Terug
Gepubliceerd op 12/01/2022

2021_CBS_10496 - Omgevingsvergunning - OMV_2021034431. Herentalsebaan 542-548, 556-566. District Deurne - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
di 11/01/2022 - 13:00 Extra digitaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Jinnih Beels, schepen

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2021_CBS_10496 - Omgevingsvergunning - OMV_2021034431. Herentalsebaan 542-548, 556-566. District Deurne - Goedkeuring 2021_CBS_10496 - Omgevingsvergunning - OMV_2021034431. Herentalsebaan 542-548, 556-566. District Deurne - Goedkeuring

Motivering

Onderzoek

De aanvraag werd onderworpen aan 1 openbaar onderzoek.

 

Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten

 

Startdatum

Einddatum

Schriftelijke bezwaar-schriften

Schriftelijke gebundelde bezwaar-schriften

Petitie-lijsten

Digitale bezwaar-schriften

8 oktober 2021

6 november 2021

1

0

1

0

 

Bespreking van de bezwaren

Er werden twee bezwaren, waarvan 1 petitielijst, ingediend. Deze luiden samengevat als volgt:

 

1.      Volume:

De bezwaarindiener heeft bezwaar tegen de hoogte van de constructies.

Beoordeling:

De nieuwe constructies reiken tot wel 9 m hoog. Dit is onaanvaardbaar in het binnengebied en heeft een negatieve impact op de omgeving.

Het bezwaar is gegrond.

2.      Reca-uitbating:

Het bezwaar meldt dat het bijbouwen van een café voor veel overlast zal zorgen inzake parkeren en veiligheid.

Beoordeling:

Het is inderdaad zo dat een beperkte ruimte van de nieuwe handelsfunctie als reca ingericht zal worden. De hoofdfunctie blijft echter handel aangezien de reca-functie slechts een zeer beperkte oppervlakte inneemt van het gelijkvloers en eerder als ondersteunende functie bij de handel aanzien kan worden. De mobiliteitsimpact van het project wordt besproken in de paragraaf ‘Mobiliteitsimpact’. Voor de veiligheid in de omgeving werd de aanvraag ter advies voorgelegd aan de lokale verkeerspolitie. Deze dienst heeft vanuit veiligheidsoogpunt geen bezwaar op voorliggend project.

Het bezwaar is ongegrond.

 

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2021034431

Gegevens van de aanvrager:

BVBA IMMO ROOTHOOFD met als adres Herentalsebaan 556 te 2100 Antwerpen

Gegevens van de exploitant:

BVBA ABIES (0433778159) met als contactadres Herentalsebaan 556 te 2100 Antwerpen

Ligging van het project:

Herentalsebaan 542-548, 556-566 te 2100 Deurne (Antwerpen)

Kadastrale percelen:

afdeling 31 sectie B nrs. 427Z14, 427R13, 427H14, 427C14, 427Y14, 427S13 en 427B17

waarvan:

 

-          20210303-0126

afdeling 31 sectie B nrs. 427S13, 427Z14, 427R13, 427B17, 427C14 en 427H14 (Abies IIOA klasse 3)

Vergunningsplichten:

Stedenbouwkundige handelingen, Exploitatie van ingedeelde inrichtingen of activiteiten, Kleinhandelsactiviteiten

Voorwerp van de aanvraag:

regulariseren, uitbreiden, verbouwen en exploiteren van een bestaand tuincentrum

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

 

-          Herentalsebaan 542-560:

  • 08/11/2019: voorwaardelijke vergunning (20192137) voor het regulariseren en aanleggen van een openlucht parking bij een tuincentrum;
  • 03/02/2017: proces-verbaal (11002_2017_3313) voor het uitvoeren van werken niet conform de vergunningen uit 2009 en 2010;
  • 20/05/2016: vergunning (2016316) voor het slopen van een woning;
  • 19/03/2009: niet uitgevoerde vergunning door de bestendige deputatie (2008618) voor het bouwen van 2 appartementsgebouwen met handelspand na het slopen van de bestaande bebouwing;

-          Herentalsebaan 556-560 (bestaand tuincentrum ABIES):

  • 21/05/2010: vergunning (20101385) voor het uitbreiden van een winkel met serre;
  • 09/05/2008: weigering (2008473) voor het regulariseren van 3 tijdelijke tentconstructies;
  • 11/01/2008: weigering (20074069) voor het oprichten van 3 tijdelijke tentconstructies;
  • 20/01/2005: proces verbaal (AN.66.LB.00768/2005) voor het aanleggen van een parking na afbraak woning en bijgebouwen;

-          Herentalsebaan 542-548 (bestaande showroom + werkplaats):

  • 21/09/2007: vergunning voor het afbreken van een garage, showroom, magazijn, appartement en 2 aanpalende woningen + het bouwen van een garage met magazijn, showroom en appartement en aanleggen van autostandplaatsen.

 

Vergunde toestand/Geacht vergunde toestand

 

-          Herentalsebaan 556-560:

  • serreconstructie met een handelszaak aan de straatzijde van de Herentalsebaan;
  • stockageruimte op de eerste verdieping;
  • appartement op de tweede verdieping;

-          Herentalsebaan 542-548:

  • showroom en werkplaats;
  • bovenliggend appartement;

-          parking bij het tuincentrum ABIES:

  • 39 parkeerplaatsen + fietsstallingen en enkele groenzones;
  • de parking beschikt over 2 toegangen via de Kerkhofweg;
  • na te leven voorwaarden uit de vergunning van 2019;

-          er wordt een boom op het openbaar domein gekapt in functie van een inrit;

-          garagebox en stockageruimte voor bloemen en planten achteraan.

 

Huidige toestand

 

-          Herentalsebaan 556-560: tuincentrum met serre, bovenliggende stockageruimte en appartement met uitgebreid dakterras;

-          Herentalsebaan 542-548: showroom en werkplaats met bovenliggende woongelegenheid die werd uitgebreid, afwijkend van de vergunde plannen:

  • het dakterras aanpalend aan nr. 540 is dicht gebouwd ten behoeve van een keuken en daarmee is de scheimuur opgetrokken;
  • de dakkoepel is groter uitgevoerd dan vergund en aansluitend is onder de dakkoepel een bijkomende ruimte met toegangstrap naar het appartement gerealiseerd die aansluit op de onderliggende werkplaats;

-          parking;

-          tentconstructies.

