Het Haventracé maakt, samen met de Oosterweelverbinding, de herinrichting en overkapping van de R1 en het nastreven van een model split 50/50, deel uit van het Toekomstverbond, afgesloten op 15 maart 2017 tussen de Vlaamse overheid, de stad Antwerpen, het Havenbedrijf Antwerpen en de burgerbewegingen stRaten-generaal, Ademloos en Ringland, met als doel een bereikbare en leefbare Antwerpse Regio.
Op 11 december 2020 keurde de Vlaamse Regering de startbeslissing goed voor de verdere aanpak van het Haventracé Oost. Het onderzoek, overleg en besluitvorming over de realisatie van het Haventracé Oost gaat vanaf de startbeslissing verder als het complex project 'Oostelijke Verbinding'.
Dit complex project wordt in de eerste plaats gevormd door de infrastructurele opgave voor het oostelijk traject van het Haventracé. Deze opgave interfereert ruimtelijk met een aantal toekomstige infrastructuurprojecten voor duurzame transportmodi (de tweede spoortoegang tot de haven van Antwerpen, de leidingstraat Antwerpen-Geleen en hoogwaardige openbaarvervoersassen, zoals deze langsheen de E313). Het complex project 'Oostelijke Verbinding' wil inzetten op het verbeteren van de omgevingskwaliteit en ook doelstellingen inzake het klimaatbeleid zullen geïntegreerd worden. In de onderzoeksfase van het complex project moet dit verder afgestemd worden.
De ambitiefase voor het complex project 'Oostelijke Verbinding' was bedoeld om ontbrekende informatie bij stakeholders te verzamelen en hen te informeren. Al de ambities moesten gekend zijn vooraleer een alternatievenonderzoeksnota op te maken. Het doel van deze onderzoeksnota is om de beste oplossingen te filteren uit een brede waaier van mogelijkheden en alternatieven.
Sinds begin juli 2022 gaat het complex project Oostelijke Verbinding verder onder de naam 'De Nieuwe Rand'.
Na veel voorbereidend werk ligt vandaag een alternatievenonderzoeksnota klaar. Daarin wordt beschreven welke oplossingen er zijn voor eventuele nieuwe of aangepaste wegen in de regio, welke ambities ‘De Nieuwe Rand’ wil realiseren, wat er onderzocht moet worden en hoe dat zal gebeuren. Dialoog met alle betrokkenen staat centraal in dit project. Daarom wordt ook feedback op de alternatievenonderzoeksnota tegen ten laatste 15 oktober gevraagd aan de betrokken gemeenten en districten. De inspraakperiode voor adviesinstanties loopt in totaal 45 dagen: van 1 september tot en met 15 oktober. Van 12 september tot en met 11 oktober krijgt de brede bevolking tijdens een publieke raadpleging ook de kans om feedback te geven op de alternatievenonderzoeksnota. De alternatievenonderzoeksnota kan vanaf 12 september nagelezen worden op www.denieuwerand.be of in de gemeente- en districtshuizen van Berendrecht-Zandvliet-Lillo, Ekeren, Merksem, Deurne, Borgerhout, Antwerpen, Stabroek, Kapellen, Brasschaat, Schoten, Schilde, Wijnegem, Zandhoven, Ranst, Wommelgem, Kalmthout, Wuustwezel en Brecht.
Artikel 138 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 bepaalt dat de districtsraad een algemene adviesbevoegdheid heeft voor alle aangelegenheden die betrekking hebben op het district.
De districtsraad geeft gunstig advies over de alternatievenonderzoeksnota complex project De Nieuwe Rand en adviseert bijkomend: