Terug
Gepubliceerd op 01/06/2023

2022_DRME_00003 - District Merksem. Sint-Bartholomeusstraat - Aanpassing aanvullend verkeersreglement. Advies - Goedkeuring

raadscommissie Merksem
ma 24/01/2022 - 19:30 raadzaal
Behandeld

Samenstelling

Aanwezig

Luc Bungeneers, voorzitter districtscollege en districtsraad; Gilbert Verstraelen, districtsschepen; Sonja De Meyer, districtsschepen; Patrick Van den Bempt, districtsschepen; Jari Frensch, districtsschepen; Karin Staes, districtsraadslid; Philippe Elst, districtsraadslid; David Dogge, districtsraadslid; Jan Dumon, districtsraadslid; Mostafa Nassali, districtsraadslid; Imelda Lamigan, districtsraadslid; Tristan Faes, districtsraadslid; Bavo De Mol, districtsraadslid; Lia Somers, districtsraadslid; Luc Sleeckx, districtsraadslid; Iris Verhoeven, districtsraadslid; Tania Dekesel, districtsraadslid; Dave De Backer, districtsraadslid; Pieter De Cock, districtsraadslid; Johannes Builaert, districtsraadslid; Sander Rottiers, districtsraadslid; Katia Nauwelaerts, districtssecretaris; Laurence Huybrechts, waarnemend districtssecretaris

Afwezig

Jean-Marie De Kimpe, districtsraadslid; Arben Gashi, districtsraadslid; Dominique Kums, districtsraadslid; Peter Wellens, districtsraadslid

Secretaris

Katia Nauwelaerts, districtssecretaris
2022_DRME_00003 - District Merksem. Sint-Bartholomeusstraat - Aanpassing aanvullend verkeersreglement. Advies - Goedkeuring 2022_DRME_00003 - District Merksem. Sint-Bartholomeusstraat - Aanpassing aanvullend verkeersreglement. Advies - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

De Sint-Bartholomeusstraat in het district Merksem:
  • behoort tot het beheer van de stad Antwerpen;
  • heeft een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer dat goedgekeurd werd door het college op 29 oktober 2021 (jaarnummer 8738);
  • maakt deel uit van een goedgekeurde zone 30, gekend als "Kern Merksem";
  • maakt deel uit van het gebied “parkeren met beperkte parkeertijd binnen de Singel en in de 20ste-eeuwse gordel" met het oog op het betalend- en bewonersparkeren en/of het residentieel parkeren met parkeerschijf en bewonerskaart;
  • maakt deel uit van de proefopstelling waarbij een parkeervak voorbehouden wordt voor elektrische wagens, goedgekeurd door het college op 2 maart 2018 (jaarnummer 1940).
Het college keurde op 3 mei 2019 (jaarnummer 3805) de proefopstelling 'inrichten laad-en loszone' voor de Sint-Bartholomeusstraat goed. Deze opstelling werd gunstig geëvalueerd door de verkeerspolitie op 13 november 2019 en 19 oktober 2021. Tijdens het districtsoverleg van 31 augustus 2021 werd voorgesteld om de proefopstelling te bestendigen, mits verlenging van de bestaande afmeting van de laad- en loszone. De leveringen gebeuren met grotere vrachtwagens en de bestaande ruimte bleek te klein.

Juridische grond

  • Wet van 16 maart 1968 betreffende de politie van het wegverkeer;
  • Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement betreffende de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
  • Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
  • Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Gemeenteraadsbesluit van 16 december 2019 (jaarnummer 760) waarbij de gewijzigde statuten van Mobiliteit en Parkeren Antwerpen AG werden goedgekeurd.
  • Artikel 56 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017;
  • Collegebesluit van 24 februari 2017 (jaarnummer 1853) waarin de werkwijze voor het opmaken van de verkeersadviezen voor heraanleg openbaar domein, aanvullende verkeersreglementen en proefopstellingen werden vastgesteld.

Regelgeving: bevoegdheid

Met de collegebeslissing van 12 mei 2017 (jaarnummer 4464) werden de principes en werkkaders bevestigd, die van toepassing zijn op de districtscolleges en districtsraden voor de uitvoering van hun bevoegdheden. Het college besliste om bij de goedkeuring van een aanvullend verkeersreglement, voorafgaandelijk aan de beslissing, telkens advies te vragen aan het betrokken district.

Argumentatie

Een aangepast aanvullend verkeersreglement wordt opgesteld: 
  • het parkeerverbod, van maandag tot en met zaterdag, van 7.00 uur tot 11.00 uur, langs de even zijde, van voorbij de inrit van huisnummer 36 tot voor de inrit van huisnummer 22 wordt gereglementeerd (artikel 6).
De parkeerbalans neemt  af met twee parkeerplaatsen op alle dagen van 7.00 uur tot 11.00 uur, behalve op zondag. Deze laad- en loszone wordt ingericht voor een handelszaak met ingang via de voetgangerszone, gelegen tussen de Sint-Bartholomeusstraat en de Bredabaan. Het is niet veilig om deze locatie op regelmatige basis te gebruiken om te laden en te lossen. De toegang via de Sint-Bartholomeusstraat is hiervoor meer geschikt.

Algemene financiële opmerkingen

De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling zal de nodige signalisatie zelf plaatsen met materiaal uit eigen voorraad. Er zijn dus geen rechtstreekse financiële gevolgen.

Adviezen

Verkeerspolitie, advies van 19 oktober 2021 Gunstig advies

Beleidsdoelstellingen

9 - Decentralisatie
2MER01 - Trots op een leefbaar, veilig en dynamisch Merksem
2MER0105 - Adviesbevoegdheid
2MER010501 - Adviesbevoegdheden

Besluit

Artikel 1

De districtsraad geeft gunstig advies over het ontwerp van een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Sint-Bartholomeusstraat in het district Merksem, ter vervanging van het aanvullend reglement, goedgekeurd in het college van 29 oktober 2021 (jaarnummer 8738).

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.

Bijlagen