Op het einde van ieder jaar wordt een jaarafsluit voorzien waarbij onder andere bestelbonnen worden overgezet naar het nieuwe jaar om de continuïteit van de districtswerking te garanderen. Aangezien de voorbereidingen van de jaarafsluit vooral in het laatste kwartaal van 2022 plaatsvinden en de jaarafsluit effectief begin 2023 zal plaatsvinden, wordt nu reeds een principebeslissing rond bestelbonnen en restkredieten voor de jaarafsluit 2022 aan het districtscollege voorgelegd.
Voor de niet aangerekende kredieten:
Artikel 258 van het Decreet lokaal bestuur bepaalt dat: "Het districtscollege vóór 1 maart van het lopende boekjaar bepaalt welk gedeelte van de kredieten voor het district voor investeringen en financiering, die voor het vorige boekjaar opgenomen waren in het meerjarenplan maar nog niet zijn aangewend, overgedragen worden naar het lopende boekjaar."
Dit geldt voor zowel uitgaven als ontvangsten op investeringen.
Voor de (niet aangerekende) bestelbonnen op het einde van het boekjaar.
Volgens artikel 98 van het besluit van de Vlaamse Regering over de beleids- en beheerscyclus worden in het begin van het boekjaar de vastleggingen geregistreerd van de uitgaven die in de loop van het boekjaar gedaan worden als gevolg van verbintenissen uit vorige boekjaren.
Het besluit van de Vlaamse Regering over de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen van 30 maart 2018 (BVR BBC).
Artikel 143 van het Decreet lokaal bestuur stelt dat de bepalingen met betrekking tot het overdragen van de kredieten naar het lopende boekjaar van toepassing zijn op de districten met dien verstande dat de volgende woorden worden gelezen als volgt:
1° "de gemeente" als "het district";
2° "de gemeente en het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn" als "het district";
3° "elke gemeente en elk openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn" als "alle districten";
4° "de gemeenteraad", "de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn" en "de gemeenteraad of de raad voor maatschappelijk welzijn" als "districtsraad";
5° "raadsleden" als "leden van de districtsraad";
6° "het college van burgemeester en schepenen" als "het districtscollege".
Artikel 258 van het Decreet lokaal bestuur stelt dat het districtscollege bepaalt welk gedeelte van de kredieten voor het district voor investeringen, die voor het vorige boekjaar opgenomen waren in het meerjarenplan maar nog niet zijn aangewend, overgedragen worden naar het lopende boekjaar.
Het districtscollege keurt, voor de jaarafsluit 2022, goed dat:
De stad Antwerpen werd recent getroffen door een cyberaanval.
Omwille van de cyberaanval is de digitale dienstverlening van de stad Antwerpen verstoord. Diverse toepassingen zijn geïmpacteerd, onder meer de toepassing waarmee aanvragen ingediend worden voor het verkrijgen van (financiële) ondersteuning van het district. Ook de verwerking van de aanvragen gebeurt door de districtsadministratie in deze toepassing.
Omwille van bovenstaande kunnen aanvragen mogelijk niet tijdig ingediend of verwerkt worden in overeenstemming met de voorziene bepalingen rond termijnen in de ondersteuningsreglementen. Aan de districtsraad wordt daarom voorgesteld om tijdelijke afwijkingen op de ondersteuningsreglementen toe te staan.
De wet van 14 november 1983 betreffende de controle op de toekenning en op de aanwending van sommige toelagen.
Het Kaderbesluit basisprincipes ondersteuningsbeleid zoals goedgekeurd door de gemeenteraad van 26 oktober 2020 (jaarnummer 595).
In het gemeenteraadsbesluit van 29 mei 2017 (jaarnummer 300) werden de bevoegdheden van de districtsraden vastgelegd. Artikel 6 bepaalt onder meer dat de districtsraad bevoegd is voor reglementen voor het ondersteunen van activiteiten, projecten en verenigingen (participatie en verenigingsleven).
De districtsraad keurt goed dat, indien de huidige cyberaanval het indienen van aanvragen verhindert of de verwerking ervan vertraagt, er afgeweken wordt van de termijnen voorzien in de ondersteuningsreglementen totdat de reguliere werking kan worden hervat.
De districtsraad machtigt het districtscollege om de concrete afwijkingen van termijnen voorzien in de ondersteuningsreglementen vast te stellen, en dit slechts totdat de reguliere werking kan worden hervat.
De districtsraad keurt goed dat, in het geval door de huidige cyberaanval de online-toepassingen van Stad Antwerpen niet beschikbaar zijn, ondersteuningsaanvragen op alternatieve wijze kunnen worden ingediend.
Voor het leveren en verzorgen van bloementorens, bloemenmanden, bloemenzuilen en bloembakken werd raamcontract GAC_ 2020_01199 opgemaakt. Dit bestek werd gegund aan de firma Monteflores NV, Merksplassebaan 100 te 2390 Malle, met ondernemingsnummer 0879.759.712.
De nodige kredieten voor de levering en de nazorg van de bebloeming in het district Hoboken moeten worden vastgelegd.
