De districtsraad keurt de notulen van 27 juni 2022 goed.
In zitting van 23 mei 2022 (2022_MOT_00052) werd de motie loket op maat goedgekeurd.
Het college van burgemeester en schepenen formuleerde in zitting van 15 juli 2022 (jaarnummer 5902) een antwoord op de motie van de districtsraad.
Artikel 173 van het Decreet lokaal bestuur bepaalt dat de algemeen directeur de behandeling van de briefwisseling organiseert. Artikel 125, §3 van het Decreet lokaal bestuur bepaalt dat artikel 173 van overeenkomstige toepassing is op de districtssecretaris.
Alle briefwisseling gericht aan het districtsbestuur wordt geregistreerd overeenkomstig de artikelen 290 en 132 van het Decreet lokaal bestuur.
De districtsraad neemt kennis van het antwoord van het college van burgemeester en schepenen van 15 juli 2022.
Vanaf 1 januari 2020 voorziet het Decreet Lokaal Bestuur (DLB) dat er minstens voor het einde van het derde kwartaal een opvolgingsrapportering, met een stand van zaken van de uitvoering van het meerjarenplan, over het eerste semester van het boekjaar wordt voorgelegd.
Het college keurde in de zitting van 27 maart 2020 (jaarnummer 2852) de werkwijze van opvolgingsrapportering goed.
De districtsraad keurde in zitting van 23 mei 2022 (jaarnummer 46) de aanpassing 5 van het meerjarenplan 2020-2025 overeenkomstig de bepalingen van de beleids- en beheerscyclus goed.
Het college keurde in de zitting van 25 mei 2022 (jaarnummer 4251) de timing van de opvolgingsrapportering goed.
In BBC 2020 verschuift de focus in de rapportering over de beleidsplanning naar de prioritaire actieplannen. Het meerjarenplan en de jaarrekening worden opgesteld volgens nieuwe schema’s (die eenvoudiger en minder complex zijn) en het autorisatieniveau van de kredieten wordt verhoogd waardoor er meer mogelijkheden zijn om interne kredietverschuivingen uit te voeren die niet worden voorgelegd aan de districtsraad. Om ervoor te zorgen dat de districtsraad toch voldoende geïnformeerd blijft over het beleid heeft BBC 2020 de bijkomende verplichting opgelegd om minstens éénmaal per jaar, in de loop van het derde kwartaal, te rapporteren over de stand van zaken van het eerste semester van het lopende jaar, zowel op financieel als op inhoudelijk vlak. De rapportering is gebaseerd op wettelijke rapporten die worden gebruikt bij het meerjarenplan en de jaarrekening.
Alle raadsleden krijgen een aantal maal per jaar een rapportering over de beleidsdoelstellingen en de uitvoering ervan:
De opvolgingsrapportering bevat volgende documenten:
Artikel 263 van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur (DLB) bepaalt dat er minstens voor het einde van het derde kwartaal een opvolgingsrapportering over het eerste semester van het boekjaar moet worden voorgelegd aan de gemeenteraad.
Artikel 143 DLB bepaalt dat de verplichte opvolgingsrapportering in artikel 263 DLB ook van toepassing is op de districten
Artikel 29 van het besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen (BBC 2020) bepaalt dat de opvolgingsrapportering minstens volgende elementen bevat:
1° een stand van zaken van de prioritaire acties of actieplannen van het meerjarenplan;
2° een overzicht van de geraamde en de gerealiseerde ontvangsten en uitgaven voor het lopende jaar;
3° in voorkomend geval, de wijzigingen in de assumpties die gekozen werden bij de opmaak van het meerjarenplan of de aanpassing ervan;
4° in voorkomend geval, de wijzigingen in de financiële risico's.
De districtsraad van Hoboken neemt kennis van de opvolgingsrapportering over het eerste semester 2022 van meerjarenplan 2020-2025.
Fase | Actie | Datum | Jaarnummer |
Omgevingsvergunning | Goedkeuring college | 26 februari 2021 | 1529 |
Het college keurde op 26 februari 2021 (jaarnummer 1529) de omgevingsvergunning OMV_2020159261 met stedenbouwkundige handelingen goed.
De Ontwikkelaar Mimafi, Schildersstraat 1, 2000 Antwerpen wenst de grond gelegen voor de rooilijn kosteloos over te dragen aan de stad en vraagt om de overdracht naar het openbaar domein door te voeren.
De ontwikkelaar draagt kosteloos grond,kadastraal gekend als Antwerpen 37ste afdeling, Sectie C, 118/L/deel en 139/G/deel, over aan stad Antwerpen voor een totaaloppervlakte van 54 m² (deel A) om te worden toegevoegd aan het lokale openbaar domein van de stad in beheer van het district Hoboken.
De verschillende percelen werden kadastraal opgesplitst op basis van de nieuwe aanleg. Daarvoor maakte de landmeter-expert op 4 november 2021 een opsplitsingsplan met referentie 17/240-gr op. Het kadaster kende precadnr. 11382 C 733A P0000 toe aan de delen die moeten worden overgedragen aan het openbaar domein.
Artikel 6 § 3.2 van de beheersovereenkomst 2019-2024 met AG VESPA, zoals goedgekeurd op de gemeenteraad van 25 november 2019 (jaarnummer 652), bepaalt dat AG VESPA instaat voor de uitvoering en afhandeling van alle in- en uitgaande overdrachten van zakelijke rechten met betrekking tot het stedelijk patrimonium.
Artikel 41, 2e lid, 11° van het Decreet lokaal bestuur bepaalt dat de gemeenteraad bevoegd is voor de daden van beschikking over onroerende goederen, behalve die, vermeld in artikel 56, § 3, 8°, b.
De gemeenteraad is bevoegd om onroerende goederen op te nemen in het openbaar domein.
In het gemeenteraadsbesluit van 7 mei 2021 (jaarnummer 309) werden de bovenlokale locaties vastgesteld. De Hertoglei is een lokale weg.
Artikel 138 Decreet lokaal bestuur – “Naast de beslissingsbevoegdheden waarover de districtsraad beschikt op grond van dit decreet, heeft de districtsraad een algemene adviesbevoegdheid voor alle aangelegenheden die betrekking hebben op het district.De overdracht van de grond gebeurt kosteloos. De kosten verbonden aan de akte zijn ten laste van de ontwikkelaar.
De gronden worden voor een totaaloppervlakte van 54 m² overgedragen aan de stad Antwerpen en dient door de dienst Financiën/Boekhouding/Vastactief te worden toegevoegd aan Hertoglei op kostenplaats 5062500000 respectievelijk met vastgoednummer en oppervlakte 26600210 (54m²), voor een totaalwaarde van 54,00 EUR.
De jaarlijkse kosten voor onderhoud van het over te dragen openbaar domein worden geraamd op 270,00 EUR in functie van het jaarlijks onderhoud van de halfverharding. Het districtsbestuur Hoboken zal het nodige budget voorzien voor het onderhoud van het lokaal openbaar domein.
De districtsraad neemt kennis van de kosteloze verwerving van de grond en de infrastructuurwerken van de ontwikkelaar, MIMAFI, SCHILDERSSTRAAT 1, 2000 ANTWERPEN, naar stad Antwerpen, gelegen in de Hertoglei kadastraal gekend als: Antwerpen 37st afdeling, Sectie C nr118L/deel en 139/G/deel met een totaaloppervlakte van 54m² zoals aangegeven als deel A op het opmetingsplan met nr 17/240-gr van de landmeter-expert.
De districtsraad adviseert gunstig dat de in artikel 1 vermelde gronden in de Hertoglei na de overdracht en affectatie worden opgenomen in het lokaal openbaar domein van het district Hoboken.
De Grote Verbinding
Met ‘De Grote Verbinding’ bouwt stad Antwerpen aan haar internationale reputatie als stad en regio waar het goed is om te wonen, te werken, te ondernemen en op bezoek te komen. De Oosterweelverbinding maakt de Antwerpse Ring rond en een heringerichte Knoop Zuid maakt de Ring in het zuiden veiliger. De overkapping, zowel in het noorden als in het zuiden van de stad, stuurt de auto's onder de grond. Zo zorgen stad Antwerpen en Vlaanderen voor een betere mobiliteit voor Vlaanderen en wordt de stad weer één geheel met meer groen en schonere lucht.
De afgelopen jaren hebben stad Antwerpen, Havenbedrijf Antwerpen nv van publiek recht, de burgerbewegingen, Lantis en andere Vlaamse partners, zoals het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV), samen met de Intendant de plannen vormgegeven.
