fase | actie | datum | jaarnummer |
adviezen | Coördinatieoverleg Openbaar Domein | 18 oktober 2021 | 2021 |
Het district Ekeren wenst van de 'De Oude Landen' een veilige straat voor de actieve weggebruiker te maken en wil de fietsroute van het Laar tot de 'De Oude Landen' vervolledigen.
In het Laar is aan de noordkant van de straat een dubbelrichting fietspad van de Kapelsesteenweg tot huisnummer 53 (aan de Kluislaan). In 2022 wordt dit dubbelrichting fietspad verder aangelegd tot huisnummer 22 (net voorbij het kruispunt met Wielseweg).
Vanaf huisnummer 22 tot aan de Gerardus Stijnenlaan ligt aan de pare zijde een enkelrichting fietspad met voetpad, net als aan de onpare zijde tussen de Salaadweg en de Gerardus Stijnenlaan.
In De Oude Landen ontbreekt ter hoogte van KSK Donk een fietspad en een voetpad. Door een veilig fietspad aan te leggen op deze kernroute zal deze ontbrekende schakel verdwijnen en wordt een veilige fietsroute aangelegd van Laar huisnummer 22 tot aan het kruispunt van De Oude Landen met Kretenborglaan.
In het Laar wordt het profiel
dubbelrichtingsfietspad
vanaf huisnummer 22 verder doorgetrokken met een schrikstrook van 0,90m en een fietspad van 2,50m. De rijbaan wordt hier niet heraangelegd.
In het Laar tussen de Salaadweg en de Gerardus Stijnenlaan wordt aan één zijde een dubbelrichtingsfietspad doorgetrokken, ook hier wordt de rijweg niet heraangelegd. Aan de overzijde worden de bestaande boomvakken vergroot door het bestaande enkelrichtingsfietspad te ontharden.
In het stuk straat tussen de Gerardus Stijnenlaan en KSK Donk wordt de bestaande gracht aan de kant van de huizen gedempt om het fietspad door te trekken. In dit stuk wordt de straat wel mee heraangelegd om aan het minimum profiel te voldoen. Ook zal er een bochtverbreding toegepast worden zodat bussen op dit punt elkaar kunnen kruisen.
Mobiliteitsvoorwaarden
Parkeerbalans
Het concept resulteert in een parkeerbalans van 0 plaatsen in de bestaande toestand naar 0 plaatsen in de nieuwe toestand.
Bomenbalans
Het concept resulteert in een neutrale bomenbalans.
Hemelwaterplan
Op 19 januari 2018 (jaarnummer 501) keurde het college het hemelwaterplan goed. De Vlaamse wetgeving en het hemelwaterplan van de stad Antwerpen stellen dat maximaal moet worden gestreefd naar bronmaatregelen om hemelwater op te vangen en te verwerken.
De Oude Landen en Laar liggen in een zone waar het rioleringsstelsel gescheiden aangelegd moet worden. Voor deze zone wordt een gescheiden systeem met waar mogelijk bronmaatregelen (hergebruik, infiltratie, buffering ) voorgesteld.
Met de collegebeslissing van 12 mei 2017 (jaarnummer 4463) werden de bevoegdheden van de districtscolleges vastgelegd.
Artikel 11 bepaalt dat het districtscollege bevoegd is voor lokale straten en pleinen.
In het gemeenteraadsbesluit van 31 mei 2021 (jaarnummer 309) werden de bovenlokale locaties vastgesteld.
De ‘De Oude Landen' en Laar zijn lokale straten.
Het voor deze opdracht vereist budget is voorzien op SUB_NR/INTERN/5052500000/224/2EKE010102M01414/2EK090200/2200 en 2300.
Op 18 oktober 2021 gaf het Coördinatieoverleg openbaar domein gunstig advies met volgende voorwaarden:
Het districtscollege keurt de projectdefinitie en het concept (18 oktober 2021) voor het aanleggen van een fietspad in de 'De Oude Landen' - Laar, district Ekeren, goed.
Het districtscollege neemt kennis van de mobiliteitsvoorwaarden.
Het districtscollege geeft opdracht aan:
Dienst | taak |
SW/PR/ONT | Na de inspraakprocedure concept uitwerken tot een definitief ontwerp. |
SW/PR/ADM | mobiliteitsvoorwaarden ter goedkeuring voorleggen aan het college |
SW/Mobiliteit | draft signalisatieplan opmaken |
Bestuurscoördinator district | communicatie en participatietraject organiseren |