De aanvraag werd onderworpen aan 1 openbaar onderzoek.
Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten
Startdatum | Einddatum | Schriftelijke bezwaar-schriften | Schriftelijke gebundelde bezwaar-schriften | Petitie-lijsten | Digitale bezwaar-schriften |
8 oktober 2021 | 6 november 2021 | 1 | 0 | 1 | 0 |
Bespreking van de bezwaren
Er werden twee bezwaren, waarvan 1 petitielijst, ingediend. Deze luiden samengevat als volgt:
1. Volume:
De bezwaarindiener heeft bezwaar tegen de hoogte van de constructies.
Beoordeling:
De nieuwe constructies reiken tot wel 9 m hoog. Dit is onaanvaardbaar in het binnengebied en heeft een negatieve impact op de omgeving.
Het bezwaar is gegrond.
2. Reca-uitbating:
Het bezwaar meldt dat het bijbouwen van een café voor veel overlast zal zorgen inzake parkeren en veiligheid.
Beoordeling:
Het is inderdaad zo dat een beperkte ruimte van de nieuwe handelsfunctie als reca ingericht zal worden. De hoofdfunctie blijft echter handel aangezien de reca-functie slechts een zeer beperkte oppervlakte inneemt van het gelijkvloers en eerder als ondersteunende functie bij de handel aanzien kan worden. De mobiliteitsimpact van het project wordt besproken in de paragraaf ‘Mobiliteitsimpact’. Voor de veiligheid in de omgeving werd de aanvraag ter advies voorgelegd aan de lokale verkeerspolitie. Deze dienst heeft vanuit veiligheidsoogpunt geen bezwaar op voorliggend project.
Het bezwaar is ongegrond.
Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: | OMV_2021034431 |
Gegevens van de aanvrager: | BVBA IMMO ROOTHOOFD met als adres Herentalsebaan 556 te 2100 Antwerpen |
Gegevens van de exploitant: | BVBA ABIES (0433778159) met als contactadres Herentalsebaan 556 te 2100 Antwerpen |
Ligging van het project: | Herentalsebaan 542-548, 556-566 te 2100 Deurne (Antwerpen) |
Kadastrale percelen: | afdeling 31 sectie B nrs. 427Z14, 427R13, 427H14, 427C14, 427Y14, 427S13 en 427B17 |
waarvan: |
|
- 20210303-0126 | afdeling 31 sectie B nrs. 427S13, 427Z14, 427R13, 427B17, 427C14 en 427H14 (Abies IIOA klasse 3) |
Vergunningsplichten: | Stedenbouwkundige handelingen, Exploitatie van ingedeelde inrichtingen of activiteiten, Kleinhandelsactiviteiten |
Voorwerp van de aanvraag: | regulariseren, uitbreiden, verbouwen en exploiteren van een bestaand tuincentrum |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- Herentalsebaan 542-560:
- Herentalsebaan 556-560 (bestaand tuincentrum ABIES):
- Herentalsebaan 542-548 (bestaande showroom + werkplaats):
Vergunde toestand/Geacht vergunde toestand
- Herentalsebaan 556-560:
- Herentalsebaan 542-548:
- parking bij het tuincentrum ABIES:
- er wordt een boom op het openbaar domein gekapt in functie van een inrit;
- garagebox en stockageruimte voor bloemen en planten achteraan.
Huidige toestand
- Herentalsebaan 556-560: tuincentrum met serre, bovenliggende stockageruimte en appartement met uitgebreid dakterras;
- Herentalsebaan 542-548: showroom en werkplaats met bovenliggende woongelegenheid die werd uitgebreid, afwijkend van de vergunde plannen:
- parking;
- tentconstructies.
Gewenste toestand
- functie:
- bouwvolume:
- 3 “kappen” met een breedte van ruim 17 m, gericht naar de Kerkhofweg;
- de kroonlijsthoogte van de nieuwbouw serre bedraagt circa 5 m;
- de nokhoogte van de serre bedraagt 9 m met een dakhelling van 25°;
- gevelafwerking en materialisatie:
- inrichting:
Inhoud van de aanvraag
- regulariseren, uitbreiden, herbestemmen, en verbouwen van een bestaand tuincentrum (stedenbouwkundig luik) en exploiteren van tuincentrum ABIES (milieuluik):
Omschrijving ingedeelde inrichtingen of activiteiten
Voorgeschiedenis
Het betreft een nieuw ingedeelde inrichting/activiteit.
Inhoud van de aanvraag
Het voorwerp van deze aanvraag betreft het gebouwencomplex van het tuincentrum ABIES, met aansluitend de werkplaats en showroom. De aanvraag betreft het exploiteren van koelinstallaties, stookinstallaties en luchtverhitters en het stallen van voertuigen.
