Terug
Gepubliceerd op 23/02/2022

Notulen  districtscollege Ekeren

di 15/02/2022 - 13:46 Hecerna

Samenstelling

Aanwezig

Koen Palinckx, districtsburgemeester; Annemie Plompen, districtsschepen; Marc Elseviers, districtsschepen; Mick De Maere, districtsschepen; Fabienne Van Damme, Districtsschepen; Elke Van Espen, Waarnemend districtssecretaris

Secretaris

Elke Van Espen, Waarnemend districtssecretaris

Voorzitter

Koen Palinckx, districtsburgemeester

Agendapunten

1.

2022_DCEK_00031 - Districtsraad - Vaststelling te behandelen punten zitting van 7 maart 2022 - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Koen Palinckx, districtsburgemeester; Annemie Plompen, districtsschepen; Marc Elseviers, districtsschepen; Mick De Maere, districtsschepen; Fabienne Van Damme, Districtsschepen; Elke Van Espen, Waarnemend districtssecretaris
Secretaris
Elke Van Espen, Waarnemend districtssecretaris
Voorzitter
Koen Palinckx, districtsburgemeester
1.

2022_DCEK_00031 - Districtsraad - Vaststelling te behandelen punten zitting van 7 maart 2022 - Goedkeuring

2022_DCEK_00031 - Districtsraad - Vaststelling te behandelen punten zitting van 7 maart 2022 - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten
Regelgeving: bevoegdheid

Artikel 19 van het Decreet Lokaal Bestuur bepaalt dat de voorzitter van de gemeenteraad beslist tot bijeenroeping van de gemeenteraad en stelt de agenda van de vergadering op. De agenda bevat in ieder geval de punten die door het college van burgemeester en schepenen aan de voorzitter worden meegedeeld. Ingevolge artikel 126 van het Decreet Lokaal Bestuur, is dit artikel ook van toepassing op de districten.

Aanleiding en context

Het districtscollege keurde in zitting van 19 oktober 2021 (jaarnummer 251) de vergaderdata voor de districtsraad voor het eerste semester 2022 goed.

De districtsraad vergadert zo dikwijls als de zaken die tot zijn bevoegdheid behoren het vereisen en ten minste tienmaal per jaar.

Argumentatie

De voorzitter van de districtsraad beslist tot bijeenroeping van de districtsraad en stelt de agenda van de vergadering op. De agenda bevat in ieder geval de punten die door het districtscollege aan de voorzitter worden meegedeeld.

Juridische grond

Artikelen 18 tot 39 en 126 en 127 van het Decreet Lokaal Bestuur bepalen de werking van de gemeenteraad en de districtsraad.

Beleidsdoelstellingen

9 - Decentralisatie
2EKE01 - We verzekeren de toekomst van Ekeren door samen te bouwen aan een meerkernig groen district waar een gevarieerd en kwaliteitsvol publiek aanbod aanwezig is
2EKE0103 - We voeren een kostenbewust beleid dat rekening houdt met de realiteit en dat wordt gekenmerkt door efficiënt en effectief beheer.
2EKE010301 - Het district Ekeren bestuurt op een sterke en efficiënte manier

Besluit

Het districtscollege Ekeren keurt eenparig het volgende besluit goed.
Het districtscollege ekeren beslist:

Artikel 1

Het districtscollege neemt kennis van de bijeenroeping van de districtsraad op 7 maart 2022 en deelt aan de voorzitter de punten mee die het wenst te behandelen:

  • District Ekeren. Legislatuur 2019-2024 - Districtscollege. Interne taakverdeling. Aanpassing - Kennisneming;
  • District Ekeren - Legislatuur 2019-2024 - Ontslag districtsraadslid - Aanstelling opvolger - Goedkeuring;
  • District Ekeren - Legislatuur 2019-2024 - Rangorde districtsraadsleden - Kennisneming;
  • Regionaal Landschap de Voorkempen vzw - Vertegenwoordigers voor het district Ekeren. Aanpassing - Goedkeuring;
  • District Ekeren. Inkomende en uitgaande briefwisseling - Inplanting fietsostrade in de wijk Schoonbroek - Goedkeuring;
  • Adviesraden en inspraak - Verslagen jeugdraad district Ekeren - Kennisneming;
  • Districtsraad - Notulen Districtsraad 24 januari 2022 - Goedkeuring;
  • Districtsraad - Notulen Districtscollege 11, 18 en 25 januari 2022 - Kennisneming.

