Terug
Gepubliceerd op 31/01/2022

2022_DCDE_00032 - District Deurne. Merksemsesteenweg, Tweemontstraat SWOU10950 - Voorontwerp - Goedkeuring

districtscollege Deurne
ma 31/01/2022 - 09:00 Districtshuis Deurne
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Tjerk Sekeris, districtsburgemeester; Elke Brydenbach, districtsschepen; Frank Vercammen, districtsschepen; Freddy Lorent, districtsschepen; Philip Van Acker, districtsschepen; Mieke De Wispeleir, plaatsvervangend districtssecretaris; Maarten Caestecker, districtssecretaris

Secretaris

Maarten Caestecker, districtssecretaris

Voorzitter

Tjerk Sekeris, districtsburgemeester
2022_DCDE_00032 - District Deurne. Merksemsesteenweg, Tweemontstraat SWOU10950 - Voorontwerp - Goedkeuring 2022_DCDE_00032 - District Deurne. Merksemsesteenweg, Tweemontstraat SWOU10950 - Voorontwerp - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Regelgeving: bevoegdheid

Met de collegebeslissing van 12 mei 2017 (jaarnummer 4463) werden de bevoegdheden van de districtscolleges vastgelegd.
Artikel 11 bepaalt dat het districtscollege bevoegd is voor lokale straten en pleinen.
In het gemeenteraadsbesluit van 31 mei 2021 (jaarnummer 309) werden de bovenlokale locaties vastgesteld.
De Tweemontstraat en de Merksemsesteenweg zijn lokale straten.

Argumentatie

Het studiebureau SWECO nv maakte een voorontwerp op. Er werden ten opzichte van de projectdefinitie en concept volgende wijzigingen aangebracht:

  • voorzien van tweerichtingsfietspad in noord-zuid deel van de Tweemontstraat 

Parkeerbalans
Tweemontstraat:

Het voorontwerp resulteert in een parkeerbalans van 154 plaatsen in de bestaande toestand naar 133 plaatsen in de nieuwe toestand. Deze daling met 21 plaatsen is het gevolg van het voorzien van verkeersplateaus en veiligere kruispunten.

Merksemsesteenweg:

Het voorontwerp resulteert in een parkeerbalans van 91 plaatsen in de bestaande toestand naar 81 plaatsen in de nieuwe toestand. Deze daling met 10 plaatsen is het gevolg van het verwijderen van de haakse parkeerplaatsen ten voordele van een fietspad.

Bomenbalans
Het voorontwerp resulteert in een positieve bomenbalans.

Tweemontstraat:                    97 bomen (+94)

Merksemsesteenweg:            24 bomen (+19)

Hemelwaterplan
Op 19 januari 2018 (jaarnummer 501) keurde het college het hemelwaterplan goed.
De Vlaamse wetgeving en het hemelwaterplan van de stad Antwerpen stellen dat maximaal moet worden gestreefd naar bronmaatregelen om hemelwater op te vangen en te verwerken.

De Merksemsesteenweg en de Tweemontstraat liggen in een zone waar het rioleringsstelsel gescheiden aangelegd moet worden. Voor deze zone wordt een gescheiden systeem met - waar mogelijk - bronmaatregelen (hergebruik, infiltratie, buffering) voorgesteld. 

Aanleiding en context

fase

actie

datum

jaarnummer

projectdefinitie en concept

goedkeuring districtscollege

 

17 mei 2021

 137

mobiliteitsvoorwaarden


 

goedkeuring college 

5 november 2021

8931

adviezen

Coördinatieoverleg Openbaar Domein

13 december 2021

 --

Het districtscollege keurde in zitting van 17 mei 2021 (jaarnummer 137) de projectdefinitie en concept voor de heraanleg van de Merksemsesteenweg, Tweemontstraat, district Deurne goed onder voorwaarde dat er een dubbelrichtingsfietspad wordt voorzien aan de kant van de huizen tussen de “te bouwen” ventweg en Schijnpoortweg/Burgemeester Gabriel Theunisbrug, met bijzondere aandacht voor de fietsoversteken aan de kant van de Gabriel Theunisbrug (verhoogde oversteken) en het mengen van het verkeer verder in de straat (ter hoogte van de ventweg).

Het college keurde in zitting van 5 november 2021 (jaarnummer 8931) de mobiliteitsvoorwaarden goed.

Het studiebureau SWECO nv heeft in opdracht van Aquafin, in samenwerking met Water-link, het concept vertaald in een voorontwerp.

