Terug
Gepubliceerd op 13/09/2022

2022_DRHO_00065 - District Hoboken. Fodderiestraat - Aanpassing aanvullend verkeersreglement. Advies - Goedkeuring

districtsraad Hoboken
ma 12/09/2022 - 19:30 Raadszaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Kathelijne Toen, districtsburgemeester; Paul De Ranter, districtsschepen; Tom De Boeck, districtsschepen; Carine Leys, districtsschepen; Elke Heylen, districtsraadslid; Christel Schepers, districtsraadslid; Maria Snijders, districtsraadslid; Carolyn Krekels, districtsschepen; Sibel Gyuler, districtsraadslid; Tim Joye, districtsraadslid; Hilde Laureys, districtsraadslid; Guy Milis, districtsraadslid; Guido Verveckken, districtsraadslid; Tom Peeters, districtsraadslid; El Hassane Aarab, districtsraadslid; Elisabeth Van Dyck, districtsraadslid; Emile Smets, districtsraadslid; Geert Pichal, districtsraadslid; Ineke Pycke, Districtssecretaris

Afwezig

Abderrahim Badri, districtsraadslid; Tineke Elst, districtsraadslid; Ine Van de kerkhove, waarnemend districtssecretaris

Verontschuldigd

Yeliz Citak, districtsraadslid; Alfred Gorrebeeck, districtsraadslid; Koenraad Cassiers

Secretaris

Ineke Pycke, Districtssecretaris

Voorzitter

Kathelijne Toen, districtsburgemeester
2022_DRHO_00065 - District Hoboken. Fodderiestraat - Aanpassing aanvullend verkeersreglement. Advies - Goedkeuring 2022_DRHO_00065 - District Hoboken. Fodderiestraat - Aanpassing aanvullend verkeersreglement. Advies - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Aanleiding en context

De Fodderiestraat in het district Hoboken:

  • behoort tot het beheer van de stad Antwerpen;
  • heeft een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer dat goedgekeurd werd door het college op 18 oktober 2021 (jaarnummer 8171);
  • maakt deel uit van een goedgekeurde zone 30, gekend als 'Omgeving Groen Zuid'.
Het college keurde op 10 januari 2020 (jaarnummer 249) de proefopstelling 'fietsostrade F13, verbinding tussen Jef van Linden fietspad en Jozef Leemanslaan, oversteek aan Kapelstraat en Fodderiestraat' goed. De fietsers hebben voorrang ter hoogte van de overweg, bestuurders die het fietspad kruisen moeten voorrang verlenen aan de fietsers en bestuurders van speed pedelecs die het fietspad volgen. Deze opstelling werd geëvalueerd door de politie, de buurtbewoners en Infrabel. 

De proefopstelling werd verlengd totdat de fietsostrade werd afgewerkt. Er zijn geen meldingen of klachten over deze voorrangsregeling, de proefopstelling werd op 26 februari 2021 gunstig geëvalueerd door het districtscollege.
De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling (afdeling Mobiliteit) stelt voor om de signalisatie ter hoogte van de overweg Fodderiestraat definitief te reglementeren.
De straat werd ook gedeeltelijk heraangelegd. Het schuin parkeren aan één zijde van de straat werd vervangen door langsparkeren aan beide zijden, met uitzondering van het deel tegenover de sorteerstraat, daar is het te smal om aan beide zijden te kunnen parkeren. Op het einde van de straat werd een keerlus in de vorm van een rond punt aangelegd, zodat vrachtwagens voor de sorteerstraat veilig kunnen draaien. Het behouden van de sorteerstraat komt er vooral op vraag van het Zorgbedrijf Antwerpen ten behoeve van de bewoners van de assistentiewoningen aan de overzijde.  

Argumentatie

Een aangepast aanvullend verkeersreglement wordt opgesteld: 

  • fietsers hebben voorrang ter hoogte van de spoorwegovergang (artikel 1);
  • een keerlus wordt ingericht door middel van een rond punt;
  • haaks parkeren aan de onbebouwde zijde wordt vervangen door langs parkeren aan beide zijden;
  • parkeren is verboden ter hoogte van nummer 115 (artikel 3).

De parkeerbalans is negatief, er zijn zeven plaatsen minder na de heraanleg. Het Zorgbedrijf Antwerpen gaat ermee akkoord dat indien nodig de verloren plaatsen op het openbaar domein gecompenseerd worden met plaatsen in de ondergrondse parking van het Zorgbedrijf Antwerpen die via MPA-Buurtparkeren aangeboden kunnen worden. 

Juridische grond

  • Wet van 16 maart 1968 betreffende de politie van het wegverkeer;
  • Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement betreffende de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
  • Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
  • Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens; 
  • Gemeenteraadsbesluit van 16december 2019 (jaarnummer 760) waarbij de gewijzigde statuten van Mobiliteit en Parkeren Antwerpen AG werden goedgekeurd.
  • Artikel 56 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017;
  • Collegebesluit van 24 februari 2017 (jaarnummer 1853) waarin de werkwijze voor het opmaken van de verkeersadviezen voor heraanleg openbaar domein, aanvullende verkeersreglementen en proefopstellingen werden vastgesteld.

