Terug
Gepubliceerd op 23/02/2022

Notulen  districtsraad Berendrecht Zandvliet Lillo

ma 24/01/2022 - 20:00 districtshuis Berendrecht-Zandvliet-Lillo

Samenstelling

Aanwezig

Raf Crynen, voorzitter districtsraad; Karel Hendrickx, districtsraadslid; Rudi Sempels, districtsschepen; Zander Vliegen, districtsraadslid; An Van Uffelen, districtsraadslid; Carl Geeraerts, districtsburgemeester; Marc Maes, districtsraadslid; Steve Van Broeckhoven, districtsraadslid; Carina Stark, districtsraadslid; Robin De Winter, districtsraadslid; Sandra Suykerbuyk, districtsschepen; Pascale De Langhe, districtsschepen; Bart Goris, districtsraadslid; Veronique Clabost, districtsraadslid; Annick Kersten, districtsraadslid; An De Visscher, districtssecretaris

Afwezig

Liesbeth Sleymer, plaatsvervangend districtssecretaris

Secretaris

An De Visscher, districtssecretaris

Voorzitter

Raf Crynen, voorzitter districtsraad

Agendapunten

1.

2022_DRBZL_00001 - Districtsraad - Notulen districtsraad 20 december 2021 - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Raf Crynen, voorzitter districtsraad; Karel Hendrickx, districtsraadslid; Rudi Sempels, districtsschepen; Zander Vliegen, districtsraadslid; An Van Uffelen, districtsraadslid; Carl Geeraerts, districtsburgemeester; Marc Maes, districtsraadslid; Steve Van Broeckhoven, districtsraadslid; Carina Stark, districtsraadslid; Robin De Winter, districtsraadslid; Sandra Suykerbuyk, districtsschepen; Pascale De Langhe, districtsschepen; Bart Goris, districtsraadslid; Veronique Clabost, districtsraadslid; Annick Kersten, districtsraadslid; An De Visscher, districtssecretaris
Afwezig
Liesbeth Sleymer, plaatsvervangend districtssecretaris
Secretaris
An De Visscher, districtssecretaris
Voorzitter
Raf Crynen, voorzitter districtsraad
1.

2022_DRBZL_00001 - Districtsraad - Notulen districtsraad 20 december 2021 - Goedkeuring

2022_DRBZL_00001 - Districtsraad - Notulen districtsraad 20 december 2021 - Goedkeuring

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

Artikelen 32, 132 en 277 van het Decreet lokaal bestuur belasten de districtssecretaris met het opstellen en bewaren van de notulen.

Argumentatie

De notulen vermelden in chronologische volgorde alle besproken onderwerpen en het gevolg dat eraan werd gegeven. Zij vermelden duidelijk alle genomen beslissingen. De originelen van de notulen van de districtsraad worden, na goedkeuring, door de voorzitter van de districtsraad en de districtssecretaris ondertekend.

Juridische grond

Artikel 278 van het Decreet lokaal bestuur stelt dat de notulen alle besproken onderwerpen, alsook het gevolg dat werd gegeven aan de punten waarover de gemeenteraad geen beslissing heeft genomen, vermelden in chronologische volgorde.

Aanleiding en context

De districtsraad vergaderde op 20 december 2021.

Besluit

De districtsraad Berendrecht Zandvliet Lillo keurt eenparig het volgende besluit goed.
De districtsraad berendrecht zandvliet lillo beslist:

Artikel 1

De districtsraad keurt de notulen van 20 december 2021 goed.

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.
2.

2022_DRBZL_00002 - Adviesraden en inspraak - Verslagen - Kennisneming

Kennis genomen

Samenstelling

Aanwezig
Raf Crynen, voorzitter districtsraad; Karel Hendrickx, districtsraadslid; Rudi Sempels, districtsschepen; Zander Vliegen, districtsraadslid; An Van Uffelen, districtsraadslid; Carl Geeraerts, districtsburgemeester; Marc Maes, districtsraadslid; Steve Van Broeckhoven, districtsraadslid; Carina Stark, districtsraadslid; Robin De Winter, districtsraadslid; Sandra Suykerbuyk, districtsschepen; Pascale De Langhe, districtsschepen; Bart Goris, districtsraadslid; Veronique Clabost, districtsraadslid; Annick Kersten, districtsraadslid; An De Visscher, districtssecretaris
Afwezig
Liesbeth Sleymer, plaatsvervangend districtssecretaris
Secretaris
An De Visscher, districtssecretaris
Voorzitter
Raf Crynen, voorzitter districtsraad
2.

