De artikelen 41 en 56 van het Decreet Lokaal Bestuur bepalen de bevoegdheidsverdeling tussen gemeenteraad en college, onder meer inzake overheidsopdrachten.
In het vierde kwartaal van 2021 nam het districtscollege beslissingen die voldoen aan de voorwaarden om ter kennisgeving voorgelegd te worden aan de districtsraad.
In de artikels 6 en 7 van het gemeenteraadsbesluit van 24 juni 2019 (jaarnummer 458) verplicht de gemeenteraad het college om per kwartaal kennis te geven aan de gemeenteraad van alle opdrachten op het investeringsbudget waarvoor het geraamde bedrag (excl. btw) de drempel voor de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking overschrijdt. De gemeenteraad beslist om aan de districtsraden te suggereren dat zij een gelijkaardige kennisgevingsplicht per kwartaal voorzien van districtscollege aan districtsraad, naar analogie met de kennisgevingsplicht van college aan gemeenteraad.
Volgens artikel 134 §1 1° van het Decreet Lokaal Bestuur kan de gemeenteraad de bevoegdheden van gemeentelijk belang waarover hij beschikt en die hij nader bepaalt, overdragen aan de districtsraden.
Volgens artikel 134 §2 1° van het Decreet Lokaal Bestuur kan het college de bevoegdheden van gemeentelijk belang waarover het beschikt en die het nader bepaalt, overdragen aan de districtscolleges.
Met besluit van 22 oktober 2007 (jaarnummer 1580) besliste de districtsraad dat het districtscollege op kwartaalbasis kennis geeft van:
De districtsraad neemt kennis van volgende tabel van districtscollegebeslissingen:
tabel vierde kwartaal 2021 over opdrachten dagelijks bestuur met betrekking tot het investeringsbudget die het bedrag van 10.000,00 euro (exclusief btw) overschrijden:
Omschrijving | Bedrag | Bestelbon | Budgetplaats | Functiegebied |
aankoop vaste planten | 22.259,65 euro | 4005472509 | 5054000000 | 2EKE010101A00000 |
wegeniswerken Oude Baan - Hoogpadlaan | 592.788,54 euro | 4005469001 | 5052500000 | 2EKE010102M01448 |
Aanleg speelterrein Hof De Bist correctie bon | 25.468,26 euro | 4105056965 | 5051000000 | 2EKE010103M00092 |
Artikel 19 van het Decreet Lokaal Bestuur bepaalt dat de voorzitter van de gemeenteraad beslist tot bijeenroeping van de gemeenteraad en stelt de agenda van de vergadering op. De agenda bevat in ieder geval de punten die door het college van burgemeester en schepenen aan de voorzitter worden meegedeeld. Ingevolge artikel 126 van het Decreet Lokaal Bestuur, is dit artikel ook van toepassing op de districten.
De voorzitter van de districtsraad beslist tot bijeenroeping van de districtsraad en stelt de agenda van de vergadering op. De agenda bevat in ieder geval de punten die door het districtscollege aan de voorzitter worden meegedeeld.
Artikelen 18 tot 39 en 126 en 127 van het Decreet Lokaal Bestuur bepalen de werking van de gemeenteraad en de districtsraad.
Het districtscollege keurde in zitting van 19 oktober 2021 (jaarnummer 251) de vergaderdata voor de districtsraad voor het eerste semester 2022 goed.
De districtsraad vergadert zo dikwijls als de zaken die tot zijn bevoegdheid behoren het vereisen en ten minste tienmaal per jaar.
Het districtscollege neemt kennis van de bijeenroeping van de districtsraad op 24 januari 2022 en deelt aan de voorzitter de punten mee die het wenst te behandelen:
Het districtscollege verzoekt de voorzitter van de bestendige raadscommissie om deze op 17 januari 2022 samen te roepen.
Artikelen 132, 277 en 278§2 1ste lid van het Decreet Lokaal Bestuur belasten de districtssecretaris met het opstellen en bewaren van de notulen van het districtscollege. De notulen vermelden in chronologische volgorde alle besproken onderwerpen en het gevolg dat eraan werd gegeven. Zij vermelden duidelijk alle genomen beslissingen.
Artikelen 50 en 129 van het Decreet Lokaal Bestuur bepalen dat de notulen worden goedgekeurd op de eerstvolgende vergadering van het districtscollege. De goedgekeurde notulen worden voor de volgende vergadering van het districtscollege na het districtscollege waarop de notulen werden goedgekeurd aan de districtsraadsleden bezorgd.
Het districtscollege dient de notulen van de zitting goed te keuren in de eerstvolgende gewone zitting.
