Op 22 november 2021 (jaarnummer 76) keurde de districtsraad Ekeren de tweede aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 goed. Er werd een ondersteuningsopdracht voorzien van 2.000,00 euro voor vzw De Lustige Gans Ekeren voor het organiseren van het Ganzenrijden in het centrum van Ekeren.
Het ganzenrijden is een jaarlijks evenement dat traditioneel georganiseerd wordt in de Antwerpse Noorderpolders. Het district Ekeren geeft aan de vzw De Lustige Gans Ekeren een ondersteuning voor het organiseren van het ganzenrijden in het centrum van Ekeren.
1. Wet van 14 november 1983 betreffende de controle op de toekenning en op de aanwending van sommige toelagen (Belgisch Staatsblad van 6 december 1983).
2. Kaderbesluit basisprincipes ondersteuningsbeleid goedgekeurd op de gemeenteraad van 26 oktober 2020 (jaarnummer 595).
Het districtscollege bekrachtigt de afsprakennota voor de ondersteuning aan vzw De Lustige Gans Ekeren. De afsprakennota heeft een duurtijd van 13 maart 2022 tot en met 13 mei 2022.
Het districtscollege keurt de vastlegging en uitbetaling van 2.000,00 euro aan de vzw De Lustige Gans Ekeren goed.
Omschrijving | Bedrag | Boekingsadres | Bestelbon |
De Lustige Gans Ekeren vzw Oosterlinckhoflaan 9 2180 Ekeren Rekeningnummer: BE23 9792 2238 1191 Ondernemingsnummer: 0882 535 593 | 2.000,00 euro | Budgetplaats: 5056500000 Budgetpositie: 6496800 Functiegebied: 2EKE010207A00000 Subsidie: SUB_NR Fonds: INTERN Begrotingsprogramma: 2EK090750 Budgetperiode: 2200 | 4505137039 |
Het bestuursakkoord van het district Ekeren (Bestuursakkoord district Ekeren - De toekomst verzekeren - 2019 - 2024) benadrukt het belang van samenwerking in het Ekerse cultuurveld. De Ekerse Theaterzaal is een belangrijke partner voor het 252 CC (het cultuurcentrum in Ekeren) en voorziet in een complementair podiumaanbod voor Ekeren. Bij de tweede aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 werd in de zitting van 22 november 2021 (jaarnummer 76) een nominatieve ondersteuning van 5.000,00 euro goedgekeurd voor de Ekerse Theaterzaal.
Het district Ekeren wenst dat zoveel mogelijk mensen kunnen deelnemen aan cultuur en feestelijkheden. In Ekeren vinden jaarlijks vele festiviteiten plaats die ingericht worden met de steun van het district. Deze evenementen brengen verschillende mensen samen en versterken het samenhorigheidsgevoel in het district. Ze dragen bij aan de uitstraling van Ekeren. Het sociale weefsel wordt erdoor versterkt.
De theaterzaal speelt sinds een aantal jaren een belangrijke rol bij het aanbieden van cultuur in Ekeren, meer specifiek door het aanbieden van een volwaardig jaarlijks programma aan theater en muziek voor de Ekerenaren en omwonenden. Hiervoor staan zij zelf in voor alle logistiek en werken zij met 20 vrijwilligers. Het feit dat dit financieel gerealiseerd kan worden is te danken aan een strikt beleid, het consequent werken met vrijwilligers en de steun van het district. Het districtsbestuur wenst dit voor Ekeren uniek initiatief te steunen met het toekennen van een ondersteuningsopdracht.
Een afsprakennota met de aanwendingsmodaliteiten van de ondersteuning wordt opgemaakt en ter goedkeuring voorgelegd aan het districtscollege.
1. Wet van 14 november 1983 betreffende de controle op de toekenning en op de aanwending van sommige toelagen (Belgisch Staatsblad van 6 december 1983).
2. Kaderbesluit basisprincipes ondersteuningsbeleid goedgekeurd op de gemeenteraad van 26 oktober 2020 (jaarnummer 595).
Met de collegebeslissing van 12 mei 2017 (jaarnummer 4463) werd de delegatie van bevoegdheden van het college aan de districtscolleges goedgekeurd. Artikel 2 bepaalt dat het districtscollege bevoegd is voor lokaal cultuurbeleid inclusief de organisatie en ondersteuning van lokale culturele erfgoedprojecten en -activiteiten.
