Artikel 279 § 1 en 2 van het Decreet Lokaal Bestuur regelt de ondertekening van de briefwisseling van het districtscollege en de districtsraad.
Met besluit van het districtscollege van 9 januari 2019 (jaarnummer 2) delegeerde de districtsburgemeester zijn ondertekeningsbevoegdheid.
In het kader van de binnengemeentelijke decentralisatie keurde het college van burgemeester en schepenen op 12 mei 2017 (jaarnummer 4464) een werkkader goed met betrekking tot de samenwerking stad-districten.
Het district Ekeren ontving op 11 januari 2022 een schrijven van de bewoners van Schoonbroek met de vraag om de inplanting van de nieuwe fietsostrade in de wijk Schoonbroek bij te sturen.
Het districtssecretariaat registreert alle inkomende en uitgaande briefwisseling van het district. De districtssecretaris zorgt voor een een correcte opvolging.
Het schrijven van de bewoners van Schoonbroek wordt ter kennisneming voorgelegd aan de districtsraad.
Het antwoord aan de bewoners wordt ter goedkeuring voorgelegd aan de districtsraad.
Artikel 290 van het Decreet Lokaal Bestuur bepaalt dat alle briefwisseling aan de gemeente wordt geacht te zijn gericht aan het college van burgemeester en schepenen. Behalve bij andersluidende beslissing van de gemeenteraad wordt de briefwisseling verstuurd naar het gemeentehuis. Er wordt een register aangelegd van alle ingaande en uitgaande briefwisseling, van welke aard ook. Dit artikel is ook van toepassing op de districten.
Volgens artikel 132 van het Decreet Lokaal Bestuur is artikel 290 ook van toepassing op de districten.
De districtsraad neemt kennis van de ingekomen briefwisseling, van de bewoners in de wijk Schoonbroek, met betrekking tot de inplanting fietsostrade.
De districtsraad keurt de uitgaande briefwisseling, aan de bewoners in de wijk Schoonbroek, in verband met de inplanting fietsostrade goed.
De districtsraad geeft opdracht aan:
Dienst | Taak |
EK/BZ/DS | de uitgaande briefwisseling over te maken aan de bewoners van Schoonbroek |
De gemeenteraad keurde op 1 maart 2021 (jaarnummer 89) het reglement goed voor de toelating tijdelijk gebruik straat als speelstraat. Artikel 10 van dit reglement stelt dat aanvragen voor het organiseren van een speelstraat ingediend moeten worden in het betreffende district, volgens de procedure beschreven in het reglement van dat district.
Voor district Ekeren werd dit beslist in het ondersteuningsreglement 'Dorpsmakers - Speelstraten', goedgekeurd door de districtsraad van Ekeren op 22 maart 2021 (jaarnummer 20). Na goedkeuring van het college om een speelstraat in te richten kan het bevoegde district financiële en/of logistieke ondersteuning geven.
De districtsraad Ekeren keurde op 18 maart 2013 (jaarnummer 20) de vereenvoudiging adviesprocedure voor aanvullende verkeersreglementen goed.
De gemeenteraad keurde op 1 maart 2021 (jaarnummer 89) het reglement goed voor de toelating tijdelijk gebruik straat als speelstraat. Daarin werden de criteria vastgelegd waaraan straten moeten voldoen om in aanmerking te komen als speelstraat. Om te kunnen beslissen over de toelating dient het advies te worden gevraagd van het district als bevoegd bestuursniveau voor de ondersteuning van de speelstraten. De straten uit de lijst in bijlage voldoen aan de criteria zoals opgenomen in artikel 4 van het reglement van 4 maart 2021 en komen dus in aanmerking als speelstraat. Voor deze lijst met straten wordt advies gevraagd aan het district om deze te ondersteunen als speelstraat bij een eventuele aanvraag.
