Terug
Gepubliceerd op 11/05/2022

2022_DCEK_00116 - Bist, Onze-Lieve-Vrouwstraat, Statiestraat, Veltwijcklaan (stationsomgeving Ekeren) - SWOU11789. Definitief ontwerp - Goedkeuring

districtscollege Ekeren
di 03/05/2022 - 13:30 Raadzaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Koen Palinckx, districtsburgemeester; Annemie Plompen, districtsschepen; Marc Elseviers, districtsschepen; Mick De Maere, districtsschepen; Fabienne Van Damme, Districtsschepen; Wies Meeusen, Districtssecretaris

Secretaris

Wies Meeusen, Districtssecretaris

Voorzitter

Koen Palinckx, districtsburgemeester
2022_DCEK_00116 - Bist, Onze-Lieve-Vrouwstraat, Statiestraat, Veltwijcklaan (stationsomgeving Ekeren) - SWOU11789. Definitief ontwerp - Goedkeuring 2022_DCEK_00116 - Bist, Onze-Lieve-Vrouwstraat, Statiestraat, Veltwijcklaan (stationsomgeving Ekeren) - SWOU11789. Definitief ontwerp - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Aanleiding en context

fase

actie

datum

jaarnummer

projectdefinitie en concept

Goedkeuring districtscollege Ekeren

1 juni 2021

134

Projectdefinitie en concept

Mobiliteistvoorwaarden

Goedkeuring college

18 juni 2021

5072

adviezen

 Coördinatieoverleg Openbaar Domein

14 juni 2021


Districtsraad Ekeren

27 september 2021

 65

Het districtscollege keurde in zitting van 1 juni 2021 (jaarnummer 134) de projectdefinitie en concept ‘Stationsomgeving Ekeren’, wegeniswerken in de Statiestraat, Onze-Lieve-Vrouwstraat en Bist, district Ekeren, goed en nam kennis van de mobiliteitsvoorwaarden en de herinrichting van de bestaande parking aan de Statiestraat en de aanleg van een groene parking op het perceel tussen de Bist en de spoorweg, district Ekeren.

Het college keurde in zitting van 18 juni 2021 (jaarnummer 5072) de mobiliteitsvoorwaarden en de projectdefinitie en concept ‘Stationsomgeving Ekeren’ voor de herinrichting van de bestaande parking aan de Statiestraat en de aanleg van een groene parking op het perceel tussen de Bist en de spoorweg, district Ekeren, goed.

De districtsraad Ekeren bracht op 27 september 2021 (jaarnummer 65) gunstig advies uit.

De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling heeft het concept vertaald in een definitief ontwerp.

Argumentatie

De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling maakte een definitief ontwerp op. Er werden ten opzichte van de projectdefinitie en concept volgende wijzigingen aangebracht:

  • de parkeerstrook en fietspadverbreding ten noorden van de spoorwegbrug werd geschrapt uit het plangebied op vraag van NMBS;
  • het plan werd verder gedetailleerd en het aantal fietsenstallingen werd bijgesteld van 492 naar 432;
  • het ontwerp voor de stationspleintjes werd verder gedetailleerd en de groenvakken werden aangepast;
  • de locatie van de fietsenstallingen op het stationsplein aan de spoorwegbrug werd aangepast;
  • de grens met het spoorwegdomein ter hoogte van het stationsplein, naast het stationsgebouw, werd om technische reden terug gelijk gelegd met de huidige grens.

Parkeerbalans
Het definitief ontwerp resulteert in een parkeerbalans van 146 plaatsen in de bestaande toestand naar 157 (+11) plaatsen in de nieuwe toestand.
Op de stationsparking langs de Statiestraat worden de haakse parkeerplaatsen omgevormd naar schuine parkeerplaatsen, dit resulteert in een verlies van 33 parkeerplaatsen.
De nieuwe parking langs de Bist (+44 plaatsen) zorgt alsnog voor een positieve parkeerbalans.

Bomenbalans
Het definitief ontwerp resulteert in een positieve bomenbalans. De bestaande bomen tegenover het stationsgebouw worden behouden. Langs de Statiestraat, op de stationspleintjes en op parking Bist worden 34 bijkomende bomen voorzien.
 

Hemelwaterplan
Op 19 januari 2018 (jaarnummer 501) keurde het college het hemelwaterplan goed.
De Vlaamse wetgeving en het hemelwaterplan van de stad Antwerpen stellen dat maximaal moet worden gestreefd naar bronmaatregelen om hemelwater op te vangen en te verwerken.

De bestaande riolering binnen het plangebied blijft behouden.