Regelgeving: bevoegdheid

Met de collegebeslissing van 12 mei 2017 (jaarnummer 4464) werden de principes en werkkaders bevestigd, die van toepassing zijn op de districtscolleges en districtsraden voor de uitvoering van hun bevoegdheden. Het college besliste om bij de goedkeuring van een aanvullend verkeersreglement, voorafgaandelijk aan de beslissing, telkens advies te vragen aan het betrokken district.

Algemene financiële opmerkingen

De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling zal de nodige signalisatie zelf plaatsen met materiaal uit eigen voorraad. Er zijn dus geen rechtstreekse financiële gevolgen.

Adviezen

verkeerspolitie, advies van 11 januari 2021 Gunstig advies
Infrabel, advies van 23 juni 2020 Gunstig onder voorwaarden

Infrabel is absoluut voorstander van het verhogen van de doorstroming en veiligheid van fietsers op de fietsostrade, maar vraagt aandacht voor de conflictsituaties die zulke beslissingen teweegbrengen aan overwegen. Er dient te allen tijde vermeden te worden dat voertuigen stil komen te staan op een overweg.

Bovenstaande beslissing heeft een nadelige invloed op de spoorwegovergangen OW9 t.h.v. de Fodderiestraat en OW10 t.h.v. de Kapelstraat op lijn 52. Met de verdere uitbouw van het fiesostradenetwerk, toenemende congestie van het wegennet en stijgende populariteit van elektrische fietsen, moeten we rekening houden met een toename van fietsers op de fietsostrade. De stilstandtijd op de overweg zal toenemen waardoor het risico op een aanrijding tussen trein- en wegverkeer verhoogt door de nieuwe voorrangsregeling ten voordeel van het fietsverkeer.

In de huidige situatie is de opstelruimte tussen overweg en fietspad onvoldoende om te voorkomen dat bussen, vrachtwagens, auto's met aanhangwagen stil komen te staan op de overweg om voorrang te verlenen.

Infrabel vraagt de niet bestendiging van de proefopstelling of één van volgende aanpassingen aan desbetreffende overwegen met positief gevolg voor de doorstroming en veiligheid van het fietsverkeer:

  • het vergroten van de opstelruimte tussen slagboom en fietsostrade;
  • het sluiten van de overweg;
  • het omvormen van de overweg tot fietsoverweg.

Antwoord bedrijfseenheid Stadsontwikkeling (afdeling Mobiliteit):

Uiteraard heeft de afdeling Mobiliteit in overweging genomen dat dit een kruispunt vlak na een spoorwegovergang is en dat dat bijzondere aandacht vergt. De proef werd opgestart omdat te onderzoeken of deze voorrangsregeling de veiligheid van de fietsers niet sterk kan doen toenemen, zonder op andere vlakken de veiligheid te doen verslechteren. 

In overweging genomen dat de situatie niet zo heel veel veranderd is ten opzichte van de situatie die daarvoor gold, heeft het college de beslissing genomen dit voor 6 maanden te mogen uittesten. Met alle bevindingen kan dan rekening gehouden worden bij de heraanleg die er voor het kruispunt Fodderiestraat aankomt.

Voor de proef moesten de auto´s die van over de spoorweg kwamen voorrang geven aan fietsers en auto´s die van rechts kwamen. In de testsituatie geven we de fietsers die van links komen ook voorrang op dit kruispunt. Dit gaan geen honderden fietsers zijn die ervoor gaan zorgen dat er langer gewacht moet worden. Bovendien kan er nog altijd een voertuig voorbij de overgang wachten, daarvoor is voldoende ruimte. De andere voertuigen moeten, net als wanneer er nu een wagen voorrang geeft aan verkeer van rechts, wachten met het oprijden van de overweg tot er voldoende plaats is achter de sporen om op te kunnen stellen.

Bij de aanleg van de fietsostrade werd rekening gehouden met deze opmerking om maximale ruimte te voorzien tussen de spoorweg en de fietsostrade.

Beleidsdoelstellingen

9 - Decentralisatie
2HOB01 - Hoboken speelt zijn troeven uit
2HOB0106 - Adviesbevoegdheid
2HOB010602 - Mobiliteit

Besluit

De districtsraad Hoboken keurt eenparig het volgende besluit goed.
De districtsraad hoboken beslist:

Artikel 1

De districtsraad geeft gunstig advies over het ontwerp van een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Fodderiestraat in het district Hoboken, ter vervanging van het aanvullend reglement, goedgekeurd in de collegezitting van 8 oktober 2021 (jaarnummer 8171).

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.

Bijlagen