De goedkeuring van het nieuw decreet voor Deeltijds Kunstonderwijs (DKO) op 9 maart 2018 heft de programmatiestop op en geeft het DKO de mogelijkheid om nieuw aanbod in te richten. Hierdoor kan het DKO haar aanbod verdiepen en verbreden, om zo flexibel in te spelen op maatschappelijke evoluties binnen de kunsten en op vraag van (potentiële) leerlingen.
De raad van bestuur keurde op 29 november 2019 (2019_RVBAGSO_00161) de Ambities 2020-2025 van het AG Stedelijk Onderwijs goed. De ambities voor het DKO zijn onder meer: Het Stedelijk Onderwijs gaat voor een kunstencampus per district, waar muziek, woord, dans en beeld geclusterd worden. Dit wordt gerealiseerd in partnerschap met het leerplichtonderwijs, private aanbieders en de districten. Het Stedelijk Onderwijs gaat ook voor een buurtgericht aanbod.
Op 14 februari 2020 (2020_RVBAGSO_00017) keurde de raad van bestuur de strategische aanbodnota 'Onderwijsaanbod voor de Antwerpenaar - Een blik op de toekomst' goed. De nota vormt het uitgangspunt voor de organisatie van het onderwijsaanbod in het Deeltijds Kunstonderwijs. Er wordt gestreefd naar een kunstencampus in elk district, geflankeerd door vestigingsplaatsen met lage instap, het maximaal inzetten op samenwerkingen en wijkbetrokkenheid, het verhogen van de deelnamekans en het hanteren van de Antwerpse context als inspiratiebron voor het aanbod.
Op 20 mei 2022 (2022_RVBAGSO_00102) keurde de raad van bestuur het addendum bij de strategische aanbodnota goed. Dit addendum nuanceert de verhouding tussen de realisatie van de kunstencampussen en de vestigingsplaatsen, waarbij de vestigingsplaatsen van het DKO toenemen aan belang om het bereik te vergroten.
Jaarlijks wijzigen de locaties van de stedelijke academies om gericht te kunnen inspelen op wijzigende tendensen, lokale behoeften en nieuwe opportuniteiten. Het oprichten van nieuwe vestigingsplaatsen dient te worden goedgekeurd door de raad van bestuur.
Het uitbreiden van wijkafdelingen past binnen de toekomstvisie van de Academies van het Stedelijk Onderwijs; meer bepaald in de ambitie om een kunstencampus per district te realiseren, geflankeerd door vestigingsplaatsen met lage instap.
Het aanbieden van kwalitatief kunstonderwijs voor zoveel mogelijk leerlingen is een evenwichtsoefening. Enerzijds willen we investeren in artistiek goed omkaderde leeromgevingen door het oprichten van kunstencampussen, waar alle kunstdomeinen een plaats krijgen en elkaar kunnen inspireren. Anderzijds willen we de drempels om te participeren aan kunstonderwijs zoveel mogelijk wegnemen. Wijkafdelingen slagen er, door hun nabijheid en verankering in de buurt, beter in om de instap laag te houden. Voornamelijk voor kinderen is herkenbaarheid en nabijheid van omgeving een belangrijke hefboom. Er is een duidelijke correlatie tussen afstand en deelnamekans. Vestigingsplaatsen zorgen bovendien voor een optimale geografische spreiding in de stad.
Wijkafdelingen in basis- en secundaire scholen, waar leerlingen les krijgen in de vertrouwde schoolomgeving, is een meerwaarde voor de toeleiding naar het kunstonderwijs. Dit verklaart waarom er nieuwe wijkafdelingen opgericht worden vanuit de KunstKuren- en KunstKuur-projecten, waarbij actief wordt ingezet op de koppeling in-school en na-school. Leerlingen volgen aansluitend aan de reguliere dagschooluren in de eigen school een artistieke opleiding van de academie. Leerkrachten van de academie verbreden en verdiepen daarnaast het reguliere muzische aanbod van de dagschool.
In bijlage van dit besluit een overzicht van alle huidige vestigingsplaatsen van de academies.
Vanaf schooljaar 2022-2023 willen de academies volgende nieuwe wijkafdelingen oprichten:
Academie Wilrijk:
Academie Deurne:
Academie Berchem:
De financiële gevolgen van deze beslissing worden budgettair gedragen binnen de betrokken academie. Er zijn geen gevolgen op het vlak van infrastructuur.
Decreet van 9 maart 2018 betreffende het deeltijds kunstonderwijs;
Besluit van de Vlaamse Regering van 5 mei 2018 betreffende het opleidingsaanbod, de organisatie, de personeelsformatie, de inning van het inschrijvingsgeld en de certificering van het deeltijds kunstonderwijs.
De raad van bestuur is bevoegd voor het oprichten van nieuwe vestigingsplaatsen, conform de statuten.
Er worden van patrimonium geen bijkomende inrichtingswerken verwacht.
Taak | Verantwoordelijke | Timing |
informeren betrokken scholen/academies | Lise Belmans | na beslissing |
melding vestigingsplaats AGODI | directie betrokken academie | voor 30 september |