Het districtscollege bekrachtigt de afsprakennota voor de ondersteuning aan de Ekerse Theaterzaal vzw. De afsprakennota heeft een duurtijd van 1 januari 2022 tot en met 31 december 2022.
Het districtscollege keurt de vastlegging en uitbetaling van de ondersteuningsopdracht van 5.000,00 euro aan de Ekerse Theaterzaal vzw goed.
De financieel directeur verleent zijn visum en regelt de financiële aspecten als volgt:
Omschrijving | Bedrag | Boekingsadres | Bestelbon |
Ekerse Theaterzaal vzw Oorderseweg 8 2180 Ekeren Rekeningnummer: BE13 7331 6502 7039 Ondernemingsnummer: 0438 436 634 | 5.000,00 euro | Budgetplaats: 5056500000 Budgetpositie: 6496800 Functiegebied: 2EKE010207A00000 Subsidie: SUB_NR Fonds: INTERN Begrotingsprogramma: 2EK090750 Bugetperiode: 2200 | 4505137043 |
Op 22 oktober 2010 (jaarnummer 13142) keurde het college goed zeven buurtbibliotheken te sluiten waaronder bibliotheek Mariaburg aan het Van de Weyngaertplein 38, 2180 Ekeren-Antwerpen
Op 20 mei 2011 (jaarnummer 10432) keurde het college de praktische uitwerking van de sluiting van deze bibliotheken goed en gaf opdracht om een nieuwe gebruiker te zoeken voor bibliotheek Mariaburg.
Op 15 juni 2012 (jaarnummer 6205) keurde het college de herbestemming van het gebouw van de voormalige bibliotheek Mariaburg goed.
Op 13 november 2012 (jaarnummer 95) nam het districtscollege kennis van de herbestemming van het gebouw van de voormalige bibliotheek Mariaburg tot Gemeenschapscentrum en adviseerde positief op de samenwerkingsovereenkomst tussen stad Antwerpen en Wijkwerking Mariaburg.
Eén van de opdrachten uit het collegebesluit van 15 juni 2012 (jaarnummer 6205) luidt dat de bedrijfseenheden districts- en loketwerking, samen leven en cultuur, sport, jeugd en onderwijs samen met Wijkwerking Mariaburg vzw een invulling voor het gebruik van het pand als gemeenschapscentrum uitwerken, met bijzondere aandacht voor maximale ontsluiting voor bewoners en verenigingen en deze overeenkomst voor invulling aan het college voor te leggen.
Het district Ekeren is betrokken partij in dit dossier en wil de wijkwerking Mariaburg financieel ondersteunen, zodat zij ook de mogelijkheid krijgen om hun werking uit te bouwen in de voormalige bibliotheek Mariaburg.
Bij de tweede aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 werd in de zitting van 22 november 2021 (jaarnummer 76) een nominatieve ondersteuning van 2.800,00 euro goedgekeurd voor Wijkwerking Mariaburg vzw.
Op 14 december 2012 (jaarnummer 12981) werd op stadsniveau een samenwerkingsovereenkomst afgesloten tussen de stad Antwerpen en de Wijkwerking Mariaburg vzw waarbij de inhoudelijke voorwaarden worden bepaald waaronder de vereniging gebruik kan maken van het pand. Het regelt de bijdrage van de vereniging aan de invulling van het gemeenschapscentrum en de wijze van evaluatie ervan. De huurder krijgt de opdracht om een actief ontsluitingsbeleid te voeren, met het oog op een optimaal gebruik van de infrastructuur door initiatieven die gericht zijn op de buurt, op lokaal verenigingsleven, op ontmoeting.
Volgens het huurcontract opgesteld door AG VESPA wordt het pand marktconform verhuurd aan de prijs van 17.040,00 euro op jaarbasis. Wijkvereniging Mariaburg ontvangt nu reeds huursubsidie. Deze huursubsidie is verbonden aan de werking van de vereniging, niet aan het gehuurde pand. De huursubsidie blijft bestaan waardoor de effectieve huurprijs 3.408,00 euro op jaarbasis bedraagt.
Om Wijkwerking Mariaburg vzw te ondersteunen bij deze opdracht zijn het energieverbruik en de kosten verbonden aan het onderhoud van de lift ten laste van de stad Antwerpen en betaalt District Ekeren een toelage. Deze ondersteuning werd opgenomen in de lijst met ondersteuningsopdrachten van het budget 2022 en dit voor een bedrag van 2.800,00 euro.
De voorwaarden en aanwendingsmodaliteiten worden vastgelegd in bijgevoegde afsprakennota.
1. Wet van 14 november 1983 betreffende de controle op de toekenning en op de aanwending van sommige toelagen (Belgisch Staatsblad van 6 december 1983).
2. Kaderbesluit basisprincipes ondersteuningsbeleid goedgekeurd op de gemeenteraad van 26 oktober 2020 (jaarnummer 595).
Met de collegebeslissing van 12 mei 2017 (jaarnummer 4463) werd de delegatie van bevoegdheden van het college aan de districtscolleges goedgekeurd. Artikel 6 bepaalt dat het districtscollege bevoegd is het lokaal verenigingsleven.
Het districtscollege bekrachtigt de afsprakennota voor de ondersteuning aan Wijkwerking Mariaburg vzw goed. De afsprakennota heeft een duurtijd van 1 januari 2022 tot en met 31 december 2022.
Het districtscollege keurt de vastlegging en uitbetaling van de ondersteuningsopdracht van 2.800,00 euro aan Wijkwerking Mariaburg vzw goed.
Omschrijving | Bedrag | Boekingsadres | Bestelbon |
Wijkwerking Mariaburg vzw Van De Weyngaertplein 38 2180 Ekeren Rekeningnummer: BE90 9790 8045 4532 Ondernemingsnummer: 0432 442 826 | 2.800,00 euro | Budgetplaats: 5056500000 Budgetpositie: 6496800 Functiegebied: 2EKE010207A00000 Subsidie: SUB_NR Fonds: INTERN Begrotingsprogramma: 2EK090750 Budgetperiode: 2022 | 4505137044 |
De stad Antwerpen is in de bestuursorganen van de vzw’s Lokaal Cultuur-/Vrijetijdsbeleid vertegenwoordigd.
In de zitting van de districtsraad van 24 januari 2022 (jaarnummer 5) werd Jeroen Van den Bergh aangesteld als opvolger in de districtsraad na het ontslag van raadslid Tamara Heynen.
Voor wat betreft de algemene vergadering van de vzw Lokaal Cultuurbeleid Ekeren bepalen de statuten dat de stad Antwerpen wordt vertegenwoordigd door een districtsraadslid (art. 8), aangewezen door de gemeenteraad (art. 17). De stad wordt als lid van de algemene vergadering vertegenwoordigd door de bevoegde districtsschepen (art. 17).
Wat betreft de raad van bestuur, vermelden de statuten (art. 24) dat de stad Antwerpen in de raad van bestuur wordt vertegenwoordigd door minstens één afgevaardigd districtsraadslid per fractie uit de districtsraad, aangevuld met een zodanig aantal bijkomende districtsraadsleden/bestuurders namens de meerderheidsfracties van het district, opdat de meerderheidsfracties minstens één bestuurder meer hebben dan de oppositiefracties. Ten hoogste twee derde van de voorgedragen districtsraadsleden/bestuurders is van hetzelfde geslacht.
Naar aanleiding van het ontslag van raadslid Tamara Heynen moet er een nieuwe afvaardiging voorgedragen worden.
Artikel 41, tweede lid, 4° van het Decreet Lokaal Bestuur stelt dat de gemeenteraad bevoegd is voor de beslissingen tot het oprichten van en het toetreden tot rechtspersonen en het beslissen tot oprichten van, deelname aan of vertegenwoordiging in agentschappen, instellingen, verenigingen en ondernemingen.
Met het collegebesluit van 12 mei 2017 (jaarnummer 4463) en het gemeenteraadsbesluit van 29 mei 2017 (jaarnummer 300) werden de bevoegdheden van de districten bepaald. Artikel 2 bepaalt dat het district bevoegd is voor lokaal cultuurbeleid.