 

Gewenste toestand

 

-          functie:

  • tuincentrum met serre;
  • handelszaak waar showroom met werkplaats was;
  • aan de achterzijde van de handelszaak wordt een zone van 200 m² ingericht voor een horecagelegenheid met aansluitend een terras van 100 m² op de uitloper van de rijstrook ter hoogte van de stockage voor bloemen en planten en de garagebox;
  • 3 appartementen en kantoor van 20 m²;

-          bouwvolume:

  • sloop van de bestaande tentconstructies op de bestaande buitenruimte en sloop van de bestaande serre;
  • nieuwbouw serre met uitbreiding op de buitenruimte waarop de huidige tentconstructies staan:

-          3 “kappen” met een breedte van ruim 17 m, gericht naar de Kerkhofweg;

-          de kroonlijsthoogte van de nieuwbouw serre bedraagt circa 5 m;

-          de nokhoogte van de serre bedraagt 9 m met een dakhelling van 25°;

  • Herentalsebaan 542-548: conform bestaande toestand, inclusief opgetrokken scheimuren (regularisatie op de verdieping);

-          gevelafwerking en materialisatie:

  • de dakbedekking van de kappen zal worden uitgevoerd in lichtdoorlatende kunststoffen;
  • Herentalsebaan 556-560: de bestaande scheimuur zijde Kerkhofweg wordt afgewerkt met zwarte industriële sandwichpanelen;
  • in het verlengde van deze gevel bevindt zich de beglaasde gevelpui van de serre;
  • de achtergevel van de serre evenals deze van de werkplaats zullen worden afgewerkt met zwarte industriële sandwichpanelen van hetzelfde type gevelafwerking;
  • een bijkomende raampartij in de achtergevel van de winkel voor daglichttoetreding;
  • Herentalsebaan 542-548: de voorgevel is conform de bestaande toestand: in de voorgevel ter hoogte van de inkompartij van de showroom is een glazen schuifdeur voorzien (regularisatie);
  • in de achtergevel van de werkplaats wordt een grote raampartij voorzien om de geplande horecafunctie van licht te voorzien;
  • de zijdelingse beleveringspoort, die uitgeeft van de werkplaats op de buitenruimte, zal verbouwd worden naar een dubbele en beglaasde schuifdeur voor de verbinding van de nieuwe woonwinkel met het uitgebreide tuincentrum;

-          inrichting:

  • verharding ingericht als buitenterras in functie van de horeca;
  • geheel van gekoppelde regenwaterputten met een gezamenlijk volume van +/-200.000 liter met aansluiting op een infiltratievoorziening van 155 m² of 97.500 liter en met overloop en aansluiting op het bestaande rioleringssysteem van de woonwinkel;
  • de bestaande regenwaterputten (60.000 liter of 6 x 10.000 liter) ten behoeve van het bestaande tuincentrum blijven behouden, evenals de bestaande regenwaterputten (50.000 liter of 10.000 liter + 2 x 20.000 liter) van de woonwinkel.

 

Inhoud van de aanvraag

 

-          regulariseren, uitbreiden, herbestemmen, en verbouwen van een bestaand tuincentrum (stedenbouwkundig luik) en exploiteren van tuincentrum ABIES (milieuluik):

  • slopen van bestaande constructies;
  • bouwen van een nieuwbouw serre ter vervanging van de te slopen constructies;
  • uitbreiding van het tuincentrum op de buitenruimte waarop de huidige tentconstructies staan;
  • omvormen van de showroom met werkplaats tot een handelsfunctie met reca achteraan;
  • vermeerderen van het aantal woongelegenheden van 2 naar 3;
  • verbouwen en omvormen van de stockageruimte op de eerste verdieping naar een appartement;
  • uitbreiden van het dakterras van het appartement nr. 556-560 op de tweede verdieping
  • verbouwen en uitbreiden van het appartement nr. 542-548 op de eerste verdieping en scheimuurophoging.

 

Omschrijving ingedeelde inrichtingen of activiteiten

 

Voorgeschiedenis

Het betreft een nieuw ingedeelde inrichting/activiteit.

 

Inhoud van de aanvraag

 

Het voorwerp van deze aanvraag betreft het gebouwencomplex van het tuincentrum ABIES, met aansluitend de werkplaats en showroom. De aanvraag betreft het exploiteren van koelinstallaties, stookinstallaties en luchtverhitters en het stallen van voertuigen.

 

Aangevraagde rubrieken

 

Rubriek

Omschrijving

Gevraagd voor

15.1.1°

al dan niet overdekte ruimte voor het stallen van 3 tot en met 25 motorvoertuigen of aanhangwagens, die geen personenwagens, bromfietsen, motorfietsen of spoorvoertuigen zijn;

5 voertuigen

16.3.2°a)

koelinstallaties, luchtcompressoren, warmtepompen, airconditioninginstallaties, en andere installaties voor het fysisch behandelen van gassen met een geïnstalleerde totale drijfkracht van 5 kW tot en met 200 kW;

22,10 kW

43.1.1°b)

het stoken in installaties, met uitzondering van stationaire motoren en gasturbines, met een totaal nominaal thermisch ingangsvermogen van 300 kW tot en met 2.000 kW, als de inrichting volledig of gedeeltelijk gelegen is in een ander gebied dan industriegebied en gestookt wordt met aardgas;

655,00 kW

 

Omschrijving kleinhandelsactiviteiten

 

Op 28 maart 2001 verleende het college een sociaaleconomische vergunning aan ABIES bvba voor een kleinhandel in bloemen en planten aan de Herentalsebaan 556 met een netto-verkoopoppervlakte van 2.630 m².

 

Met voorliggend dossier wenst de aanvrager een omgevingsvergunning kleinhandelsactiviteiten aan te vragen voor het uitbreiden, herinrichten en regulariseren van haar bestaande winkel aan de Herentalsebaan 542-548 en 556-566 te 2100 Deurne.

Tuincentrum ABIES is een historisch gegroeide onderneming, reeds in 1978 gestart als speciaalzaak in bloemen en planten, aan de Herentalsebaan en inmiddels uitgegroeid tot een modern tuincentrum. De huidige netto-verkoopoppervlakte van tuincentrum ABIES op het adres Herentalsebaan 542-548 en 556-566 omvat 2.630 m², welke eerder door het college sociaaleconomisch vergund werd op 28 maart 2001 (jaarnummer 2549). Deze oppervlakte valt intern onder te verdelen in twee compartimenten: de afdeling bloemen en planten en de afdeling met de woonwinkel. Voorliggend project voorziet in de afbraak van de tentconstructie waarin momenteel de bloemen en planten verkocht worden. Bedoeling is om een nieuwbouw met beperkte uitbreiding te realiseren die, in combinatie met de woonwinkel, een mooi geheel zal vormen.