Aangevraagde rubrieken
Rubriek | Omschrijving | Gevraagd voor |
15.1.1° | al dan niet overdekte ruimte voor het stallen van 3 tot en met 25 motorvoertuigen of aanhangwagens, die geen personenwagens, bromfietsen, motorfietsen of spoorvoertuigen zijn; | 5 voertuigen |
16.3.2°a) | koelinstallaties, luchtcompressoren, warmtepompen, airconditioninginstallaties, en andere installaties voor het fysisch behandelen van gassen met een geïnstalleerde totale drijfkracht van 5 kW tot en met 200 kW; | 22,10 kW |
43.1.1°b) | het stoken in installaties, met uitzondering van stationaire motoren en gasturbines, met een totaal nominaal thermisch ingangsvermogen van 300 kW tot en met 2.000 kW, als de inrichting volledig of gedeeltelijk gelegen is in een ander gebied dan industriegebied en gestookt wordt met aardgas; | 655,00 kW |
Omschrijving kleinhandelsactiviteiten
Op 28 maart 2001 verleende het college een sociaaleconomische vergunning aan ABIES bvba voor een kleinhandel in bloemen en planten aan de Herentalsebaan 556 met een netto-verkoopoppervlakte van 2.630 m².
Met voorliggend dossier wenst de aanvrager een omgevingsvergunning kleinhandelsactiviteiten aan te vragen voor het uitbreiden, herinrichten en regulariseren van haar bestaande winkel aan de Herentalsebaan 542-548 en 556-566 te 2100 Deurne.
Tuincentrum ABIES is een historisch gegroeide onderneming, reeds in 1978 gestart als speciaalzaak in bloemen en planten, aan de Herentalsebaan en inmiddels uitgegroeid tot een modern tuincentrum. De huidige netto-verkoopoppervlakte van tuincentrum ABIES op het adres Herentalsebaan 542-548 en 556-566 omvat 2.630 m², welke eerder door het college sociaaleconomisch vergund werd op 28 maart 2001 (jaarnummer 2549). Deze oppervlakte valt intern onder te verdelen in twee compartimenten: de afdeling bloemen en planten en de afdeling met de woonwinkel. Voorliggend project voorziet in de afbraak van de tentconstructie waarin momenteel de bloemen en planten verkocht worden. Bedoeling is om een nieuwbouw met beperkte uitbreiding te realiseren die, in combinatie met de woonwinkel, een mooi geheel zal vormen.
De totale netto-verkoopoppervlakte na de uitbreiding en herinrichting zou uitkomen op 3.044,22 m² (uitbreiding met 414,22 m²). Te verdelen over:
- 1.753,03 m² voor de verkoop van planten, bloemen en goederen voor land- en tuinbouw (categorie 3 conform artikel 3 van het decreet Integraal Handelsvestigingsbeleid van 15 juli 2016);
- 1.291,19 m² voor de verkoop van andere producten (categorie 4 conform artikel 3 van het decreet Integraal Handelsvestigingsbeleid van 15 juli 2016).
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Externe adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies ontvangen | Advies |
Agentschap Wegen en Verkeer/ AWV - District Antwerpen Vergunningen | 29 september 2021 | 28 oktober 2021 | Geen advies |
AQUAFIN NV | 29 september 2021 | 13 december 2021 | Voorwaardelijk gunstig |
Brandweerzone Antwerpen-Zwijndrecht - Hulpverleningszone 1 (Antwerpen)/ Brandweer Zone Antwerpen BZA | 29 september 2021 | 29 oktober 2021 | Voorwaardelijk gunstig |
Fluvius System Operator/ Fluvius | 29 september 2021 | Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag | Geen tijdig advies ontvangen waardoor het geacht wordt gunstig te zijn |
FOD Binnenlandse Zaken - ASTRID veiligheidscommissie | 29 september 2021 | 5 oktober 2021 | Gunstig |
Politiezone Antwerpen/ Centrale Preventie | 29 september 2021 | Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag | Geen tijdig advies ontvangen waardoor het geacht wordt gunstig te zijn |
Politiezone Antwerpen/ Verkeerspolitie | 29 september 2021 | 25 oktober 2021 | Gunstig |
Water-link | 29 september 2021 | Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag | Geen tijdig advies ontvangen waardoor het geacht wordt gunstig te zijn |
Interne adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies |
Ondernemen en Stadsmarketing/ Business en Innovatie | 29 september 2021 | 18 oktober 2021 |
Ondernemen en Stadsmarketing/ Klantencontacten en Dienstverlening/ Loket Thema Wonen - huisnummering | 29 september 2021 | 6 oktober 2021 |
Stadsontwikkeling/ Beheer en Operaties | 29 september 2021 | Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag |
Stadsontwikkeling/ Mobiliteit | 29 september 2021 | 12 oktober 2021 |
stadsontwikkeling/ publieke ruimte | 29 september 2021 | 7 oktober 2021 |
Stadsontwikkeling/ Team Stadsbouwmeester/ Integrale Kwaliteitskamer | 29 september 2021 | Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag |
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied in de stedelijke agglomeratie van Antwerpen, dit is het gedeelte van de stad gelegen tussen de Kleine Ring en respectievelijk de reservatiestrook voor de aanleg van lijninfrastructuur (de A102) tussen Merksem en Wommelgem, de R11 tussen Wommelgem en Mortsel, de oostelijke grens van Mortsel en Hove en de reservatiestrook voor pijpleidingen tussen Hove/Kontich en Hemiksem.