Aanleiding
Het college bekrachtigde op 29 juni 2018 (jaarnummer 6145) de selectie van 18 projecten en vier reserveprojecten als eindresultaat van het proces “Over de Ring” onder leiding van Intendant Alexander D’Hooghe. Deze leefbaarheidsprojecten werden geclusterd in zeven Ringparken en een Scheldeoeververbinding.
Ringpark Zuid bestaat uit twee leefbaarheidsprojecten met een taakstellend budget van 175 miljoen euro:
Het infrastructuurproject Knoop Zuid werd hieraan toegevoegd. AWV reserveerde hiervoor een infrastructuurbudget van 118 miljoen euro.
Zo ontstond een geïntegreerde studieopdracht voor Ringpark Zuid, samengesteld uit de twee leefbaarheidsprojecten en één infrastructuurproject, waarbij onder- en bovenbouw samen onderzocht en ontworpen worden.
Op 25 januari 2021 werd de ontwerpstudie voor Ringpark Zuid door AWV gegund aan '51N4E - H+N+S - Tractebel - Endeavour - Bollinger+Grohmann - Plant&Houtgoed'.
De opvolging van deze studieopdracht gebeurt in tandem met stad Antwerpen, waarbij beide partners in onderlinge afstemming de eigen expertise inbrengen en elkaar op die manier aanvullen. Concrete afspraken zullen worden vastgelegd in een afsprakennota.
Vertrekpunt van de ontwerpopdracht voor Ringpark Zuid is de 'synthesevariant', zijnde een nieuw concept voor de infrastructuurknoop Zuid. Het ontwerpteam vertaalde ook alle andere ontwerpeisen uit het bestek in voorliggend voorontwerp. Aansluitend wordt het definitief ontwerp opgestart. De realisatie is gepland van 2025 tot eind 2029.
Overeenkomstig de beslissing van het college (29 oktober 2021, jaarnummer 8721) verloopt de goedkeuringsflow van het voorontwerp van Ringpark Zuid in twee trappen:
De districtsraden van Antwerpen en Hoboken gaven respectievelijk op 20 december 2021 (jaarnummer 198) en 17 januari 2022 (jaarnummer 1) voorwaardelijk gunstige adviezen op het conceptontwerp. De districtsraden namen tevens kennis van de visienota op het studiegebied en de visie op de kap A112/Jan De Voslei.
Het districtscollege van Wilrijk besliste op 6 december 2021 om de op 4 september 2014 (jaarnummer 18) door de districtsraad unaniem goedgekeurde motie inzake de leefbaarheid en verkeersveiligheid van de A12 opnieuw over te maken aan het college van burgemeester en schepenen. Het districtscollege nam kennis van de visienota op het studiegebied en de visie op de kap A112/Jan De Voslei.
Het college keurde op 8 juli 2022 (jaarnummer 5786) het voorontwerp van Ringpark Zuid SWOU12593, samengesteld uit een voorontwerpbundel met bijlagen en het syntheseplan, met datum van 23 juni 2022, goed. De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling (afdeling Mobiliteit) legt nu het voorontwerp ter advies voor.
Voorontwerp Ringpark Zuid
Het voorontwerp legt het raamwerk vast, voor zowel het park als de infrastructuur. Door de omvang van dit Ringpark moet het voorontwerp gezien worden als een geïntegreerd en multidisciplinair ontwerp, maatvast, maar met een nog verder uit te werken detailniveau. Het voorontwerp doet voor de invulling van het raamwerk eerder suggesties, zoals bijvoorbeeld voor de programma-invulling (sport, spel, ontmoeting, natuurbeleving, ecologie, enzovoort), de plantkeuze, materialen, enzovoort, maar de finale keuze zal in de volgende fase van het ontwerpproces gebeuren, in samenspraak met de bevoegde instanties, betrokken actoren en buurtbewoners en overeenkomstig de stedelijke beleidsvisie.
Bovendien is de kans reëel dat er nog wijzigingen aan het ontwerp zullen moeten gebeuren, zonder het raamwerk onderuit te halen. Zowel het ontwerpproces zelf als ook de realisatie van Ringpark Zuid lopen nog enkele jaren. De noden, wensen en inzichten kunnen dus nog in bepaalde mate variëren, bijvoorbeeld ten gevolge van ontwerpoptimalisatie, integratie van de resultaten van het lopende milieu-effectenonderzoek, inzichten uit de clashdetectie, budgettaire redenen, veranderede context of onbekende factoren (zoals grondvervuiling, nieuwe kansen door nieuwe inzichten uit participatie, nieuwe initiatieven in of nabij het projectgebied).
Het raamwerk van Ringpark Zuid bestaat uit:
Dit raamwerk vormt in zijn geheel het voorontwerp van Ringpark Zuid en omvat volgende ingrepen:
Onderzoeksvragen conceptontwerp
Op de onderzoeksvragen met betrekking tot het ontwerp met inbegrip van het raamwerk van het Ringpark en hoe het Ringpark klimaat robuuster te maken, is met dit voorontwerp een antwoord gekomen. De verdere detaillering zal gebeuren in de fase van opmaak definitief ontwerp. Ook zal dan de fasering van de werken en de transformatie naar het gewenste eindbeeld verfijnd worden. De budgetbewaking blijft gedurende het hele ontwerpproces een opgave. Het voorontwerp geeft inzicht in de keuze van de overkappingen. In de volgende fase van opmaak definitief ontwerp zal een doorkijk naar bijkomende overkappingsmogelijkheden verder uitgewerkt worden.
Adviezen
Tussen november 2021 en 29 juni 2022 gaven de betrokken districten en de stuurgroep 'Over De Ring' een advies op het voorontwerp.
De behandeling van de adviezen gebeurt als volgt:
De verleende adviezen zijn opgenomen en besproken onder de rubriek adviezen.
In het gemeenteraadsbesluit van 31 mei 2021 (jaarnummer 309) werden de bovenlokale locaties vastgesteld. Het projectgebied betreft lokaal en bovenlokaal openbaar domein met een bovenlokale investering in het kader van het leefbaarheidsproject Ringpark Zuid. De districten Antwerpen, Wilrijk en Hoboken hebben adviesbevoegdheid.
Het college is bevoegd voor de voetpaden langs gewestwegen binnen de bebouwde kom.
Het ontwerpproces wordt in het kader van De Grote Verbinding en in samenwerking met de partner overheid AWV en het team Intendant gevoerd. Het voorontwerp is het resultaat van een co-creatief en participatief proces aan de hand van ‘werkbanken’ waarbij diverse stakeholders en actoren betrokken zijn en waar de ontwerpstappen met de diverse stakeholders worden afgestemd en naar consensus gezocht.
Met een specifieke groep van een 30-tal omwonenden en buurtgerichte organisaties wordt regelmatig over het ontwerp tijdens de 'werkateliers' afgestemd.
Sinds de afronding van het conceptontwerp in november 2021 hebben volgende informatie- en participatiemomenten plaatsgevonden:
Overeenkomstig de beheerovereenkomst met AWV zal stad Antwerpen ook in ket kader van Ringpark Zuid de afspraken inzake de aanleg en het beheer van gewestwegen nakomen.
Met betrekking tot de leefbaarheidsprojecten in het kader van het Toekomstverbond, engageerde stad Antwerpen en het Havenbedrijf Antwerpen zich voor het eerste pakket aan leefbaarheidsprojecten tot een bijdrage van 250,3 miljoen euro, waarvan 107,5 miljoen euro door stad Antwerpen en 142,8 miljoen euro door het Havenbedrijf Antwerpen.
In het meerjarenplan 2020-2025 van de stad werd voor deze leefbaarheidsprojecten 'Over de Ring' reeds een totaal aan uitgavekrediet voorzien van 90 miljoen euro. Dit krediet werd - gespreid over de verschillende budgetjaren - beschikbaar gesteld in het meerjarenplan op de beleidsacties:
Uiterlijk op moment van effectieve bestelling worden de kredieten vanuit de budgettaire voorzieningen in het meerjarenplan toegewezen aan het concrete project (M-nummer).
Team Intendant bundelde de resultaten van de bevraging van de leden van de werkbank die liep van 2 tot 17 juni 2022 en het advies van de kwaliteitskamer die op 17 juni 2022 bijeenkwam in een overkoepelend advies. Dit overkoepelend advies werd ter validatie voorgelegd aan de Stuurgroep Over de Ring op 29 juni 2022.
