Terug
Gepubliceerd op 13/09/2022

2022_AM_00044 - Amendement van raadsleden Elisabeth Van Dyck, Geert Pichal: amendement op voorstel van advies Slimme schakels

districtsraad Hoboken
ma 12/09/2022 - 19:30 Raadszaal
Afgevoerd

Samenstelling

Aanwezig

Kathelijne Toen, districtsburgemeester; Paul De Ranter, districtsschepen; Tom De Boeck, districtsschepen; Carine Leys, districtsschepen; Elke Heylen, districtsraadslid; Christel Schepers, districtsraadslid; Maria Snijders, districtsraadslid; Carolyn Krekels, districtsschepen; Sibel Gyuler, districtsraadslid; Tim Joye, districtsraadslid; Hilde Laureys, districtsraadslid; Guy Milis, districtsraadslid; Guido Verveckken, districtsraadslid; Tom Peeters, districtsraadslid; El Hassane Aarab, districtsraadslid; Elisabeth Van Dyck, districtsraadslid; Emile Smets, districtsraadslid; Geert Pichal, districtsraadslid; Ineke Pycke, Districtssecretaris

Afwezig

Abderrahim Badri, districtsraadslid; Tineke Elst, districtsraadslid; Ine Van de kerkhove, waarnemend districtssecretaris

Verontschuldigd

Yeliz Citak, districtsraadslid; Alfred Gorrebeeck, districtsraadslid; Koenraad Cassiers

Secretaris

Ineke Pycke, Districtssecretaris

Voorzitter

Kathelijne Toen, districtsburgemeester
2022_AM_00044 - Amendement van raadsleden Elisabeth Van Dyck, Geert Pichal: amendement op voorstel van advies Slimme schakels 2022_AM_00044 - Amendement van raadsleden Elisabeth Van Dyck, Geert Pichal: amendement op voorstel van advies Slimme schakels

Motivering

Koppeling aan agendapunt

Indiener(s)

Geert Pichal, Elisabeth Van Dyck

Gericht aan

Kathelijne Toen

Tijdstip van indienen

di 06/09/2022 - 14:02

Toelichting

De ontwerpen voor 13 Slimme schakels in Antwerpen zijn op zich positief. Met als doel het aantal verplaatsingen met de auto binnen de stad terug te dringen ten voordele van het openbaar vervoer en privé fietsen en steps, wordt er geïnvesteerd in kwaliteitsvolle overstappunten. Op die zogenaamde Hobbit punten is er openbaar vervoer aan goed uitgeruste perrons, zijn er deelsystemen waar kan op overgestapt worden, zijn er goed werkende informatiezuilen, fietsenstallingen, enz.

De inrichting van deze slimme schakels baseert zich echter op plannen voor het openbaar vervoer die niet bekrachtigd werden. We verwijzen naar het algemene protest naar aanleiding van de plannen om het tram- en busnet in Antwerpen te hertekenen. De vervoerregioraad werkt nu aan een nieuw plan. Op welke concrete situatie moeten de slimme schakels zich dan baseren? Op de huidige tram- en buslijnen of op hypothetische tram- en buslijnen? Gaat men er bijvoorbeeld in Hoboken vanuit dat tram 2 terug naar de Kioskplaats gaat rijden, van zodra de sporen hersteld zijn of gaat men er vanuit dat de huidige noodoplossing een definitieve toestand zal worden? Klopt het dat de bushalte aan de Harold Rosherlaan zal verdwijnen omdat men buslijn 13 zal afschaffen of bestaat de mogelijkheid dat men kiest voor het verder bedienen van de haltes in het industriepark zoals nu? Wij denken dat een nieuw globaal tram- en busnetwerk nog veel studiewerk en kritische bevraging nodig zal hebben. 

Om maximale ruimte te laten aan een nieuw tram- en busplan is het daarom van belang om bij de inrichting van de Slimme schakels geen mogelijkheden uit te sluiten door ruimtelijke ingrepen. Tegelijk is het aangewezen om bestaande infrastructuur te verbeteren waar mogelijk.

We stellen dus voor om het advies als volgt te formuleren:

De districtsraad adviseert de ontwerpen van 30 mei 2022 voor de eerste 13 Slimme Schakels gunstig, voor wat betreft de ingrepen aan de Berkenrodelei, Harold Rosherstraat, Antwerpsesteenweg en Kioskplaats, district Hoboken, op voorwaarde dat:

  • aan de noordzijde van de Antwerpsesteenweg de laad- en loszone behouden blijft en de foutieve inkleuring als fietsenstalling nog wordt aangepast in het definitief ontwerp;
  • vanuit het project Slimme schakels mee wordt opgevolgd om een overdekte fietsenstalling te voorzien bij het ontwerpproces Lelieplaats;
  • bij de plaatsen voor deelwagens aan de d’Urselstraat meteen ook laadalen worden voorzien, opdat er niet nadien nog bijkomende plaatsen daarvoor moeten worden gecreëerd;
  • de haltes integraal toegankelijk zijn.
  • er geen mogelijke verbeteringen voor het openbaar vervoer in de toekomst door de ruimtelijke ingrepen van de Slimme schakels onmogelijk gemaakt worden 
  • de huidige perrons allemaal geoptimaliseerd worden, vermits er nog geen definitieve plannen zijn voor een toekomstig geïntegreerd tram- en busnetwerk

Initiatiefrecht

De districtsraad Hoboken verwerpt het amendement met 12 stemmen tegen, 3 stemmen voor en 3 onthoudingen (stemmen tegen: N-VA, Vooruit en CD&V; stemmen voor: Groen en PVDA; onthouding: VLAAMS BELANG).