2022_DRBZL_00002 - Adviesraden en inspraak - Verslagen - Kennisneming

2022_DRBZL_00002 - Adviesraden en inspraak - Verslagen - Kennisneming

Motivering

Argumentatie
Zoals bepaald door het Decreet lokaal bestuur (zie 'juridische grond') worden de verslagen van de adviesraden ter kennisneming voorgelegd aan het districtscollege en de districtsraad.
Juridische grond
Artikel 304 van het Decreet lokaal bestuur bepaalt dat de gemeenteraad kan overgaan tot organisatie van raden en overlegstructuren die tot opdracht hebben op regelmatige en systematische wijze het gemeentebestuur te adviseren. De verslagen en einddocumenten van deze overlegstructuren worden meegedeeld aan de gemeenteraad.

Artikel 135 van het Decreet lokaal bestuur bepaalt dat dit artikel ook van toepassing is op de districtsraden.
Aanleiding en context
Om de advisering vlot te laten verlopen keurde de gemeenteraad op 16 december 2013 (jaarnummer 828) de vernieuwde aanpak van inspraak, advies en medebeheer adviesorganen cultuur, sport, jeugd en senioren goed.

 

Op 15 december 2021 vond er een vergadering plaats van de jeugdadviesraad van het district Berendrecht-Zandvliet-Lillo.

Besluit

De districtsraad Berendrecht Zandvliet Lillo neemt kennis van het volgende besluit.
De districtsraad berendrecht zandvliet lillo beslist:

Artikel 1

De districtsraad neemt kennis van het verslag van de volgende districtsadviesraden:

Districtsadviesraad Datum vergadering
Jeugdraad15 december 2021

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.
3.

2022_DRBZL_00003 - Vervoerregioraad - Verslag - Kennisneming

Kennis genomen

Samenstelling

Aanwezig
Raf Crynen, voorzitter districtsraad; Karel Hendrickx, districtsraadslid; Rudi Sempels, districtsschepen; Zander Vliegen, districtsraadslid; An Van Uffelen, districtsraadslid; Carl Geeraerts, districtsburgemeester; Marc Maes, districtsraadslid; Steve Van Broeckhoven, districtsraadslid; Carina Stark, districtsraadslid; Robin De Winter, districtsraadslid; Sandra Suykerbuyk, districtsschepen; Pascale De Langhe, districtsschepen; Bart Goris, districtsraadslid; Veronique Clabost, districtsraadslid; Annick Kersten, districtsraadslid; An De Visscher, districtssecretaris
Afwezig
Liesbeth Sleymer, plaatsvervangend districtssecretaris
Secretaris
An De Visscher, districtssecretaris
Voorzitter
Raf Crynen, voorzitter districtsraad
3.

2022_DRBZL_00003 - Vervoerregioraad - Verslag - Kennisneming

2022_DRBZL_00003 - Vervoerregioraad - Verslag - Kennisneming

Motivering

Argumentatie

De verslagen van de Vervoerregioraad Antwerpen worden ter kennisneming voorgelegd aan de leden van de districtsraad.

Aanleiding en context

Het district Berendrecht-Zandvliet-Lillo maakt deel uit van de Vervoerregioraad Antwerpen en is vertegenwoordigd in de Vervoerregioraad.

Op 25 mei 2021 vergaderde de Vervoerregioraad Antwerpen.

Beleidsdoelstellingen

9 - Decentralisatie
2BZL01 - Een warme polder voor iedereen
2BZL0105 - Constructief samenwerken
2BZL010501 - Mobiliteit & verkeer

Besluit

De districtsraad Berendrecht Zandvliet Lillo neemt kennis van het volgende besluit.
De districtsraad berendrecht zandvliet lillo beslist:

Artikel 1

De districtsraad neemt kennis van het verslag van de Vervoerregioraad Antwerpen van 25 mei 2021.

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.
4.

