Terug
Gepubliceerd op 27/06/2022

2022_DRME_00043 - District Merksem. Bredabaan (gewest) - Aanpassing aanvullend verkeersreglement. Advies - Goedkeuring

districtsraad Merksem
do 19/05/2022 - 20:00 raadzaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Luc Bungeneers, Voorzitter districtsraad; Sonja De Meyer, districtsschepen; Patrick Van den Bempt, districtsschepen; Jari Frensch, districtsschepen; Dominique Kums, districtsschepen; Karin Staes, districtsraadslid; Philippe Elst, districtsraadslid; David Dogge, districtsraadslid; Jan Dumon, districtsraadslid; Arben Gashi, districtsraadslid; Mostafa Nassali, districtsraadslid; Imelda Lamigan, districtsraadslid; Bavo De Mol, districtsraadslid; Lia Somers, districtsraadslid; Luc Sleeckx, districtsraadslid; Iris Verhoeven, districtsraadslid; Tania Dekesel, districtsraadslid; Dave De Backer, districtsraadslid; Johannes Builaert, districtsraadslid; Sander Rottiers, districtsraadslid; Peter Wellens, districtsraadslid; Peter Platteau, districtsraadslid; Richard Nana Amoako, districtsraadslid; Katia Nauwelaerts, districtssecretaris; Laurence Huybrechts, waarnemend districtssecretaris

Afwezig

Jean-Marie De Kimpe, districtsraadslid; Tristan Faes, districtsraadslid

Secretaris

Laurence Huybrechts, waarnemend districtssecretaris

Voorzitter

Luc Bungeneers, Voorzitter districtsraad
2022_DRME_00043 - District Merksem. Bredabaan (gewest) - Aanpassing aanvullend verkeersreglement. Advies - Goedkeuring 2022_DRME_00043 - District Merksem. Bredabaan (gewest) - Aanpassing aanvullend verkeersreglement. Advies - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Aanleiding en context

De Bredabaan in het district Merksem:

  • is een gewestweg waarvan de verkeerssignalisatie, uitgezonderd het parkeren, geregeld wordt door het Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap;
  • heeft een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer dat goedgekeurd werd door het college op 22 februari 2019 (jaarnummer 1607); 
  • maakt deel uit van het gebied “parkeren met beperkte parkeertijd binnen de Singel en in de 20ste-eeuwse gordel" met het oog op het betalend- en bewonersparkeren en/of het residentieel parkeren met parkeerschijf en bewonerskaart.  

Op 4 mei 2021 werd een aanvraag ingediend om een voorbehouden parkeerplaats voor personen met een handicap in te richten.
De laad- en loszone met venstertijd ter hoogte van huisnummer 395 tot 399 wordt verplaatst naar huisnummer 391 tot 395.
De nieuwe aangelegde parkeerplaatsen buiten het gebouw van de P+R Merksem worden opgenomen in het aanvullend verkeersreglement.
Het aanvullend verkeersreglement wordt ook aangepast aan de huidige toestand in de straat.

Argumentatie

Een aangepast aanvullend verkeersreglement wordt opgesteld: 

  • naar aanleiding van de vraag van handelaars om meer parkeerplaatsen in te richten voor hun klanten, in het gedeelte van de straat waar er enkel laad- en loszones waren, werd de situatie herbekeken en aangepast. Hierdoor wijzigen de artikelen 1 en 2;
  • het parkeerverbod, van maandag tot en met zaterdag, van 9.00 tot 18.00 uur, ter hoogte van huisnummer 395 tot 399 wordt verplaatst naar huisnummer 391 tot 395 (artikel 2). Laden en lossen van het Kruidvat gebeurt nu deels op het fietspad. De nieuwe locatie ligt centraler ten opzichte van de aanwezige winkels;
  • door de aanleg van de P+R Merksem vervalt het stilstand- en parkeerverbod op de vorige aangelegde parking;
  • inrichten van een voorbehouden parkeerplaats voor personen met een handicap ter hoogte van huisnummer 838 (artikel 3).
    Onderzoek heeft uitgewezen dat de aanvrager voldoet aan de voorwaarden;
  • bij de aanleg van de parking buiten het gebouw van de P+R Merksem werden volgende parkeerplaatsen ingericht:
    • twee taxistaanplaatsen (artikel 4);
    • vijf autodeelplaatsen (artikel 5);
    • 15 parkeerplaatsen voor personen met een handicap (artikel 3);
    • vier parkeerplaatsen voor elektrisch laden (artikel 6);
  • de markeringen van de parkeerplaatsen en laad- en loszones die gelegen zijn op het trottoir, worden gereglementeerd (artikel 8).

