Terug
Gepubliceerd op 22/06/2022

2022_DCEK_00162 - District Ekeren. Kristus-Koningplein - Aanpassing aanvullend verkeersreglement. Advies - Goedkeuring

districtscollege Ekeren
di 14/06/2022 - 13:30 Raadzaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Koen Palinckx, districtsburgemeester; Marc Elseviers, districtsschepen; Mick De Maere, districtsschepen; Fabienne Van Damme, Districtsschepen; Wies Meeusen, Districtssecretaris

Verontschuldigd

Annemie Plompen, districtsschepen

Secretaris

Wies Meeusen, Districtssecretaris

Voorzitter

Koen Palinckx, districtsburgemeester
2022_DCEK_00162 - District Ekeren. Kristus-Koningplein - Aanpassing aanvullend verkeersreglement. Advies - Goedkeuring 2022_DCEK_00162 - District Ekeren. Kristus-Koningplein - Aanpassing aanvullend verkeersreglement. Advies - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Aanleiding en context

Het Kristus-Koningplein in het district Ekeren:

  • behoort tot het beheer van de stad Antwerpen;
  • heeft een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer dat goedgekeurd werd door het college op 20 juli 2016 (jaarnummer 6553);
  • maakt deel uit van een goedgekeurde zone 30, gekend als "Kern Ekeren";
  • maakt deel uit van het reglement parkeren met beperkte parkeertijd "Zone Kristus-Koningplein" met het oog op het residentieel parkeren met parkeerschijf en bewonerskaart.

Het college keurde op 26 juni 2020 (jaarnummer 5618) het overkoepelend aanvullend verkeersreglement 'beperkt eenrichtingsverkeer voor speed pedelecs, aanpassing onderborden' goed. Dit wordt nu uitgevoerd.

Het plein bestaat uit twee delen: een voetgangerszone met venstertijd ter hoogte van de oneven zijde over een breedte van zes meter, en een autovrij gedeelte tussen de haakse parkeervakken en de voetgangerszone langs de oneven zijde.
De verkeerspolitie stelt vast dat er momenteel veel leveringen op het plein gebeuren en niet in het voetgangerszone met venstertijd. Door de onduidelijke situatie kan er niet gehandhaafd worden. De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling (afdeling Mobiliteit) stelt voor om het autovrij gedeelte van het plein te signaleren als voetgangerszone, waar het laden en lossen niet toegelaten is. Ook wordt achter de haakse parkeervakken de reële rand van de rijweg gemarkeerd.

Argumentatie

Een aangepast aanvullend verkeersreglement wordt opgesteld: 
  • bestuurders van speed pedelecs worden toegelaten om tegen de rijrichting te rijden (artikel 2);
  • het signaleren van het parkeren met onderbord tegenover de even zijde, wordt aangepast zoals dit stadsbreed wordt uitgerold, in geval dat er markt gehouden wordt en een uitzonderding dient voorzien te worden op het parkeergebeuren (artikel 4);
  • de afbakening van het voetgangersgebied met venstertijd, langs de oneven zijde, wordt beter gedefiniëerd en gesignaleerd (artikel 6);
  • het autovrij gedeelte van het plein wordt gereglementeerd en gesignaleerd als voetgangerszone, uitgezonderd op woensdag omdat er dan markt gehouden wordt van 5.00 tot 15.00 uur. Het fietsen wordt bestendig toegelaten (artikel 7);
  • de werkelijke rand van de rijbaan wordt achter de haakse parkeervakken gemarkeerd, om te verhinderen dat de autobestuurder over het plein zou wegrijden (artikel 8).
  De parkeerbalans blijft ongewijzigd.

Juridische grond

  • Wet van 16 maart 1968 betreffende de politie van het wegverkeer;
  • Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement betreffende de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
  • Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
  • Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Gemeenteraadsbesluit van 16 december 2019 (jaarnummer 760) waarbij de gewijzigde statuten van Mobiliteit en Parkeren Antwerpen AG werden goedgekeurd;
  • Artikel 56 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017;
  • Collegebesluit van 24 februari 2017 (jaarnummer 1853) waarin de werkwijze voor het opmaken van de verkeersadviezen voor heraanleg openbaar domein, aanvullende verkeersreglementen en proefopstellingen werden vastgesteld.

Regelgeving: bevoegdheid

Met de collegebeslissing van 12 mei 2017 (jaarnummer 4464) werden de principes en werkkaders bevestigd, die van toepassing zijn op de districtscolleges en districtsraden voor de uitvoering van hun bevoegdheden. Het college besliste om bij de goedkeuring van een aanvullend verkeersreglement, voorafgaandelijk aan de beslissing, telkens advies te vragen aan het betrokken district.

Met het districtsraadsbesluit van 24 november 2014 (jaarnummer 115) werd de vereenvoudiging van de adviesprocedure van de aanvullende verkeersreglementen goedgekeurd.

Algemene financiële opmerkingen

De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling zal de nodige signalisatie zelf plaatsen met materiaal uit eigen voorraad. Er zijn dus geen rechtstreekse financiële gevolgen.

Adviezen

Verkeerspolitie, advies van 2 juni 2022 Gunstig advies

Beleidsdoelstellingen

9 - Decentralisatie
2EKE01 - We verzekeren de toekomst van Ekeren door samen te bouwen aan een meerkernig groen district waar een gevarieerd en kwaliteitsvol publiek aanbod aanwezig is
2EKE0104 - We volgen via de adviesbevoegdheid van het district de Ekerse belangen in bovenlokale bevoegdheden kort en consequent op.
2EKE010401 - Ekeren zet in op een optimale verkeerscirculatie voor alle verkeersmodi

Besluit

Het districtscollege Ekeren keurt eenparig het volgende besluit goed.
Het districtscollege ekeren beslist:

Artikel 1

Het districtscollege geeft gunstig advies over het ontwerp van een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor het Kristus-Koningplein in het district Ekeren, ter vervanging van het aanvullend reglement, goedgekeurd in het college van 20 juli 2016 (jaarnummer 6553).

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.

Bijlagen