2022_DRBZL_00004 - Districtsraad - Notulen districtscollege - Kennisneming

Kennis genomen

Samenstelling

Aanwezig
Raf Crynen, voorzitter districtsraad; Karel Hendrickx, districtsraadslid; Rudi Sempels, districtsschepen; Zander Vliegen, districtsraadslid; An Van Uffelen, districtsraadslid; Carl Geeraerts, districtsburgemeester; Marc Maes, districtsraadslid; Steve Van Broeckhoven, districtsraadslid; Carina Stark, districtsraadslid; Robin De Winter, districtsraadslid; Sandra Suykerbuyk, districtsschepen; Pascale De Langhe, districtsschepen; Bart Goris, districtsraadslid; Veronique Clabost, districtsraadslid; Annick Kersten, districtsraadslid; An De Visscher, districtssecretaris
Afwezig
Liesbeth Sleymer, plaatsvervangend districtssecretaris
Secretaris
An De Visscher, districtssecretaris
Voorzitter
Raf Crynen, voorzitter districtsraad
4.

2022_DRBZL_00004 - Districtsraad - Notulen districtscollege - Kennisneming

2022_DRBZL_00004 - Districtsraad - Notulen districtscollege - Kennisneming

Motivering

Argumentatie

De notulen vermelden in chronologische volgorde alle besproken onderwerpen en het gevolg dat eraan werd gegeven. Zij vermelden duidelijk alle genomen beslissingen. De goedgekeurde notulen worden ter kennisneming voorgelegd aan de districtsraad.

Juridische grond

Artikelen 132 en 277 van het Decreet lokaal bestuur belasten de districtssecretaris met het opstellen en bewaren van de notulen van het districtscollege.

Artikelen 50 en 129 van het Decreet lokaal bestuur bepalen dat de notulen worden goedgekeurd op de eerstvolgende vergadering van het districtscollege. De originelen van de notulen van het districtscollege worden, na goedkeuring, door de voorzitter van het districtscollege ondertekend. De goedgekeurde notulen worden onverwijld bezorgd aan de districtsraad.

Aanleiding en context

In zitting van 13 december 2021 (jaarnummer 250) keurde het districtscollege de notulen van de zitting van 6 december 2021 goed.

In zitting van 20 december 2021 (jaarnummer 256) keurde het districtscollege de notulen van de zitting van 13 december 2021 goed.

In de zitting van 10 januari 2022 (jaarnummer 1) keurde het districtscollege de notulen van de zitting van 20 december 2021 goed.

Besluit

De districtsraad Berendrecht Zandvliet Lillo neemt kennis van het volgende besluit.
De districtsraad berendrecht zandvliet lillo beslist:

Artikel 1

De districtsraad neemt kennis van de notulen van de districtscolleges van 6, 13 en 20 december 2021.

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.
5.

2022_MV_00003 - Mondelinge vraag van raadslid Bart Goris: Eindevaluatie WinterWonderWeken

Behandeld

Samenstelling

Aanwezig
Raf Crynen, voorzitter districtsraad; Karel Hendrickx, districtsraadslid; Rudi Sempels, districtsschepen; Zander Vliegen, districtsraadslid; An Van Uffelen, districtsraadslid; Carl Geeraerts, districtsburgemeester; Marc Maes, districtsraadslid; Steve Van Broeckhoven, districtsraadslid; Carina Stark, districtsraadslid; Robin De Winter, districtsraadslid; Sandra Suykerbuyk, districtsschepen; Pascale De Langhe, districtsschepen; Bart Goris, districtsraadslid; Veronique Clabost, districtsraadslid; Annick Kersten, districtsraadslid; An De Visscher, districtssecretaris
Afwezig
Liesbeth Sleymer, plaatsvervangend districtssecretaris
Secretaris
An De Visscher, districtssecretaris
Voorzitter
Raf Crynen, voorzitter districtsraad
5.

2022_MV_00003 - Mondelinge vraag van raadslid Bart Goris: Eindevaluatie WinterWonderWeken

2022_MV_00003 - Mondelinge vraag van raadslid Bart Goris: Eindevaluatie WinterWonderWeken
Indiener(s)
Bart Goris
Gericht aan
Carl Geeraerts, Rudi Sempels, Sandra Suykerbuyk
Tijdstip van indienen
do 20/01/2022 - 11:38
Toelichting

Beste college,

 

Vanuit onze fractie willen we jullie allereerst bedanken voor het organiseren van de WinterWonderWeken in ons district.
 De kraampjes, de schaatspiste en de mogelijkheid om in eigen dorp een wintermarkt te bezoeken, maakten de winterperiode in eigen district extra gezellig.