Voor district Hoboken werd beslist om 7 bloementorens en 220 bloemenmanden te bestellen, die geplaatst worden op verschillende locaties over het gehele grondgebied van het district.
Dienstnota financiën "Bestellen en betalen binnen de stad, districten en OCMW" van 17 december 2018.
Op 18 december 2018 (jaarnummer 356) keurde het districtscollege de aanpassing principes budgethouderschap, bestellen en goedkeuren voor het district goed.
Het districtscollege keurt goed om - met ingang van 29 december 2018 - de bevoegdheid tot het goedkeuren van correctiebestellingen en te betalen bedragen namens het district als volgt te regelen (bedragen exclusief btw):
Artikel 43 §4 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten bepaalt dat als een raamovereenkomst is gesloten met één enkele deelnemer, de erop gebaseerde opdrachten aan hem worden gegund volgens de in de raamovereenkomst gestelde voorwaarden.
Met de collegebeslissing van 12 mei 2017 (jaarnummer 4463) werden de bevoegdheden van de districtscolleges vastgelegd.
Artikel 12 bepaalt dat het districtscollege bevoegd is voor lokale parken en groenaanplantingen.
Artikel 56§3,4° van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 stelt dat het college bevoegd is voor het voeren van de plaatsingsprocedure, de gunning en de uitvoering van overheidsopdrachten.
Met het collegebesluit van 17 augustus 2007 (jaarnummer 10513) besliste het college om de bevoegdheden waarover het beschikt op grond van artikels 57§3,4°,5° en 6° van het Gemeentedecreet en op grond van het gemeenteraadsbesluit van 25 juni 2007 (jaarnummer 1521) binnen de beleidsdomeinen van de districten, over te dragen aan de districtscolleges met ingang van 1 oktober 2007.
Het districtscollege beslist om voor het leveren van bebloeming in district Hoboken een bedrag van 31.738,50 EUR inclusief btw vast te leggen via correctiebestelbon 4005505424 bij de firma Monteflores NV, Merksplassebaan 100 te 2390 Malle met ondernemingsnummer 0879.759.712.
Deze bebloeming werd reeds uitgevoerd. Er werd een correctiebestelbon opgemaakt.
De financieel directeur verleent zijn visum en regelt de financiële aspecten als volgt:
Omschrijving | Bedrag | Boekingsadres | Bestelbon |
levering van 220 bloemenmanden leverancier: |
15.158,00 EUR (incl.BTW) | budgetplaats: 5064000000 Budgetpositie: 61414 functiegebied: 2HOB010104A00000 subsidie: SUB_NR fonds: INTERN begrotingsprogramma: 2HO090680 budgetperiode: 2200 |
4005505424 lijn 10 |
nazorg en beheer van 220 bloemenmanden leverancier: |
10.648,00 EUR (incl.BTW) | budgetplaats: 5064000000
Budgetpositie: 61419 functiegebied: 2HOB010104A00000 subsidie: SUB_NR fonds: INTERN begrotingsprogramma: 2HO090680 budgetperiode: 2200 |
4005505424
lijn 20 |
levering van 7 bloementorens leverancier: | 2.968,00 EUR (incl.BTW) | budgetplaats: 5064000000
Budgetpositie: 61414 functiegebied: 2HOB010104A00000 subsidie: SUB_NR fonds: INTERN begrotingsprogramma: 2HO090680 budgetperiode: 2200 | 4005505424
lijn 30 |
Nazorg en beheer van 7 bloementorens leverancier: | 2.964,50 EUR (incl.BTW) | budgetplaats: 5064000000
Budgetpositie: 61419 functiegebied: 2HOB010104A00000 subsidie: SUB_NR fonds: INTERN begrotingsprogramma: 2HO090680 budgetperiode: 2200 | 4005505424
lijn 40 |
Het district Hoboken voorziet een budget om de facturen van het forfaitair onderhoud 2022 van de openbare verlichting te betalen. Om de te verwachte facturen te kunnen betalen dient het nodige budget te worden voorzien.
Voor het forfaitair onderhoud, openbare verlichting, 2022 dient men een budget te voorzien om de te verwachte facturen te kunnen betalen.
Fluvius System Operator bezorgde een offerte aan de bedrijfseenheid Stadsontwikkeling voor een bedrag van 33.028,36 EUR (exclusief btw), dat per kwartaal (Q) gefactureerd zal worden.
Ten opzichte van de voorgaande jaren zijn de prijzen enorm gestegen waardoor het district onvoldoende budget heeft om de te verwachte facturen te kunnen betalen.
De prijsstijgingen zijn onder ander te wijten aan:
De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling stelt voor om het nog beschikbare budget (gebaseerd op de kosten voor forfaitair onderhoud 2021) van 13.223,14 EUR (exclusief btw) vast te leggen.
Dienstnota financiën "Bestellen en betalen binnen de stad, districten en OCMW" van 17 december 2018.
Op 18 december 2018 (jaarnummer 356) keurde het districtscollege de aanpassing principes budgethouderschap, bestellen en goedkeuren voor het district goed.