De totale netto-verkoopoppervlakte na de uitbreiding en herinrichting zou uitkomen op 3.044,22 m² (uitbreiding met 414,22 m²). Te verdelen over:

-          1.753,03 m² voor de verkoop van planten, bloemen en goederen voor land- en tuinbouw (categorie 3 conform artikel 3 van het decreet Integraal Handelsvestigingsbeleid van 15 juli 2016);

-          1.291,19 m² voor de verkoop van andere producten (categorie 4 conform artikel 3 van het decreet Integraal Handelsvestigingsbeleid van 15 juli 2016).

 

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Externe adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

Agentschap Wegen en Verkeer/ AWV - District Antwerpen Vergunningen

29 september 2021

28 oktober 2021

Geen advies

AQUAFIN NV

29 september 2021

13 december 2021

Voorwaardelijk gunstig

Brandweerzone Antwerpen-Zwijndrecht - Hulpverleningszone 1 (Antwerpen)/ Brandweer Zone Antwerpen BZA

29 september 2021

29 oktober 2021

Voorwaardelijk gunstig

Fluvius System Operator/ Fluvius

29 september 2021

Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag

Geen tijdig advies ontvangen waardoor het geacht wordt gunstig te zijn

FOD Binnenlandse Zaken - ASTRID veiligheidscommissie

29 september 2021

5 oktober 2021

Gunstig

Politiezone Antwerpen/ Centrale Preventie

29 september 2021

Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag

Geen tijdig advies ontvangen waardoor het geacht wordt gunstig te zijn

Politiezone Antwerpen/ Verkeerspolitie

29 september 2021

25 oktober 2021

Gunstig

Water-link

29 september 2021

Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag

Geen tijdig advies ontvangen waardoor het geacht wordt gunstig te zijn

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies

Ondernemen en Stadsmarketing/ Business en Innovatie

29 september 2021

18 oktober 2021

Ondernemen en Stadsmarketing/ Klantencontacten en Dienstverlening/ Loket Thema Wonen - huisnummering

29 september 2021

6 oktober 2021

Stadsontwikkeling/ Beheer en Operaties

29 september 2021

Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag

Stadsontwikkeling/ Mobiliteit

29 september 2021

12 oktober 2021

stadsontwikkeling/ publieke ruimte

29 september 2021

7 oktober 2021

Stadsontwikkeling/ Team Stadsbouwmeester/ Integrale Kwaliteitskamer

29 september 2021

Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied in de stedelijke agglomeratie van Antwerpen, dit is het gedeelte van de stad gelegen tussen de Kleine Ring en respectievelijk de reservatiestrook voor de aanleg van lijninfrastructuur (de A102) tussen Merksem en Wommelgem, de R11 tussen Wommelgem en Mortsel, de oostelijke grens van Mortsel en Hove en de reservatiestrook voor pijpleidingen tussen Hove/Kontich en Hemiksem.

De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving, (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).

In dit gebied wordt de maximale bouwhoogte afgestemd op de volgende criteria:

- de in de onmiddellijke omgeving aanwezige bouwhoogten;

- de eigen aard van het betrokken gebied;

- de breedte van het voor het gebouw gelegen openbaar domein.

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)

 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

 

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)


De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de verordening hemelwater op volgende punten:

 

  • er wordt een hemelwaterput voorzien met een inhoud van 90.000 liter, een verschil van 80.000 liter ten opzichte van de vereiste minimale inhoud van 10.000 liter;
  • volgens de verordening bedraagt het minimale volume voor de infiltratie- en buffervoorziening een inhoud van 79.575 liter. Het volume dat voorzien wordt, is 90.000 liter. De minimale oppervlakte van de infiltratievoorziening bedraagt 127,32 m². De voorziening die geplaatst wordt, heeft een oppervlakte van 155 m².

 

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)


De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de verordening toegankelijkheid op volgende punten:

 

  • artikel 28 Onthaal:

de toonbank is reeds aanwezig in de bestaande toestand, maar niet in de vergunde toestand, waardoor deze moet voldoen aan artikel 28. Het is niet duidelijk uit voorliggende aanvraag of voldaan wordt aan artikel 28. Aan alle elementen als vermeld in het eerste lid moet een verlaagd gedeelte aangebracht worden. De hoogte tot de bovenzijde van het verlaagde gedeelte bedraagt hoogstens 80 cm. Onder het verlaagde gedeelte moet een opening zijn van minstens 70 cm hoog, minstens 90 cm breed en minstens 60 cm diep;

  • artikel 18 Algemene bepalingen:

het is onduidelijk in voorliggende aanvraag welk niveau verschil er is tussen de parkeerplaats en de winkel. Niveauverschillen tot en met 18 cm moeten, zowel binnen als buiten, minstens met een helling overbrugd worden, met uitzondering van niveauverschillen tot 2 cm in buitenruimtes of niveauverschillen tot 2 cm bij een overgang tussen binnen- en buitenruimtes.

 

Algemene bouwverordeningen

 

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)


De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

 

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)


De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:

 

  • artikel 6 Harmonie en draagkracht:

zowel het hoofdgebouw en de aanbouwen dienen qua vorm, grootte, materiaalkeuze, plaatsing en kleur afgestemd te zijn op de architectuur van de totale constructie als op de omgeving. Dit is hier niet het geval;

in een omgeving waar de bestaande bebouwing homogene kenmerken vertoont, moeten de op te richten of de te verbouwen gebouwen zodanig worden ontworpen dat ze in harmonie zijn met de kenmerken van de omgeving. Dit is hier niet het geval;

  • artikel 11 Afwerken van gevels en materiaalgebruik:

het materiaalgebruik van alle onderdelen van een gebouw, constructie, afsluiting of aanleg moet duurzaam, kwalitatief, constructief en esthetisch verantwoord zijn. De voorziene serre-uitbreiding is niet in overeenstemming met het materiaalgebruik dat overeenstemt met de bestaande bebouwing die homogene kenmerken vertoont;

  • artikel 26 Afvalverzameling:

functies anders dan wonen dienen een afgescheiden ruimte voor afvalberging te hebben voorzien van verluchting en minimaal 4 m² groot. Deze werd niet voorzien in voorliggende aanvraag;

  • artikel 29 Fietsstalplaatsen:

er worden geen fietsstalplaatsen voorzien voor de bijkomende woongelegenheid, noch voor de uitbreiding van het tuincentrum;

  • artikel 30 Autoparkeerplaatsen:
  • er worden geen extra autoparkeerplaatsen voorzien voor de bijkomende woongelegenheid, noch voor de uitbreiding van het tuincentrum;
  • artikel 33 Zaak-gebonden publiciteit:

in voorliggende aanvraag werd de zaak-gebonden reclame niet opgenomen.