In onze fractie hoorden we van vele bezoekers positieve stemmen over dit initiatief. Ook de meeste deelnemende verenigingen hebben dit als een positieve activiteit ervaren.

Kleine kanttekening die we hierbij willen noteren is dat onze lokale horeca hier niet zozeer de vruchten van heeft kunnen plukken.

 

We zijn dan ook erg benieuwd om jullie (eind)evaluatie over dit evenement te vernemen:

  • Aantal bezoekers
  • Aantal schaatsers
  • Hoe groot was het bereik van jongeren dmv de gratis schaatsbeurt?
  • Welke verenigingen hebben kraampjes uitgebaat, hebben zij de mogelijkheid gehad hun ervaringen met jullie te delen en wat was deze feedback?
  • Hoe groot was de opbrengst voor de uitbaters van de schaatspiste en het drankenkraam?
  • Bijkomend zijn we geïnteresseerd in de financiële eindafrekening van dit initiatief voor ons district.

 

Afhankelijk van deze eindafrekening en rekening houdend met de werkpunten uit de eindevaluatie, zijn wij alvast vanuit onze fractie vragende partij voor een (twee)jaarlijkse herhaling van dit fijne initiatief.

 Alvast bedankt voor jullie antwoord. 

Mvg

Bart Goris

PRO2040

Bespreking
Antwoord

Antwoord Carl Geeraerts, districtsburgemeester

Het doet ons plezier dat onze inwoners van dit evenement hebben genoten. We zijn ook trots dat we dit hebben kunnen realiseren, want het is niet zonder slag of stoot gegaan. Het federale Overlegcomité nam twee weken voor het evenement nog nieuwe corona-maatregelen die van toepassing waren op het evenement. Het was oorspronkelijk bv. de bedoeling om het evenement te organiseren op de Botermarkt zonder hekwerk, maar we hebben dus last-minute nog extra inspanningen moeten doen. Wij wilden het evenement zeker laten doorgaan en we hebben bijkomende maatregelen getroffen zoals het voorzien van hekwerk rondom de Botermarkt.

Wat de evaluatie betreft: een overleg hierover met organisator van het evenement is later deze week gepland. Intern werd één en ander al doorgesproken, maar dit moet verder gefinaliseerd worden.

Wat de bezoekersaantallen betreft kan ik al meegeven dat er ongeveer 7.500 bezoekers aanwezig geweest zijn op het evenement en er werden zo’n 2.350 tickets verkocht.

Buiten de ticketverkoop hadden we voorzien dat tijdens de eerste week van het evenement scholen uit het district zouden kunnen komen schaatsen, om zo al deze kinderen de kans te geven om te komen schaatsen. Dit school-schaatsen viel weg (door de sluiting van de scholen in de week voor de kerstvakantie ), waardoor we beslisten om via de scholen een gratis ticket te bezorgen aan elk kind. Ik denk dat we deze kinderen zeker hebben bereikt – ook op minder drukken momenten, als het regende,… er werd altijd geschaatst.

Wat de verenigingen betreft, ik kan een oplijsting laten bezorgen welke verenigingen een kraampje hebben uitgebaat. De kraampjes hebben we gratis ter beschikking gesteld van de verenigingen, terwijl op andere plaatsen dergelijke kraampjes verhuurd worden. De kraampjes waren niet altijd volledig ingevuld door de verenigingen, maar in de toekomst zal er waarschijnlijk meer invulling zijn, dankzij het succes van deze editie. De verenigingen hebben dus geen kosten gehad voor de kraampjes en de inkomsten zullen minder of meer zijn naargelang de vereniging.

Op uw vraag hoe groot de opbrengst voor de uitbater van de schaatspiste en de drankenkraam was, moet ik het antwoord schuldig blijven. Wij zijn in zee gegaan met een organisator: zij organiseren en wij betalen een vaste prijs. De exploitatie is verder voor rekening van de organisator, ook de risico’s. Of ze veel of weinig verdiend hebben, dat weten we niet.

De kosten die we voorzien hadden, zijn iets opgelopen. We hebben een generator moeten huren omdat de elektriciteitskast op de Botermarkt niet bleek te voldoen, maar in de toekomst wordt een nieuwe kast voorzien op de Botermarkt die voor dit en andere evenementen gebruikt kan worden. Een aantal andere kosten, zo’n 4.000 euro voor bijkomende activiteiten, werd gefinancierd vanuit de werking van het Vrijetijdscentrum.
Ik schat dat uiteindelijk 25 à 30.000 euro werd uitgegeven voor dit evenement van 3 weken.

