Terug
Gepubliceerd op 20/01/2022

2022_BB_00039 - Politiezone Antwerpen - Vaststelling vacatures mobiliteit 2022-01 - Goedkeuring

burgemeester
do 20/01/2022 - 10:00 bureau burgemeester
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2022_BB_00039 - Politiezone Antwerpen - Vaststelling vacatures mobiliteit 2022-01 - Goedkeuring 2022_BB_00039 - Politiezone Antwerpen - Vaststelling vacatures mobiliteit 2022-01 - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Regelgeving: bevoegdheid

Overeenkomstig artikel 56 van de wet van 7 december 1998 tot organisatie van een geïntegreerde politiedienst, gestructureerd op twee niveaus, benoemt of werft de gemeenteraad de andere leden van de lokale politie aan, volgens de voorwaarden en nadere regels vastgesteld door de Koning.

Sinds 10 januari 2014 voorziet een wijziging in het statuut de mogelijkheid om de bevoegdheid van de raadsleden inzake benoemingen en wervingen, per lopende legislatuur, te delegeren aan de burgemeester. Deze delegatie werd voorzien en goedgekeurd op de gemeenteraad van 29 juni 2020 (jaarnummer 0369).

Argumentatie

Rekening houdend met het meerjarenplan inzake de rekrutering is het opportuun volgende vacatures open te verklaren:

CP

HINP

INP

AP

Hybride: HINP/CNT

CNT/ASS

CNT

ASS
112 262 1 326


Deze worden bij voorkeur als volgt ingevuld:

  • 1 CP stafmedewerker Directie Operaties 

  • 6 HINP teamleider Mobiele Eenheid
  • 1 HINP adjunct-coördinator Openbare orde
  • 1 HINP teamleider Interventie-terreinondersteuner
  • 1 HINP teamleider Gerechtelijke Afhandeling
  • 1 HINP teamleider Wijkteam regio Oost
  • 1 HINP teamleider Verkeerstoezicht
  • 1 HINP teamleider Leefmilieu

  • 7 INP medewerker Fietsteam
  • 1 INP medewerker Openbare orde
  • 1 INP medewerker DIA/ISRA
  • 1 INP medewerker Geweldbeheersing
  • 1 INP rechercheur Digitale recherche
  • 4 INP medewerker Wijkteam regio West
  • 1 INP medewerker Wijkteam regio Centrum
  • 1 INP Wijkagent regio West
  • 1 INP medewerker Wijkteam regio Zuid
  • 2 INP medewerker Onthaal regiopolitie
  • 1 INP rechercheur Local Computer Crime Unit (LCCU) (Lokale Recherche)
  • 1 INP rechercheur Ecofin (Lokale Recherche)
  • 2 INP rechercheur Directe en Indirecte Financiële Aanpak (DIFA) (Lokale Recherche)
  • 1 INP rechercheur Personen (Lokale Recherche)
  • 1 INP rechercheur Dossierbeheerder Intrafamiliaal Geweld (Lokale Recherche)

  • 2 AP medewerker Verkeersondersteuningsteam regio Oost

  • 1 HINP/CNT teamleider Tactische misdrijfanalyse

  • 1 CNT medewerker management
  • 1 CNT medewerker Application management 

  • 3 CNT/ASS medewerker Digital process support unit

  • 4 ASS medewerker Helpsdesk 
  • 1 ASS medewerker Secretariaat ICT
  • 1 ASS medewerker Secretariaat Supply Chain 


De vacatures voor de volgende mobiliteitsronde (2022-01) dienen tijdig te worden overgemaakt aan de directie Mobiliteit en Loopbaanbeheer. Tevens dient de directie Mobiliteit en Loopbaanbeheer hierbij de beslissing van de burgemeester te ontvangen met het akkoord over het aantal vacante betrekkingen.

Indien een vacante betrekking voor het administratief en logistiek kader overeenkomstig de regeling inzake de mobiliteit niet werd ingevuld, impliceert de vacantverklaring van deze betrekking, conform het Koninklijk Besluit van 20 december 2005, vervolgens het beroep op een statutaire aanwerving.

Omwille van de doorlooptijd van de selectie- en aanwervingsprocedure is het sterk aangewezen het potentieel aan geslaagde kandidaten maximaal te benutten. Daarom wordt voorgesteld de geslaagde maar niet batig gerangschikte kandidaten op te nemen in een werfreserve volgens de vastgestelde rangschikking.

De selectieprocedure georganiseerd door Politiezone Antwerpen kan bestaan uit:

  • een cv-screening;
  • een psychotechnische proef;
  • een schriftelijke/praktische proef;
  • een selectiegesprek met de selectiecommissie.

