Op 25 november 2019 (jaarnummer 155) werd het reglement voor projectsubsidies van het district Ekeren door de districtsraad goedgekeurd. Dit reglement kadert binnen het bestuursakkoord en werd vertaald onder de doelstelling :"2EKE010207" Ekeren ondersteunt op een actieve manier het Ekerse verenigings- en gemeenschapsleven en stimuleert de sociale cohesie.
Op 27 april 2020 (jaarnummer 26) werd de aanpassing van het reglement voor projectsubsidies van het district Ekeren door de districtsraad goedgekeurd.
Ondersteuningsdossiers worden slechts toegekend voor zover er kredieten beschikbaar zijn in de districtsbegroting. Per project kan men een toelage van maximum 5.000,00 euro aanvragen.
De districtsraad keurde op 22 november 2021 (jaarnummer 76) de tweede aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 goed.
Er wordt voor 2022, 49.000,00 euro voorzien voor het ondersteunen van Ekerse projecten.
Het district ontving volgende aanvragen:
Aanvrager | Dossiernummer | Omschrijving project | Advies beoordelingscommissie |
Cirquat vzw | 155041 |
|
|
Wet van 14 november 1983 betreffende de controle op de toekenning en op de aanwending van sommige toelagen.
Het reglement op de toelagen zoals goedgekeurd door de gemeenteraad in de zitting van 18 december 2006 (jaarnummer 2730).
Met de collegebeslissing van 12 mei 2017 (jaarnummer 4463) werden de delegatie van bevoegdheden van het college van burgemeester en schepenen aan de districtscolleges goedgekeurd. Artikel 2, 3, 4 en 5 bepalen dat het districtscollege bevoegd is voor lokaal cultuurbeleid, lokaal sportbeleid, lokaal jeugdbeleid en lokaal seniorenbeleid.
Het districtscollege keurt goed om een toelage vast te leggen en uit te betalen voor de volgende vereniging:
Aanvrager | Dossiernummer | Bedrag |
Cirqueat | 155041 | 1.000,00 euro |
Omschrijving | Bedrag | Boekingsadres | Bestelbon |
Cirqueat vzw Constitutiestraat 20 bus 1 2060 Antwerpen Rekeningnummer: BE88 7785 9649 0441 Ondernemingsnummer:0845 979 758 | 1.000,00 euro | Budgetplaats: 5056500000 Budgetpositie: 6496800 Functiegebied: 2EKE010207A00000 Subsidie: SUB_NR Fonds: INTERN Begrotingsprogramma: 2EK090750 Budgetperiode: 2200 | 4505136967 |
Het district Ekeren ontving een schrijven betreffende het herhaaldelijk foutief parkeren in de Prinshoeveweg ter hoogte van nummer 214.
Op 15 maart 2022 (jaarnummer 65) werd de brief ter kennisneming voorgelegd aan het districtscollege.
Het districtssecretariaat registreert alle inkomende en uitgaande briefwisseling van het district. De districtssecretaris zorgt voor een een correcte opvolging.
De uitgaande briefwisseling aan het advocatenkantoor Fierens - Boonen wordt ter goedkeuring voorgelegd aan het districtscollege.
Artikel 290 van het Decreet Lokaal Bestuur bepaalt dat alle briefwisseling aan de gemeente wordt geacht te zijn gericht aan het college van burgemeester en schepenen. Behalve bij andersluidende beslissing van de gemeenteraad wordt de briefwisseling verstuurd naar het gemeentehuis. Er wordt een register aangelegd van alle ingaande en uitgaande briefwisseling, van welke aard ook. Dit artikel is ook van toepassing op de districten.
Volgens artikel 132 van het Decreet Lokaal Bestuur is artikel 290 ook van toepassing op de districten.
Artikel 279 § 1 en 2 van het Decreet Lokaal Bestuur regelt de ondertekening van de briefwisseling van het districtscollege en de districtsraad.
Met besluit van het districtscollege van 9 januari 2019 (jaarnummer 2) delegeerde de districtsburgemeester zijn ondertekeningsbevoegdheid.