Artikel 2

Het districtscollege verzoekt de voorzitter van de bestendige raadscommissie om deze op 21 februari 2022 samen te roepen.

  • Toelichting: Fietsostrade F12 Schoonbroek - om 20.00 uur.

Artikel 3

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.
2.

2022_DCEK_00032 - District Ekeren. Inkomende en uitgaande briefwisseling - Biljartclub De Geesten - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Koen Palinckx, districtsburgemeester; Annemie Plompen, districtsschepen; Marc Elseviers, districtsschepen; Mick De Maere, districtsschepen; Fabienne Van Damme, Districtsschepen; Elke Van Espen, Waarnemend districtssecretaris
Secretaris
Elke Van Espen, Waarnemend districtssecretaris
Voorzitter
Koen Palinckx, districtsburgemeester
2.

2022_DCEK_00032 - District Ekeren. Inkomende en uitgaande briefwisseling - Biljartclub De Geesten - Goedkeuring

2022_DCEK_00032 - District Ekeren. Inkomende en uitgaande briefwisseling - Biljartclub De Geesten - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten
Regelgeving: bevoegdheid

Artikel 279 § 1 en 2 van het Decreet Lokaal Bestuur regelt de ondertekening van de briefwisseling van het districtscollege en de districtsraad.

Met besluit van het districtscollege van 9 januari 2019 (jaarnummer 2) delegeerde de districtsburgemeester zijn ondertekeningsbevoegdheid.

In het kader van de binnengemeentelijke decentralisatie keurde het college van burgemeester en schepenen op 12 mei 2017 (jaarnummer 4464) een werkkader goed met betrekking tot de samenwerking stad-districten.

Aanleiding en context

Het district Ekeren ontving op 28 januari 2022 een schrijven van de gouverneur provincie Antwerpen met de vraag om de waardigheid van 'Biljartclub De Geesten' te bezorgen.

De biljartclub heeft bij het Hof de wens uitgedrukt om de titel van 'Koninklijke Maatschappij' te verkrijgen. Om de nodige inlichtingen aan het Paleis te kunnen verstrekken vraagt de gouverneur deze bijkomende informatie.

Argumentatie

Het districtssecretariaat registreert alle inkomende en uitgaande briefwisseling van het district. De districtssecretaris zorgt voor een een correcte opvolging.

Het schrijven van de gouverneur wordt ter kennisneming voorgelegd aan het districtscollege.

Het antwoord aan de gouverneur wordt ter goedkeuring voorgelegd aan het districtscollege.

Juridische grond

Artikel 290 van het Decreet Lokaal Bestuur bepaalt dat alle briefwisseling aan de gemeente wordt geacht te zijn gericht aan het college van burgemeester en schepenen. Behalve bij andersluidende beslissing van de gemeenteraad wordt de briefwisseling verstuurd naar het gemeentehuis. Er wordt een register aangelegd van alle ingaande en uitgaande briefwisseling, van welke aard ook. Dit artikel is ook van toepassing op de districten.

Volgens artikel 132 van het Decreet Lokaal Bestuur is artikel 290 ook van toepassing op de districten.

Beleidsdoelstellingen

9 - Decentralisatie
2EKE01 - We verzekeren de toekomst van Ekeren door samen te bouwen aan een meerkernig groen district waar een gevarieerd en kwaliteitsvol publiek aanbod aanwezig is
2EKE0103 - We voeren een kostenbewust beleid dat rekening houdt met de realiteit en dat wordt gekenmerkt door efficiënt en effectief beheer.
2EKE010301 - Het district Ekeren bestuurt op een sterke en efficiënte manier

Besluit

Het districtscollege Ekeren keurt eenparig het volgende besluit goed.
Het districtscollege ekeren beslist:

Artikel 1

Het districtscollege neemt kennis van de ingekomen briefwisseling, van de gouverneur van de provincie Antwerpen met betrekking tot de waardigheid van 'Biljartclub De Geesten'.

Artikel 2

Het districtscollege keurt de uitgaande briefwisseling, aan de gouverneur van de provincie Antwerpen, in verband de waardigheid van 'Biljartclub De Geesten' goed.

Artikel 3

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.

Artikel 4

Het districtscollege geeft opdracht aan:

DienstTaak
EK/BZ/DSde uitgaande briefwisseling over te maken aan de gouverneur van de Provincie Antwerpen
3.