Omgevingsvergunning
 
Voor deze werken is een omgevingsvergunning vereist

Regelgeving: bevoegdheid

Met de collegebeslissing van 12 mei 2017 (jaarnummer 4463) werden de bevoegdheden van de districtscolleges vastgelegd.
Artikel 11 bepaalt dat het districtscollege bevoegd is voor lokale straten en pleinen.
Artikel 12 bepaalt dat het districtscollege bevoegd is voor lokale parken en groenaanplanting.

In het gemeenteraadsbesluit van 31 mei 2021 (jaarnummer 309) werden de bovenlokale locaties vastgesteld.
De Statiestraat, De Onze Lieve Vrouwstraat en de Bist zijn lokale straten.

Algemene financiële opmerkingen

Het voor deze opdracht vereist budget is voorzien op:

  • SUB_NR/INTERN/5052500000/224/2EKE010102M01613/2EK090200/2200 en 2300;
  • SUB_NR/INTERN/5153000000/224/2LMS010104M01613/2SA020200/2200 en 2300.

Adviezen

Coördinatieoverleg openbaar domein Gunstig advies

In de zitting van 14 juni 2021 gaf het coördinatieoverleg openbaar domein gunstig advies op het definitief ontwerp op voorwaarden dat:

  • de boomspiegels en zones met bomengranulaat in samenspraak met SB/Groen verder gedetailleerd worden;
    • Dit wordt naar het aanbestedingsdossier verder gedetailleerd.
  • de haaientanden aan de in- en uitrit van de parking weggehaald worden;
    • Deze werden verwijderd op plan.
  • het plan ter advies wordt voorgelegd aan het WAT in kader van integrale toegankelijkheid;
    • Het plan zal, voor indienen vergunning worden voorgelegd aan het WAT.
  • het verkeersplateau aan de Biesheuvellaan correct wordt ingetekend;
    • Dit werd aangepast op plan.
  • de markeringen op de fietspaden in samenspraak met Mobiliteit verder uitgewerkt worden;
    • Dit werd aangepast op plan.
  • de aanzet tot fietsoversteek naar de Veltwijcklaan ingetekend wordt op het plan;
    • Dit werd aangepast op plan.
  • er voor de in- en uitrit van de parking gebruik wordt gemaakt van standaard betonnen oprijboorden;
    • Dit werd aangepast op plan.
  • de inrit van parking Bist als een inritconstructie (voetpadmateriaal) ingetekend wordt;
    • Dit werd aangepast op plan.
  • onderzocht wordt of het aangewezen is de toplaag op de parking langs de Statiestraat te vernieuwen;
    • De toplaag op de parking blijft behouden.
  • onderzocht wordt of er een degelijk alternatief voor handen is ter vervanging van de stootbanden op parkeervakken met grasdals;
    • Hiervoor werd een alternatief uitgewerkt (boordstenen als stootband).
  • 50% van de zitbanken uitgevoerd wordt met rugleuning.
    • Dit werd aangepast op plan.

Beleidsdoelstellingen

9 - Decentralisatie
2EKE01 - We verzekeren de toekomst van Ekeren door samen te bouwen aan een meerkernig groen district waar een gevarieerd en kwaliteitsvol publiek aanbod aanwezig is
2EKE0101 - We realiseren een kwaliteitsvol en veilig publiek domein door in te zetten op duurzaam en planmatig onderhoud en heraanleg
2EKE010102 - Het publiek domein is goed onderhouden en kwaliteitsvol (her)aangelegd met veel aandacht voor veilig verkeer, toegankelijkheid en voor de zwakke weggebruiker
2EKE010102M01613 - SWOU11789 Bist, Onze-Lieve-Vrouwstraat, Statiestraat, Veltwijcklaan (stationsomgeving Ekeren)
2 - Leefbare en mobiele stad
2LMS01 - Mobiliteit
2LMS0101 - De grote verbinding
2LMS010104 - Ambitieuze Modal Split (OV + fiets)
2LMS010104M01613 - SWOU11789 Bist, Onze-Lieve-Vrouwstraat, Statiestraat, Veltwijcklaan (stationsomgeving Ekeren)

Besluit

Het districtscollege Ekeren keurt eenparig het volgende besluit goed.
Het districtscollege ekeren beslist:

Artikel 1

Het districtscollege keurt het definitief ontwerp (15 maart 2022) voor Bist, Onze-Lieve-Vrouwstraat, Statiestraat, Veltwijcklaan (stationsomgeving Ekeren) – SWOU11789, district Ekeren goed.

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.

Bijlagen

  • 20220316_11789_DO_NT.pdf
  • 20220331_11789_draft signalisatieplannen.pdf