In de zitting van 2 december 2016 (jaarnummer 9962) werd, met de goedkeuring van het college van de ontwikkelingsstrategie ‘Innovatieve Stadshaven’, voor de omgeving Eilandje fase 2 en Steenborgerweert de doelstelling naar voor geschoven om ruimte te vrijwaren voor economie op de grens tussen stad en haven. De ontwikkelingsvisie voor de Innovatieve Stadshaven, goedgekeurd door het college in de zitting van 6 juli 2018 (jaarnummer 6286), legde een eerste ambitieus toekomstperspectief op tafel, die de richting van de verdere transitie van het gebied aanzette. Ter voorbereiding van de overdracht van de gronden van Kempeneiland en Asiadok Oostkaai, gaf het college opdracht aan AG Vespa om het pilootproject Kempeneiland – Asiadok-Zuid te lanceren. Daarnaast werd ook opdracht gegeven om de inpassing van fietsbruggen te onderzoeken en om een stadsontwerp op te starten dat op een fijngevoelige manier omgaat met de verschillende erfgoedfiguren op de kop van het eiland om daar een centrum voor het gehele gebied te creëren.
De inspiratienota 'ruimte geven aan de stad van morgen', die werd goedgekeurd door het college in de zitting van 4 mei 2018 (jaarnummer 4144), vormt de basis van het nieuwe structuurplan dat binnenkort zal worden opgemaakt. De thema’s 'Levendige Woonstad', 'het Veerkrachtige Landschap' en 'Slimme Netwerkstad' structureren deze inspiratienota en benaderen vanuit een specifieke invalshoek de ruimtelijke potenties van de stad Antwerpen. De Innovatieve Stadshaven wordt vermeld als 1 van de speerpuntprojecten van de slimme netwerkstad.
De ambitie om aantrekkelijke vestigingsplekken te creëren voor nieuwe bedrijven opnieuw bevestigd in de beleidsnota ruimtelijke economie, die werd goedgekeurd door de gemeenteraad in de zitting van 25 januari 2021 (jaarnummer 29). De Innovatieve Stadshaven wordt daarbij beschouwd als een te herontwikkelen bedrijventerrein en valt grotendeels binnen het innovatiedistrict samen met de historische kernstad.
Eind 2020 werden de gronden van Kempeneiland en aan Asiadok-Oostkaai van het Havenbedrijf overgedragen aan de stad Antwerpen. In de zitting van 26 oktober 2020 (jaarnummer 628) werd door de gemeenteraad beslist om de gronden in erfpacht te geven aan AG Vespa, die een actieve regierol zal opnemen in het gebied in functie van de ontwikkeling van de Innovatieve Stadshaven. De uiterste concessietermijn loopt tot 2024 op Kempeneiland en 2030 aan Asiadok Oostkaai.
In de zitting van 28 juni 2021 (jaarnummer 415) werd door de gemeenteraad beslist om een ruimtelijk uitvoeringsplan op te maken omdat werd vastgesteld dat de bestemmingsmogelijkheden van het gewestplan onvoldoende ruimte laten om de transitie naar een toekomstgericht bedrijventerrein afdoende te begeleiden. In de zitting van 9 juli 2021 (jaarnummer 5294) werden door het college de resultaten van het locatieonderzoek voor Grootschalige clubs ten behoeve van het nachtleven goedgekeurd. Hierin werd de omgeving Droogdokken – Mexico – Kempeneiland opgenomen in de lijst van zoekzones. In dit besluit werden een aantal verwevingsprincipes geformuleerd om nightlife als nevengeschikte functie op bedrijventerreinen mogelijk te maken.
Nood aan concretisering ontwikkelingsvisie 2018
De ontwikkelingsvisie voor de Innovatieve Stadshaven uit 2018 was een eerste stap in een proces. Er werd geen gedetailleerd stadsontwerp opgemaakt, maar een globale ontwikkelingsvisie rond het concept van Innovatieve Stadshaven, een ruimtelijke structuur op hoofdlijnen (raamwerkkaarten) en een ontwikkelingsstrategie om naar de gewenste visie en structuur toe te werken. De ontwikkelingsvisie werd opgebouwd op basis van 4 programmastromen en 6 ontwikkelingsprincipes.
