE’s er contractueel/statutair zijn. Op 29 november jl. vraagt het districtscollege aan het College van Burgemeester en Schepenen CBS waarom dat Deurne dat recht heeft op 27,7 VTE’s (waarschijnlijk omdat het inwonersaantal Deurne gestegen is?) maar dat Deurne in november 2021 slechts 24,9 VTE’s gekregen heeft en dat het tegen het einde van de legislatuur zelfs 23,4 VTE’s moeten zijn. Het districtscollege concludeert het volgende:
“ Het district is het beleidsdomein dat het dichts bij de mensen staat. Blind besparen op personeel leidt enerzijds tot een vermindering van het dienstbetoon aan onze Deurnenaars, anderzijds tot uitval bij ons personeel, die de hoge werkdruk niet meer aankunnen.
Het district Deurne vraagt dan ook om een Raad van Overleg bij elkaar te roepen om bovenstaande problematiek te bespreken.”
Blijkbaar is deze vraag vanuit Deurne niet uniek want ook de districtscolleges van Ekeren, Antwerpen en Borgerhout stelden dezelfde vraag. Het CBS reageerde op 17 december jl. met het antwoord dat er op 10 maart a.s. een raad voor overleg zal plaatsvinden over dit thema.
Vragen:
Weet het districtscollege of de gemeenteraad / CBS ergens beslist heeft dat er minder personeel aan de districten zou worden toegewezen en dit in tegenstelling met de gemeenteraadsbesluiten van 2017? Met welk besluit werd dit dan gedaan?
Waarom werd de districtsraad niet betrokken bij deze materie?
Waarom werkt de districtsraad bij elke legislatuur geen eigen personeelsbehoefte uit dat conform artikel 140 van het decreet Lokaal Bestuur aan de gemeenteraad wordt voorgelegd? Wil men de districtsraden per se uit de bevoegdheid personeel houden?
Gaat het districtscollege verslag uitbrengen aan de districtsraad over deze Raad voor Overleg? Of moeten de districtsraadleden van de oppositie er zelf interpellaties over stellen?
Beste Mijnheer de Schepen
In de meest recente profielanalyse van 24 september 2021 worden de gevolgen voor de plannen van de heraanleg van de Drakenhoflaan/Gitschotellei en Boekenberglei op bepaalde bomen onderzocht. dit gaat over het geheel van de werken en niet zozeer de nieuwe trambaan specifiek. Desalniettemin is de studie duidelijk pessimistisch over het uitvoeren van werken nabij de hier onderzochte bomen. De bomen die hier worden onderzocht zijn:
De inleiding van de analyse begint letterlijk geciteerd met:
“Uit bodem- en wortelonderzoek is gebleken dat bij de bomen die vooropgesteld waren te behouden in het project ‘ Heraanleg keerlus tram Boekenberglei ’ veel wortels zich vrij oppervlakkig bevinden. Ze bevinden zich in de zone die normaliter wordt uitgegraven voor de fundering voor de verharding. Bij de meeste bomen zal dit leiden tot onaanvaardbare wortelschade.”
Over de haagbeuken staat er bijvoorbeeld:
“Er is gebleken dat voor alle bomen, behalve één, tot op 5,00 m afstand van de rand van de huidige parking, tot op max. -10 cm onder het huidig maaiveld kan uitgegraven worden zonder onaanvaardbare schade te veroorzaken. Vanaf 5,00 m kan onbeperkt uitgegraven worden, aangezien daar slechts weinig dunne wortels zitten”
De trambaan die aangelegd zou worden op de Boekenberglei zou op nog geen 2 meter liggen van de zomereiken die veel groter zijn dan die haagbeuken en dus ook veel meer wortelvorming zullen hebben. Hier wordt helaas precies geen aandacht aan besteed. Enkel de Toekomstboom en 1 van de bomen dicht bij het toekomstige perron worden besproken. Ook voor hen is de analyse bijzonder pessimistisch, maar dat wisten we al.
Deze analyse is net als de oude bomenstudie voor ons alles behalve een garantie op het lange termijn overleven van de zomereiken op de Boekenberglei. Deelt u deze bekommernis of vindt u dat er wel voldoende garantie is dat de zomereiken op de Boekenberglei geen onaanvaardbare schade zullen ondervinden bij de aanleg van een trambaan. Zo ja, wat zijn dan de argumenten of bewijzen die er volgens u zijn die dit kunnen garanderen. Zo nee zullen wij dezen bewijzen of garanties in de nabije toekomst nog krijgen denkt u of zal het schuppen worden op hoop van zege?