In het kader van de binnengemeentelijke decentralisatie keurde het college van burgemeester en schepenen op 12 mei 2017 (jaarnummer 4464) een werkkader goed met betrekking tot de samenwerking stad-districten.
Het districtscollege keurt de uitgaande briefwisseling, aan het advokatenkantoor Fierens - Boonen, in verband met het herhaaldelijk foutief parkeren in de Prinshoeveweg goed.
Het districtscollege geeft opdracht aan:
Dienst | Taak |
EK/BZ/DS | de uitgaande briefwisseling over te maken aan het advokatenkantoor Fierens - Boonen |
Het district Ekeren ontving op 24 februari 2022 een schrijven van KWB Ekeren-Donk in verband met het verwijderen van de omheining aan Hoekakker.
Op 8 maart 2022 (jaarnummer 54) werd de brief ter kennisneming voorgelegd aan het districtscollege.
Het districtssecretariaat registreert alle inkomende en uitgaande briefwisseling van het district. De districtssecretaris zorgt voor een een correcte opvolging.
De uitgaande briefwisseling aan KWB Ekeren-Donk en aan Vooruitzicht in verband met het verwijderen van de omheining aan Hoekakker wordt ter goedkeuring voorgelegd aan het districtscollege.
Artikel 290 van het Decreet Lokaal Bestuur bepaalt dat alle briefwisseling aan de gemeente wordt geacht te zijn gericht aan het college van burgemeester en schepenen. Behalve bij andersluidende beslissing van de gemeenteraad wordt de briefwisseling verstuurd naar het gemeentehuis. Er wordt een register aangelegd van alle ingaande en uitgaande briefwisseling, van welke aard ook. Dit artikel is ook van toepassing op de districten.
Volgens artikel 132 van het Decreet Lokaal Bestuur is artikel 290 ook van toepassing op de districten.
Artikel 279 § 1 en 2 van het Decreet Lokaal Bestuur regelt de ondertekening van de briefwisseling van het districtscollege en de districtsraad.
Met besluit van het districtscollege van 9 januari 2019 (jaarnummer 2) delegeerde de districtsburgemeester zijn ondertekeningsbevoegdheid.
In het kader van de binnengemeentelijke decentralisatie keurde het college van burgemeester en schepenen op 12 mei 2017 (jaarnummer 4464) een werkkader goed met betrekking tot de samenwerking stad-districten.
Het districtscollege keurt de uitgaande briefwisseling aan KWB Ekeren-Donk en aan Vooruitzicht, in verband met 'verwijderen van de omheining aan Hoekakker' goed.
Het districtscollege geeft opdracht aan:
Dienst | Taak |
EK/BZ/DS | de uitgaande briefwisseling over te maken aan KWB Ekeren-Donk |
EK/BZ/DS | de uitgaande briefwisseling over te maken aan Vooruitzicht |
De dienst Stadsbeheer/Groen- en Begraafplaatsen stelt jaarlijks een samenwerkingsafspraak op die aangeeft hoe stad Antwerpen en de districten met het openbaar groen willen omgaan. Het gaat hierbij zowel om het ontwikkelen van groenvoorzieningen als om het duurzaam in stand houden van het groen. In deze samenwerkingsafspraak worden de projecten van 2022 opgenomen.
De samenwerkingsafspraak:
De samenwerkingsafspraak wordt halfjaarlijks geëvalueerd en jaarlijks aangepast.
De samenwerkingsafspraak is een afspraak tussen district Ekeren en stad Antwerpen (de dienst Stadsbeheer/Groen- en Begraafplaatsen) over de te leveren generieke en specifieke dienstverlening qua aard, omvang en kosten. De groendienst wil diensten leveren die qua prijs, kwaliteit en doorlooptijd in evenwicht zijn. Deze drie componenten zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden en staan in functie van het realiseren van de wensen van de districten.
Over de inzet van de beschikbare middelen, zowel in termen van budget als personeel, dienen er beleidskeuzes gemaakt te worden, zoals:
Deze overeenkomst helpt de bedrijfseenheid Stadsbeheer om jaarlijks de resultaten te evalueren, maar ook om een objectieve basis te creëren om in de toekomst op basis van “geleerde lessen” de werking van de dienst Stadsbeheer/Groen- en Begraafplaatsen bij te sturen.
