Terug
Gepubliceerd op 09/06/2022

2021_DCME_00295 - Districten Antwerpen en Merksem. De Grote Verbinding - Ringpark Groenendaal. SWOU12267. Voorontwerp. Advies - Goedkeuring

districtscollege Merksem
do 09/12/2021 - 10:00 collegezaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Luc Bungeneers, voorzitter districtscollege; Gilbert Verstraelen, districtsschepen; Sonja De Meyer, districtsschepen; Patrick Van den Bempt, districtsschepen; Jari Frensch, districtsschepen; Katia Nauwelaerts, districtssecretaris

Afwezig

Laurence Huybrechts, waarnemend districtssecretaris

Secretaris

Katia Nauwelaerts, districtssecretaris

Voorzitter

Luc Bungeneers, voorzitter districtscollege
2021_DCME_00295 - Districten Antwerpen en Merksem. De Grote Verbinding - Ringpark Groenendaal. SWOU12267. Voorontwerp. Advies - Goedkeuring 2021_DCME_00295 - Districten Antwerpen en Merksem. De Grote Verbinding - Ringpark Groenendaal. SWOU12267. Voorontwerp. Advies - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Aanleiding en context

De Grote Verbinding

Met ‘De Grote Verbinding’ bouwt stad Antwerpen aan haar internationale reputatie als stad en regio waar het goed is om te wonen, te werken, te ondernemen en op bezoek te komen. De Oosterweelverbinding maakt de Antwerpse Ring rond en de overkapping stuurt de auto’s onder de grond. Zo zorgen stad Antwerpen en Vlaanderen voor een betere mobiliteit voor Vlaanderen en wordt de stad weer één geheel met meer groen en schonere lucht.

De afgelopen jaren hebben stad Antwerpen, Havenbedrijf Antwerpen nv van publiek recht, de burgerbewegingen, Lantis en andere Vlaamse partners, samen met de Intendant voor de Oosterweelverbinding, de plannen vormgegeven. Tijdens de uitvoering zetten zij samen zoveel mogelijk lokaal talent aan het werk.

Aanleiding

De gemeenteraad keurde op 22 november 2016 (jaarnummer 749) de overeenkomst tussen het Vlaams Gewest, BAM (Lantis), het Havenbedrijf Antwerpen nv van publiek recht en stad Antwerpen over de heroriëntering van de Oosterweelmiddelen naar flankerende maatregelen en stedelijke leefbaarheidsprojecten goed.

Het college bekrachtigde op 29 juni 2018 (jaarnummer 6145) de selectie van 18 projecten en vier reserveprojecten als eindresultaat van het proces “Over de Ring” onder leiding van Intendant Alexander D’Hooghe. Deze leefbaarheidsprojecten werden geclusterd in 7 Ringparken en een Scheldeoeververbinding. De Ringparken Noordkasteel, Groenendaal, Lobroekdok en Het Schijn zijn de noordelijke projectclusters die bovenop en naast de Oosterweelverbinding Rechteroever zullen aangelegd worden. Voor de leefbaarheidsprojecten verbonden aan de Oosterweelverbinding Rechteroever werd een taakstellend budget van 805 miljoen euro voorzien voor onder- en bovenbouw samen.

Op 17 december 2018 (jaarnummer 788) keurde de gemeenteraad de samenwerkingsovereenkomst goed die tussen stad Antwerpen en AG VESPA wordt gesloten voor vier projectclusters in het noorden die direct gerelateerd zijn aan de Oosterweelverbinding.

Op 6 maart 2020 (jaarnummer 2227) keurde het college de afsprakennota goed tussen Lantis, stad Antwerpen en de Intendant. Hierin worden de krijtlijnen bepaald van de samenwerking tussen deze partijen voor de noordelijke Ringparken die bovenop en naast de Oosterweelverbinding zullen aangelegd worden.

Op 4 september 2020 (jaarnummer 7274) besliste het college om een voorwaardelijk gunstig advies te geven op de aanvraag OMV_2020034861 - Oosterweelverbinding. Op 20 november 2020 verleende de Vlaamse overheid aan Lantis een omgevingsvergunning voor de werken op rechteroever (Oosterweelknoop, kanaaltunnels en verdiepte (en deels overkapte R1 tussen knooppunt Noord (R1/E19/A12) en knooppunt Oost/R1/E313). Deze vergunning is de ‘onderbouw’ waarop de ringparken (‘bovenbouw’) zullen gerealiseerd worden. 

Ringpark Groenendaal

Het Ringpark Groenendaal omvat volgende geselecteerde leefbaarheidsprojecten:

  • Bermenlandschap langs verlaagd R1 Noord;
  • Verlaagde heraanleg R1 noordwaarts;
  • Overkapping stationsomgeving Luchtbal;
  •  Verlaagde heraanleg R1 zone Luchtbal/Groenendaallaan;

De afbraak van het viaduct van Merksem, het ondergronds brengen van de snelweg en het overkappen van de op- en afritten ter hoogte van Groenendaallaan landschapsproject creëert een nieuwe publieke ruimte: een verbindend grootstedelijk park met een grote groene overkapping ter hoogte van station Luchtbal. 

De bermen en overkapping zorgen voor de ecologische connectiviteit tussen de Schijnvallei en de Oude Landen, vlotte en veilige fietsverbindingen tussen stadswijken, een verbeterde leefomgeving voor de bewoners langs de R1 noord, een centrale ontmoetingsplek tussen Luchtbal en Merksem, een levendige plek en dit door middel van de realisatie van een park op en rond de overkapping van de Ring en de kanaaltunnels, tussen Albertkanaal en de op- en afritten ter hoogte van de Groenendaallaan alsook langs de sleuf tot aan de Masurebrug.