 

Sectorale regelgeving

 

-          MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.


Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
 

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.


Het voorliggende project ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
 

-          Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)


De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.

 

-          Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen.
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Decreet houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen)


Het Rooilijndecreet is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Functionele inpasbaarheid

 

De aanvraag betreft het wijzigen van een showroom en werkplaats met bovenliggende woongelegenheid aan de Herentalsebaan 542-548 en het wijzigen en uitbreiden van het bestaand tuincentrum met bovenliggende stockageruimte en woongelegenheid aan de Herentalsebaan 556-560.

 

De functie van de showroom en werkplaats aan de Herentalsebaan 542-548 wordt gewijzigd naar handel met circa 200 m² reca achteraan. De woongelegenheid op de verdieping blijft behouden.

 

Ter hoogte van de Herentalsebaan 556-560 blijft de functie van het gelijkvloers (tuincentrum) behouden en wordt uitgebreid met serres. Op de verdieping in het hoofdgebouw wordt de stockageruimte omgevormd naar een bijkomende woongelegenheid en een ondergeschikte bureauruimte. De woongelegenheid op de tweede verdieping blijft behouden.

 

De aanleg van de parking maakt geen deel uit van deze aanvraag. Hiervoor is reeds een Omgevingsvergunning verkregen op 08 november 2019 met dossiernummer OMV_2019087085. Voor de aanleg van de parking moet aan de voorwaarden voldaan worden opgenomen in de reeds bekomen vergunning van 08 november 2019.

 

De beoogde handels- en woonfuncties zijn functioneel inpasbaar in de omgeving.

 

De aanvraag werd ter advies voorgelegd aan de stedelijke dienst Ondernemen en Stadsmarketing/Business en Innovatie. Deze dienst verleent een gunstig advies:

 

“De voorliggende aanvraag omvat een beperkte uitbreiding van 414,22 m² netto-verkoopoppervlakte bij een reeds vergunde handelszaak gelegen in de zone voor verspreide bewinkeling (type 1, Beleidsnota Detailhandel 2020, p. 50-51). Omtrent deze uitbreiding stelt de nota: “Uitbreiding (…) voor grotere units (met >400 m² netto vloeroppervlakte of 500 m² bruto-vloeroppervlakte) kan enkel op die locaties wanneer men een kleinhandelsvergunning verkrijgt en wanneer men aantoont dat het aanbod buurt/wijkverzorgend en multimodaal bereikbaar is.”. Deze handelszaak vraagt bij deze een kleinhandelsvergunning aan en voldoet verder aan de criteria die er zijn voorop geschoven: het aanbod van de bloemen en plantenzaak is buurt/wijkverzorgend en de locatie is multimodaal bereikbaar (tram, auto, te voet, fiets, vélo,…). Behoud en versterking van dit type handelszaken wordt dus positief beoordeeld.”

 

Schaal – ruimtegebruik – bouwdichtheid

 

Inzake volumetrie betreffen de voornaamste wijzigingen het vervangen en uitbreiden van de bestaande serre en tentconstructie van het tuincentrum en het uitbreiden van het appartement op de eerste verdieping aan de Herentalsebaan 542-548. Verder worden een aantal interne wijzigingen doorgevoerd voor de functiewijziging van werkplaats naar handel en het nieuwe bijkomende appartement aan de Herentalsebaan 556-560.

 

Achter het hoofdgebouw van de Herentalsebaan 556-560 worden de bestaande constructies van het tuincentrum gesloopt, hier wordt een nieuwe serreconstructie voorzien. De nieuwe serreconstructie is hoofdzakelijk gelegen aan de zijde van de Kerkhofweg en langs de achterzijde van de woningen aan de Herentalsebaan 550 tot en met 554. De nieuwe serre is ongeveer 40 m breed en ongeveer 50 m diep. De globale kroonlijsthoogte van de serres bedraagt 5 m, de nokhoogtes (3 nokken) zijn 9 m.

 

Het perceel wordt volledig bebouwd, met uitzondering van de verharde parking. Dit is strijdig met artikel 27 van de bouwcode dat stelt dat bij toename van de bebouwde grondoppervlakte minimaal 20% van de oppervlakte van het perceel op het niveau van het maaiveld onbebouwd moet zijn.

Vanuit stedenbouwkundig oogpunt kan het gelijkvloers mogelijk volledig benut worden als commerciële ruimte, vermits de percelen zich bevinden langsheen de Herentalsebaan, een as met commerciële activiteiten.

 

Echter, bij de inplanting en de omvang van dit tuincentrum met handelsfunctie dient rekening gehouden te worden met de andere aanwezige functies en gebouwen in de nabije omgeving. De aanvraag moet immers verenigbaar zijn met de geldende gewestplanvoorschriften van woongebied. Dit wil zeggen dat de werken en activiteiten qua aard en omvang verweefbaar dienen te zijn met het bestaande woongebied.

 

Gelet op de omvang en de hoogte van de serres, wordt geoordeeld dat deze een ontoelaatbare hinder en impact hebben op de direct aanpalende woningen en de achtertuinen van de achterliggende nieuwbouwwoningen. In dit kader werd ook een gegrond bezwaar ingediend. Het nieuwe volume van de serre is niet inpasbaar in de omgeving waar het gelegen is. In het binnengebied is een lager volume aanvaardbaar dat eventueel verhoogd kan worden aan de rand langs de Kerkhofweg. Er moet gezocht worden naar een omvang en hoogte die een beperktere impact hebben op de omliggende woningen langs de Herentalsebaan en de aangrenzende nieuwbouwwoningen achteraan het perceel.