De parkeerbalans is positief. Bij de aanpassing van de bestaande laad- en loszones naar parkeerplaatsen en de aanleg van de parking buiten het gebouw van de P+R Merksem werd meer parkeercapaciteit gecreëerd. 

Juridische grond

  • Wet van 16 maart 1968 betreffende de politie van het wegverkeer;
  • Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement betreffende de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
  • Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
  • Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Gemeenteraadsbesluit van 16 december 2019 (jaarnummer 760) waarbij de gewijzigde statuten van Mobiliteit en Parkeren Antwerpen AG werden goedgekeurd.
  • Artikel 56 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017
  • Collegebesluit van 24 februari 2017 (jaarnummer 1853) waarin de werkwijze voor het opmaken van de verkeersadviezen voor heraanleg openbaar domein, aanvullende verkeersreglementen en proefopstellingen werden vastgesteld;
  • Ministeriële rondzendbrief van 3 april 2001 betreffende parkeerplaatsen, voorbehouden voor personen met een handicap;
  • Collegebesluit van 19 december 2001 (jaarnummer 13659) met de richtlijnen voor het inrichten van voorbehouden parkeerplaatsen voor personen met een handicap;
  • Ministeriële rondzendbrief van 25 april 2003 betreffende parkeerplaatsen, voorbehouden voor personen met een handicap;
  • Collegebesluit van 6 juli 2007 (jaarnummer 8652) betreffende parkeerplaatsen voorbehouden voor personen met een handicap.

Regelgeving: bevoegdheid

Met de collegebeslissing van 12 mei 2017 (jaarnummer 4464) werden de principes en werkkaders bevestigd, die van toepassing zijn op de districtscolleges en districtsraden voor de uitvoering van hun bevoegdheden. Het college besliste om bij de goedkeuring van een aanvullend verkeersreglement, voorafgaandelijk aan de beslissing, telkens advies te vragen aan het betrokken district.

Algemene financiële opmerkingen

De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling zal de nodige signalisatie zelf plaatsen met materiaal uit eigen voorraad. Er zijn dus geen rechtstreekse financiële gevolgen.

Adviezen

verkeerspolitie, advies van 19 april 2022 Gunstig advies

Beleidsdoelstellingen

9 - Decentralisatie
2MER01 - Trots op een leefbaar, veilig en dynamisch Merksem
2MER0105 - Adviesbevoegdheid
2MER010501 - Adviesbevoegdheden

Besluit

De districtsraad Merksem keurt eenparig het volgende besluit goed.
De districtsraad merksem beslist:

Artikel 1

De districtsraad geeft gunstig advies over het ontwerp van een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Bredabaan in het district Merksem, ter vervanging van het aanvullend reglement, goedgekeurd in het college van 22 februari 2019 (jaarnummer 1607).

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.

Bijlagen

  • 20220404_bijlage avr.pdf
  • 20220406_bredabaan_plan 1.pdf
  • 20220406_bredabaan_plan 2.pdf
  • 20220406_bredabaan_plan 3.pdf
  • 20220406_bredabaan_plan 4.pdf
  • 20220406_bredabaan_plan 5.pdf
  • 20220406_bredabaan_plan 6.pdf
  • 20220406_bredabaan_plan 7.pdf
  • 20220406_bredabaan_plan 8.pdf
  • 20220406_bredabaan_plan 9.pdf
  • 20220406_bredabaan_plan 10.pdf
  • 20220406_bredabaan_plan 11.pdf
  • 20220406_bredabaan_plan 12.pdf
  • 20220406_bredabaan_plan 13.pdf
  • 20220406_bredabaan_plan 14.pdf
  • 20220406_bredabaan_plan 15.pdf
  • 20220406_bredabaan_plan 16.pdf
  • 20220406_bredabaan_plan 17.pdf
  • 20220406_bredabaan_plan 18.pdf
  • 20220406_bredabaan_plan 19.pdf
  • 20220405_P en R_borden buiten gebouw_plan 1.pdf
  • 20220405_P en R_borden buiten gebouw_plan 2.pdf
  • 20220405_P en R_borden buiten gebouw_plan 3.pdf