De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving, (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).
In dit gebied wordt de maximale bouwhoogte afgestemd op de volgende criteria:
- de in de onmiddellijke omgeving aanwezige bouwhoogten;
- de eigen aard van het betrokken gebied;
- de breedte van het voor het gebouw gelegen openbaar domein.
(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de verordening hemelwater op volgende punten:
- Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de verordening toegankelijkheid op volgende punten:
de toonbank is reeds aanwezig in de bestaande toestand, maar niet in de vergunde toestand, waardoor deze moet voldoen aan artikel 28. Het is niet duidelijk uit voorliggende aanvraag of voldaan wordt aan artikel 28. Aan alle elementen als vermeld in het eerste lid moet een verlaagd gedeelte aangebracht worden. De hoogte tot de bovenzijde van het verlaagde gedeelte bedraagt hoogstens 80 cm. Onder het verlaagde gedeelte moet een opening zijn van minstens 70 cm hoog, minstens 90 cm breed en minstens 60 cm diep;
het is onduidelijk in voorliggende aanvraag welk niveau verschil er is tussen de parkeerplaats en de winkel. Niveauverschillen tot en met 18 cm moeten, zowel binnen als buiten, minstens met een helling overbrugd worden, met uitzondering van niveauverschillen tot 2 cm in buitenruimtes of niveauverschillen tot 2 cm bij een overgang tussen binnen- en buitenruimtes.
Algemene bouwverordeningen
- Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:
zowel het hoofdgebouw en de aanbouwen dienen qua vorm, grootte, materiaalkeuze, plaatsing en kleur afgestemd te zijn op de architectuur van de totale constructie als op de omgeving. Dit is hier niet het geval;
in een omgeving waar de bestaande bebouwing homogene kenmerken vertoont, moeten de op te richten of de te verbouwen gebouwen zodanig worden ontworpen dat ze in harmonie zijn met de kenmerken van de omgeving. Dit is hier niet het geval;
het materiaalgebruik van alle onderdelen van een gebouw, constructie, afsluiting of aanleg moet duurzaam, kwalitatief, constructief en esthetisch verantwoord zijn. De voorziene serre-uitbreiding is niet in overeenstemming met het materiaalgebruik dat overeenstemt met de bestaande bebouwing die homogene kenmerken vertoont;
functies anders dan wonen dienen een afgescheiden ruimte voor afvalberging te hebben voorzien van verluchting en minimaal 4 m² groot. Deze werd niet voorzien in voorliggende aanvraag;
er worden geen fietsstalplaatsen voorzien voor de bijkomende woongelegenheid, noch voor de uitbreiding van het tuincentrum;
in voorliggende aanvraag werd de zaak-gebonden reclame niet opgenomen.
Sectorale regelgeving
- MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
- Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
- Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.
- Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen.
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Decreet houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen)
Het Rooilijndecreet is niet van toepassing op de aanvraag.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Functionele inpasbaarheid
De aanvraag betreft het wijzigen van een showroom en werkplaats met bovenliggende woongelegenheid aan de Herentalsebaan 542-548 en het wijzigen en uitbreiden van het bestaand tuincentrum met bovenliggende stockageruimte en woongelegenheid aan de Herentalsebaan 556-560.
De functie van de showroom en werkplaats aan de Herentalsebaan 542-548 wordt gewijzigd naar handel met circa 200 m² reca achteraan. De woongelegenheid op de verdieping blijft behouden.
Ter hoogte van de Herentalsebaan 556-560 blijft de functie van het gelijkvloers (tuincentrum) behouden en wordt uitgebreid met serres. Op de verdieping in het hoofdgebouw wordt de stockageruimte omgevormd naar een bijkomende woongelegenheid en een ondergeschikte bureauruimte. De woongelegenheid op de tweede verdieping blijft behouden.
De aanleg van de parking maakt geen deel uit van deze aanvraag. Hiervoor is reeds een Omgevingsvergunning verkregen op 08 november 2019 met dossiernummer OMV_2019087085. Voor de aanleg van de parking moet aan de voorwaarden voldaan worden opgenomen in de reeds bekomen vergunning van 08 november 2019.
De beoogde handels- en woonfuncties zijn functioneel inpasbaar in de omgeving.