 

Verder betreft deze aanvraag het regulariseren van de uitbreiding van het gebouw Herentalsebaan 542-548. Het appartement op de eerste verdieping werd uitgebreid tot tegen de rechter perceelgrens. De scheidingsmuur op deze perceelgrens werd dan ook verhoogd tot op een bouwdiepte van 19,43 m. Deze wijziging zorgt eveneens voor een ontoelaatbare hinder naar de rechterbuur. Aan de hand van de luchtfoto’s valt op te merken dat grenzend aan de verhoogde scheidingsmuur bij de buur immers een dakkoepel aanwezig is. De bouwdiepte op de verdieping ter hoogte van de rechter perceelgrens dient dan ook aan te sluiten aan het hoofdvolume van de rechterbuur, zoals weergegeven in de laatst vergunde toestand. 

 

Visueel-vormelijke elementen

 

De zijgevel van de serre langs de Kerkhofweg wordt voorzien van een beglaasde gevelpui, de dakbedekking in lichtdoorlatende kunststoffen. De gelijkvloerse achtergevel van de serre en nieuwe handelsruimte, alsook de bestaande onafgewerkte zijgevel van Herentalsebaan 556-560, worden afgewerkt met zwarte industriële sandwichpanelen.

 

Tegen de zijgevel komt geen bebouwing en deze is heel zichtbaar vanop de straat. Een afwerking met sandwichpanelen is daarom niet inpasbaar in het straatbeeld.

 

Hoewel de materialisatie eigen is aan de constructie van een serre, is deze echter niet conform artikel 6 van de bouwcode in harmonie met zijn omgeving. Het perceel is gelegen in een stedelijke context. De op te richten constructies dienen zodanig te worden ontworpen dat ze in harmonie zijn met de kenmerken van de stedelijke omgeving. Naar uitwerking toe betekent dit een integratie van stedelijke elementen en materialen in het ontwerp. Voornamelijk ook langs de zijde van de Kerkhofweg, met een zeer grote zichtbaarheid langs de straat.

 

Verder is het schrijnwerk in de voorgevel ter hoogte van het inkompartij van Herentalsebaan 542-548 gewijzigd naar een vlakke glazen schuifdeur. Dit is vanuit stedenbouwkundig oogpunt aanvaardbaar.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

 

Zoals in de paragraaf  ‘Schaal – ruimtegebruik – bouwdichtheid’ besproken, zorgen het nieuwe volume en de scheimuurophoging aan de Herentalsebaan 542-548 voor een ontoelaatbare impact en hinder naar de omgeving en aangrenzende percelen. Bijkomend werd de scheimuur met het aanpalend pand eveneens verhoogd, ten gevolge van de vergroting van het dakterras tot aan de perceelgrens. Dit is stedenbouwkundig niet te verantwoorden.

 

Verder zijn er in de aanvraag afwijkingen op onder meer de voorschriften van de bouwcode, verordening toegankelijkheid en hemelwaterverordening zoals opgesomd bij ‘Toetsing aan de voorschriften’. Er is geen gegronde reden om af te wijken van de geldende voorschriften.

 

Mobiliteitsimpact

 

Toetsing parkeerbehoefte

 

Het algemene principe is dat een omgevingsvergunningsaanvraag in vele gevallen een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, dient het parkeren maximaal op eigen terrein te worden voorzien. Dit is het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

 

De parkeer- en stallingsnormen uit de tabel van artikel 30 van de bouwcode, herzien op 1 maart 2018, dienen te worden nageleefd bij nieuwbouw, herbouw, verbouwing, functiewijziging, volume-uitbreiding en wijzigen van het aantal wooneenheden. Wie niet op eigen terrein voorziet in de werkelijke parkeerbehoefte, dient hiervoor een compensatie te betalen.

 

Voorliggende aanvraag genereert een bijkomende werkelijke parkeerbehoefte van 4 parkeerplaatsen.

 

De parkeerbehoefte wordt bepaald op de uitbreiding en of functiewijziging.

De bestaande tenten worden afgebroken en vervangen door een vaste uitbreiding.

Intern is er verschuiving van het assortiment en er wordt een horecadeel bijgebouwd. 

De ruimte op de eerste verdieping (stockage tuincentrum) wordt omgevormd tot een bijkomend appartement. 

 

Bij projecten tot 5 wooneenheden is de parkeernorm 1. Voor het bijkomende appartement is er een bijkomende parkeerbehoefte van 1 parkeerplaats.

De netto-verkoopoppervlakte neemt toe met 414,22 m². De parkeerbehoefte voor auto´s wordt bepaald op de bruto-vloeroppervlakte. De oppervlakte van de stockageruimte op de eerste verdieping (369,5 m²) die verdwijnt kan hierop in mindering gebracht worden.

De uitbreiding heeft een parkeerbehoefte van (414,22 m² – 369,5 m²) /100 m² x 5,3 = 2,37, afgerond 2 parkeerplaatsen.

In de vergunde toestand is er een garagebox achter op het terrein. In de aangevraagde toestand komt het terras van de horeca voor deze garagebox waardoor ze onbruikbaar wordt. Deze plaats verdwijnt en wordt bijgeteld bij de behoefte. Bestaande plaatsen moeten zo veel mogelijk behouden blijven.

 

De werkelijke parkeerbehoefte is 1 + 2 + 1 = 4 parkeerplaatsen.

 

De plannen voorzien in 0 nuttige bijkomende autostal- en autoparkeerplaatsen.

 

Het bijkomend aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 0.

 

Op 08 november 2019 is een Omgevingsvergunning met dossiernummer OMV_2019087085 bekomen voor de aanleg van de parking met 39 parkeerplaatsen op het perceel, wat voldeed voor het bestaande tuincentrum.

 

Het bijgestelde aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt dan 4.

 

Het bijkomend aantal ontbrekende autoparkeerplaatsen bedraagt 4 – 0 = 4. Dit is het verschil tussen het bijkomend aantal autoparkeerplaatsen volgens de werkelijke parkeerbehoefte en het bijkomend aantal te realiseren parkeerplaatsen.

 

 

Fietsvoorzieningen

 

De fietsparkeerbehoefte voor het bijkomende appartement is 1 x (4+1) = 5 fietsstalplaatsen. Ten behoeve van wonen dienen deze afgesloten en overdekt voorzien te worden. Er wordt in de aanvraag geen fietsstalplaats voorzien.

 

De fietsparkeerbehoefte voor handel wordt bepaald op de netto-vloeroppervlakte. Er is een bijkomende fietsparkeerbehoefte van 414,22 m² / 100 m² x 2 = 8,28, afgerond 8 fietsstalplaatsen.