De realisatie van het project Ringpark Groenendaal is gekoppeld aan de realisatie van de Oosterweelverbinding. De onderbouw (het infrastructuurproject Oosterweelverbinding met alle aanhorigheden) en de bovenbouw (het Ringpark) dienen nog optimaal afgestemd te worden wat betreft ontwerp en uitvoeringsmodaliteiten. De afstemming gebeurt door middel van ontwerpend onderhandelen.

Het project wordt bij voorkeur uitgebreid door de verwerving van het niet-obstakelvrije deel van het private terrein van Werminval voor een voldoende breed Ringpark ter hoogte van een kritiek punt. De afspraken hierover passen binnen de ontwikkeling van de terreinen tussen de huidige op- en afrit, Winterling en Groenendaallaan, zodat er kwalitatieve en levendige randen ontstaan aan deze zijde van het park. Dit wordt verder opgenomen binnen AG Vespa (hoederentiteit).

Het college keurde in zitting van 21 februari 2020 (jaarnummer 1754) de projectdefinitie samen met de opdrachtdocumenten voor de Ringparken als bovenbouw van de Oosterweelverbinding Rechteroever goed. Stad Antwerpen (met inbegrip van haar verzelfstandigde entiteiten) is contractpartij van de Inschrijver aan wie Perceel1 (Ringpark Noordkasteel)/Perceel 2 (Ringpark Groenendaal) van de Opdracht wordt toegewezen en zal dit deel van de Opdracht in uitvoering aansturen en opvolgen.
 AG VESPA is contractpartij van de Inschrijver aan wie Perceel 3 (Ringpark Lobroekdok) /Perceel 4 (Ringpark Het Schijn) van de Opdracht wordt toegewezen en zal deze delen van de Opdracht in uitvoering aansturen en opvolgen. Stad Antwerpen duidde in de samenwerkingsovereenkomst aldus AG VESPA aan om in haar naam in de hoedanigheid van Aanbestedende Overheid op te treden.

Op 4 september 2020 (jaarnummer 7402) keurde het college de gunningen goed van de ontwerpopdrachten voor Ringparken Oosterweelverbinding Rechteroever. De ontwerpopdracht voor Ringpark Groenendaal werd gegund aan Maatschap BUUR – Latz – Greisch - SWP, Sluisstraat 79/03.02 te 3000 Leuven, met ondernemingsnummer BE0746.529.915, tegen een bedrag van 978.890,00 EUR (inclusief btw) voor de vaste delen van de opdracht.

Het ontwerpteam Maatschap BUUR – Latz – Greisch - SWP heeft de projectdefinitie vertaald in een voorontwerp.

Het college keurde in zitting van 27 augustus 2021 (jaarnummer 6963) de lichting voorwaardelijk gedeelte Werminval T.2 (B) van het Bestek JD/A/015399 Ontwerpen Over de Ring - Deelopdracht Ringpark  Groenendaal voor een bedrag van 22.015,35 EUR (inclusief btw) goed. De opdracht wordt uitgevoerd door het ontwerpteam Maatschap BUUR-Latz-Greisch-SWP, Sluisstraat 79/03.02, 3000 Leuven (ondernemingsnummer 0746 529 915).

Het college keurde in zitting van 27 augustus 2021 (jaarnummer 6964) de wijziging opdracht 2 goed voor een bedrag van 114.378,88 EUR (inclusief btw) voor de uitbreiding van het Bestek JD/A/015399 Ontwerpen Over de Ring - Deelopdracht Ringpark Groenendaal. De opdracht wordt uitgevoerd door het ontwerpteam Maatschap BUUR-Latz-Greisch-SWP, Sluisstraat 79/03.02, 3000 Leuven (ondernemingsnummer 0746 529 915).

Het college keurde in zitting van 27 augustus 2021 (jaarnummer 6965) de wijziging opdracht 3 goed voor een bedrag van 44.674,05 EUR (inclusief btw) voor de uitbreiding Groenendaallaan Noord van het Bestek JD/A/015399 Ontwerpen Over de Ring - deelopdracht Ringpark Groenendaal. De opdracht wordt uitgevoerd door het ontwerpteam Maatschap BUUR-Latz-Greisch-SWP, Sluisstraat 79/03.02, 3000 Leuven (ondernemingsnummer 0746 529 915).

Het college keurde op 29 oktober 2021 (jaarnummer 8721) de principes goed van de goedkeuringsflow voor de voorontwerpen en dat deze in twee trappen zal verlopen. Stad Antwerpen en AG VESPA zijn immers rechtstreeks opdrachtgever van de ontwerpopdrachten, maar ook de andere partners binnen het proces De Grote Verbinding (Team Intendant, de Vlaamse Overheid (onder andere Lantis, departement Mobiliteit en Openbare Werken, Agentschap Wegen en Verkeer Antwerpen) en de burgerbewegingen) nemen in deze ontwerpen een rol en verantwoordelijkheid op als co-financier, adviseur, kwaliteitsbewaker, procesbewaker, enzovoort. Daarom besliste het college om de besluitvorming omtrent de voorontwerpen in twee trappen op te nemen.

