Met de collegebeslissing van 12 mei 2017 (jaarnummer 4463) werden de bevoegdheden van de districtscolleges vastgelegd.
Artikel 11 bepaalt dat het districtscollege bevoegd is voor lokale straten en pleinen.
In het gemeenteraadsbesluit van 31 mei 2021 (jaarnummer 309) werden de bovenlokale locaties vastgesteld.
De Tweemontstraat en de Merksemsesteenweg zijn lokale straten.
Het studiebureau SWECO nv maakte een voorontwerp op. Er werden ten opzichte van de projectdefinitie en concept volgende wijzigingen aangebracht:
Parkeerbalans
Tweemontstraat:
Het voorontwerp resulteert in een parkeerbalans van 154 plaatsen in de bestaande toestand naar 133 plaatsen in de nieuwe toestand. Deze daling met 21 plaatsen is het gevolg van het voorzien van verkeersplateaus en veiligere kruispunten.
Merksemsesteenweg:
Het voorontwerp resulteert in een parkeerbalans van 91 plaatsen in de bestaande toestand naar 81 plaatsen in de nieuwe toestand. Deze daling met 10 plaatsen is het gevolg van het verwijderen van de haakse parkeerplaatsen ten voordele van een fietspad.
Bomenbalans
Het voorontwerp resulteert in een positieve bomenbalans.
Tweemontstraat: 97 bomen (+94)
Merksemsesteenweg: 24 bomen (+19)
Hemelwaterplan
Op 19 januari 2018 (jaarnummer 501) keurde het college het hemelwaterplan goed.
De Vlaamse wetgeving en het hemelwaterplan van de stad Antwerpen stellen dat maximaal moet worden gestreefd naar bronmaatregelen om hemelwater op te vangen en te verwerken.
De Merksemsesteenweg en de Tweemontstraat liggen in een zone waar het rioleringsstelsel gescheiden aangelegd moet worden. Voor deze zone wordt een gescheiden systeem met - waar mogelijk - bronmaatregelen (hergebruik, infiltratie, buffering) voorgesteld.
fase | actie | datum | jaarnummer |
projectdefinitie en concept | goedkeuring districtscollege
| 17 mei 2021 | 137 |
mobiliteitsvoorwaarden
| goedkeuring college | 5 november 2021 | 8931 |
adviezen | Coördinatieoverleg Openbaar Domein | 13 december 2021 | -- |
Het districtscollege keurde in zitting van 17 mei 2021 (jaarnummer 137) de projectdefinitie en concept voor de heraanleg van de Merksemsesteenweg, Tweemontstraat, district Deurne goed onder voorwaarde dat er een dubbelrichtingsfietspad wordt voorzien aan de kant van de huizen tussen de “te bouwen” ventweg en Schijnpoortweg/Burgemeester Gabriel Theunisbrug, met bijzondere aandacht voor de fietsoversteken aan de kant van de Gabriel Theunisbrug (verhoogde oversteken) en het mengen van het verkeer verder in de straat (ter hoogte van de ventweg).
Het college keurde in zitting van 5 november 2021 (jaarnummer 8931) de mobiliteitsvoorwaarden goed.
Het studiebureau SWECO nv heeft in opdracht van Aquafin, in samenwerking met Water-link, het concept vertaald in een voorontwerp.
Het voor deze opdracht vereist budget is voorzien op SUB_NR/INTERN/5042500000/224/2DEU010101M00158/2DE090200/2200, 2300 en 2400.
verder uit te werken in fase definitief ontwerp (DO)
verder uit te werken in fase DO
verder te onderzoeken in fase DO
verder te verfijnen in fase DO
verder te onderzoeken in fase DO
verder uit te werken in fase DO
verder te onderzoeken in fase DO
verder uit te werken in fase DO
verder uit te werken in fase DO
verder te onderzoeken in fase DO
verder uit te werken in fase DO
verder te onderzoeken in fase DO
verder uit te werken in fase DO
verder uit te werken in fase DO
verder te onderzoeken in fase DO
Het districtscollege keurt het voorontwerp (13 december 2021) voor de Merksemsesteenweg, Tweemontstraat district Deurne, goed.
Het districtscollege geeft opdracht aan:
Dienst | Taak |
SW/PR/ONT |
|
SW/Mobiliteit | draft signalisatieplan opmaken |
Bestuurscoördinator district | communicatie en participatietraject organiseren |