We hebben voor dit jaar geen budget ingeschreven, maar omwille van het succes gaan we bekijken wat er mogelijk is om het evenement opnieuw te organiseren.


Wederwoord raadslid Bart Goris

Is er een zicht op het aantal gratis beurten?

Wanneer zouden we de definitieve evaluatie kunnen verwachten?


Antwoord Carl Geeraerts, districtsburgemeester

De juiste aantallen moeten we nog ontvangen. In ons district zijn er rond de 700 leerlingen in de lagere scholen. Die hebben allemaal een ticket gekregen. Bijkomend werden een aantal tickets uitgedeeld aan kinderen die niet in ons district schoollopen.

Tegen de volgende districtsraad mag u de definitieve evaluatie verwachten.

di 25/01/2022 - 11:22
6.

2022_MV_00002 - Mondelinge vraag van raadslid Bart Goris: Opvolging Fietsstraat Armenstraatje

Behandeld

Samenstelling

Aanwezig
Raf Crynen, voorzitter districtsraad; Karel Hendrickx, districtsraadslid; Rudi Sempels, districtsschepen; Zander Vliegen, districtsraadslid; An Van Uffelen, districtsraadslid; Carl Geeraerts, districtsburgemeester; Marc Maes, districtsraadslid; Steve Van Broeckhoven, districtsraadslid; Carina Stark, districtsraadslid; Robin De Winter, districtsraadslid; Sandra Suykerbuyk, districtsschepen; Pascale De Langhe, districtsschepen; Bart Goris, districtsraadslid; Veronique Clabost, districtsraadslid; Annick Kersten, districtsraadslid; An De Visscher, districtssecretaris
Afwezig
Liesbeth Sleymer, plaatsvervangend districtssecretaris
Secretaris
An De Visscher, districtssecretaris
Voorzitter
Raf Crynen, voorzitter districtsraad
6.

2022_MV_00002 - Mondelinge vraag van raadslid Bart Goris: Opvolging Fietsstraat Armenstraatje

2022_MV_00002 - Mondelinge vraag van raadslid Bart Goris: Opvolging Fietsstraat Armenstraatje
Gekoppelde initiatiefrechten
Indiener(s)
Bart Goris
Gericht aan
Rudi Sempels
Tijdstip van indienen
do 20/01/2022 - 11:09
Toelichting

Beste schepen Sempels, 

 

Op 29/03/2021 dienden we vanuit onze fractie een motie in om het Armenstraatje in te richten als eerste fietsstraat in ons district. Één van de hoofdargumenten voor deze locatie waren de aanwezigheid van verschillende vrijetijdslocaties in deze straat, waar onze jeugd veilig met de fiets dienen te geraken. De opening van het jeugdhuis daar, vergroot de aanwezigheid van fietsende jeugd aanzienlijk.
 Deze motie werd zoals u weet met grote meerderheid aanvaard door de volledige districtsraad.

 

In november vroegen we tijdens districtsraad een update over deze aanleg, naar aanleiding van het verslag Beleidsoverleg Openbaar Domein. In navolging van deze vraag kregen we de criteria doorgestuurd die de dienst mobiliteit en stad Antwerpen gebruiken om de beslissing te staven voor de selectie van toekomstige Fietsstraten. Zoals u ons in november bevestigde, was hun eerste advies over deze locatie in het Armenstraatje niet positief.

 

Wanneer we zelf de verschillende criteria uit het afwegingskader van het Fietsberaad overlopen, zien we hier echter geen blokkerende redenen in om niet over te gaan tot de inrichting van een fietsstraat. Onze argumenten voor deze locatie blijven immers opwegen:

- het engagement in het bestuursakkoord om van ons district een bereikbaar en veilig district te maken (artikel 2.10)

- de opening van het jeugdhuis in het Armenstraatje

- het Armenstraatje dat deel uitmaakt van het BAM-fietspad, de F12-fietssnelweg en het fietsknooppuntennetwerk

- dat de (verkeers)veiligheid van en voor onze jeugd dient te primeren

 

Aangezien de dienst Mobiliteit een adviserende functie heeft, luidt onze vraag dan ook of het districtscollege wél door zal gaan met de inrichting van de fietsstraat en dus gehoor geeft aan de goedgekeurde motie van 29/03/2021?