Binnengemeentelijke decentralisatie
Met de collegebeslissing van 12 mei 2017 (jaarnummer 4463) werden de bevoegdheden van de districtscolleges vastgelegd. Artikel 12 bepaalt dat het districtscollege bevoegd is voor lokale parken en groenaanplantingen.
Het districtscollege keurt de samenwerkingsafspraak 2022 tussen de dienst Stadsbeheer/Groen- en Begraafplaatsen en district Ekeren goed.
Het districtscollege vergaderde op 22 maart 2022. Iedereen was aanwezig.
Het districtscollege dient de notulen van de zitting goed te keuren in de eerstvolgende gewone zitting.
Artikelen 132, 277 en 278§2 1ste lid van het Decreet Lokaal Bestuur belasten de districtssecretaris met het opstellen en bewaren van de notulen van het districtscollege. De notulen vermelden in chronologische volgorde alle besproken onderwerpen en het gevolg dat eraan werd gegeven. Zij vermelden duidelijk alle genomen beslissingen.
Artikelen 50 en 129 van het Decreet Lokaal Bestuur bepalen dat de notulen worden goedgekeurd op de eerstvolgende vergadering van het districtscollege. De goedgekeurde notulen worden voor de volgende vergadering van het districtscollege na het districtscollege waarop de notulen werden goedgekeurd aan de districtsraadsleden bezorgd.
Het districtscollege keurt de notulen van 22 maart 2022 goed.
Het districtscollege geeft opdracht aan:
Dienst | Taak |
Districtssecretaris | De notulen binnen de wettelijk voorgeschreven termijn te bezorgen aan de districtsraadsleden. |
De verslagen van de adviesraden worden ter kennisneming voorgelegd aan het districtscollege en de districtsraad.
De districtsraad neemt kennis van het verslag van de volgende districtsadviesraad:
Districtsadviesraad | Datum vergadering |
kinderraad | 16 februari 2022 |
kinderraad | 16 maart 2022 |
De verslagen van de adviesraden worden ter kennisneming voorgelegd aan het districtscollege en de districtsraad.
De districtsraad neemt kennis van het verslag van de volgende districtsadviesraad:
Districtsadviesraad | Datum vergadering |
Cultuurplatform | 24 februari 2022 |
Op het college worden agendapunten over het district Ekeren besproken waarover het districtsbestuur geen beslissingsbevoegdheid heeft. Deze beslissingen kunnen van belang zijn voor inhoudelijke dossiers op districtsniveau.
Om het districtscollege op de hoogte te brengen van beslissingen die het college nam met betrekking tot het district Ekeren, wordt een lijst ter kennisneming voorgelegd.
Het districtscollege Ekeren neemt kennis van onderstaande collegebeslissingen:
Datum | Jaarnummer | Titel |
25 maart 2022 | 2022_CBS_02478 | District Ekeren. Herinrichting Kerkomgeving. SWOU12365 - Bijakte nr. 1. Ondertekening - Goedkeuring |
25 maart 2022 | 2022_CBS_02482 | District Ekeren. Laar (tussen huisnummer 22 en Kluislaan) - Aanleg ontbrekend stuk fietspad. Opdracht SWPR12996C - Goedkeuring |
25 maart 2022 | 2022_CBS_02483 | District Ekeren. Pastoor Goetschalckxstraat - Aanvullend verkeersreglement - Goedkeuring |
Fase | Actie | Datum | Jaarnummer |
Bestek GAC_2018_00490 | |||
Selectie en bestek | Goedkeuring college | 11 september 2020 | 7569 |
Selectieleidraad | Goedkeuring college | 28 februari 2020 | 1932 |
Publicatie |
| 2 maart 2020 |
|
Gunning |
| 9 april 2021 | 2933 |
Opdracht SWOU12379 | |||
Definitief ontwerp | Goedkeuring districtscollege | 16 november 2021 | 291 |
Op 9 april 2021 (jaarnummer 2933) keurde het college de gunning goed voor het aanstellen van een pool voor het ontwerpen en realiseren van kleine speelterreinen en het plaatsen van speeltoestellen”, op basis van bestek GAC/2018/00490.