De stuurgroep aanvaardt en valideert gezamenlijk het voorontwerp voor het project Ringpark Zuid:
De vragen van de Stuurgroep Over de Ring worden opgenomen in het verdere ontwerpproces van Ringpark Zuid.
Op 20 december 2021 (jaarnummer 198) adviseerde de districtsraad Antwerpen het conceptontwerp voor Ringpark Zuid, in districten Antwerpen, Hoboken en Wilrijk gunstig onder volgende voorwaarden:
Dit advies wordt als volgt behandeld:
Op 17 januari 2022 (jaarnummer 1) adviseerde de districtsraad Hoboken het conceptontwerp voor Ringpark Zuid, SWOU12593, in districten Antwerpen, Hoboken en Wilrijk, gunstig op voorwaarde dat:
Het advies wordt als volgt behandeld:
Op 6 december 2021 (jaarnummer 237) stelde het districtscollege vast dat de Wilrijkse districtsraad op 4 september 2014 (jaarnummer 18) een unanieme motie goedkeurde inzake de leefbaarheid en verkeersveiligheid van de A12. Het districtscollege besliste deze motie opnieuw over te maken aan het college van burgemeester en schepenen.
Het districtscollege nam ook kennis van de visienota op het studiegebied en de visie op de kap A112/Jan De Voslei, het geheel als synthese van het co-creatief proces.
De opnieuw overgemaakte motie inzake de leefbaarheid en verkeersveiligheid van de A12 heeft geen betrekking op Ringpark Zuid en wordt niet verder behandeld binnen dit ontwerpproces.
Het coördinatieoverleg openbaar domein geeft gunstig advies op het voorontwerp Ringpark Zuid op voorwaarde dat volgende zaken worden meegenomen/uitgeklaard worden:
Het advies wordt als volgt behandeld:
De districtsraad adviseert het voorontwerp van Ringpark Zuid SWOU12593 'in districten Antwerpen, Wilrijk en Hoboken' samengesteld uit een voorontwerpbundel met bijlagen en het syntheseplan, met datum van 23 juni 2022, voor het deel dat op het grondgebied van het district Hoboken betrekking heeft, gunstig op voorwaarde dat het district, zoals gevraagd, op de hoogte wordt gebracht van de onderbouwing van de mobiliteitsvoorwaarden.
Het college keurde op 9 juli 2021 (jaarnummer 5753) de strategie en het plan van aanpak goed van het project Slimme Schakels. Doel is de mobiliteit in de stad te verbeteren door het realiseren en opwaarderen van kwalitatieve overstapknooppunten, verspreid over het gehele grondgebied van de stad. Dit omvat onder meer de selectie van punten (ingedeeld naar categorie en type), de theoretische prestatie-eisen per categorie en type, en de principes qua prioritering.
Het districtscollege van Hoboken nam op 24 augustus 2021 (jaarnummer 204) hiervan kennis.
Dit past in het bestuursakkoord (goedgekeurd door de gemeenteraad van 28 januari 2019, jaarnummer 42), in het beleid van de Vlaamse overheid en in de strategie van de Vervoerregio Antwerpen.
Het college keurde in zitting van 8 juli 2022 (jaarnummer 5789) de ontwerpen van 30 mei 2022 voor de eerste 13 Slimme Schakels goed.
De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling (afdeling Mobiliteit) legt nu de ontwerpen van een eerste reeks mobiliteitsknooppunten ter advies voor.
In navolging van het collegebesluit van 9 juli 2021 (jaarnummer 5753) en de daar goedgekeurde strategie en prioritering, werkte de bedrijfseenheid Stadsontwikkeling (afdeling Mobiliteit) de plannen voor een eerste reeks van 13 overstapknooppunten (Slimme Schakels) verder uit. De selectie betreft enerzijds de als prioritair benoemde knooppunten, anderzijds knooppunten waarvoor een ontwerp reeds vergevorderd is of reeds een projectplanning aanwezig is.
Concreet gaat het om locaties in de districten Antwerpen (Antwerpen-Centraal/Diamant, Operaplein, Franklin Rooseveltplaats, Nationale Bank, Mediaplein, Harmonie, station Antwerpen-Zuid), Hoboken (station Hoboken-Polder, Kioskplaats, Zwaantjes), Wilrijk (Bist) en Ekeren (station Ekeren). Negen knooppunten liggen volledig aan gemeentewegen. Vier van deze knooppunten liggen deels aan een gewestweg.
Voor deze overstapknooppunten werd op basis van de categorisering en typologie een theoretische programma van eisen bepaald, met niet limitatief bewegwijzering, halteinfrastructuur, deelmobiliteit, laadpunten, (fiets)parkeervoorzieningen, enzovoort. Delen van dit programma zijn vandaag in beheer en exploitatie bij de bedrijfseenheid Stadsontwikkeling, andere elementen worden door Mobiliteit en Parkeren Antwerpen (MPA) beheerd en geëxploiteerd. Bovendien worden met de uitrol van de Slimme Schakels ook de parkings in beheer van MPA maximaal multimodaal uitgerust. Op die knooppunten dient MPA te participeren in de investering van de uitrusting.
Daarnaast werd dit theoretisch programma aangevuld met een analyse van de concrete locaties en (op meerdere knooppunten) een bevraging van de gebruikers. De nodige en gewenste ingrepen werden uitgewerkt in conceptontwerpen per locatie.
Op 30 mei 2022 legde de bedrijfseenheid Stadsontwikkeling (afdeling Mobiliteit) deze ontwerpen samen met hun indicatieve ramingen en de gehanteerde methodiek in een 'Unieke Verantwoordingsnota' voor aan de projectstuurgroep. De voorgestelde nota en ontwerpen werden goedgekeurd, met beperkte opmerkingen per knooppunt. Deze opmerkingen worden verwerkt in het verdere traject.
Overstapknooppunten volledig aan gemeentewegen gesitueerd
1. Antwerpen-Centraal / Diamant (interregionaal, type 4, district Antwerpen)
Het knooppunt omvat het internationaal treinstation Antwerpen-Centraal zelf, het naastliggende premetrostation Diamant (met zowel bovengrondse als ondergrondse connecties tussen beide), een ondergrondse parking voor wagens en fietsen (onder het Koningin Astridplein), en een heel aantal bovengrondse voorzieningen.
Er zijn relatief weinig tekortkomingen bij de huidige situatie. Onderstaande aanvullingen worden voorgesteld (niet-limitatief):
2. Operaplein (regionaal, type 4, district Antwerpen)
Het Operaplein is gloednieuw en omvat reeds zeer veel mobiliteitsmodi en ondersteunende voorzieningen.
Zeer kort bij dit knooppunt bevindt zich het knooppunt Franklin Rooseveltplaats (eindhalte van veel streekbussen). Beide vormen in de praktijk één knooppunt.
Er zijn relatief weinig opmerkingen bij de huidige situatie. Onderstaande aanvullingen worden voorgesteld (niet-limitatief):
3. Franklin Rooseveltplaats (regionaal, type 4, district Antwerpen)
Ook de Franklin Rooseveltplaats is zeer recent volledig vernieuwd in samenhang met het aangrenzende Operaplein.
Algemeen is de overzichtelijkheid en leesbaarheid van het gehele mobiliteitsknooppunt nog een werkpunt. Duidelijke overzichtsborden, voetgangersbewegwijzering en andere markeringen zijn hier nog een belangrijk gemis.
Onderstaande aanvullingen worden voorgesteld om het knooppunt verder op punt te stellen (niet-limitatief):
Vlakbij (Teniersplaats) is een overdekte/afgesloten fietsenstalling met alle bijhorende voorzieningen (lockers, pomp, enzovoort). Ter hoogte van de Rooseveltplaats is hier geen bijkomende nood aan, maar kan dit eventueel wel toegevoegd worden in de toekomst. Ook ruimte voor deelwagens wordt voorzien in de parking Opera (met toegang ter hoogte van de Rooseveltplaats), dus ook deze is niet bijkomend nodig ter hoogte van de Rooseveltplaats.
Projectstuurgroep
In de projectstuurgroep wordt gevraagd aan De Lijn om hier werk te maken van de ontwikkeling van de halte van de toekomst (paviljoen) waar er ruimte is voor gedetailleerde informatie en ‘lounge’ mogelijkheden.