In het nieuwe plan verdwijnen er fietsparkeerplaatsen ten opzichte van de vergunde plannen. Daar waren er nog 14 plaatsen aan de achterzijde voorzien. De ingang verdwijnt daar, waardoor de ligging van die plaatsen minder optimaal is.

In vergunde toestand waren er 36 fietsplaatsen voorzien aan de voorkant, die behouden moeten blijven.

 

Laden en lossen

 

De vrachtwagen komt gemiddeld 1 x per dag. Deze moet op de parking rijden en manoeuvreren. Het laden en lossen moet buiten de openingsuren gebeuren.

 

Toetsing van aanvaardbaarheid van de ingedeelde inrichtingen of activiteiten op het vlak van hinder en risico's voor de mens en het milieu

 

Deze aanvraag omvat volgende vergunningsplichtige activiteiten:

  • Rubriek 15.1.1°: stallen van 5 voertuigen;
  • Rubriek 16.3.2°a): koelinstallaties (1 koelcel voor bloemen en 1 koelcel voor stock) met een totaal nominaal vermogen van 22,10 kW;
  • Rubriek 43.1.1°b): stookinstallatie en luchtverhitters met een totaal vermogen van 655 kW;

Het betreft:

  • 2 gasgestookte stookinstallaties van respectievelijk 295 kW en 150 kW.
  • 3 luchtverhitters op aardgas van elk 70 kW.

 

Mobiliteit

Tuincentrum Abies is geopend van maandag tot en met zondag van 09.15 uur tot en met 18.15 uur, uitgezonderd op dinsdag (sluitingsdag).

De beschikbare parking met ruimte voor 39 wagens en 36 fietsenstelplaatsen moet voldoende zijn om te dienen als klantenparking en als beperkte personeelsparking.

Een beperkte uitbreiding van de winkelruimte zal geen noemenswaardige toevloed aan mobiliteitsstromen met zich meebrengen.

Bovendien is er ook nog de andere parking (33 wagens) bij de uitbating aan de overzijde van de straat (die ook kan benut worden door personeel).

Wat betreft zwaar verkeer kunnen we stellen dat er per dag één (maximaal twee) leveringen zullen zijn. Er zal een laad- en losstrook op eigen terrein ingericht worden voor de leveranciers.

De wijze van leveringen, alsook het tijdstip, zal ook in de toekomst zo gekozen worden dat de hinder voor klanten tot een minimum beperkt blijft.

Lucht

De koelinstallaties worden eveneens periodiek onderhouden. De bevindingen worden genoteerd in het installatiegebonden logboek.

 

Toetsing van het aangevraagde aan de beoordelingsgronden van het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid

 

Doelstelling 1: Duurzame vestigingsmogelijkheden en vermijden van handelslinten

 

De voorliggende aanvraag omvat een beperkte uitbreiding van 414,22 m² netto-verkoopoppervlakte bij een reeds vergunde handelszaak gelegen in de zone voor verspreide bewinkeling (type 1, Beleidsnota Detailhandel 2020, p. 50-51). Omtrent deze uitbreiding stelt de nota: “Uitbreiding (…) voor grotere units (met >400 m² netto vloeroppervlakte of 500 m² bruto-vloeroppervlakte) kan enkel op die locaties wanneer men een kleinhandelsvergunning verkrijgt en wanneer men aantoont dat het aanbod buurt/wijkverzorgend en multimodaal bereikbaar is.”. Deze handelszaak vraagt bij deze een kleinhandelsvergunning aan en voldoet verder aan de criteria die er zijn voorop geschoven: het aanbod van de bloemen en plantenzaak is buurt/wijkverzorgend en de locatie is multimodaal bereikbaar (tram, auto, te voet, fiets, vélo,…). Behoud en versterking van dit type handelszaken wordt dus positief beoordeeld.

Volgens het gewestplan Antwerpen is het tuincentrum gelegen in woongebied. Woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. Gezien de reeds langdurige historische aanwezigheid lijkt het tuincentrum verenigbaar met de buurt.

De uitbater neemt geen ‘green fields’ in om haar handelszaak te organiseren. Er wordt geen nieuwe bebouwing gecreëerd of bijkomende verlinting in de hand gewerkt. Het handelsgeheel vestigt zich in een bestaande en vergunde handelsruimte met een beperkte uitbreiding van de netto-handelsoppervlakte. Het is daarom een duurzame vorm van heringebruikname winkelvastgoed.

 

Doelstelling 2: Het waarborgen van een toegankelijk aanbod voor consumenten

 

Het project is gelegen in het grootstedelijk gebied Antwerpen. Het project ligt in een stedelijke omgeving met een hoge bevolkingsdichtheid op wandel- en fietsafstand. Het aanbod is goed toegankelijk voor de consumenten/bewoners van Antwerpen. Het verfraaien en vergroten van de bestaande en vergunde winkel naar een modernere handelszaak behoudt het bestaande aanbod voor de lokale consument in deze handelszone.

 

Doelstelling 3: Het waarborgen en versterken van de leefbaarheid in het stedelijk milieu/kernwinkelgebieden

 

Het aangevraagde tuincentrum is niet gelegen in lokaal kernwinkelgebied. De Beleidsnota Detailhandel wijst aan dat, indien het niet mogelijk is om dit type van grootschalige functie te integreren in een kernwinkelgebied omwille van schaal en mobiliteitsdruk, er in tweede instantie wordt gekeken naar knooppunten van openbaar vervoer en invalswegen binnen woongebied. Deze locatie aan de Herentalsebaan sluit aan bij deze redenering: een goed bereikbare locatie aan een hoofdstraat. Verschillende gebruikers (openbaar vervoer, fiets, auto, te voet) kunnen hier op een kwalitatieve manier de vestiging bezoeken.

 

Doelstelling 4: Het bewerkstelligen van een duurzame mobiliteit

 

Hiervoor wordt verwezen naar het onderdeel 'Mobiliteitsimpact' onder de 'Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening'.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te weigeren, omwille van onverenigbaarheden met stedenbouwkundige voorschriften en een goede ruimtelijke ordening.

 

Advies over de ingedeelde inrichtingen of activiteiten

Er wordt voldaan aan de verbods- en afstandsregels, de gemelde exploitatie is niet verboden. Wegens het onlosmakelijk verband met de stedenbouwkundige handelingen, kan evenwel geen akte worden genomen van de ingedeelde inrichtingen en activiteiten.