Het districtscollege keurde op 16 november 2021 (jaarnummer 291) het definitief ontwerp goed, voor het vernieuwen van het speelterrein in de Herman Vosstraat, district Ekeren.
Op basis van bestek GAC/2018/00490 vroeg de bedrijfseenheid Stadsontwikkeling volgende firma’s om een offerte in te dienen ten laatste op 21 januari 2022:
Twee firma’s dienden een offerte in. De offertes van alle inschrijvers werden regelmatig bevonden, en als volgt beoordeeld en definitief gerangschikt:
Firma | Ontwerp en kwaliteit van de speeltoestellen (100 punten) |
Tijdelijke handelsvennootschap Donkergroen België-Nederland VVZRL | 72 |
Move & Play BVBA | 68 |
De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling stelt voor, op basis van het gunningsverslag, om het ontwerpen en realiseren van de opdracht SWOU12379B, vernieuwen van het speelterrein in de Herman Vosstraat, district Ekeren, te gunnen aan de firma Tijdelijke handelsvennootschap Donkergroen België-Nederland VVZRL. De ingediende offerte bedraagt 41.322,31 EUR, exclusief btw.
De uitvoeringstermijn bedraagt 20 werkdagen.
In toepassing van artikel 43 § 5 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten:
Wanneer een raamovereenkomst met meer dan één ondernemer wordt gesloten, wordt die raamovereenkomst uitgevoerd op een van de volgende wijzen :
Met de collegebeslissing van 12 mei 2017 (jaarnummer 4463) werden de bevoegdheden van de districtscolleges vastgelegd.
Artikel 4 bepaalt dat het districtscollege bevoegd is voor de aanleg, heraanleg en onderhoud van lokale speelterreinen.
In het gemeenteraadsbesluit van 31 mei 2021 (jaarnummer 309) werden de bovenlokale locaties vastgesteld.
De speelzone in de Herman Vosstraat is een lokaal speelplein.
Artikel 56 §3, 4°van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 stelt dat het college bevoegd is voor het voeren van de plaatsingsprocedure, de gunning en de uitvoering van overheidsopdrachten.
Met het collegebesluit van 17 augustus 2007 (jaarnummer 10513) besliste het college om de bevoegdheden waarover het beschikt op grond van artikels 57 §3, 4° 5° en 6° van het Gemeentedecreet en op grond van het gemeenteraadsbesluit van 25 juni 2007 (jaarnummer 1521), binnen de beleidsdomeinen van de districten, over te dragen aan de districtscolleges met ingang van 1 oktober 2007.
Voor deze werken werd bestelbon 4005498011 opgemaakt.
Het districtscollege keurt de gunning goed voor het ontwerpen en realiseren van de opdracht SWOU12379B, vernieuwen van het speelterrein in de Herman Vosstraat, district Ekeren, aan de firma Tijdelijke handelsvennootschap Donkergroen België-Nederland VVZRL, Driesstraat 166 te 1861 Meise, met ondernemingsnummer 0526.958.339
, voor een bedrag van 41.322,31 EUR, exclusief btw. De opdracht wordt uitgevoerd op basis van het bestek GAC/2018/00490.
Rekening houdend met de btw bedraagt het vast te leggen budget 50.000,00 EUR.
Omschrijving | Bedrag | Boekingsadres | Bestelbon |
Opdracht SWOU12379B aanleg speelterrein Tijdelijke handelsvennootschap 0526 958 339 rekeningnummer: BE15 3200 1738 8130 | 50.000,00 EUR | budgetplaats: 5051000000 budgetpositie: 220 functiegebied: 2EKE010103M01409 subsidie: SUB_NR fonds: INTERN begrotingsprogramma: 2EK090940 budgetperiode: 2200 | 4005498011 |
Fluvius System Operator is overeenkomstig het Energiedecreet van 8 mei 2009 de door de VREG vergunde werkmaatschappij voor 14 Vlaamse opdrachthoudende verenigingen (intergemeentelijke samenwerkingsverbanden).