2022_DCEK_00033 - District Ekeren. Waterstraat - Proefopstelling. Aanpassing verkeerssignalisatie. Advies - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Koen Palinckx, districtsburgemeester; Annemie Plompen, districtsschepen; Marc Elseviers, districtsschepen; Mick De Maere, districtsschepen; Fabienne Van Damme, Districtsschepen; Elke Van Espen, Waarnemend districtssecretaris
Secretaris
Elke Van Espen, Waarnemend districtssecretaris
Voorzitter
Koen Palinckx, districtsburgemeester
3.

2022_DCEK_00033 - District Ekeren. Waterstraat - Proefopstelling. Aanpassing verkeerssignalisatie. Advies - Goedkeuring

2022_DCEK_00033 - District Ekeren. Waterstraat - Proefopstelling. Aanpassing verkeerssignalisatie. Advies - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten
Algemene financiële opmerkingen
De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling zal de nodige signalisatie zelf plaatsen met materiaal uit eigen voorraad. Er zijn dus geen rechtstreekse financiële gevolgen.
Aanleiding en context
De Waterstraat in het district Ekeren:
  • behoort tot het beheer van de stad Antwerpen;  
  • heeft een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer dat goedgekeurd werd door de gemeenteraad op 27 juni 2011 (jaarnummer 837);
  • maakt deel uit van een goedgekeurde zone 30, gekend als "Kern Ekeren".
In samenspraak met het district Ekeren wordt voorgesteld om, ter hoogte van het kruispunt met de Ferdinand Pauwelsstraat, de rechtse tak van de straat af te sluiten voor alle verkeer.

Dit voor een periode van zes maanden.

Argumentatie

De Waterstraat splitst in twee takken ter hoogte van het kruispunt met de Ferdinand Pauwelsstraat. De twee takken worden afgescheiden door een klein eiland met boom. Vooral tijdens de schooluren zorgt dit vaak voor conflictsituaties omdat het niet duidelijk is hoe men langs de boom moet rijden. Omwille van de verschillende meldingen van verkeersagressie en de onduidelijke situatie ter hoogte van de splitsing, wordt de rechtse tak afgesloten voor alle verkeer. Hierdoor wordt de leesbaarheid van het kruispunt verbeterd. Deze proefopstelling draagt bij tot de verkeersveiligheid en verkeersvriendelijkheid van de schoolomgeving.
Deze maatregel heeft geen omrijfactor tot gevolg.

De parkeerbalans blijft ongewijzigd.

Juridische grond
  • Wet van 16 maart 1968 betreffende de politie van het wegverkeer;
  • Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement betreffende de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
  • Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
  • Gemeenteraadsbesluit van 16 december 2019 (jaarnummer 760) waarbij de gewijzigde statuten van Mobiliteit en Parkeren Antwerpen AG werden goedgekeurd.
Adviezen
verkeerspolitie, advies van 4 februari 2022 Gunstig advies

De verkeerspolitie heeft vanuit veiligheidsoogpunt onderstaande opmerkingen op een 6-maand durende proefopstelling in de Waterstraat: 

Ter verbetering van de leesbaarheid van het kruispunt met de Ferdinand Pauwelsstraat lijkt het ons eerder aangewezen om de linkse tak af te sluiten voor alle verkeer. Op deze manier wordt er een duidelijker kruispuntvlak gecreëerd, waarbij de situatie van twee kort opeenvolgende T-kruispunten – in geval van afsluiting van de rechtse tak – kan worden vermeden. 

De jerseys mogen niet op de rijbaan worden opgesteld. 

De afdeling Mobiliteit heeft deze optie overwogen, maar het afsluiten van de linkse tak is onmogelijk in functie van de draaicirkels van vrachtverkeer. Daarom werd gekozen voor het afsluiten van de rechtse tak.

Beleidsdoelstellingen

9 - Decentralisatie
2EKE01 - We verzekeren de toekomst van Ekeren door samen te bouwen aan een meerkernig groen district waar een gevarieerd en kwaliteitsvol publiek aanbod aanwezig is
2EKE0104 - We volgen via de adviesbevoegdheid van het district de Ekerse belangen in bovenlokale bevoegdheden kort en consequent op.
2EKE010401 - Ekeren zet in op een optimale verkeerscirculatie voor alle verkeersmodi

Besluit

Het districtscollege Ekeren keurt eenparig het volgende besluit goed.
Het districtscollege ekeren beslist:

Artikel 1

Het districtscollege geeft gunstig advies voor de proefopstelling in de Waterstraat in het district Ekeren.