Om de aanvrager van een speelstraat beter te ondersteunen, werden de aanvraagtermijnen voor een speelstraat geoptimaliseerd. De aanvrager heeft dankzij de aanvraagtermijnen in het ondersteuningsreglement Dorpsmakers - Speelstraten, goedgekeurd door de districtsraad van Ekeren op 22 maart 2021 (jaarnummer 20) meer tijd om een speelstraat aan te vragen dan voordien.
Bij wijze van administratieve vereenvoudiging worden de speelstraten die in aanmerking komen via een lijst voorgelegd aan het districtscollege in het begin van het jaar en niet bij elke aanvraag. De aanvragen van de speelstraten moeten voldoen aan de voorwaarden van het ondersteuningsreglement Dorpsmakers - Speelstraten. Het districtscollege keurt deze lijst principieel goed, maar kan hier steeds van afwijken.
Het districtscollege keurt goed dat er per definitie een gunstig advies wordt gegeven voor aanvragen voor speelstraten in 2022. Ook geldt dat de aanvragen voldoen aan de voorwaarden van het ondersteuningsreglement Dorpsmakers - Speelstraten.
Artikelen 132, 277 en 278§2 1ste lid van het Decreet Lokaal Bestuur belasten de districtssecretaris met het opstellen en bewaren van de notulen van het districtscollege. De notulen vermelden in chronologische volgorde alle besproken onderwerpen en het gevolg dat eraan werd gegeven. Zij vermelden duidelijk alle genomen beslissingen.
Artikelen 50 en 129 van het Decreet Lokaal Bestuur bepalen dat de notulen worden goedgekeurd op de eerstvolgende vergadering van het districtscollege. De goedgekeurde notulen worden voor de volgende vergadering van het districtscollege na het districtscollege waarop de notulen werden goedgekeurd aan de districtsraadsleden bezorgd.
Het districtscollege vergaderde op 1 februari 2022. Iedereen was aanwezig.
Het districtscollege dient de notulen van de zitting goed te keuren in de eerstvolgende gewone zitting.
Het districtscollege keurt de notulen van 1 februari 2022 goed.
Het districtscollege geeft opdracht aan:
Dienst | Taak |
Districtssecretaris | De notulen binnen de wettelijk voorgeschreven termijn te bezorgen aan de districtsraadsleden. |
Artikel 143 van het Decreet Lokaal Bestuur: de bepalingen betreffende de planning en het financieel beheer van de gemeenten zijn van toepassing op de planning en het financieel beheer van de districten met dien verstande dat:
De bepalingen van titel 4 zijn van toepassing op de districten, met uitzondering van artikel 249, §3, artikel 256 en 264, tweede lid en met dien verstande dat de volgende woorden worden gelezen als volgt:
De Vlaamse Regering bepaalt de nadere voorwaarden voor de toepassing van de bepalingen van het eerste en het tweede lid op de districten.
Op 11 december 2018 (jaarnummer 318) werd een nieuw delegatiebesluit budgethouderschap aan de districtssecretaris goedgekeurd.
Om het districtscollege een transparant beeld te geven van alle bestellingen die worden goedgekeurd onder budgethouderschap, wordt maandelijks een lijst ter kennisgeving voorgelegd.
In zitting van 25 juni 2007 (jaarnummer 1521) bepaalde de gemeenteraad dat alle handelingen met betrekking tot de gewone dienst onder dagelijks bestuur vallen. Sinds de invoering van de beleids- en beheerscyclus in 2011 dient gewone dienst te worden gelezen als exploitatiebudget.
Het gemeenteraadsbesluit van 24 juni 2019 (jaarnummer 458), inzake definitie dagelijks bestuur, is van toepassing met ingang van 1 oktober 2019.
Het districtscollege neemt kennis van de bestelbonnen, goedgekeurd onder budgethouderschap, voor de periode januari 2022.
Het district Ekeren maakte voor deze werken bestelbon 4005491586 op voor een bedrag van 28.669,14 EUR.
Artikel 56 §3, 4° van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 stelt dat het college bevoegd is voor het voeren van de plaatsingsprocedure, de gunning en de uitvoering van overheidsopdrachten.