Artikel 398 uit het Decreet Lokaal Bestuur bepaalt in paragraaf 1 dat de gemeenten beslissen over de beheersoverdracht overeenkomstig de statuten van het samenwerkingsverband, waarbij in paragraaf 2, 3° de opdrachthoudende vereniging wordt gedefinieerd als een samenwerkingsverband met beheersoverdracht waaraan de deelnemende gemeenten de uitvoering van een of meer duidelijk omschreven bevoegdheden met betrekking tot een of meer functioneel samenhangende beleidsdomeinen toevertrouwen.
Onder beheersoverdracht wordt verstaan het toevertrouwen door de deelnemende gemeenten aan het samenwerkingsverband van de uitvoering van door hen genomen beslissingen in het kader van zijn doelstellingen, in die zin dat de deelnemende gemeenten zich het recht ontzeggen zelfstandig of samen met derden dezelfde opdracht uit te voeren.
Artikel 30§3 (gezamenlijke In-house-toezicht) van de wet van 17 juni 2016 is van toepassing.
§ 3. De aanbestedende overheid die op een privaat- of publiekrechtelijke rechtspersoon geen controle uitoefent in de zin van paragraaf 1, kan een overheidsopdracht plaatsen bij die rechtspersoon zonder deze wet toe te passen, indien aan elk van de volgende voorwaarden is voldaan :
1° de aanbestedende overheid oefent, samen met andere aanbestedende overheden, op die rechtspersoon toezicht uit zoals op hun eigen diensten;
2° meer dan 80 % van de activiteiten van die rechtspersoon behelst de uitvoering van taken die hem zijn toegewezen door de controlerende aanbestedende overheden of door andere, door diezelfde aanbestedende overheden gecontroleerde rechtspersonen; en
3° er is geen directe participatie van privékapitaal in de gecontroleerde rechtspersoon met uitzondering van geen controle of blokkerende macht opleverende vormen van participatie van privékapitaal, vereist krachtens de nationale wetgeving, in overeenstemming met de verdragen, die geen beslissende invloed uitoefenen op de gecontroleerde rechtspersoon.
Artikel 11 bepaalt dat het districtscollege bevoegd is voor plaatsen, herplaatsen en onderhoud van openbare verlichting op lokale straten en pleinen.
Artikel 12 bepaalt dat het districtscollege bevoegd is voor plaatsen, herplaatsen en onderhoud van openbare verlichting in lokale parken en op lokale begraafplaatsen.
In het gemeenteraadsbesluit van 31 mei 2021 (jaarnummer 309) werden de bovenlokale locaties vastgesteld
Hof De Bist is een lokaal park.Artikel 56 §3, 4° van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 stelt dat het college van burgemeester en schepenen bevoegd is voor het voeren van de plaatsingsprocedure, de gunning en de uitvoering van overheidsopdrachten
Artikel 134, §2.2° van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 bepaalt dat het college bevoegdheden, die door andere overheden werden overgedragen, kan overdragen aan de districtscolleges, voor zover de regel die het college deze bevoegdheid toewees, het college daartoe machtigt.
Het districtscollege bekrachtigt dat voor de opdracht SWOU12369A, vernieuwen van openbare verlichting, Hof De Bist (parking en inkomzone), een offerte werd gevraagd aan Fluvius System Operator, Brusselsesteenweg 199 te 9090 Melle met ondernemingsnummer 0477 445 084.
Het districtscollege keurt de vastlegging goed, voor een bedrag van 36.610,82 EUR (inclusief btw), voor de opdracht SWOU12369A, vernieuwen openbare verlichting, Hof De Bist (parking en inkomzone), op Fluvius System Operator, Brusselsesteenweg 199 te 9090 Melle met ondernemingsnummer 0477 445 084.
