Terug
Gepubliceerd op 10/10/2022

2022_DCWI_00203 - Fietsverbinding Antwerpse Zuidrand (FR3) - Valideren ontwerpnota geïntegreerd project Fiets/Water/Groen. Wijziging 'Bovenlokaal Functioneel Fietsroutenetwerk' - Kennisneming

districtscollege Wilrijk
ma 03/10/2022 - 18:15 collegezaal
Kennis genomen

Samenstelling

Aanwezig

Kristof Bossuyt, districtsburgemeester; Hans Ides, districtsschepen; Linda Verlinden, districtsschepen; Werner Theuns, districtsschepen; Robert Moens, districtsschepen; Danny Raets, waarnemend districtssecretaris

Secretaris

Danny Raets, waarnemend districtssecretaris

Voorzitter

Kristof Bossuyt, districtsburgemeester
2022_DCWI_00203 - Fietsverbinding Antwerpse Zuidrand (FR3) - Valideren ontwerpnota geïntegreerd project Fiets/Water/Groen. Wijziging 'Bovenlokaal Functioneel Fietsroutenetwerk' - Kennisneming 2022_DCWI_00203 - Fietsverbinding Antwerpse Zuidrand (FR3) - Valideren ontwerpnota geïntegreerd project Fiets/Water/Groen. Wijziging 'Bovenlokaal Functioneel Fietsroutenetwerk' - Kennisneming

Motivering

Gekoppelde besluiten

Aanleiding en context

Vanuit Routeplan 2030 willen stad Antwerpen en de Antwerpse vervoersregio volop inzetten op een Modal Shift. Het creëren van een hoogwaardige fietsverbinding in de Antwerpse zuidrand kan hier zeker toe bijdragen. 

Het college keurde in zitting van 26 februari 2021 (jaarnummer 1620) de gunning voor perceel 1 (Mobiliteitsstudies) van de raamovereenkomst, op basis van bestek GAC_2020_01242, aan Tractebel Engineering nv, Simon Bolivarlaan 34-36 te 1000 Brussel, met ondernemingsnummer 0412.639.681, goed. 

Het college keurde in zitting van 22 oktober 2021 (jaarnummer 8532) de samenwerkingsovereenkomst "Fietsverbinding Antwerpse Zuidrand (FR3)" goed.
Stad Antwerpen gaf in samenwerking met het district Wilrijk en de gemeenten Hemiksem, Aartselaar, Edegem, Kontich en Lint de opdracht aan Tractebel Engineering nv om een studieopdracht te voeren naar een hoogwaardige fietsverbinding in de Antwerpse Zuidrand. Deze fietsverbinding gaat van het veer van Hemiksem in het westen tot aan het station van Kontich-kazerne/Lint in het oosten. Ter hoogte van dit station zal de fietsverbinding aansluiting maken op de F1 (fietssnelweg Antwerpen-Mechelen) en de F16 (fietssnelweg Lint-Lier).

De resultaten van deze studie werden op 24 augustus 2022 door Tractebel Engineering nv gepresenteerd aan de betrokken gemeenten in het districtshuis van Wilrijk.

Het college keurde in zitting van 20 september 2022 (jaarnummer 7629) de ontwerpnota 'Fietsverbinding ANT FR3' goed.

De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling (afdeling Mobiliteit) legt nu de resultaten van de ontwerpnota 'Fietsverbinding ANT FR03' ter kennisname voor.
De andere betrokken gemeenten zullen ook kennisnemen van de resultaten van de studie en geven in de vorm van een eigen collegebesluit de formele goedkeuring tot indienen van de 'Bovenlokaal Functioneel Fietsroutenetwerk (BFF) wijzigingsaanvraag'.

Argumentatie

Het opzet van de studie was om te komen tot een integrale ingreep. Daarom bekijkt de ontwerpnota - en het onderliggende onderzoek - het vraagstuk naar een fietsverbinding in de Antwerpse Zuidrand breder. Vanuit de opdrachtgever werden drie krachtlijnen vooruit geschoven:

  • Natuur: ecologische ontsnippering van plant en dier;
  • Water: kwaliteit van natte natuur verbeteren en het waterbergingsvermogen vallei op zijn minst behouden, met de ambitie om dit uit te uitbreiden;
  • Fiets: verkeersveiligheid voor de lange afstandsfietser en een tijdwinst voor de oost-west-(functionele) fietsverplaatsingen in het gebied. Met als streefdoel de ambitieuze modal split van 50/50, opgenomen in het Toekomstverbond en ondersteund door de vervoerregio Antwerpen.

Op 24 augustus 2022 leverde Tractebel Engineering nv de ontwerpnota 'Fietsverbinding ANT FR3' als eindproduct op. Met deze ontwerpnota kunnen de betrokken gemeenten dan in een volgende stap naar de Provinciale Werkgroep BFF  gaan om een wijzigingsaanvraag aan het BFF in te dienen.

In deze nota stelt Tractebel Engineering nv op basis van een grondige studie een voorkeursalternatief voor een fietsverbinding vanaf Hemiksem tot aan station Kontich-Kazerne/Lint voor. Dit is opgebouwd uit twee facetten: het tracé en de structuurschets.

In de 'Finale Stuurgroep' van het FR3-project op 24 augustus 2022 werd de ontwerpnota aanvaard.

In een volgende stap zal deze ontwerpnota voorgelegd worden aan de Provinciale Werkgroep BFF en aan de Vervoerregio Antwerpen. Daarbij wordt hen gevraagd om het BFF te wijzigen op basis van deze ontwerpnota. Op die manier kan de FR3 mee op het BFF worden geplaatst.

Regelgeving: bevoegdheid

Met de collegebeslissing van 12 mei 2017 (jaarnummer 4463) werden de bevoegdheden van de districtscolleges vastgelegd. Artikel 11 bepaalt dat het districtscollege bevoegd is voor lokale straten en pleinen.
Het college is bevoegd voor mobiliteit en bovenlokale budgetten.

Beleidsdoelstellingen

2 - Leefbare en mobiele stad
2LMS01 - Mobiliteit
2LMS0104 - Regulier
2LMS010402 - Multimodale knooppunten en netwerken (heraanleg van bovenlokale wegen en fietswegen)

Besluit

Het districtscollege wilrijk beslist:

Artikel 1

Het districtscollege neemt kennis van de ontwerpnota FR03.

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.