Artikel 24 van de statuten bepaalt dat de districtsraadsleden/bestuurders worden aangeduid door de gemeenteraad, op advies van de districtsraad van het district Ekeren.
De districtsraad van Ekeren adviseert aan de gemeenteraad om districtsraadslid, de heer Jeroen Van den Bergh, voor te stellen als kandidaat-bestuurder in de raad van bestuur in de vzw Lokaal Cultuurbeleid Ekeren.
Er wordt met een geheime stemming over de afvaardiging gestemd.
Op 19 december 2014 (jaarnummer 13003) keurde het college het evaluatierapport over het strategisch Ruimtelijk Structuurplan Antwerpen (s-RSA) goed; de gemeenteraad nam er op 26 januari 2015 (jaarnummer 37) kennis van.
Op 22 februari 2016 (jaarnummer 109) keurde de gemeenteraad de doorstartnota van het strategisch Ruimtelijk Structuurplan (s-RSA), met als titel “We geven de stad van morgen Ruimte” goed. De doorstartnota vormde de eerste fase van het totale vernieuwingsproces van het s-RSA zoals opgenomen in het evaluatierapport. De onderzoeksfase vormde de tweede fase en liep van 2016-2018. De resultaten uit deze onderzoeksfase worden gebundeld in een inspiratienota. De derde en laatste fase bevat de effectieve opmaak van het nieuwe Strategische Ruimteplan Antwerpen (SRA).
Op 4 mei 2018 (jaarnummer 04144) keurde het college de Inspiratienota Ruimte geven aan de stad van morgen goed.
Op 5 juni 2020 (jaarnummer 04855) keurde het college de selectieleidraad GAC_2020_01116 voor de opmaak van het Strategisch Ruimteplan Antwerpen goed en keurde eveneens goed dat hiervoor een mededingingsprocedure met onderhandeling werd uitgeschreven met Europese bekendmaking.
Op 23 oktober 2020 (jaarnummer 08843) keurde het college de selectie van kandidaten en het bestek GAC_2020_01116 voor het opmaken van het Strategisch Ruimteplan Antwerpen goed.
Op 26 maart 2021 (jaarnummer 02493) keurde het college de gunning voor het Strategisch Ruimteplan, op basis van bestek GAC_2020_01116, aan TV BUUR cvba – Rebelgroup Advisory Belgium nv – Sweco Belgium nv, goed.
Op 20 december 2021 (jaarnummer 730) keurde de gemeenteraad de formele start van het planproces voor het Strategisch Ruimteplan Antwerpen goed.
Op 14 januari 2022 (jaarnummer 322) keurde het college de conceptnota voor het Strategisch Ruimteplan Antwerpen en de kennisgevingsnota van het plan-MER voor het Strategisch Ruimteplan Antwerpen goed.
Op 25 januari 2022 (jaarnummer 56) nam de gemeenteraad kennis van de conceptnota voor het Strategisch Ruimteplan Antwerpen en de kennisgevingsnota van het plan-MER voor het Strategisch Ruimteplan Antwerpen.
De Inspiratienota Ruimte geven aan de Stad van Morgen van 2018 gaf de aanzet tot een hernieuwde visie over stadsontwikkeling in Antwerpen. De stedelijke lagen Levendige Woonstad, Slimme Netwerkstad en Veerkrachtig Landschap staan centraal in de inspiratienota; zij vormen de leidraad voor de stadsontwikkelingsvisie in het SRA.
In 2020 werd een aanstellingsprocedure georganiseerd voor een multidisciplinair team voor de opmaak van het SRA. In de zomer van 2020 werd de selectieleidraad gelanceerd, in oktober het bestek.
De mededingingsprocedure met onderhandeling werd in maart 2021 afgesloten met de aanstelling van een team met TV BUUR cvba, Rebelgroup Advisory Belgium nv en Sweco Belgium nv. BUUR cvba en Sweco Belgium nv fusioneerden sindsdien tot BUUR Part of Sweco.
In de tweede helft van 2021 werd in meerdere overlegorganen inhoudelijk verkend welke lopende processen en projecten, uitdagingen en inzichten naast de Inspiratienota Ruimte geven aan de Stad van Morgen, van belang zijn voor de toekomstige ruimtelijke ontwikkeling van de stad. Deze inhoudelijke verkenning leidde tot de opmaak van een concept- en een kennisgevingsnota.
