Terug
Gepubliceerd op 09/12/2021

2021_DCBE_00280 - District Berchem. Zone Burgemeester Edgard Ryckaertsplein/Uitbreidingstraat - Proefopstelling. Aanpassing verkeerssignalisatie. Advies - Goedkeuring

districtscollege Berchem
do 09/12/2021 - 09:30 Digitale zitting
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Evi Van der Planken, districtsburgemeester; Bruno De Saegher, districtsschepen; Kris Gysels, districtsschepen; Janick Doré, districtsschepen; Buket Karaca, districtsschepen; Ann De Potter, districtssecretaris

Afwezig

Kitti Van Den Bergh, waarnemend districtssecretaris

Secretaris

Ann De Potter, districtssecretaris

Voorzitter

Bruno De Saegher, districtsschepen
2021_DCBE_00280 - District Berchem. Zone Burgemeester Edgard Ryckaertsplein/Uitbreidingstraat - Proefopstelling. Aanpassing verkeerssignalisatie. Advies - Goedkeuring 2021_DCBE_00280 - District Berchem. Zone Burgemeester Edgard Ryckaertsplein/Uitbreidingstraat - Proefopstelling. Aanpassing verkeerssignalisatie. Advies - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Algemene financiële opmerkingen

De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling zal de nodige signalisatie zelf plaatsen met materiaal uit eigen voorraad. Er zijn dus geen rechtstreekse financiële gevolgen.

Aanleiding en context

Het Burgemeester Edgard Ryckaertsplein in het district Berchem:
  • behoort tot het beheer van de stad Antwerpen;  
  • heeft een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer dat goedgekeurd werd door het college van 15 februari 2019 (jaarnummer 1397);
  • maakt deel uit van een goedgekeurde zone 30, gekend als "Zurenborg"; 
  • maakt deel uit van het reglement "Parkeren met beperkte parkeertijd binnen de Singel en in de 20ste-eeuwse gordel" met het oog op het betalend- en bewonersparkeren en/of het residentieel parkeren met parkeerschijf en bewonerskaart. 
De Uitbreidingstraat in het district Berchem:
  • behoort deels tot het beheer van de stad Antwerpen, namelijk het deel tussen de Kemmelbergstraat en de Vlijtstraat;  
  • is deels een gewestweg waarvan de verkeerssignalisatie, uitgezonderd het parkeren, geregeld wordt door het Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap, namelijk het deel tussen de Generaal Lemanstraat en de Kemmelbergstraat;
  • heeft een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer dat goedgekeurd werd door het college op 13 december 2019 (jaarnummer 10462);
  • heeft een proefopstelling die goedgekeurd werd door het college op 27 augustus 2021 (jaarnummer 6957);
  • maakt deel uit van een goedgekeurde zones 30, gekend als "Omgeving Boomgaardstraat" en "Zurenborg"; 
  • maakt deel uit van het reglement "Parkeren met beperkte parkeertijd binnen de Singel en in de 20ste-eeuwse gordel" met het oog op het betalend- en bewonersparkeren en/of het residentieel parkeren met parkeerschijf en bewonerskaart. 

In november 2021 gebeurden op zeer korte termijn twee dodelijke ongevallen met vrachtwagens van leveranciers op het Burgemeester Edgard Ryckaertsplein te Berchem. Beide ongevallen gebeurden op een plaats waar geen gemotoriseerd verkeer is toegelaten. De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling (afdeling Mobiliteit) stelt in samenspraak met het district Berchem en de verkeerspolitie voor, om specifieke technische verkeersingrepen en infrastructurele maatregelen in te voeren en zo de verkeersveiligheid te verhogen. De proefopstelling zal tevens gemonitord en indien nodig tijdig bijgestuurd worden. 

Argumentatie

Om te voorkomen dat gemotoriseerd verkeer in de toekomst nog het stationsgebouw kan bereiken via het plein worden er een aantal aanpassingen aan de inrichting en signalisatie op het plein voorgesteld. Tevens wordt er in de Uitbreidingsstraat een laad- en loszone voorzien, zodat leveranciers hun leveringen vlot kunnen uitvoeren zonder een overtreding te begaan. Zodoende wordt de verkeerveiligheid geoptimaliseerd.

Concreet worden volgende ingrepen genomen:

  • langs de zijde van het busstation van het Ryckaertplein worden er paaltjes voorzien tussen het Vélostation en de taxistandplaats. Op die manier is het onmogelijk voor gemotoriseerd verkeer om het plein nog op te rijden;
  • in de Uitbreidingsstraat worden er E3-verkeersborden (stilstaan - en parkeerverbod) geplaatst aan de volledige zijde van het plein. Op die manier wordt tegengegaan dat leveranciers hier op de rijbaan aan pleinzijde laden en lossen. Dit zou niet verkeersveilig zijn, vermits dit een zeer drukke busroute is, en er tevens veel fietsers en voetgangers van en naar het station rijden;
  • er wordt een laad- en loszone voorzien op het trottoir in de Uitbreidingstraat ter hoogte van nummers 458-462. Dit wordt aangeduid met twee E1-verkeersborden en duidelijke grondmarkeringen;
  • het C3-bord ter hoogte van Uitbreidingsstraat 468 krijgt de onderborden ‘uitgezonderd vergunninghouders’ en ‘uitgezonderd fietsers en speedpedelecs’;
  • de bestaande busstrook aan de zijde van de huizen wordt terug een gewone rijstrook vermits vergunninghouders zoals leveranciers voor de laad- en loszone hier ook mogen rijden. Het betreffende aanwijzingsbord wordt dan ook verwijderd;
  • aan de zijde van de toegang van het busstation ter hoogte van de Binnensingel wordt het onderbord ‘uitgezonderd Vélo’ aangebracht onder de C3 met onderbord ‘uitgezonderd bus en taxi’. Zo kan de aanlevering van het vélostation verzekerd blijven.  
De parkeerbalans blijft ongewijzigd.

Juridische grond

  • Artikel 130bis van de Nieuwe Gemeentewet bepaalt dat het college van burgemeester en schepenen bevoegd is voor de tijdelijke politieverordeningen op het wegverkeer;
  • Wet van 16 maart 1968 betreffende de politie van het wegverkeer;
  • Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement betreffende de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
  • Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
  • Gemeenteraadsbesluit van 16 december 2019 (jaarnummer 760) waarbij de statuten van Mobiliteit en Parkeren Antwerpen AG werden goedgekeurd;
  • Artikel 56 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017;
  • Collegebesluit van 24 februari 2017 (jaarnummer 1853) waarin de werkwijze voor het opmaken van de verkeersadviezen voor heraanleg openbaar domein, aanvullende verkeersreglementen en proefopstellingen werden vastgesteld.

Adviezen

Verkeerspolitie, advies van 3 december 2021 Gunstig advies

De verkeerspolitie heeft vanuit veiligheidsoogpunt geen bezwaar tegen een proefopstelling aan het station van Berchem (Burgemeester Edgard Ryckaertsplein/Uitbreidingstraat). Gelieve ons in te lichten bij eventuele aanpassingen tijdens de proefperiode. 

Beleidsdoelstellingen

9 - Decentralisatie
2BER01 - Berchem is een actief, bewust en leefbaar district
2BER0104 - Berchem maakt maximaal gebruik van haar adviesbevoegdheid
2 - Leefbare en mobiele stad
2LMS01 - Mobiliteit
2LMS0104 - Regulier
2LMS010403 - Parkeerbeleid

Besluit

Het districtscollege berchem legt het volgende voor aan de districtsraad berchem:

Artikel 1

De districtsraad adviseert de proefopstelling in de zone 'Burgemeester Edgard Ryckaertsplein - Uitbreidingsstraat' gunstig.

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.

Bijlagen

  • 20211203_BE_ProefopstellingZoneEdRyckaertspleinUitbreidingstraat_Mark_Plan4.pdf
  • 20211203_BE_ProefopstellingZoneEdRyckaertspleinUitbreidingstraat_Sign_Plan1.pdf
  • 20211203_BE_ProefopstellingZoneEdRyckaertspleinUitbreidingstraat_Sign_Plan2.pdf
  • 20211203_BE_ProefopstellingZoneEdRyckaertspleinUitbreidingstraat_Sign_Plan3.pdf
  • 20211203_BE_ProefopstellingZoneEdRyckaertspleinUitbreidingstraat_Mark_Plan4bis.pdf
  • 20211123_BE_Ryckaertsplein.pdf