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.
4.

2022_DCEK_00034 - District Ekeren. Veltwijcklaan - Aanpassing aanvullend verkeersreglement. Advies - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Koen Palinckx, districtsburgemeester; Annemie Plompen, districtsschepen; Marc Elseviers, districtsschepen; Mick De Maere, districtsschepen; Fabienne Van Damme, Districtsschepen; Elke Van Espen, Waarnemend districtssecretaris
Secretaris
Elke Van Espen, Waarnemend districtssecretaris
Voorzitter
Koen Palinckx, districtsburgemeester
4.

2022_DCEK_00034 - District Ekeren. Veltwijcklaan - Aanpassing aanvullend verkeersreglement. Advies - Goedkeuring

2022_DCEK_00034 - District Ekeren. Veltwijcklaan - Aanpassing aanvullend verkeersreglement. Advies - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten
Algemene financiële opmerkingen
De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling zal de nodige signalisatie zelf plaatsen met materiaal uit eigen voorraad. Er zijn dus geen rechtstreekse financiële gevolgen.
Regelgeving: bevoegdheid
Met de collegebeslissing van 12 mei 2017 (jaarnummer 4464) werden de principes en werkkaders bevestigd, die van toepassing zijn op de districtscolleges en districtsraden voor de uitvoering van hun bevoegdheden. Het college besliste om bij de goedkeuring van een aanvullend verkeersreglement, voorafgaandelijk aan de beslissing, telkens advies te vragen aan het betrokken district.
Aanleiding en context

De Veltwijcklaan in het district Ekeren:

  • behoort tot het beheer van de stad Antwerpen;
  • heeft een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer dat goedgekeurd werd door het college op 27 november 2020 (jaarnummer 9877);
  • maakt deel uit van een goedgekeurde zone 30, gekend als "Kern Ekeren";
  • bevat een zone 30 schoolomgeving.

Het college keurde in zitting van 11 juni 2021 (jaarnummer 4844) de collegiale brief aan VIAS institute met betrekking tot de toepassing van vrij rechtsaf/rechtdoor voor fietsers op een aantal kruispunten goed. Ondertussen gaf VIAS institute positief advies om dit principe uit te rollen op de voorgestelde kruispunten, namelijk:

  • Carnotstraat - Dambruggestraat;
  • Carnotstraat - Provinciestraat;
  • Frans Van Hombeeckstraat - Grotesteenweg;
  • Bordeauxstraat - Londenstraat;
  • Oosterweelsteenweg - Siberiastraat;
  • Boomsesteenweg - Camille Huysmanslaan.

Al deze kruispunten werden ondertussen ook besproken op het kabinetsoverleg verkeersveiligheid van 5 oktober 2021. Daar werd beslist het nodige in gang te zetten om de toepassing van de verkeersborden B22 en B23 betreffende de vrije rechtsafslag/rechtdoor te implementeren.
Ondertussen werden - vanuit de opmaak voor nieuwe verkeerslichtenregelingen binnen de schoot van de verkeerscoördinatiecentrale (VLCC) - een aantal kruispunten aangereikt waar de toepassing van het verkeersbord B22 en/of B23 een grote meerwaarde zou betekenen voor fietsers. Ook deze kruispunten werden besproken op het kabinetsoverleg verkeersveiligheid (5 oktober 2021). Daar werd beslist het nodige in gang te zetten om de toepassing van de verkeersborden B22 en B23 betreffende de vrije rechtsafslag/rechtdoor te implementeren. Het betreft onder andere het kruispunt Veltwijcklaan - Alfons Jeurissenstraat.
Op dit kruispunt is er onvoldoende ruimte aanwezig om met een infrastructurele ingreep fietsers buiten het driekleurige verkeerslicht te laten passeren op een kwaliteitsvolle manier. De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling (afdeling Mobiliteit) stelt daarom voor om een vrije rechtdoor voor fietsers in te voeren.