Juridische grond

  • wet van 3 juli 1978 betreffende de arbeidsovereenkomsten;
  • wet van 7 december 1998 tot organisatie van een geïntegreerde politiedienst op twee niveaus, nader bepaald hoofdstuk III;
  • wet van 26 april 2002 houdende de essentiële elementen van het statuut van de personeelsleden van de politiediensten en houdende diverse andere bepalingen met betrekking tot de politiediensten, nader bepaald hoofdstuk I en hoofdstuk III;
  • wet van 21 december 2013 houdende diverse bepalingen Binnenlandse Zaken, nader bepaald artikel 21;
  • Koninklijk Besluit van 30 maart 2001 tot regeling van de rechtspositie van het personeel van de politiediensten, hierna RPPol genoemd, nader bepaald artikel II.I.11, artikelen IV.I.34 tot 39, artikelen V.II.1 tot 5, artikelen V.III.1 tot 8 en artikelen VI.II.8 tot 34;
  • Koninklijk Besluit van 20 november 2001 tot vaststelling van de nadere regels inzake de mobiliteit van het personeel van de politiediensten;
  • Koninklijk Besluit van 7 juni 2009 tot wijziging van verschillende teksten betreffende de rechtspositie van het personeel van de politiediensten, nader bepaalde artikelen 14, 19, 37 tot 39 en 41 tot 45;
  • Koninklijk Besluit van 26 maart 2014 tot wijziging van sommige bepalingen van het Koninklijk Besluit van 30 maart 2001 tot regeling van de rechtspositie van het personeel van de politiediensten;
  • omzendbrief GPI 15 van 24 januari 2002 betreffende de toepassing van de mobiliteitsregeling in de geïntegreerde politie, gestructureerd op twee niveaus, ten behoeve van de lokale verantwoordelijke overheden;
  • omzendbrief GPI 15bis van 25 juni 2002 betreffende de mobiliteitscyclus, inzonderheid de etappe volgend op de vacantstelling van de ambten en de kandidaatstellingen, houdende verduidelijkingen inzake de toepassing van de rechtspositieregeling betreffende de externe werving van CALog-personeel in de geïntegreerde politie, gestructureerd op twee niveaus, en betreffende bepaalde interne verschuivingen;
  • omzendbrief GPI 15quater van 29 januari 2003 houdende verduidelijkingen inzake de toepassing in de geïntegreerde politie, gestructureerd op twee niveaus;
  • omzendbrief GPI 73 van 14 mei 2013 betreffende de aanwerving, de selectie en de opleiding van de personeelsleden van het basiskader van de politiediensten;
  • permanente nota DGS/DSP/C-2011/22746 van 9 juni 2011 over de mobiliteit en aanwerving van het personeel van de geïntegreerde politie - procedure en statutaire gevolgen.

Aanleiding en context

Op 19 december 2011 keurde de gemeenteraad de wijziging van het reglement inzake de selectie van personeelsleden operationeel, administratief en logistiek kader in het kader van mobiliteit en externe werving goed (jaarnummer 1372).

Op 29 november 2021 keurde de gemeenteraad de politiebegroting 2022, gewone en buitengewone begroting, goed (jaarnummer 669).

De directie Mobiliteit en Loopbaanbeheer van de federale politie deelde mee dat de mobiliteitsronde 2022-01 wordt gepubliceerd op 28 januari 2022.

Om de vacatures van Politiezone Antwerpen te kunnen overmaken, dienen de vacatures te worden vastgesteld door de overheid.

Algemene financiële opmerkingen

De bijzondere rekenplichtige van Politiezone Antwerpen regelt de financiële aspecten via de weddenkredieten van de politiebegroting van 2022 onder voorbehoud van goedkeuring door de hogere overheid.

Besluit

De burgemeester beslist:

Artikel 1

De burgemeester keurt goed dat volgende vacatures voor aanvulling via mobiliteit worden vastgesteld:

  • Operationeel kader:
KADER GRAAD AANTAL
officierenkadercommissaris van politie1
middenkader hoofdinspecteur van politie 12
basiskader inspecteur van politie 26
hulpkaderagent van politie2
middenkader of niveau B hybride 1

  • Administratief en logistiek kader:
NIVEAU GRAAD AANTAL
niveau B
consulent
2
middenkader of niveau B
hybride 1
niveau Cassistent 6
niveau B of niveau Chybride3

 

Artikel 2

De burgemeester keurt goed dat de geslaagde maar niet batig gerangschikte kandidaten zullen worden opgenomen in een werfreserve, geldig tot aan de opening van mobiliteitsronde 2021-05 volgens de vastgestelde rangschikking.

Artikel 3

De burgemeester keurt goed dat de door de federale politie naar Politiezone Antwerpen gedetacheerde personeelsleden terug ter beschikking van de federale politie zullen worden gesteld zodra de instroom voldoende is om vacante plaatsen, die door deze gedetacheerden bezet worden, in te vullen.

Artikel 4

De bijzondere rekenplichtige van Politiezone Antwerpen regelt de financiële aspecten als volgt:

Omschrijving Bedrag                  
Boekingsadres Bestelbon

Geraamde kostprijs bij maximale invulling van de vacature opengesteld bij de mobiliteitsronde 2021-04:

operationeel kader:

commissaris (1)

hoofdinspecteur (12)

hybride hoofdinspecteur (1)

inspecteur (26)

agent (2)


Jaarwedde aan 100%


1 x 33.961,42 EUR

12 x 17.352,55 EUR

1 x 17.352,55 EUR

26 x 15.518,14 EUR

2 x 14.253,88 EUR


budgetplaats: 60030
budgetpositie: 33001_11101_00
functiegebied: TDLP1SVG080101
subsidie: SUB_NR
fonds: LPA
begrotingsprogramma: NR
budgetperiode: 2200
Onder voorbehoud van de goedkeuring van de politiebegroting 2022 door de hogere overheid.

Niet van toepassing

administratief en logistiek kader:



niveau B (2)

hybride B (4)

niveau C (6)

hybride C (3)



Jaarwedde aan 100%



2 x 15.590,78 EUR
4 x 15.590,78 EUR

6 x 14.273,70 EUR
3 x 14.273,70 EUR


budgetplaats: 60030
budgetpositie: 33091_11101_00
functiegebied: TDLP1SVG080101
subsidie: SUB_NR
fonds: LPA
begrotingsprogramma: NR
budgetperiode: 2200
Onder voorbehoud van de goedkeuring van de politiebegroting 2022 door de hogere overheid.
 Niet van toepassing