De districtsraad keurt de notulen van 17 januari 2022 goed.
Het bestuursakkoord ‘De Grote Verbinding’ (goedgekeurd door de gemeenteraad op 28 januari 2019, jaarnummer 42) wil inzetten op uitbreiden van het aantal laadpunten. Zo lezen we in resolutie 22 dat het stadsbestuur “het netwerk van laadpunten voor elektrische voertuigen verder wil uitbreiden”.
Mobiliteit en Parkeren Antwerpen AG (hierna MPA AG) publiceerde op 11 februari 2021 een bestek voor ‘het leveren, installeren en exploiteren van publiek toegankelijke normale laadinfrastructuur en/of snellaadinfrastructuur voor elektrische voertuigen in de stad Antwerpen’.
Op 24 augustus 2021 (2021_DCMPA_00218) besliste het directiecomité van MPA AG om de concessieovereenkomst voor het leveren, installeren en exploiteren van publiek toegankelijke normale Laadinfrastructuur voor elektrische voertuigen in de stad Antwerpen' (perceel 1), af te sluiten tussen MPA AG en Total Belgium nv (ondernemingsnummer 0403.063.902).
Er werden diverse aanvragen ingediend via www.antwerpenlaadt.be voor de plaatsing van publieke laadpalen.
MPA AG legt nu de eerste nieuwe locatie in het district Hoboken en het aanvullend verkeersreglement met gebiedsdekkende maatregelen ter advies voor.
MPA AG en de bedrijfseenheid Stadsontwikkeling/Publieke Ruimte hebben de aanvraag onderzocht (voorwaarden, locatiebepaling, advies netaansluiting, enzovoort) en stellen voor de publieke laadpaal te plaatsen op de volgende locatie:
District Hoboken
De laadpalen worden door de concessiehouder Total Belgium nv (ondernemingsnummer 0403.063.902) geplaatst en geëxploiteerd.
Elke laadpaal heeft twee laadpunten. Er wordt per laadpaal steeds één parkeerplaats voor elektrische voertuigen voorzien.
Als uit de gebruikscijfers blijkt dat een tweede voorbehouden parkeerplaats nodig is, dan kan een extra parkeerplaats voor elektrische voertuigen worden ingericht.
Er wordt verwacht dat in een volgende fase parkeersensoren zullen worden voorzien in de parkeervakken zoals voorzien in de concessieovereenkomst.
De parkeerbalans blijft ongewijzigd.
De districtsraad adviseert onderstaande locatie gunstig:
District Hoboken
De districtsraad adviseert het ontwerp van een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor 'publieke laadpalen, district Hoboken' gunstig.
De Hollebeekstraat in het district Hoboken:
Op 15 december 2021 werd een aanvraag ingediend door een bewoner van de Hollebeekstraat om een voorbehouden parkeerplaats voor personen met een handicap in te richten.
De districtsraad geeft gunstig advies over het ontwerp van een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Hollebeekstraat in het district Hoboken, ter vervanging van het aanvullend reglement, goedgekeurd in de collegezitting van 8 oktober 2021 (jaarnummer 8172).
De Stephensonstraat in het district Hoboken:
Een aangepast aanvullend verkeersreglement wordt opgesteld:
De districtsraad geeft gunstig advies over het ontwerp van een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Stephensonstraat in het district Hoboken, ter vervanging van het aanvullend reglement, goedgekeurd in de collegezitting van 12 mei 2021 (jaarnummer 3923).
De proefopstelling 'maatregelen aan garages' wordt stopgezet, er worden haakjes gemarkeerd aan de parkeervakken zodat er niet meer hinderlijk geparkeerd wordt.
Het college keurde op 19 juli 2019 (jaarnummer 5707) de principenota in verband met de speed pedelecs goed. Dit wordt nu uitgevoerd. Het bestaande aanvullend verkeersreglement wordt tevens geactualiseerd.
De districtsraad geeft gunstig advies over het ontwerp van een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Steynstraat in het district Hoboken, ter vervanging van het aanvullend reglement, goedgekeurd in de gemeenteraad van 18 april 1969.
Een aangepast aanvullend verkeersreglement wordt opgesteld:
De parkeerbalans blijft ongewijzigd.
De districtsraad geeft gunstig advies over het ontwerp van een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Paul Vekemanslaan in het district Hoboken, ter vervanging van het aanvullend reglement, goedgekeurd in de collegezitting van 8 oktober 2021 (jaarnummer 8176).
