Terug
Gepubliceerd op 17/03/2022

2022_DCEK_00043 - De Oude Landen - Laar. Aanleggen fietspad. SWOU12385 - Projectdefinitie en concept. - Goedkeuring

districtscollege Ekeren
di 08/03/2022 - 13:30 Raadzaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Koen Palinckx, districtsburgemeester; Annemie Plompen, districtsschepen; Mick De Maere, districtsschepen; Fabienne Van Damme, Districtsschepen; Wies Meeusen, Districtssecretaris

Verontschuldigd

Marc Elseviers, districtsschepen

Secretaris

Wies Meeusen, Districtssecretaris

Voorzitter

Koen Palinckx, districtsburgemeester
2022_DCEK_00043 - De Oude Landen - Laar. Aanleggen fietspad. SWOU12385 - Projectdefinitie en concept. - Goedkeuring 2022_DCEK_00043 - De Oude Landen - Laar. Aanleggen fietspad. SWOU12385 - Projectdefinitie en concept. - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

fase

actie

datum

jaarnummer

adviezen

Coördinatieoverleg Openbaar Domein

18 oktober 2021

2021

Het district Ekeren wenst van de 'De Oude Landen' een veilige straat voor de actieve weggebruiker te maken en wil de fietsroute van het Laar tot de 'De Oude Landen' vervolledigen.

Argumentatie

In het Laar is aan de noordkant van de straat een dubbelrichting fietspad van de Kapelsesteenweg tot huisnummer 53 (aan de Kluislaan). In 2022 wordt dit dubbelrichting fietspad verder aangelegd tot huisnummer 22 (net voorbij het kruispunt met Wielseweg).

Vanaf huisnummer 22 tot aan de Gerardus Stijnenlaan ligt aan de pare zijde een enkelrichting fietspad met voetpad, net als aan de onpare zijde tussen de Salaadweg en de Gerardus Stijnenlaan.

In De Oude Landen ontbreekt ter hoogte van KSK Donk een fietspad en een voetpad. Door een veilig fietspad aan te leggen op deze kernroute zal deze ontbrekende schakel verdwijnen en wordt een veilige fietsroute aangelegd van Laar huisnummer 22 tot aan het kruispunt van De Oude Landen met Kretenborglaan.

In het Laar wordt het profiel dubbelrichtingsfietspad vanaf huisnummer 22 verder doorgetrokken met een schrikstrook van 0,90m en een fietspad van 2,50m. De rijbaan wordt hier niet heraangelegd.
In het Laar tussen de Salaadweg en de Gerardus Stijnenlaan wordt aan één zijde een dubbelrichtingsfietspad doorgetrokken, ook hier wordt de rijweg niet heraangelegd. Aan de overzijde worden de bestaande boomvakken vergroot door het bestaande enkelrichtingsfietspad te ontharden.
In het stuk straat tussen de Gerardus Stijnenlaan en KSK Donk wordt de bestaande gracht aan de kant van de huizen gedempt om het fietspad door te trekken. In dit stuk wordt de straat wel mee heraangelegd om aan het minimum profiel te voldoen. Ook zal er een bochtverbreding toegepast worden zodat bussen op dit punt elkaar kunnen kruisen. 

Mobiliteitsvoorwaarden

  • zone 50;
  • voorrang aan rechts;
  • aanwezigheid van fietspaden;
  • geen parkeren op de baan;
  • dubbelrichting rijden.

Parkeerbalans
 
Het concept resulteert in een parkeerbalans van 0 plaatsen in de bestaande toestand naar 0 plaatsen in de nieuwe toestand.

Bomenbalans
 
Het concept resulteert in een neutrale bomenbalans.

Hemelwaterplan
Op 19 januari 2018 (jaarnummer 501) keurde het college het hemelwaterplan goed. De Vlaamse wetgeving en het hemelwaterplan van de stad Antwerpen stellen dat maximaal moet worden gestreefd naar bronmaatregelen om hemelwater op te vangen en te verwerken.

De Oude Landen en Laar liggen in een zone waar het rioleringsstelsel gescheiden aangelegd moet worden. Voor deze zone wordt een gescheiden systeem met waar mogelijk bronmaatregelen (hergebruik, infiltratie, buffering ) voorgesteld.

Regelgeving: bevoegdheid

Met de collegebeslissing van 12 mei 2017 (jaarnummer 4463) werden de bevoegdheden van de districtscolleges vastgelegd.
Artikel 11 bepaalt dat het districtscollege bevoegd is voor lokale straten en pleinen.
In het gemeenteraadsbesluit van 31 mei 2021 (jaarnummer 309) werden de bovenlokale locaties vastgesteld.
De ‘De Oude Landen' en Laar zijn lokale straten.