Daarnaast moet er ook ingezet worden op een bredere bewegwijzering, zodat een toevallige passant of toerist in een oogopslag alle relevante informatie in verband met bus/tram/metro/trein overstap kan zien. Dit kan moeilijk gerealiseerd worden enkel met de wayfinding van de stad Antwerpen, er wordt in eerste instantie gekeken naar De Lijn.
4. Nationale Bank (regionaal, type 4, district Antwerpen)
Het knooppunt Nationale Bank is - naast het Operaplein - een tweede knooppunt op de Leien, op het kruispunt met de invalswegen Mechelsesteenweg en Van Eycklei (verlengde van de Plantin en Moretuslei). Het omvat een tram- en buseiland met vier perrons in het midden van de Leien en een ondergrondse auto- en (buurt)fietsenparking.
Onderstaande aanvullingen worden voorgesteld om het knooppunt verder op punt te stellen (niet-limitatief):
Ruimte voor extra (overdekte en/of afgesloten) fietsenstallingen werd helaas niet gevonden. Laadlockers en een fietspomp hangen hiermee samen, en worden dus niet toegevoegd. Er is onderzocht om de ondergrondse buurtfietsenstalling publiek toegankelijk te maken, maar omwille van de beperkte bereikbaarheid is het potentieel van deze fietsenstalling (te) laag.
5. Mediaplein (lokaal, type 4, district Antwerpen)
Het Mediaplein wordt momenteel heraangelegd door AG Vespa, in samenspraak met de bedrijfseenheid Stadsontwikkeling (afdeling Mobiliteit). In de nieuwe aanleg bevindt het overstapknooppunt zich vrijwel volledig onder de spoorwegbrug. Daarnaast bevindt zich een rustigere en groene pleinruimte. Er is een ondergrondse fietsenstalling van NMBS.
Het ontwerp van dit knooppunt ligt vast en is goedgekeurd binnen het project van AG Vespa.
Onderstaande aanvullingen worden nog voorgesteld om het knooppunt verder op punt te stellen (niet-limitatief):
6. Bist (lokaal, type 4, district Wilrijk)
Bist is geselecteerd als lokaal knooppunt en wordt door stad Antwerpen gezien als een knooppunt van ‘type 4’, dus is belangrijk als bestemmingspunt maar ook als overstappunt, aangezien er verschillende buslijnen kruisen. Er zijn ook veel omwonenden, dus het is voor velen ook een vertrekpunt. Het plein werd vrij recent heraangelegd, met veel ruimte voor voetgangers, een grote luifel, zitbanken, een speeltuin, enzovoort.
Onderstaande aanpassingen/aanvullingen worden voorzien (niet-limitatief):
7. Station Hoboken-Polder (lokaal, type 5, district Hoboken)
Het station bevindt zich aan de rand van de districtskern, aan het kruispunt van de Schroeilaan / Harold Roscherstraat met de Berkenrodelei. De directe stationsomgeving is eigendom van NMBS.
Stad Antwerpen en NMBS werkten samen een ambitieus ontwerp uit om de gehele stationsomgeving te vernieuwen, zowel de zijde Hoboken-centrum (eigendom NMBS) als de zijde Schroeilaan (eigendom stad Antwerpen). Bij stad Antwerpen is dit project gekend onder projectnummer SWOU12353. Op 11 maart 2022 (jaarnummer 2077) keurde het college het definitief ontwerp 30 september 2021 voor wegeniswerken in de Berkenrodelei, Schroeilaan (Stationsomgeving Hoboken), district Hoboken, goed.
In het nieuwe ontwerp wordt tegemoet gekomen aan zeer veel tekortkomingen uit de huidige situatie.
Onderstaande aanvullingen worden bijkomend voorzien (niet-limitatief):
Door NMBS worden geen afgesloten fietsenstallingen voorzien, want volgens de interne afspraken binnen NMBS komt dit station hiervoor niet in aanmerking. Extra’s zoals een pakjesmuur en fietspomp kunnen eventueel later nog worden toegevoegd.
De busperrons in de Harold Roscherstraat zijn vandaag niet integraal toegankelijk, terwijl dit wel een vereiste is vanuit Slimme Schakels en Hoppin. Het aanpassen is evenwel niet evident wegens de aanwezige bomen, en de busbediening in de Harold Roscherstraat zou in de nabije toekomst verdwijnen, waardoor het aanpassen van deze perrons niet wordt weerhouden.
Projectstuurgroep
In de projectstuurgroep wordt gevraagd om toch op korte termijn een afgesloten fietsenstalling te voorzien. Stad Antwerpen en NMBS bekijken samen de mogelijkheden. Aan NMBS wordt ook gevraagd om hier toiletten te voorzien voor de reizigers.
8. Kioskplaats (lokaal, type 4, district Hoboken)
De Kioskplaats werd recent heraangelegd als een onderdeel van het masterplan van Hoboken centrum, waarbij onder meer de tramhalte-infrastructuur werd aangepakt. De naastgelegen Louisalei (met bushalten) en Lelieplaats worden ook heraangelegd. Lelieplaats is geselecteerd als een aparte Slimme Schakel.
Onderstaande aanvullingen worden voorgesteld om het knooppunt verder op punt te stellen (niet-limitatief):
Er werden ook enkele andere aanvullende faciliteiten onderzocht maar niet weerhouden. Een locatie voor overdekte fietsenstallingen werd niet gevonden zonder dat dit een negatieve invloed had op andere aspecten van de omgeving. Voor laadlockers ligt het potentieel momenteel te laag en zijn er andere locaties waar dit potentieel hoger ligt voor een uitrol in eerste fase. Ook voor een fietspomp wordt dezelfde argumentatie gevolgd.
9. Station Ekeren (lokaal, type 5, district Ekeren)
Het station Ekeren bevindt zich centraal in de districtskern, aan de Statiestraat. De directe stationsomgeving is eigendom van NMBS.
Stad Antwerpen
en NMBS werkten samen een ambitieus ontwerp uit om de gehele stationsomgeving te vernieuwen. Bij de stad is dit project gekend onder projectnummer SWOU11789. Op 3 juni 2022 (jaarnummer 4541) keurde het college het definitief ontwerp (15 maart 2022) voor Bist, Onze-Lieve-Vrouwstraat, Statiestraat, Veltwijcklaan (stationsomgeving Ekeren) – SWOU11789, district Ekeren goed.
Onderstaande werkpunten worden nog meegegeven als aanvulling hierop (niet-limitatief):
Door NMBS worden geen afgesloten fietsenstallingen voorzien, want volgens de interne afspraken binnen NMBS komt dit station hiervoor niet in aanmerking. Extra’s zoals een pakjesmuur en fietspomp kunnen eventueel later nog worden toegevoegd.
Projectstuurgroep
In de projectstuurgroep wordt gevraagd om toch op korte termijn een afgesloten fietsenstalling te voorzien. Stad Antwerpen en NMBS bekijken samen de mogelijkheden.
Voor deelwagens wordt binnen de stad op termijn niet meer gewerkt per aanbieder (voorbeeld twee voorbehouden plaatsen), maar voor alle aanbieders samen (voorbeeld zes vrije plekken). Dit is verder af te stemmen met NMBS.
Ook de halten in de Jos Craeybeckxlaan maken in de praktijk deel uit van dit knooppunt, en moeten dus mee geoptimaliseerd worden.
Aan NMBS wordt ook gevraagd om hier toiletten te voorzien voor de reizigers.
Overstapknooppunten deels aan gewestwegen gesitueerd
10. Antwerpen-Zuid (interregionaal, type 4, district Antwerpen, gewestweg)
Het station Antwerpen-Zuid ligt half verscholen in het infrastructuurlandschap van Ring, Singel en spoorweg. Het station ligt op niveau -1 in een verdiepte berm. Bovengronds ligt het vlakbij het kruispunt van de Singel (Desguinlei) met de Kolonel Silvertopstraat. Recent is er een eindstation voor streekbussen ingericht langsheen de Brederodestraat. Algemeen heeft de gehele stationsomgeving een sterke opwaardering nodig, in het voordeel van de reiziger (voetganger/fietser/OV-gebruiker). Er is momenteel te weinig ruimte voor het aantal reizigers en zeer weinig comfort.
Er is een grootschalige heraanleg gepland in samenwerking tussen de stad, AWV, De Lijn en NMBS, die in fasen zal gerealiseerd worden. Huidig voorstel bouwt verder op de eerste fase van deze transformatie, met name de vernieuwing van de zijbermen van de Kolonel Silvertopstraat, het Singelkruispunt en de zone op de hoek aan de overzijde van de Singel. Hiervoor is het voorontwerp goedgekeurd door het college op 20 mei 2022 (jaarnummer 4169). Ook ter hoogte van het busstation worden aanvullingen gedaan.