De aanvraag werd ter advies voorgelegd aan de stedelijke dienst Ondernemen en Stadsmarketing/Business en Innovatie. Deze dienst verleent een gunstig advies:
“De voorliggende aanvraag omvat een beperkte uitbreiding van 414,22 m² netto-verkoopoppervlakte bij een reeds vergunde handelszaak gelegen in de zone voor verspreide bewinkeling (type 1, Beleidsnota Detailhandel 2020, p. 50-51). Omtrent deze uitbreiding stelt de nota: “Uitbreiding (…) voor grotere units (met >400 m² netto vloeroppervlakte of 500 m² bruto-vloeroppervlakte) kan enkel op die locaties wanneer men een kleinhandelsvergunning verkrijgt en wanneer men aantoont dat het aanbod buurt/wijkverzorgend en multimodaal bereikbaar is.”. Deze handelszaak vraagt bij deze een kleinhandelsvergunning aan en voldoet verder aan de criteria die er zijn voorop geschoven: het aanbod van de bloemen en plantenzaak is buurt/wijkverzorgend en de locatie is multimodaal bereikbaar (tram, auto, te voet, fiets, vélo,…). Behoud en versterking van dit type handelszaken wordt dus positief beoordeeld.”
Schaal – ruimtegebruik – bouwdichtheid
Inzake volumetrie betreffen de voornaamste wijzigingen het vervangen en uitbreiden van de bestaande serre en tentconstructie van het tuincentrum en het uitbreiden van het appartement op de eerste verdieping aan de Herentalsebaan 542-548. Verder worden een aantal interne wijzigingen doorgevoerd voor de functiewijziging van werkplaats naar handel en het nieuwe bijkomende appartement aan de Herentalsebaan 556-560.
Achter het hoofdgebouw van de Herentalsebaan 556-560 worden de bestaande constructies van het tuincentrum gesloopt, hier wordt een nieuwe serreconstructie voorzien. De nieuwe serreconstructie is hoofdzakelijk gelegen aan de zijde van de Kerkhofweg en langs de achterzijde van de woningen aan de Herentalsebaan 550 tot en met 554. De nieuwe serre is ongeveer 40 m breed en ongeveer 50 m diep. De globale kroonlijsthoogte van de serres bedraagt 5 m, de nokhoogtes (3 nokken) zijn 9 m.
Het perceel wordt volledig bebouwd, met uitzondering van de verharde parking. Dit is strijdig met artikel 27 van de bouwcode dat stelt dat bij toename van de bebouwde grondoppervlakte minimaal 20% van de oppervlakte van het perceel op het niveau van het maaiveld onbebouwd moet zijn.
Vanuit stedenbouwkundig oogpunt kan het gelijkvloers mogelijk volledig benut worden als commerciële ruimte, vermits de percelen zich bevinden langsheen de Herentalsebaan, een as met commerciële activiteiten.
Echter, bij de inplanting en de omvang van dit tuincentrum met handelsfunctie dient rekening gehouden te worden met de andere aanwezige functies en gebouwen in de nabije omgeving. De aanvraag moet immers verenigbaar zijn met de geldende gewestplanvoorschriften van woongebied. Dit wil zeggen dat de werken en activiteiten qua aard en omvang verweefbaar dienen te zijn met het bestaande woongebied.
Gelet op de omvang en de hoogte van de serres, wordt geoordeeld dat deze een ontoelaatbare hinder en impact hebben op de direct aanpalende woningen en de achtertuinen van de achterliggende nieuwbouwwoningen. In dit kader werd ook een gegrond bezwaar ingediend. Het nieuwe volume van de serre is niet inpasbaar in de omgeving waar het gelegen is. In het binnengebied is een lager volume aanvaardbaar dat eventueel verhoogd kan worden aan de rand langs de Kerkhofweg. Er moet gezocht worden naar een omvang en hoogte die een beperktere impact hebben op de omliggende woningen langs de Herentalsebaan en de aangrenzende nieuwbouwwoningen achteraan het perceel.
Verder betreft deze aanvraag het regulariseren van de uitbreiding van het gebouw Herentalsebaan 542-548. Het appartement op de eerste verdieping werd uitgebreid tot tegen de rechter perceelgrens. De scheidingsmuur op deze perceelgrens werd dan ook verhoogd tot op een bouwdiepte van 19,43 m. Deze wijziging zorgt eveneens voor een ontoelaatbare hinder naar de rechterbuur. Aan de hand van de luchtfoto’s valt op te merken dat grenzend aan de verhoogde scheidingsmuur bij de buur immers een dakkoepel aanwezig is. De bouwdiepte op de verdieping ter hoogte van de rechter perceelgrens dient dan ook aan te sluiten aan het hoofdvolume van de rechterbuur, zoals weergegeven in de laatst vergunde toestand.
Visueel-vormelijke elementen
De zijgevel van de serre langs de Kerkhofweg wordt voorzien van een beglaasde gevelpui, de dakbedekking in lichtdoorlatende kunststoffen. De gelijkvloerse achtergevel van de serre en nieuwe handelsruimte, alsook de bestaande onafgewerkte zijgevel van Herentalsebaan 556-560, worden afgewerkt met zwarte industriële sandwichpanelen.