 

Alvast bedankt!

Mvg

Bart Goris

PRO2040

Bespreking
Antwoord

Antwoord Rudi Sempels, districtsschepen

Als district hebben we niet zomaar te beslissen dat er een fietsstraat komt: we moeten daarvoor advies inwinnen.

De dienst Mobiliteit heeft negatief geadviseerd, wat niet zo eenvoudig te weerleggen is. Daarbij komt dat de beheerder van de Fietsostrade F12 van mening is dat het Armenstraatje voldoende is uitgerust waardoor we niet op provinciale subsidies kunnen rekenen.

Maar we schrijven niks voorbarig af. Collega Suykerbuyk neemt deel aan overleg over fietspadenbeleid en zij zal daar de materie opnemen in de hoop dat de provincie gunstiger gestemd raakt.

Om intussen geen tijd te verliezen heb ik gevraagd aan de dienst Mobiliteit om te onderzoeken of er in het district andere straten zijn die in aanmerking komen om fietsvriendelijker in te richten of een fietsstraat van te maken. We kijken daarbij in eerste instantie naar schoolomgevingen.

 

Wederwoord raadslid Bart Goris

Is het mogelijk om de argumentatie van de provincie te horen als ze stellen dat het Armenstraatje reeds voldoende is ingericht voor fietsers?

Vorige keer hebben wij ook de suggestie gedaan om te kijken naar de Molenlei in Merksem als gelijkaardige straat die recent wél werd ingericht als fietsstraat.

 

Aanvullend antwoord Sandra Suykerbuyk, districtsschepen

Het heeft natuurlijk ook met subsidies te maken en het fietssubsidiebudget is voor heel de provincie Antwerpen niet zo groot. We moeten dus keuzes maken en daaraan vasthouden.


Wederwoord raadslid Bart Goris

De inrichting van een fietsstraat is niet de duurste ingreep, vandaar ons voorstel. Het leven van een kind weegt daar nooit tegen op.

di 25/01/2022 - 11:23
7.

2022_MV_00004 - Mondelinge vraag van raadslid Marc Maes: Conceptnota Strategisch Ruimteplan Antwerpen

Behandeld

Samenstelling

Aanwezig
Raf Crynen, voorzitter districtsraad; Karel Hendrickx, districtsraadslid; Rudi Sempels, districtsschepen; Zander Vliegen, districtsraadslid; An Van Uffelen, districtsraadslid; Carl Geeraerts, districtsburgemeester; Marc Maes, districtsraadslid; Steve Van Broeckhoven, districtsraadslid; Carina Stark, districtsraadslid; Robin De Winter, districtsraadslid; Sandra Suykerbuyk, districtsschepen; Pascale De Langhe, districtsschepen; Bart Goris, districtsraadslid; Veronique Clabost, districtsraadslid; Annick Kersten, districtsraadslid; An De Visscher, districtssecretaris
Afwezig
Liesbeth Sleymer, plaatsvervangend districtssecretaris
Secretaris
An De Visscher, districtssecretaris
Voorzitter
Raf Crynen, voorzitter districtsraad
7.

2022_MV_00004 - Mondelinge vraag van raadslid Marc Maes: Conceptnota Strategisch Ruimteplan Antwerpen

2022_MV_00004 - Mondelinge vraag van raadslid Marc Maes: Conceptnota Strategisch Ruimteplan Antwerpen
Indiener(s)
Marc Maes
Gericht aan
Carl Geeraerts
Tijdstip van indienen
za 22/01/2022 - 14:23
Toelichting

Geachte, Carl

 

Op 14 januari keurde het stadscollege de conceptnota voor het Strategisch Ruimteplan Antwerpen goed, de basis voor strategische visie op de Antwerpse Stadsontwikkeling voor de komende decennia.

De nota zet in op zeven deelgebieden, waaronder ook ons district.

Naast de vermelding van het project Landschapskamers (het RUP Dorpsversterking, dit zijn de huidige open ruimten tussen de woningen, waar enkel gebouwd mag worden op voorwaarde dat er nieuwe woonvormen komen met een zekere mate van collectiviteit en dat het kamerlandschap versterkt wordt) geeft de conceptnota “Ruimte geven aan de stad van morgen” ook een aantal suggesties om de beschikbare ruimte ‘selectief te verdichten’.