Bij de realisatie van het NMBS-project (verbreding brug over de sporen, bouw liften, etc.) volgens de omgevingsvergunning goedgekeurd op 2 december 2020, wordt de fietsenstalling tijdelijk geconcentreerd langs de Singel. Deze zone is voorlopig dus niet beschikbaar voor andere functies.
In het kader van de uitwerking als Slimme Schakel worden nog enkele aanvullingen gedaan bij het goedgekeurde voorontwerp. Zo ontstaat er een plan met volgende elementen (niet-limitatief):
11. Olympiade (regionaal, type 5, district Antwerpen, gewestweg)
Olympiade is een belangrijk overstapknooppunt in het zuiden van de stad. Het verkeersknooppunt is in 2010 volledig heraangelegd met P+R-functie voor reizigers van en naar het stadscentrum.
In het ontwerp worden volgende ingrepen voorgesteld om het knooppunt verder op punt te stellen (niet-limitatief):
12. Harmonie (regionaal, type 4, district Antwerpen, gewestweg)
Harmonie is een erg belangrijk overstapknooppunt voor het bus- en tramverkeer. Het is gelegen aan het Albertpark en het Harmoniepark, op de kruising van de Mechelsesteenweg met de as Jan Van Rijswijcklaan-Elisabethlei-Belgiëlei. Met uitzondering van de Belgiëlei zijn dit allemaal gewestwegen.
In het ontwerp zijn zo veel mogelijk van de verbeterpunten meegenomen, al is de beschikbare ruimte erg beperkt. Om extra ruimte te creëren wordt voorgesteld de hondenloopzone en de groenzone op de hoek aan de Elisabethlei te verkleinen. Het voet- en fietspad door het park kan zo worden verbreed en er ontstaat ruimte voor een aantal bijkomende faciliteiten (niet -limitatief):
13. Zwaantjes (lokaal, type 4, district Hoboken, gewestweg)
Het knooppunt Zwaantjes is gelegen op een strategische locatie voor het openbaar vervoer vanuit het district Hoboken, en is dus een belangrijk overstapknooppunt. Enkele tramassen en verschillende andere straten komen op dit knooppunt toe, wat deze omgeving erg complex maakt.
Om het overstappen tussen de verschillende tramlijnen te vereenvoudigen, wordt voorgesteld beide tramlijnen in de toekomst te laten halteren aan dezelfde perrons; de noordwaartse halte in de Sint-Bernardsesteenweg wordt dan louter een bushalte. Die twee tramperrons moeten hiervoor wel uitgebreid worden, wat betekent dat ook oversteekplaatsen moeten worden verschoven of toegevoegd.
Daarnaast worden volgende werkpunten verwerkt in het ontwerp (niet-limitatief):
Met de collegebeslissing van 12 mei 2017 (jaarnummer 4463) werden de bevoegdheden van de districtscolleges vastgelegd. Artikel 11 bepaalt dat het districtscollege bevoegd is voor lokale straten en pleinen.
Voor het district Hoboken zijn de Berkenrodelei, Harold Rosherstraat, Antwerpsesteenweg en Kioskplaats lokale straten.
Het college is bevoegd voor mobiliteit en bovenlokale budgetten. De districtsraad heeft adviesbevoegdheid ingevolge artikel 138 Decreet Lokaal bestuur.
Er is aan de stad Antwerpen een subsidie toegekend vanuit een thematische oproep stadsvernieuwing van het Vlaams Stedenbeleid. Deze middelen moeten uitgegeven worden uiterlijk op 31 december 2022. De uitgaven voor de Slimme Schakels zullen dus in de eerste plaats met deze subsidiemiddelen worden gefinancierd. De eerste schijf van de subsidiemiddelen uit de thematische oproep stadsvernieuwing werd reeds gestort, maar zal budgettair ingevorderd worden op moment van uitgave. Deze middelen staan op 2LMS010402A00000/5153000000/SBT11098/224.
De punten die niet gelegen zijn langs een gewestweg en de onderdelen buiten de contouren of het beheer van de gewestweg, worden gerealiseerd en gefinancierd door de lokale overheid. Binnen stad Antwerpen worden de toevoegingen en ingrepen in kader van het project Slimme Schakels bovenlokaal gefinancierd, dus niet door de districten.
De overstapknooppunten zonder activiteiten in beheer van MPA worden gefinancierd vanuit de bedrijfseenheid Stadsontwikkeling (afdeling Mobiliteit). Deze middelen zijn voorzien op 2LMS010402A00000/5153000000/SUB_NR/224.
De overstapknooppunten met activiteiten in beheer van MPA, worden gefinancierd vanuit MPA. Voor de punten in dit collegebesluit zijn dit alvast Operaplein, Nationale Bank en Olympiade. Deze middelen zijn voorzien op 2LMS010403A00000/C9010/SUB_NR/236
Waar mogelijk wordt de realisatie van de Slimme Schakels geïntegreerd in lopende of geplande inrichtingsprojecten. De standaardkosten zoals aanleg voetpaden enzovoort worden dan gefinancierd vanuit het specifieke projectbudget, de extra kosten in het kader van Slimme Schakels kunnen gefinancierd worden vanuit de budgetten Slimme Schakels (respectievelijk van MPA of Stadsontwikkeling).
Voor de aanleg of herinrichting van (de onderdelen van) mobipunten die niet binnen de contouren en het beheer van gewestwegen gelegen zijn en aan een aantal voorwaarden voldoen, kan de stad subsidies verkrijgen:
De punten die gelegen zijn langs een gewestweg worden volgens het besluit van de Vlaamse regering gefinancierd en gerealiseerd door het gewest (Agentschap Wegen en Verkeer), wat betreft de onderdelen gelegen binnen de contouren en het beheer van die gewestweg(en).
De districtsraad adviseert de ontwerpen van 30 mei 2022 voor de eerste 13 Slimme Schakels gunstig, voor wat betreft de ingrepen aan de Berkenrodelei, Harold Rosherstraat, Antwerpsesteenweg en Kioskplaats, district Hoboken, op voorwaarde dat:
De districtsraad adviseert de ontwerpen van 30 mei 2022 voor de eerste 13 Slimme Schakels gunstig, voor wat betreft de ingrepen aan de Berkenrodelei, Harold Rosherstraat, Antwerpsesteenweg en Kioskplaats, district Hoboken, op voorwaarde dat:
De uitvoering van de ruimtelijke ingrepen van de Slimme Schakels mag geen voorafname zijn op de uitrol van de nog te beslissen toekomstige vervoersplannen
De lokale afdeling Brabo van het Vlaamse Kruis vzw (NBE 0410.937.827) vraagt een financiële ondersteuning aan het district Hoboken voor hun werking.
Gezondheid is een bovenlokale bevoegdheid. Op 31 mei 2022 (jaarnummer 137) keurde het districtscollege Hoboken een vraag om toelating aan het college van burgemeester en schepenen goed inzake de uitkering van een ondersteuning aan de lokale afdeling Brabo van het Vlaamse Kruis vzw (NBE 0410.937.82). Op 10 juni 2022 (jaarnummer 4645) werd deze vraag voorgelegd aan het college en toegewezen aan schepen Els Van Doesburg voor antwoord.
Met de beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 24 juni 2022 (jaarnummer 5180) krijgt het Hobokense districtsbestuur de toelating de lokale afdeling Brabo van het Vlaamse Kruis vzw (NBE 0410.937.827) te ondersteunen.
Het districtscollege van Hoboken heeft bij opmaak van aanpassing 5 van het meerjarenplan 2020-2025, goedgekeurd door de districtsraad van Hoboken op 23 mei 2022 (jaarnummer 46), budget voorzien voor ondersteuning aan verenigingen.
Afdeling Brabo van het Vlaamse Kruis vzw (NBE 0410.937.827) bouwt door het aanbieden van EHBO-cursussen aan Hobokenaars en door hun aanwezigheid op verschillende Hobokense evenementen aan een grotere leefbaarheid in het district.
Om de werking te kunnen ondersteunen vraagt de lokale afdeling Brabo van het Vlaamse Kruis vzw (NBE 0410.937.827) een ondersteuning van 1.287,13 EUR.