Het districtscollege keurt goed om - met ingang van 29 december 2018 - de bevoegdheid tot het goedkeuren van correctiebestellingen en te betalen bedragen namens het district als volgt te regelen (bedragen exclusief btw):
Fluvius System Operator is overeenkomstig het Energiedecreet van 8 mei 2009 de door de VREG vergunde werkmaatschappij voor 14 Vlaamse opdrachthoudende verenigingen (intergemeentelijke samenwerkingsverbanden).
Artikel 398 uit het Decreet Lokaal bestuur bepaalt in paragraaf 1 dat de gemeenten beslissen over de beheersoverdracht overeenkomstig de statuten van het samenwerkingsverband, waarbij in paragraaf 2, 3° de opdrachthoudende vereniging wordt gedefinieerd als een samenwerkingsverband met beheersoverdracht waaraan de deelnemende gemeenten de uitvoering van een of meer duidelijk omschreven bevoegdheden met betrekking tot een of meer functioneel samenhangende beleidsdomeinen toevertrouwen.
Onder beheersoverdracht wordt verstaan het toevertrouwen door de deelnemende gemeenten aan het samenwerkingsverband van de uitvoering van door hen genomen beslissingen in het kader van zijn doelstellingen, in die zin dat de deelnemende gemeenten zich het recht ontzeggen zelfstandig of samen met derden dezelfde opdracht uit te voeren.
Artikel 30§3 (gezamenlijke In-house-toezicht) van de wet van 17 juni 2016 is van toepassing.
§ 3. De aanbestedende overheid die op een privaat- of publiekrechtelijke rechtspersoon geen controle uitoefent in de zin van paragraaf 1, kan een overheidsopdracht plaatsen bij die rechtspersoon zonder deze wet toe te passen, indien aan elk van de volgende voorwaarden is voldaan :
1° de aanbestedende overheid oefent, samen met andere aanbestedende overheden, op die rechtspersoon toezicht uit zoals op hun eigen diensten;
2° meer dan 80 % van de activiteiten van die rechtspersoon behelst de uitvoering van taken die hem zijn toegewezen door de controlerende aanbestedende overheden of door andere, door diezelfde aanbestedende overheden gecontroleerde rechtspersonen;
3° er is geen directe participatie van privékapitaal in de gecontroleerde rechtspersoon met uitzondering van geen controle of blokkerende macht opleverende vormen van participatie van privékapitaal, vereist krachtens de nationale wetgeving, in overeenstemming met de verdragen, die geen beslissende invloed uitoefenen op de gecontroleerde rechtspersoon.
Met de collegebeslissing van 12 mei 2017 (jaarnummer 4463) werden de bevoegdheden van de districtscolleges vastgelegd.
Artikel 11 bepaalt dat het districtscollege bevoegd is voor plaatsen, herplaatsen en onderhoud van openbare verlichting op lokale straten en pleinen.
Met de collegebeslissing van 6 maart 2015 (jaarnummer 1794) besliste het college dat convenanten, die de rechtspersoon ‘stad Antwerpen’ afsluit met andere overheden, nutsmaatschappijen, telematicabedrijven en intercommunales vallen onder de bevoegdheid van de gemeenteraad en het college. De districtsraden en de districtscolleges zijn gebonden aan deze convenanten. Wanneer de financiële inbreng van de districten verwacht wordt, worden zij mee betrokken bij de opmaak en uitvoering van deze convenanten.
Artikel 56 §3, 4° van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 stelt dat het college van burgemeester en schepenen bevoegd is voor het voeren van de plaatsingsprocedure, de gunning en de uitvoering van overheidsopdrachten.
Artikel 134, §2.2° van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 bepaalt dat het college bevoegdheden, die door andere overheden werden overgedragen, kan overdragen aan de districtscolleges, voor zover de regel die het college deze bevoegdheid toewees, het college daartoe machtigt.
Voor het betalen van het forfaitair onderhoud, openbare verlichting, 2022 (Q1 en Q2 deels) werd voor het aandeel van het district correctiebon 1000000132 opgemaakt voor een bedrag van 16.000,00 EUR (inclusief btw).
Voor het saldo zal een correctiebon worden opgemaakt op 2LMS03010112A00000/61414/5153000000/2200/2SA020670/SUB_NR_INTERN en ter goedkeuring worden voorgelegd aan het college.
Het districtscollege keurt correctiebon 100000013 goed voor een bedrag van 16.000,00 EUR (inclusief btw), voor het betalen van het forfaitair onderhoud, openbare verlichting, 2022, op naam van Fluvius System Operator, Brusselsesteenweg 199 te 9090 Melle met ondernemingsnummer 0477 445 084.
Omschrijving | Bedrag | Boekingsadres | Bestelbon |
SWPR13317J Fluvius System Operator Rekeningnummer: Ondernemingsnummer: | 16.000,00 EUR | budgetplaats: 5062515000 | 1000000132 |
Het districtscollege keurt de notulen van 6 december 2022 goed.
Dienst | Taak |
Districtssecretaris | De notulen binnen de wettelijk voorgeschreven termijn te bezorgen aan de districtsraadsleden. |