Tegen de zijgevel komt geen bebouwing en deze is heel zichtbaar vanop de straat. Een afwerking met sandwichpanelen is daarom niet inpasbaar in het straatbeeld.
Hoewel de materialisatie eigen is aan de constructie van een serre, is deze echter niet conform artikel 6 van de bouwcode in harmonie met zijn omgeving. Het perceel is gelegen in een stedelijke context. De op te richten constructies dienen zodanig te worden ontworpen dat ze in harmonie zijn met de kenmerken van de stedelijke omgeving. Naar uitwerking toe betekent dit een integratie van stedelijke elementen en materialen in het ontwerp. Voornamelijk ook langs de zijde van de Kerkhofweg, met een zeer grote zichtbaarheid langs de straat.
Verder is het schrijnwerk in de voorgevel ter hoogte van het inkompartij van Herentalsebaan 542-548 gewijzigd naar een vlakke glazen schuifdeur. Dit is vanuit stedenbouwkundig oogpunt aanvaardbaar.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
Zoals in de paragraaf ‘Schaal – ruimtegebruik – bouwdichtheid’ besproken, zorgen het nieuwe volume en de scheimuurophoging aan de Herentalsebaan 542-548 voor een ontoelaatbare impact en hinder naar de omgeving en aangrenzende percelen. Bijkomend werd de scheimuur met het aanpalend pand eveneens verhoogd, ten gevolge van de vergroting van het dakterras tot aan de perceelgrens. Dit is stedenbouwkundig niet te verantwoorden.
Verder zijn er in de aanvraag afwijkingen op onder meer de voorschriften van de bouwcode, verordening toegankelijkheid en hemelwaterverordening zoals opgesomd bij ‘Toetsing aan de voorschriften’. Er is geen gegronde reden om af te wijken van de geldende voorschriften.
Mobiliteitsimpact
Toetsing parkeerbehoefte
Het algemene principe is dat een omgevingsvergunningsaanvraag in vele gevallen een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, dient het parkeren maximaal op eigen terrein te worden voorzien. Dit is het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).
De parkeer- en stallingsnormen uit de tabel van artikel 30 van de bouwcode, herzien op 1 maart 2018, dienen te worden nageleefd bij nieuwbouw, herbouw, verbouwing, functiewijziging, volume-uitbreiding en wijzigen van het aantal wooneenheden. Wie niet op eigen terrein voorziet in de werkelijke parkeerbehoefte, dient hiervoor een compensatie te betalen.
Voorliggende aanvraag genereert een bijkomende werkelijke parkeerbehoefte van 4 parkeerplaatsen.
De parkeerbehoefte wordt bepaald op de uitbreiding en of functiewijziging. De bestaande tenten worden afgebroken en vervangen door een vaste uitbreiding. Intern is er verschuiving van het assortiment en er wordt een horecadeel bijgebouwd. De ruimte op de eerste verdieping (stockage tuincentrum) wordt omgevormd tot een bijkomend appartement.
Bij projecten tot 5 wooneenheden is de parkeernorm 1. Voor het bijkomende appartement is er een bijkomende parkeerbehoefte van 1 parkeerplaats. De netto-verkoopoppervlakte neemt toe met 414,22 m². De parkeerbehoefte voor auto´s wordt bepaald op de bruto-vloeroppervlakte. De oppervlakte van de stockageruimte op de eerste verdieping (369,5 m²) die verdwijnt kan hierop in mindering gebracht worden. De uitbreiding heeft een parkeerbehoefte van (414,22 m² – 369,5 m²) /100 m² x 5,3 = 2,37, afgerond 2 parkeerplaatsen. In de vergunde toestand is er een garagebox achter op het terrein. In de aangevraagde toestand komt het terras van de horeca voor deze garagebox waardoor ze onbruikbaar wordt. Deze plaats verdwijnt en wordt bijgeteld bij de behoefte. Bestaande plaatsen moeten zo veel mogelijk behouden blijven.
De werkelijke parkeerbehoefte is 1 + 2 + 1 = 4 parkeerplaatsen.
|
De plannen voorzien in 0 nuttige bijkomende autostal- en autoparkeerplaatsen.
|
Het bijkomend aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 0.
Op 08 november 2019 is een Omgevingsvergunning met dossiernummer OMV_2019087085 bekomen voor de aanleg van de parking met 39 parkeerplaatsen op het perceel, wat voldeed voor het bestaande tuincentrum.
|
Het bijgestelde aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt dan 4.
Het bijkomend aantal ontbrekende autoparkeerplaatsen bedraagt 4 – 0 = 4. Dit is het verschil tussen het bijkomend aantal autoparkeerplaatsen volgens de werkelijke parkeerbehoefte en het bijkomend aantal te realiseren parkeerplaatsen.
|
Fietsvoorzieningen
De fietsparkeerbehoefte voor het bijkomende appartement is 1 x (4+1) = 5 fietsstalplaatsen. Ten behoeve van wonen dienen deze afgesloten en overdekt voorzien te worden. Er wordt in de aanvraag geen fietsstalplaats voorzien.