De organisatie ontvangt het volledige bedrag van de ondersteuning na goedkeuring van de afsprakennota door het districtscollege. De ondersteuning wordt toegekend onder de voorwaarden opgenomen in de afsprakennota. Deze bevat bepalingen over de inhoud, de uitvoering, de verantwoording en de financiën.
Met de beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 24 juni 2022 (jaarnummer 5180) geeft het college van burgemeester en schepenen toelating aan het district Hoboken om de lokale afdeling Brabo van het Vlaamse Kruis vzw een jaarlijkse ondersteuning toe te kennen voor de kalenderjaren 2022 tot en met 2024.
Budgetplaats: 5066000000 - budgetpositie: 6496800 - functiegebied: 2HOB010303A00000 - begrotingsprogramma: 2HO090909.
De districtsraad keurt de nominatieve toekenning voor de ondersteuning van de werking 2022, aan de lokale afdeling Brabo van het Vlaamse Kruis vzw (NBE 0410.937.827) voor een bedrag van 1.287,13 EUR goed.
Jaarlijks programmeert het district Hoboken een Week van de Senior. Dit wordt elk jaar uitgewerkt volgens een zelfde concept, waarbij Hobokense senioren uitgenodigd worden op diverse shows in verschillende wijken en in de twee woonzorgcentra in Hoboken. De shows in de woonzorgcentra worden door de woonzorgcentra zelf georganiseerd, met ondersteuning van het district.
Het budget werd voorzien bij aanpassing 5 van het meerjarenplan 2020-2025, goedgekeurd door de districtsraad van Hoboken op 23 mei 2022 (jaarnummer 46).
Met een ondersteuningsopdracht aan de twee woonzorgcentra in Hoboken, kunnen de woonzorgcentra een aanbod uitwerken voor de shows die bij hen doorgaan tijdens de Week van de Senior. Deze ondersteuning kan gebruikt worden voor het inhuren van een artiest, het aankopen van snack, drank en/of attentie en het betalen van een SABAM vergoeding. De modaliteiten van de ondersteuning worden vastgelegd in een afsprakennota.
De ondersteuning van 1.300,00 EUR aan woonzorgcentrum Lichtenberg van Zorgbedrijf Antwerpen (ondernemingsnummer 0809.699.184) wordt uitbetaald na het indienen van de verantwoordingsstukken.
De ondersteuning van 1.300,00 EUR aan woonzorgcentrum Heydehof van Armonea N.V. (ondernemingsnummer 0889.421.308) wordt uitbetaald na het indienen van de verantwoordingsstukken.
Met de gemeenteraadsbeslissing van 29 mei 2017 (jaarnummer 300) werden de bevoegdheden van de districtsraden vastgelegd. Artikel 5 bepaalt dat de districtsraad bevoegd is voor lokaal seniorenbeleid.
Om de toelage aan beide woonzorgcentra uit te betalen is er volgende wijziging aan het budget noodzakelijk:
Budgetplaats | Functiegebied | Budgetpositie | budget | verschuiving | nieuw budget |
5063000000 | 2HOB010207A00000 | 614 | 38.900,00 EUR | -2.600,00 EUR | 36.300,00 EUR |
Budgetplaats | Functiegebied | Budgetpositie | budget | verschuiving | nieuw budget |
5063000000 | 2HOB010304A00000 | 6496800 | 50.900,00 EUR | 2.600,00 EUR | 53.500,00 EUR |
Deze zal nominatief vastgelegd worden aan:
1.300,00 EUR aan Zorgbedrijf Antwerpen - woonzorgcentrum Lichtenberg (ondernemingsnummer 0809.699.184).
1.300,00 EUR aan Armonea NV - woonzorgcentrum Heydehof (ondernemingsnummer 0889.421.308).
De districtsraad keurt de nominatieve toekenning aan Zorgbedrijf Antwerpen - woonzorgcentrum Lichtenberg (ondernemingsnummer 0809.699.184) voor een bedrag van 1.300,00 EUR goed.
De districtsraad keurt de nominatieve toekenning aan Armonea NV - woonzorgcentrum Heydehof (ondernemingsnummer 0889.421.308) voor een bedrag van 1.300,00 EUR goed.
Het district Hoboken wil 55-plussers uit Hoboken ondersteuning aanbieden voor onkosten van muurvaste woningaanpassingen en hulpmiddelen aan de woning om zo het langer thuis wonen te vergemakkelijken.
Op 16 december 2019 (jaarnummer 116) keurde de Hobokense districtsraad het reglement voor het bekomen van een aanpassingspremie voor de woning van ouderen te Hoboken goed.
Het huidige reglement op het bekomen van een aanpassingspremie voor de woning van ouderen te Hoboken wordt herwerkt in functie van het nieuwe kaderbesluit basisprincipes ondersteuningsbeleid.
Het huidige reglement op het bekomen van een aanpassingspremie voor de woning van ouderen te Hoboken zal hierna worden opgeheven.
Hierbij wordt het nieuwe reglement voor aanpassingen aan de woning van 55-plussers te Hoboken goedgekeurd met een looptijd van 1 januari 2023 tot 31 december 2025.
Het ondersteuningsbedrag van 250 euro per aanvraag per jaar wordt verhoogd naar 350 euro per aanvraag per jaar.
Met de gemeenteraadsbeslissing van 29 mei 2017 (jaarnummer 300) werden de bevoegdheden van de districtsraden vastgelegd. Artikel 5 bepaalt dat de districtsraad bevoegd is voor lokaal seniorenbeleid.
De uitgaven worden goedgekeurd onder het gedelegeerd budgethouderschap en verrekend op volgend budgetadres: Budgetplaats: 5063000000 – functiegebied: 2HOB010305A00000 – Begrotingsprogramma: 2HO090959 – Budgetpositie: 6496500.
De districtsraad van Hoboken heft het reglement voor het bekomen van een aanpassingspremie voor de woning van ouderen te Hoboken dat werd goedgekeurd door de districtsraad van Hoboken op 16 december 2019 (jaarnummer 116) op vanaf 1 januari 2023.
De districtsraad van Hoboken keurt het reglement voor aanpassingen aan de woning van 55-plussers te Hoboken goed. Dit reglement treedt in werking op 1 januari 2023 en loopt tot 31 december 2025.
Het district Hoboken wil een waarderingsvergoeding geven aan de mantelzorger voor de verleende mantelzorg aan 55-plussers in Hoboken.
Op 16 december 2019 (jaarnummer 115) keurde de Hobokense districtsraad het reglement mantelzorgpremie goed.
Het huidige reglement op het bekomen van een mantelzorgpremie wordt herwerkt in functie van het nieuwe kaderbesluit basisprincipes ondersteuningsbeleid.
Het huidige reglement op het bekomen van een mantelzorgpremie zal hierna worden opgeheven.
Hierbij wordt het nieuwe reglement voor mantelzorg aan 55-plussers in Hoboken goedgekeurd met een looptijd van 1 januari 2023 tot 31 december 2025.
In artikel 7 van het vernieuwde reglement wordt een zesde optie als medisch bewijsstuk opgenomen om de hulpbehoevendheid van de hulpvrager aan te tonen.
Met de gemeenteraadsbeslissing van 29 mei 2017 (jaarnummer 300) werden de bevoegdheden van de districtsraden vastgelegd. Artikel 5 bepaalt dat de districtsraad bevoegd is voor lokaal seniorenbeleid.
De uitgaven worden goedgekeurd onder het gedelegeerd budgethouderschap en verrekend op volgend budgetadres: Budgetplaats: 5063000000 – functiegebied: 2HOB010305A00000 – Begrotingsprogramma: 2HO090959 – Budgetpositie: 6496500.
De districtsraad van Hoboken heft het reglement mantelzorgpremie, zoals goedgekeurd door de districtsraad van Hoboken op 16 december 2019 (jaarnummer 115) op vanaf 1 januari 2023.
De districtsraad van Hoboken keurt het reglement voor mantelzorg aan 55-plussers in Hoboken goed. Dit reglement treedt in werking op 1 januari 2023 en loopt tot 31 december 2025.
De Fodderiestraat in het district Hoboken:
De proefopstelling werd verlengd totdat de fietsostrade werd afgewerkt. Er zijn geen meldingen of klachten over deze voorrangsregeling, de proefopstelling werd op 26 februari 2021 gunstig geëvalueerd door het districtscollege.
De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling (afdeling Mobiliteit) stelt voor om de signalisatie ter hoogte van de overweg Fodderiestraat definitief te reglementeren.