Het districtscollege vergaderde op 21 december 2021. Iedereen was aanwezig.
Het districtscollege keurt de notulen van 21 december 2021 goed.
Het districtscollege geeft opdracht aan:
Dienst | Taak |
Districtssecretaris | De notulen binnen de wettelijk voorgeschreven termijn te bezorgen aan de districtsraadsleden. |
Om het districtscollege op de hoogte te brengen van beslissingen die het college nam met betrekking tot het district Ekeren, wordt een lijst ter kennisneming voorgelegd.
Op het college worden agendapunten over het district Ekeren besproken waarover het districtsbestuur geen beslissingsbevoegdheid heeft. Deze beslissingen kunnen van belang zijn voor inhoudelijke dossiers op districtsniveau.
Het districtscollege Ekeren neemt kennis van onderstaande collegebeslissingen:
Datum | Jaarnummer | Titel |
9 december 2021 | 2021_CBS_09968 | Klimaat & Leefmilieu - Samenwerkingsovereenkomst Warmtenetwerk Antwerpen Noord. Ondertekening - Goedkeuring |
24 december 2021 | 2021_CBS_10329 | Binnengemeentelijke decentralisatie. 2021 week 51 - Vraag aan het college. Organisatie Raad voor Overleg - Goedkeuring |
24 december 2021 | 2021_CBS_10332 | Binnengemeentelijke decentralisatie. 2021 week 51 - Verslag overleg stadsbestuur. Districtsbesturen - Kennisneming |
24 december 2021 | 2021_CBS_10436 | Districten Borgerhout, Deurne en Ekeren - Aanvullend verkeersreglement met gebiedsdekkende maatregelen. Publieke laadpalen - Goedkeuring |
7 januari 2022 | 2021_CBS_10497 | Omgevingsvergunning - OMV_2021110904. Leugenberg 189-189A. District Ekeren - Goedkeuring |
7 januari 2022 | 2021_CBS_00158 | Beheer openbaar bomenbestand 2021 - Veltwijckpark, district Ekeren (dossiernummer 117/21). Vervangen van één boom - Goedkeuring |
Conform het nieuwe samenwerkingsmodel worden de verslagen van het overleg tussen stad en districten ter kennisneming geagendeerd op het college en de districtscolleges.
De volgende werkvergadering heeft plaatsgevonden:
Datum | Uur | Type | Beleidsdomein | Toelichting over volgende onderwerpen:
|
8 december 2021 | 18u30 | Raad voor Overleg | Jeugd | - verdeling middelen professioneel jeugdwerk - inspraak en participatie - skaten |
Artikel 27 t.e.m. artikel 29 van het basisreglement bestuurlijke organisatie stad Antwerpen bepaalt de modaliteiten van de raad voor overleg (= het reglementair overlegorgaan tussen het college en de districtscolleges).
Het reglement bestuurlijke organisatie van de stad Antwerpen voorziet de mogelijkheid voor het stadsbestuur en de districtsbesturen om regelmatig met elkaar in overleg te gaan. Aanvullend werd een nieuw samenwerkingsmodel stad-districten opgemaakt. Hiermee wordt het overleg tussen de tien besturen gekoppeld aan de beleids- en beheerscyclus, en wordt de vorm van het overleg afhankelijk gemaakt van de doelstelling ervan. Wanneer sprake is van het uitzetten of scherpstellen van een beleidsvisie, of wanneer overgegaan wordt tot evaluatie, houden de besturen een raad voor overleg.
Indien het gaat om het operationaliseren van een beleidsvisie, organiseert men een werkoverleg. In alle gevallen is het mogelijk om ter voorbereiding bilateraal overleg in te plannen. Als men alleen tot bedoeling heeft om informatie te laten doorstromen, wordt dit aangegeven met de term informatiesessie.
Het nieuwe samenwerkingsmodel laat toe om voorstellen tot beslissing te formuleren.
Datum | Type | Toelichting over volgende onderwerpen:
|
8 december 2021 | Raad voor Overleg | - verdeling middelen professioneel jeugdwerk - jeugd inspraak en participatie - skaten |
Artikel 290 van het Decreet Lokaal Bestuur bepaalt dat alle briefwisseling aan de gemeente wordt geacht te zijn gericht aan het college van burgemeester en schepenen. Behalve bij andersluidende beslissing van de gemeenteraad wordt de briefwisseling verstuurd naar het gemeentehuis. Er wordt een register aangelegd van alle ingaande en uitgaande briefwisseling, van welke aard ook. Dit artikel is ook van toepassing op de districten.