 

Geweigerde rubrieken

 

Rubriek

Omschrijving

Geweigerd voor

15.1.1°

al dan niet overdekte ruimte voor het stallen van 3 tot en met 25 motorvoertuigen of aanhangwagens, die geen personenwagens, bromfietsen, motorfietsen of spoorvoertuigen zijn;

5 voertuigen

16.3.2°a)

koelinstallaties, luchtcompressoren, warmtepompen, airconditioninginstallaties, en andere installaties voor het fysisch behandelen van gassen met een geïnstalleerde totale drijfkracht van 5 kW tot en met 200 kW;

22,10 kW

43.1.1°b)

het stoken in installaties, met uitzondering van stationaire motoren en gasturbines, met een totaal nominaal thermisch ingangsvermogen van 300 kW tot en met 2.000 kW, als de inrichting volledig of gedeeltelijk gelegen is in een ander gebied dan industriegebied en gestookt wordt met aardgas;

655,00 kW

 

Advies over de kleinhandelsactiviteiten

 

Op basis van doelstelling 1 tot en met 4 geven de diensten Investdesk en Bedrijvenloket gunstig advies voor het uitreiken van een omgevingsvergunning kleinhandelsactiviteiten tot het uitbreiden en regulariseren van de bestaande winkel in bloemen en planten naar een tuincentrum gelegen aan de Herentalsebaan 542-548 en 556-566 te 2100 Deurne. De totale netto-handelsoppervlakte van 3.044,22 m² dient als volgt verdeeld te worden:

-          1.753,03 m² voor de verkoop van planten, bloemen en goederen voor land- en tuinbouw (categorie 3 conform artikel 3 van het decreet Integraal Handelsvestigingsbeleid van 15 juli 2016);

-          1.291,19 m² voor de verkoop van andere producten (categorie 4 conform artikel 3 van het decreet Integraal Handelsvestigingsbeleid van 15 juli 2016).

 

Standpunt college

De gemeentelijke omgevingsambtenaar adviseert om voorliggende vergunningsaanvraag te weigeren.

Het college is echter van oordeel dat een vergunning kan verleend worden, mits het opleggen van voorwaarden.

Het belangrijkste inhoudelijke punt, waarover tevens het bezwaar handelt, betreft het nieuwe volume van de serres, met een kroonlijsthoogte van 5m aan de achtergevel, oplopend tot een nok van 9m. Het college sluit zich niet aan bij de beoordeling dat deze een onaanvaardbare impact hebben op de achterliggende woningen. De nieuwe achtergevel met een hoogte van 5m bevindt zich op quasi dezelfde afstand van deze woningen als de huidige bebouwing (grotendeels vergund), waarvan de hoogte reeds varieert tussen 4 en 5m. De nieuwe nokhoogte van 9m, met een lichte dakhelling van 25°, geeft enkel een visuele belemmering vanuit het 1ste verdiep van deze woningen t.o.v. de bestaande toestand. Deze is echter perfect aanvaardbaar en gebruikelijk in stedelijk gebied. De direct aanpalende woningen ondervinden evenmin hinder, gezien de serres enkel aan de achterperceelgrenzen aangebouwd worden. Alle drie deze percelen zijn echter bebouwd op de achterperceelgrens, ze beschikken bovendien over vrij diepe percelen met voldoende afstand tot de achtergevels van de hoofdgebouwen aan de straat.

Wat het materiaalgebruik betreft (art. 11 van de bouwcode) sluit het college zich aan bij de beoordeling. Echter kan door het beperkt wijzigingen van de gevelmaterialen in zij- en achtergevel een oplossing geboden worden voor enerzijds het gebrek aan stedelijk karakter en duurzaamheid, en anderzijds het schaalvergrotend effect van het voorliggende gevelontwerp. Dit wordt opgelegd in voorwaarden.

Het perceel wordt volledig bebouwd, met uitzondering van de verharde parking. Vermits de percelen zich bevinden langsheen de Herentalsebaan, een as met commerciële activiteiten, kan een afwijking worden verleend. Echter zijn enkele compenserende maatregelen te voorzien, die de regenwaterbuffering en stedelijke opwarming compenseren. In voorwaarden zal worden opgelegd dat alle bestaande en nieuwe platte daken boven het gelijkvloers moeten worden uitgevoerd als groendak (minstens extensief). Tevens zijn de bijgebouwtjes achteraan, genaamd ‘garagebox’ en ‘stockage bloemen en planten’ af te breken en in te richten als een voor de reca-functie ontoegankelijke en onverharde tuin, die tevens dienst doet als groenbuffer naar de aanpalende tuin toe.

Wat betreft de vraag tot het regulariseren van de uitbreiding van het gebouw Herentalsebaan 542-548. Het appartement op de eerste verdieping werd uitgebreid tot tegen de rechter perceelgrens. De scheidingsmuur op deze perceelgrens werd dan ook verhoogd tot op een bouwdiepte van 19,43 m. Deze wijziging zorgt inderdaad voor een ontoelaatbare hinder naar de rechterbuur. De bouwdiepte op de verdieping ter hoogte van de rechter perceelgrens dient dan ook aan te sluiten aan het hoofdvolume van de rechterbuur, zoals weergegeven in de laatst vergunde toestand. Dit wordt opgelegd in voorwaarden. Er zijn alternatieven overweegbaar, indien blijkt dat de achterbouw van de rechterbuur integraal vergund is. Een plaatselijke uitsparing ter hoogte van zijn koer bijvoorbeeld is dan een optie. Dit is echter verder te onderzoeken.

Met betrekking tot de geschrapte fietsstalplaatsen en ontbrekende afvalberging worden tevens voorwaarden opgelegd.

Het bijgestelde aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 4. Het aantal ontbrekende autostal- en/of autoparkeerplaatsen wordt belast op basis van het belastingreglement op de omgevingsvergunning van 17 december 2019. In deze aanvraag is dit dus van toepassing op 4 plaatsen.

Het advies van de brandweer is voorwaardelijk gunstig. Het CBS merkt op dat dit, gelet op de opgelegde voorwaarden, de aanvrager niet ontslaat van zijn verplichtingen die voortvloeien uit het KB basisnormen Brand, en adviseert de aanvrager om de opgelegde voorwaarden af te toetsen met de brandweer. Meer bepaald inzake de brandstabiliteit en –reactie van dergelijke serrestructuur en dakbekleding is geen specifiek advies terug te vinden, dit is een belangrijk aandachtspunt.