De straat werd ook gedeeltelijk heraangelegd. Het schuin parkeren aan één zijde van de straat werd vervangen door langsparkeren aan beide zijden, met uitzondering van het deel tegenover de sorteerstraat, daar is het te smal om aan beide zijden te kunnen parkeren. Op het einde van de straat werd een keerlus in de vorm van een rond punt aangelegd, zodat vrachtwagens voor de sorteerstraat veilig kunnen draaien. Het behouden van de sorteerstraat komt er vooral op vraag van het Zorgbedrijf Antwerpen ten behoeve van de bewoners van de assistentiewoningen aan de overzijde.
Een aangepast aanvullend verkeersreglement wordt opgesteld:
De parkeerbalans is negatief, er zijn zeven plaatsen minder na de heraanleg. Het Zorgbedrijf Antwerpen gaat ermee akkoord dat indien nodig de verloren plaatsen op het openbaar domein gecompenseerd worden met plaatsen in de ondergrondse parking van het Zorgbedrijf Antwerpen die via MPA-Buurtparkeren aangeboden kunnen worden.
Infrabel is absoluut voorstander van het verhogen van de doorstroming en veiligheid van fietsers op de fietsostrade, maar vraagt aandacht voor de conflictsituaties die zulke beslissingen teweegbrengen aan overwegen. Er dient te allen tijde vermeden te worden dat voertuigen stil komen te staan op een overweg.
Bovenstaande beslissing heeft een nadelige invloed op de spoorwegovergangen OW9 t.h.v. de Fodderiestraat en OW10 t.h.v. de Kapelstraat op lijn 52. Met de verdere uitbouw van het fiesostradenetwerk, toenemende congestie van het wegennet en stijgende populariteit van elektrische fietsen, moeten we rekening houden met een toename van fietsers op de fietsostrade. De stilstandtijd op de overweg zal toenemen waardoor het risico op een aanrijding tussen trein- en wegverkeer verhoogt door de nieuwe voorrangsregeling ten voordeel van het fietsverkeer.
In de huidige situatie is de opstelruimte tussen overweg en fietspad onvoldoende om te voorkomen dat bussen, vrachtwagens, auto's met aanhangwagen stil komen te staan op de overweg om voorrang te verlenen.
Infrabel vraagt de niet bestendiging van de proefopstelling of één van volgende aanpassingen aan desbetreffende overwegen met positief gevolg voor de doorstroming en veiligheid van het fietsverkeer:
Antwoord bedrijfseenheid Stadsontwikkeling (afdeling Mobiliteit):
Uiteraard heeft de afdeling Mobiliteit in overweging genomen dat dit een kruispunt vlak na een spoorwegovergang is en dat dat bijzondere aandacht vergt. De proef werd opgestart omdat te onderzoeken of deze voorrangsregeling de veiligheid van de fietsers niet sterk kan doen toenemen, zonder op andere vlakken de veiligheid te doen verslechteren.
In overweging genomen dat de situatie niet zo heel veel veranderd is ten opzichte van de situatie die daarvoor gold, heeft het college de beslissing genomen dit voor 6 maanden te mogen uittesten. Met alle bevindingen kan dan rekening gehouden worden bij de heraanleg die er voor het kruispunt Fodderiestraat aankomt.
Voor de proef moesten de auto´s die van over de spoorweg kwamen voorrang geven aan fietsers en auto´s die van rechts kwamen. In de testsituatie geven we de fietsers die van links komen ook voorrang op dit kruispunt. Dit gaan geen honderden fietsers zijn die ervoor gaan zorgen dat er langer gewacht moet worden. Bovendien kan er nog altijd een voertuig voorbij de overgang wachten, daarvoor is voldoende ruimte. De andere voertuigen moeten, net als wanneer er nu een wagen voorrang geeft aan verkeer van rechts, wachten met het oprijden van de overweg tot er voldoende plaats is achter de sporen om op te kunnen stellen.
Bij de aanleg van de fietsostrade werd rekening gehouden met deze opmerking om maximale ruimte te voorzien tussen de spoorweg en de fietsostrade.
De districtsraad geeft gunstig advies over het ontwerp van een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Fodderiestraat in het district Hoboken, ter vervanging van het aanvullend reglement, goedgekeurd in de collegezitting van 8 oktober 2021 (jaarnummer 8171).
De Kapelstraat in het district Hoboken:
De bedrijfseenheid stadsontwikkeling (afdeling Mobiliteit) stelt voor om de signalisatie ter hoogte van de overweg Kapelstraat definitief te reglementeren.
Infrabel is absoluut voorstander van het verhogen van de doorstroming en veiligheid van fietsers op de fietsostrade, maar vraagt aandacht voor de conflictsituaties die zulke beslissingen teweegbrengen aan overwegen. Er dient te allen tijde vermeden te worden dat voertuigen stil komen te staan op een overweg.
Bovenstaande beslissing heeft een nadelige invloed op de spoorwegovergangen OW9 t.h.v. de Fodderiestraat en OW10 t.h.v. de Kapelstraat op lijn 52. Met de verdere uitbouw van het fiesostradenetwerk, toenemende congestie van het wegennet en stijgende populariteit van elektrische fietsen, moeten we rekening houden met een toename van fietsers op de fietsostrade. De stilstandtijd op de overweg zal toenemen waardoor het risico op een aanrijding tussen trein- en wegverkeer verhoogt door de nieuwe voorrangsregeling ten voordeel van het fietsverkeer.
In de huidige situatie is de opstelruimte tussen overweg en fietspad onvoldoende om te voorkomen dat bussen, vrachtwagens, auto's met aanhangwagen stil komen te staan op de overweg om voorrang te verlenen.
Infrabel vraagt de niet bestendiging van de proefopstelling of één van volgende aanpassingen aan desbetreffende overwegen met positief gevolg voor de doorstroming en veiligheid van het fietsverkeer:
Antwoord bedrijfseenheid Stadsontwikkeling (afdeling Mobiliteit):
Uiteraard werd in overweging genomen dat dit een kruispunt vlak na een spoorwegovergang is en dat dat bijzondere aandacht vergt. Toch hebben we de proef opgestart omdat we graag zouden willen nagaan of het de veiligheid van de fietsers niet sterk kan doen toenemen, zonder uiteraard op andere vlakken de veiligheid te doen verslechteren.
In overweging genomen dat de situatie niet zo heel veel veranderd is ten opzichte van de situatie die daarvoor gold, is er door het college de beslissing genomen dit voor 6 maanden te mogen uittesten. Met alle bevindingen kan dan rekening gehouden worden bij de heraanleg die er voor het kruispunt Kapelstraat aankomt.
Voor de proef moesten de auto´s die van over de spoorweg kwamen voorrang geven aan fietsers en auto´s die van rechts kwamen. In de testsituatie geven we de fietsers die van links komen ook voorrang op dit kruispunt. Dit gaan geen honderden fietsers zijn die ervoor gaan zorgen dat er langer gewacht moet worden. Bovendien kan er nog altijd een voertuig voorbij de overgang wachten, daarvoor is voldoende ruimte. De andere voertuigen moeten, net als wanneer er nu een wagen voorrang geeft aan verkeer van rechts, wachten met het oprijden van de overweg tot er voldoende plaats is achter de sporen om op te kunnen stellen.
Er werd bij de heraanleg rekening gehouden met deze opmerking om maximale ruimte te voorzien tussen de spoorweg en de fietsostrade.
De districtsraad geeft gunstig advies over het ontwerp van een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Kapelstraat in het district Hoboken, ter vervanging van het aanvullend reglement, goedgekeurd in de collegezitting van 22 mei 2015 (jaarnummer 4151).
Halmaelshof in het district Hoboken:
Op 20 juni 2022 werd een aanvraag ingediend door een bewoner van Halmaelshof om een voorbehouden parkeerplaats voor personen met een handicap in te richten.
Een aangepast aanvullend verkeersreglement wordt opgesteld:
De districtsraad geeft gunstig advies over het ontwerp van een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor Halmaelshof in het district Hoboken, ter vervanging van het aanvullend reglement, goedgekeurd in de collegezitting van 16 oktober 2020 (jaarnummer 8683).
De Scheldelei in het district Hoboken:
Naar aanleiding van de onduidelijke en chaotische parkeersituatie (april 2020) vroeg het district Hoboken om het parkeren in de Scheldelei beter te ordenen.
De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling (afdeling Mobiliteit) stelt voor om parkeervakken in de straat te markeren.