Argumentatie
Een aangepast aanvullend verkeersreglement wordt opgesteld:
  • om het fietscomfort te verbeteren, mogen fietsers de driekleurige verkeerslichten ter hoogte van het kruispunt met de Alfons Jeurissenstraat voorbijrijden om rechtdoor te rijden wanneer het verkeerslicht op rood of oranjegeel staat (artikel 3). Fietsers moeten nog steeds voorrang verlenen aan overstekende voetgangers.
De parkeerbalans blijft ongewijzigd.
Juridische grond
  • Wet van 16 maart 1968 betreffende de politie van het wegverkeer;
  • Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement betreffende de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
  • Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
  • Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Gemeenteraadsbesluit van 16 december 2019 (jaarnummer 760) waarbij de gewijzigde statuten van Mobiliteit en Parkeren Antwerpen AG werden goedgekeurd;
  • Artikel 56 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017;
  • Collegebesluit van 24 februari 2017 (jaarnummer 1853) waarin de werkwijze voor het opmaken van de verkeersadviezen voor heraanleg openbaar domein, aanvullende verkeersreglementen en proefopstellingen werden vastgesteld.
Adviezen
verkeerspolitie, advies van 4 februari 2022 Gunstig advies

Beleidsdoelstellingen

9 - Decentralisatie
2EKE01 - We verzekeren de toekomst van Ekeren door samen te bouwen aan een meerkernig groen district waar een gevarieerd en kwaliteitsvol publiek aanbod aanwezig is
2EKE0104 - We volgen via de adviesbevoegdheid van het district de Ekerse belangen in bovenlokale bevoegdheden kort en consequent op.
2EKE010401 - Ekeren zet in op een optimale verkeerscirculatie voor alle verkeersmodi

Besluit

Het districtscollege Ekeren keurt eenparig het volgende besluit goed.
Het districtscollege ekeren beslist:

Artikel 1

Het districtscollege geeft gunstig advies over het ontwerp van een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Veltwijcklaan in het district Ekeren, ter vervanging van het aanvullend reglement, goedgekeurd in het college van 27 november 2020 (jaarnummer 9877).

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.
5.

2022_DCEK_00035 - Districtscollege Ekeren - Notulen 8 februari 2022 - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Koen Palinckx, districtsburgemeester; Annemie Plompen, districtsschepen; Marc Elseviers, districtsschepen; Mick De Maere, districtsschepen; Fabienne Van Damme, Districtsschepen; Elke Van Espen, Waarnemend districtssecretaris
Secretaris
Elke Van Espen, Waarnemend districtssecretaris
Voorzitter
Koen Palinckx, districtsburgemeester
5.

2022_DCEK_00035 - Districtscollege Ekeren - Notulen 8 februari 2022 - Goedkeuring

2022_DCEK_00035 - Districtscollege Ekeren - Notulen 8 februari 2022 - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten
Regelgeving: bevoegdheid

Artikelen 132, 277 en 278§2 1ste lid van het Decreet Lokaal Bestuur belasten de districtssecretaris met het opstellen en bewaren van de notulen van het districtscollege. De notulen vermelden in chronologische volgorde alle besproken onderwerpen en het gevolg dat eraan werd gegeven. Zij vermelden duidelijk alle genomen beslissingen.

Artikelen 50 en 129 van het Decreet Lokaal Bestuur bepalen dat de notulen worden goedgekeurd op de eerstvolgende vergadering van het districtscollege. De goedgekeurde notulen worden voor de volgende vergadering van het districtscollege na het districtscollege waarop de notulen werden goedgekeurd aan de districtsraadsleden bezorgd.

Aanleiding en context

Het districtscollege vergaderde op 8 februari 2022. Iedereen was aanwezig.

Argumentatie

Het districtscollege dient de notulen van de zitting goed te keuren in de eerstvolgende gewone zitting.

Beleidsdoelstellingen

9 - Decentralisatie
2EKE01 - We verzekeren de toekomst van Ekeren door samen te bouwen aan een meerkernig groen district waar een gevarieerd en kwaliteitsvol publiek aanbod aanwezig is
2EKE0103 - We voeren een kostenbewust beleid dat rekening houdt met de realiteit en dat wordt gekenmerkt door efficiënt en effectief beheer.
2EKE010301 - Het district Ekeren bestuurt op een sterke en efficiënte manier

Besluit

Het districtscollege Ekeren keurt eenparig het volgende besluit goed.
Het districtscollege ekeren beslist:

Artikel 1

Het districtscollege keurt de notulen van 8 februari 2022 goed. 

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.

Artikel 3

Het districtscollege geeft opdracht aan:

Dienst Taak
Districtssecretaris De notulen binnen de wettelijk voorgeschreven termijn te bezorgen aan de districtsraadsleden.