Samenstelling
Aanwezig
Koen Palinckx, districtsburgemeester;
Annemie Plompen, districtsschepen;
Marc Elseviers, districtsschepen;
Mick De Maere, districtsschepen;
Fabienne Van Damme, Districtsschepen;
Wies Meeusen, Districtssecretaris
Secretaris
Wies Meeusen, Districtssecretaris
Voorzitter
Koen Palinckx, districtsburgemeester
2022_DCEK_00169 - District Ekeren. Bedevaartstraat - Aanvullend verkeersreglement. Advies - Goedkeuring
Motivering
Gekoppelde besluiten
2014_DREK_00115 - Aanvullende verkeersreglementen - Vereenvoudiging adviesprocedure - Goedkeuring
2020_CBS_05618 - Beperkt eenrichtingsverkeer speed pedelec. Aanpassing onderborden - Aanvullend verkeersreglement met gebiedsdekkende maatregelen - Goedkeuring
2013_CBS_11350 - Aanpassing verkeersreglement - District Antwerpen. Bedevaartstraat. - Goedkeuring
Aanleiding en context
De Bedevaartstraat in het district Ekeren:
- behoort tot het beheer van de stad Antwerpen;
- heeft een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer dat goedgekeurd werd door het college op 8 november 2013 (jaarnummer 11350);
- maakt deel uit van een goedgekeurde zone 30, gekend als "Kern Ekeren";
- maakt deel uit van de wijk "Schoonbroek-Rozemaai-Hagelkruis" waar het parkeren beperkt wordt tot voertuigen met een maximale toegelaten massa van 3,50 ton.
Het college keurde op 26 juni 2020 (jaarnummer 5618) het overkoepelend verkeersreglement "beperkt eenrichtingsverkeer voor speed pedelecs, aanpassing onderborden" goed. Dit wordt nu uitgevoerd.
Het aanvullend verkeersreglement wordt ook aangepast aan de huidige toestand in de straat.
Argumentatie
Een aanvullend verkeersreglement wordt opgesteld:
- bestuurders van speed pedelecs worden toegelaten om in beide richtingen te rijden (artikel 1);
- het parkeerverbod, aangeduid door een gele onderbroken streep op de trottoirband, langs de even zijde, van het Groot Hagelkruis tot huisnummer 29, is niet meer van toepassing. Op het kruispunt werden werken uitgevoerd waardoor het kruispunt compacter werd gemaakt. Het betreffende artikel wordt uit het reglement verwijderd.
De parkeerbalans blijft ongewijzigd. Ter hoogte van het verwijderde parkeerverbod zijn garages en een oprit waar volgens de wegcode niet mag geparkeerd worden.
Juridische grond
- Wet van 16 maart 1968 betreffende de politie van het wegverkeer;
- Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement betreffende de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
- Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
- Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
- Besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
- Gemeenteraadsbesluit van 16 december 2019 (jaarnummer 760) waarbij de gewijzigde statuten van Mobiliteit en Parkeren Antwerpen AG werden goedgekeurd.
- Artikel 56 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017;
- Collegebesluit van 24 februari 2017 (jaarnummer 1853) waarin de werkwijze voor het opmaken van de verkeersadviezen voor heraanleg openbaar domein, aanvullende verkeersreglementen en proefopstellingen werden vastgesteld.
Regelgeving: bevoegdheid
Met de collegebeslissing van 12 mei 2017 (jaarnummer 4464) werden de principes en werkkaders bevestigd, die van toepassing zijn op de districtscolleges en districtsraden voor de uitvoering van hun bevoegdheden. Het college besliste om bij de goedkeuring van een aanvullend verkeersreglement, voorafgaandelijk aan de beslissing, telkens advies te vragen aan het betrokken district.
Met het districtsraadsbesluit van 24 november 2014 (jaarnummer 115) werd de vereenvoudiging van de adviesprocedure van de aanvullende verkeersreglementen goedgekeurd.
Algemene financiële opmerkingen
De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling zal de nodige signalisatie zelf plaatsen met materiaal uit eigen voorraad. Er zijn dus geen rechtstreekse financiële gevolgen.
Beleidsdoelstellingen
9 - Decentralisatie
2EKE01 - We verzekeren de toekomst van Ekeren door samen te bouwen aan een meerkernig groen district waar een gevarieerd en kwaliteitsvol publiek aanbod aanwezig is
2EKE0104 - We volgen via de adviesbevoegdheid van het district de Ekerse belangen in bovenlokale bevoegdheden kort en consequent op.
2EKE010401 - Ekeren zet in op een optimale verkeerscirculatie voor alle verkeersmodi
Besluit
Het districtscollege Ekeren keurt eenparig het volgende besluit goed.
Het districtscollege ekeren beslist:
Artikel 1
Het districtscollege geeft gunstig advies over het ontwerp van een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Bedevaartstraat in het district Ekeren, ter vervanging van het aanvullend reglement, goedgekeurd in het college van 8 november 2013 (jaarnummer 11350).
Artikel 2
Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.