De Lijn Antwerpen kent het laatste jaar ernstige problemen. Te weinig rijvaardig materieel en te weinig chauffeurs leiden tot een zeer onbetrouwbaar dienstverlening.
Specifiek voor Hoboken gaat De Lijn zeer klantonvriendelijk om met deze problemen en omleidingen in het bijzonder.
De gebreken in de dienstverlening van De Lijn van Hoboken worden te talrijk. Tramlijn 2 is in Hoboken afgeschaft. Tramlijn 4 rijdt aan een lagere frequentie dan voorheen (in plaats van minder hinder leidt dit net tot nog meer hinder). Maar nog veel erger, lijn 4 rijdt soms meer dan een uur niet omdat er teveel trams gewoon niet uitrijden. Zo goed als alle buslijnen worden of werden omgeleid. Deze omleidingen zijn niet de verantwoordelijkheid van De Lijn, maar wel de wijze waarop De Lijn met die omleidingen omgaat. De Lijn doet totaal geen moeite meer om voor de klant aanvaardbare alternatieve trajecten te zoeken. Bovendien worden er nog amper vervanghaltes geplaatst, zelfs niet op essentiële plaatsen.
Door de hoge uitval van ritten en de zeer onverzorgde omleidingstrajecten is het gebruik van het openbaar vervoer in Hoboken niet meer haalbaar. Bovendien mogen we de ouderen onder ons niet vergeten. Vooral zij zijn een groot slachtoffer van de lange wachttijden en de grote wandelafstanden tot de alternatieve haltes.
De klap op de vuurpijl was de totale afschaffing van de buslijnen 13 en 14 naar aanleiding van de marathon die gisteren doorging.
Onze vraag is dan ook simpel: Kan u als districtsschepen van mobiliteit dringend een overleg met De Lijn opzetten om de problemen in detail te bespreken en vervolgens aan te pakken.
Districtsraadslid Gyuler stelt haar mondelinge vraag.
Districtsschepen De Ranter geeft antwoord op de vragen.
Districtsraadslid Gyuler houdt nog een wederwoord.
- Het volledige debat is opgenomen en digitaal raadpleegbaar via het stadsarchief.