De Notelaarstraat in het district Hoboken:
Het college keurde op 26 juni 2020 (jaarnummer 5618) het overkoepelend aanvullend verkeersreglement 'beperkt eenrichtingsverkeer voor speed pedelecs, aanpassing onderborden' goed. Dit wordt nu uitgevoerd.
Op 22 november 2021 werd een aanvraag ingediend door een bewoner van de Notelaarstraat om een voorbehouden parkeerplaats voor personen met een handicap in te richten.
Een aangepast aanvullend verkeersreglement wordt opgesteld:
De parkeerbalans blijft ongewijzigd.
De districtsraad geeft gunstig advies over het ontwerp van een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Notelaarstraat in het district Hoboken, ter vervanging van het aanvullend reglement, goedgekeurd in de collegezitting van 26 oktober 2018 (jaarnummer 9612).
De De Bruynlaan in de districten Wilrijk en Hoboken:
Het college keurde in zitting van 11 juni 2021 (jaarnummer 4848) de collegiale brief aan Vias institute met betrekking tot de toepassing van vrij rechtsaf/rechtdoor voor fietsers op een aantal onderstaande kruispunten goed.
Ondertussen gaf Vias institute positief advies om dit principe uit te rollen op de voorgestelde kruispunten. Al deze kruispunten werden ondertussen ook besproken op het kabinetsoverleg verkeersveiligheid (5 oktober 2021). Daar werd beslist het nodige in gang te zetten om de toepassing van de verkeersborden B22 en B23 betreffende de vrije rechtsafslag/rechtdoor te implementeren.
Het gaat over volgende kruispunten:
Ondertussen werden ook vanuit de opmaak voor nieuwe verkeerslichtenregelingen binnen de schoot van de verkeerscoördinatiecentrale (VLCC) een aantal kruispunten aangereikt waar de toepassing van het verkeersbord B22 en/of B23 een grote meerwaarde zou betekenen voor fietsers. Ook deze kruispunten werden besproken op het kabinetsoverleg Verkeersveiligheid (5 oktober 2021) met de betrokken stedelijke kabinetten. Daar werd beslist het nodige in gang te zetten om de toepassing van de verkeersborden B22 en B23 betreffende de vrije rechtsafslag/rechtdoor te implementeren. Het betreft onder andere het kruispunt De Bruynlaan/Julius De Geyterstraat.
De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling (afdeling Mobiliteit) stelt voor om in de De Bruynlaan, ter hoogte van de Julius De Geyterstraat, rechtdoor door rood in te voeren.
Een aangepast aanvullend verkeersreglement wordt opgesteld:
De parkeerbalans blijft ongewijzigd.
De districtsraad geeft gunstig advies over het ontwerp van een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de De Bruynlaan in de districten Wilrijk en Hoboken, ter vervanging van het aanvullend reglement, goedgekeurd in het college van 11 januari 2019 (jaarnummer 235).
De Moretusstraat in het district Hoboken:
De districtsraad geeft gunstig advies over het ontwerp van een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Moretusstraat in het district Hoboken, ter vervanging van het aanvullend reglement, goedgekeurd in de collegezitting van 15 november 2019 (jaarnummer 9445).
De districtsraad geeft gunstig advies over het ontwerp van een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Schorrelaan in het district Hoboken, ter vervanging van het aanvullend reglement, goedgekeurd in de gemeenteraad van 24 september 2012 (jaarnummer 952).
Regenboogzebrapaden duiken steeds meer op in het straatbeeld. De kleurrijke oversteekplaatsen geven het duidelijke signaal dat iedereen welkom is in de stad of gemeente, ongeacht seksuele geaardheid of genderidentiteit. Ze moedigen inwoners aan om overal en altijd zichzelf te zijn.
Om die boodschap te versterken wil het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) regenboogzebrapaden aanleggen en onderhouden. Het regenboogzebrapad wordt aangelegd op de uitdrukkelijke vraag van het lokale bestuur, op een gewestweg. AWV staat in voor de kosten van de aanleg en het onderhoud. Dit zou ook de uniformiteit van de regenboogzebrapaden ten goede moeten komen.
Vooruit Hoboken vindt het heel belangrijk dat iedereen in onze gemeente zichzelf kan zijn. We moeten diversiteit vieren. Tot op vandaag heeft ons district nog geen regenboogzebrapad aangelegd. Hoog tijd om daar verandering in te brengen en inwoners het signaal te geven dat ze in onze gemeente zichzelf kunnen zijn.
Daarom vraagt Vooruit Hoboken het districtsbestuur in te gaan op het initiatief van de Vlaamse overheid om één regenboogzebrapad aan te leggen en te onderhouden.
