Terug
Gepubliceerd op 06/07/2022

2022_DCWI_00153 - Binnengemeentelijke decentralisatie - Vraag aan het college. Organisatie Raad voor Overleg. Openbaar domein - Goedkeuring

districtscollege Wilrijk
ma 04/07/2022 - 18:15 collegezaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Kristof Bossuyt, districtsburgemeester; Hans Ides, districtsschepen; Linda Verlinden, districtsschepen; Werner Theuns, districtsschepen; Robert Moens, districtsschepen; Danny Raets, waarnemend districtssecretaris

Afwezig

Bart Vrints, districtssecretaris

Secretaris

Danny Raets, waarnemend districtssecretaris

Voorzitter

Kristof Bossuyt, districtsburgemeester
2022_DCWI_00153 - Binnengemeentelijke decentralisatie - Vraag aan het college. Organisatie Raad voor Overleg. Openbaar domein - Goedkeuring 2022_DCWI_00153 - Binnengemeentelijke decentralisatie - Vraag aan het college. Organisatie Raad voor Overleg. Openbaar domein - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Aanleiding en context

Districten zijn op basis van de binnengemeentelijke decentralisatie bevoegd voor lokaal openbaar domein. Een aantal bovenlokale beleidskaders en initiatieven hebben een wezenlijke impact op de uitoefening van deze bevoegdheid. Het gaat hierbij onder andere over het herstel openbaar domein na nutswerken en over de geplande verledding van de openbare verlichting. Maar ook over extra kosten voor prijsstijgingen omwille van vertraging bij de uitvoering van projecten die het gevolg zijn van elementen  die niet toe te schrijven zijn aan de districtswerking

Om deze redenen vraagt het districtscollege van Wilrijk aan het college van burgemeester en schepenen om een Raad voor Overleg te organiseren over deze thema's.

De districtscolleges van Antwerpen (jaarnummer 324), Hoboken (jaarnummer 157) en Ekeren (jaarnummer 178) beslisten reeds eerder een Raad voor Overleg "openbaar domein" bijeen te roepen. 

Argumentatie

Het districtscollege Wilrijk vraagt om een Raad voor Overleg te organiseren in het kader van de bevoegdheid openbaar domein om volgende onderwerpen te bespreken:

  • nieuwe afspraken herstel na nutswerken en impact op het beheer van het openbaar domein door de districten;
  • stand van zaken uitvoering lichtplan en wijkgerichte uitrol ledverlichting en realisatie tot districtsprojecten (volgens de principes van de bovenlokale beslissing van 5 maart 2021 (jaarnummer 1473)  "Lichtactieplan 100% LED tegen 2030", ..."Daarbij neemt de stad de kosten op voor de uitrol van het actieplan dimming en het actieplan retrofit"...)
  • extra kosten voor prijsstijgingen omwille van vertraging bij de uitvoering van projecten die het gevolg zijn van elementen  die niet toe te schrijven zijn aan de districtswerking.

Juridische grond

  • artikel 138 van het Decreet Lokaal Bestuur over de algemene adviesbevoegdheid van de districtsraden; 
  • collegebesluit van 16 september 2016 (jaarnummer 7985) over de procedure brieven en adviezen; 
  • artikel 26 van het basisreglement Bestuurlijke Organisatie Stad Antwerpen (BOSA) goedgekeurd op de gemeenteraad van 25 februari 2019 (jaarnummer 130) over de antwoordtermijn adviezen.
  • hoofdstuk 7.2, in het bijzonder artikel 29§2,  van het basisreglement Bestuurlijke Organisatie Stad Antwerpen (BOSA) goedgekeurd op de gemeenteraad van 25 februari 2019 (jaarnummer 130) bepaalt onder andere "de raad voor overleg kan ook ad hoc worden samengeroepen door de schepen voor binnengemeentelijke decentralisatie of middels een formele vraag aan de schepen door: - een lid van het college van burgemeester en schepenen; - minimaal drie districten en op basis van een beslissing van de districtscolleges.".

Besluit

Het districtscollege wilrijk beslist:

Artikel 1

Het districtscollege Wilrijk vraagt om een Raad voor Overleg te organiseren in het kader van de bevoegdheid openbaar domein om volgende onderwerpen te bespreken:

  • nieuwe afspraken herstel na nutswerken en impact op het beheer van het openbaar domein door de districten;
  • stand van zaken uitvoering lichtplan en wijkgerichte uitrol ledverlichting en realisatie tot districtsprojecten (volgens de principes van de beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 5 maart 2021 jaarnummer 1473;
  • extra kosten voor prijsstijgingen omwille van vertraging bij de uitvoering van projecten die het gevolg zijn van elementen die niet toe te schrijven zijn aan de districtswerking.

Artikel 2

Het districtscollege geeft opdracht aan het districtssecretariaat om deze vraag over te maken aan Bestuurszaken voor toewijzing aan de bevoegde vakschepen.

Artikel 3

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.