 

Het gaat dan om de mogelijkheid om “hier en daar hoger te bouwen, in combinatie met de omvorming van de straat van circulatieruimte tot aangename verblijfs- en ontmoetingsruimte.  Parkeren kan geclusterd worden om meer ruimte te maken voor groen en water. Verdichting moet hier altijd tegelijk het groenblauwe landschap versterken door voldoende trage doorsteken en doorzichten te voorzien.”

In de conceptnota Strategisch Ruimteplan Antwerpen wordt de Structuurschets niet vermeld.

Graag zou ik willen vernemen 

  • of er wel degelijk rekening gehouden wordt met de opgemaakte Structuurschets voor Zandvliet en Berendrecht en de daarin opgenomen bepalingen
  • blijven de bepalingen voor de bestaande RUP’s in het district van kracht?
  • Wordt ons district in de stuurgroep vertegenwoordigd?

 

Bespreking
Antwoord

Antwoord Carl Geeraerts, districtsburgemeester

Mijn bondig antwoord op de 3 vragen:


1. Structuurschets

Een Ruimteplan heft geen bestaande structuurschetsen op. De Structuurschets werd samen met andere goedgekeurde plannen meegegeven aan het ontwerpteam. Hiermee zal rekening worden gehouden bij de verdere uitwerking van het Strategisch Ruimteplan Antwerpen. Maar gezien de Structuurschets geen verordenend plan is (zoals een BPA of RUP het wel is), is het mogelijk dat er voortschrijdende inzichten in het Strategisch Ruimteplan Antwerpen zullen opgenomen worden. 


2. Bestaande RUP's

Het in opmaak zijnde Ruimteplan heft geen bestaande RUP’s op. Deze blijven van kracht en kunnen bijvoorbeeld op basis van een nieuw RUP aangepast worden. Na de goedkeuring van het Ruimteplan, zal de inhoud van nieuwe RUP’s afgestemd moeten zijn op het nieuwe Ruimteplan. 

 

3. Aanwezigheid districten in stuurgroep

De districten zitten inderdaad niet in de stuurgroep. In de stuurgroep zitten de vertegenwoordigers van de schepenen en de bedrijfsdirecteurs.

Voor de districten is het volgende gepland:

  • Een digitaal infomoment voor alle districtscolleges en districtsraden op 15 februari. Dat infomoment geeft inzicht in de concept- en kennisgevingsnota. Beide nota’s liggen vanaf 14 februari tot en met 14 april ter inzage voor het brede publiek. In dezelfde periode wordt advies gevraagd aan verschillende instanties waaronder de districten.
  • In het voorjaar worden een drietal infomarkten georganiseerd voor de districten. Die infomarkten dienen om de lokale en specifieke kennis in beeld te brengen. De dienst communicatie neemt hiervoor nog contact op met de districten.

 

Wederwoord raadslid Marc Maes

Wordt die 15de februari dan georganiseerd als een extra raadscommissie of hoe wordt dat ingepland?

 

Antwoord Carl Geeraerts, districtsburgemeester

De uitnodigingen moeten nog worden verstuurd. Het infomoment is voorzien voor alle districten.

 

Wederwoord raadslid Marc Maes

Er wordt gesproken over voortschrijdend inzicht. Ik wil vragen dat de nodige waakzaamheid aan de dag gelegd wordt zodat het Strategisch Ruimteplan Antwerpen niet gebruikt zou worden om bestaande situaties en mistoestanden te regulariseren.

di 25/01/2022 - 11:24
8.

2022_MV_00005 - Mondelinge vraag van raadslid Karel Hendrickx: Toepassing coronaregels in VC De Schelde.

Behandeld

Samenstelling

Aanwezig
Raf Crynen, voorzitter districtsraad; Karel Hendrickx, districtsraadslid; Rudi Sempels, districtsschepen; Zander Vliegen, districtsraadslid; An Van Uffelen, districtsraadslid; Carl Geeraerts, districtsburgemeester; Marc Maes, districtsraadslid; Steve Van Broeckhoven, districtsraadslid; Carina Stark, districtsraadslid; Robin De Winter, districtsraadslid; Sandra Suykerbuyk, districtsschepen; Pascale De Langhe, districtsschepen; Bart Goris, districtsraadslid; Veronique Clabost, districtsraadslid; Annick Kersten, districtsraadslid; An De Visscher, districtssecretaris
Afwezig
Liesbeth Sleymer, plaatsvervangend districtssecretaris
Secretaris
An De Visscher, districtssecretaris
Voorzitter
Raf Crynen, voorzitter districtsraad
8.

