Artikel 279 § 1 en 2 van het Decreet Lokaal Bestuur regelt de ondertekening van de briefwisseling van het districtscollege en de districtsraad.
Met het besluit van het districtscollege van 21 januari 2019 (jaarnummer 18) delegeerde de districtsburgemeester zijn ondertekeningsbevoegdheid.
Het districtssecretariaat registreert alle inkomen en uitgaande briefwisseling van het district. De districtssecretaris zorgt voor een correct opvolging en beantwoording van de briefwisseling.
Aangezien de klacht een bovenlokale bevoegdheid is en het districtscollege niet bevoegd is om een antwoord te formuleren, wordt de uitgaande brief aan het Agentschap Binnenlands Bestuur, ter kennisneming voorgelegd.
Artikel 331 §2 van het Decreet Lokaal Bestuur bepaalt dat de toezichthoudende overheid bij ontvangst van een klacht het besluit en het bijhorende dossier opvraagt bij de gemeenteoverheid.
Op 16 december 2021 ontving het districtscollege via het Agentschap Binnenlands Bestuur een klacht over het onderhoud van de begraafplaats in de Driehoekstraat.
Op 21 december 2021 (jaarnummer 330) werd de briefwisseling ter kennisneming voorgelegd aan het districtscollege.
Op 17 december 2021 werd de klacht overgemaakt aan de dienst Stadsbeheer/Groen en Begraafplaatsen om een ontwerpantwoord voor te bereiden.
Op 22 december 2021 ontving het districtssecretariaat van de dienst Stadsbeheer/Groen en Begraafplaatsen dat het districtscollege niet bevoegd is om een antwoord te formuleren aangezien dit een bovenlokale bevoegdheid betreft. De klacht werd overgemaakt aan het college die een definitief antwoord zal verzenden.
Het districtscollege wenst het Agentschap Binnenlands Bestuur op de hoogte te brengen dat het college bevoegd is om een antwoord te formuleren.
Het districtscollege neemt kennis van het antwoord aan het Agentschap Binnenlands Bestuur.