Algemene financiële opmerkingen

Het voor deze opdracht vereist budget is voorzien op SUB_NR/INTERN/5052500000/224/2EKE010102M01414/2EK090200/2200 en 2300.

Adviezen

Coördinatieoverleg openbaar domein Gunstig onder voorwaarden

Op 18 oktober 2021 gaf het Coördinatieoverleg openbaar domein  gunstig advies met volgende voorwaarden: 

  • in functie van de veiligheid en zichtbaarheid van de fietsers onderzoeken of vernieuwing (versmalling/verschuiving) van de bestaande rijweg mee opgenomen kan worden binnen het project, om enerzijds een minimum bufferstrook tussen het fietspad en de hagen en afsluitingen op de rooilijn te realiseren en anderzijds de schrikstrook tussen fietspad en rijweg waar mogelijk naar 1.5m te verbreden en te vergroenen;
    • Het district wenst de rijweg wel te vernieuwen tussen de Kretenborglaan en de Gerardus Stijnenlaan maar niet tussen de Gerardus Stijnenlaan tot huisnummer 22. Omwille van onvoldoende beschikbaar budget, omdat er tussen de Kretenborglaan en de Gerardus Stijnenlaan geen voetpad of fietspad is in de bestaande situatie, omdat er in het stuk tussen huisnummer 22 en de Gerardus Stijnenlaan voldoende ruimte is om aan 1 zijde van de straat een dubbelrichting fietspad aan te leggen tussen de huidige rijbaan en de rooilijn en omdat in het stuk tussen huisnummer 22 en de Gerardus Stijnenlaan het bestaand voetpad behouden kan blijven.
  • onderzocht wordt of een bijkomende strook tuin van huisnummer 140 kan onteigend worden, in functie van een verhoogde verkeersveiligheid en het behoud van de bestaande waterloop (beek) aan de overzijde;
    • Het district wenst geen bijkomende onteigeningen buiten de ontworpen rooilijn.
  • bomentoets wordt uitgevoerd om de kwaliteit van de bestaande groenstructuur in beeld te brengen;
    • Bomentoets is in opmaak.
  • waar nodig, in functie van het wortelgestel van de bestaande bomen, een 2de maaiveld constructie wordt voorzien;
    • Zodra de bomentoets klaar is zal dit duidelijk worden.
  • de aanzet van de fietsstraat in de Salaadweg in het ontwerp wordt opgenomen;
    • Dit zal opgenomen worden in de volgende fase van het ontwerp.
  • de aansluiting van het (dubbelrichting) fietspad op het verkeersplateau met de Gerardus Stijnenlaan wordt herbekeken in functie van de veiligheid van de fietsers, en onderzocht wordt of het Laar een voorrangsweg kan worden;
    • In samenwerking met mobiliteit zal dit in de volgende fase onderzocht worden.
  • de aansluiting met de Kretenborglaan in het voorontwerp mee uitgewerkt wordt.
    • Dit wordt verder uitgewerkt in de volgende fase.

Beleidsdoelstellingen

9 - Decentralisatie
2EKE01 - We verzekeren de toekomst van Ekeren door samen te bouwen aan een meerkernig groen district waar een gevarieerd en kwaliteitsvol publiek aanbod aanwezig is
2EKE0101 - We realiseren een kwaliteitsvol en veilig publiek domein door in te zetten op duurzaam en planmatig onderhoud en heraanleg
2EKE010102 - Het publiek domein is goed onderhouden en kwaliteitsvol (her)aangelegd met veel aandacht voor veilig verkeer, toegankelijkheid en voor de zwakke weggebruiker
2EKE010102M01414 - SWOU12385 De Oude Landen, Laar (fietspad Salaadweg tot KSK Donk)

Besluit

Het districtscollege Ekeren keurt eenparig het volgende besluit goed.
Het districtscollege ekeren beslist:

Artikel 1

Het districtscollege keurt de projectdefinitie en het concept (18 oktober 2021)  voor het aanleggen van een fietspad in de 'De Oude Landen' - Laar, district Ekeren, goed.

Artikel 2

Het districtscollege neemt kennis van de mobiliteitsvoorwaarden.

Artikel 3

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.

Artikel 4

Het districtscollege geeft opdracht aan:

Dienst

taak

SW/PR/ONT

Na de inspraakprocedure concept uitwerken tot een definitief ontwerp.

SW/PR/ADM

mobiliteitsvoorwaarden ter goedkeuring voorleggen aan het college

SW/Mobiliteit

draft signalisatieplan opmaken

Bestuurscoördinator district

communicatie en participatietraject organiseren


Bijlagen

  • 20211018_12385_PD_COD.pdf