De fietsparkeerbehoefte voor handel wordt bepaald op de netto-vloeroppervlakte. Er is een bijkomende fietsparkeerbehoefte van 414,22 m² / 100 m² x 2 = 8,28, afgerond 8 fietsstalplaatsen.
In het nieuwe plan verdwijnen er fietsparkeerplaatsen ten opzichte van de vergunde plannen. Daar waren er nog 14 plaatsen aan de achterzijde voorzien. De ingang verdwijnt daar, waardoor de ligging van die plaatsen minder optimaal is.
In vergunde toestand waren er 36 fietsplaatsen voorzien aan de voorkant, die behouden moeten blijven.
Laden en lossen
De vrachtwagen komt gemiddeld 1 x per dag. Deze moet op de parking rijden en manoeuvreren. Het laden en lossen moet buiten de openingsuren gebeuren.
Toetsing van aanvaardbaarheid van de ingedeelde inrichtingen of activiteiten op het vlak van hinder en risico's voor de mens en het milieu
Deze aanvraag omvat volgende vergunningsplichtige activiteiten:
Het betreft:
Mobiliteit
Tuincentrum Abies is geopend van maandag tot en met zondag van 09.15 uur tot en met 18.15 uur, uitgezonderd op dinsdag (sluitingsdag).
De beschikbare parking met ruimte voor 39 wagens en 36 fietsenstelplaatsen moet voldoende zijn om te dienen als klantenparking en als beperkte personeelsparking.
Een beperkte uitbreiding van de winkelruimte zal geen noemenswaardige toevloed aan mobiliteitsstromen met zich meebrengen.
Bovendien is er ook nog de andere parking (33 wagens) bij de uitbating aan de overzijde van de straat (die ook kan benut worden door personeel).
Wat betreft zwaar verkeer kunnen we stellen dat er per dag één (maximaal twee) leveringen zullen zijn. Er zal een laad- en losstrook op eigen terrein ingericht worden voor de leveranciers.
De wijze van leveringen, alsook het tijdstip, zal ook in de toekomst zo gekozen worden dat de hinder voor klanten tot een minimum beperkt blijft.
Lucht
De koelinstallaties worden eveneens periodiek onderhouden. De bevindingen worden genoteerd in het installatiegebonden logboek.
Toetsing van het aangevraagde aan de beoordelingsgronden van het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid
Doelstelling 1: Duurzame vestigingsmogelijkheden en vermijden van handelslinten
De voorliggende aanvraag omvat een beperkte uitbreiding van 414,22 m² netto-verkoopoppervlakte bij een reeds vergunde handelszaak gelegen in de zone voor verspreide bewinkeling (type 1, Beleidsnota Detailhandel 2020, p. 50-51). Omtrent deze uitbreiding stelt de nota: “Uitbreiding (…) voor grotere units (met >400 m² netto vloeroppervlakte of 500 m² bruto-vloeroppervlakte) kan enkel op die locaties wanneer men een kleinhandelsvergunning verkrijgt en wanneer men aantoont dat het aanbod buurt/wijkverzorgend en multimodaal bereikbaar is.”. Deze handelszaak vraagt bij deze een kleinhandelsvergunning aan en voldoet verder aan de criteria die er zijn voorop geschoven: het aanbod van de bloemen en plantenzaak is buurt/wijkverzorgend en de locatie is multimodaal bereikbaar (tram, auto, te voet, fiets, vélo,…). Behoud en versterking van dit type handelszaken wordt dus positief beoordeeld.
Volgens het gewestplan Antwerpen is het tuincentrum gelegen in woongebied. Woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. Gezien de reeds langdurige historische aanwezigheid lijkt het tuincentrum verenigbaar met de buurt.
De uitbater neemt geen ‘green fields’ in om haar handelszaak te organiseren. Er wordt geen nieuwe bebouwing gecreëerd of bijkomende verlinting in de hand gewerkt. Het handelsgeheel vestigt zich in een bestaande en vergunde handelsruimte met een beperkte uitbreiding van de netto-handelsoppervlakte. Het is daarom een duurzame vorm van heringebruikname winkelvastgoed.
Doelstelling 2: Het waarborgen van een toegankelijk aanbod voor consumenten
Het project is gelegen in het grootstedelijk gebied Antwerpen. Het project ligt in een stedelijke omgeving met een hoge bevolkingsdichtheid op wandel- en fietsafstand. Het aanbod is goed toegankelijk voor de consumenten/bewoners van Antwerpen. Het verfraaien en vergroten van de bestaande en vergunde winkel naar een modernere handelszaak behoudt het bestaande aanbod voor de lokale consument in deze handelszone.