Het college keurde in zitting van 19 november 2021 (jaarnummer 9235) het voorontwerp voor Ringpark Groenendaal, SWOU12267, in districten Antwerpen en Merksem, goed als synthese van het co-creatief proces en nam kennis van de visienota als kader voor verder onderzoek en ontwikkeling. Hiermee werden de voorontwerpen aanvaard en vastgeklikt, en werd opdracht gegeven deze ter controle en advies voor te leggen aan de betrokken partners en districten. Er zal in eerste instantie nog geen doorstart gemaakt worden naar definitief ontwerp. In een tweede trap zal, op basis van de verschillende adviezen, stad Antwerpen later verdere besluiten nemen omtrent een eventuele fasering en doorstart van delen van de ringparken.

De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling legt als uitvoering van de eerste trap het voorontwerp ter advies voor.

Argumentatie

Maatschap BUUR – Latz – Greisch - SWP  maakte een voorontwerp op voor de projectcontour en een visienota voor het studiegebied. 

Ringpark Groenendaal heeft de ambitie de metropolitane oversteek over het kanaal te maken en zo het noordelijke sluitstuk te vormen van de Ringparken én de laatste schakel in de ecologische verbinding tussen het ringlandschap en het groengebied Oude Landen. 

Het eerste parkdeel is een gigantische overkapping van maar liefst 17 ha en vormt een bovenlokaal park met de toekomstige stadsserre als belangrijke aantrekkingspool. Centraal in deze zone ligt een uitgestrekte metropolitane “green” die de majestueuze serre omringt. Een tweede zone, de parklounge, vormt het koppelstuk tussen stationsomgeving en park. Met twee pleinen en brede spooronderdoorgangen ten noorden en zuiden van de Groenendaallaan krijgen stationsomgeving en wijk Luchtbal een nieuw gezicht en toegang vanuit het ringpark. De parkdelen worden met elkaar verbonden door een groene brug over de Groenendaallaan. 

De groene bermen langs weerszijden van de verlaagde Ring vormen een tweede parkdeel met een lokaler en rustiger karakter. Luchtbal natuurtuinen is een droog ecologisch sporenlandschap met als landmark een grote uitkijkheuvel als laatste attractiepunt van de ringparken. In het natuurlijke natte landschap van Merksemse tuinen is bufferruimte om de klimaatuitdagingen in de toekomst mee op te vangen.

Van zuid naar noord zijn de parkdelen ononderbroken met elkaar verbonden door een groene en grotendeels natte ecologische corridor. Deze loopt via de herbruikte bypassbrug over Albertkanaal door naar ringpark Lobroekdok. Doorgaand fietsverkeer kan via de fietsostrade aan de westkant van de spoorwegberm rijden, en voor lokaal fietsverkeer is een volledig noord-zuidverbinding met apart fietspad voorzien in het ringpark. 

Aanvaarden Voorontwerp

De bovenbouw (Ringparken) en de onderbouw (Oosterweelverbinding) zijn onderling afhankelijk. Daarom is het van belang, op het moment dat de onderbouw wordt aangelegd, reeds een goed zicht te hebben op het gewenste ontwerp van de bovenbouw. Maar dit heeft ook als gevolg dat er een tijdssprong is tussen de uitwerking van het voorontwerp en het verdere ontwerpproces en de uitvoering van de bovenbouw. 

Daarom wordt er een onderscheid gemaakt tussen het kader en de invulling in het ontwerp bovenbouw. Het kader wordt vastgelegd in het voorontwerp en de invulling wordt opengelaten tot definitief ontwerp na de tijdssprong. Voor wat betreft het kader is het voorontwerp driedimensionaal en gedetailleerder dan het conceptontwerp en geeft een duidelijk beeld van de geplande werken 

Verder werd er ook een visienota gevraagd. In die visienota wordt het voorontwerp gekaderd binnen een ruimer studiegebied. Daar wordt, conform het bestek, onder andere ingegaan op de relatie van het voorontwerp van het ringpark met de omliggende wijken, de doorkijk naar een grootschalige overkapping zoals afgesproken in het toekomstverbond, enovoort.

De documenten voor het voorontwerp van de projectcontour en de visienota werden opgeleverd door het ontwerpteam. Het 3D BIM model zal later aangeleverd worden, uiterlijk eind 2021. 

Het co-creatief proces is complex, intensief en iteratief en vergt een proactieve houding van het ontwerpteam. In de opdracht is alle organisatie, voorbereiding, toelichting en desgevallend aanpassingen in functie van en ten gevolge van het co-creatieve proces, inbegrepen. 

Het ontwerpteam werkte het voorontwerp uit als synthese van het co-creatieve proces, maar stelt tevens een aantal  openstaande onderzoeksvragen vast.

Voor Ringpark Groenendaal betreft het onder meer volgende zaken die in het verder ontwerp en de (technische) afstemming tussen onder/bovenbouw verder uitgeklaard of opgenomen moeten worden: 

  • de verdere technische uitwerking van het verplaatsen van de Schijnkoker in functie van de uitkijkheuvel in Luchtbal natuurtuinen;
  • het opstarten van een haalbaarheidsstudie voor de stadsserre;
  • het opstarten van een haalbaarheidsstudie voor stadsproject Oost (Werminval);
  • het opstarten van een haalbaarheidsstudie voor fietsostrade tussen Groenendaallaan en Vaartkaai;
  • het verder onderzoeken van de lucht- en geluidsmaatregelen;
  • de opmaak van een masterplan stationsomgeving Luchtbal. 

De volledige en meer gedetailleerde lijst van openstaande onderzoeksvragen, zoals geformuleerd door het ontwerpteam, is terug te vinden in de visienota als bijlage.

Aanvullend kunnen overkoepelend een aantal openstaande onderzoeksvragen geformuleerd worden die voor alle of meerdere ringparken van toepassingen zijn:

  • het betreft onder meer elementen met betrekking tot beheer, grondgebonden aspecten, natuurcompensatie, kostenverdeling onder/bovenbouw, planologische aspecten, enzovoort Deze elementen zullen tijdens de tijdskloof in onderling overleg tussen de partners verder worden uitgewerkt en vastgelegd;
  • in het voorontwerp wordt het raamwerk vastgelegd. Dit betekent voor het ringfietspad onder andere de tracé, breedte, met of zonder voetpad en aansluitingen in het netwerk. De invulling zoals de materialisatie en gedetailleerde uitwerking zal in een volgende fase verder onderzocht worden onder leiding van team Intendant;
  • de verdere uitwerking, afstemming en besluitvorming met betrekking tot de Groene Brug tussen Ringpark Lobroekdok en Ringpark Groenendaal die onder leiding van team Intendant in overleg met alle actoren wordt opgenomen in coherentiesessies.

De raming van het ontwerpteam valt binnen het opgegeven taakstellend budget van Ringpark Groenendaal zoals omschreven in het bestek.

Bovenstaande wijzigingen en openstaande onderzoeksvragen vallen binnen de redelijke grenzen van wat als voorontwerp kan dienen in deze complexe context. Dit in acht genomen stelt het bedrijfseenheid stadsontwikkeling voor om het voorontwerp te aanvaarden zoals opgeleverd door het ontwerpteam als resultaat van het co-creatief proces. De uitbetaling van de laatste schijf van deze fase zal gebeuren nadat het 3D BIM model en, hierboven vermelde ontbrekende opdrachtdocumenten ontvangen zijn, andere vorderingen mogen wel uitbetaald worden.

Vastklikken Voorontwerp

Het voorontwerp wordt goedgekeurd als resultaat van het co-creatief proces en daarmee inhoudelijk vastgeklikt. Dit wil zeggen dat er in deze fase geen wijzigingen meer aan zullen gebeuren en het als een stabiel ontwerp kan gedeeld worden met alle betrokken partners en stakeholders ter controle en advies. Het definitief ontwerp wordt met dit collegebesluit nog niet opgestart.

Opstart advies en controle

In uitvoering van het collegebesluit van 29 oktober 2021 (jaarnummer 8721) zal stad Antwerpen/AG VESPA het voorontwerp ter advies voorleggen aan de districten en aan de leden van de stuurgroep Over de Ring die beleidsvoorbereidende adviezen maakt.

De stuurgroep Over de Ring zal vervolgens een advies formuleren omtrent: 

  • budget: daarbij zal het effectief beschikbare budget worden afgezet tov het vooropgestelde taakstellende budget uit het bestek;
  • fasering: welke  delen van de Ringparken reeds op korte termijn gerealiseerd kunnen worden en waarvoor het definitief ontwerp opgestart kan worden en hoe dit budgettair en organisatorisch geregeld wordt;
  • ontwerprandvoorwaarden  o.b.v. ingewonnen adviezen (districten en kwalitatieve evaluatie co-creatief proces) voor een volgende ontwerpfase;
  • processtructuur voor het vervolg van het ontwerpend onderhandelen bovenbouw-onderbouw, met Lantis en de aannemer van de werken Oosterweelverbinding Rechteroever
  • plan van aanpak thematische vervolgopdrachten, bijv. natuurcompensatie, beheer, grondgebonden en planologische aspecten, enz. die nodig zijn om de realisatie van de Ringparken tot een goed einde te brengen.

Bovenstaand advies zal opnieuw aan het college worden voorgelegd. In navolging daarvan kan stad Antwerpen desgevallend het definitief ontwerp opstarten voor delen van de Ringparken door voorwaardelijke gedeeltes van de geplaatste deelopdrachten te lichten. Dit zal in aparte besluiten voorgelegd worden ter goedkeuring.

Regelgeving: bevoegdheid

Met de collegebeslissing van 12 mei 2017 (jaarnummer 4463) werden de bevoegdheden van de districtscolleges vastgelegd.

  • Artikel 3 bepaalt dat het districtscollege bevoegd is voor de aanleg, heraanleg en onderhoud van lokale pleinen met sportaccommodatie.
  • Artikel 4 bepaalt dat het districtscollege bevoegd is voor de aanleg, heraanleg en onderhoud van lokale speelterreinen.
  • Artikel 11 bepaalt dat het districtscollege bevoegd is voor lokale straten en pleinen.
  • Artikel 12 bepaalt dat het districtscollege bevoegd is voor lokale parken en groenaanplanting.
In het gemeenteraadsbesluit van 31 mei 2021 (jaarnummer 309) werden de bovenlokale locaties vastgesteld.

Volgens artikel 138 van het Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 heeft de districtsraad een algemene adviesbevoegdheid voor alle aangelegenheden die betrekking hebben op het district.

Inspraak

Het ontwerpproces wordt in het kader van De Grote Verbinding en in samenwerking met de partner overheid Lantis en het team Intendant gevoerd. Het voorontwerp is het resultaat van een co-creatief en participatief proces aan de hand van ‘werkbanken’ waarbij diverse stakeholders en actoren betrokken zijn en waar de ontwerpstappen met de diverse stakeholders worden afgestemd en naar consensus gezocht.