De formele procedure voor het SRA start met de goedkeuring van de concept- en de kennisgevingsnota.
Inhoud van de conceptnota
De conceptnota bevat de krijtlijnen van het toekomstig ruimtelijk beleid dat Antwerpen wil vastleggen in het SRA. De focus ligt er op de strategische visie met een tijdshorizon tot 2040.
Ruimte geven aan de Stad van Morgen krijgt in de conceptnota vorm in de centrale ambitie om de meest leefbare stad te zijn met een hoge levenskwaliteit. De manier waarop deze centrale ambitie zal leiden tot ruimtelijke beleidskeuzes wordt bepaald door vier basiswaarden: Antwerpen als trotse stad, als dynamische stad, als innovatieve stad en als weerbare stad.
De drie stedelijke lagen Levendige Woonstad, Slimme Netwerkstad en het Veerkrachtig Landschap uit de inspiratienota zijn in de conceptnota uitgewerkt in de ambities:
De ruimtelijke bouwstenen en ruimtelijke strategieën die nodig zijn om de ambities waar te maken zijn mee opgenomen in de conceptnota.
Naast deze drie stedelijke lagen die een thematische uitwerking hebben, wordt in het SRA ook ingezet op gebiedsgericht beleid. De beleidsnota van de Stadsbouwmeester uit 2017 vormt hiervoor de basis. De vijf deelgebieden uit die nota worden aangevuld met de deelgebieden Schelde en Havenranden en kanaalzone. De zeven deelgebieden zijn:
In de conceptnota wordt ook een eerste blik op de beleidskaders gegeven. Beleidskaders zijn operationeel van aard en bevatten beleidskeuzes voor de middellange termijn en actieprogramma’s. Aan twee beleidskaders wordt begin 2022 gestart: een onderzoek naar het ruimtelijk instrumentarium en een onderzoek over de stedelijke ruimte rond het Albertkanaal.
Typisch voor een ruimtelijk beleidsplan is dat het een flexibel aanbouwmodel voor beleidskaders vormt. In de loop van het planproces kunnen daarom bijkomende beleidskaders worden opgemaakt.
De conceptnota wordt publiek bekendgemaakt. Antwerpenaren worden tijdens een publieke raadpleging geïnformeerd en geraadpleegd; voor de Gecoro en andere bestuursniveaus wordt een adviesronde georganiseerd.
In 2022 wordt de conceptnota uitgewerkt in een voorontwerp SRA, gevolgd door een ontwerp-SRA in 2023. Eind 2023 wordt het definitief SRA opgeleverd.
Inhoud van de kennisgevingsnota
Antwerpen wil van het SRA een veerkrachtig beleidskader maken en laat daarom een strategische milieueffectenbeoordeling voor het plan opmaken. De stadsontwikkelingsvisie in het SRA wordt in wisselwerking met een strategisch plan-Milieu Effectrapportage (plan-MER) gemaakt. Die wisselwerking laat toe het plan-MER als ontwerpinstrument voor het SRA in te zetten.
De kennisgevingsnota bevat de methodologische aandachtspunten van de strategische milieueffectbeoordeling, de verschillende milieuthema’s die mogelijk interessant zijn en een verkenning van de mogelijke omgevingseffecten van het SRA.
De kennisgevingsnota wordt tegelijk met de conceptnota publiek bekendgemaakt met een terinzagelegging. Tegelijk organiseert het Team-MER een adviesvraag bij andere bestuursniveaus en een aantal administraties.
In de kennisgevingsnota wordt een eerste stap gezet in het milieueffectenonderzoek. Tijdens het planproces volgt een uitwerking in een voorontwerp plan-MER, een ontwerp plan-MER en een definitief plan-MER. Het voorontwerp, het ontwerp en het definitief plan-MER worden gekoppeld aan het voorontwerp, het ontwerp en het definitief SRA.
Artikels 2.1.11, 2.1.12 en 2.1.13 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, die de procedure voor de opmaak van een gemeentelijk beleidsplan ruimte vastleggen.