De districtssecretaris maakt de districtscollegeleden attent op de briefwisseling van 17 december 2021 tot en met 7 januari 2022, die eveneens opgenomen werd in VIP14 (verwerking inkomende post binnen de 14 dagen). Het districtscollege bepaalt welk gevolg eraan moet worden gegeven.
Alle inkomende briefwisseling gericht aan het districtsbestuur wordt geregistreerd. De districtssecretaris legt een selectie van de briefwisseling voor aan het districtscollege.
Het districtscollege keurde op 4 november 2021 (jaarnummer 262) een vraag aan het college goed met betrekking tot problematiek podiumtechnici 252 CC.
Op 27 december 2021 kreeg het district een antwoord op deze vraag.
Het districtscollege neemt kennis van de ingekomen briefwisseling over de periode van 17 december 2021 tot en met 7 januari 2022:
Nummer | Datum ontvangst | Afzender | Onderwerp |
075_2021_000058 | 27 december 2021 | Kabinet Cultuur, personeel en loket | Problematiek podiumtechnici 252 CC |
Artikel 279 § 1 en 2 van het Decreet Lokaal Bestuur regelt de ondertekening van de briefwisseling van het districtscollege en de districtsraad.
Met het besluit van het districtscollege van 21 januari 2019 (jaarnummer 18) delegeerde de districtsburgemeester zijn ondertekeningsbevoegdheid.
Het districtssecretariaat registreert alle inkomen en uitgaande briefwisseling van het district. De districtssecretaris zorgt voor een correct opvolging en beantwoording van de briefwisseling.
Aangezien de klacht een bovenlokale bevoegdheid is en het districtscollege niet bevoegd is om een antwoord te formuleren, wordt de uitgaande brief aan het Agentschap Binnenlands Bestuur, ter kennisneming voorgelegd.
Artikel 331 §2 van het Decreet Lokaal Bestuur bepaalt dat de toezichthoudende overheid bij ontvangst van een klacht het besluit en het bijhorende dossier opvraagt bij de gemeenteoverheid.
Op 16 december 2021 ontving het districtscollege via het Agentschap Binnenlands Bestuur een klacht over het onderhoud van de begraafplaats in de Driehoekstraat.
Op 21 december 2021 (jaarnummer 330) werd de briefwisseling ter kennisneming voorgelegd aan het districtscollege.
Op 17 december 2021 werd de klacht overgemaakt aan de dienst Stadsbeheer/Groen en Begraafplaatsen om een ontwerpantwoord voor te bereiden.
Op 22 december 2021 ontving het districtssecretariaat van de dienst Stadsbeheer/Groen en Begraafplaatsen dat het districtscollege niet bevoegd is om een antwoord te formuleren aangezien dit een bovenlokale bevoegdheid betreft. De klacht werd overgemaakt aan het college die een definitief antwoord zal verzenden.
Het districtscollege wenst het Agentschap Binnenlands Bestuur op de hoogte te brengen dat het college bevoegd is om een antwoord te formuleren.
Het districtscollege neemt kennis van het antwoord aan het Agentschap Binnenlands Bestuur.
Artikel 143 van het Decreet Lokaal Bestuur: de bepalingen betreffende de planning en het financieel beheer van de gemeenten zijn van toepassing op de planning en het financieel beheer van de districten met dien verstande dat:
De bepalingen van titel 4 zijn van toepassing op de districten, met uitzondering van artikel 249, §3, artikel 256 en 264, tweede lid en met dien verstande dat de volgende woorden worden gelezen als volgt:
De Vlaamse Regering bepaalt de nadere voorwaarden voor de toepassing van de bepalingen van het eerste en het tweede lid op de districten.
Om het districtscollege een transparant beeld te geven van alle bestellingen die worden goedgekeurd onder budgethouderschap, wordt maandelijks een lijst ter kennisgeving voorgelegd.
In zitting van 25 juni 2007 (jaarnummer 1521) bepaalde de gemeenteraad dat alle handelingen met betrekking tot de gewone dienst onder dagelijks bestuur vallen. Sinds de invoering van de beleids- en beheerscyclus in 2011 dient gewone dienst te worden gelezen als exploitatiebudget.
Het gemeenteraadsbesluit van 24 juni 2019 (jaarnummer 458), inzake definitie dagelijks bestuur, is van toepassing met ingang van 1 oktober 2019.
Op 11 december 2018 (jaarnummer 318) werd een nieuw delegatiebesluit budgethouderschap aan de districtssecretaris goedgekeurd.
Het districtscollege neemt kennis van de bestelbonnen, goedgekeurd onder budgethouderschap, voor de periode december 2021.