In de Werkbanken zijn diverse stakeholders vertegenwoordigd: opdrachtgever, ontwerpteam, team Intendant, partners overheid, diverse stadsdiensten, burgerbewegingen en belanghebbenden (onder andere Agentschap Wegen en Verkeer, Provincie, burgerbewegingen, private actoren, Aquafin, Natuurpunt, ANB, vervoerregio Antwerpen, De Lijn, Woonhaven, NMBS, districten Antwerpen en Merksem).

Met een specifieke groep van een 25-tal omwonenden werd maandelijks over het ontwerp tijdens de werkateliers afgestemd. 

Tijdens de fase van het voorontwerp zijn er, naast de werkbanken, onder andere volgende bijkomende informatie- en participatiemomenten gehouden: 

  • toelichting en bevraging van de eerste ontwerpideeën  via een online participatieplatform in november 2020; 
  • klankbordgroep op 28 januari en 8 juni 2021;
  • wandelzoektocht met infobrochure/bevraging en panelen op diverse locaties in april 2021;
  • districtsraadsledenwerkbank op 19 mei 2021;
  • Ringdag met panelen en maquette in het ringpark (Distelhoek) op 27 augustus 2021;
  • infostand met panelen als onderdeel van fietstocht TRING tijdens Antwerpen shift op 19 september 2021.

Algemene financiële opmerkingen

Dit project wordt gefinancierd conform de afspraken over de financiering van het eerste pakket van leefbaarheidsprojecten ten belope van 1,25 miljard euro. Hierbij dragen stad Antwerpen en Havenbedrijf Antwerpen nv van publiek recht samen 250 miljoen euro bij en het Vlaams Gewest 1 miljard via de Overkappingsruiter. Stad Antwerpen doet dat conform de afspraken gemaakt in de overeenkomst tussen het Vlaams Gewest, BAM (Lantis), het Havenbedrijf Antwerpen nv van publiek recht en stad Antwerpen die werd goedgekeurd op de gemeenteraad van 22 november 2016 (jaarnummer 749) en handelt over de heroriëntering van de Oosterweelmiddelen naar flankerende maatregelen en stedelijke leefbaarheidsprojecten.

Afhankelijk van noodzaak en opportuniteiten en in functie van de voortgang van de leefbaarheidsprojecten zal stad Antwerpen tijdig middelen vrijmaken uit haar stedelijke begroting om kredietvastleggingen te doen om zo haar engagement van 107,5 miljoen euro te vervullen. Gezien de timing zal een deel van dit engagement in de volgende legislatuur (en meerjarenplanning) opgenomen worden. Stad Antwerpen heeft in 2020 reeds 2,28 miljoen euro voldaan en deze legislatuur ruim 90 miljoen euro voorzien in haar meerjarenplanning op volgende boekingsadressen:

  • SUB_NR/INTERN/5150500000/214/2LMS010102A00000/2SA020200 (ringstudie water en energie, oud boekingsadres);
  • SUB_NR/INTERN/5150500000/224/2LMS010102A00000/2SA020200 (Groene Vesten testberm, oud boekingsadres);
  • SUB_NR/INTERN/5150500000/228/2LMS010102A00000/2SA020200 (Scheldebrug, oud boekingsadres);
  • SUB_NR/INTERN/5153000000/224/2LMS010102A00000/2SA020200;
  • SUB_NR/INTERN/5153000000/214/2LMS010102A00000/2SA020200 (ringstudie water en energie, nieuw boekingsadres);
  • SUB_NR/INTERN/5153000000/224/2LMS010102M01787/2SA020200 (Noordkasteel);
  • SUB_NR/INTERN/5153000000/224/2LMS010102M01788/2SA020200 (Groenendaal);
  • SUB_NR/INTERN/5153000000/224/2LMS010102M01736/2SA020200 (Zuid);
  • SUB_NR/INTERN/5153000000/224/2LMS010102M02004/2SA020200 (Groene Vesten SW);
  • SUB_NR/INTERN/5153000000/224/2LMS010102 M02080/2SA020200 (Nerven);
  • SUB_NR/INTERN/5291630000/224/2LMS010102M01993/2SA020200 (het Schijn AG VESPA);
  • SUB_NR/INTERN/5291630000/224/2LMS010102M01994/2SA020200 (Lobroekdok AG VESPA);
  • SUB_NR/INTERN/5291630000/224/2LMS010102M01459/2SA020200 (Groene Vesten AG VESPA);

De benodigde middelen voor de projecten Scheldebrug en ringstudie R1 Zuid zullen de komende jaren (2022 – 2025) op volgende boekingsadressen voorzien worden wanneer nodig:

  • SUB_NR/INTERN/5153000000/228/2LMS010102M01615/2SA020200 (Scheldebrug, nieuw boekingsadres)
  • SUB_NR/INTERN/5291630000/224/2LMS010102M01466/2SA020200 (ringstudie R1Zuid AG VESPA)

De benodigde middelen zullen op dat moment aangezuiverd worden vanuit SUB_NR/INTERN/5153000000/224/2LMS010102A00000/2SA020200. (budgetperiode 2100 tot en met 2300)

Voor het project Middenvijver Ringpark West zal volgend boekingsadres aangemaakt worden:

  • SUB_NR/INTERN/5153000000/260/2HMS080103M01950/2SA040470 (West/Middenvijver).