2022_MV_00005 - Mondelinge vraag van raadslid Karel Hendrickx: Toepassing coronaregels in VC De Schelde.

2022_MV_00005 - Mondelinge vraag van raadslid Karel Hendrickx: Toepassing coronaregels in VC De Schelde.
Indiener(s)
Karel Hendrickx
Gericht aan
Carl Geeraerts
Tijdstip van indienen
za 22/01/2022 - 15:41
Toelichting

Goedenavond districtsburgemeester,

Ik kreeg deze week een vraag voorgelegd van een socio-culturele vereniging, die haar activiteiten in het district ontwikkelt onder de rechtsvorm van een VZW, met eigen, ruime lokalen in Zandvliet. Vermits ik het antwoord daarop moest schuldig blijven, speel ik ze met belangstelling aan u door. De vraag luidt :

Hoe kan het dat onder de huidige coronamaatregelen alle reguliere activiteiten van deze vereniging, waaronder een naaiatelier, in haar eigen  lokalen, waar de deelnemers ruim afstand van mekaar kunnen houden, toch verboden zijn, terwijl een gelijkaardige activiteit van een andere feitelijke vereniging, waartoe deze een lokaal in VC De Schelde huurt, blijkbaar wel ongehinderd kan doorgaan ? M.a.w. of veegt men in VC De Schelde de coronaregels aan zijn/haar laars ?

Dank bij voorbaat voor enige opheldering.

Karel HENDRICKX  -  PRO2040.

Bespreking
Antwoord

Antwoord Carl Geeraerts, districtsburgemeester

Het Vrijetijdscentrum verhuurt lokalen via een systeem met een badge en is daarbij zelf niet aanwezig.
Huurders zijn zelf verantwoordelijk voor het opvolgen van de geldende coronamaatregelen bij het organiseren van hun activiteiten. 

Wat betreft vormingen. Er zijn vormingen, workshops en opleidingen die nog wel kunnen doorgaan. Ze worden beschouwd als 'een dienst van een vereniging aan consumenten' en het gaat om verenigingen die binnen een professioneel kader diensten aanbieden aan consumenten in het kader van een langdurig vormingstraject veelal tegen betaling. Waar ze doorgaan moeten de regels (art. 4 uit het KB) nageleefd te worden: vooraf informeren van deelnemers, handhygiëne, desinfectie en social distancing.

 

Wederwoord raadslid Karel Hendrickx

  • Bedoelt u dat de vereniging die de cursus of workshop organiseerde een erkende vereniging is die onderwijs en opleiding verstrekt? Of zijn het amateurs die hun hobby komen beoefenen?
  • Is er vanuit het Vrijetijdscentrum geen controle op de naleving door de huurders van de coronamaatregelen in de lokalen?
  • U begrijpt dat het wringt bij mensen die gelijkaardige activiteiten binnen hun vereniging organiseren en omwille van coronamaatregelen geen activiteiten laten doorgaan, dat dames van hobbygroep in het Vrijetijdscentrum materiaal ophalen om activiteiten in gehuurde lokalen in het Vrijetijdscentrum te organiseren.

 

Antwoord Carl Geeraerts, districtsburgemeester

  • U noemde in uw vraag geen vereniging, dus ik weet niet over welke vereniging het gaat. Dan zou ik dat kunnen laten natrekken.
  • Het zijn de huurders van de zalen in het Vrijetijdscentrum die de maatregelen moeten naleven. Dat is hun verantwoordelijkheid.
    Ik weet niet welke bedrijven of organisaties waarvoor een zaal huren in het Vrijetijdscentrum. We zouden dit in de vzw Lokaal Vrijetijdsbeleid, waar uw fractie vertegenwoordigd is in de Raad van Bestuur, verder kunnen bekijken en eventuele nieuwe maatregelen treffen.
    De zalen worden verhuurd aan verenigingen met een badge. Vanuit het Vrijetijdscentrum zijn daar geen medewerkers bij aanwezig.
  • Ik begrijp u in die zin dat ook ik geregeld werd en wordt aangesproken door verenigingen omdat de regels onduidelijk zijn en het niet duidelijk is wat mag en niet.
    Maar het is altijd de verantwoordelijkheid van de organisator om de maatregelen na te leven.
di 25/01/2022 - 11:27