Algemene financiële opmerkingen

Het voor deze opdracht vereist budget is voorzien op SUB_NR/INTERN/5042500000/224/2DEU010101M00158/2DE090200/2200,  2300 en 2400.

Adviezen

Coördinatieoverleg Openbaar Domein Gunstig onder voorwaarden
  • de detaillering van de groenvakken en de ondergrondse doorwortelbare ruimte, in functie van de toekomstbomen, verder uitgewerkt worden in samenspraak met SB/GROEN.
  • verder uit te werken in fase definitief ontwerp (DO)

  • een bijkomend zebrapad voorzien zal worden op de verhoogde inrichting ter hoogte van de Ingenieur Stasstraat;
  • verder uit te werken in fase DO

  • onderzocht wordt of een extra zebrapad voorzien kan worden ter hoogte van het jeugdcentrum;
  • verder te onderzoeken in fase DO

  • de plaatsing van het straatmeubilair (zitbanken, fietsbeugels, afvalbakken, …) naar DO waar nodig verfijnd wordt, rekening houdend met de looplijnen;
  • verder te verfijnen in fase DO

  • in fase DO onderzocht wordt of zitmuurtjes en/of speelaanleidingen kunnen geïntegreerd worden ter hoogte van de grotere boomvakken.
  • verder te onderzoeken in fase DO

  • in samenspraak met SW/MOB, de fietsaansluiting op het jaagpad, ter hoogte van het kanaal, geoptimaliseerd wordt en de inrichting afgestemd wordt op de plannen van de Zuidelijke Kadeweg.
  • verder uit te werken in fase DO

  • De draaicirkels in functie van het vrachtverkeer nagekeken worden
  • verder te onderzoeken in fase DO

  • het verkeersplateau in de Merksemsesteenweg (tegen over de Tweemontstraat) ingekort wordt;
  • verder uit te werken in fase DO

  • de inrichting van de schoolomgevingen in fase DO verder uitgewerkt wordt conform de principes van het Draaiboek Openbaar Domein
  • verder uit te werken in fase DO

  • onderzocht wordt of het plateau aan de Van Duyststraat verlengd kan worden tot aan de voet van de Theunisbrug;
  • verder te onderzoeken in fase DO

  • de fietsmarkeringen conform het Draaiboek Openbaar Domein worden voorzien en afgestemd worden met SW/MOB.
  • verder uit te werken in fase DO

  • de verhoogde inrichting ter hoogte van de voet van de Theunisbrug wordt herbekeken en verder uitgewerkt wordt in fase DO.
  • verder te onderzoeken in fase DO

  • de fietsoversteek aan de voet van de Brug van Azijn verlegd wordt in functie van vrachtverkeer;
  • verder uit te werken in fase DO

  • De inrichting van het pleintje/woonerf en het verkeersplateau op het kruispunt Tweemontstraat-Merksemsesteenweg verder geoptimaliseerd en vergroend wordt;
  • verder uit te werken in fase DO

  • nagegaan wordt of er toezichtscamera’s geplaatst dienen te worden.
  • verder te onderzoeken in fase DO

 

Beleidsdoelstellingen

9 - Decentralisatie
2DEU01 - Ambitieus Deurne
2DEU0101 - Een leefbaar Deurne
2DEU010101 - Grijs, straatmeubilair en verkeersveiligheid
2DEU010101M00158 - SWOU10950 Merksemsesteenweg, Tweemontstraat (heraanleg - Riolering)

Besluit

Het districtscollege deurne beslist:

Artikel 1

Het districtscollege keurt het voorontwerp (13 december 2021) voor de Merksemsesteenweg, Tweemontstraat district Deurne, goed.

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.

Artikel 3

Het districtscollege geeft opdracht aan:

Dienst

Taak

SW/PR/ONT

  • Opdracht aan Water-link: opmaken ontwerpmaatregelen voor infiltratie.
  • Na de inspraakprocedure: opdracht geven aan Aquafin om:
      • voorontwerp uitwerken tot een definitief ontwerp.
      • indien vereist archeologienota laten opmaken.

SW/Mobiliteit

draft signalisatieplan opmaken

Bestuurscoördinator district

communicatie en participatietraject organiseren


Bijlagen

  • 20211203_SWOU10950_VO_Tweemontstraat O-W_COD.Pdf
  • 20211203_SWOU10950_VO_Tweemontstraat N-Z_COD.Pdf
  • 20211203_SWOU10950_VO_Presentatie COD.pdf