Er zullen de nodige middelen voor de komende jaren (2022 – 2025) ook voorzien worden op dit boekingsadres:

  • SUB_NR/INTERN/5153000000/260/2LMS040303M01950/2SA020680 (West/Middenvijver).

Het vereist budget voor het afronden van het voorontwerp is voorzien op  SUB_NR/INTERN/5153000000/224/2LMS010102M01788/2SA020200 (Ringpark Groenendaal).

Adviezen

Commissie Openbaar Domein, advies van 25 oktober 2021 Gunstig onder voorwaarden

Het coördinatieoverleg openbaar domein geeft gunstig advies op voorwaarden dat:

  • het beplantingsplan naar DO wordt te herbekeken in overleg met SB/groen, in functie van een meer ecologische en natuurgerichte beplantingskeuzes, en afhankelijk van het gewenst gebruik, maximaal in te zetten op extensief beheerd graslandschap. 
  • de inrichting van het rotslandschap aan Vaartkaai in overleg met SB wordt herbekeken.
  • de materialisering van de padenstructuur en de diverse pleinen in het park in overleg met SW/Publieke Ruimte en SB/Groen verder verfijnd worden, rekening houdend met de generieke standaard materialisering in parkomgevingen
  • bij de uitwerking van het definitief ontwerp. in overleg met SW/Publieke Ruimte het verlichtingsplan verder gedetailleerd wordt. 
  • de uitwerking en detaillering van de diverse hekelobjecten in overleg met SW/Publieke ruimte naar DO wordt bekeken. 
  • de toepassing van speelaanleidingen in overleg met SB/Groen en SW/publieke ruimte verder uitgewerkt wordt, rekening houdend met het toekomstig beheers-  en de veiligheidsaspecten.
  • naar het DO bij de verdere uitwerking van de randen van het park, daar waar de huidige achterkantsituaties behouden blijven, voldoende aandacht wordt besteed aan het functioneren van het park en de ruimtelijke en sociale veiligheid, en waar nodig de inrichting wordt aangepast.
  • de (technische en financiële) haalbaarheid van een verbinding ter hoogte van nerf 3 onderzocht wordt om de bewegingen tussen Luchtbal en Merksem op te vangen.
  • de wenselijkheid en haalbaarheid van een buurtspeelterrein onderzocht wordt ter hoogte van Winterling.
  • de wenselijkheid van het type sportterrein naar DO verder onderzocht wordt.  
  • naar DO onderzocht wordt of de inplanting en aansluiting van de transmission tower, het skateterrein en het speelterrein, ter hoogte van de parklounge, geoptimaliseerd kan worden.
  • naar DO voldoende zitelementen en fietsenstalling, conform de straatmeubilaris van de stad Antwerpen, alsook dropzones voor deelmobiliteit voorzien worden.

 

Districtscollege Merksem Gunstig onder voorwaarden

Het districtscollege keurt het voorontwerp van Ringpark Groenendaal goed, mits er rekening wordt gehouden met volgende zaken:

  • Het districtsbestuur is blij dat er geïnvesteerd wordt in Merksem en dat er aandacht is voor groene (verblijfs)ruimte, aandacht voor fietsverbindingen en plekken voor sociale ontmoeting.
  • Het districtsbestuur is verheugd over het ontwerp van de stadsserre als aantrekkingspool, wat een uitstraling kan geven aan Merksem.
  • Het districtsbestuur staat achter de indeling van de Merksemse tuinen, met de zachte bermen aan de zijde van de Ring. Het aantal geplande bomen mag er nog verhoogd worden.
  • Het districtsbestuur is voorstander van de aanpak van de stationsomgeving Luchtbal, waardoor het station kan opgewaardeerd worden in het treinnetwerk, wat ook ten goede komt van de Merksemnaren.
  • Er moeten nog heel wat zaken onderzocht worden, die veel invloed op het globale plaatje hebben.   Het districtsbestuur wil  hiervan op de hoogte blijven en ook om advies gevraagd worden, zoals bij volgende zaken:
    • Hoeveel, waar en welke onderdoorgangen worden voorzien onder het spoor en wie zal deze betalen;
    • de rol van de Schijnkoker;
    • al dan niet een OV-plein  aan de kant van de Luchtbal;
    • zal de  groene brug/ecologische verbinding er komen en wie zal deze betalen;
    • wat zijn de concrete plannen  voor sites Manuchar, Colruyt, Werminval;
    • de haalbaarheidsstudie voor de stadsserre, die toch de ruggengraat van dit voorontwerp is
    • de onderdoorgang voor fietsers en voetgangers aan de Masurebrug
    • de aan te leggen knoop R1-E19-A12
  • Het Ringpark ligt quasi geheel binnen Merksem, terwijl dat niet de perceptie is in benaming en plannen. Zo ligt Luchtbal Natuurtuinen op Merksems grondgebied. Dit zou uitgeklaard moeten worden met oog op beheer en onderhoud.
  • Het districtsbestuur heeft vragen bij de sociale controle en toegankelijkheid van het stuk Luchtbal Natuurtuinen.
  • Er moet ook meer duidelijkheid komen over de aansluiting van het Ringpark Groenendaal bij de omgeving: zoals de aansluiting bij Distelhoek, de status van de groene corridor ten opzichte van de omliggende woonstraten en de toegankelijkheid vanuit het noorden. De aansluiting met het  Ringpark Lobroekdok langs het Albertkanaal, aan het huidige waterzuiveringsstation is cruciaal. In dit voorontwerp is dit een hiaat. De ambities en engagementen over de raakvlakken van beide ringparken moeten gelijk lopen, ook bij het reserveproject van de groene brug/ecobrug.
  • Het districtsbestuur vraagt om in de verder uitwerking  steeds aandacht te hebben voor het beheer van waterhuishouding, gezien de watergevoeligheid van dit gebeid.
  • Het districtsbestuur vraagt om in de verder uitwerking  steeds aandacht te hebben voor de gezondheid van alle Merksemnaren. Zo moet de impact van de tunnelmond op de hoge bebouwing (Hanzablok) onderzocht en verkleind worden.
  • De nerven van het Ringpark zijn ingetekend als zachte verbindingen met groen, water, verblijfsplekken, … maar liggen buiten de scope en budgetten van de Ringparken. Deze nerven lopen ook deels over privégebied. Het is onduidelijkheid wat de status van de plannen in verband met de nerven zijn. Als het gaat over lokaal openbaar domein, moet hierover steeds in overleg met het district gegaan worden.
  • Het district vraagt de verharding van het Stationsplein Luchtbal enkel te voorzien als het functioneel is, niet om een symbolisch onderscheid te maken met het park. Hier vraagt het district ook duidelijke en veilige laad-en loszones en duidelijke afspraken over het beheer van het plein.
  • Het districtsbestuur pleit voor uniformiteit in materialen binnen de verschillende (Ring)parken. Bijvoorbeeld beton of kleinschalig materiaal te gebruiken voor de hoofdpaden in plaats van asfalt, zoals in de meeste parken. Er is ook weinig halfverharding ingetekend op de padenstructuur in de Merksemse tuinen.
  • Het lichtplan is heel ambitieus en er moet voor het district  nog eens grondig bekeken worden of het niet voor te veel lichtvervuiling zorgt . Het district vraagt hier ook de garantie dat er voor LED-licht of een nog milieuvriendelijkere verlichting in de toekomst geopteerd wordt.
  • Het districtsbestuur vraagt om aandacht te hebben voor fietspaden, die de verwachte verkeersstroom aankunnen. Het voorzien van enkelrichtingsfietspaden langs de Groenendaallaan is daarvoor geen goed idee. Zeker als dit leidt tot extra kruisbewegingen op kruispunten die gekend staan als zwarte verkeerspunten.
  • Het districtsbestuur vraagt aandacht voor de nood aan parkeergelegenheid voor de aantrekkingspolen (serre en omvang station Luchtbal). De omliggende wijken mogen niet verder verzadigd geraken door een gebrek aan parkeergelegenheid. De huidige P+R Luchtbal is geen afdoende alternatief voor dit station en deze nieuwe recreatieve hub. Ook moet er oog zijn voor de verkeersafwikkeling die het extra verkeer dat de aantrekkingspolen als de serre en het station Luchtbal met zich zal brengen.
  • Het districtsbestuur pleit er ook voor om zo snel mogelijk duidelijkheid te creëren over de bevoegdheid van het groenbeheer en –onderhoud van het toekomstige ringparken:  Zullen de parken worden verdeeld in lokale zones met lokaal beheer en bovenlokale zones met beheer op stadsniveau en welke budgetten en ondersteuning zullen dan volgen?
  • Het districtsbestuur wil nauw betrokken worden bij de verder uitwerking en detaillering van het plan, zodat toekomstige noden worden meegenomen. Ook als er financiële keuzes gemaakt moeten worden, wil het districtsbestuur inspraak in de prioritisering.

Beleidsdoelstellingen

9 - Decentralisatie
2MER01 - Trots op een leefbaar, veilig en dynamisch Merksem
2MER0105 - Adviesbevoegdheid
2MER010501 - Adviesbevoegdheden
2 - Leefbare en mobiele stad
2LMS01 - Mobiliteit
2LMS0101 - De grote verbinding
2LMS010102 - Over de Ring
2LMS010102M01788 - SWOU12267 Groenendaallaan (Ringpark Groenendaal)

Besluit

Het districtscollege merksem legt het volgende voor aan de districtsraad merksem:

Artikel 1

De districtsraad adviseert het voorontwerp voor Ringpark Groenendaal, SWOU12267, in districten Antwerpen en Merksem, gunstig als synthese van het co-creatief proces mits er rekening wordt gehouden met volgende zaken:

  • Het districtsbestuur is blij dat er geïnvesteerd wordt in Merksem en dat er aandacht is voor groene (verblijfs)ruimte, aandacht voor fietsverbindingen en plekken voor sociale ontmoeting.
  • Het districtsbestuur is verheugd over het ontwerp van de stadsserre als aantrekkingspool, wat een uitstraling kan geven aan Merksem.
  • Het districtsbestuur staat achter de indeling van de Merksemse tuinen, met de zachte bermen aan de zijde van de Ring. Het aantal geplande bomen mag er nog verhoogd worden.
  • Het districtsbestuur is voorstander van de aanpak van de stationsomgeving Luchtbal, waardoor het station kan opgewaardeerd worden in het treinnetwerk, wat ook ten goede komt van de Merksemnaren.
  • Er moeten nog heel wat zaken onderzocht worden, die veel invloed op het globale plaatje hebben.   Het districtsbestuur wil  hiervan op de hoogte blijven en ook om advies gevraagd worden, zoals bij volgende zaken:
    • Hoeveel, waar en welke onderdoorgangen worden voorzien onder het spoor en wie zal deze betalen;
    • de rol van de Schijnkoker;
    • al dan niet een OV-plein  aan de kant van de Luchtbal;
    • zal de  groene brug/ecologische verbinding er komen en wie zal deze betalen;
    • wat zijn de concrete plannen  voor sites Manuchar, Colruyt, Werminval;
    • de haalbaarheidsstudie voor de stadsserre, die toch de ruggengraat van dit voorontwerp is
    • de onderdoorgang voor fietsers en voetgangers aan de Masurebrug
    • de aan te leggen knoop R1-E19-A12
  • Het Ringpark ligt quasi geheel binnen Merksem, terwijl dat niet de perceptie is in benaming en plannen. Zo ligt Luchtbal Natuurtuinen op Merksems grondgebied. Dit zou uitgeklaard moeten worden met oog op beheer en onderhoud.
  • Het districtsbestuur heeft vragen bij de sociale controle en toegankelijkheid van het stuk Luchtbal Natuurtuinen.
  • Er moet ook meer duidelijkheid komen over de aansluiting van het Ringpark Groenendaal bij de omgeving: zoals de aansluiting bij Distelhoek, de status van de groene corridor ten opzichte van de omliggende woonstraten en de toegankelijkheid vanuit het noorden. De aansluiting met het  Ringpark Lobroekdok langs het Albertkanaal, aan het huidige waterzuiveringsstation is cruciaal. In dit voorontwerp is dit een hiaat. De ambities en engagementen over de raakvlakken van beide ringparken moeten gelijk lopen, ook bij het reserveproject van de groene brug/ecobrug.
  • Het districtsbestuur vraagt om in de verder uitwerking  steeds aandacht te hebben voor het beheer van waterhuishouding, gezien de watergevoeligheid van dit gebeid.
  •  Het districtsbestuur vraagt om in de verder uitwerking  steeds aandacht te hebben voor de gezondheid van alle Merksemnaren. Zo moet de impact van de tunnelmond op de hoge bebouwing (Hanzablok) onderzocht en verkleind worden.
  • De nerven van het Ringpark zijn ingetekend als zachte verbindingen met groen, water, verblijfsplekken, … maar liggen buiten de scope en budgetten van de Ringparken. Deze nerven lopen ook deels over privégebied. Het is onduidelijkheid wat de status van de plannen in verband met de nerven zijn. Als het gaat over lokaal openbaar domein, moet hierover steeds in overleg met het district gegaan worden.
  • Het district vraagt de verharding van het Stationsplein Luchtbal enkel te voorzien als het functioneel is, niet om een symbolisch onderscheid te maken met het park. Hier vraagt het district ook duidelijke en veilige laad-en loszones en duidelijke afspraken over het beheer van het plein.
  • Het districtsbestuur pleit voor uniformiteit in materialen binnen de verschillende (Ring)parken. Bijvoorbeeld beton of kleinschalig materiaal te gebruiken voor de hoofdpaden in plaats van asfalt, zoals in de meeste parken. Er is ook weinig halfverharding ingetekend op de padenstructuur in de Merksemse tuinen.
  • Het lichtplan is heel ambitieus en er moet voor het district  nog eens grondig bekeken worden of het niet voor te veel lichtvervuiling zorgt . Het district vraagt hier ook de garantie dat er voor LED-licht of een nog milieuvriendelijkere verlichting in de toekomst geopteerd wordt.
  • Het districtsbestuur vraagt om aandacht te hebben voor fietspaden, die de verwachte verkeersstroom aankunnen. Het voorzien van enkelrichtingsfietspaden langs de Groenendaallaan is daarvoor geen goed idee. Zeker als dit leidt tot extra kruisbewegingen op kruispunten die gekend staan als zwarte verkeerspunten.
  • Het districtsbestuur vraagt aandacht voor de nood aan parkeergelegenheid voor de aantrekkingspolen (serre en omvang station Luchtbal). De omliggende wijken mogen niet verder verzadigd geraken door een gebrek aan parkeergelegenheid. De huidige P+R Luchtbal is geen afdoende alternatief voor dit station en deze nieuwe recreatieve hub. Ook moet er oog zijn voor de verkeersafwikkeling die het extra verkeer dat de aantrekkingspolen als de serre en het station Luchtbal met zich zal brengen.
  • Het districtsbestuur pleit er ook voor om zo snel mogelijk duidelijkheid te creëren over de bevoegdheid van het groenbeheer en –onderhoud van het toekomstige ringparken:  Zullen de parken worden verdeeld in lokale zones met lokaal beheer en bovenlokale zones met beheer op stadsniveau en welke budgetten en ondersteuning zullen dan volgen?
  • Het districtsbestuur wil nauw betrokken worden bij de verder uitwerking en detaillering van het plan, zodat toekomstige noden worden meegenomen. Ook als er financiële keuzes gemaakt moeten worden, wil het districtsbestuur inspraak in de prioritisering.

Artikel 2

De districtsraad neemt kennis van de visienota als kader voor verder onderzoek en ontwikkeling.   

Artikel 3

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.

Bijlagen

  • GDL_LAT_ZZ_ALGE_DR_L_Landschapsontwerp_01-103.pdf
  • GDL_BUU_ZZ_ZZZ_NO_Z_Visienota _01-501-deel_1.pdf
  • GDL_BUU_ZZ_ZZZ_NO_Z_Visienota _01-501-deel_2.pdf
  • GDL_BUU_ZZ_ZZZ_NO_Z_Visienota _01-501-deel_3.pdf
  • GDL_LAT_XX_GENE_SN_R_VO-Documentenlijst_01-500.xls