Programmastromen:
Ontwikkelingsprincipes:
Deze eerste schematische structuur bracht heel wat potenties in beeld, maar bleek onvoldoende concreet om een kader te bieden voor een aantal nieuwe en lopende projecten. Een verfijning van de visie met vertaling naar een (verordenend) ruimtelijk-juridisch kader blijkt noodzakelijk. In het kader van de opdracht aan AG Vespa om het pilootproject Kempeneiland – Asiadok-Zuid te lanceren, werd reeds een verfijningsstudie uitgevoerd voor de omgeving Asiadok Zuid/ Kempeneiland. Tijdens dit proces werden een aantal klankbordgroepen georganiseerd met innovatieve spelers, bedrijfsleiders, onderwijspartners, gebiedsregisseurs en vastgoedexperten om het plankader te inspireren. Aanvullend werd na overleg met de concessionarissen gevestigd op Asiadok-Noord bekeken hoe de structuur van deze omgeving verbeterd kan worden. Tot slot werden ook verfijningstrajecten opgestart op Mexico-eiland en Steenborgerweert. In deze trajecten wordt aan de hand van overlegmodellen, ruimtelijke ambities en programmatorische uitdagingen gewerkt aan een verfijnde structuur.
Ambities
Verfijnd ruimtelijk kader
Uitwerking velden als ontwerpend onderzoek
In het deelgebied Asiadok-Zuid werden bedrijven met een ruimtenood tussen de 100 m³ en 500 m² als uitgangspunt gehanteerd. Deze tussenschaal van bedrijven bevordert optimaal de kennisuitwisseling en synergie van bedrijvige kennis met de groei van een ecosysteem als gevolg. Op Kempeneiland werd echter gekozen voor een bundeling van deze kleinere bedrijfsunits in bedrijfsverzamelgebouwen. Enerzijds omdat uit de klankbordgroepen en andere innovatiehubs blijkt dat bedrijfsverzamelgebouwen de voorkeur genieten van veel startende en innoverende stedelijke bedrijven. Anderzijds omdat zulk model een hoge flexibiliteit toelaat om de zeldzame grotere bouwvelden ook te kunnen inzetten voor grotere stedelijke productiecentra (met beperkte logistieke bewegingen).
Gezien de stedelijke locatie, werden verschillende opties voor gestapelde bedrijfsruimtes onderzocht, zowel ruimtelijk als vastgoedtechnisch. De maatvoering van de velden werd zo bepaald dat verschillende opties mogelijk blijven (helling voor bestelwagens of goederenliften). Specifiek werd ook onderzoek gedaan naar de inpasbaarheid van een aantal actuele grote ruimtevragen. Voor Kempeneiland werd daarbij de vestigingsmogelijkheid van een nieuw productiecentrum voor Opera onderzocht op één van de bouwblokken. Deze geslaagde oefening toont de flexibiliteit van het voorliggend kader. Tot slot werd onderzoek gedaan naar het integreren van recreatieve nevenfuncties die moeilijk verweefbaar zijn in de residentiële omgeving. Zo kunnen bijvoorbeeld de daken ook worden ingezet voor sportvoorzieningen en kan nightlife geïntegreerd worden op een verdieping of in de kelder.
Volgende stappen
In het goedgekeurd Routeplan 2030, opgesteld met alle gemeentebesturen uit de vervoerregio, de Vlaamse overheid en het participatieplatform Werkbank (met daarin burgers, ondernemers, kennisinstellingen en middenveldorganisaties), waarin het tramnetwerk van de toekomst is opgenomen, is de piste van de tramverbinding over de Straatsburgbrug niet opgenomen. Daarom houden we daar verder geen rekening mee. Er wordt nu in kader van de verdere tramprojecten ingezet op het netwerk zoals opgenomen in het Routeplan 2030.
Het college keurt goed om het ruimtelijk kader voor Asiadok Zuid/Kempeneiland als richtkader te hanteren bij de verdere uitwerking van het RUP en de trajecten met partners die opstarten en lopen verder vorm te geven.
Het college keurt goed om het ruimtelijk kader van scenario 1 voor Asiadok Noord als richtkader te hanteren bij de verdere uitwerking van het RUP en de trajecten met partners die opstarten en lopen verder vorm te geven.
Het college neemt kennis van de verfijningsstudie Kempeneiland – Asiadok.