Districtsraadslid Gyuler houdt haar interpellatie en licht de motie (2022_MOT_00020) namens de meerderheidsfracties toe.
Districtsraadslid Van Dyck houdt een tussenkomst.
Districtsschepen De Ranter geeft antwoord op de vragen.
- Het volledige debat is opgenomen en digitaal raadpleegbaar via het stadsarchief.
Het district Hoboken vraagt aan het Vlaams Agentschap Wegen en Verkeer om één regenboogzebrapad aan te leggen op een gewestweg in Hoboken. De kosten van het aanleggen en het onderhouden worden gedragen door het gewest
Districtsraadslid Gyuler licht de motie, gekoppeld aan de interpellatie 2022_IP_00042, namens de meerderheidsfracties toe.
De motie wordt ter stemming voorgelegd en unaniem goedgekeurd.
- Het volledige debat is opgenomen en digitaal raadpleegbaar via het stadsarchief.
In 2020 werd door de Lijn een plan voorgelegd voor een nieuwe organisatie van het openbaar vervoer in Antwerpen. Voor het district Hoboken waren die plannen ingrijpend. Niet alleen zou tram 4 verdwijnen en daarmee ook de rechtstreekse verbinding tussen Hoboken en het stadscentrum (Groenplaats, Grote Markt), ook de busverbinding naar de Leien zou omgeleid worden, zodat overstappen op Zuid noodzakelijk zou worden. De rechtstreekse verbinding met Merksem zou verdwijnen.
In april 2020 werd hier door de districtsraad unaniem een motie goedgekeurd, waarin gepleit werd om bij schepen Kennis aan te dringen op nieuw overleg met de Lijn zodat het bestaande aanbod behouden zou worden, waaronder dus ook tram 4.
Twee jaar later komt de Lijn met een nieuw tramplan. Het plan verschuift verschillende lijnen en opnieuw wordt het traject van tram 4 afgeschaft. Slechts één tram zou vertrekken vanop de Lelieplaats (M4) en via de leien naar Wijnegem rijden. De Hobokenaar die naar het centrum (Groenplaats, Grote Markt) wil, kan een langere reistijd en minder comfort verwachten, want overstappen zal moeten. Tegelijk is er opnieuw voor de mensen in Hoboken geen winst te verwachten (de frequentie van de toekomstige lijn M4 ligt misschien iets hoger dan die van tram 4 nu, maar de overstappen zorgen sowieso voor een langere reistijd /de reizigers die het traject van de huidige tram 2 willen gebruiken, moeten dan weer overstappen aan de Zwaantjes).
De kritiek ten gronde is dat het nieuwe tramplan te weinig ambitie vertoont, ten onrechte teveel snijdt in het bestaande aanbod en te weinig interessant nieuw aanbod schept. Het gebrek aan middelen speelt zeker een rol. Maar blijkbaar is er nog niets definitief beslist. Er komt een nieuwe Vervoerregioraad eind deze maand. Onze vraag is dan ook simpel : met de informatie uit de infosessie van de Lijn op 16/2/2022 ter beschikking, welk standpunt zal de schepen op de nieuwe Vervoerregioraad of bij de bevoegde schepen Kennis namens het Hobokens college en de Hobokense bevolking innemen? Zal het standpunt dat twee jaar geleden ingenomen werd, opnieuw verdedigd worden?
Districtsraadslid Van Dyck houdt haar interpellatie.
Districtsraadsleden Milis en Joye houden een tussenkomst.
Districtsschepen De Ranter geeft antwoord op de vragen.
Districtsraadslid Van Dyck houdt nog een wederwoord.
- Het volledige debat is opgenomen en digitaal raadpleegbaar via het stadsarchief.
De schriftelijke vraag van raadslid Emile Smets aan Kathelijne Toen werd ingediend op 13/01/2022. De antwoordtermijn verstreek op 12/02/2022
Het lid van het college waaraan de vraag werd gesteld, dient de vraag binnen de 30 dagen schriftelijk te beantwoorden. Na het verstrijken van die termijn wordt de onbeantwoorde schriftelijke vraag toegevoegd aan de agenda van de eerstevolgende gemeenteraadszitting. Op deze zitting zal het lid van het college de vraag mondeling beantwoorden.
Artikel 58 van het Basisreglement Bestuurlijke Organisatie regelt de procedure voor het stellen van schriftelijke vragen door raadsleden aan leden van het uitvoerend bestuur.
Districtsburgemeester Toen geeft antwoord op de schriftelijke vraag.
- Het antwoord is opgenomen en digitaal raadpleegbaar via het stadsarchief.