Doelstelling 3: Het waarborgen en versterken van de leefbaarheid in het stedelijk milieu/kernwinkelgebieden
Het aangevraagde tuincentrum is niet gelegen in lokaal kernwinkelgebied. De Beleidsnota Detailhandel wijst aan dat, indien het niet mogelijk is om dit type van grootschalige functie te integreren in een kernwinkelgebied omwille van schaal en mobiliteitsdruk, er in tweede instantie wordt gekeken naar knooppunten van openbaar vervoer en invalswegen binnen woongebied. Deze locatie aan de Herentalsebaan sluit aan bij deze redenering: een goed bereikbare locatie aan een hoofdstraat. Verschillende gebruikers (openbaar vervoer, fiets, auto, te voet) kunnen hier op een kwalitatieve manier de vestiging bezoeken.
Doelstelling 4: Het bewerkstelligen van een duurzame mobiliteit
Hiervoor wordt verwezen naar het onderdeel 'Mobiliteitsimpact' onder de 'Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening'.
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te weigeren, omwille van onverenigbaarheden met stedenbouwkundige voorschriften en een goede ruimtelijke ordening.
Advies over de ingedeelde inrichtingen of activiteiten
Er wordt voldaan aan de verbods- en afstandsregels, de gemelde exploitatie is niet verboden. Wegens het onlosmakelijk verband met de stedenbouwkundige handelingen, kan evenwel geen akte worden genomen van de ingedeelde inrichtingen en activiteiten.
Geweigerde rubrieken
Rubriek | Omschrijving | Geweigerd voor |
15.1.1° | al dan niet overdekte ruimte voor het stallen van 3 tot en met 25 motorvoertuigen of aanhangwagens, die geen personenwagens, bromfietsen, motorfietsen of spoorvoertuigen zijn; | 5 voertuigen |
16.3.2°a) | koelinstallaties, luchtcompressoren, warmtepompen, airconditioninginstallaties, en andere installaties voor het fysisch behandelen van gassen met een geïnstalleerde totale drijfkracht van 5 kW tot en met 200 kW; | 22,10 kW |
43.1.1°b) | het stoken in installaties, met uitzondering van stationaire motoren en gasturbines, met een totaal nominaal thermisch ingangsvermogen van 300 kW tot en met 2.000 kW, als de inrichting volledig of gedeeltelijk gelegen is in een ander gebied dan industriegebied en gestookt wordt met aardgas; | 655,00 kW |
Advies over de kleinhandelsactiviteiten
Op basis van doelstelling 1 tot en met 4 geven de diensten Investdesk en Bedrijvenloket gunstig advies voor het uitreiken van een omgevingsvergunning kleinhandelsactiviteiten tot het uitbreiden en regulariseren van de bestaande winkel in bloemen en planten naar een tuincentrum gelegen aan de Herentalsebaan 542-548 en 556-566 te 2100 Deurne. De totale netto-handelsoppervlakte van 3.044,22 m² dient als volgt verdeeld te worden:
- 1.753,03 m² voor de verkoop van planten, bloemen en goederen voor land- en tuinbouw (categorie 3 conform artikel 3 van het decreet Integraal Handelsvestigingsbeleid van 15 juli 2016);
- 1.291,19 m² voor de verkoop van andere producten (categorie 4 conform artikel 3 van het decreet Integraal Handelsvestigingsbeleid van 15 juli 2016).
Standpunt college
De gemeentelijke omgevingsambtenaar adviseert om voorliggende vergunningsaanvraag te weigeren.Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Procedurestap | Datum |
Indiening aanvraag | 30 augustus 2021 |
Volledig en ontvankelijk | 29 september 2021 |
Start openbaar onderzoek | 8 oktober 2021 |
Einde openbaar onderzoek | 6 november 2021 |
Gemeenteraad voor wegenwerken | geen |
Uiterste beslissingsdatum | 11 januari 2022 |
Verslag GOA | 22 december 2021 |
naam GOA | Katrine Leemans en Bieke Geypens |
Het college sluit zich gedeeltelijk aan bij:
- de bespreking van de ingediende bezwaren zoals geformuleerd in het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar;
- het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden.
Algemene voorwaarden
de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.