De districtsraad geeft gunstig advies over het ontwerp van een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Scheldelei in het district Hoboken, ter vervanging van het aanvullend reglement, goedgekeurd in de collegezitting van 4 juni 2021 (jaarnummer 4562).
Op 18 november 1996 (jaarnummer 1957) keurde de gemeenteraad het aanvullende verkeersreglement met parkeerbeperking in de zone 'VIIde Olympiadelaan en omgeving' goed.
Het college keurde in zitting van 28 september 2018 (jaarnummer 8742) onder andere de zone max 3,50 ton in Antwerpen goed. De bestaande zone 'VIIde Olympiadelaan' werd in het district Antwerpen aangepast naar een betalende zone max 3,50 ton. De nieuwe afbakening van het beperkt parkeren zag er als volgt uit:
In de districten Wilrijk en Hoboken werd niets aangepast of gewijzigd, de zone max 3,50 ton bleef behouden. Tengevolge van deze wijziging moet het aanvullend verkeerreglement voor de districten Wilrijk en Hoboken wel aangepast worden. Deze aanpassingen hebben geen implicaties op straat, maar zorgen er juist voor dat het reglement overeenkomt met hoe het op straat is gereglementeerd. Het maakt de zone sluitend.
De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling (afdeling Mobiliteit) stelt ook voor om deze zone te herbenoemen naar 'zone Valaar' waarbij parkeren wordt toegelaten voor voertuigen met een maximale toegelaten massa van 3,50 ton.
Om te voorkomen dat zware vrachtwagens parkeren in de woonstraten van de wijk Valaar, wordt de zone max 3,50 ton behouden. Op die manier kunnen lichte vrachten nog steeds correct in de straten parkeren. Dit aangezien er bewoners zijn met lichte vrachten die ook in de buurt van hun woonst willen parkeren. Daarnaast zou een zwaardere beperking tot enkel personenwagens ook voor problemen zorgen bij kleine zelfstandigen die werken moeten uitvoeren en meestal met een betstelwagen rijden. Ook zij moeten correct kunnen parkeren in de straat waar ze werken uitvoeren. Zware vrachten worden echter wel uit de wijk geweerd.
De parkeerbalans blijft ongewijzigd.De districtsraad geeft gunstig advies over het ontwerp van een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de 'zone Valaar' in de districten Wilrijk en Hoboken, ter vervanging van het aanvullend reglement, goedgekeurd in de gemeenteraad van 18 november 1996 (jaarnummer 1957).
De Montessoristraat in het district Hoboken:
Het college keurde op 9 oktober 2020 (jaarnummer 8452) de proefopstelling 'schoolstraat' voor de Montessoristraat goed. Uit een passieve bevraging blijkt dat de schoolstraat de voorbije schooljaren functioneerde zonder noemenswaardige problemen of klachten. De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling (afdeling Mobiliteit), de school 'Het Kompas' en het district Hoboken stellen daarom voor om de schoolstraat definitief te bestendigen.
Een aangepast aanvullend verkeersreglement wordt opgesteld:
De parkeerbalans blijft ongewijzigd.
De districtsraad geeft gunstig advies over het ontwerp van een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Montessoristraat in het district Hoboken, ter vervanging van het aanvullend reglement, goedgekeurd in de gemeenteraad van 18 oktober 1994 (jaarnummer 1812).
De Jules Baeckelmanslaan in het district Hoboken:
Het college keurde op 31 augustus 2018 (jaarnummer 7888) de proefopstelling 'schoolstraat' voor de Jules Baeckelmanslaan goed. Uit een passieve bevraging blijkt dat de schoolstraat de voorbije vier schooljaren functioneerde zonder noemenswaardige problemen of klachten. De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling (afdeling Mobiliteit), de stedelijke basisschool 'Accent' en het district Hoboken stellen daarom voor om de schoolstraat definitief te bestendigen.
Een aangepast aanvullend verkeersreglement wordt opgesteld:
De parkeerbalans blijft ongewijzigd.
De districtsraad geeft gunstig advies over het ontwerp van een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Jules Baeckelmanslaan in het district Hoboken, ter vervanging van het aanvullend reglement, goedgekeurd in het college van 15 mei 2020 (jaarnummer 04361).
De Julius De Geyterstraat in de districten Antwerpen, Hoboken en Wilrijk:
Op 9 mei 2022 werd een aanvraag ingediend door een bewoner van de Julius De Geyterstraat om een voorbehouden parkeerplaats voor personen met een handicap in te richten.
De districtsraad Hoboken geeft gunstig advies over het ontwerp van een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Julius De Geyterstraat in de districten Antwerpen, Hoboken en Wilrijk, ter vervanging van het aanvullend reglement, goedgekeurd in het college van 22 juni 2022 (jaarnummer 4866).
Beste schepen,
Enige tijd geleden zei u terloops dat de inrichting van activiteiten in het Ravotkot misschien zou wijzigen. Dit in de context van het vertrek van de meeste bewoners uit zone M1 op voorstel van Umicore. Het Constantin Meunierplein ligt net op de grens van die zone. Er spelen natuurlijk ook kinderen uit de andere zones en zelfs van wat verderop.
Wij zouden graag vernemen of de activiteiten van het Ravotkot deze zomer zijn doorgegaan. Hoe groot was het aantal kinderen dat deelgenomen heeft, zijn er merkbare verminderingen?
Bent u van plan om iets te veranderen in uw beleid rond het Ravotkot?
Een tweede vraag hebben we rond de kinderdistrictsraad en de jeugdraad. De kinderdistrictsraad kon omwille van de coronapandemie verschillende keren niet doorgaan. Nadien koos u voor een integratie van de kinderdistrictsraad en de jeugdraad. De werking van de jeugdraad liep in het verleden niet altijd even vlot. De laatste verslagen van deze twee raden zijn uiteraard al van enkele jaren geleden.
Hoe ver staat het met de integratie van kinderdistrictsraad en jeugdraad? Waren er al bijeenkomsten? Welke adviezen werden aan u overgemaakt? Wat gaat u met deze adviezen doen?
Districtsraadslid Van Dyck houdt haar interpellatie.
Districtsraadslid Joye houdt een tussenkomst.
Districtsburgemeester Toen geeft antwoord op de vragen.
Districtsraadslid Van Dyck houdt nog een wederwoord.
- Het volledige debat is opgenomen en digitaal raadpleegbaar via het stadsarchief.
De Lijn Antwerpen kent het laatste jaar ernstige problemen. Te weinig rijvaardig materieel en te weinig chauffeurs leiden tot een zeer onbetrouwbaar dienstverlening.
Specifiek voor Hoboken gaat De Lijn zeer klantonvriendelijk om met deze problemen en omleidingen in het bijzonder.
De gebreken in de dienstverlening van De Lijn van Hoboken worden te talrijk. Tramlijn 2 is in Hoboken afgeschaft. Tramlijn 4 rijdt aan een lagere frequentie dan voorheen (in plaats van minder hinder leidt dit net tot nog meer hinder). Maar nog veel erger, lijn 4 rijdt soms meer dan een uur niet omdat er teveel trams gewoon niet uitrijden. Zo goed als alle buslijnen worden of werden omgeleid. Deze omleidingen zijn niet de verantwoordelijkheid van De Lijn, maar wel de wijze waarop De Lijn met die omleidingen omgaat. De Lijn doet totaal geen moeite meer om voor de klant aanvaardbare alternatieve trajecten te zoeken. Bovendien worden er nog amper vervanghaltes geplaatst, zelfs niet op essentiële plaatsen.
Door de hoge uitval van ritten en de zeer onverzorgde omleidingstrajecten is het gebruik van het openbaar vervoer in Hoboken niet meer haalbaar. Bovendien mogen we de ouderen onder ons niet vergeten. Vooral zij zijn een groot slachtoffer van de lange wachttijden en de grote wandelafstanden tot de alternatieve haltes.
De klap op de vuurpijl was de totale afschaffing van de buslijnen 13 en 14 naar aanleiding van de marathon die gisteren doorging.
Onze vraag is dan ook simpel: Kan u als districtsschepen van mobiliteit dringend een overleg met De Lijn opzetten om de problemen in detail te bespreken en vervolgens aan te pakken.
Districtsraadslid Gyuler stelt haar mondelinge vraag.
Districtsschepen De Ranter geeft antwoord op de vragen.
Districtsraadslid Gyuler houdt nog een wederwoord.
- Het volledige debat is opgenomen en digitaal raadpleegbaar via het stadsarchief.