Artikel 138 Decreet Lokaal bestuur
Naast de beslissingsbevoegdheden waarover de districtsraad beschikt op grond van dit decreet, heeft de districtsraad een algemene adviesbevoegdheid voor alle aangelegenheden die betrekking hebben op het district. De districtsraad kan bij reglement die algemene adviesbevoegdheid of delen ervan overdragen aan het districtscollege.
Collegebesluit: goedkeuring concept- en kennisgevingsnota | 14 januari 2022 |
Gemeenteraad: kennisneming concept- en kennisgevingsnota | 31 januari 2022 |
GECORO: advies conceptnota | 3 februari 2022 |
Publieke raadpleging conceptnota / ter inzage kennisgevingsnota | 14 februari 2022 tot en met 14 april 2022 |
Collegebesluit: voorontwerp SRA |
|
Gemeenteraad: voorontwerp SRA |
|
GECORO: advies voorontwerp SRA |
|
Collegebesluit: ontwerp SRA |
|
Gemeenteraad: ontwerp SRA |
|
Openbaar onderzoek |
|
GECORO: advies ontwerp SRA |
|
Collegebesluit: definitief SRA |
|
Gemeenteraad: definitief SRA |
|
Data in vet cursief zijn raming.
De districtsraad brengt een gunstig advies uit over de conceptnota voor het Strategisch Ruimteplan Antwerpen en de kennisgevingsnota van het plan-MER voor het Strategisch Ruimteplan Antwerpen.
De districtsraad Ekeren vraagt bij de verdere uitwerking van het strategisch ruimteplan Antwerpen aandacht voor volgende punten:
Het districtscollege keurde in zitting van 19 oktober 2021 (jaarnummer 251) de vergaderdata voor de districtsraad voor het eerste semester 2022 goed.
De districtsraad vergadert zo dikwijls als de zaken die tot zijn bevoegdheid behoren het vereisen en ten minste tienmaal per jaar.
De voorzitter van de districtsraad beslist tot bijeenroeping van de districtsraad en stelt de agenda van de vergadering op. De agenda bevat in ieder geval de punten die door het districtscollege aan de voorzitter worden meegedeeld.
Artikelen 18 tot 39 en 126 en 127 van het Decreet Lokaal Bestuur bepalen de werking van de gemeenteraad en de districtsraad.
Artikel 19 van het Decreet Lokaal Bestuur bepaalt dat de voorzitter van de gemeenteraad beslist tot bijeenroeping van de gemeenteraad en stelt de agenda van de vergadering op. De agenda bevat in ieder geval de punten die door het college van burgemeester en schepenen aan de voorzitter worden meegedeeld. Ingevolge artikel 126 van het Decreet Lokaal Bestuur, is dit artikel ook van toepassing op de districten.
Het districtscollege neemt kennis van de bijeenroeping van de districtsraad op 25 april 2022 en deelt aan de voorzitter de punten mee die het wenst te behandelen:
Het districtscollege verzoekt de voorzitter van de bestendige raadscommissie om deze op 19 april 2022 samen te roepen.
Het districtscollege vergaderde op 5 april 2022. Iedereen was aanwezig.
Het districtscollege dient de notulen van de zitting goed te keuren in de eerstvolgende gewone zitting.
Artikelen 132, 277 en 278§2 1ste lid van het Decreet Lokaal Bestuur belasten de districtssecretaris met het opstellen en bewaren van de notulen van het districtscollege. De notulen vermelden in chronologische volgorde alle besproken onderwerpen en het gevolg dat eraan werd gegeven. Zij vermelden duidelijk alle genomen beslissingen.
Artikelen 50 en 129 van het Decreet Lokaal Bestuur bepalen dat de notulen worden goedgekeurd op de eerstvolgende vergadering van het districtscollege. De goedgekeurde notulen worden voor de volgende vergadering van het districtscollege na het districtscollege waarop de notulen werden goedgekeurd aan de districtsraadsleden bezorgd.
Het districtscollege keurt de notulen van 5 april 2022 goed.
Het districtscollege geeft opdracht aan:
Dienst | Taak |
Districtssecretaris | De notulen binnen de wettelijk voorgeschreven termijn te bezorgen aan de districtsraadsleden. |