Stedenbouwkundige voorwaarden
1. de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven. Bijkomend advies moet ingewonnen worden inzake de brandstabiliteit en –reactie van de serrestructuur en dakbekleding;
2. de bijgevoegde voorwaarden van het advies van Aquafin zijn strikt na te leven;
3. met betrekking tot de zijgevel (Kerkhofweg):
3.1. de zijgevel (blinde gevel) van het pand nrs. 556-560 is te voorzien van een gevelbekleding in witte crepi, identiek aan het aangevraagde gevelmateriaal van zijn achtergevel;
3.2. het aangrenzend deel van de serre (ca 3.94m breed met plat dak), met daarin de poort voor belevering, is beglaasd uit te voeren conform de gevel van de serre;
4. met betrekking tot de achtergevel:
4.1. het rechtse deel van de serre, grenzende aan de stockage- en technische ruimte, is uit te voeren in de aangevraagde SW-panelen, echter met een lichtgrijze kleurstelling, in lijn met de baksteenkleur van de nieuwbouwwoningen;
4.2. deze gesloten gevel moet worden vergroend met klimplanten;
4.3. de bijhorende dakbedekking van de stockage- en technische ruimte is eveneens uit te voeren in de aangevraagde SW-panelen, echter met dezelfde lichtgrijze kleurstelling;
4.4. het linkse deel van de serre, grenzend aan de winkelruimte, is beglaasd uit te voeren conform aan de zijgevel van de serre, en dus niet in de aangevraagde SW-panelen;
4.5. de achtergevel van het pand met nrs. 542 – 548, grenzend aan de reca-ruimte van woonwinkel, is uit te voeren in de ook elders gebruikte witte crepi, en dus niet in de aangevraagde SW-panelen;
5. alle bestaande en nieuwe platte daken boven het gelijkvloers moeten worden uitgevoerd als groendak (minstens extensief), meerbepaald dus:
5.1. het dak boven gelijkvloers van de woonwinkel, pand met nrs. 542 – 548;
5.2. het dak boven de lokalen ‘stock snijbloemen’ en ‘refter’ met bijhorend sanitair van het tuincentrum. Het dak dat reeds ingetekend wordt als ‘daktuin’, moet ontoegankelijk worden gemaakt voor de bewoners van het appartement op de 1ste verdieping;
6. de bijgebouwtjes achteraan op het perceel, genaamd ‘garagebox’ en ‘stockage bloemen en planten’ zijn integraal af te breken, inclusief fundering. Na afbraak is de vrijgekomen ruimte in te richten als een onverharde tuin. De beplanting zoals voorzien op de achterperceelgrens is hier ook te voorzien, met minstens één hoogstammige boom. Deze tuin moet voor de reca-functie ontoegankelijk worden gemaakt;
7. met betrekking tot bijkomende fietsstalplaatsen:
7.1. tegen de zijgevel van pand nrs. 556-560 is een rij gewone fietsen te voorzien, breedte 1.8m, beginnende 1,8m van de voetpadrand tot +/-10m diep;
7.2. alle fietsplaatsen minimum 0.5m, hart op hart, uit elkaar te voorzien;
7.3. tussen voetpad en dit fietsrek 1.8m groenaanleg te voorzien;
7.4. het wandelpad te voorzien langsheen deze rij fietsen aan de zijgevel met een minimum breedte van 1.7m;
7.5. na de rij fietsen, tegen de zijgevel, minimum 4 bakfietsparkeerplaatsen te markeren op de grond;
8. de nodige afvalbergingen zijn te voorzien conform art. 26 van de bouwcode;
9. er is te voldoen aan artikels 18 en 28 van de verordening toegankelijkheid;
10. de bouwdiepte van het gebouw Herentalsebaan 542-548 op de verdieping ter hoogte van de rechter perceelgrens dient aan te sluiten aan het hoofdvolume van de rechterbuur. Het volume is uit te voeren zoals in de laatst vergunde toestand;
11. de voorwaarden uit vergunning 20192137 dd. 8/11/2019 moeten onverminderd uitgevoerd worden, tenzij ze worden gewijzigd door deze vergunning;
12. na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.
Bijzondere voorwaarden kleinhandelsactiviteiten
De totale netto-handelsoppervlakte van 3.044,22 m² dient als volgt verdeeld te worden:
13. 1.753,03 m² voor de verkoop van planten, bloemen en goederen voor land- en tuinbouw (categorie 3 conform artikel 3 van het decreet Integraal Handelsvestigingsbeleid van 15 juli 2016);
14. 1.291,19 m² voor de verkoop van andere producten (categorie 4 conform artikel 3 van het decreet Integraal Handelsvestigingsbeleid van 15 juli 2016).
Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.
De vergunning omvat thans volgende rubriek(en):
Rubriek | Omschrijving | vergund |
15.1.1° | al dan niet overdekte ruimte voor het stallen van 3 tot en met 25 motorvoertuigen of aanhangwagens, die geen personenwagens, bromfietsen, motorfietsen of spoorvoertuigen zijn; | 5 voertuigen |
16.3.2°a) | koelinstallaties, luchtcompressoren, warmtepompen, airconditioninginstallaties, en andere installaties voor het fysisch behandelen van gassen met een geïnstalleerde totale drijfkracht van 5 kW tot en met 200 kW; | 22,10 kW |
43.1.1°b) | het stoken in installaties, met uitzondering van stationaire motoren en gasturbines, met een totaal nominaal thermisch ingangsvermogen van 300 kW tot en met 2.000 kW, als de inrichting volledig of gedeeltelijk gelegen is in een ander gebied dan industriegebied en gestookt wordt met aardgas; | 655,00 kW |