Het college merkt tevens op dat de eventuele zaakgebonden publiciteit vergunningsplichtig kan zijn, en desgevallend moet worden aangevraagd.
 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Fasering

 

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

30 augustus 2021

Volledig en ontvankelijk

29 september 2021

Start openbaar onderzoek

8 oktober 2021

Einde openbaar onderzoek

6 november 2021

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

11 januari 2022

Verslag GOA

22 december 2021

naam GOA

Katrine Leemans en Bieke Geypens

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich gedeeltelijk aan bij:

 

-          de bespreking van de ingediende bezwaren zoals geformuleerd in het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar;

-          het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden.
  

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.
 

Stedenbouwkundige voorwaarden

1. de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven. Bijkomend advies moet ingewonnen worden inzake de brandstabiliteit en –reactie van de serrestructuur en dakbekleding;

2. de bijgevoegde voorwaarden van het advies van Aquafin zijn strikt na te leven;

3. met betrekking tot de zijgevel (Kerkhofweg): 

3.1. de zijgevel (blinde gevel) van het pand nrs. 556-560 is te voorzien van een gevelbekleding in witte crepi, identiek aan het aangevraagde gevelmateriaal van zijn achtergevel;

3.2. het aangrenzend deel van de serre (ca 3.94m breed met plat dak), met daarin de poort voor belevering, is beglaasd uit te voeren conform de gevel van de serre;

4. met betrekking tot de achtergevel:

4.1. het rechtse deel van de serre, grenzende aan de stockage- en technische ruimte, is uit te voeren in de aangevraagde SW-panelen, echter met een lichtgrijze kleurstelling, in lijn met de baksteenkleur van de nieuwbouwwoningen;

4.2. deze gesloten gevel moet worden vergroend met klimplanten;

4.3. de bijhorende dakbedekking van de stockage- en technische ruimte is eveneens uit te voeren in de aangevraagde SW-panelen, echter met dezelfde lichtgrijze kleurstelling;

4.4. het linkse deel van de serre, grenzend aan de winkelruimte, is beglaasd uit te voeren conform aan de zijgevel van de serre, en dus niet in de aangevraagde SW-panelen;

4.5. de achtergevel van het pand met nrs. 542 – 548, grenzend aan de reca-ruimte van woonwinkel, is uit te voeren in de ook elders gebruikte witte crepi, en dus niet in de aangevraagde SW-panelen;

5. alle bestaande en nieuwe platte daken boven het gelijkvloers moeten worden uitgevoerd als groendak (minstens extensief), meerbepaald dus:

    5.1. het dak boven gelijkvloers van de woonwinkel, pand met nrs. 542 – 548;

5.2. het dak boven de lokalen ‘stock snijbloemen’ en ‘refter’ met bijhorend sanitair van het tuincentrum. Het dak dat reeds ingetekend wordt als ‘daktuin’, moet ontoegankelijk worden gemaakt voor de bewoners van het appartement op de 1ste verdieping;

6. de bijgebouwtjes achteraan op het perceel, genaamd ‘garagebox’ en ‘stockage bloemen en planten’ zijn integraal af te breken, inclusief fundering. Na afbraak is de vrijgekomen ruimte in te richten als een onverharde tuin. De beplanting zoals voorzien op de achterperceelgrens is hier ook te voorzien, met minstens één hoogstammige boom. Deze tuin moet voor de reca-functie ontoegankelijk worden gemaakt;

7. met betrekking tot bijkomende fietsstalplaatsen:

7.1. tegen de zijgevel van pand nrs.  556-560  is een rij gewone fietsen te voorzien, breedte 1.8m, beginnende 1,8m van de voetpadrand tot +/-10m diep;

7.2. alle fietsplaatsen minimum 0.5m, hart op hart, uit elkaar te voorzien;

7.3. tussen voetpad en dit fietsrek 1.8m groenaanleg te voorzien;

7.4. het wandelpad te voorzien langsheen deze rij fietsen aan de zijgevel met een minimum breedte van 1.7m;

7.5. na de rij fietsen, tegen de zijgevel, minimum 4 bakfietsparkeerplaatsen te markeren op de grond;

8. de nodige afvalbergingen zijn te voorzien conform art. 26 van de bouwcode;

9. er is te voldoen aan artikels 18 en 28 van de verordening toegankelijkheid;

10. de bouwdiepte van het gebouw Herentalsebaan 542-548 op de verdieping ter hoogte van de rechter perceelgrens dient aan te sluiten aan het hoofdvolume van de rechterbuur. Het volume is uit te voeren zoals in de laatst vergunde toestand;

11. de voorwaarden uit vergunning 20192137 dd. 8/11/2019 moeten onverminderd uitgevoerd worden, tenzij ze worden gewijzigd door deze vergunning;

12. na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.

 

Bijzondere voorwaarden kleinhandelsactiviteiten

De totale netto-handelsoppervlakte van 3.044,22 m² dient als volgt verdeeld te worden:

13. 1.753,03 m² voor de verkoop van planten, bloemen en goederen voor land- en tuinbouw (categorie 3 conform artikel 3 van het decreet Integraal Handelsvestigingsbeleid van 15 juli 2016);

14. 1.291,19 m² voor de verkoop van andere producten (categorie 4 conform artikel 3 van het decreet Integraal Handelsvestigingsbeleid van 15 juli 2016).

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.

De vergunning omvat thans volgende rubriek(en):

Rubriek 

Omschrijving 

vergund
 voor

15.1.1°

al dan niet overdekte ruimte voor het stallen van 3 tot en met 25 motorvoertuigen of aanhangwagens, die geen personenwagens, bromfietsen, motorfietsen of spoorvoertuigen zijn;

5 voertuigen

16.3.2°a)

koelinstallaties, luchtcompressoren, warmtepompen, airconditioninginstallaties, en andere installaties voor het fysisch behandelen van gassen met een geïnstalleerde totale drijfkracht van 5 kW tot en met 200 kW;

22,10 kW

43.1.1°b)

het stoken in installaties, met uitzondering van stationaire motoren en gasturbines, met een totaal nominaal thermisch ingangsvermogen van 300 kW tot en met 2.000 kW, als de inrichting volledig of gedeeltelijk gelegen is in een ander gebied dan industriegebied en gestookt wordt met aardgas;

655,00 kW

 

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.