Omschrijving | Bedrag | Boekingsadres | Bestelbon |
SWOU12369A
Hof De Bist Vernieuwen openbare verlichting Fluvius System Operator Brusselsesteenweg 199, 9090 Melle ondernemingsnummer: 0477 445 084 rekeningnummer: BE16 0910 1312 8674 | 36.610,82 EUR | budgetplaats: 5052500000 budgetpositie: 220 functiegebied: 2EKE010102M01403 subsidie: SUB_NR fonds: INTERN begrotingsprogramma: 2EK090200 budgetperiode: 2300 | 4005491321 |
Fase | Bestuursorgaan | Datum | Jaarnummer |
Goedkeuring bestek en procedure | college | 2 oktober 2020 | 8174 |
Gunning | college | 4 december 2020 | 10034 |
Voor het leveren, vullen en verzorgen van bloemtorens, -zuilen, -bakken en -manden werd raamcontract 2020/01199 opgemaakt. Dit bestek werd gegund aan: Monteflores NV, Merksplassebaan 100 te 2390 Malle, met ondernemingsnummer 0879 759 712.
De nodige kredieten voor de levering en het onderhoud van bloemtorens en -manden tijdens de zomer van 2022 in het district Ekeren moeten worden vastgelegd.
De bedrijfseenheid Stadsbeheer staat in voor het correcte onderhoud van alle groen op het publiek domein. Het onderhoud van zomerbebloeming op bloemenzuilen is zeer arbeidsintensief en legt een te grote belasting op de reguliere werking van de medewerkers.
Voor district Ekeren werd beslist om 47 bloembakken, 18 bloemenmanden en 14 bloemenzuilen te bestellen, die geplaatst zullen worden op verschillende locaties over het gehele grondgebied van het district.
Wet op de overheidsopdrachten
“Artikel 43 §4 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten bepaalt dat als een raamovereenkomst is gesloten met één enkele deelnemer, de erop gebaseerde opdrachten aan hem worden gegund volgens de in de raamovereenkomst gestelde voorwaarden.”
Binnengemeentelijke decentralisatie
Met de collegebeslissing van 12 mei 2017 (jaarnummer 04463) werden de bevoegdheden van de districtscolleges vastgesteld. Artikel 12 bepaalt dat het districtscollege bevoegd is voor lokaal groen.
Gunningswijze
Met het collegebesluit van 17 augustus 2007 (jaarnummer 10513) besliste het college om de bevoegdheden waarover het beschikt op grond van artikels 57 § 3, 4°, 5° en 6) van het Gemeentedecreet en op grond van het gemeenteraadsbesluit van 25 juni 2007 (jaarnummer 1521) binnen de beleidsnormen van de districten, over te dragen aan de districtscolleges met ingang van 1 oktober 2007.
Artikel 56 §3, 4° van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 stelt dat het college van burgemeester en schepenen bevoegd is voor het voeren van de plaatsingsprocedure, de gunning en de uitvoering van overheidsopdrachten.
Het districtscollege beslist om voor het leveren, vullen en verzorgen van bloemtorens, - zuilen, - bakken en -manden in het district Ekeren in 2022 een bedrag van 19.489,50 EUR (incl. btw) vast te leggen via bestelbon 4005496083 bij de firma Monteflores NV, Merksplassebaan 100, 2390 Malle met ondernemingsnummer 0879 7597 12, via het raamcontract GAC_2020_01199.
De financieel directeur verleent zijn visum en regelt de financiële aspecten als volgt:
Omschrijving | Bedrag | Boekingsadres | Bestelbon |
Huur en plaatsing bloementorens, bloemenzuilen en bloemenmanden 2022 Monteflores NV Ondernemingsnummer: 0879 7597 12 | 10.414,50 EUR (incl. btw) | budgetplaats: 5054000000 | 4005496083 |
Nazorg en beheer bloementorens, bloemenzuilen en bloemenmanden 2022 Monteflores NV Ondernemingsnummer: 0879 7597 12 | 9.075,00 EUR (incl. btw) | budgetplaats: 5054000000 budgetpositie: 61419 functiegebied: 2EKE010101A00000 subsidie: SUB_NR fonds: INTERN begrotingsprogramma: 2EK090680 budgetperiode: 2200 | 4005496083 |