Met het collegebesluit van 17 augustus 2007 (jaarnummer 10513) besliste het college om de bevoegdheden waarover het beschikt op grond van artikels 57 §3, 4°,5° en 6° van het Gemeentedecreet en op grond van het gemeenteraadsbesluit van 25 juni 2007 (jaarnummer 1521) binnen de beleidsdomeinen van de districten, over te dragen aan de districtscolleges met ingang van 1 oktober 2007.
Met het collegebesluit van 12 mei 2017 (jaarnummer 4463) werden de bevoegdheden van de districtscolleges vastgelegd. Artikel 11 bepaalt dat het districtscollege bevoegd is voor lokale straten en pleinen.
Op 31 mei 2021 (jaarnummer 309) heeft de gemeenteraad de gecoördineerde lijst met bovenlokale locaties goedgekeurd. De terreinen die in aanmerking komen voor dit besluit, zijn lokale terreinen.
Op 26 februari 2021 (jaarnummer 1621) besliste het college om de raamovereenkomst GAC/2020/01392 voor het onderhouden en herstellen van speel- en sporttoestellen en speel- en sportterreinen, perceel 1 "onderhouds- en herstelwerkzaamheden", te gunnen aan de firma Aannemersbedrijf Buytaert bvba, Moortelstraat 25 te 9150 Kruibeke, ondernemingsnummer 0405.009.246.
Om structurele onderhoudswerken aan speel- en sportterreinen en aan speel- en sporttoestellen op verschillende locaties in het district Ekeren te kunnen uitvoeren, stelt de bedrijfseenheid Stadsontwikkeling voor om, op basis van de raamovereenkomst GAC/2020/01392 perceel 1, een nieuwe deelopdracht EK03 goed te keuren en een beschikbaar krediet van 28.669,14 EUR (onvoorziene omstandigheden en BTW inbegrepen) te voorzien.
De werken zullen uitgevoerd worden door de firma Aannemersbedrijf Buytaert bvba, Moortelstraat 25 te 9150 Kruibeke ondernemingsnummer 0405.009.246.
werken | prijs offerte exclusief BTW | prijs offerte inclusief BTW |
zandbakken | 12.199,00 EUR | 14.760,79 EUR |
diverse werken | 4.900,00 EUR | 5.929,00 EUR |
boomschors | 6.594,50 EUR | 7.979,35 EUR |
Artikel 43 §4 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten bepaalt dat als een raamovereenkomst is gesloten met één enkele deelnemer, de erop gebaseerde opdrachten aan hem worden gegund volgens de in de raamovereenkomst gestelde voorwaarden.
Het districtscollege keurt de deelopdracht GAC/2020/01392/P1/EK03 goed, voor structurele onderhoudswerken aan speel- en sportterreinen / speel- en sporttoestellen op verschillende locaties in het district Ekeren, voor een bedrag van 23.693,50 EUR + 4.975,64 EUR (21% BTW) = 28.669,14 EUR. Op basis van bestek GAC/2020/01392 perceel 1 kunnen de werken uitgevoerd worden door de firma Aannemersbedrijf Buytaert bvba, Moortelstraat 25 te 9150 Kruibeke, ondernemingsnummer 0405.009.246.
De financieel directeur verleent zijn visum en regelt de financiële aspecten als volgt:
Omschrijving | Bedrag | Boekingsadres | Bestelbon |
Structurele onderhoudswerken speel- en sportterreinen / speel- en sporttoestellen GAC/2020/01392/P1/EK03 (op basis van bestek GAC/2020/01392 - perceel 1) BOAD2022 0024 vast te leggen op |
28.669,14
EUR incl BTW |
budgetplaats: 5051000000 budgetpositie: 220 functiegebied: 2EKE010103A00000 subsidie: SUB_NR fonds: INTERN begrotingsprogramma: 2EK090940 budgetperiode: 2200 |
4005491586 |